◽️ نکته چهار: و دیگر اینکه علامه #حسن_زاده_آملی میگوید:
عالم ذر چنان كه از روایات آن با تأیید و تسدید روایات دیگر، و اصول براهین عقلیه مستفاد است، عبارت از "فرقان كثرت از متن قرآن وحدت در قلب لیلة القدر" است. فافهم.
📚 هزار و یک کلمه، ج۵
👆👆👆👆
با درنظر گرفتن ۴ نکته فوق و تلفیق آنها میتوان به تبیین جایگاه حضرت فاطمه (س) در عالم پرداخت.
برای روشن کردن و تبیین جایگاه تکوینی والای معصومین علیهم السلام نیاز به درس خارج های قوی و تحقیقات وزین در این زمینه داریم. صرفا کلی گویی کردن در مورد معصومین و اینکه "واسطه فیض اند" کافی نیست.
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
بت بزرگ یا ام القرای جهان اسلام؟
به این تصویر توجه بفرمایید؛ مقایسه الگوی تمرکز و تراکم جمعیتی در دو کشور ایران (راست) و فرانسه (چپ). از پایتختهای هر دو کشور با الگویی کاملا مشابه، بت بزرگی در مقایسه با سایر پهنه های سرزمین ساخته شده است.
از مهمترین آسیبهای این نوع الگوی توسعه، افزایش فاصله طبقاتی بین نقاط برخوردار و مناطق محروم است. این نوع تمرکزگرایی و انباشت سرمایه، همان چیزی است که نظام سرمایهداری میگوید؛ هر چه تمرکز بیشتر، انباشت سرمایه بیشتر و سود بالاتر برای بنگاههای بزرگ اقتصادی. اما به چه قیمتی؟ به قیمت خرد شدن هرچه بیشتر اقشار مستضعف.
آیا روا است که در دهه پنجم انقلاب اسلامی، محصول تمدنی ما اینقدر شبیه به محصول تمدنی فرانسه به عنوان یکی از کشورهای پیشرو لیبرال سرمایهداری باشد؟! آیا میشود بین ظرف (الگوی توسعه) و مظروف (مبانی انقلاب اسلامی) هیچ نسبتی برقرار نباشد؟!
این قله انباشت سرمایهای که به اسم تهران ساختهایم، بت نظام سرمایهداری است که هیچ نسبتی با مبانی تمدن اسلامی ندارد. آقایان و خانمهای مسئول! اگر نمیتوانید این بت بزرگ را بشکنید (که البته شکستنش فعلا نه صلاح است و نه مقدور) حداقل، امکانات و مقدورات کشور را در سایر پهنههای سرزمین، عادلانه توزیع کنید و روند تمرکززدایی از تهران را تا بیش از این دیر نشده است (که مطابق با اسناد بالادست و ابلاغ رهبر معظم انقلاب هم است) شروع کنید.
@baladetayyeb
💢 ضرورت بازنگری آییننامه ارتقاء
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از نخبگان کشور در تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ فرمودند:
«مقالهنویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اِسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام بگیرد؛ اما منوط کردن ارتقاء اعضای هیئت علمی به این موضوع، منطقی نیست. البته مقالات علمی خوب، مایه ارتقاء شهرت و اعتبار علمی کشور است که دستگاههای مدیریت علمی کشور باید برای این ارتقاء، راههای مناسبی پیدا کنند تا رتبه علمی کشور در رتبهبندیهای جهانی تنزّل پیدا نکند. ...بهداشت و سلامت، مسکن، امنیت، تغذیه، خانواده، محیط زیست، اصلاح ساختارهای حکومتی و ارتباطات بینالمللی از جمله مسائل کشور است که باید مقالات و پژوهشهای علمی قوی دارای راهحل برای آنها تولید شود و در این زمینه نباید به کارهای روزنامهای و یادداشتهای باصطلاح ژورنالیستی اکتفا شود.»
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=54127
❇️ امید است که بازنگری آییننامه ارتقاء در وزارت عتف هر چه سریعتر به نتیجه برسد. آنگونه که در پیشنویس آییننامه جدید مشاهده میشود، این خواسته متعالی و پیشبرنده رهبر معظم انقلاب تا اندازهای تأمین شده است. در بازنگری جدید نگاهی جامع به ارتقاء لحاظ شده است: نقش فرهنگی هیئت علمی، نقش آموزشی، نظم و انضباط اداری، فعالیت پژوهشی و فعالیتهای فناوری و اختراع و اکتشاف و ارتباط با جامعه و صنعت و تلاش در جهت حل مسائل کشور و ... همگی سهم و جایگاه خود را در آییننامه ارتقاء پیدا کردهاند.
❇️ تذکر این نکته هم لازم است که پارهای از افراد (حتی بعضاً خارج از محیط علمی و دانشگاهی) که نه اهل مقالهاند و نه اهل اختراع و ارتباط با صنعت و نه اهل تدریسهای موفق، یک جملهی میانی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب را گرفته و صدر و ذیل آن را انداخته و میکوشند ماهی مراد خویش را صید کنند! که قطعاً تناسبی با خواسته و مطالبه رهبر انقلاب ندارد.
#پژوهش
#مقاله
✍ احمدحسین شریفی
💢 مقالهنویسی آری یا خیر؟!
مقاله نویسی را باید نسبت به خوب یا بد بودن، امری لااقتضا دانست. مانند غذا، که اگر سالم باشد و انرژی بدست آمدهاش صرف امر نیک گردد، خوب و ضروری خواهد بود، اما اگر ناسالم باشد یا انرژیاش صرف کارهای ناپسند گردد، مضر و آسیبزا خواهد بود.
مقالهنویسی هم می تواند مزایا و معایبی داشته باشد:
❇️ اگر مطالب سست یا سرقت علمی یا به مقصود امور لاطائل یا ترک امور اهم و پرداختن به اولویت های دستهچندم باشد، به شدت برای جامعه علمی و نیز کل جامعه مضر خواهد بود.
❇️ اما اگر برای حل پرسش های علوم و پختهگی علمی و تولید محتواهای قوی و محققانه باشد، باید توسط اهالی تحقیق و پژوهش انجام گیرد و تولید شود و این ضرورت دارد.
🔸 نکاتی راجع به وضعیت فعلی مقالهنویسی و بیان راهکارهایی:
۱. ارتقاء رتبه مراکز علمی نباید منحصر در مقاله باشد، چه بسا محققی تشخیص دهد که اگر یک سال روی نوشتن یک کتاب مورد نیاز متمرکز شود، فایدهاش از نوشتن چهار مقاله در سال بیشتر باشد. همین طور اختراع یا ایده یا ... باید در ارتقاء لحاظ گردد.
۲. مقاله پژوهشی نه تنها وسیلهای است برای رساندن پژوهش خود به دست سایر محققان، بلکه اگر حقش ادا شود به شدت به افزایش عمق و ترقی و گستردگی علمی نویسنده کمک خواهد کرد. ازاینرو موضوع مورد پژوهش در مقاله، به اندازه درس خارج در باب آن موضوع، دارای ارزش و اهمیت است.
۳. اینکه عدهای که هیچ سابقه پژوهشی قابل عرضهای ندارند و از میدان پژوهش های طاقت فرسا (که توسط داوران به مداقه گرفته میشود) یک طرفه به نقد مقاله نویسی دست میزنند، به نظر بیشتر برای اقناع نفس خود برای عدم ورود به این میدان پر کنکاش و محققطلب است.
✍ امین دهقانی
💢 ۸۰ درصد اساتید مراکز اسلامشناسی دنیا مسلمان نیستند!
حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه:
«حدود ۱۰۰ مرکز شیعه شناسی و اسلام شناسی در دنیا وجود دارند که ۸۰ درصد اساتید این مراکز مسلمان نیستند. بعضی از آنها یهودی، مسیحی و بهائی هستند و اساتید مسلمان هم اغلب از برادران اهل سنت هستند».
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
نه عُرضه دارید بانکها رو نظارت کنید و جلوی وامدهیهای کلان با خلق پول به خودشون رو بگیرید
نه عُرضه دارید با آزادسازی واردات خودرو، قیمت اون رو پایین بیارید و جلوی مافیای خودروسازی بایستید
نه عُرضه دارید مفسدان اقتصادی رو با مجازات های سنگین و بازدارنده، بترسونید
نه عُرضه دارید آزادسازی زمین به صورت گسترده انجام بدید و جلوی کاسبی شهرداری ها رو بگیرید
حداقل همین سربازی نکبت و نامقدس و لاطائل رو جمع کنید، تا جوونها بیش از این احساس بدبختی نکنن.
#مسئولان_بیکفایت
نگاهی به آثار فلسفی علامه مصباح- نسخه اول.doc
2.87M
💢 نگاهی به آثار فلسفی علامه #مصباح_یزدی
_ به کوشش دکتر محمدعلی محیطی
♦️گروه فلسفه موسسه امام خمینی:
❇️ @philosophy_iki_ac_ir
💢 اهمیت انسان شناسی
آیت الله #حایری_شیرازی:
انسانشناسی اصل علوم انسانی است وعلوم دیگر بر پایهی انسانشناسی شکل میگیرند. امام راحل امتیاز علمای اسلام در مبارزهی با دشمنان را انسانشناسی قوی آنان بر پایهی وحی میدانست. بسیاری اوقات ایشان در سخنان خود اسلام و انسان را به هم عطف کرده و میفرموند: مشکل دشمنان ما این است که اسلام را نشناختهاند. کسی می تواند اسلام شناس شود که انسان شناس باشد.
..........................................
✍ پن:
▫️ محور مطالعات انسان شناسی خود را روی انسان شناسی صدرایی-قرآنی قرار دهید.
▫️ علامه جوادی آملی در آثار متعددی به تبیین چیستی انسان، جایگاه انسان در جهان، کمال انسان، غایت انسان، مدارج انسانی، موانع کمال انسانی و ... می پردازد.
در کتب سترگ و ارزشمندی مانند: تفسیر انسان به انسان، انسان از آغاز تا انجام، تفسیر موضوعی، تحریر رساله الولایه و ...
تفسیر موضوعی ایشان مانند: ج۱۰(مبادی اخلاق در قرآن)، ج۱۱(مراحل اخلاق در قرآن)، ج۱۲(فطرت در قرآن)، ج۱۳(معرفت شناسی در قرآن)، ج۱۴(صورت و سیرت انسان در قرآن)، ج۱۵(حیات حقیقی انسان در قرآن)، ج۱۶(هدایت در قرآن)
▫️ آثار زیر هم در این زمینه، مهماند:
_ جلد ۸ و ۹ اسفار (سلطان مباحث انسان شناسی و معادشناسی) و شرح این دو جلد توسط آیت الله جوادی آملی در جلدهای ۳۱ تا ۵۰ رحیق مختوم.
_ تنقیح جلد ۸ و ۹ اسفار توسط استاد طاهرزاده
_ معرفت نفس علامه حسن زاده آملی
_ جلد سوم درآمدی بر نظام حکمت صدرایی استاد عبودیت
💢 آغاز تدریس جلد ششم اسفار توسط استاد #یزدان_پناه در تهران (حضوری و مجازی)
⏱ از ابتدای دی ماه، چهارشنبه ها
برای اطلاعات بیشتر و استفاده از کلاسهای حضوری یا مجازی به کانال شمیم حکمت بپیوندید (شمیم حکمت ؛ کانال اطلاع رسانی دروس استاد یزدان پناه در تهران):👇
🆔 http://eitaa.com/shamimhekmat
آیت الله #حایری_شیرازی:
«کرسی علوم انسانی دانشگاهها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگیهایش خطری ندارد و همه جبران میشود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزیها روی هواست.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
13900525_3326_128k.mp3
2.76M
💢 وظیفه حوزه علمیه در قبال علوم انسانی
رهبر انقلاب:
🔸 ۲ میلیون نفر دانشجوی علوم انسانی!
🔸 در زمینه علوم انسانی کار بومی و تحقیقاتاسلامی چقدر داریم؟
🔸 کتاب آماده و استاد مبرز در زمینه علوم انسانی اسلامی چقدر داریم؟
❌ این نگران کننده است...
🗞 علوم انسانیای که امروز رایج است:
🔻محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است.
🔻متکی بر جهانبینی دیگری است؛ هدف دیگری دارد.
☑️ وقتی اینها رایج شد:
🔻مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند
🔻همین مدیران میآیند در رأس...
✅ حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که #موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند.
#علوم_انسانی_اسلامی
♦️حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💎 چه اتفاق عظیمی میافتد؟!
💢 از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید
رهبر انقلاب:
وقتی در جامعهی ما صدها نفر شخصیت دارای دانش دین و مسلطِ بر منطق و استدلال دینی، در فلسفه و کلام و فلسفهی جدید و محاجهی با شبهه افکنان وجود داشته باشند، ببینید #چه_اتفاق_عظیمی در جامعه میافتد.
وقتی به وسیلهی همین مجموعه، هزاران #کتاب، #مجله و #مقاله های علمی #در_سطح_دنیا با #زبانهایمختلف منتشر شود، شما ببینید چه خورشید فروزانی از این نقطه ی عالم بر همهی فضای فکری جهان بشری پرتو خواهد افکند.
همهی این ها شدنی است؛ خیالات نیست. تصور نکنید اینها آرزوهای پوچ و توخالی است؛ نخیر، این ها واقعیت های دست یافتنی است؛ منتها باید دست دراز کرد، خود را به این واقعیت رساند و آن را گرفت؛
این کار همت میخواهد.
باید به طور جدی درس بخوانید - همان توصیهیی که من همیشه به جوانهای طلبه می کنم - علومی را که امروز در اختیار حوزههای علمیه است، فرا بگیرید و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. انسان با سرهم بندی، محقق نمیشود. با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی شود. باید محکم، خشت خشت این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید.
📙 شریعه شهود، ص ۹۴ (بیانات رهبری با اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی / ۲۱ خرداد ۸۳ )
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
پیام تسلیت آیت الله جوادی آملی در پی حادثه تروریستی در کرمان
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
❇️ آنچه مى تواند زمینه هرج و مرج و نا امنى را فراهم كند
🔸 #كمبود_معارف_كلامى در مراكز فرهنگی حوزه و دانشگاه از یك سو
🔸 و #دسیسه_استكبار_جهانى
🔸 و #فتنه_صهیونیسم_بین_الملل
🔸 و برخى از #غارتگران_سیاسى از سوى دیگر است.
به امید خاتمه یافتن چنین #جاهلیت_كم_نظیر!
تسلیت بازماندگان را همراه با در خواست مغفرت از بارگاه الهى براى شهداى عزیز سانحه سنگین كرمان إعلام مى داریم.
جوادى آملى
حوزه علمیه تمدن ساز
▫️ هنوز بعد از چند دهه که این مقوله مطرح است، درگیر مباحث ماقبل هستیم، یعنی هنوز از ضرورت این مسئله
این 👆 پیشنهاد راهبردی استاد رشاد باید عملیاتی بشه؛
ضرورت تقسیم کار بین پژوهشگاهها در راستای تولید علوم انسانی اسلامی.