🎙 #مصاحبه
♦️نژادپرستی در #آمریکا سیستماتیک است.
🔹میتوان سیاستهای کشورها راجع به هویت را به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ سیاستهای هویتی که بر تمایزها و تفاوتها تاکید دارد و آن را برجسته میکند – چه هویت قومی و چه هویت ملی- و سیاستهای جامعه باز و جهانیسازی که اساسا هویتها را به خطر میاندازد و بر انسان یکسانسازیشده مدرن و جهانیشده تاکید دارد، بهنظر میرسد هریک از این سیاستها مبتنیبر پیشفرضهای مشترک و بهنوعی مبتنیبر مفروضات مدرن است.
🔹اعتراضات اخیر در آمریکا را هم میتوان ذیل بحث از هویت و هویت نژادی بررسی کرد.
🔹باید گفت مساله آمریکا فراتر از مساله #سیاه_پوستی است.
🔹درطول سالهای مختلف ما میبینیم که توسط پلیس کشورهای مختلف اتفاقاتی نظیر اتفاق اخیر رخ داده است، یعنی یک برخورد خشن غیرانسانی علیه یک سیاهپوست اتفاق افتاده؛ اما این سوال مطرح است که چرا علیه مجرمان خطرناک سفیدپوست این مساله رخ نداده است؟
🔹مساله مهم این است که سفید باشید یا سیاه چون نمیتوانید وکیل بگیرید، بعید است که بتوانید سیستم را به خطر بیندازید، چراکه کسی که پول ندارد، کمتر میتواند به حقوق خود برسد.
✍️نویسنده: عباس بنشاسته
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1307
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️دیگریسازی مسلمانان در #بالیوود
🔸از زمان روی کار آمدن نارندرا مودی، نخستوزیر راستگرای #هندو، وضعیت مسلمانان در #هند با دشواریهای بسیاری همراه بوده است، مشکلاتی که شاید برای ما ایرانیان به تصور ما از فجایع مسجد بابری بازگردد.
🔸همچنین مسجد بابری و رویدادهایش به بخشی از #سینمای_هند و تقابل میان مسلمانان و هندوان بدل میشود.
🔸بخش مغفولی که چندان مورد توجه ایرانیان قرار نگرفته است و کمتر از آن درمورد تصویر مسلمانان در هندوستان سخن رانده شده است.
✍️نویسنده:احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️دیگریسازی مسلمانان در #بالیوود
🔻(بخش سوم)
🔹پراناو کوهلی و پراناو دوان، دو نویسنده سایت فرانتلاین با تکیه بر مفهوم دیگریسازی در بالیوود، در مارس ۲۰۲۰ مینویسند: «درحالی که این روایتها پیش از آزادسازی با قاطعیت توسط عمده مردم رد میشدند، اکنون اوضاع تغییر کرده است.
🔹فیلمهای ضدپاکستان به محبوبترین فیلمهای اخیر بالیوود تبدیل شدهاند. فیلمهایی که به قصد سینمای دلپذیر تولید میشوند.
🔹این فیلمها با بستهبندی هایپرناسیونالیسم بهعنوان سرگرمی، پاکستان را چون تبهکاری نشان میدهند که شکست دادنش افتخار ملی هند بهحساب میآید.
🔹فیلمهای ضدپاکستانی از بازنمایی سینمایی پاکستانیها برای ایجاد پرسشهای مشکلساز درمورد امور شهروندی و تعلق مسلمانان هند به پاکستان استفاده میکنند و این بدان معناست که تمام مسلمانان ساکن هندوستان یا گوسفند سیاهند یا مأموران پاکستانی.»
✍️نویسنده:احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️تصویر مسلمانان در #سینمای_هند
🔻(بخش چهارم)
🔹از سال ۱۹۶۲، پاکستان نسبت به سینمای هندوستان واکنش نشان داد و اکران فیلمهای هندی در همسایه مسلماننشینش ممنوع اعلام شد.
🔹با به قدرت رسیدن محمد ضیاالحق در انتخابات ۱۹۷۹، تمهیدات سختگیرانهتری نسبت به سینمای هند صورت گرفت.
🔹نگاه حکومت پاکستانی با رویکرد اسلامی با آنچه هند تولید میکرد در تضاد بود. در سال ۲۰۰۸، قوانین ممنوعیتی حذف شد و پاکستان به یکی از بازارهای عمده فیلمهای هندی بدل شد؛ ولی در سال گذشته رویکرد بالیوود وضعیت دیگری را رقم زد.
🔹درطول دهههای اخیر، الگوهای مختلفی برای بهتصویر کشیدن کلیشهای از فرد مسلمان پدید آمده است.
🔹با اینکه تا اوایل دهه ۱۹۸۰، شخصیتهای مسلمان معمولا بهعنوان زیباییهای محجبه در آثاری چون «ماه شب چهارده» (۱۹۶۰)، «طوائف» (۱۹۸۵) یا «عمر و جان» (۱۹۸۱) در سینما حضور داشتند، با تغییر ایدئولوژی سیاسی در هند، تصویری گانگستری از مسلمانان ارائه شد همانند فیلمهایی چون «روزی روزگاری بمبئی» (۲۰۱۰)، مسیر آتش (۲۰۱۲)، عملیات کشمیر (۱۹۹۸) و فضا (۲۰۰۰). در مطلب پیشرو ابتدا پنج فیلم با موضوع ضدیت بالیوود با مسلمانان را معرفی میکنیم و دو فیلم نهایی نیز دو نمونه حمایتی از مسلمانان است که بهزعم بسیاری تصاویری محافظهکارانه از مسلمانان بهحساب میآید.
✍️نویسنده:احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️معناهای #علوم_انسانی؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی
🔹علوم انسانی اسلامی به چه معنایی باید پیگیری و به چه معناهایی نباید پیگیری شود؟
🔹موضوع بسیار مهم است که ما ابتدا و انتهای جاده خودمان را ارزیابی کنیم و اشتباهی در جاده دیگری وارد نشویم، چون اگر وارد جاده دیگری شویم از مقصد دیگری سر در میآوریم.
🔹در حدیثی از امام جعفر صادق ذکر شده «الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَهٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا تَزِیدُهُ سُرْعَهُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا»(تحف العقول) یعنی وقتی اگر جادهای را اشتباهی رفته باشید، هر چقدر تندتر بروید از مقصد دورتر میشوید.
✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1313
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️تلقیهای مختلف از #علوم_انسانی_اسلامی
🔻(بخش دوم)
🔹یکی دیدگاهی است که نام آن را دیدگاه دائره المعارفی گذاشتهام به این معنا که فکر میکنیم قرآن و احادیث منبع سرشاری از اندیشهها و علوم مختلف است و میتوان از آنها علوم را استخراج و استنباط کرد و سروسامان داد و یک علمی درست کرد.
🔹به نظرم این تصور غلط است و نتیجهای نخواهد داشت و در نتیجه معیوب خواهد بود، به دلیل اینکه پیش فرض این دیدگاه قابل نقد و بررسی اساسی است.
🔹چرا قرآن باید کتابی باشد که علوم را در خود داشته باشد؟ پشتوانه این دیدگاه چیست؟ مگر قرآن، دائره المعارف هست؟ مگر قرآن میخواهد و واقعیتهای جهان را به ما بدهد.
🔹فقط به اعتبار اینکه قرآن، انسان را هدایت میکند و فلاح و رستگاری ایجاد میکند.
🔹نمیتوان نتیجه گرفت که همه واقعیتهای جهان را در اختیار ما قرار بدهد.
🔹البته بین سعادت انسان و واقعیتهای جهان ارتباط هست اما این طور نیست که این ارتباط مستقیم باشد و ما حتما باید همه واقعیتهای جهان را بشناسیم تا سعادتمند شویم، نه! شما میتوانید به پزشکی مراجعه کنید و او به شما نسخهای بدهد که این داروها را بخور حالت خوب میشود و اصلا نمیدانیم که این داروها چگونه تأثیر میگذارد، مکانیسمش چیست.
🔹چه لزومی دارد که پزشک برای شما توضیح دهد که مکانیسم تأثیر داروها چیست، یعنی لزومی ندارد که رستگاری بر فکتهای جهان احاطه داشته باشد. بله! آن کسی که نسخه مینویسد باید فکتها را بداند، اما اینکه بخواهد به شما بگوید، دلیلی وجود ندارد. بنابراین پیشتوانه این سخن سست و بیاساس است.
✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1313
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️تلقیهای مختلف از #علوم_انسانی_اسلامی
🔻(بخش سوم)
🔹دیدگاه دوم، دیدگاه التقاطی است یعنی محققی، نظریهای در علوم مختلف انسانی مطرح شده را دانسته یا ندانسته ذهنت براساس آن شکل گرفته باشد بعد به سراغ قرآن برویم و آن قالب را در قرآن قرار دهیم، یعنی یک روانشناسیای درست کنیم که تعابیرش از فروید و ظاهرا محتوایش از اسلام است، در حالی که شما دارید متناسب با همان دیدگاه و یک روانشناسی فرویدی در اسلام کشف میکنید شاید هم دارید جعل میکنید.
🔹این کار هم به نتیجه مطلوب نمیرسد. در واقع به نحوی میتوان گفت که به صورت پسینی همیشه ما میخواهیم ذهنیتهای علمی امروز را بر قرآن و احادیث بیفکنیم.
🔹از این دست کارها بسیار انجام شده و چند نمونه آن را در کتابهایم نقد و بررسی کردم.
✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1313
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها
🔹الحاد مدرن از جمله پدیدههایی است که در چند سال اخیر در جهان اوج گرفته و طبعا در ایران هم یافت شده است.
🔹مخاطب این تفکر، بیشتر جوانان و نوجوانانی هستند که در دانشگاه درس میخوانند و با ادبیات علوم تجربی کم و بیش آشنا هستند.
🔹سادگی و همهفهمی، استفاده از دستاوردهای علوم تجربی و ارایه جایگزین برای دین را از جمله ویژگیهای متمایز کننده الحاد مدرن دانستهاند.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها
🔻(بخش اول)
🔹الحاد جدید و مدرن واژهای است که اشاره به یک جریان الحادی دارد و این جریان از اواخر قرن بیستم شروع شده است و در مقابل آن، الحاد تاریخی یا به قول شما الحاد سنتی وجود دارد.
🔹الحاد، جریان جدیدی نیست و از زمان حضرت آدم وجود داشته است.
🔹اما همانطور که گفتم جریان الحاد مدرن از اواخر قرن بیستم شروع شده و این جریان معمولا به چند فیلسوف و یا بهتر است بگویم به چند دانشمند استناد داده میشود.
🔹البته بعضیهایشان فیلسوف هستند مثل دنت ولی عموما و اکثرا دانشمندند.
🔹مثلا داوکینز یا هیچنز که اینها تحت عنوان ملحدان مدرن و خداناباوران جدید معرفی میشوند.
🔹دنیل دنت بین اینها فیلسوف است اما بقیه یا مثل داوکینز زیستشناساند یا عصبشناس و یا روزنامهنگار و … ولی این بُعد غیر فلسفیشان به نفعشان شده است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️داوکینز و الحاد مدرن
🔻(بخش دوم)
🔹داوکینز فیلسوف نیستند. چون نه فلسفه خواندهاند و نه مباحثی که مطرح میکنند مباحث فلسفی است.
🔹البته ممکن است که نتایج الهی و فلسفی داشته باشد ولی کاملا مبانی مباحثشان ساینتیستی است و کلا غیر از ساینس را قبول ندارند و تنها علم معتبر در جهان را ساینس میدانند و به سایر علوم عقلایی، بها نمیدهند.
🔹این مساله شاید به خاطر این باشد که در این رشته ها تحصیل نکردهاند.
🔹از مبانی غیر الهی شروع میکنند و به یک نتیجه میرسند. مثلا شما فرض کنید جی.ال.مکی، ملحد مدرن محسوب نمیشود. بله ملحد است ولی زیر مجموعه ملحدان مدرن نیست.
🔹اگر چه او هم فیلسوف قرن بیستم است و اتفاقا فیلسوف تحلیلی بسیار قوی و توانمندی هم است و کتابی هم که نوشته به اسم «معجزهی خداباوری» یا همان The Miracle of Theism کتاب قویای است ولی تمام اشکالاتی که در آن مطرح میکند فلسفی است و ربطی به ساینس ندارد.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️غرب شناسی گام اول انقلاب، دچار اشتباه راهبردی بود.
🔸نسبت ما با #غرب و مساله غربشناسی از مهمترین مباحثی است که بهخصوص در بازه پس از انقلاب محل بحث بوده است.
🔸بسیاری از اهل فکر و اندیشمندان معاصر معتقدند که هنوز بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب ما نتوانستهایم روش و نگاه مناسبی به مسائل غربشناسی داشته باشیم.
🔸تقلیل دادن غرب به یکی از حوزههای دیسیپلینیک یکی از اشتباههای راهبردی است که اتفاقا ما در گام اول انقلاب گرفتارش شدیم.
✍️نویسنده:حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1331
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️غرب شناسی گام اول انقلاب، دچار اشتباه راهبردی بود.
🔸اسلام با فلسفه مشکلی ندارد و ما فلسفه اسلامی داریم، اما علم پایه اسلام فلسفه نیست و ما با این حال باید در محور و پایگاه اصلی خودمان قرار بگیریم که آن پایگاه اصلی، کلام است.
🔸ما باید در جایی که مزیت نسبی و محور اصلی ماست طرح اصلی خودمان را برای عالم ارائه بدهیم، نه اینکه در حاشیه خودمان قرار بگیریم.
🔸وقتی به من میگویید که عالِم شما در 100 سال قبل اصلا سوبژکتیویته را فهم نکرده است، آن شخص این مفهوم را گرفته که آن عالم باید آن مفهوم را فهم میکرده و نکرده است.
🔸من اینگونه میپرسم که مگر قرار بوده فهم کند؟ عالم دینی مساله اصلیاش دین است، غرب نیست که کسی بگوید آقا شما چرا آن را فهم نکردید.
✍️نویسنده:حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1331
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️آیا از اُبژه #غرب خارج شدهایم؟
🔹تجربه زیسته ما با غرب، تجربه طولانی و شاید به اندازه دو قرن است اما این تجربه زیسته از یک پایگاه ایجابی محدود به چله بعد از انقلاب آن هم نه در همه سطوح نهادهای انقلابی یا افراد انقلابی برخوردار است بلکه تنها بخشی از نهادها و افراد انقلابی توانستند مثلا غرب را در خودآگاه خودشان وارد کنند و از پایگاه انقلاب اسلامی غرب را اُبژه کنند.
✍️نویسنده:حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1331
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️آیا از اُبژه #غرب خارج شدهایم؟
🔹تجربه زیسته ما با غرب، تجربه طولانی و شاید به اندازه دو قرن است اما این تجربه زیسته از یک پایگاه ایجابی محدود به چله بعد از انقلاب آن هم نه در همه سطوح نهادهای انقلابی یا افراد انقلابی برخوردار است بلکه تنها بخشی از نهادها و افراد انقلابی توانستند مثلا غرب را در خودآگاه خودشان وارد کنند و از پایگاه انقلاب اسلامی غرب را اُبژه کنند.
🔹سوال از این حیث دقیق است که ما گاهی درمورد غرب دست به پژوهش زدهایم ولی بیآنکه متوجه باشیم از غرب همان مسائلی را پرسیدهایم که غرب آنها را بهعنوان نظام ارزش در اختیار ما قرار داده است.
🔹بهعبارتی پرسشهای ما از غرب را غرب برای ما طراحی کرده است، مثلا زمانی که درخصوص آسایش و کموکیف آن در غرب سوال میکنیم، یعنی رفاه را در مقیاس کلان مورد پرسش قرار میدهیم، کمتر به این نکته توجه پیدا میکنیم که اساسا رفاه در هیچ فصلی مساله دین نبوده و نیست.
🔹یعنی آنچه روایات ما دعوت به پرسش از آن میکند و غرب اتفاقا وارد این حوزه مفهومی نمیشود، مفهوم آرامش است، نه مفهوم آسایش که خروجیاش میشود رفاه.
🔹خب مقایسه بفرمایید که ما چقدر کتاب و مقاله درخصوص رفاه و دولت رفاه و الگوی رفاه و اینگونه مقولات نوشتهایم.
🔹اینگونه ابژهکردنهای غرب درواقع ابژهکردن غربی است که خود غرب آن را طراحی کرده است.
✍️نویسنده:حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1331
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️روش شناسی درست #غرب
🔸تاکید و اصرار دارم که ما باید روش مواجهه و مطالعه غرب را عوض کنیم.
🔸تقلیل دادن غرب به یکی از حوزههای دیسیپلینیک یکی از اشتباههای راهبردی است که اتفاقا ما در گام اول انقلاب گرفتارش شدیم.
🔸این موضوع نیز بستگی به این دارد که ما غرب را چه تلقی کنیم.
✍️نویسنده: حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1331
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️روش شناسی درست #غرب
🔸تاکید و اصرار دارم که ما باید روش مواجهه و مطالعه غرب را عوض کنیم.
🔸تقلیل دادن غرب به یکی از حوزههای دیسیپلینیک یکی از اشتباههای راهبردی است که اتفاقا ما در گام اول انقلاب گرفتارش شدیم.
🔸این موضوع نیز بستگی به این دارد که ما غرب را چه تلقی کنیم.
🔸اگر برای مثال ما غرب را یک تمدن تلقی کرده باشیم، تمدن هم لایه مبانی دارد که مثلا لایه فلسفی یکی از نمونههای بارز آن است، هم لایه ادبیات و هنر دارد و هم لایه تکنولوژیک و به اصطلاح محصولات محسوس دارد.
🔸ترکیب همه اینها بهویژه با لحاظ کیفیت نسبتی که علوم انسانی با هنر و تکنولوژی برقرار میکند، غرب را غرب میکند.
🔸نکته من به این معناست که مثلا بنز غربی همانقدر غربی است که بقراط غربی است یا هگل همان اندازه غربی است که بتهوون.
🔸به همین جهت در گام دوم یکی از ضرورتهای مواجهه با دنیای غرب، تامل در روش مواجهه با غرب است.
🔸در کتاب «غربشناسی انتقادی مسلمین» در بخشی از یکی از مقالاتی که نوشتهام، کدهایی گذاشتهام که مسلمین چگونه با دنیای غرب مواجهه پیدا کنند.
🔸ما در گام دوم به یک چیزی از آن جنس بحثها نیاز داریم.
✍️نویسنده: حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1331
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها
🔹الحاد مدرن از جمله پدیدههایی است که در چند سال اخیر در جهان اوج گرفته و طبعا در ایران هم یافت شده است.
🔹مخاطب این تفکر، بیشتر جوانان و نوجوانانی هستند که در دانشگاه درس میخوانند و با ادبیات علوم تجربی کم و بیش آشنا هستند.
🔹سادگی و همهفهمی، استفاده از دستاوردهای علوم تجربی و ارایه جایگزین برای دین را از جمله ویژگیهای متمایز کننده الحاد مدرن دانستهاند.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️ویژگیهای الحاد مدرن
🔻(بخش سوم)
🔹ملحدان جدید هم به مسئلهی شر اشاره میکنند ولی مباحثشان اصلا فلسفی نیست.
🔹یعنی مثلا پارادوکس بین خدا و صفاتش و مسئلهی منطقی شر را بحث نمیکنند.
🔹بیشتر مباحثشان، درباره توجیهاتی است که الاهیدانان و – حتی شاید بهتر است بگویم – مومنان درباره شر دارند. یعنی توجهیات مومنان را به چالش میکشند و البته هم چنان که عرض کردم مباحثشان بُعد فلسفی ندارد.
🔹یعنی اینها چون فیلسوف نیستند مباحثشان برای عموم مردم و قشرهای تحصیل کردهی غیر فلسفی و غیر دینی خیلی قابل فهم است.
🔹مشکلی که در آثار فیلسوفان وجود دارد حالا چه ملحد و چه خداباور و الهیدان، این است که مخاطبینشان خاصاند.
🔹چون مباحث، عقلی محض است. ولی الحاد جدید به خاطر اینکه به سراغ علم تجربی رفته است و مباحثش را از علوم تجربی پیگیری میکند مخاطبان بیشتری دارد.
🔹چون تعداد کسانی که با این علوم درگیر هستند یا اطلاعاتی دربارهاش دارند بسیار بیشتر از آشنایان با فلسفه است.
🔹به خاطر همین حتی قشرهای تحصیل کردهی ما در ایران بعضا به الحاد جدید گرایش دارند.
✍️نویسنده:حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️مبانی الحاد مدرن
🔻(بخش چهارم)
🔹اصالت علم تجربی، جزو مبانی معرفت شناختی الحاد مدرن است.
🔹در واقع ملحدان مدرن میگویند «ساینسمحوری» به خاطر این است که ما با جهان محسوس سر و کار داریم و در این جهان کنونی زندگی میکنیم و آن چه که به ما از جهان فعلی، اطلاعات میدهد و ما بر اساس آن اطلاعات، تجزیه و تحلیل میکنیم و فرضیه و نظریه میسازیم و زندگیمان را اداره میکنیم، ساینس است.
🔹پس تنها علم قابل اعتماد، ساینس است. این استدلال، توجیهِ (justification) آنهاست در ساینسمحوری. من مدتی پیش مقالهای ترجمه کردم درباره الحاد جدید.
🔹در آن مقاله، به یکی از مبانی معرفتشناختی ملحدان جدید اشاره کرده بود که تنها علم مورد اعتماد، ساینس است و علوم غیر ساینس را مورد اعتماد نمیدانند.
🔹وقتی که این مبنای انسان باشد، طبعا به دنبال ترویجش هم میرود.
✍️نویسنده:حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️معناهای #علوم_انسانی؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی
🔹علوم انسانی اسلامی به چه معنایی باید پیگیری و به چه معناهایی نباید پیگیری شود؟
🔹موضوع بسیار مهم است که ما ابتدا و انتهای جاده خودمان را ارزیابی کنیم و اشتباهی در جاده دیگری وارد نشویم، چون اگر وارد جاده دیگری شویم از مقصد دیگری سر در میآوریم.
🔹در حدیثی از امام جعفر صادق ذکر شده «الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَهٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا تَزِیدُهُ سُرْعَهُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا»(تحف العقول) یعنی وقتی اگر جادهای را اشتباهی رفته باشید، هر چقدر تندتر بروید از مقصد دورتر میشوید.
✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1313
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️تلقیهای مختلف از #علوم_انسانی_اسلامی
🔻(بخش چهارم)
🔹دیدگاه سوم که بنده معتقدم میتواند معنی دار باشد، این است که قرآن و اسلام قرار نیست که فکتها و واقعیتهای جهان را که بیکران هم هست و علوم انسانی بخشی از آن است را به ما تقدیم کند.
🔹به نظرم کار قرآن این نیست، اما اسلام در حوزه علوم انسانی که مورد بحث ما در اینجا است میتواند در مورد انسان یک ایده اساسی بدهد که انسان کیست و ابتدا و انتهای وجودیاش چیست و … .
🔹بعد ما از آن در تولید علوم و ایده سازی استفاده کنیم. این خواسته متناسب با قرآن است.
🔹شناخت واقعیتهای جهان کار دانشمندان است باید بروند و با این واقعیتها ملاقات کنند و آنها را مطالعه کنند و بشناسند.
🔹این نگرش نقلگرایانه که در اندیشه اسلام حاکم شده و قرنها هم رواج داشته را باید از بین ببریم.
🔹اینکه برویم دنبال حدیث بگردیم که تکلیف واقعیتی را روشن کنیم و پاسخ سؤالی را بیابیم نادرست است.
🔹انتظار اینکه حدیث یا آیهای واقعیتها را برای ما بیان کند درست نیست. نقلگرایی به جای اینکه برویم و واقعیتها را بشکافیم و بشناسیم نادرست است.
✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1313
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️نقل گرایی چیست؟
🔻(بخش پنجم)
🔹نقلگرایی یعنی دنبال حدیث یا آیهای باشیم که واقعیتهای جهان را برای ما بیان کند.
🔹در صورتی که ما باید واقعیتهای جهان را مطالعه کنیم ولی برای این مطالعه احتیاج به ایده داریم، تمام دانشمندان با دیدگاه و ایده اساسی به دنبال علم میروند، منتها در سایه آن ایده پدیدهها مطالعه، دیده و بررسی شود.
🔹قرآن و یا احادیث، حلالمسائل مسائل جهان نیست. وقتی مریض شدیم، دنبال این باشیم که آیا حدیثی داریم که باید چه کار کنیم؟
🔹طب اسلامی که مدتها در رأس بود اخیرا حتی توسط #آیت_الله_جوادی_آملی هم مورد انتقاد قرار گرفت.
🔹ایشان گفتند نود درصد احادیث در این باره جعلیاند، باقی مانده چه دردی از مشکلات ما را میخواهند حل کنند. باید به دنبال تجربه کردن باشیم.
🔹خلاصه اینکه یکی از آفات بزرگ اسلامی کردن علوم همین است که ما فکر کنیم که میتوان برای هر چیزی حدیث یا آیهای پیدا کرد و البته احادیث هم بسیار زیاد است، ولی تر و خشک در آن مخلوط هست.
✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1313
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اسلام هراسی در #سینمای_هند
🔹فیلم حماسی و درام تاریخی «پادماواتی» (۲۰۱۷) به کارگردانی سانجای لیلا بانسالیو، براساس داستان حماسه پدماوت (۱۵۴۰میلادی) اثر شاعر صوفی، ملکمحمد جائسی ساخته شده است.
🔹فیلم، تصویری هوسران از یک حاکم مسلمان ارائه میداد که از همان زمان تولید جنجالی شد.
🔹چند سازمان کاستی در راجپوت بابت تصویر ارائه شده از پادماواتی اعتراض داشتند.
🔹در اکتبر ۲۰۱۷ به پشتصحنه فیلم حمله شد و برخی از وسایل در آتش سوختند.
🔹چند رهبر مسلمان علیه تصویرسازی اشتباه از علاءالدین خلیجی اعتراض کردند و خواستار ممنوعیت فیلم شدند.
✍️نویسنده:احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اسلام هراسی در #سینمای_هند
🔹فیلم حماسی و درام تاریخی «پادماواتی» (۲۰۱۷) به کارگردانی سانجای لیلا بانسالیو، براساس داستان حماسه پدماوت (۱۵۴۰میلادی) اثر شاعر صوفی، ملکمحمد جائسی ساخته شده است.
🔹فیلم، تصویری هوسران از یک حاکم مسلمان ارائه میداد که از همان زمان تولید جنجالی شد.
🔹چند سازمان کاستی در راجپوت بابت تصویر ارائه شده از پادماواتی اعتراض داشتند.
🔹در اکتبر ۲۰۱۷ به پشتصحنه فیلم حمله شد و برخی از وسایل در آتش سوختند.
🔹چند رهبر مسلمان علیه تصویرسازی اشتباه از علاءالدین خلیجی اعتراض کردند و خواستار ممنوعیت فیلم شدند.
🔹در روزهای منتهیبه اکران فیلم، در چندین نقطه از هند اعتراضها و شورشهای شدیدی صورت گرفت.
🔹احزاب بزرگ سیاسی در سراسر #هند مواضع متناقضی را در پیش گرفتند.
🔹چندین عضو و رهبران حزب بهاراتیا جناتا (BJP) خواستار ممنوعیت این فیلم شدند؛ اما درنهایت دیوان عالی هند با سانسور فیلم مخالفت کرد.
🔹با این حال کشورهای اسلامی وجود تصویر منفی از یک حاکم مسلمان را عاملی برای عدمپخش فیلم دانستند.
✍️نویسنده:احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اسلام هراسی در #سینمای_هند
🔹فیلم «#پانیپت» (۲۰۱۹) براساس نبرد سوم پانیپت ساخته شده که طی آن احمدشاه ابدالی، پادشاه افغانستان تصمیم بر یورش به هندوستان و شهر پانیپترا دارد.
🔹احمدشاه در جنگ پیروز میشود؛ اما با مقاومت پیشوا مدهاو رائو، احمدشاه ابدالی تسلیم میشود تا بار دیگر مهاراجه دهلی شکل بگیرد.
🔹فیلم با اعتراض مخاطبان افغانستانی روبهرو میشود.
🔹آنان مدعی میشوند فیلم، هویت احمدشاه را به یک عرب تغییر داده است.
🔹منتقدان نیز تصویرسازی از مسلمانان را برآمده از نگرش منفی هند به مسلمانان تعریف میکنند.
✍️نویسنده: احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net