eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
555 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 معنای تبحر در فلسفه و بصیر: فلسفه باید در حوزه‌ها رواج پیدا کند. فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه، تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعت‌نگاری پیش می‌رود و ساعت‌به‌ساعت فکر فلسفی مطرح می شود - و از موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفه‌های غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده‌ باش نگه‌داریم و احیاناً اگر نقطه‌ی مثبتی در آن‌ها هست، از آن نقطه‌ی مثبت استفاده بکنیم. فلسفه‌ی ما این‌طوری پیشرفت می کند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد. فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. باید دید در وادی معرفت در سطح بشری، چه‌کار دارد می شود. بایستی پی درپی کارهای جدید، افکار جدید، روش ها و متدهای جدید در حوزه مطرح بشود. 🍀 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۳۱/مهر/۷۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ 🍃 دو کتاب قورباغه را قورت بده اثر برایان تریسی و اثرمرکب نوشته دارن هاردی (مسئول مجله موفقیت آمریکا) را مطالعه نمایید.
💎 حوزه های علمیه باید همیشه یک حالت بُرندگی و تهاجمی داشته باشند. انقلاب: ... هم به همین ترتیب است. امروز مباحث کلامی که برای دفاع از عقاید دینی مطرح است، غیر از مباحثِ آن‌وقت هاست. چه کسی حالا شبهه‌ی «ابن‌کمونه» را مطرح می کند؟! امروز شبهات فراوانی در عالم ذهنیات و معارف بشری هست. حوزه‌های علمیه باید این شبهات و راه مقابله‌ی با آنها را بدانند و در مقابل فلسفه‌ها و گرایش ها و مذهب ها، همیشه یک حالت بُرندگی و تهاجمی داشته باشند. پس، این رشته‌ها باید در حوزه‌ها مورد توجه قرار بگیرد و متخصصانی در این علوم تربیت بشوند و حوزه به چشم بی اعتنایی به این ها نگاه نکند ... 🍃 بیانات در آغاز درس خارج فقه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 چرا شما کار نمی کنید؟! بسیار خوب! شما این همه اشکال[به فلسفه] دارید و این همه انقلاب و اسلام و حوزه و جهان معاصر توقع دارند و شما هم توقع دارید، مگر ما جلو کسی را گرفته ایم؟ مگر ما دهان کسی را بسته ایم؟ مگرپول دست ماست که به کسی بدهیم یا ندهیم؟ همه اش پیش شماست؛ موسسه دارید، نهاد دارید، دانشگاه دارید، چهل سال است که در مناصب مختلف حضور دارید. اگر انتقادی هست شما آستین بالا بزنید و کار کنید. اگر این وظیفه زمین مانده ای است که فلسفه اسلامی باید انجام می داده و انجام نداده است، شما انجام بدهید. الحمدلله اطلاعاتتان خوب است، امکاناتتان هم زیاد است و علمای زیادی را هم مصادره کرده اید. پول امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) و از سهم امام هم از بعضی از آقایان خدمت تان میرسد. از این امکانات استفاده کنید؛ چرا شما کار نمیکنید؟ چرا همیشه شما طلبکار هستید و فلسفه بدهکار؟ [ای کاش]کسی بیاید از شما طلب بکند بگوید شما چه کردید؟ شما که خودتان را وارث مکتب معارف اهل بیت و روایات می دانید یک کار نشان بدهید که سرش به تنش بیارزد.! آن هم در همین حوزه ای که خودتان را وارث میدانید. نمیگوییم در آن جایی که مربوط به فلسفه است کاری انجام بدهید؛ به انتقاداتتان به فلسفه هم کاری ندرایم. بعد از 40 سال تازه مجموعه آثار آقا میرزا مهدی اصفهانی[موسس مکتب معارف مشهد] را چاپ کردند. کار شما کجاست؟ کار قابل ارائه کجاست؟ کاری که حوزه به رسمیت بشناسد. کار علمی هم ویژگی هایی دارد؛ مرحوم آیت الله خویی(ره) کار علمی کردند و درتمام مدارس خوانده میشود و نقد میشود؛ مرحوم امام(رضوان الله تعالی علیه) حرف علمی زدند که در حوزه علمیه طرح و بحث میشود. شما اگر کار علمی کردید ارائه بدهید تا بررسی شود ؟ اینکه کارها یک گوشه ای در زیرزمین باشد سودی ندارد. متاسفانه این یک عادت شده است که همه یا مطالبه میکنند یا سخنگوی مطالبات مردم شده اند. اگر کسی کار نمی کند شما آستین بالا بزنید و مطالبات را برآورده بکنید! _ استاد کرمانشاهانی، درس اصول فلسفه و روش رئالیسم @osul_e_falsafeh ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍀 نشر حداکثری ‏ساعت هایمان را کوک کنیم ! یٰا صٰاحِبَ الزْمانْ اَدْرِکنٰا وَ انْظُرْ إِلَیْنَا نَظْرَةً رَحِیمَة... پویش همگانی ‎ ( دعای ‎ ) به نیت تعجیل در فرج امام زمان (عج) و رفع گرفتاری از مردم از سه شنبه ۲۰ اسفند رأس ساعت ده شب به مدت چهل شب
____________ 💢 انتساب جلوگیری از قرنطینه کردن قم به روحانیت، دروغ احمقانه انسان‌های بی‌هویتی است که قصد تخریب حوزه علمیه را دارند. روحانیت و مرجعیت از آغاز گسترش ویروس تابع متولیان دولتی بودند. _ استاد
💎 تا فلسفه اسلامی (به ویژه حکمت متعالیه) قوی نشده‌اید، وارد تحصیل نشوید سوال از استاد : حقیر طلبه سطح ۲ حوزه هستم و می‌خوام در کنار دروس حوزه تحصیلات دانشگاهی رو هم دنبال کنم، با مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیدم که در رشته فلسفه دین ادامه تحصیل بدم.از استاد محترم خواهشی دارم و اینکه حقیر رو راهنمایی کنند و کتب و جزواتی که برای کنکور کارشناسی ارشد نیاز هست رو معرفی کنند و در کنار این‌ها ، کتب و رساله هایی که به بنده در جهت رسیدن به این هدف، کمک میکنه رو خواستارم که معرفی کنند. با تشکر و آرزوی طول عمر و صحت برای استاد عزیز پاسخ استاد: پیشنهادم این است که تا فلسفه اسلامی قوی نشده وارد تحصیل فلسفه دین نشوید و در تحصیل فلسفه آموزش فلسفه و نهایه الحکمه و الشواهد الربوبیه خوانده شود و بعد وارد تحصیل ارشد فلسفه دین بشوید. 🍃 @khosropanah_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
مجموعه آثار استاد محمد حسین زاده متن ۱۶ عنوان كتاب از آثار حجت‌الاسلام استاد محمد حسین‌زاده به زبان فارسی در موضوع و آقای حسین زاده، استاد مسلّم معرفت شناسی هستند
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه : "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه و می پردازد که دانشجویان ما را بی نماز می کند. ♦️ حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱۱ 💎 «نظام معرفت شناسی صدرایی» مولف: عبدالحسین | پناهی‌آزاد تعداد صفحات: ۴۲۰ ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۱۱ #معرفت_شناسی #حکمت_متعالیه 💎 «نظام معرفت شناسی صدرایی» مولف: عبدالحسین #خسروپناه |
۱۱ 💎 «معرفت شناسی صدرایی» مولف: عبدالحسین | پناهی‌آزاد تعداد صفحات: ۴۲۰ ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صدرالمتألهین شیرازی فیلسوف بلند آوازه و مؤسس حکمتی جامع مکاتب پیش از خود و همساز با معارف وحیانی اسلام است. حکمت ایشان مباحث گستردۀ ، ، و را با عمق و دقت بسیار کاوید و از رهگذر تلاش ها و تحقیقات و تبعیت کامل از دستورات دین، به کشف و اثبات معارف بلندی نایل گشت. بخشی از مباحث ایشان به معرفت، احکام و احوال آن اختصاص یافته است. او در سخنان خود در این موضوع، که با حوزه های پیش‌گفته ارتباط متقابل دارد، آرا و نظرات مختلف دیگران را به تفصیل ذکر و بررسی و گاه نقد و سپس نظر خویش را تبیین، اثبات و از آن دفاع کرده است. نظام معرفت شناسی خویش را با تکیه بر اندوخته های حمکت اسلامی پیش از خود و با ارائه نظریات بدیع و گاه با نقد های مفصل بر دیدگاه های پیشینیان شکل داد. ایشان اثری ویژه و مستقل را به این موضوع اختصاص نداد، اما مبانی معرفت شناختی خود را آنچنان در آثار گوناگون خود و در مسیر اثبات نظرات مختلف حکمی، عرفانی و دینی به کار برد که حاکی از انسجام ساختار و نظم سازمان معرفت شناسی وی دارد که این معنا با نظری کوتاه بر نظریات نو و گاه نقدهای مبسوط و مبنایی او بر دیگران روشن تر می شود. کتاب نظام معرفت شناسی صدرایی در یک مقدمه و دو بخش تدوین شده است. بخش اول این کتاب با عنوان هستی شناسی معرفت به مباحثی چون _ چیستی معرفت، _ اقسام معرفت، _ هویت معرفت، _ ماهیّت معرفت، _ ارکان معرفت _ و ترابط معرفت با عالم و معلوم می پردازد. بخش دوم این کتاب با عنوان معرفت شناسی به _ امکان معرفت، _ فرایند و مکانیزم معرفت، _ منابع معرفت، _ قلمرو معرفت، _ تئوری های صدق، _ ارزش و معیار معرفت، _ و شرایط و موانع معرفت اشاره دارد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⁉️ پرسش: جناب استاد در یک سخنرانی در باب تفسیر متون مقدس می‌گوید: اگر ما تفسیر ید الله فوق ایدیهم در قرآن را تفسیر به قدرت الهی کردیم باید به همان ترتیب متن انجیل و تورات را که مثلا یعقوب با خدا کشتی می‌گیرد و العیاذبالله زنای با محارم پیامبران در کتاب مقدس را هم تفسیر عرفانی و متعالی کنیم و بگوییم مفهوم بدی ندارند، واگرنه گرفتار یک بام و دو هوا می‌شویم. آیا نظر ایشان صحیح است؟ پاسخ: تفسیر یدالله فوق ایدیهم به قدرت الهی توجیه زبان‌شناختی و نصوص دینی دارد یعنی قواعد زبان‌شناختی و نیز روایات معصومین علیه‌السلام چنین تفسیری را بیان کرده‎‌اند، پس قیاس این مطلب با توجیه عبارت‌هایی که ضوابط زبان‌شناختی ندارند، قیاس مع الفارق است. ➖➖➖➖➖➖ 📩 شما می‌توانید پرسش‌های خود از استاد را به آیدی زیر در پیام‌رسان‌ ایتا ارسال کنید. 🔻پیامگیر ایتا: https://eitaa.com/admin_drkhosropanah 🌐 @khosropanah_ir
💎 تفاوت فيلسوف و متکلم علامه : فيلسوف اول استدلال مى کند و بعد معتقد مى شود و متکلم بالعکس. 📙 هزار و يک نکته، نکته ۸۷۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از عارفانه
❖ نقل قول استاد رضایی تهرانی از آیت الله جوادی آملی درباره شیوه‌ مطالعه تفسیر المیزان 🆔 @Arefane
استاد : انسان‌های یک کتابی خطرناک هستند، چون دچار خریت می‌شوند. انسان یک کتابی یعنی انسانی که چند کتاب بخواند و دیگر کتابی نخواند یا انسانی که کتاب‌های یک اندیشه را بخواند. انسان‌های همه کتابی و بی‌کتابی خطرناک نیستند و می‌توان با آن‌ها سخن گفت. در قرآن آمده است؛ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، شرح صدر یعنی باز بودن و یک کتابی نبودن. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍀 بدایة الحکمة استاد و ...؛ 👇 💠 @mediahekmat
🔴 درجازدن و داشتن همت پست آیت الله : مبادا یک وقت بگویید فارغ التحصیل شدم اگر طلبه هستید اگر دانشجو هستید، تا نفس می کشید با کتاب باشید اما این طور نیست که همان خوانده ها را تکرار کند و برای مردم بگوید این از بدترین نقص هاست کسی بگوید الان بیست دور است دارم مکاسب می گویم اشتباه می کنی؛ همان یک دور گفتی حداکثر دور دوم بس است چرا بیست سال یک جا ماندی؟! کسی بگوید من الان ده دوره شرح لمعه می گویم، خب این از بدترین اشتباهات شماست چرا ده سال یک جا ماندی؟! معصوم فرمود: انّ الله عز و جل یحبّ معالی الامور و یکره سفسافها همت بلند، فکر بلند، ایده و اندیشه بلند را خدا دوست دارد کارهای پست، همت های پست، فکر پست، خیال باطل این ها نزد خدا مکروه است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب : خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه می شود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. می توان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریان های بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود می آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال این ها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از ، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ، اگر نگوییم از همه‌ی این ها، از بسیاری از اینها - می شود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی ، فلسفه‌ی و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمی تواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید. 🍃 بیانات در دیدار نخبگان حوزه علمیه - ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه : مگه مجبوریم عوامانه رفتار کنیم ؟! 🍃 جلسه اخلاق پنجشنبه ها ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات مهم حجت‌الاسلام در مورد (سید صادق شیرازی) : انگلستان پول هنگفتی به آن ها می دهد ... و تا قم هم آمده اند ... خیلی [از علما و ...] نسبت به آن ها ناآگاه اند ... _ اراکی؛ نماینده سابق ولی فقیه در انگلستان @Bisimchimedia
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 بازهم #تشیع_انگلیسی (سید صادق شیرازی) منحوس ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد : مراقب که از لندن تغذیه می شود باشید… کسانی به حضرت اباعبدالله و حضرت محسن ارادت و ایمان داشتند که در خیبر و بدر ۷۲ ساعت زیر بمباران شیمیایی حسین حسین می گفتند نه شما نامردها، نه تو شیعه انگلیسی و مداح مفت خور… با یک پدیده ای مواجه هستیم به نام شیعه لندنی که به اندازه وهابی ها خطرناکند، این‌ها ماهواره دارند. این تشیع با هدف احمق نشان دادن شیعه شکل گرفته است.
💎 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی) استاد عبدالرسول : امروز اشخاص می‌توانند با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند. با وجود چنین امکاناتی، می‌توان از راه لوح‌های فشرده بهترین درس‌ها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمی‌کنند. در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، می‌توان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت. حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین می‌رود. حدود دو سوم از سال -پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - تعطیل است و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده می‌شود. اگر شخص، جمعه‌ها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد، ۲۹۰ روز باقیمانده را می‌تواند از طریق سی‌دی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند. اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف می‌شود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاری‌های مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشن‌تر می‌شود. البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم رحمةالله علیه ، علامه رحمةالله علیه، حضرت آیت الله رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند. ☘ فرازی از استاد عبودیت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar