🔴 چرا انسان مؤمن اهل قهقهه و حرکات جلف و سبک نیست؟
🔸ویلیام جیمز میگوید: «اگر خوشی به انسان مذهبی رو آورد، خندههای جلف و سبک از او دیده نمیشود و اگر غمی به او روی نماید، ناله و ناسزا از او شنیده نمیشود».
🔹این وقار و سنگینی ناشی از این است که روح آدمی به واسطه مذهب، عمیقتر و نافذتر و دوراندیشتر میشود و عمده چیزی که بر روح مؤمنان سایه میافکند و بلکه باید گفت سنگینی میافکند فکر مبدأ و معاد است.
🔸در اخبار دینی هم درباره رسول اکرم(ص) وارد شده که «ضحکه التبسم» (خنده او تبسم بود) و همچنین درباره مؤمن وارد شده که از قهقهه پرهیز دارد.
🔹به هر حال این سنگینی و وقار مؤمنان به واسطه حمل بار بزرگی است که بر روح خود دارند. دیگران به منزله ماشینی خالی هستند که به سرعت در حرکت است و دیوارها و چوبهایش لقلق میکند، و آنها به منزله ماشینی هستند که ظرفیت خود را پر کرده و در دستاندازها و پست و بلندیها زیاد بالا و پایین نمیپرد و زیاد صدا راه نمیاندازد و ماشین هم برای بارگیری ساخته شده نه برای خالی حرکت کردن. در آدمی هم ظرفیت عقیده و ایمان و مذهب وجود دارد.
📚 استاد شهید #مطهری، یادداشتها، ج۴، ص۱۶۹ (با تلخیص)
@doroos12
🔴 روشی مناسب و مجرَّب برای ترک جلف بودن و ...
چه بسا برخی از مذهبیون به انگیزه جذب مردم به تدیّن، دست به شوخی های سبک و نابجا و حتی جلف بزنند،
باید گفت که:
فطرت الهی انسان ها با دیدن روحیه ملکوتی و الهی و وقار مومنانه و ... به طرف خداوند کشیده می شود نه با حرف ها و شوخی های پوک و بی مغز و یا حتی نه با مهربانی کردن های خیلی افراطی و کاذب.
⭕️👈 نکته راهبردی اینکه:
برای ترک برخی رفتارها (مانند همین شوخی های جلف و نابجا و حرف های سبک)، می توان تا مدتی با صیغه نذر بر خود واجب کرد که در صورت ارتکاب، فلان کار سنگین ( صدقه یا ذکر فراوان یا ...) را انجام دهم.
این روش واجب کردن ها بر اساس نذر و عهد، توصیه حضراتی چون #جوادی_آملی، #مکارم_شیرازی و فرح زاد است.
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خیانت حوزه های علمیه به خون شهدا!!!
🔻 آیا نباید #گام_دوم در حوزه هم برداشته شود؟
👈علامه مصباح
🔻 چهار دقیقه ای که هر طلبه و استاد حوزه ای باید گوش کند ...
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پذیرش حوزه های علمیه برادران آغاز شد
تیزر اختصاصی #طلبگی_تا_اجتهاد برای دعوت به حوزه های علمیه
#نسخه_کم_حجم
@talabegitaejtehad
🍃 معنای صحیح تواضع
_ علامه #طباطبایی
❌ پ ن:
نه عظمت فروشی کن و نه خود را خفیف کن ... هر دو اشتباه اند. عاقل و وزین باش.
#جوادی_آملی
#علم_النفس
پ ن:
اگر شخص مطالعاتی مناسب در حیطه علم النفس (علم النفس صدرایی نه صرفا مشایی) نداشته باشد، در حل معظمی از معارف هستی شناسانه و انسان شناسانه قرآنی و روایی، راجل و وامانده است گرچه خود نداند.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حضور و ذکر، نور است و غفلت، ظلمت است.
دائم الذکر باشیم.
🍃 اللهم صلِّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
علامه #مصباح_یزدی:
💎 طلاب و مبلغان باید سه موضوع را با دقت دنبال کنند؛
🔶 خوب درس بخوانند،
🔶 خودسازی و تهذیب داشته باشند
🔶 و مسایل روز و سیاسی جامعه را درک کنند و بصیرت سیاسی داشته باشند.
چرا که ممکن است فردی تهذیب داشته باشد، عالم هم باشد اما به علت نداشتن بصیرت سیاسی مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
یکی از موانع مهم تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله این است که ما فضول هستیم نه عَقول ...
👇👇👇👇👇
https://article.tebyan.net/33056/%D9%81%D8%B6%D9%88%D9%84-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%88%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-4-
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی: یکی از موانع مهم تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله این است که ما فضول هستیم نه عَق
🔸 توضیح مهم:
مراد از فضولی مذموم، ریز شدن در زندگی شخصی دیگران است (به قول معروف یک حالات خاله زنکانه. که خلا باطنی دارند و مدام به چپ و راست نگاه می کنند) ... و الا در مسائل کلان حکومتی و غیره به قول شهید #بهشتی باید فضول بود نه گوسفند.
کم هستند عاقلانی که این دو مرز را رعایت کنند. فقط یک عاقل ظلم ستیز است که این دو حیطه را مراعات می کند.
در اولی وارد نمی شود و حتی نمی بیند و غافل است.
در دومی با شمشیر وارد می شود.
🔴 بسیار مهم و راهبردی
💎 علم سه بخش است
علامه #جوادی_آملی
( درپاسخ به سوال < در مقابل داعش و مانند اينها که حملات انتحاری دارند ... ؟> ) :
اينها را مي دانيد که جنگ هاي نيابتي است، اينها نه مسلمان هستند و نه کافر! اينها مزدور محض اند! نه اسلام براي اينها حلّ شده است و نه غير اسلام؛
البته حوزه هاي علميه اگر بحث هاي کلامي را مثل فقه و اصول ادامه مي داد که مسئله توسل حلّ مي شد، مسئله شفاعت حلّ مي شد، اين دعاهايي که مرتّب مي خوانيم که به پيغمبر و حضرت امير مي گوييم: «اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَان»،
اگر اينها هم مثل فقه و اصول بحث مي شد ما چنين مشکلي نداشتيم؛
ولي متأسفانه حوزه ما حوزه فقه و اصول است،
با کلام و عقايد و علوم ديگر کاري ندارد!
اين است که اين حرف هاي براي آنها آشنا نيست،
حتی براي خيلي از خودي ها آشنا نيست!
ما اين دعاها را بايد درس بخوانيم، اين ادعيه و مناجات را بايد درس بخوانيم، اين نهجالبلاغه را بايد درس بخوانيم، اينها جانگير است! يعني مسئله رسائل و مکاسب و مسئله صحيفه سجاديه و مسئله نهجالبلاغه اصلاً قابل قياس نيست! اين حرف هاي نفسگير جلويش است!
اين يک سواد دقيق مي خواهد، جان کندن مي خواهد، يک قاطعيت مي خواهد و برهان مي خواهد تا نهجالبلاغه را حلّ کند!
ما با فقه و اصول داريم زندگي مي کنيم، ديگر شفاعت «ما هي»؟ «التوسّل ما هي»؟ «اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَان» حق است و معناي آن چيست؟ «قُرب نوافل» يعني چه؟ «كُنْتُ ... لِسَانَهُ» يعني چه؟ اين ها که در حوزه ها نيست! آن وقت هم که آنها از حوزه ما خبري ندارند، لذا مي گويند شما مشرک هستيد.
نه تنها حوزه ما مشکل دارد، حوزه آنها هم اين مشکل را دارد!
حرف اوّل را کلام مي زند!
اصلاً هم پيغمبر و هم امام صادق(سلام الله عليهما)، آنهايي که به ما گفتند علم واجب است «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ»،
گفتند چه چيزي بخوان يا نگفتند؟!
گفتند سه تا برنامه است، با حصر گفتند:
«إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ
آيَةٌ مُحْكَمَةٌ
أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ
أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»،
ما[در حوزه ها] گفتيم
«آيَةٌ مُحْكَمَةٌ» فقه و اصول است،
«فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ» فقه و اصول است،
«سُنَّةٌ قَائِمَة» هم فقه و اصول است
و حوزه هم به اين صورت درآمد.
«آيَةٌ مُحْكَمَةٌ»؛ يعني کلام، عقيده، تفسير، فلسفه و علوم عقلي!
آن وقت انسان با خيال باز مي گويد: «اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ»، مي فهمد که دارد چه مي گويد، ديگر کفر نيست، چون توسل براي او حلّ شده، شفاعت براي او حل شده، نه آرام مي گويد و نه مي ترسد،
قدرت دفاع هم دارد!
وجود مبارک امام صادق شاگردان خود را متخصص کرده، آن هشام بن حَکَم را يک طور، هشام بن سالم را يک طور ديگر،
فرمود تو با هر کسي مناظره و نظريه پردازي نکن! «أَنْتَ إِنْ قَصُّوكَ لَنْ تَطِير»؛ يک قدري اوج مي گيري ولي مي افتي، اما «فَيَطِيرُ وَ يَنْقَض»؛ او بگذاريد پرواز بکند و هر جا مي خواهد برود، چون خوب تربيت شده است؛
اينها را در «آيَةٌ مُحْكَمَةٌ» تربيت کرده،
او را در «فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ» تربيت کرده،
ديگری را در «سُنَّةٌ قَائِمَة» تربيت کرده است،
فرمود تو با هر کس نظريه پردازي نکن، تو سقوط مي کني، يک قدري اوج مي گيري و بعد مي افتي «أَنْتَ إِنْ قَصُّوكَ لَنْ تَطِير»، اما او «فَيَطِيرُ وَ يَنْقَض»؛
براي بعضي از افراد هم حرمت خاص قائل شد، فرمود اين «اَبان» در بحث فقهي خيلي قوي است!
حوزه بايد دارای
«آيَةٌ مُحْكَمَةٌ»،
«فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ»
و «سُنَّةٌ قَائِمَة» باشد؛
کلام، فقه، اصول، تفسير و اينگونه از علوم باشد.
آن وقت با ضِرس قاطع، با اطمينان خاطر و قاطعاً مي گويد: «اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ»، آنها که مدبّرات امر هستند که شاگردان اينها هستند! پس چه محذوري دارد؟ کجاي آن با توحيد مخالف است و مشکل دارد؟ ولي اين درس و بحث وقتي باشد، انسان کاملاً اين ادعيه را مي خواند.
📚 درس تفسیر _ سال های اخیر
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوق العاده مهم و اساسی
🔴 نشر حداکثری به حوزویان
علامه #جوادی_آملی
⭕️فلسفه، تریبون دین است
⭕️فقط دو خط و دو روایت 《رُفِعَ》 و 《لا تنقض》 در حوزه ها تحلیل می شود
⭕️کسی که زمینه و بنیه فلسفی نداشته باشد در تحلیل روایات به مشکل می خورد
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 چکیده کتاب "قورباغه ات را قورت بده" ۱ . سفره را بچینید دقیقاً تصمیم بگیرید که چه میخواهید. روش
✳️ #موفقیت
🍃 بارها و بارها به دوستان توصیه شده: کتاب "قورباغه را قورت بده" اثر برایان تریسی را تهیه و مطالعه فرمایند ... موجز و کم نظیر در برنامه ریزی و پیشرفت.
حوزه علمیه تمدن ساز
✳️ #موفقیت 🍃 بارها و بارها به دوستان توصیه شده: کتاب "قورباغه را قورت بده" اثر برایان تریسی را تهی
🍃 چکیده این کتاب ارزشمند؛
👇👇👇
🔴 چکیده کتاب "قورباغه ات را قورت بده"
۱ . سفره را بچینید
دقیقاً تصمیم بگیرید که چه میخواهید. روشن بودن در این مورد یک شرط اساسی است. پیش از شروع کار، هدفها و تصمیمهایتان را بنویسید.
۲ . برای هر روز از قبل برنامهریزی کنید
برنامههایتان را روی کاغذ بیاورید. به ازای هر دقیقهای که صرف برنامهریزی میکنید، به هنگام اجرای آن پنج یا شش دقیقه در وقت خود صرفهجویی خواهید کرد.
۳ . قانون ۲۰/۸۰ را در همه امور بهکار بگیرید
۸۰ درصد از دستاوردهایتان نتیجه ۲۰ درصد از فعالیت شماست. همواره تلاش خود را روی این ۲۰ درصد متمرکز کنید.
۴ . پیامد کارها را در نظر داشته باشید
مهمترین و ضروریترین کارهای شما آنهایی هستند که میتوانند بیشترین تأثیر را چه مثبت و چه منفی روی کار و زندگی شما بگذارند. به جای تمرکز روی سایر کارها، تمام توجهتان را معطوف به این نوع کارها کنید.
۵ . روش الف ب پ ت ث را مدام به کار بگیرید
قبل از شروع لیستی از کارهایتان تهیه کنید و سپس آنها را از نظر ارزش و ضرورت اولویتبندی کنید تا مطمئن شوید که همیشه در حال انجام مهمترین کارهایتان هستید.
۶ . روی اهداف اصلی تمرکز کنید
نتایجی را که باید قطعاً از کارتان بهدست آورید تا بتوانید بگویید که به خوبی از عهده کار بر آمدهاید مشخص کنید و در تمام مدت قاطعانه به دنبال به دست آوردن آنها باشید.
۷ . به قانون تخشیص ضرورت عمل کنید
هیچوقت برای انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد اما همشیه برای انجام مهمترین کارها وقت کافی هست.
۸ . پیش از شروع، مقدمات کار را کاملاً فراهم کنید
آمادگی تمام و کمال قبل از شروع کار مانع عملکرد ضعیف میشود.
۹ . همیشه یک شاگرد باقی بمانید
هر چه در ارتباط با کارهای ضروری و مهمتان دانش بیشتری بهدست آورید، میتوانید سریعتر شروع کنید و زودتر به اتمام برسانید.
۱۰ . استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید
دقیقاً مشخص کنید چه کاری است که در حال حاضر خیلی خوب انجام میدهید یا در آینده میتوانید خیلی خوب انجام دهید. سپس تمام توان خود را در انجام آن بهکار گیرید.
۱۱ . محدودیتهای اصلی خود را مشخص کنید
محدودیتها و یا عوامل بازدارنده درونی و بیرونی خود را مشخص کنید، عواملی که سرعت شما را در دستیابی به مهمترین هدفهایتان تعیین میکنند. سپس تمرکزتان را به از بین بردن این محدودیتها معطوف کنید.
۱۲ . هر بار یک مرحله جلو بروید
اگر کارها را مرحله به مرحله انجام دهید، میتوانید بزرگترین و پیچیدهترین کارها را به انجام برسانید.
۱۳ . خودتان را تحت فشار بگذارید
تصور کنید که یک ماه دیگر باید شهر را ترک کنید. طوری کار کنید که گویا مجبور هستید قبل از ترک شهر تمام کارهای اصلیتان را به اتمام برسانید.
۱۴ . قدرتهای فردی خود را به حداکثر برسانید
اوقاتی از روز را که از نظر ذهنی و جسمی کارایی بیشتری دارید مشخص کنید و مهمترین و ضروریترین کارهایتان را در این اوقات انجام دهید. به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید بیشترین بازدهی را داشته باشید.
۱۵ . خودتان را به فعالیت ترغیب کنید
خودتان مشوق خودتان باشید. در هر شرایط یا موقعیتی به دنبال کسب نتایج خوب باشید. به جای تمرکز بر مشکلات به دنبال راهحل بگردید. همواره فردی خوشبین و سازنده باشید.
۱۶ . روش تنبلی سازنده را تمرین کنید
هیچکس نمیتواند همه کارها را انجام دهد. بنابراین باید یاد بگیرید که از روی عمد در انجام برخی از کارهایی که از ارزش و اهمیت کمتری برخوردار هستند تنبلی کنید. با این کار خواهید توانست وقت کافی برای معدود کارهایی که واقعاً مهم هستند ایجاد کنید.
۱۷ . اول سختترین کار را انجام دهید
روزتان را با سختترین کار آغاز کنید، کاری که میتواند بزرگترین تأثیر را بر خودتان و حرفهتان بگذارد، و تا وقتی که آن را تمام نکردهاید دست از کار نکشید.
۱۸ . کار را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید
کارهای بزرگ و پیچیده را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و سپس هر بار یک قسمت از کار را شروع کنید و به اتمام برسانید.
۱۹ . وقت بیشتری ایجاد کنید
برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که به صورت طولانیمدت هر روز وقت کافی برای تمرکز کامل روی کارهای مهم و اصلی داشته باشید.
۲۰ . سرعت انجام کار را افزایش دهید
عادت کنید که کارهای اصلی خود را سریعتر انجام دهید. به عنوان فردی که کارها را سریع و دقیق انجام میدهد مشهور شوید.
۲۱ . هر بار یک کار مهم انجام دهید
کارهای ضروریتان را دقیقاً مشخص کنید. سریعاً کار را شروع کنید و بدون توقف تا اتمام ۱۰۰ درصد کار پیش بروید. این رمز واقعی افزایش کارایی و بهرهوری فردی است.
⭕️ اراده کنید که هر روز این اصول را تمرین کنید تا جزئی از عادتهای شما شوند. با ایجاد این عادتهای مدیریت فردی و تبدیل آنها به بخشی از ویژگیهای شخصیت خود آیندهتان را تضمین کنید.
✳️ #موفقیت
🍃 بعد از مطالعه کتاب قورباغه را قورت بده اثر برایان تریسی، کتاب اثرمرکب نوشته دارن هاردی (مسئول مجله موفقیت آمریکا) را مطالعه کنید.
💎 #اصول_و_زوائد
#امام_خمینی :
انّی ترکتُ البحث فی هذه الدوره عن الادلة العقلية مطلقا
لقلّة فائدتها مع طول مباحثها.
فلا بدّ مِن شکر مَساعی هذاالمحقق [نائینی] و سائر مشایخ العلم و اساطین الفن و اساطین الدّین، لکن فی غیر هذاالمبحث الذی لا یُفید علما و لا عملا.
و التعرض لهذه المباحث مع طولها و عدم فائدتها العلمیه المتوقفة من القوائد الاصولیه لولا غرضُ تشییذ الاذهان و تحصیلِ القوة الاجتهاد للمشتغلین و طلاب العلوم،
لکان الاستغفارُ منه للمتعرّض لها اَولی مِن التشکر.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar