eitaa logo
فقه و اصول
288 دنبال‌کننده
240 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از ویژگی های شخصیت علمی این بود که به فقه ۵ مذهب مسلط بود. به طوری که در مباحثات و سوالات فقهی مذاهب خمسه، کسی متوجه نمی‌شد که او حنفی است یا حنبلی یا مالکی یا شافعی یا شیعه. مرحوم نیز تاکید فراوانی داشتند که فقه اهل سنت در کنار فقه بحث شود تا برتری فقه اهل بیت علیهم السلام مشخص گردد. اهل بیت علیهم السلام هم توجه ویژه ای به فقه اهل سنت بلکه به کلام و اخلاق آن ها داشته اند به عنوان نمونه توجه کنید به توصیه امام صادق علیه السلام به معاذ الهراء، این مبتکر علم اشتقاق صغیر ، فقیه درجه یک و اولین کسی که در کوفه کتاب نحوی تالیف کرد و کسی که امام صادق علیه السلام او را نحوی نامید، و از اصحاب خاص امام صادق علیه السلام: امام صادق (علیه‌السّلام) به من فرمود: شنیدم که روزها در مسجد جامع می‌نشینی و به مردم فتوا می‌دهی؟ عرض کردم: بلی، همین‌طور است. من هم تصمیم داشتم که پیش از رفتن از نزد شما از این مسئله سؤال کنم. روش کار من این است که در مسجد می‌نشینم. مردی می‌آید مسئله‌ای (شرعی یا عقیدتی و...) می‌پرسد و سؤال کننده از سه صورت خارج نیست: ۱. یا از مخالفین شماست؛ ۲. یا از پیروان شما ۳. و یا کسی است که هویتش برای من مجهول است. اگر شناختم که از مخالفین شماست، براساس مذاهب و معتقدات خودشان جواب می‌دهم. اگر مردی از محبان و پیروان شما بود، براساس آنچه از شما رسیده، پاسخ می‌دهم. اگر ندانم که از چه مسلکی است، نظریات و آرای فقها (یا متکلمان) مذاهب را بیان می‌کنم. به طور مثال می‌گویم که از فلان شخص چنین رسیده و از فلان شخص چنان، و در ضمن آن، دیدگاه‌های شما را هم بیان می‌کنم. حضرت ابوعبدالله جعفر بن محمد (علیهما السّلام) فرمود: کار خوبی می‌کنی و ادامه بده و روش و سیره من نیز چنین است. منبع : ۱) کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفه الرجال، ج۲، ص۵۲۴. ۲) حلی، حسن بن علی، رجال ابن داود، ص: ۱۹۰. ۳) خوئی، سیدابوالقاسم، معجم الرجال الحدیث، ج۱۹، ص۲۰۷.     ۴) نمازی شاهرودی، علی، مستدرکات علم رجال، ج۷، ص۴۳۹. @feghh_osoul
💯 علم کلام و لزوم یا عدم لزوم آن برای فقیه : تا زمان شهید اول فقها قبل از اینکه فقیه باشند، متکلم درجه یک بودند امثال شیخ مفید ، شیخ طوسی ، علامه حلی منتها از زمان شهید اول ، بدلیل گستردگی فقه فقها نتوانستند متکلم طراز اول شوند و به نوعی کم کم رشته ها تخصصی تر شد. @feghh_osoul
سلام خدمت عزیزان کلاس اصول برای رفقای مجازی بدلیل عدم استقبال از کلاس آنلاین ، بصورت آفلاین برگزار می‌شود. بدین صورت که صوت کلاس ضبط شده و در کانال بارگذاری می‌شود و دوستان باید تقریر صوت را به استاد یا گروه موجود در ایتا تا فردای درسی بفرستند . رفقایی که هنوز به گروه دعوت نشده اند به بنده پیام دهند تا ایشان را در گروه عضو نمایم. @feghh_osoul
۱.m4a
14.13M
جلسه اول استاد قهستانی @feghh_osoul
✅ یکی از ویژگی های شخصیت علمی شهید اول ، تدوین قواعد فقهی و تالیف کتاب ارزشمند می‌باشد که اولین کتاب تالیف شده در موضوع قواعد فقهی است. ایشان در مقدمه کتاب می‌نویسند: " إنه لم يعمل مثله " مثل این کتاب تالیف نشده است. 📚 این کتاب، دارای دو جلد و شامل ۳۰۲ قاعده فقهی و تنبیهات و فروع فراوان است که بسیاری از مسائل شرعی را در بر می‌گیرد. شهید اول، در این کتاب، ابتدا قاعده و یا فایده‌ای را مطرح نموده، سپس به طرح فروع فقهی آن می‌پردازد و اگر استثنائاتی نیز وجود داشته باشد، بیان می‌نماید. 🗯 مؤلف، در این کتاب، تنها به نقل نظرات علمای شیعه اکتفا نمی‌کند، بلکه نظریات و آرای بسیاری از علمای اهل تسنن را نیز آورده است. او، در این کتاب، به مقایسه و بررسی آرا و مذاهب فقهی گوناگون پرداخته است که این خود دلالت بر وسعت اطلاعات و گستردگی معلومات فقهی ایشان دارد. 🔰 وی، نظم و ترتیب خاصی را میان قواعد فقهی و اصولی و عربی رعایت ننموده و به صورت پراکنده به طرح آنها پرداخته و لذا شاگرد ایشان، مقداد بن عبدالله سیوری حلی، به ترتیب و تهذیب این کتاب پرداخته و نام آن را «نضد القواعد الفقهیة» نهاده است. @feghh_osoul
کتاب 🔴 این کتاب، بسیار مورد توجه علمای شیعه قرار گرفته و تا کنون شرح‌ها و حواشی فراوانی بر آن نگاشته شده است، مانند: 1⃣ حاشیه شیخ ابو القاسم، علی بن طی عاملی، (م ۸۵۵) 2⃣ حاشیه شیخ بهایی، محمد بن حسین بن عبد الصمد جبعی عاملی( م ۱۰۳۱) 3⃣ حاشیه میرزا قاضی بن کاشف الدین، محمد یزدی، (م ۱۰۵۶) 4⃣ حاشیه شیخ محمد بن علی حرفوشی، (م ۱۰۵۹) 5⃣ حاشیه ملا حسن، علی بن عبدالله شوشتری، (م ۱۰۷۵) 6⃣ شرح میرزا ابو تراب، معروف به میرزا آقا قزوینی حائری، (درگذشت بعد از سال ۱۲۹۲ ق) 7⃣حاشیه شیخ محمد بن محمد باقر، مشهور به فاضل ایروانی، (م۱۳۰۶ ) 8⃣ حاشیه سید اسماعیل بن نجف مرندی، (م ۱۳۱۸) 9⃣ شرح شیخ علی بن علی رضا خویی، (م ۱۳۵۰) 0⃣1⃣ حاشیه سید محمد بن محمود حسینی لواسانی تهرانی، معروف به عصار، (م ۱۳۵۶) @feghh_osoul
🔹 منظور از قاعده در لغت: «قاعده» در لغت به معناى اساس و ریشه است و به این تناسب، ستون‌هاى خانه را «قواعد» مى‌گویند.* 🔸 قاعده فقهی در اصطلاح: «ان القواعد الفقهية هى احكام عامة فقهية تجرى فى ابواب مختلفة و موضوعاتها»** قواعد فقهى، مقابل قواعد اصولی، و به معناى آن دسته از احکام کلی است كه در ابواب گوناگون فقه جريان داشته و منشأ استنباط احکام جزئی مى‌شود، مانند: قاعده « لا ضرر » كه هر جا ضررى متوجه شخص شود، مطرح مى‌گردد؛ و در بسيارى از ابواب فقه، هم چون بیع ، اجاره ، طلاق و غيره به كار مى‌رود. * واسطى، زبیدى، تاج العروس من جواهر القاموس، ج۵، ص۲۰۱. **مکارم شیرازی، ناصر، القواعد الفقهیة، ج۱، ص۲۳ @feghh_osoul
😂 💠 كلُّ مفعولٍ منصوب 🔹 آقای حاج میرزا ابوطالب می‌گفت: جد ما ـ یعنی مرحوم حاج میرزا ابوطالب زنجانی - موقعی که در زنجان بود، اطلاع پیدا می‌کند که حاکم زنجان مست کرده و به حمام زنانه رفته است. 🔸 حاج میرزا ابوطالب در آن موقع جوان بود و بعد به تهران می‌آید. او به بعضی از داش‌ها می‌گوید که بروید و به حسابش برسید. 🔹 داش‌ها می‌روند و حاکم را مجازات داشی می‌کنند که از ذیل داستان معلوم می‌شود مجازات به چه کیفیت بوده است (البته کیفیتش به دستور حاج میرزا ابوطالب نبود). 🔸 بعداً آقای حاج میرزا ابوطالب فعالیت می‌کند تا حاکم را عزل کنند. صدر أعظم به حاج میرزا ابوطالب تلگراف می‌کند که علی رغم انف تو، ما او را منصوب کردیم. حاج میرزا ابوطالب هم در جواب تلگراف صدر أعظم می‌گوید: «صَدَقَ جَدّي اميرالمؤمنين که: كُلُّ مفعولٍ منصوب» 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۲ ص ۴۲۷ @feghh_osoul
کارگاه فقه جلسه ۲.m4a
32.32M
جلسه دوم استاد قهستانی ✅ بررسی فقهی منع واردات لوازم خانگی از نظر رهبری ✅ پله های اجتهاد ✅ ویژگی های یک اصولی( مخصوصا شیخ انصاری و من تبعه) @feghh_osoul
✅ الإعلام بما اتفقت علیه الإمامیة من الأحکام‌ ✅ 🔹موضوع کتاب،   و احکام شرعی است، در اين كتاب به بررسى اختلافات فقهى ميان شیعه و اهل تسنن پرداخته و احكام شرعى را كه مورد اتفاق علماى شيعه است و در مقابل، علماى اهل تسنن بر خلاف آن اجماع نموده‌اند آورده است.  💯 شيخ مفيد اين كتاب را به درخواست شاگرد بزرگوارش  نگاشته است. سيد مرتضى از دوران كودكى در مكتب استاد خود، شيخ مفيد، تربيت شده و جانشين وى بوده است. اين دو شخصيت علمى، از برجسته‌ترين چهره‌هاى علمى شيعه به شمار مى‌آيند و در مطرح كردن فقه شيعه در مجامع علمى آن دوران نقش بسزايى ايفا كردند. شيخ مفيد اين كتاب را در تكميل كتاب ديگر خود به نام« أوائل المقالات فی المذاهب المختارات » نگاشته است. 🌷 وى در آن كتاب به بررسى موارد اختلاف شيعه و سنى در مباحث عقيدتى پرداخته و در اين كتاب موارد اختلاف در مباحث فقهى و احكام شرعى را مطرح نموده است. @feghh_osoul
💥 مناظره و 💥 ✅يكى از اخوان مرعشى از قول آ ميرسيد على يثربى ظاهراً از قول آقا ضياء عراقى نقل كردند: 🔹 و طباطبایی صاحب عروۀ، زمانى هر دو درس اصول می گفتند و بحثشان نيز پيرامون مقدمه واجب بود. آخوند، ذات «مقدمه را واجب» میشمرد و سيد «مقدمۀ موصله» را. @feghh_osoul ادامه👇... @feghh_osoul
✅ فرزندان حاج آقا محسن عراقى (حاج آقا مصطفى و برادرش) در درس آخوند و سيد حضور مى ‏يافتند و بحث را تعقيب مى‏كردند. زمانی كه به درس آخوند ‏رفتند، ايشان براى اثبات نظريه خودش ادلّه و براهينى قوى اقامه می كرد؛ چندان كه آن دو قانع گرديدند و هوادار نظريه آقاى آخوند شدند؛ اما بعد كه به درس مرحوم سيد رفتند، مرحوم سيد بر نظريات مخالف خويش در باب مقدمه واجب (و از آن جمله: مبانى نظر آخوند) نُقوض و ايرادات مختلفى را وارد ساخت و اينان ديدند كه اشكالات سيد ظاهراً وارد و بى ‏جواب است و نظريه مرحوم آخوند قابل دفاع نيست. 🔰 مع الوصف زمانى هم كه اشكالات ياد شده با آخوند در ميان نهاده می شد، ايشان آنها را پاسخ می گفت و به همين گونه، سيد نيز متقابلاً با وارد ساختن نقوض تازه، از نظريه خود دفاع می كرد؛ فرزندان حاج آقا محسن عراقى درمانده بودند كه كدام نظريه را برگزينند؟ 🌸 آخرالامر گفتند اين طور نمی شود! خوب است هر دو استاد را در مجلسى واحد جمع كنيم تا حضوراً در اين مسأله با هم بحث كنند و معلوم شود كه حق با كيست؟ مجلسى تشكيل دادند و از هر دو دعوت كردند. پس از تشكيل مجلس و حضور آخوند و سيد در آن، گفتند كه: شما دو بزرگوار، هر دو اصول می گوييد و بحثتان نيز درباره وجوب مقدمه است، منتهی شما (خطاب به آخوند) ذات مقدمه را واجب می دانيد و شما (خطاب به سيد) قائل به مقدمه موصله هستيد. امروز می خواهيم ببينيم كدام نظريه درست است و غرض از دعوت شما آقايان نيز روشن شدن همين امر است. ❇️ سيد رو به آخوند كرد و خطاب به ايشان گفت: شما در باب مقدمه، غير از حرف هاى آقاى كلانتر (ميرزا ابوالقاسم، مقرّر معروف درس ) مطلبى اضافه داريد؟ آخوند گفت : خير، همان حرف هاست. ما ذات مقدمه را مطلقاً واجب می دانيم. مرحوم سيد نقضى بر نظريه وى وارد كرد و گفت: اگر كسى در آب غرق شد و طريق رسيدن به او و نجات وى، منحصر در عبور از خانه زيد باشد، شما می فرماييد اگر كسى نه به قصد نجات غريق، به آن خانه برود، بايد نمازش بدون رضاى صاحب‏ خانه درست باشد؛ چون خانه مزبور، حسب فرض، طريق منحصر براى نجات غريق است و ورود به آن خانه ـ از باب مقدمه ـ واجب است و نمی تواند حرام باشد؛ لذا نماز كسى هم كه بدون قصد نجات وارد آن خانه شده، بايد صحيح باشد. آيا شما ملتزم به صحت نماز چنين كسى هستيد؟ با قول به وجوب ذات مقدمه ناگزير بايد ملتزم به چنين چيزى بشويد؛ در حالى كه درست نيست. ✳️ مرحوم آخوند براى يافتن پاسخ اين اشكال، عميقاً به فكر فرو مى‏ رود؛ چندان‏ كه از مجلس و اوضاع و احوال آن غافل می‌گردد. سكوت و تفكر آخوند مدت نسبتاً زيادى ـ ظاهراً حدود يك ساعت و نيم ـ به طول مى‏ انجامد و آسيد محمد كاظم يزدى پس از گذشت نيم ساعت، وقتى مى ‏بيند از پاسخ خبرى نيست، برخاست و مجلس را ترك كرد. چندى بعد آخوند سربرداشت و گفت: «جواب را پيدا كردم!» و سراغ سيد را می‌گيرد. آشيخ على شاهرودى ـ از شاگردان آخوند كه به درس سيد نيز رفته بوده است ـ می‌گفت: خوب شد سيد رفت و الاّ اگر مانده بود به مجرّد شنيدن پاسخ شما، چند نقض ديگر به شما وارد می‌كرد كه شما بايد براى يافتن پاسخ آنها ساعت ها فكر می‌كرديد! منبع: کتاب شیعه، جلد 4 به نقل از آیت الله شبیری زنجانی @feghh_osoul
کارگاه فقه جلسه ۳.m4a
23.82M
جلسه سوم استاد قهستانی 🔰 بررسی فقهی امر به معروف و نهی از منکر 🔰 اجتهاد بر مبنای اسلام مکی یا مدنی؟ 🔰 ویژگی های @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش BBC فارسی از نخستین رساله عملیه فارسی! / توضیح‌ المسائل در یک دقیقه و پنج‌ بند 🎙پادکست کامل در BBC فارسی ➖در این پادکست یاسر میردامادی، پژوهشگر دگراندیش دین و فلسفه، از ماهیت به قلم علی‌اصغر کرباسچیان می‌گوید. ➖گفته شده از آنجا که رساله اولیه ، فهمش برای مردم مشکل بود و الفاظ عربی زیاد داشت؛ معروف به علامه کرباسچیان و علی‌اصغر دبیر برجسته ادبیات و تاریخ مدارس قم، آن را روان‌نویسی کردند که مبنای تدوین بعدی شد. @feghh_osoul
4_6037151063713254386.pdf
655.9K
📚نام کتاب: حقارت سلمان رشدی (نقد کتاب سلمان رشدی) ✍️نویسنده: مصطفی حسینی طباطبایی 📄تعداد صفحات: ۴۵ 📖این کتاب در سال ١٣۶٨ هجری شمسی در نقد مطالب سلمان رشدی نوشته شده است. مطالبی که در کتاب مطرح شده است: دشمنی دیرینه با اسلام، ولتر و پیامبر اسلامﷺ، خاورشناسان مغرض، سلمان رشدی و بازگشت به قرون وسطی، ترفند رشدی در شیوه‌ی نگارش، حقارت سلمان رشدی، ای آزادی! بنام تو چه جنایت‌ها که نکرده‌اند. @feghh_osoul
✅ اشباه و نظائر بخشی از فقه است که از قواعدی که شبیه یکدیگر و تا حدی کلی هستند بحث می‌شود. 📚 برخی از کتب مربوطه: 1⃣ " الاشباه و النظائر في قواعد و فروع فقه الشافعية " اثر جلال الدین 2⃣ " الأشباه والنظائر " اثر عالم حنفی " ابن جُنیم مصری" @feghh_osoul
🔴 جناب سیوطی در کتاب خودش به ۵ قاعده اشاره کرده و فروعات آن را در ذیلش مطرح می‌کند مثلا این قاعده: 🔹 «الأمور بمقاصدها والأعمال بالنيات» که دارای سه فرع است : 1⃣ اصالت قاعده: اصل این قاعده، برگرفته از روایتی صحیح و مشهور از پیامبر(ص) است که فرمودند: «إنما الأعمال بالنيات» 2⃣ ابواب فقهی مربوط به این قاعده: در این زمینه، به اقوال برخی از بزرگان، پیرامون تعظیم شأن این حدیث و جریان قاعده مربوط به آن در بعضی از ابواب فقهی، اشاره شده است؛ از جمله در روایتی از ابوعبیده، چنین آمده است که: «در اخبار نبی(ص)، روایتی جامع‌تر، غنی‌تر و پرفایده‌تر از این روایت وجود ندارد». امام شافعی، احمد بن حنبل، ابن مهدی، ابن مدینی، ابوداود، دارقطنی و برخی دیگر نیز معتقدند قاعده برگرفته از این روایت، ثلث علم می‌باشد. 3⃣ اموری که نیت به‌خاطر آنها تشریع شده است: که مهم‌ترین آنها، عبارت است از: تمییز عبادات از عادات و تمییز رتبه برخی از عبادات از رتبه بعضی دیگر، مانند وضو و شستشوی دست و صورت که متردد است بین تمیزی و خنک شدن و عبادت، یا امساک از مفطرات که گاهی به‌خاطر بیماری و پرهیز است و گاهی نیز به‌خاطر عدم احتیاج به آنها، یا جلوس در مسجد، که گاهی برای استراحت است و گاهی برای عبادت، یا دفع مال به دیگری که گاهی برای هبه به‌خاطر اغراض دنیوی است و گاهی قربة الی الله و برای زکات، صدقه و کفاره و... ✳️ منبع : الاشباه و النظائر ، جلال الدین سیوطی ص ۸ الی ۱۲ @feghh_osoul
Noor-Book.com الأشباه والنظائر في قواعد وفروع فقه الشافعية.pdf
12.13M
📖 کتاب الاشباه و النظائر فی فروع فقه الشافعیة 🖍 اثر ابوبکر جلال الدین 📚 چاپ بیروت @feghh_osoul
✅ سه نوع کتاب که اهل سنت آنها را تالیف کردند و علمای شیعه نیز تالیفاتی داشتند: 1⃣ : از اهل سنت قدیمی ترین کتاب برای القرافی مصری ، به نام الفروق است که جناب 94 قاعده از کتاب الفروق را در «القواعد والفوائد» خویش آورده و بسیاری از آنها را مورد نقد قرار داده است؛ مثل امکان یا عدم امکان امر تخییری یا انواع مصالح که مورد نقد شهید قرار گرفته است.* 🔴 از کتب علمای شیعه: 🔸 «النُزهة» تالیف مرحوم یحیی بن سعيد حلی استاد جناب ( با تعلیقه مرحوم ) 🔹 کتاب «القواعد و الفوائد» 🔸 «القواعد الفقهیة»، تالیف آیة الله، سید حسن موسوی بجنوردی 🔹 «القواعد الفقهیة» تالیف مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی 🔸 «القواعد الفقهیة» تالیف آیت الله العظمی مکارم شیرازی 2⃣ : مثل کتاب و ابن نجیم مصری 3⃣ تخریج الفروع علی الأصول: یک کار تمرینی برای در زمان قدیم که در حوزه ها مرسوم بوده است . بدین صورت که یک فرع کلی تر را مطرح کرده و سپس بر فروع جزئی آن را تطبیق می‌کردند؛ از باب: " علينا إلقاء الأصول و عليكم التفريع " 🌷مثل کتاب «تمهید القواعد» تالیف 🌷 *جهان‌گیری، محسن، «تعامل فریقین در گستره دانش اصول» ص ۷۱ و ۷۲ @feghh_osoul