#گفتگو | #حافظه_تاریخی
🔶 گفتگوی ویژه | تاریخ زنده است!
بررسی کارکرد حافظه تاریخی در جامعه
با حضور کارشناس محترم:
✅ دکتر محمد جاودان ؛ عضو هیات علمی دانشگاه ادیان
⏰ سهشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ؛ ساعت ۱۸
🔻برای شرکت در جلسه به صورت حضوری از طریق لینک اقدام کنید...!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «#انسان برای گریز از #تنهایی جامعه را آفرید و #تاریخ نیز اجتماعی به حرکت درآمد؛ لیکن بشر عالم مدرن و تاریخ و #فرهنگ_سکولار هم با احساس اصیل خلوت، بیگانه است هم از فرهنگ اصیلِ اجتماعی بودن و معنا و حقیقتِ نحوهی گوهرین بودن در جمع، که خداوند فرمود: «یدالله مع الله جماعه» فاصله گرفته است، هم آنکه از فحاو ی روحانی و معانی عمیق رمزی و رازآمیز و متعالی آن ناکام و بیخبرمانده است. به همین دلیل نیز بشر #عالم_مدرن بیخلوت است و بیمار و بیبهره از نجوای درون و سرگشته و بیقرار و بیتمرکز و مراقبت باطن. در همهمهی هیاهو و ازدحام احساس ایمنی و آرامش بیشتر میکند. از خلوت و بودن و زیستن با خویش میگریزد، چون از خویش #بیگانه است، هم خویشتنگریز است هم خویشتن ستیز.»
📚 دکتر حکمت الله ملاصالحی؛
مقاله در آوردگاه تاریخ، شماره هشتم نشریه سوره
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #حافظه_تاریخی
🔰 آینه کهن
هویت و حافظه جمعی
✍🏻 مهرداد نورایی؛
دانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی
📍«در کنار #تاریخ مکتوب، تاریخی زنده وجود دارد که با گذشت زمان تداوم مییابد و بازسازی میشود. شماری از جریانهای گذشته که تنها به ظاهر ناپدید شدهاند، در این تاریخ زنده جای دارند و #حافظه_جمعی را میسازند. حافظه جمعی را نمیتوان با «#حافظه_تاریخی» یکسان دانست. اصولا «حافظه تاریخی» ترکیب نادرستی است؛ زیرا حافظه حاصل ترکیبی متبلور توسّط یک گروه انسانی است که با فرسایش دایمی ناشی از تغییرات، به مقابله میپردازد؛ حال آنکه تاریخ، گزینهای از رویدادها است که به هم نزدیک و طبقهبندی شدهاند...»
مطالعه کامل یادداشت در وبسایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
🎞 #کلیپ | تئوریسین تمدن حجتالاسلام علیرضا پیروزمند؛ 💢« خیلی از مطالبی که (علیه استاد) گفته شده هم
12.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #کلیپ | آیا آقای میرباقری غربستیز است؟!
حجتالاسلام علیرضا پیروزمند؛
💢غرب یک پیوستاری دارد. اجزای مختلف آن مثل چرخدهندههایی هستند که همدیگر را حرکت میدهند. اگر این نبود که تمدن نمیشد. عزیزانی که نگاه رادیکالی دارند تصورشان این است که میتوانیم به حضور و نفوذ علمی غرب بیاعتنایی کنیم؛ در حالی که بیاعتنایی نمیتوان کرد. تا حریم خصوصی ما وارد شده، پس باید طرح انتقال داشت که به تدریج وابستگی خود را کم کنی و به حداقل برسانی ...
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو | #حافظه_تاریخی 🔶 گفتگوی ویژه | تاریخ زنده است! بررسی کارکرد حافظه تاریخی در جامعه با حضو
♨️ هماکنون...
🔹 برگزاری جلسه گفتگو با حضور دکتر جاودان؛
پیرامون کارکرد #حافظه_تاریخی در جامعه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
💢 روایت حسین کچوئیان از نهضت مشروطه
🔹 حسین کچوییان، جامعهشناس و نظریهپرداز سیاسی ایرانی، به تحلیل نهضت مشروطه با دیدگاهی نقادانه و تحلیلی پرداخته است. او نهضت مشروطه را در چارچوب ساختار اجتماعی و فرهنگی ایران و تاثیرات خارجی بررسی کرده است. به نظر کچوییان، این حرکت تا حدی به واسطه نفوذ و فشارهای خارجی و به دنبال مدلهای غربی شکل گرفته بود که با ساختار و فرهنگ جامعه ایران همخوانی نداشت.
👈🏻 این نظریهپرداز با بررسی دقیق تاریخی و اجتماعی نشان میدهد که چگونه عوامل داخلی و خارجی در هم تنیده و منجر به شکلگیری حرکت مشروطه و نتایج آن شدهاند، اما به دلایل مختلف نتوانسته است به تحقق کامل اهداف خود برسد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر