eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
564 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
سال‌ها است که در اثر بی رشدی ما در اثر بی لیاقتی ما در اثر عدم شناخت ما از اسلام و فلسفه اجتماعی و انسانی اسلام مقررات اسلام به عنوان چیزهایی دور ریختنی تدریجاً از مدار زندگی اجتماعی ما خارج می شود و به جای آن‌ها مقررات موضوعه و مجعوله دیگران جانشین می گردد. آیا در این کار مطالعه ای به عمل می آید؟ یعنی ما واقعاً نشستیم و مطالعه کردیم و دیدیم مثلاً مقررات جزائی اسلام مقررات قضائی اسلام ، مقررات خانوادگی اسلام قادر به تنظیم صحیح اجتماع و خانواده نیست؟ اگر از روی مطالعه کاری صورت گیرد جای گله نیست متأسفانه توجه و مطالعه نداریم. _ شهید استاد @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تبیین چیستی و حقیقت در بیان علامه همه ما علاقه مندیم که آزاد باشیم، آزادی از بهترین نعمت ها است؛ اما آزادی درباره انسان، فرع است؛ انسان شناسی ، این آزادی را تبیین می کند. اگر کسی با آن پیوند ناگسستنی دارد او می تواند طعم آزادی را بچشد ... اگر کسی آن حقیقت نامتناهی را به اندازه خودش ادارک کرد و تلاش کرد که در آن حقیقت تلاش و کوشش کند و برای تقرب به آن حقیقت او را عبادت کند. حریت در این است که انسان با آن حقیقت نامتناهی پیوند داشته باشد. https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/5910 https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/5911 @Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی ▪️علامه : این ایام، ایام فاطمیه است که باید ذکر مصیبتی داشته باشیم، اما اولی در ذکر مصیبت اینها، بازگویی معارف این‌ها و فضائل علمی اینهاست... . آپارات: https://aparat.com/v/GwCZk ▫️ درس خارج فقه _ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
🔸 در زمینه علوم عقلی و مسائل فلسفی، اکنون در حوزه ها رغبت و رواجی دیده می شود که از برکات انقلاب و رهبری امت که معتقد به این حرکت هستند، چه مسائلی را لازم می دانید که با آن، آثار حکمای متاله، ترویج بیشتری بیابد؟ ▫️ پاسخ علامه را (اینجا) مطالعه نمایید. ♦ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 لزوم امتداد سیاسی_اجتماعی فلسفه انقلاب: فلسفه، حفاظ جنگ اعتقادی است؛ شما الان ببینید جُرج بوش یک حرفی می زند فوراً ۶۰تا آدم برایش فلسفه و زیرساخت ایدئولوژیک می‌سازند و پخش می‌کنند. ماهم باید فلسفه مان به همین طرف برود که امتداد سیاسی و اجتماعی داشته باشد. 📗 فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای، اثر استاد ، ص۷۳ _ کانال استاد مهاجرنیا: @Azadandishi_dini ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند. علامه : ... ما رساله اى در این واقعیت و حقیقت، به نام "قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند" نوشته ایم. که در موضوع مذکور، اهمیت بسیار شایان توجه دارد. و حقا دانش پژوه فرزانه را چراغى فرا راه نيکبختى و رستگاری است. این رساله مکرر به طبع رسیده است و در دانشگاه تهران از کتب برگزیده سال شناخته و معرفی شده است. 📙 کتاب "گفتگو"، ص۱۶۷ ✅ @feghheakbar
1_2334018108.m4a
275.4K
💢 تاثیر فلسفه در تبلیغ دین 🔸خاطره ای از علامه _ استاد رضایی تهرانی@feghheakbar
ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است -فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد- نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن می کند: سیستم اجتماعی را معیّن می کند، سیستم سیاسی را معیّن می کند، وضع حکومت را معیّن می کند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن می کند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی می ماند و امتداد پیدا نمی کند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه می شود و تکلیف حاکم را معیّن می کند، تکلیف محکوم را معیّن می کند، تکلیف مردم را معیّن می کند. می توان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریان های بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود می آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن می کند. دنبال این ها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید. 🍃 انقلاب _ ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 مسجد ⬅️ کلیسا ⬅️ انبار 💢 حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد/ قطب فرهنگی اسلام «عقل» است. علامه در دیدار معاون پژوهش حوزه: ▫️ حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می‌تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند. ▫️ در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشدبودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این ، تبدیل به شد و این کلیسا هم تبدیل به شد و و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند. ▫️ حوزه وقتی زنده است که به قرآن بر گردد. ما اگر قرآنی فکر کنیم، در کنار مسجد سازی و شهر سازی، باید به فکر امنیت هم باشیم، حوزه نیز مسئول تأمین امنیت هست و باید در این عرصه هم وارده شده و نظر دهد؛ لذا باید مطالعات، مقالات و پایان نامه هایی را با این موضوع مورد بررسی قرار دهد. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 روایت استاد رحیم‌پور از حزب‌اللهی‌های متعصب بی‌سوادی که ضدانقلاب شدند! 💢 دانشجوی بسیجی به هیچ وجه نباید یک دانشجوی متعصب که همه چیز را فقط سیاه و سفید می‌بیند و مطالعه و تحلیل ندارد، باشد ... باید قدرت درجه بندی تهدیدها و فرصت ها داشت. 💢 هر ماه باید چندتا کتاب مطالعه کنید. _ استاد
علامه : جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آن طور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله تقلید اکتفا کرده اند؛ و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمی دانند؛ گرچه آن مجتهد فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند. 📗 سرالفتوح، ص۴۰-۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
بزرگترین جنایت به مذهب این است که آن را از تفکر و تعقل جدا کنیم و و عاطفی جلوه دهیم، که هرکس برای دلش به آن روی می آورد. چون این مذهب عاطفی و آرام بخش، همان است که افیون ملت ها می شود و دستاویز مادی گری و عامل ضد مذهب! 📔 علی حائری، اندیشه‌من، ص۳۳
👇
1_2343550567.pdf
272.1K
💢 سهم فلسفه و نقش فیلسوف در گذار از بحران های اجتماعی ✍ استاد
برای کسانی که از علوم عقلیّه و اسلام بهرۀ کافی ندارند، انغمار و خوض در این مسائل (مباحث معاد) بطریق استدلال و برهان خطر دارد؛ چون مانند متکلّمین نتائج ادلّۀ آنها عقیم؛ و به عوض پاسداری از عقائد شیعه و اسلام و حفظ و حراست آنها از گزند آفات ملحدین و مغرضین و معاندین، آن اصول متقنه و حقّه و واقعیّه را بطور سخیف و بی بنیان و بدون بنیادی معرّفی می کنند؛ و در نتیجه با طرح این مسائل غامضه و عدم کفایت فکری آنان، موجب بی اعتقادی مردم و اهل دقّت می شوند. 📚 علامه ، معادشناسی، ج۶، ص۱۷۴ @nooremojarrad_com ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : در بیان اهل‌بیت(ع) آمده، حوزه زمانی حوزه می‌شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد؛ اگر همه علوم مورد نظر ائمه(ع) را صرفا در فقه و اصول ببنیم کافی نیست؛ زیرا باید اخلاق و کلام و فلسفه و تفسیر داشته باشیم تا به سنت قائمه برسیم. 🍃 بیانات در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم ۹۵/۲/۳۰ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
امتيازات حوزه و دانشگاه بايد تبادل شود؛ اخلاص، صفا، ايثار، معنويت، زهد، احترام به سنت‌هاى اصيل و ارزشمند، از يك سو و توجه به واقعيات، ديد باز و گسترده، وسعت بينش، نوگرايى مفيد، نگرش سازنده و پويا و استفاده از روش‌هاى جديد و كارساز از سوى ديگر، مى‌تواند و بايد كه مكمل هم شوند / رهبر انقلاب ----------------------------- ✍ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: این تبادل امتیازات، متفرع بر این است که هر یک از این دو صنف، غرور کاذب و پوشالی خود را کنار بگذارند و از جهل ترکیبی نسبت به نقائص خود، خارج شوند. ✅ @feghheakbar
💢 علت دین گریزی بسیاری از افراد تحصیل کرده شهید علامه : 🔸 علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده [از دین] این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است. 🔸 در واقع آن چیزی که آنها انکار می‌کنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است. 🔸 افرادی مانند من که با پرسش‌های مردم درباره مسائل مذهبی مواجه هستیم کاملا این حقیقت را درک می‌کنیم که بسیاری از افراد تحت تأثیر تلقینات یا ، افکار غلطی در زمینه مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده است و همان افکار غلط اثر سوء بخشیده و آنها را درباره حقیقت دین و مذهب دچار تردید و احیاناً انکار کرده است. 🔸 از این رو کوشش فراوانی لازم است صورت بگیرد که اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود. 🔸 این بنده شخصاً سال‌هاست که این مطلب را احساس کرده‌ام و وظیفه خود دانسته‌ام که فعّالیت‌های مذهبی خود را تا حدودی که توانایی دارم در راه تعلیم صحیح و معقول مفاهیم دینی و مذهبی متمرکز کنم. 🔸 تجربه نشان داده است که این‌گونه فعّالیت‌ها بسیار ثمربخش است. 📗 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۴۸-۴۷ | @motahari_ir
بعد از تشکیل نظام اسلامی باید دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه، سپس جامعه‌ی اسلامی، و بعد از آن تمدن حقیقی اسلامی به وجود آید که حوزه‌ها در این روند مسئولیت‌های سنگینی دارند که باید با فکر و تعمق، این وظایف را درک و برای اداء آنها برنامه‌ریزی و تلاش کرد. رهبر انقلاب _ ۱۳۹۸/۲/۱۸ ✅ @feghheakbar