حوزه علمیه تمدن ساز
رهبر انقلاب:
یک مسئله، مسئله نوشتن کتاب فلسفی برای کودکان است، که غربیها دارند این کار را میکنند.
دو سه سال قبل از این، یک کتابی برای من آوردند، من مبالغی نگاه کردم. خب، از همان اوّلی که شروع میکند، واقعاً فلسفه است؛ لیکن باب کودکان است.
این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه ـ حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست ـ به نظرم یک آمریکایی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم.
بچههای ما ذهنشان دارد فلسفی میشود.
خوشبختانه حرکت جامعه و نظام موجب شده که ذهنها عقلانیت پیدا کند.
جوانهای ما واقعاً سؤال میکنند.
این سؤالهایی که زیاد شده، این را باید مبارک دانست؛
منتها ما باید جوابگویی داشته باشیم.
حس سؤال کنندگی دارد زیاد میشود، و این همین طور دارد به نسلهای پایینتر منتقل میشود.
ما یک نوه کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمیزند.
چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت میانداخت.
به او گفتم این میز را نینداز.
گفت: چرا؟
خوشم آمد از این که گفت چرا.
چرا نیندازم؟ دنبال علت میگردد.
بعد پنجه میزد به یک بچه ی دیگری،
گفتم آقاجان نکن.
گفت: چرا؟
این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است.
این حالت دارد به وجود می آید.
حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است:
چرا؟ چرا؟ چرا؟
وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده سالهای باشد، سؤالات قویتری در ذهنش ایجاد میشود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. این کار، کار شماهاست.
شما واقعاً میتوانید این کار را انجام دهید.
☘ دیدار مجمع عالی حکمت اسلامی _ ۲۳ بهمن ۹۱
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
یک سوال از حوزه علمیه:
چرا فقط یک #مجتهد فقه ورز و مفسر فقهی می تواند عنوان "آیت الله" لقب بگیرد، اما یک #مجتهد تفلسفگر شاخص در حیطه علوم معرفتی و عقلی نمی تواند؟!
✅ @feghheakbar
4_5920016851600933972.mp3
15.15M
استاد #یزدان_پناه:
▫️ فقه و فقیه قطعا لازم است، اما چه کسی گفته فقط فقه بخوان؟!
▫️ نیاز جدی به مجتهد در عرفان و معرفت
▫️ چرا فقط در استنباط احکام، اجتهاد می کنید؟!
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
رئیس جمهور :
پژوهش در موضوعاتی مانند نظام بانکی، مالیات، بیمه، واردات و صادرات و رمز ارزها موجب بازگشایی گره ها می شود. این مسائل می تواند به عنوان موضوع پژوهش در حوزه های علمیه قرار گیرد و دولت هم از این پژوهش ها استقبال می کند.
✅ @feghheakbar
💢 پاسخ فیلسوفانه شهید مطهری به جوان دانشجو
شهید علامه #مطهری :
یک وقتی درجایی سخنرانی می کردم؛ دانشجویی آمد و گفت:
آقا! خدا در کجا وجود دارد؟ خدا کجاست؟
گفتم: آخر اینکه می گویی «کجاست» منظورت این است که در کجای عالم است؟ گفت: بله.
گفتم: نگو خدا در کجای
عالم وجود دارد، بگو عالم در کجای خدا وجود دارد؟
گفت: بسیار خوب، حالا اینطور می گوییم: عالم در کجای خدا وجود دارد؟
گفتم: عالم در مرتبه فعل خداست.
این حرف غلط است که خدا در کجای عالم است.
خدایی که در کجای عالم باشد که اصلا خدا نیست، چون «کجا» هم فعل اوست، وقت و زمان هم فعل اوست، همه چیز فعل اوست.
«او در کجای عالم است» معنی ندارد؛ «عالم در کجای اوست» معنی دارد.
تازه در اینجا هم کلمه «کجا» را از باب اینکه لفظ دیگر نداریم می گوییم.
عالم در کجای خداست؟ در مرتبه فعل اوست؛ یعنی عالم عین فعل اوست، عین خلق و مخلوقیت اوست. عالم فعل اوست؛ تجلی اوست؛ جلوه اوست.
این است معنی این مصراع بسیار پر ارزش و پرقیمت (حاجی سبزوارى در منظومه) که: «و اثر الجعل وجود ارتبط» یعنی اثر جعل، وجودی است که آن وجود مرتبط است؛ وجودی است که عین ربط است و وجودی است که خود وجود عین جعل و مجعولیت است نه چیز دیگر.
📚 مجموعه آثار، ج۱۰ (شرح منظومه)، ص ۱۷۵ و ۱۷۶
✅ @Islamicphilosophy_ir
علامه #مصباح_یزدی :
... اما امروزه همه چیز در "قالب مباحث علمی" قرار گرفته و افرادی با علم فلسفه در راستای این شبهات تحقیق می کنند.
وظیفه اصلی پاسخ به این شبهات به عهده حوزویان است.
✅ @feghheakbar
هدایت شده از عارفانه
❖ برخی از جلسات مجازی اساتید اخلاق و عرفان در ماه مبارک رمضان به صورت پخش زنده (به ترتیب زمانی)
🔹استاد سید یدالله یزدانپناه (تفسیر سوره یاسین)؛ بعد از نماز ظهر
🆔 http://heyatonline.ir/heyat/1013
🔹استاد مجاهدی (معارف ماه رمضان)؛ بعد از نماز ظهر
🆔 https://www.aparat.com/alfetrah/live
🔹استاد علی امینی نژاد (جلد ۴ بحارالانوار، کتاب التوحید، بحث صفات خداوند)؛ ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۷:۳۰ (پس از ورود به لینک، گزینه Guest یا مهمان را بزنید)
🆔 Skyroom.online/ch/nafahat_eri/hadith
🔹استاد سید یدالله یزدان پناه (تفسیر المیزان و شرح منازل السائرین)؛ ساعت ۱۷:۱۵ تا ۱۸:۴۵
🆔 http://heyatonline.ir/heyat/1013
🔹استاد سید محمدجواد وزیری فرد (شرح دعای ابوحمزه)؛ ساعت ۱۸ الی ۱۹:۱۵
🆔 https://www.aparat.com/rejeat/live
🔹استاد محمد شیروانی (عرفان و معنویت در ماه رمضان)؛ یکساعت به مغرب
🆔 https://live.avayetowheed.ir/
🔹استاد سید محمدصادق حسینی طهرانی (اخلاق و معارف اسلام)، دوشنبه ها ساعت ۲۰
🆔 https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live
🔹استاد سید علی حسینی آملی (سخنرانی)؛ ساعت ۲۱:۴۵ (پخش زنده در کانال ایتا)
🆔 eitaa.com/Hoseini_Amoli
🔹استاد حسن رمضانی (شرح مناجات خمس عشر، مناجات الشاکین)، ساعت ۲۳
🆔 https://live.avayetowheed.ir/
🔹استاد محمدباقر تحریری (سخنرانی و مناجات خوانی)، ساعت ۱۲ شب الی ۲ بامداد
🆔 http://www.howzehmarvi.ir/live
🌀@Arefane | عارفانه ❖
هدایت شده از مجتبی مصباح
27.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ببینید | ما خیلی از راه هایی که قبلا هم استفاده می کردیم الان استفاده نمی کنیم چه برسد به این که امروز راهکارهای جدیدی برای #تبیین وجود دارد
🔶چقدر در قالب هنر، داستان، رمان، نمایش نامه، شعر حقایق انقلاب را تبیین کردیم؟
۱۴۰۱/۱/۷
✅ @mojtabamesbah_ir
💢 چه کسانی می توانند از معارف اسلامی دفاع کنند؟
علامه #حسینی_طهرانی:
برای کسانی که از علوم عقلیّه و حکمت متعالیۀ اسلام بهرۀ کافی ندارند، انغمار و خوض در این مسائل (مباحث معاد) بطریق استدلال و برهان خطر دارد؛
چون مانند متکلّمین نتائج ادلّۀ آنها عقیم؛ و به عوض پاسداری از عقائد شیعه و اسلام و حفظ و حراست آنها از گزند آفات ملحدین و مغرضین و معاندین، آن اصول متقنه و حقّه و واقعیّه را بطور سخیف و بی بنیان و بدون بنیادی معرّفی می کنند؛
و در نتیجه با طرح این مسائل غامضه و عدم کفایت فکری آنان، موجب بی اعتقادی مردم و اهل دقّت می شوند.
📚 معادشناسی، ج۶، ص۱۷۴ @nooremojarrad_com
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی، در رشته فلسفه اسلامی در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ از بین طلاب مستعد #دانش_پژوه می پذیرد.
🔸 علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت #معاونت_آموزش حوزه های علمیه به آدرس http://paziresh.ismc.ir مراجعه نمایند.
➖ گفتنی است زمان ثبت نام در این دوره ۲۱/اسفند/۱۴۰۰ الی ۱۵/اردیبهشت/۱۴۰۱ می باشد.
_ آدرس: قم ۷۵ متری عمار یاسر، نبش خیابان شهید قدوسی، بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
تلفن: ۰۲۵۳۷۱۸۹۲۵۵ _ ۰۲۵۳۷۱۸۹۲۲۰
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakba
اگر ما نیز به اندازه توان خود در هدایت مردم تلاش و کوشش کنیم، آیا امکان دارد که مورد عنایت «عینُ الله الناظرة» و امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف نباشیم؟!
📚 در محضر آیت الله #بهجت، ج١، ص١٠٣
💢 العلم سلطان
العلم سلطان من وجده صال به و من لم يجده صيل عليه / امام علی (ع)
👈 تاکیدات متعدد رهبری
هفت طائفه از علما و دانشمندان كه در هفت طبقۀ دوزخ قرار مىگيرند:
در«خصال»از محمّد بن على ماجيلَوَيه از محمّد بن يحيى عطّار از محمّد بن أحمد از حسن بن موسى خَشّاب از إسماعيل بن مِهران و علىّ بن أسباط - طبق آنچه به خاطر دارم-از بعضى از رجالشان روايت مىكند كه حضرت صادق عليه السّلام فرمودهاند:
إنَّ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يُحِبُّ أَنْ يَخْزِنَ عِلْمَهُ وَ لَا يُؤْخَذَ عَنْهُ،فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ الاوَّلِ مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ إذَا وُعِظَ أَنِفَ،وَ إذَا وَعَظَ عَنُفَ؛فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ الثَّانِى مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَرَى أَنْ يَضَعَ الْعِلْمَ عِنْدَ ذَوِى الثَّرْوَةِ وَ الشَّرَفِ،وَ لَا يَرَى لَهُ فِى الْمَسَاكِينِ وَضْعاً؛فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ الثَّالِثِ مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَذْهَبُ فِى عِلْمِهِ مَذْهَبَ الْجَبَابِرَةِ وَ السَّلَاطِينِ،فَإنْ رُدَّ عَلَيْهِ شَىْءٌ مِنْ قَوْلِهِ أَوْ قُصِّرَ فِى شَىْءٍ مِنْ أَمْرِهِ غَضِبَ؛فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ الرَّابِعِ مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَطْلُبُ أَحَادِيثَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى لِيُغْزِرَ بِهِ وَ يُكَثِّرَ بِهِ حَدِيثَهُ،فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ الْخَامِسِ مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَضَعُ نَفْسَهُ لِلْفُتْيَا وَ يَقُولُ:سَلُونِى،وَ لَعَلَّهُ لَا يُصِيبُ حَرْفاً وَاحِداً،وَ اللهُ لَا يُحِبُّ الْمُتَكَلِّفِينَ؛فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ السَّادِسِ مِنَ النَّارِ.
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَتَّخِذُ عِلْمَهُ مُرُوءَةً وَ عَقْلاً،فَذَاكَ فِى الدَّرْكِ السَّابِعِ مِنَ النَّارِ.
«بعضى از علماء هستند كه دوست دارند پيوسته علمشان را در سينۀ خود خزانه كنند و كسى از آنها ياد نگيرد و تعلّم نكند؛آنها در طبقۀ اوّل از آتش مىباشند.
و بعضى از علماء هستند كه چون به آنها نصيحتى و پندى داده شود به دماغشان بر مىخورد،و چون خود آنها نصيحتى و پندى دهند با شدّت عمل مىكنند؛آنان در طبقۀ دوّم از آتش مىباشند.
و بعضى از علماء نظرشان اينست كه علوم خود را در نزد صاحبان ثروت و اعتبار و شرف مصرف كنند،و براى مساكين و بيچارگان موقعيّتى قائل نيستند؛آنها در طبقۀ سوّم از آتش مىباشند.
و بعضى از علماء در منهاج و رويّۀ خود همچون حكّام جائر و سلاطين جابر عمل مىكنند،و چون كسى مختصر ايرادى در گفتارشان بنمايد و يا مختصر كوتاهى در انجام اوامرشان بكند خشمناك مىگردند؛آنها در طبقۀ چهارم از جهنّم مىباشند.
و بعضى از علماء پيوسته احاديث يهود و نصارى را ياد مىگيرند تا آنكه علم خود را فراوان و زياد گردانند،و گفتار و تدريسشان را رونق دهند؛آنها در طبقۀ پنجم از جهنّم مىباشند.
و بعضى از علماء هستند كه خود را در معرض فتوى قرار ميدهند،و مىگويند:از ما بپرسيد و به ما مراجعه كنيد،و چه بسا يك فتواى صحيح هم ندارند،و خداوند متكلّفان را دوست ندارد؛و آنها در طبقۀ ششم از جهنّم مىباشند.
و بعضى از علماء هستند كه دنبال علم مىروند براى آنكه مردم آنان را صاحب عقل و مروّت به شمار آرند،و آنها در طبقۀ هفتم از جهنّم مىباشند.»
📚 معادشناسی،ج۱۰،ص۳۰۱
✏️علامه آیت الله #حسینی_طهرانی