eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
723 ویدیو
39 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه ولایت
🚩 ثواب لعن جبت و طاغوت 📝 فاضل زاهد ورع، آخوند ملامحمد كاظم هزارجریبی رحمه‌الله كه از تلامذۀ استاد اعظم، آقاى بهبهانى قدس‌سرّه بوده و خود از فضلاى محدثين و عرفاى محصلين است در كتاب جمع الفضايح لارباب القبايح از أبوحمزه ثمالى رضی‌ّ‌الله‌عنه حديث مى‌‏كند كه وى از امام هُمام، زین‌العابدین، سيد الساجدين علیه‌السلام روايت كرده: 📜‏مَنْ لَعَنَ الْجِبْتَ وَالطَّاغُوتَ لَعْنَةً وَاحِدَةً كَتَبَ اللهُ لَهُ سَبْعِينَ أَلْفَ أَلْفِ حَسَنَةً وَمَحَى عَنْهُ سَبْعِينَ أَلْفَ أَلْفِ سَيِّئَةً وَرَفَعَ لَهُ سَبْعِينَ أَلْفَ أَلْفِ دَرَجَةً وَمَنْ أَمْسَى يَلْعَنُهُمَا لَعْنَةً وَاحِدَةً كَتَبَ لَهُ مِثْلَ ذَلِكَ قَالَ فَمَضَى مَوْلَانَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ فَدَخَلْتُ عَلَى مَوْلَينَا أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدٍ الْبَاقِرِ فَقُلْتُ يَا مَوْلَايَ حَدِيثٌ سَمِعْتُهُ مِنْ أَبِيكَ فَقَالَ هَاتِ يَا ثُمَالِىُّ فَأَعَدْتُ عَلَيْهِ الْحَدِيثَ فَقَالَ نَعَمْ يَا ثُمَالِيُّ أَ تُحِبُّ أَنْ أَزِيدَكَ فَقُلْتُ بَلَى يَا مَوْلَايَ فَقَالَ مَنْ لَعَنَهُمَا لَعْنَةً وَاحِدَةً فِي كُلِّ غَدَاةٍ لَمْ يُكْتَبْ عَلَيْهِ ذَنْبٌ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ حَتَّى يُمْسِي وَمَنْ أَمْسَى وَلَعَنَهُمَا لَمْ يُكْتَبْ لَهُ ذَنْبٌ فِي لَيْلَهِ حَتَّى يُصْبِحَ قَالَ فَمَضَى أَبُو جَعْفَرٍ فَدَخَلْتُ عَلَى مَوْلَينَا الصَّادِقِ فَقُلْتُ حَدِيثٌ سَمِعْتُهُ مِنْ أَبِيكَ وجَدِّكَ فَقَالَ هَاتِ يَا أَبَا حَمْزَةَ فَأَعَدْتُ عَلَيْهِ الْحَدِيثَ فَقَالَ حَقّاً يَا أَبَا حَمْزَةَ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَيَرْفَعُ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ دَرَجَةً ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ؛ 🖋 حاصل مؤدى اين حديث شريف كه در حقيقت سه حديث است، بلكه پنج حديث و اول را از هر سه امام روايت كرده و حديث به اعتبار مروىٌ عنه متعدد مى‌‏شود، بلكه به ملاحظۀ شش حديث مى‏‌شود، چه زيادۀ حضرت باقر را نيز از حضرت صادق علیهماالسلام روايت كند، آن است كه امام علیه‌السلام فرمود: 📢هر كه جبت و طاغوت را در روز یک‌دفعه لعنت كند خداى تعالى هفتاد هزار هزار حسنه براى او بنويسد و هفتاد هزار هزار گناه از او محو كند و هفتاد هزار هزار درجه براى او بلند كند و هر كه در شب یک‌دفعه آن دو را لعنت كند، همين ثواب در ديوانش نوشته شود. ▪️ابوحمزه گويد: چون على بن الحسين علیهماالسلام در گذشت بر مولاى خود ابو جعفر امام محمد باقر علیهماالسلام داخل شدم و گفتم: اى مولاى من حديثى از پدر تو شنيدم. 🔸فرمود، بگو. من اعادۀ حديث كردم. فرمود: چنين است اى ثمالى، دوست داری كه من زيادۀ بر اين بگويم. عرض كردم: بلى، اى مولاى من. فرمود: هر كه يک بار آن دو را در هر صبح لعنت كند، آن روز را بر او گناهى نوشته نشود تا شام كند، و هر كه شب كند و يكبار آن دو را لعنت نمايد، آن شب را بر او گناهى نوشته نشود تا صبح كند. 🔹ابوحمزه گويد: چون باقر علوم النبيين علیه‌السلام درگذشت به خدمت مولاى خود صادق آل محمّد علیهم‌السلام شتافتم و گفتم: مولاى من حديثى از پدر و جدت شنيده‏‌ام. فرمود بگو اى أبو حمزه. من حديث را خواندم. فرمود: حقّ است اى ابوحمزه. آنگاه فرمود: و براى او هزار هزار درجه بالا برده مى‌‏شود، يعنى علاوه بر آنچه ذكر شد اين نيز هست. آنگاه براى دفع استبعاد از كثرت ثواب فرمود: خداوند بخشنده و واسع العطاء است. ✅ يعنى از عموم مكرمت و سعۀ دايرۀ رحمت خدا دور نيست كه به موجب يک عمل قليل المقدار ثوابى چندان نمايان و عنايتى چنين شايان، در حقّ بندۀ خالص العقيدۀ موالى اهل‌بیت علیهم‌السلام مقرر فرمايد. 📚شفاء الصدور، ص ۵۵۱ و ۵۵۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة1️⃣ 💬 امیرمؤمنان علی علیه‌السلام فرمودند: ⚔️ «كُنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اتَّقَ
🌿امّ الفَضیلة2️⃣ عدم امامت تشریعیّۀ حضرت زهرا علیهاالسلام به جهت ضعف و فرسایش وجودی نیست؛ بلکه به حیث قوت و افزایش سِعی است. 🔰این عدم اطلاق عنوان به اصل قعود علت برمی‌گردد، چه علتْ هیچ‌گاه در مرتبۀ قیام معلول به تمام ‌و کمال، خویشتن خویش را نشان نمی‌دهد. 🔖 بنابراین، به‌مقتضای مقام حجةُ الحُجَجی، بطن مقدسۀ ذات فاطمی مولِّد و نقطۀ تکوّن امام و امامت است و ایشان را در عالَم تکوین می‌توان امام آفرین دانست. 🔍 چنان‌که بعض محققین در این مقام روایت مُرسله‌ای نقل کرده‌اند: «لَوْ أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَاالسَّلَامُ وَلَدَتْ أَلْفَ وَلَدٍ ذَكَرٍ لَكَانَ كُلُّ فَرْدٍ مِنْهُم إِمَاماً؛ اگر فاطمه علیهاالسلام هزار فرزند پسر به دنیا می‌آورد، همگی ایشان امام می‌شدند» (الأنوار العلویة، شیخ جعفر نقدی، ص ۴۳۳). 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🗓 ۱۸ جمادی‌الثانیة سالروز رحلت استاد الفقهاء و المجتهدین، شیخ مرتضی انصاری اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف را گرامی می‌داریم. 👌 دفاع تمام عیار شیخ انصاری رحمه‌الله از «أشهد أنّ علیّاً ولیّ الله» (شهادت ثالثه) 📝 مورخ غیور استاد ابوالحسنی مُنذررحمه‌الله: 📢 مسئلۀ ذكر شهادت ثالثه (اشهد انّ علياً ولى اللّه‏) در اذان نيز يكى از شعائر بزرگ مذهبى ما است كه شخصيتى چون مرحوم آيت اللّه‏ العظمى حكيم، در شرح مشهورش بر كتاب عروة الوثقى (با عنوان مستمسك عروة الوثقى)، آن را به عنوان ثانوى (يعنى از باب اينكه جنبۀ نماد و كيان تشيّع را به خود گرفته) واجب مى‌‏داند. 🔖 در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نيز نوشته‌‏اند كه: زمانى كه والىِ بغداد مؤذّن‌هاى شيعه را از گفتن كلمۀ «اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه‏» در روى گلدسته‌‏هاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود: «بار و بُنِۀ سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه بتوانيم اعمال مذهبى خود را آزادانه انجام دهيم». 🗞 با پخش خبر مهاجرت شيخ انصارى از نجف در بين مردم، نجفی‌ها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت. اين جريان هنگامه‌‏ایی در نجف برپا كرد. 🏛سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد. به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليه‌السلام جزء اذان نيست، چرا جنابعالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟! ✅ فرمود: «اگر در اين مورد ساكت مى‏‌ماندم ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولتِ عثمانى، تحميلات ديگر بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد». 📗تراز سیاست، استاد منذر رحمه‌الله، ص ۱۲۷ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🌿امّ الفَضیلة3️⃣ 📖 تمام عمر شریف حضرت صدیقۀ کبری علیهاالسلام در بستر نزول وحی اعظم رقم خورده است؛ یعنی تقریباً با نزول قرآن شروع و با ختم قرآن پایان یافت؛ 📋 بنابراین أعظم عنصر معاصر ایامِ حیاتِ طیبۀ آن طاهرۀ مُطهّره، همانا کلام‌الله مجید بوده است؛ لذا مثل قرآن کریم جنابش مُلکی الحدوث و ملکوتی البقاء است و همچنین همسان کلام الهی که فرمودند: 📜 «وَلَكِنَّ الْقُرْآنَ يَجْرِي أَوَّلُهُ عَلَى آخِرِهِ مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ؛ اما قرآن از ابتدا تا انتها تاهنگامی که آسمان و زمین هست جریان دارد» (الوافی، ج ‏۹، ص ۱۷۶۹)، 🪧 «يَجْرِي كَمَا تَجْرِي الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ؛ قرآن همانند خورشید و ماه در جریان است» (بصائر الدرجات، ج ‏۱، ص ۲۰۳)، 💫 انوار حقیقت حضرت زهرا علیهاالسلام نیز در بستر آفاق تاریخ و نفوس مُستعدّه، جاری و ساری است. و چرا چنین نباشد که ذات قُدس و طُهر فاطمی، ظرف نوری نزول و تحویل قرآن حکیم به شخص شخیص پیامبر خاتم صلّی‌الله‌‎‌علیه‌وآله می‌باشد. 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
16.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌌 پرده‌نشین نبوّت 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 فاطمیه ۱۳۹۰ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔸زنى به خدمت امام صادق علیه‌السلام شرفیاب شد و عرض کرد: 📜أَصْلَحَكَ اللهُ إِنِّي امْرَأَةٌ مُتَبَتِّلَةٌ فَقَالَ وَمَا التَّبَتُّلُ عِنْدَكِ قَالَتْ لَا أَتَزَوَّجُ قَالَ وَلِمَ قَالَتْ أَلْتَمِسُ بِذَلِكَ الْفَضْلَ فَقَالَ انْصَرِفِي فَلَوْ كَانَ ذَلِكِ فَضْلًا لَكَانَتْ فَاطِمَةُ أَحَقَّ بِهِ مِنْكِ إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ يَسْبِقُهَا إِلَى الْفَضْلِ؛ 🔰خداوند كارهاى شما را اصلاح كند! من زنى تارک‌دنیا هستم. امام صادق علیه‌السلام فرمود: ❓ترک دنيا را در چه مى‌دانى‌؟ گفت: ازدواج نمى‌كنم. فرمود: چرا؟ گفت: مى‌خواهم به اين وسيله فضيلتى كسب كنم. 🔖 حضرتش علیه‌السلام فرمود: از اين كار صرف‌نظر كن؛ 🔍 اگر ترک شوهر فضيلت بود، حضرت فاطمۀ زهرا علیهاالسلام از تو به آن فضيلت سزاوارتر بود. زيرا در كسب فضايل و مناقب، هيچ كس نمى‌تواند بر آن بانوى بزرگوار پيشى بگيرد. 📚کافی، ج ۵، ص ۵۰۹ #️⃣  📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
29.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐آشنای ازلی 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓فاطمیه ۱۳۹۰ #️⃣  📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📿سرّ معرفتی اختتام تسبیح صدیقۀ کبری علیهاالسلام به ذکر نورانی سبحان‌الله 🔰دلیل اینکه این ذکر باید ب
📿 سرّ نامگذاری ذکر نورانی صدیقۀ کبری علیهاالسلام به تسبیح 🔰تسبیح حضرت صدیقه علیهاالسلام مشتمل بر سه ذکر تکبیر و تحمید و تسبیح است، ولی بر مجموعۀ آن تسبیح می‌گویند، به این جهت که اسم جزء بر کل اطلاق شده است؛ 🔖 چرا که تسبیح، جزء اعظم و رکن اقوی این ذکر شریف است و مرجع و بازگشت همۀ اذکار توحیدی، به ذکر تسبیح خواهد بود. 📝 به این تقریر که نزد اهل معرفت مُبرهن است که ارکان عرش معرفةالله چهار رکن است: تکبیر، تحمید، تهلیل و تسبیح؛ 🕋 و بر همین مبنا کعبه تربیع شده و رکن‌الارکان تسبیح است، چرا که مبدأ و مرجع اذکار به اوست. در آن سه ذکر (تحمید، تکبیر و تهلیل) یک نوع تکثّر اعتباری مستتر است، اما در تسبیح، توحدِ محض دیده می‌شود. 📘تسبیح کوثر، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف، ج ۳، ص ۷۸ 📌برای ثبت سفارش و تهیهٔ این دانشنامۀ سه‌جلدی می‌توانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید. 📫 با پست رایگان #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة4️⃣ 🖋معلّم اعظم ربانی، استاد الکُلِّ فی الکلّ، علامةُ الوجود، امام صادق علیه‌السلام در وصف شأن ملکوتی ذات طُهر فاطمی فرمودند: «وَهِيَ الصِّدِّيقَةُ الْكُبْرَى وَعَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ الْقُرُونُ الْأُولَى‏؛ فاطمۀزهرا علیهاالسلام صدیقۀ کبراست و قرون پیشین بر مدار معرفت او دوران دارد» (بحار الأنوار، ج ‏۴۳، ص ۱۰۵). 🔖 مهم فقه و درایت این بیان عرشی است. جملۀ اول علت و جملۀ دوم معلول است؛ یعنی معرفتی که مدار چرخش قرون پیشین بوده، همانا علتش در عنوان صدیقۀ کبری خواهد بود. 📋 «صدّیق» بر وزن «فِعیّل» از اَبنیۀ صیغۀ مبالغۀ «صادق» است؛ یعنی کسی که دائم الصّدق و التّصدیق و کثیر الصّدق و التّصدیق می‌باشد. 🔰 صدق در قول را صادق و صدق در فعل را مُصدِّق و صدق در ذات را صدّیق می‌گویند و در مقام صدق و صداقت، صدّیق و صدّیقه اَبلغ از صدوق است. 🌋بار معنوی این عنوان کوه را متلاشی می‌کند؛ زیرا صدیقه همۀ مراتب وجودی‌اش اعم از ظاهر و باطن، مُلک و ملکوت، غیب و شهودش مملو از صدق محض توحیدی است که موجب تصدیق وجودی دیگر موجودات بماهو موجود می‌شود. 🔹صدقِ او ریشۀ تصدیق دو کَون 🔸به جهان اصل و کیان فاطمه است ✅ به‌هرحال به محوریّتِ معرفت به مقام نورانیت حضرت زهرۀ‌ زهرا، فاطمه کبری علیهاالسلام تاریخ اولیّه چه در نشئۀ مُلکی سِفلی و چه در نشئۀ ملکوتی عِلوی شکل‌گرفته است؛ 🔍 لذا انبیای عظام اگر بخواهند به مقامات و کمالات عالیه و مدارج و معارج معیّنۀ خویشتنِ خویش نائل شود، باید به مقام نورانیت عظمای جناب نوریّۀ سماویّه، حضرت صدّیقۀ منصوره علیهاالسلام معرفت حاصل نمایند. 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat