#معرفی_کتاب
💢 فلسفه و روش علوم اجتماعی
✍ استاد حمید #پارسانیا
_ انتشارات بوستان کتاب
_ به همراه تصویر پشت جلد
همانگونه كه امثال مرحوم علامه #طباطبایی و شهيد #مطهری به اسفار و شفا اكتفا نكردند، و نگفتند كه با وجود اسفار و شفا به چيز ديگرى نياز نداريم، بلكه آستين ها را بالا زدند و مشكلات را مطابق زمان پاسخ دادند؛ اكنون نيز روحانيان نبايد فكر كنند كه هر چه مرحوم علامه طباطبایی و شهيد مطهری نوشته اند حرف آخر است. نه، آنها نيز مانند بقيه انسان بودند؛ بايد تلاش كرد تا علامه هاى ديگرى ساخته شوند. خداوند علم را وقف يك نفر يا يك نسل نكرده است و به هر كسى، به نسبت خود، عقل، فراست و هوش داده است.
بايد كارى كرد كه هر روز نظرات بهتر و پخته ترى ارائه دهيم، بخصوص كه نيازها نو به نو مطرح مى شود.
امروز مسائل جديدى مطرح مى شود كه در عصر مرحوم علامه #طباطبایی مطرح نبوده است.
گروهى از روى خامى و يا شايد خودخواهى، فكر مى كنند كه با خواندن همين كتب فلسفه رايج به هر سؤالى كه مطرح شود، مى توان پاسخ داد و ديگر نيازى به تحقيقات بيشتر نيست. خير، چنين نيست؛ مستشكلان نيز بشرند و از عقل برخوردارند. به فرض اينكه ۹۹% از آنچه در كتابهاى فلسفى #غرب نوشته شده باطل باشد ولى، دست كم، يك درصد از آن مطالب صحيح است. به دليل وجود همان ها ارزش دارد كه انسان آن كتابها را مطالعه كند.
اگر كسى بخواهد علم پيشرفت كند با تنبلى نمى تواند، بايد وقت صرف كرد و تلاش نمود.
صِرف داشتن منابع غنى كافى نيست، ابزار و آمادگى ذهنى لازم است.
📔 آیت الله #مصباح_یزدی، مباحثی درباره حوزه، ص۱۰۴ و ۱۰۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
شاید برخیها بگویند چطور امام زمان (عج) در زمان ظهورش کارهای فوقالعادهای خواهد کرد در حالی که امام علی (ع) که مقامش از وی بیشتر است نتوانست چنین کارهای فوقالعادهای انجام دهد. پاسخ این است که "مردمان آخرالزمان مردمان فوقالعادهای هستند".
_ آیت الله #حایری_شیرازی (نقل به مضمون)
خدمت ایشان باید عرض کرد، شدت فقر معنویت در غرب کنونی (بعد از عقلگرایی افراطی و شک گرایی قرن هجده تا الان) در حدّی است که در پذیرش مباحث عرفانی (غالبا و متاسفانه عرفانهای کاذب)، به عرفانهای شرقی روی آوردهاند ... و در این روزها به خاطر مسائل غزه، گرایش به شناخت اسلام افزایش پیدا کرده و نوعا با مطالعه چند خط قرآن، گمشدهی فطرتی خود را پیدا میکنند و خود را در ولایتالهی جستجو می کنند.
نکته دیگر اینکه، همين به بی راهه رفتن و حس ازخودبیگانگی وحشتناک در غربیها باعث شده که انقیاد و کرنش در قبال اشخاص صوریِ هالیوودی و سلبریتی و ... داشته باشند و گمشدهی خود را در آنان بجویند، نمونهی آن: به فروش گذاشتن آدامس جویدهشده فرگوسن و خرید آن به مبلغ ۴۵۶ هزار یورو!!
بنابراین:
۱. نه تنها حکومت دینی در عصر مدرن امکان وقوع موفق دارد، بلکه جهان تشنهی چنین حکومتی است، و باید امکان تحقق چنین حکومتی را با مردم جهان در میان گذاشت.
۲. عدم انقیاد مردمان عصر مدرن در قبال اشخاص والا، سخنی است به دور از تحقیق و استقراء.
و در پایان باید افزود: تحلیل حقیقت مدرنیته و بررسی ظاهر و باطن تحقق یافتهی فعلی آن، نیاز به بحث وسیعی دارد که در این مجال نمیگنجد.
✍ امین دهقانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 غرب چگونه غرب شد؟
برشی از گفتگوی علی علیزاده در برنامه ثریا
@Islamicphilosophy_ir
@jenayaat
💢 داشتن همت بلند، و پرهیز از درجا زدن و تکرار مکررات.
آیت الله #جوادی_آملی:
مبادا یک وقت بگویید فارغ التحصیل شدم اگر طلبه هستید اگر دانشجو هستید، تا نفس می کشید با کتاب باشید
اما این طور نیست که همان خوانده ها را تکرار کند و برای مردم بگوید
این از بدترین نقص هاست کسی بگوید الان بیست دور است دارم مکاسب می گویم. اشتباه می کنی؛ همان یک دور گفتی حداکثر دور دوم بس است، چرا بیست سال یک جا ماندی؟!
کسی بگوید من الان ده دوره شرح لمعه می گویم، خب این از بدترین اشتباهات شماست، چرا ده سال یک جا ماندی؟!
معصوم فرمود: انّ الله عز و جل یحبّ معالی الامور و یکره سفسافها؛
همت بلند، فکر بلند، ایده و اندیشه بلند را خدا دوست دارد. کارهای پست، همت های پست، فکر پست، خیال باطل این ها نزد خدا مکروه است.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
طلبهای که سالی یک دور اصول کافی و نهجالبلاغه نخواند، ول معطل است.
(علامه #جوادی_آملی، به نقل یکی از اساتید)
..................................................
✍ حوزه علمیه تمدن ساز:
از همان اوایل طلبگی میتوان با #تفسیر و #روایات مأنوس بود؛ مثلا شخص با نذر یا عهد یا اراده قوی، بر خود واجب کند، سالی یک دور اصول کافی و نهجالبلاغه [با ترجمه دشتی] بخواند. البته به این شکل که خواندن سلسله راوی ها لازم نباشد. در این صورت خواهید دید که با هفتهای ۶۰ دقیقه آنها را در طی یکسال به پایان خواهید برد. هفتهای ۶۰ دقیقه را میتوان واجب کرد (نذر [لله علیَّ] یا عهد [عاهدتُ الله]) و برای ترکش فلان مبلغ را به عنوان جریمه تعیین کرد. میتوان هر سال بر خود الزام نمود و هر سال آن را تمدید کرد (البته اوایل شاید جزء جزء بهتر باشد). در مورد دورههای تفسیر (مثلا تفسیر موضوعی آیت الله #جوادی_آملی و آیت الله #مصباح_یزدی) و سایر کتب ارزشمند نیز این قبیل اقدامات را میتوان اعمال کرد و به سهولت به پیش برد.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 به اندازه یک محقق کتاب میخواند!
از زمان جنگ که سردار سلیمانی را شناختم، شبانه روز مطالعه می کرد. عاشق کتاب بود. سلیمانیِ فرمانده جنگ که وقت نداشت سرش را بخاراند، به اندازهی یک محقق که کارش مطالعه است کتاب می خواند. در بعضی سفر های سوریه و عراق که خیلی کم می خوابید، از توی کیفش کتاب در می آورد و مشغول خواندن می شد.
سردار سلیمانی قرآن را با تدبر می خواند، تفسیر مطالعه می کرد و یادداشت برمی داشت. نهج البلاغه و صحیفهی سجادیه می خواند. به کتاب های تاریخی، اخلاقی، فقهی و رمان های ایرانی و خارجی هم علاقه داشت.
کتاب هایی میخواند که وقتی به بعضی آقایان اهل مطالعه گفتم، اسمشان را نشنیده بودند.
یکبار مطلبی از کتاب اخلاق آیت الله مصباح نقل کردم. گفت:«کتاب را بیاور، بخوانم». سه جلد است، هر سه جلد را گرفتم و به او دادم. کتاب اول را بیست روزه خواند. وقتی هر سه جلد را تمام کرد. گفت:«کتاب های بعدی آقای مصباح را بده». رفتم قم و چند جلد کتاب مربوط به مباحث اخلاقی ایشان را گرفتم و به سردار سلیمانی دادم. پس از مدتی گفت:«کتاب ها را خواندم و نکته برداری کردم.»
یک دوره کتاب های شهید مطهری را به او دادم. استقبال کرد. گفت:«بیشترش را خواندهام، آن هایی را که نخواندهام می خوانم.»
📔 حاج قاسمی که من می شناسم،
صفحات:126،130،131،133.
حوزه علمیه تمدن ساز
شکست دینها در دنیا زیر سر کسانی است که میان دین و سایر نیازهای بشری جنگ انداختند. 📔 استاد شهید #مط
تعلیمات خلاف حقیقت برخی مبلغین موجب گشت که مردم از دین فراری شوند و خداشناسی را مستلزم قبول محرومیت و تحمل بدبختی و ذلت این جهانی بپندارند.
📗 شهید استاد #مطهری، علل گرایش به مادیگری
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 آنگاه که فعالیتهای فرهنگی پوچ میشود (گذار از ساحت علم حصولی به حیات علم حضوری)
✍ استاد اصغر #طاهرزاده:
«اگر میخواهیم فعالیت فرهنگی به معنی دینیِ آن، انجام دهیم و در اصلاح خود و دیگران تلاش كنیم، این كار باید چه سمت و سویی داشته باشد كه پس از مدتی با بیثمری كارمان روبهرو نشویم؟!
به خصوص كه تجربه بینتیجهبودن بعضی از فعالیتهای فرهنگی گروههای مذهبی، در قبل و بعد از انقلاب به شدّت ما را به این فكر فرو میبرد که صِرفاً به ظاهرِ دینی کارهایمان دلخوش نباشیم. زیرا بسیاری از فعالیتهای فرهنگی كه حتی با انگیزههای دینی انجام میگرفت، پس از مدتی یا كاملاً بیثمر بود و یا نسبت به انرژی مصرفشده بهره بسیار کمی در پی داشت، به طوری كه برنامهریزان آن، امكان ادامه كار را از دست میدادند و گرفتار حالت یأس و پوچی میشدند.
در صورتیكه اگر قبل از انجام هر گونه فعالیت فرهنگی، سمت و سوی كار مشخص باشد و معلوم شود تا كجا میخواهند بروند و چگونه میخواهند این مسیر را طی كنند، كار به جایی نمیكشد كه بعد از یك مدتی احساس كنند نه خودشان به كمال مطلوبی رسیدهاند و نه بقیه را توانستهاند به کمالی برسانند.
صد انداختی تیر و هر صد خطاست / اگر هوشمندی یك انداز و راست
آخر آیهای که در ابتدای بحث عرض شد (آیه ده سوره مبارکه فاطر) میخواهد بفرماید؛ اگر کار - چه فردی و چه اجتماعی- به نحو شایسته به خدا متصل نشود و دارای پشتوانه عقیدتی صحیحی نباشد، هرچه هم تلاش و چارهجویی شود نتیجه آن پوچ و بایرشدن و بیثمری است.
اگر خواهران و برادران به این دغدغه رسیده باشند كه ممکن است بعد از مدت مدیدی در کار فرهنگی خود با این مسئله روبهرو شویم که تقریباً هیچ كاری كه بتوان آن را كار فرهنگی واقعی نامید، نكردیم و این احتمال را بدهیم که در فعالیتهای خود، خطرِ درجازدن در روزمرگیها ما را تهدید میكند، إنشاءالله راه برونرفت از آن خطر را دنبال خواهند كرد.
ما چه بخواهیم بر روی خودمان كار فرهنگی انجام دهیم، چه روی دیگران، باید به این فكر باشیم كه بعد از مدتی کار ما نتیجه بدهد. عالم مشهوری به مرحوم آیتالله بهاری همدانی که از عرفای بزرگ است، نامه مینویسد كه آقا! یك دستورالعمل به ما بدهید. آقای بهاری میفرماید: آخر شما خودتان اهل علم هستید! آن عالم میگوید: آقا تعارف را كنار بگذارید، شما كه میدانید ما از راهی كه باید در كنار كسب علم طی میكردیم، غفلت كردیم و شما هم از اول میدانستید كه راه ما برای نتایج حقیقی كافی نیست، برای همین شما در كنار کسب علم، راه سلوک قلبی را رها نكردید، ولی ما مسیر خودمان را رفتیم و حالا بعد از چهل، پنجاه سال فهمیدیم آنچه میخواستیم حاصل نشد.
چنانچه ملاحظه میفرمایید حتی نباید به صرف اینكه یك فعالیت، فعالیت دینی است و با حدیث و آیه سر و كار دارد، به آن دلخوش بود، بلكه باید تلاش كرد علاوه بر موضوع مورد تحقیق، روش ما هم درست باشد و معلوم باشد که خود و جامعه را میخواهیم به كجا برسانیم.»
📔 آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ میشود (گذار از ساحت علم حصولی به حیات علم حضوری)، ص ۲۷ و ۲۸
💢 وحدت قرآن و برهان
این تعبیر استاد پارسانیا که فرمودند #جمع_ارگانیک، حائز عمق فهم ایشان از قرآن و برهان است ... شیخنا العلامه #جوادی_آملی آملی نیز گرچه در آثار خود فراوان از واژه جمع سالم بین قرآن و عرفان و برهان، سخن میگویند؛ اما جمعی که مرادشان است از لحاظ روشی در نهایت به یک نقطه وحدت می رسد ... بنده در زمانی که به نگارش مقاله تجسم اعمال مشغول بودم، درحالی که مقاله را تحت عنوان "جمع قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال" گذاشته بودم، اما در نهایت به این عنوان رضایت ندادم و قبل از چاپ مقاله، واژهی #جمع را به واژهی #وحدت تبدیل کردم ... برای مشاهده مقاله اینجا را کلیک فرمایید.
✍ امین دهقانی
💢 به بهانهی "تنفر از شفاء"
🔸 یکی از اساتید محترم و محبوب فلسفه اخیرا فرمودند: "کار کم دیگر از فلسفه گذشته است. از شما چه پنهان که فلسفه برای من تمام شده است. تصمیم گرفتهام به طور کلی کتاب شفا را کنار بگذارم. اگر صفحات باقیمانده خطابه شفا و منظومه را تمام کنم، بعدش میخواهم «تفسیر مجمعالبیان» را تدریس کنم. البته تا امروز یک جلد از آن را درس گفتهام؛ اگر عمری باشد، ۹ جلد دیگر را هم خواهم گفت و قصد دارم که دروس تفسیر و حدیث را جایگزین فلسفه کنم ... تمام این درسهایی که ما میخوانیم مقدمهای هستند برای این ذیالمقدمه؛ یعنی قرآن و حدیث. عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذیالمقدمه نرسیدهام. همواره دعا کردهام که: خدایا من را به این راه منتقل کن. الآن دیگر به شفای بوعلی فکر نمیکنم. فکر میکنم خدا اول تنفر شفا را به من داد، بعد به این طرف علاقهمندم کرد (متن کامل)"
❇️ صرفا نکاتی به بهانه گفتار فوق خدمت سروران عرض کنم:
۱. اول اینکه انسان باید آرام آرام برای خودش هدف لحاظ کند، وگرنه بعد از مدتی سرخوردگی رخ خواهد داد.
۲. فلسفه در بستر اسلام، مانند هر علمی در حال تکامل بوده است. همانطور که فیزیک مراحل گالیله و نیوتن و انیشتین را طی کرده و به کوانتوم رسیده، فلسفه نیز فارابی و ابن سینا و سهروردی را طی کرده و به صدرا رسیده است. از این رو اگر فلسفه سینوی را تاریخ فلسفه بدانیم، سخنی به دور از تحقیق نخواهد بود.
۳. جایگاه بین فلسفه صدرایی با فلسفه سینوی و نیز رابطه وثیق فلسفه ملاصدرا با قرآن را با عبارات برخی بزرگان می توان به خوبی بیان کرد:
◽️ الف: #امام_خمینی:
هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است و مقایسه کند در معارف #مبداء و #معاد با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و #عرفا شامخ این ملت است، درست تصدیق می کند که این معارف از نور معارف #قرآن شریف و احادیث نبی ختمی و #اهل_بیت او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده اند. آن وقت می فهمد که حکمت و عرفان اسلامی از #یونان و یونانیین نیست، بلکه اصلا شباهت به آن ندارد. بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل #شیخ_الرئیس؛ ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفةالربوبیه و مبداء و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست. بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم - مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، #صدرالمتالهین قدّس سره و استاد عظیم الشأنش محقق داماد قدّس سره و تلمیذ بزرگوار او فیض کاشانی قدّس سره و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سره- و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیه و احادیث معصومین سلام الله علیهم است؛ پس هر حکمتی را به #یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند. / آداب الصلوة، ص ۳۰۴
◽️ ب: علامه #طباطبایی:
کافی است که ذخایر علمی اهل بیت علیهم السلام را با کتب فلسفی که با مرور تاریخ نوشته بسنجیم؛ عینا خواهیم دید که روز به روز فلسفه به ذخایر علمی نام برده نزدیک تر می شد تا در قرن ۱۱ هجری [ عصر #ملاصدرا ] تقریبا به همدیگر منطبق گشته و فاصله ای جز اختلاف تعبیر در میان نمانده است. / شیعه در اسلام، ص۱۳۷
◽️ ج: علامه #حسینی_طهرانی:
حکیم عظیمالشأن و فیلسوف متفکر و متعبد ما ملاصدرالدین شیرازی أعلی الله درجته هرجا در کتبش بالاخص در «أسفار أربعه» مطلبی را از محییالدین نقل میکند، نام وی را در کمال عظمت و جلالت و منزلت میآورد؛ و اگر مطلبی را از بوعلی سینا نقل میکند کأنه او را فیلسوف نمیداند. / روح مجرد، ص ۴۳۱
۴. البته برای فهم فلسفه صدرا باید مقداری به فلسفه ابن سینا آگاهی داشت و اساسا ابن سینا یک نابغهی تمام عیار بوده و در آخر در حد بضاعت خود به عرفان منتهی می شود و حتی برخی اکابر فلسفه برای نظم ذهنی به توجه به آثار ابن سینا توصیه کرده اند ولی باید به جایگاه نسبی فلاسفه نسبت به هم و نیز توانایی آنان در وحدت برهان با قرآن توجه ویژه نمود.
۵. در نهایت به مطالعه کتب تفسیر اساتید بزرگ فلسفه مانند علامه #جوادی_آملی به جدّ توصیه میکنم. به عنوان مثال در تفسیر موضوعی ایشان، جمع بین قرآن و برهان و عرفان را عیان خواهید یافت (ببینید).
✍ امین دهقانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 دوگانهی رانت و فقر
🔳 گزارش مجله فوربس از رشد انفجاری میلیونرهای ایران در ۲۰۲۰ علیرغم فقر مردم:
_ میانگین رشد افراد با ارزش ثروت بالای یک ملیون دلار در جهان ۶/۳درصد و در ایران۲۱/۶درصد! (یعنی ۳.۴ برابر ثروتمندان جهان در ایام کرونا و تحریم)
_ ایران به لحاظ شمار میلیونرها: رتبه اول خاورمیانه (۲۵۰ هزار نفر که ثروتی بالای یک ملیون دلار دارند) و چهاردهم دنیا(عربستان هفدهم دنیاست)!
_ این گزارش میگوید صاحبان رانت در ایران این ثروت را از بورس و استخراج رمز ارزها به دست اوردهاند.
_ بیش از ۶۰درصد جمعیت در فقر نسبی!
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 دوگانهی رانت و فقر 🔳 گزارش مجله فوربس از رشد انفجاری میلیونرهای ایران در ۲۰۲۰ علیرغم فقر مردم:
این گزارش مال ۱۳۹۹ هست، که البته اثرات ویرانگرش تا الان هم ادامه دارد ... مگر بنا نبود علاوه بر جرم، حتی "ترک فعل" مسئولان، عقوبت قضایی داشته باشد؛ الان عباس آخوندی و جهانگیری و روحانی و ... در کجا پاسخگو بودهاند؟! ... مگر همین فشل بودن قوه قهریه کشور نیست که چپاولگران و رانتخواران را جری کرده است.
شاید برخی از علمای دین، با دعوت و تبلیغ یا با سکوتشان، در نشاندنِ عبادت به جای عدالت، سهیم بوده باشند. این در حالی است که اسلام اعلام داشته است: افضل العبادات کلمه حق عند سلطان جائر! برترین عبادت سخنِ حق گفتن در برابر سلطان ستمکار است. عدل ساعه خیر من عباده سبعین سنه!
روشن است که نتیجه این روش تربیتی #بینهایت_خطرناک بوده است، چرا که نبودِ عدالت در جوامع از مرحله خطرهای سیاسی و اجتماعی گذشته و به مرحله انحرافات ایدئولوژیک رسیده و موجب ناامیدی بزرگی از دین و مؤسسههای دینی و علمای دین، مخصوصاً از آن دسته از علمای دین که در برابر بیدادگریها سکوت میکنند و برای احقاق حقوق مردمِ زیرِ ستم مبارزه نمیکنند، شده است.
هرگاه عدالت، در برخی جوامع، به صورت جزئی و جدا از قاعده و زیربنای اعتقادی- اسلامی تحقق یابد، مشکلات بزرگتری به جای میگذارد. زیرا این نوع عدالت موجباتِ متعارف و فرهنگیِ خود را همراه میآورد.
▫️ امام موسی #صدر، برای مطالعه متن کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
▫️ 👈ببینید: هفت موتور تولید تبعیض و فساد و رانت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️ سخنان پروفسور جفری لانگ استاد ریاضیات دانشگاه کانزاس آمریکا درباره قرآن
ایشان از آتئیسم خارج و مسلمان شدهاند ...
حوزه علمیه تمدن ساز
◽️ سخنان پروفسور جفری لانگ استاد ریاضیات دانشگاه کانزاس آمریکا درباره قرآن ایشان از آتئیسم خارج و مس
به کلمات پروفسور جفری لانگ دقت کنید؛ در پایان میگه اگر خودم قرآن رو نمیخوندم فکر میکردم اسلام فقط احکام و قوانین است و مسلمان نمیشدم.