💢 به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید.
#امام_خمینی:
فکر علاج بدبختیهای مردم باشید. مباحثه به تنهایی فایده ندارد؛ مسأله گفتن به تنهایی دردها را دوا نمی کند. در شرایطی که دارند اسلام را از بین می برند، بساط اسلام را به هم می زنند، خاموش ننشینید مانند نصرانیها که نشستند دربارۀ روح القدس و تثلیث صحبت کردند تا آمدند آنها را گرفته از بین بردند.
بیدار شوید، و به این حقایق و واقعیتها توجه کنید. به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید. شما با این اهمالکاریها می خواهید که ملائکه اجنحۀ خود را زیر پای شما پهن کنند؟ مگر ملائکه تنبل پرورند؟
ملائکه بالشان را زیر پای امیرالمؤمنین (ع) پهن می کنند؛ چون مردی است که به درد اسلام می خورد؛ اسلام را بزرگ میکند؛ اسلام به واسطۀ او در دنیا منتشر می شود و شهرت جهانی پیدا می کند؛ با زمامداری آن حضرت جامعهای خوشنام و آزاد و پر حرکت و پر فضیلت به وجود می آید.
البته ملائکه برای حضرتش خضوع میکنند. و همه برای او خضوع و خشوع می کنند. حتی دشمن در برابر عظمتش تعظیم می کند. برای شما که جز مسأله گفتن تکلیفی ندارید خضوع معنی و مورد ندارد.
📔ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
41.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قشر متوسط جامعه نابود شده است.
۶۰ میلیون ایرانی با یارانه های دولتی امرار معاش می کنند. چه کسانی متقاضی خرید دارایی های دولت هستند؟
ما داریم دهک های بالای درآمدی را برخوردارتر می کنیم که عمدتا هنجارهای سیاسی این جامعه را هم قبول ندارند.
حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران
💢 گریزی به ساحت امام خمینی برای گذر از خمینینشناسی به خمینیشناسی
💢 اثرپذیری امام خمینی از آیت الله شاهآبادی
در مراحل پایانی نوشتن مقاله "امتداد مبانی انسان شناختی امام خمینی در تحول علوم انسانی" هستم. گرچه با هندسه فکری امام آشنایی نسبتا خوبی داشتم، و آثاری همچون چهل حدیث و سرّالصلاة ایشان را خوانده بودم، اما در این ایام نکتهای که برای بنده بیشتر برجسته شد و اطلاع تفصیلی پیدا کردم، تاکید شدید امام بر نظریه فطرت است.
آیت الله شاهآبادی را میتوان فیلسوف فطرت نامید. به نظر میرسد امام تحت تاثیر استاد خود آیت الله شاهآبادی، به نظریه فطرت التفات جدی ورزیده است.
پژواک تاکیدات بسیار فراوان امام بر خصیصه بینهایت طلبی فطرت انسانی که در همگان مشترک است، در آثار وی طنین انداز است. این خصیصه تاثیر شگرفی در تحول علوم انسانی و اسلامی سازی آنها میگذارد. کمال مطلق (=خدا) گرایی توحیدی انسان، نظریات متعدد علوم انسانی، از جمله نظریه پیشرفت و الگوی توسعه را دستخوش تحول و تعالی میکند. امام حتی در نامه به گورباچف، برای اثبات خداوند از دلیل فطرت (با تقریر عرفانی آن) استفاده میکند (ر.ک: شرح نامه امام توسط علامه جوادی).
ما انقلابیان و پیروان خمینی، زمانی میتوانیم خود را پیرو راستین ایشان بدانیم، که اولا اندیشه های ایشان را بشناسیم و خود را از این ناآگاهی خارج کرده و بعد از این مرحله است که در گام های بعدی خواهیم توانست به تناسب فضاها و موقعیتها، این اندیشه ها را از درون خود به درون دیگران نیز منتقل کنیم و کم کم دیگر انقلابیان و عموم مردم را از این "خمینینشناسی" خارج کنیم.
✍ امین دهقانی
4_6012520229429575842.mp3
641.4K
💢 سختترین شبهه و مشکل زمان ظهور امام زمان؛ شبهه تعدد قرائات
علامه #مصباح_یزدی:
امام صادق (ع) فرمودند: قائم ما وقتی ظهور می کنند با مشکلی سخت تر ازمشکل پیغمبر (ص) مواجه می شوند.
پن:
از جمله کتبی که به صورت دقیق و سلیس به پاسخ به این شبهه پرداخته، کتاب #معرفت_شناسی (از کتب طرح ولایت) است. حداقل این کتاب باید مطالعه شود.
🌺 نیمه شعبان و ولادت امام مهدی(عج) مبارک باد.
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 خودتان را هدر ندهید
💢 ضرورت متخصص شدن در حداقل یکی از علوم انسانی
کسی که قصد محقق شدن رو داره، باید ۲ مساله رو لحاظ کنه:
۱. مطالعه عمومی و متوسط در عین عمق
۲. انتخاب یک رشته برای مطالعات تخصصی و عمیق تر
اگر در کنار دروس متداول (لمعه و مکاسب و بدائه و نهایه و کفایه)، یکی از علوم انسانی رو برای تخصص و اجتهاد نخونیم، خسارت کردیم.
اکتفا به کتاب های متداول (از صرف تا خارج)، آسیب های جدی شخصی و جمعی داره، مثل:
۱. معمولی بودن؛ در نوک پیکان مبارزه جهانی توحید با شرک و کفر، آدم معمولی به درد نمیخوره.
۲. خالی و رها موندن کرسی های دانشگاهی از اندیشه اسلامی؛ اگر متخصص در علوم انسانی اسلامی نداشته باشیم، قاعدتا همین روال زنجیرهای پرورش دانشجویان غربگرا ادامه پیدا میکنه.
۳. خسرالدنیا شدن. غیر متخصصی که صرفا ردای علمی رو بر تن کنه، خب معلومه که از عهدهی اون برنخواهد اومد و به جایگاهی هم نخواهد رسید.
۴. مسموع و مبصَر واقع نشدن.
لذا یا باید عارف شد یا باید در یکی از علوم انسانی متخصص قهار شد. البته این دو مانعةالجمع نیستند. ولی کسی که هیچ یک از این دو رو نداشته باشه، ارزشی نداره و بیخودی وارد عرصه سیمرغ شده و عرض خود میبرد و زحمت دین میدارد.
بر اساس علاقه و استعداد خودتون یکی از این رشته ها رو پیبگیرید:
_ اقتصاد
_ مدیریت
_ روانشناسی
_ فلسفه محض و مضاف
_ عرفان
_ کلام و کلام جدید
_ جامعه شناسی
_ سیاست
_ حقوق
_ علوم تربیتی
_ و ...
اندیشه اسلامی رو در اون علم و ساحت مسلط بشید و ببلعید ... کم کم به اندیشه های غربی ورود کنید (البته بعد از تسلط بر اندیشه اسلامی و گرنه وادادگی رخ خواهد داد) ... سپس با رویکرد تطبیقی-انتقادی به تولید علوم انسانی اسلامی بپردازید.
تک تک طلاب باید این کار رو بکنن ... وگرنه با شعار، اصلاح مبنایی شکل نمیگیره ... باید ریشهای کار کرد ... باید شجره کاشت و آبیاری کرد و به شجرهای عظیم تبدیل کرد ...
✍ امین دهقانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزههای علمیه ما که امروز این چنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافتهاند، باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند.
باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند،
باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست!
📚 استاد شهید #مطهری، نهضتهای صدساله اخیر، ص۹۳
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
اسلام باید به صورت فنی و علمی و کلاسیک رسما تدریس شود والّا سخنرانی که یک کار آزاد و متفرقه است هرگز کافی نخواهد بود.
📔 استاد #مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۲۳۴
............................................
✍ پن:
▫️۱. راهکار شهید مطهری برای تحول حوزه را اینجا بخوانید.
▫️۲. راهکار دیگر را اینجا بخوانید.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 امتداد فلسفه در حل مسائل جدید و دنیای معاصر
رهبر انقلاب ضمن توصیف شهید #مطهری - به عنوان فیلسوف متکلمی که دارای فلسفه دینی و دنبال مقابله با جریان های انحرافی است -
یکی از عوامل موفقیت ایشان را در این نکته ذکر می کنند که:
ایشان در فلسفه خیلی دقیق کار کرده بودند. فلسفه خودمان را ناظر به #مسایل_دنیا و #مسایل_روز و #فلسفههای_جدید و در ارتباط با این ها مطرح کردند.
📙 شریعهی شهود، ص۱۰۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بیخبر از چهار طرف، کجا را میخواهد اصلاح کند؟!
علامه #جوادی_آملی:
تا کسی مکتبهای جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه میگویند، سیاستمداران غرب چه میگویند، شرق چه میگویند، شمال چه میگویند، جنوب چه میگویند، که نمیتواند قرآن را فخر آنها قرار بدهد!
فرمود: شما موظفید قرآن را جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم فکر میکند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر میکند!
فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر کنید. ببینید در سوره توبه فرمود «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ». این کار امام (رضوان الله تعالی) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد -ان شاء الله- راه امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر کند و شاگرد امام باشد در جمع بین دو فقه اصغر و اکبر. به امید پیروزی جهان اسلام و قرآن کریم و عترت طاهرین در آن روز.
_ قم/ بهمن۱۳۹۹
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
1_3810259752.mp3
712.2K
💢 آیا #عذاب_جهنم، جدا از انسان است؟
علامه شهید #مطهری، در پاسخ به کج فهمی فیلسوفان ملحد، به ویژه برتراند #راسل از معارف دینی و به ویژه خلط مجازات اخروی با مجازات اجتماعی.
#معاد #پاداش_اعمال
🎤 ۱۱۸ ثانیه
................................
✍ پن:
برداشت غلط از چیستی و چگونگی معاد موجب الحاد و تزلزل ایمان در میان انسانها شده است. برداشت سست از معاد، تنها به دایره توده مردم محدود نمیشود؛ بسیاری از اندیشمندان غرب و شرق به خاطر برداشت ضعیف از معارف الهی-اسلامی، به الحاد یا تشکیک در معارف گرویدهاند.
از ریشههای عدم درک صحیح جهانیان از معارف، عدم تبیین دقیق و محققانه معارف دینی توسط مبلغان است. بسیاری از مبلغان به خاطر عدم غواصی در معارف عقلی، در نشر حقایق دچار کاستی و فتورند.
امروزه جوانان تبیین عوامانه از معاد و نامه اعمال و حشر را برنمیتابند و فقط تبیین محققانه و فلسفی معارف است که عطش درک آنان را سیراب میکند و اعتماد از دست رفته آنان را بازمیگرداند.
مباحث #تجسم_اعمال، میتواند با تبیینی عمیق از حقایق حشر و قیامت و پاداش اعمال و ... تصویری محققانه و عام و خاص پسند از معاد ارایه دهد.
مقاله "وحدت قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال بر اساس هندسه فکری علامه جوادی آملی" میتواند بسترساز خوبی در این عرصه باشد.
✅ @Islamicphilosophy_ir
IPD_Volume 17_Issue 30_Pages 149-190.pdf
622K
📃 وحدت قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال بر اساس هندسه فکری علامه جوادی آملی
✍ امین دهقانی
(حداقل ۳ صفحه مربوط به نتیجهگیری را مطالعه فرمایید)
▫️ مشاهده و دانلود
▫️ با توشه گیری از گذشته آماده یک #حرکت_نو شویم. / آیت الله #اعرافی
............................
✍ پن:
با برنامه مبهم و مطالعات کلی، ره به جایی نتوان بُرد ... راهکار این است که فرد فرد حوزویان در کنار سیر متعارف علوم، یک رشته از علوم انسانی را متمرکز شوند و در آن متخصص گردند ... تنها در این صورت است که میتوانند به ساحت مرزهای آن دانش وارد شده و به تغییر و اصلاح مبانی و پارادایمهای موجود علوم انسانی دست زنند و در این میادین حرفی برای عرضه داشته و صاحب کرسی نظریه پردازی اسلامی در قبال دیگر نظریات باشند. (اینجا را مطالعه نمایید).
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
1_1094771112.mp3
745.2K
💢 انتقاد مهم علامه #مصباح_یزدی از دروس و روال عمومی حوزه و طولانی بودن آن و عدم اهتمام به مساله رشتههای تخصصی.
✍ اینجا نیز حتما مطالعه شود.
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 آیا #عذاب_جهنم، جدا از انسان است؟ علامه شهید #مطهری، در پاسخ به کج فهمی فیلسوفان ملحد، به ویژه بر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جهنم چیست؟
🔴 جواب کامل و فصیح در یک دقیقه
🔸 استاد #دینانی
◽️ برای مطالعه مقاله تجسم اعمال اینجا کلیک نمایید. (حداقل ۳صفحه نتیجهگیری آن مطالعه شود)
◽️ نقد برداشت غلط راسل و دیگر فیلسوفان ملحد از چیستی مجازاتهای اخروی را اینجا استماع نمایید.
✅ @Islamicphilosophy_ir
💢 روایات عقلی و حکمت متعالیه
علامه #طباطبایی:
کافی است که ذخایر علمی اهل بیت علیهم السلام را با کتب فلسفی که با مرور تاریخ نوشته بسنجیم؛ عینا خواهیم دید که روز به روز فلسفه به ذخایر علمی نام برده نزدیک تر می شد تا در قرن ۱۱ هجری [ عصر #ملاصدرا ] تقریبا به همدیگر منطبق گشته و فاصله ای جز اختلاف تعبیر در میان نمانده است.
📔 شیعه در اسلام، ص۱۳۷
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم.
علامه #مصباح_یزدی:
کل فعالیت روحانیت و حوزه را که مقایسه میکنیم با نیازهایی که جامعه داشت و بستری که فراهم شده بود و میشد کار بکنند، اعتراف میکنم که بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم.
اسفند ۹۲
.................................
🔸 ضرورت اهتمام به رشتههای تخصصی در بیان علامه مصباح یزدی
🔸 تخصصگرایی در حوزه؛ بایدها و نبایدها
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 چکیده کتاب "قورباغه ات را قورت بده"
۱ . سفره را بچینید
دقیقاً تصمیم بگیرید که چه میخواهید. روشن بودن در این مورد یک شرط اساسی است. پیش از شروع کار، هدفها و تصمیمهایتان را بنویسید.
۲ . برای هر روز از قبل برنامهریزی کنید
برنامههایتان را روی کاغذ بیاورید. به ازای هر دقیقهای که صرف برنامهریزی میکنید، به هنگام اجرای آن پنج یا شش دقیقه در وقت خود صرفهجویی خواهید کرد.
۳ . قانون ۲۰/۸۰ را در همه امور بهکار بگیرید
۸۰ درصد از دستاوردهایتان نتیجه ۲۰ درصد از فعالیت شماست. همواره تلاش خود را روی این ۲۰ درصد متمرکز کنید.
۴ . پیامد کارها را در نظر داشته باشید
مهمترین و ضروریترین کارهای شما آنهایی هستند که میتوانند بیشترین تأثیر را چه مثبت و چه منفی روی کار و زندگی شما بگذارند. به جای تمرکز روی سایر کارها، تمام توجهتان را معطوف به این نوع کارها کنید.
۵ . روش الف ب پ ت ث را مدام به کار بگیرید
قبل از شروع لیستی از کارهایتان تهیه کنید و سپس آنها را از نظر ارزش و ضرورت اولویتبندی کنید تا مطمئن شوید که همیشه در حال انجام مهمترین کارهایتان هستید.
۶ . روی اهداف اصلی تمرکز کنید
نتایجی را که باید قطعاً از کارتان بهدست آورید تا بتوانید بگویید که به خوبی از عهده کار بر آمدهاید مشخص کنید و در تمام مدت قاطعانه به دنبال به دست آوردن آنها باشید.
۷ . به قانون تشخیص ضرورت عمل کنید
هیچوقت برای انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد اما همشیه برای انجام مهمترین کارها وقت کافی هست.
۸ . پیش از شروع، مقدمات کار را کاملاً فراهم کنید
آمادگی تمام و کمال قبل از شروع کار مانع عملکرد ضعیف میشود.
۹ . همیشه یک شاگرد باقی بمانید
هر چه در ارتباط با کارهای ضروری و مهمتان دانش بیشتری بهدست آورید، میتوانید سریعتر شروع کنید و زودتر به اتمام برسانید.
۱۰ . استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید
دقیقاً مشخص کنید چه کاری است که در حال حاضر خیلی خوب انجام میدهید یا در آینده میتوانید خیلی خوب انجام دهید. سپس تمام توان خود را در انجام آن بهکار گیرید.
۱۱ . محدودیتهای اصلی خود را مشخص کنید
محدودیتها و یا عوامل بازدارنده درونی و بیرونی خود را مشخص کنید، عواملی که سرعت شما را در دستیابی به مهمترین هدفهایتان تعیین میکنند. سپس تمرکزتان را به از بین بردن این محدودیتها معطوف کنید.
۱۲ . هر بار یک مرحله جلو بروید
اگر کارها را مرحله به مرحله انجام دهید، میتوانید بزرگترین و پیچیدهترین کارها را به انجام برسانید.
۱۳ . خودتان را تحت فشار بگذارید
تصور کنید که یک ماه دیگر باید شهر را ترک کنید. طوری کار کنید که گویا مجبور هستید قبل از ترک شهر تمام کارهای اصلیتان را به اتمام برسانید.
۱۴ . قدرتهای فردی خود را به حداکثر برسانید
اوقاتی از روز را که از نظر ذهنی و جسمی کارایی بیشتری دارید مشخص کنید و مهمترین و ضروریترین کارهایتان را در این اوقات انجام دهید. به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید بیشترین بازدهی را داشته باشید.
۱۵ . خودتان را به فعالیت ترغیب کنید
خودتان مشوق خودتان باشید. در هر شرایط یا موقعیتی به دنبال کسب نتایج خوب باشید. به جای تمرکز بر مشکلات به دنبال راهحل بگردید. همواره فردی خوشبین و سازنده باشید.
۱۶ . روش تنبلی سازنده را تمرین کنید
هیچکس نمیتواند همه کارها را انجام دهد. بنابراین باید یاد بگیرید که از روی عمد در انجام برخی از کارهایی که از ارزش و اهمیت کمتری برخوردار هستند تنبلی کنید. با این کار خواهید توانست وقت کافی برای معدود کارهایی که واقعاً مهم هستند ایجاد کنید.
۱۷ . اول سختترین کار را انجام دهید
روزتان را با سختترین کار آغاز کنید، کاری که میتواند بزرگترین تأثیر را بر خودتان و حرفهتان بگذارد، و تا وقتی که آن را تمام نکردهاید دست از کار نکشید.
۱۸ . کار را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید
کارهای بزرگ و پیچیده را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و سپس هر بار یک قسمت از کار را شروع کنید و به اتمام برسانید.
۱۹ . وقت بیشتری ایجاد کنید
برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که به صورت طولانیمدت هر روز وقت کافی برای تمرکز کامل روی کارهای مهم و اصلی داشته باشید.
۲۰ . سرعت انجام کار را افزایش دهید
عادت کنید که کارهای اصلی خود را سریعتر انجام دهید. به عنوان فردی که کارها را سریع و دقیق انجام میدهد مشهور شوید.
۲۱ . هر بار یک کار مهم انجام دهید
کارهای ضروریتان را دقیقاً مشخص کنید. سریعاً کار را شروع کنید و بدون توقف تا اتمام ۱۰۰ درصد کار پیش بروید. این رمز واقعی افزایش کارایی و بهرهوری فردی است.
▫️ اراده کنید که هر روز این اصول را تمرین کنید تا جزئی از عادتهای شما شوند. با ایجاد این عادتهای مدیریت فردی و تبدیل آنها به بخشی از ویژگیهای شخصیت خود آیندهتان را تضمین کنید.
علامه #طباطبایی:
آيا نبايد در يك چنين جهانى- كه قدرت و استقلال مادى و معنوى به دست حريفان سرسخت ما افتاده است- به يارى حقايق اين دين پاك شتافته و در احياى كلمهاش بكوشيم؟
يا بايد اين امانت گرانبهاى آسمانى را به دست افكار مخالف و زبان و قلم بيگانگان سپرده، و خود در خانه را بسته و به عيش تاجرى خود ادامه داده، و به عذر اينكه دين صاحب دارد! و خداوند عزّ اسمه حافظ و نگهدار و امام زمان (عج) صاحب و طرفدار آن است، آن را به خدا و امام زمان (عج) سپرده و به ساحت قدس امام عليه السلام عرض كنيم «فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ»!
حفاظت خدا و حمايت امام نسبت به دين، چه دخلى به وظيفه عبودى ما دارد؟!
📚شیعه (مجموعه مذاکرات با پروفسور کربن)، ص۱۸۷
✍ پن کانال:
بنیادینترین راهبرد، تسخیر کرسی های علوم انسانی است (اینجا بخوانید) و راهکارش رشتههای تخصصی در حوزه است (اینجا کلیک کنید).
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
استاد شهید #مطهری:
صورت بىمعنا و ظاهر بىباطن و جوى خالى از آب فايده ندارد.
تنها با نامگذارى قوام الشريعه و حجةالاسلام و ركن الدين و آيةالله و مروّج الاحكام، دين درست نمىشود و دل ها سيراب نمىشود.
مثنوى حكايت آن ديو را مىآورد كه انگشتر سليمان را ربوده بود و به جاى سليمان نشست ولى دل ها او را نمىپذيرفت.
مىگويد:
ديو گر خود را سليمان نام كرد
مُلك برده مملكت را رام كرد
صورت كار سليمان ديده بود
صورت اندر سرّ ديوى مىنمود
خلق گفتند اين سليمان بى صفاست
از سليمان تا سليمان فرقهاست
📚 يادداشتهاى استاد مطهرى، ج۱۳، ص۲۴۵
✅ @feghheakbar