هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
moem 13 aban.mp3
8.85M
📌✳️ فرمایشات فقیه مجاهد آیت الله سیفی مازندرانی در آخر درس خارج فقه پیرامون مذاکره با آمریکا به مناسبت روز 13 آبان
♦️لینک دانلود فایل تصویری :http://dl.seyfi.ir/video/motefareqe/moem%2013%20aban.mp4
🔹 @ayatollahseyfi
🔴 ذهن شما آلوده است ...
🔹 پیشفرضهای ذهنی که از کودکی با آنها بزرگ شده ایم و از پدر و مادر یا دوست و معلم و استاد، در ذهن خود تثبیت کرده ایم، میتواند تاثیر منفی در پذیرش باورهای فطری و توحیدی بگذارد.
🔸 علامه #طباطبایی در کتاب ثمرات حیات ص ۸۵ میفرماید:
«در زمان میرزای قمی، عالِمی مقلّد و معتقد [به] وی بود. گویا درس فلسفه نیز میگفت.
روزی میرزا به وی میگوید: برای من #وحدت_وجود را بیان کن. آن عالِم إبا میکند.
میرزا میگوید: ممکن است شاگردانت حرفهایت را بفهمند؛ ولی من از شاگردهایت پستترم؟
آن عالِم در جواب میگوید:
آنها ذهنشان آلوده نیست، مطلب را خوب درک میکنند؛ ولی ذهن شما آلوده است».
🆔 @Arefane
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#امام_خمینی:
عمده نظر من به این است که حیف است یک دسته ای از اهل علم که مردم صالح و خوبی هستند اینها #محروم بمانند از یک مسائلی ...
این موجب تاثر است که یک حوزه ای از یک خیراتی که هست، محروم بماند ؛ حتی فلسفه که یک امر عادی است. تابرسد به یک مسائل دیگر ...
عمده نظر من به این بود که جلوی معارف گرفته نشود.
اسلام فقط عبارت از احکام فرعیه نیست؛ فرعند اینها، #اساس_چیز_دیگر_است.
نباید ما اصل را فدای فرع بکنیم و بگوییم که اصل، از اساس بیخود(است).
🍃 تفسیر سوره حمد، ص۱۸۷-۱۹۱
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 کو عمل کننده آقا؟!
یک بار طلبه ای خدمت آقا رسید و تقاضای دستور العمل نمود.
آقا فرمود:
دستورالعمل! کو عمل کننده؟ کو عمل کننده آقا!
وی گفت: آقا، نصیحت بفرمایید. دعا کنید عمل کنیم.
ایشان فرمود:
دعا که می کنیم، دعا که چیزی نیست. که انجام ندهیم، ولی همین کافی نیست، بعضی مطالب دوائی است نه فقط دعایی.
باز وی گفت: حالا دستورالعملی بدهید؟
آقا فرمودند: یک چیزی به شما می گویم هر جا بروید این است و جز این نیست. بروید گناه نکنید
📔 فریادگر توحید، ص۱۳۰
🔶پرسش های شما و پاسخ های استاد خسروپناه
➖➖➖➖➖➖
🔆پاسخ استاد #خسروپناه:
سلام برای تخصص در علوم انسانی اسلامی باید اول مشخص شود که قصد دارید در زمینه فلسفه الاجتماع یا علم الاجتماع یا فقه الاجتماع می خواهید کار کنید اگر فلسفه الاجتماع مقصود شما است باید در کنار دروس متعارف حوزوی حتما فلسفه اسلامی را با قوت بخوانید و مطابق سیر مطالعاتی حکمت اسلامی پیش بروید و اگر قصد دارید علم الاجتماع اسلامی بخوانید علاوه بر دروس متعارف حوزوی باید رشته دانشگاهی علم الاجتماع را دنبال کنید و در موسسه امام خمینی یا پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یا دانشگاه امام صادق درس بخوانید و اگر به دنبال فقه الاجتماع هستید باید روش اجتهاد در حوزه را جدی بگیرید و مرکز تخصصی علوم اسلامی ولی امر را بروید
🌐 @khosropanah_ir
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#پرسش_پاسخ
⁉️ من طلبه پایه ۶ هستم آیا شما مطالعه دروس معرفت نفس را پیشنهاد میکنید؟
🔰 پاسخ استاد
بعد از آموزش فلسفه استاد مصباح کتاب "معرفت نفس" استاد حسنزاده مطالعه شود.
➖➖➖➖➖➖
📩 شما میتوانید پرسشهای خود از استاد خسروپناه را به آیدی زیر در پیامرسان ایتا ارسال کنید.
🔻پیامگیر ایتا:
https://eitaa.com/admin_drkhosropanah
🌐 @khosropanah_ir
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب:
کتاب روش رئالیسم را، یعنی آن پاورقی های ایشان [شهیدمطهری ] را بر کتاب مرحوم علامه #طباطبایی (رضوان الله تعالی علیهما)
بایستی علما و متفکرین مباحثه کنند،
تدریس کنند،
به طلبه ها و شاگردهایشان یاد بدهند.
یک چنین کار گسترده ی حوزه ای بر روی آثار شهید #مطهری باید انجام گیرد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم انقلاب: کتاب روش رئالیسم را، یعنی آن پاورقی های ایشان [شهیدمطهری ] را بر کتاب مرحوم علامه
با مطالعه روزی ۶ صفحه از این کتاب (که حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد)، ۵ ماهه می توان این کتاب ( هر ۵ جلدش) را به پایان رساند ... البته شاید ابتدا جلد ۳و۴و۵ اش و سپس ۱و۲ اش خوانده شود بهتر باشد؛ چون ج۱و۲ بحث #معرفت_شناسی است و قدری سنگین.
با صیغه نذر یا عهد میتوان آرام آرام و بخش بخش، مطالعه آن را بر خود واجب کرد و پیش برد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#امام_خمینی :
«و همین جاست که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد،
بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد.»
📚 صحیفه نور، ج۲۱، ص۴۷
⭕️ @soha_olom_ensani
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۵ #ملاصدرا 💎« حکمت صدرایی؛ شرح و تعلیقه بر الشواهدالربوبیه » در ۵ جلد ( جلد ۴و۵ در دس
#معرفی_کتاب ۵
#ملاصدرا
#اسفار
💎« حکمت صدرایی؛ شرح و تعلیقه بر الشواهدالربوبیه »
در ۵ جلد ( جلد ۴و۵ در آینده)
مولف: حسن #معلمی ( دبیر مجمع عالی حکمت)
انتشارات: مجمع عالی حکمت اسلامی
حجتالاسلام حسن معلمی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی نویسنده چند اثر اررشمند و شارح «تمهید القواعد» ابنترکه و «شرح و تعلیقه بر شواهد الربوبیه»:
در حال حاضر جلد اول و دوم و سوم این شرح منتشر شده و جلد چهارم در آستانه انتشار است.
الشواهد الربوبیه کتابی در فلسفه و حکمت اسلامی است. این کتاب از مهمترین آثار فلسفی ملاصدرا است که در میان آثار وی برجستگی خاصی دارد؛
زیرا همه اندیشههای فلسفی او شامل
الهیات،
طبیعیات،
#نفس،
#معاد
و...
به صورت مختصر مورد بررسی قرار گرفته است.
کتاب حکمت صدرایی با شیوه نو و رویکرد درس محور از سوی مجمع عالی حکمت صدرایی تحت نظارت آیتالله غلامرضا #فیاضی منتشر می شود.
#ملاصدرا خاتم حکمای الهی و وارث علوم و اسرار نهانی در حکمت و فلسفه صاحب شریعت است که باعث میشود در همه جا از آراء و افکار وی استفاده شود.
اثر دیگری نیز در اصول فقه حوزوی در دست نگارش دارم... بحث مبانی اخلاقی و کتابی که در این حوزه منتشر کردم، در دو بخش اخلاق در #فلسفه_غرب ، یونان باستان، قرون وسطی، فلسفه جدید و بخش دوم مبانی اخلاقی در فلسفه اسلامی در حوزههای کلیت قوانین اخلاقی و رابطه باید و هست، مفاد باید و نباید و حسن و قبح و ... منتشر شده است و اکنون این اثر نیز تجدید چاپ شده است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم انقلاب: کتاب روش رئالیسم را، یعنی آن پاورقی های ایشان [شهیدمطهری ] را بر کتاب مرحوم علامه
💢 کتاب ارزشمند "اصول فلسفه و روش رئالیسم" در حوزه علمیه معصومیه در حال تدریس است و جلسات آن در کانال زیر بارگذاری میشود:
👇👇👇
@osul_e_falsafeh
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#جزوه_خوانی #مدرک_گرایی
#مثله_کردن_کتب_و_منابع_اصیل_فلسفه
#فهم_کاریکاتوری
#دکتراهای_کاغذی
💎 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد.
عبدالرسول #عبودیت :
🔸 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ اینقدر که امروز رساله مینویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی میگیرند و تدریس میشود در دانشگاهها، هیچوقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست.
🔸 اما اگر منظور از روبهافولبودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای #طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا بهسر میبرند یا به آنها اعتنا نمیشود یا اینکه تکفیرشان میکنند؛ همهی اینها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درسها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میشود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچوقت فیلسوف نخواهد شد.
🔸 من در مقدمه کتابهایم نوشتهام که چهبسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینیاش بزرگ است، لبهایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از حکمت متعالیه.
🔸 دانشجویی میگفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربیها خیلی کتاب دارند. همچنین دانشگاه آنها خیلی از دانشجو کار میکشد. وقتی استاد درس میدهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند.
🔸 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا اینقدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. اینها کار را خراب کرده است. قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روشهای قبل برگردند.
🔸 نمیگویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح میشد؛ نه آنکه نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آنهم نظامی که میگویند در دانشگاه جواب نمیدهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آنهایی که خوب کار میکردند، طلبگی کار میکردند؛ اگر سه واحد یک درس را میگرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار میکرد؛ این میشد باسواد و نخبه.
🔸 میگویند فلسفه اسلامی به چه دردی میخورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار میآید؟ مرحوم امام میگوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهمتر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیدهاش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمیشود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهمترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کمفایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفههای مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست.
🍃 در گفتگو با مباحثات
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 ما چند نفر داریم که ... ؟
آیت الله سید رضی شیرازی ( از شاگردان علامه #طباطبایی و مدرس سطح عالی فلسفه):
حدود سي سال پيش به مناسبت فوت مرحوم آقا ميرزا عبدالهادي شيرازي، به عتبات مشرف شدم. خدمت آيتالله خويي رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلي كردم. از جمله: از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟
ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالي است.»
اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحرالعلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت:
«فايدهاش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها وتقريرها و ...»
گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقي و درست تبليغ كند؟
فرمود: «زياد هستند.»
گفتم: «ممكن است نام ببريد.»
فرمود : «آقا سيد محمدباقر #صدر، شيخ محمدرضا #مظفر.»
ايشان، ديگر اسم كسي را نبردند.
گفتم: آيا اين افراد را برنامة حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشتهاند؟
فرمود: «خودشان برنامه داشتهاند.»
گفتم: كار خوبي كردهاند؟
فرمود: «بله»
گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نميكنيد؟
فرمود: «نميشود»
گفتم: شما آقاي #طباطبایی را ميشناسيد؟
فرمود: «بله، از رفقاست.»
گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادي را كه پاسخگوي نياز زمان باشند، تربيت ميكند، به جاي متخصص شدن در فقه و اصول
گفت: « ايشان تك است و خود را تضحيه كرده است.»
گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم.
فرمود: «نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولي، مانعي وجود دارد و آن، متقدسين هستند. يك وقتي ما خواستيم يكي از همين افرادي را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله دربارة مسائل روز بود، [منظور ايشان آقاي محمدتقي #جعفری بود] كمك كنيم و مورد توشيق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخي از اين متقدّسين واقع شديم، به طوري كه گفتند: سهم امام را در ترويج غيرفقه و اصول به كار ميبرد!»
🍀 👇👇👇 http://www.sayyedrazishirazi.ir/tosiyebehozehvatollab.aspx
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب:
مکتب فلسفی صدرالمتألّهین همچون همهی فلسفهها در محدودهی ملیت و جغرافیا نمیگنجد و متعلق به همهی انسانها و جامعهها است.
همواره همهی بشریت به یک چهارچوب و استخوانبندی متقن عقلانی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند. هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایهی مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینهی روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد.
و چنین است که بهگمان ما فلسفهی اسلامی بهویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی، جای خالی خویش را در اندیشهی انسان این روزگار میجوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 ملاصدرا و حکمت متعالیه در بیان #رهبرمعظم انقلاب:
👇👇👇
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=19893
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 بیانات جدید آیت الله #مصباح_یزدی دربارهی اهمیت علوم عقلی
کسانی که در مقام ارشاد مردم برمیآیند، ارشادشان باید دو رویه باشد؛ باید هم برای اثبات حرف حق دلیل داشته باشند، و هم برای ابطال شبهه مخالف، دلیل بیاورند. تنها مطلب اثباتی افراد را بیمه نمیکند؛ بلکه برای سالم ماندن افکار، باید هم فکر صحیح عرضه شود و هم فکر غلط و باطل ابطال گردد.
برخی از بیانات قرآن بسیار ساده و برای کسانی است که اندکی از قدرت عقل برخوردار هستند، اما برای کسانی که ذهنشان به افکار غلط آلوده شده است، گاهی شبهه را مطرح و به آن پاسخ میدهد. برای مثال، در داستان حضرت ابراهیم، میبینیم ایشان در مقام اثبات توحید برای قوم خود، هم خداوند را اثبات کرد و هم پرستش بتها را ابطال ساخت و با بیان علمی و با رفتار عملی به آنها نشان داد که بتها کارهای نیستند و پرستش آنها لغو است و عاقلانه نیست.
روش بزرگان و علمای ما در تربیت دیگران نیز بر دو نوع بوده است؛ برای افراد عادی و کسانیکه ذهنشان مشوب به شبهاتی نیست، مطالب سادهای را بیان میکردند و آنها نیز قبول میکردند؛ ولی هنگامیکه ذهنها مشوب به شبهات است، آن دلایل ساده و صحیح نمیتواند نقش خودش را درست ایفا کند و پاسخ دادن به این شبهات باعث شده که علوم دقیقی مثل علم کلام پیدا شوند که کارشان بیان مطالب بسیار دقیق و پاسخگویی به شبهات پیچیده باشد.
امروز که مسئله تحریف و گمراهی به این آسانی شده است، و همه قدرتهای بزرگ عالم برای نابود کردن اسلام و بشریت پشت به پشت هم دادهاند، ما نمیتوانیم به سادگی از کنار این مسئله بگذریم. اگر خداوند روز قیامت از ما بپرسد که تو میفهمیدی که این شبهه چقدر خطرناک است و در جامعه گسترش پیدا کرده است، چرا به آن پاسخ ندادی؛ چه جوابی باید بدهیم؟!
بنده معتقدم درحوزه ما که اصیلترین و قویترین مرکز علمی عالم است، غیر از بعد اثباتی، باید در بعد نفی شبهات نیز بیشتر تلاش شود. ظاهرا در این جهت به قدر کافی کار نکردهایم و شاهد آن نیز سؤالاتی است که بسیاری از دانشجویان دانشگاهها به صورت شفاهی یا کتبی میکنند.
از جمله وظایف اجتماعی ما، ارشاد دیگران است، چه وظیفهای در این مقام داریم؟ وقتی میبینیم نسل آینده در معرض چنین خطرهایی قرار دارند که نتیجهاش عذاب ابدی است، چگونه میتوانیم آرام بنشینیم؟! ظاهرا حجتی برای این نوع رفتار مسامحهآمیز نداریم و روزی باید پاسخگو باشیم که چرا در این زمینه نیروی کافی برای پاسخگویی به این شبهات تربیت نکردهایم.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
یکی از موانع مهم تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله این است که ما فضول هستیم نه عَقول؛
فرق فضول و عقول این است كه انسان عقول، ابتدا به درون و آنگاه به بیرون، ولى انسان فضول، همواره به بیرون از خود مىنگرد و این، مشكل ماست كه شرحش ...
👇👇👇👇👇
https://article.tebyan.net/33056/%D9%81%D8%B6%D9%88%D9%84-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%88%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-4-