آنچه در این هشتاد سال مشهود است، رشد و تکاملی است که در بحث علم دینی حاصل شده که زمینه را برای تولید علوم انسانی اسلامی، بیش از پیش، فراهم کرده است. المعهد العالمی للفکر الإسلامی در آمریکا، حدود سیصد کتاب دربارۀ علوم انسانی اسلامی منتشر کرده است و مراکز دیگری، مانند مؤسسۀ بینالمللی اندیشه و تمدن اسلامی (ایستاک) در مالزی و دانشگاه شریف هدایتالله در اندونزی، نیز در این زمینه آثار و فعالیتهای متعددی دارند.
استادان علوم انسانی در کشور ما، بهویژه در سی سال اخیر، کارهای متعددی انجام داده و نتایج قابلتوجهی به دست آوردهاند؛ مثلاً از سال ۱۳۸۶ تاکنون فقط در مؤسسۀ امام خمینی(ره)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی در مجموع بیش از پانصد جلد کتاب در زمینۀ علوم انسانی اسلامی منتشر شده و همچنین بیش از هزاروپانصد مقاله در زمینههای علوم اجتماعی، اقتصاد، علوم سیاسی، علوم تربیتی، روانشناسی، مدیریت، حقوق و دیگر علوم انسانی نوشته شده است.
یکی از دستاوردها و آگاهیهای مهمی که در این مدت به دست آمده این است که ما بهجای اسلامیسازی علوم انسانی ـ که پالایش، تهذیب و اصلاحی متناسب با معارف اسلامی نسبت به همین علوم انسانی موجود است ـ باید علوم انسانی اسلامی را دنبال کنیم و این مهم نیز پس از تولید نظریههایی مبتنی بر مبانی و روش اسلامی و جمع آن نظریهها حاصل میشود، آنگاه که به دیسیپلین تبدیل شوند؛ یعنی علوم انسانی اسلامی هیچگاه بدون نظریههای اسلامی تولید نخواهد شد. البته اسلامیسازی علوم انسانی تصمیمی مدیریتی و از باب حکم ثانوی است که باید صورت میگرفت؛ زیرا تولید علوم انسانی اسلامی زمانبر است. اما تولید و تکوین علوم انسانی اسلامی حرکتی علمیمعرفتی است که باید صورت پذیرد و نظریهپردازان علوم مختلف انسانی ناچارند علوم انسانی مدرن و انسان و جامعۀ مدرن را بشناسند، از آخرین دستاوردهای نظریههای دیگر آگاه باشند و با تکیه بر بلوغ معرفتی و اجتماعیای که در دانشگاهها و حوزههای ما حاصل شده است، به تولید نظریه بپردازند تا زمینههای تولید علوم انسانی اسلامی فراهم آید.
چنانکه میدانید، علم در عقلانیت جمعی تولید میشود و نظریه بدون قرار گرفتن در معرض داوری عالمان دیگر شکل نمیگیرد. مقصود از تولید علم جمعی این نیست که علم و نظریههای علمی روش ندارند؛ بلکه علم در چهارچوب روششناسی شکل میگیرد، اما در ادامۀ استنتاج روششناختی، نوعی عقلانیت جمعی پدید میآید و مشارکت دیگران را در پذیرش و توسعۀ آن فراهم میسازد. تأکید میکنم که مهمترین ساحت تولید علم، تولید و رشد در روششناسی علم است. روششناسی مبتنی بر معرفتشناسی و منطق و حکمت اسلامی میتواند رویکرد جدیدی را در علوم انسانی به ارمغان آورد.
💢 مطالعات فرعونی
به گمان برخی، آشنایی با اندیشههای دیگران اعم از دگراندیشان و مکاتب و نحلهها و ادیان دیگر، فقط از این جهت خوب است که بهتر و دقیقتر بتوانند به آنها پاسخ دهند. چنین افرادی پیشاپیش و بدون مواجهه با اندیشههای دیگر، خود را مصداق اتم و اکمل حق میدانند و هیچ حق و صوابی در سخنان و ایدهها و اندیشههای دیگران نمیبینند و نمیجویند.
به اعتقاد این بنده، این نوع نگاه به ایدهها و اندیشههای مخالف، «نگاهی فرعونی» است و نه «اسلامی» و «اخلاقی» و «علمی». فرعون نیز وقتی با ادعای موسی و هارون رو برو شد، ساحران را گرد آورد و دستور داد مردم را جمع کنند تا از «ساحران» پیروی کنند! نه از «حق»: «لَعَلَّنا نَتَّبِعُ السَّحَرَةَ إِنْ كانُوا هُمُ الْغالِبين» (شعراء، ۴۰) در حالی که منطق پیامبران و اولیاء دین این است که سخنان مختلف و مخالف را بشنوید و حق را انتخاب کنید: «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب» (زمر، ۱۸)
به تعبیر زیبای امام علی علیه السلام: «مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الْآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإ؛ کسی که به استقبال دیدگاههای مختلف (و مخالف) برود موارد خطا را خواهد شناخت» یعنی مطالعه دیدگاههای دیگر برای حقشناسی و خطاشناسی است و نه لزوماً به منظور ابطال و پاسخ دادن. همان حضرت در حکمتی دیگر خطاب به فرزندشان محمد بن حنفیه میفرماید: «اضْمُمْ آرَاءَ الرِّجَالِ بَعْضَهَا إِلَى بَعْضٍ ثُمَّ اخْتَرْ أَقْرَبَهَا مِنَ الصَّوَابِ وَ أَبْعَدَهَا مِنَ الِارْتِيَابِ؛ اندیشهها و دیدگاههای مردان علم و اندیشه را در کنار یکدیگر قرار بده و سپس رأی و اندیشهای که به حقیقت نزدیکتر از و از خطا دورتر، انتخاب کن.»
✍ احمدحسین شریفی
♦️حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 علما #جهاد_تبیین را جدی بگیرند
🔸 علما به میان جوانها بروند و گرههای ذهنی آنها را باز کنند
فکرکردن لازم دارد ... حرف نو، منطق و بیان نو لازم است.
🏷 #دیدار_خبرگان
💻 Farsi.Khamenei.ir
✅ @feghheakbar
رهبر انقلاب:
یک مسئله، مسئله نوشتن کتاب فلسفی برای کودکان است، که غربیها دارند این کار را میکنند.
دو سه سال قبل از این، یک کتابی برای من آوردند، من مبالغی نگاه کردم. خب، از همان اوّلی که شروع میکند، واقعاً فلسفه است؛ لیکن باب کودکان است.
این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه ـ حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست ـ به نظرم یک آمریکایی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم.
بچههای ما ذهنشان دارد فلسفی میشود.
خوشبختانه حرکت جامعه و نظام موجب شده که ذهنها عقلانیت پیدا کند.
جوانهای ما واقعاً سؤال میکنند.
این سؤالهایی که زیاد شده، این را باید مبارک دانست؛
منتها ما باید جوابگویی داشته باشیم.
حس سؤال کنندگی دارد زیاد میشود، و این همین طور دارد به نسلهای پایینتر منتقل میشود.
ما یک نوه کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمیزند.
چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت میانداخت.
به او گفتم این میز را نینداز.
گفت: چرا؟
خوشم آمد از این که گفت چرا.
چرا نیندازم؟ دنبال علت میگردد.
بعد پنجه میزد به یک بچه ی دیگری،
گفتم آقاجان نکن.
گفت: چرا؟
این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است.
این حالت دارد به وجود می آید.
حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است:
چرا؟ چرا؟ چرا؟
وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده سالهای باشد، سؤالات قویتری در ذهنش ایجاد میشود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. این کار، کار شماهاست.
شما واقعاً میتوانید این کار را انجام دهید.
☘ دیدار مجمع عالی حکمت اسلامی _ ۲۳ بهمن ۹۱
✍ پن:
پاسخگویی به شکوک و شبهات اعتقادی نسل فکور فعلی، بدون اشراف بر حکمت متعالیه و مسائل جدید کلامی، محال است.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🚨تنها بحرانی که تن رهبری را میلرزاند! -----۱/۶ درصد❗️یعنی زیر خط بقا😞----- 🎞 #حجت_الاسلام_راجی 😊
دیوید گلمن در کتاب تمدن ها چگونه میمیرند مینویسد:
نبود علاقه به فرزندآوری از نشانههای افول تمدن هاست و دنیای اسلام شاهد چنین پدیدهای است. جوامع رو به پیری بهتر تن به سازش میدهند.
#جمعیت
▫️ تشریح
@twtenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات شعبانیه را بخوانید آقا ... مناجات شعبانیه از مناجات هایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در آن بکند، انسان را به یک جایی می رساند.
اعیاد شعبانیه مبارک.
⭕️ شرط شاگرد امام زمان (عج) بودن، اطلاع و آگاهی از جهان است.
💢 جهانی شدن دین، فهم جهانی میخواهد ...
💢 ما باید از تفکرات و مکاتب موجود در سرتاسر جهان با خبر باشیم، دست ما پر باشد و در مقابل آنها پاسخ داشته باشیم.
💢 این دین که خود به خود بالا نمیآید. باید بکوشید تا دین گسترش پیدا کند؛ این را بر ما واجب کردهاند.
_ علامه #جوادی_آملی
♦️حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
4_5969985214087168829.mp3
5.22M
💢 رسالت اصلی حوزهها
علامه #جوادی_آملی :
▫️ این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در حوزه ها نشر بدهیم
▫️ رسالت اصلی حوزه ها اصول دین است و برهان اقامه کردن و ...
_ تفسیر سوره طور / اسفند۹۵
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 رسالت اصلی حوزهها علامه #جوادی_آملی : ▫️ این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در
💢 رسالت اصلی حوزهها
💢 دوازدهسیزدهم قرآن مربوط به علوم عقلی و یکسیزدهم آن احکام فقهی است
علامه #جوادی_آملی:
الآن تقريباً بيش از دو ميليارد و نيم بشر گرفتار اين است که خدا ندارد! اين کشور پهناور کمونيستي چين اين طور است، بخشي از ژاپن اين طور است آن اتحاد جماهير سوسياليستی شوروی اين طور است.
تقريباً معادل موحّدان عالم کسانی هستند که ميگويند خدایی در عالم نيست
و رسالت مهم حوزههاي علمي نشر اين فضيلت است که خدا هست، بشر را خدا دارد اداره ميکند. آن روز حرف تازهای بود؛ اما الآن ديگر حرفهای رسمي است،
برای اينکه به مراتب بيش از ما مسلمانها عدهاي هستند که ميگويند خدایی نيست؛ البته موحّدان عالم مثل مسيحيها، کليميها که ضميمه ما بشوند. آنهایی هم که مبدئی قائل هستند
در اثر اينکه ما نتوانستيم علوم عقلی را در حوزهها نشر بدهيم و ثابت کنيم خدایی هست و قيامتی هست و وحیای هست با برهان و به زبان روز ثابت بکنيم،
اليوم در کشوری که ميلياردی است مثل هند، هم موشپرستی رواج دارد هم گوسالهپرستی رواج دارد به هر حال اين بشر به چيزی بَند هستند،
اينها در اثر اينکه علوم عقلی در حوزهها نيست.
بيش از ما مسلمانها کشورهای فراوانی هستند که ميگويند ـ معاذالله ـ خدايي نيست، قيامتی نيست، وحیای نيست، رسالتی نيست، نبوتی نيست، هيچ نيست.
الآن هم عصر علم است، بيش از آن مقداري که در کوچه پسکوچههای ما دوچرخه و موتور هست بالای سر ما ماهواره است، اگر الآن عصر علمي نيست پس چه وقت عصر علم است.
الآن يعنی الآن، اليوم يعني اليوم! اليوم دارند يک عده موش ميپرستند يک عده گوساله، اليوم ميلياردها مردم ميگويند خدايی نيست و حوزهها هم خواباند.
رسالت اصلی حوزهها همان اصول دين است و در کنارش فروع دين است البته. اصول دين است و نشر معارف الهي است و برهان اقامه کردن و زبان ديگران را فهميدن و به زبان ديگران پاسخ دادن است.
ببينيد قرآن کريم اين شش هزار و اندی تقريباً #يکسيزدهم آن مربوط به احکام فقهی است وگرنه #دوازدهسيزدهم آن مربوط به اين است که خدا هست و قيامتي هست و وحياي هست و نبوتي هست و اخلاقی هست و عدلی هست و اينهاست.
🍃 تفسیر سوره طور/ ۱ اسفند ۹۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
حضرت علی (ع) کمیل را مسئول هیت (شهری در عراق) کردند، زمانی که غارتگریهای معاویه شروع شد و شهر را غارت کرد، کمیل، #آگاهی، #صلاحیت و #قدرت نظامی نداشت که جلوی غارتگریها را بگیرد،
لذا حضرت نامه ای گلایه آمیز به ایشان نوشتند و فرمودند: تو به درد دعای کمیل می خوری تو نمی توانی جایی را اداره کنی. این عبارت توی نهج البلاغه نیست، ولی معنایش هست.
بعضیها به درد دعای کمیل می خورند، واقعا صلاحیت برای مملکت داری ندارند.
این جاهاست که آیت الله #حایری_شیرازی میفرماید:
«کرسی علوم انسانی دانشگاهها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگیهایش خطری ندارد و همه جبران میشود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزیها روی هواست.
........................................
پن:
۱. ادامه را در اینجا مطالعه کنید.
۲. به مناسبت فوت سیدجواد طباطبایی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 طلاب کاملالانقطاع تلاش کنند و این چهار جبهه را از یهود بگیرند
💢 توصیه بسیار مهم آیت الله #حایری_شیرازی به طلاب
🔸 الان سنگرهای کلیدی عالم توسط یهود فتح شده و در دست یهود است. چهار سنگر کلیدی فرهنگ، ثروت، قدرت و دانش.
این چهار سنگر الان دست یهود است:
۱. علوم انسانی در تمام دانشگاهها: علوم انسانی تکلیف را برای علوم تجربی معین میکنند. علوم تجربی کارگزاران علوم انسانی هستند، علوم تجربی مثل موم در دست علوم انسانی است علوم تجربی با تمام ابهتش در دست علوم انسانی موم است و علوم انسانی تکلیفش را معین میکند. یهود علوم انسانی را در دانشگاههای عالم تسخیر کرده است یعنی نویسندگان و تئوریسینهای علوم انسانی عموماً یهودی هستند ... / ۲. ثروت؛ بانکها هستند که ابتکار عمل را در دست دارند و پول اختراع کردند ... / ۳. قدرت سیاسی؛ سازمان ملل قاضی بزرگ بین المللی است و ... / ۴. فرهنگ: هالیوود دارد مطالب را از راه هنر و سینما در اخلاق و روحیات و افکار جوانهای شما به کار میبرد ...
🔸 به طلاب عزیز هم عرض میکنم به صورت کامل الانقطاع کار کنید که بتواند پشت سر دشمن بروید و این چهار گوشه را بگیرید. همتان غمتان این باشد. میگویید چطوری میشود؟ حالا که این چهار تا را گرفته است، آنها از غفلت ما استفاده کردند ما اگر که غافل نبودیم پیروان کتاب تحریف شده نباید پیروان کتاب تحریف نشده را شکست بدهند، مؤمن نبودیم که اینطور شد. اگر مؤمن بودیم اینطور سرمان نمیآمد، وانتم الاعلون ان کنتم مؤمنین.
🌿 متن کامل را در تصویر مطالعه نمایید.
♦️حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💎 اثرات خواندن #حکمت_متعالیه و #عرفان_نظری بر بُعد معنوی، عملی و سلوکی شخص.
📎 اینجا مطالعه کنید
(در بیان استاد #یزدان_پناه)
✅ @feghheakbar
بر سر گور کشیشی در کلیسای وست مینستر نوشته شده است:
کودک كه بودم می خواستم دنیا را تغییر دهم.
بزرگتر كه شدم متوجه شدم دنیا خیلی بزرگ است من باید انگلستان را تغییر دهم.
بعدها انگلستان را هم بزرگ دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم.
در سالخوردگی تصمیم گرفتم خانواده ام را متحول كنم.
اینک كه در آستانه مرگ هستم می فهمم كه
اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم، شاید می توانستم دنیا را هم تغییر دهم!
کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
https://farabicongress.ir/
اختتامیه: آقایان #پارسانیا، #اعوانی و #لک_زایی
لینک ورود به جلسه مجازی:
b2n.ir/farabicong
💢 به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید.
#امام_خمینی:
فکر علاج بدبختیهای مردم باشید. مباحثه به تنهایی فایده ندارد؛ مسأله گفتن به تنهایی دردها را دوا نمی کند. در شرایطی که دارند اسلام را از بین می برند، بساط اسلام را به هم می زنند، خاموش ننشینید مانند نصرانیها که نشستند دربارۀ روح القدس و تثلیث صحبت کردند تا آمدند آنها را گرفته از بین بردند.
بیدار شوید، و به این حقایق و واقعیتها توجه کنید. به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید. شما با این اهمالکاریها می خواهید که ملائکه اجنحۀ خود را زیر پای شما پهن کنند؟ مگر ملائکه تنبل پرورند؟
ملائکه بالشان را زیر پای امیرالمؤمنین (ع) پهن می کنند؛ چون مردی است که به درد اسلام می خورد؛ اسلام را بزرگ میکند؛ اسلام به واسطۀ او در دنیا منتشر می شود و شهرت جهانی پیدا می کند؛ با زمامداری آن حضرت جامعهای خوشنام و آزاد و پر حرکت و پر فضیلت به وجود می آید.
البته ملائکه برای حضرتش خضوع میکنند. و همه برای او خضوع و خشوع می کنند. حتی دشمن در برابر عظمتش تعظیم می کند. برای شما که جز مسأله گفتن تکلیفی ندارید خضوع معنی و مورد ندارد.
📔ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
41.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قشر متوسط جامعه نابود شده است.
۶۰ میلیون ایرانی با یارانه های دولتی امرار معاش می کنند. چه کسانی متقاضی خرید دارایی های دولت هستند؟
ما داریم دهک های بالای درآمدی را برخوردارتر می کنیم که عمدتا هنجارهای سیاسی این جامعه را هم قبول ندارند.
حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران