4_5888576024546903314.mp3
16.63M
🔊 فایل صوتی
درسگفتار دکتر #حمیدرضا_آیت_اللهی
🔶 موضوع| #فلسفه ، #علم و #دین در غرب
جلسه دوم
خانه طلاب تهران
🔸هدف از برگزاری این جلسات آشنایی با آرا مهم متفکرین غرب در سه عرصه فلسفه، دین و علم و ارتباط بین آنها در طول تاریخ و همچنین شناخت واقعی تر چالش های این سه حوزه و راه های برون رفت از آن میباشد. جریان اداره جلسات در قالب طرح مسئله و تدقیق آن توسط استاد و زمینه سازی و راهنمایی ایشان برای فعالیت و مشارکت دانشجویان در واکاوی مسائل می باشد.
🔺در این صوت می شنوید:
🔹بررسی دلائل رد مُثُل افلاطونی
🔹مقایسه دستگاه فلسفی افلاطون و ارسطو:
یک نوع رویکرد، افلاطونی است. گذر از عالم محسوس و رفتن به عالم معقول.
تفکر ارسطویی رفتن به عالم محسوس و از دل آن مطلب را به دست آوردن می باشد.
این جریان در کل تاریخ فلسفه ادامه پیدا کرد. برخی فلسفه ها عقلی فکر می کنند. برخی دیگر معقتدند از دل حس باید فکر کرد.
طبق دیدگاه ارسطو خدا غایت الغایات است که منشا شوق عالم است که عالم برای رسیدن به او در حال حرکت است.پس خدای ارسطو علت فاعلی نیست.علت غایی می باشد در حالی که خدای افلاطون علت فاعلی بود.
لینک جلسه قبل👇
https://t.me/fekrat_net/1210
🆔 @fekrat_net
🆔 @prof_ayatollahy
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
ارسطو با توجه به دو ساحت عملی و نظری نفس، فضائل را به دو گونه اخلاقی و فکری دسته بندی کرد. بعدها فضائل الهیاتی همانند ایمان، امید، و عشق به دو گونه فضائل ارسطو اضافه شد.
معرفت در دیدگاه برخی معرفت شناسان سرشت اخلاقی دارد و معتقدند با داشتن فضائل اخلاقی و فکری و الهیاتی همانند عدالت و انصاف و امید، به صدق بیشتری دست خواهیم یافت و اگر معرفت را تشکیکی بدانیم به مراتب بالاتر معرفت راه خواهیم یافت.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت ارسطو با توجه به دو ساحت عملی و نظری نفس، فضائل را به دو گونه اخلاقی و فکری دسته بندی کرد
✍️ عبدالله صلواتی
📌 سرشت اخلاقی قانون (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی)
تدوین قانون، اجرای آن، نظارت بر آن، بازنگری آن ووو همگی نیازمند اقتدا به اخلاق است البته اخلاقی از سنخ مراقبت نه اخلاق ناظر به طیف خاصی از مردمان یا جنسیت خاص.
ما هرچقدر قانون خوب داشته باشیم اما مدیر و مجری خوب قانون نداشته باشیم مصوبات حقوقی فقط برای طیفی قانون است و برای طیفی دیگر، پر از سود حزبی و شخصی، و طایفهای هم که نمیتوانند از سود بگذرند در پی گریز از قانون بر می آیند.
شاید بتوان گفت قانون همانند معرفت، سرشتی اخلاقی دارد بنابر آنکه قانون بدون زمینه و چارچوب اخلاقی قدرت آبادگری خویش را از دست میدهد تو گویی باید از مریخ یا کرات آسمانی دیگر باید موجوداتی بیایند تا قانونهای خوب زمینیان را اجرا کنند.
عدالت اجتماعی و انصاف دو فضیلت اند که بدون آنها شورهزاری خواهیم داشت و در این شوره زار، قانون قدرت خویش را از دست میدهد و خودش به موضوع مستقل تبدیل میشود مثلاً به عنوان یک حرفه در میآید اما کمکی به بهتر شدن اوضاع و پیشگیری از جرم نمیکند.
استیلای بر دیگران و به تعبیر لویناس دور شدن از دیگری و میل به حاشیه راندن و سرکوب دیگری میتواند مقدمات قانون گریزی را بنحو حداکثری رقم زند.
همچنین نبودن مجری قانون فضیلت مند در مسند کار میتواند منافع ملی و کلان را قربانی منافع حزبی و شخصی کند.
با توجه به فضیلت فکری همانند دقت، تعمق، پیگیری، تصور دقیق ووو فقدان ذهنیت درست و تصور دقیق کارگزار از نهادی که در آن خدمت میکند میتواند مقدمات انحراف از قانون را فراهم آورد مثلاً مدیری که در سازمان شهرداری کار میکند و ذهنیت و تصور دقیقی از ایده شهرداری نداشته باشد و شهرداری را احیاناً با پادگان اشتباه بگیرد قطعاً در سیاست گذاری و مدیریت و برنامهریزی دچار اشتباه خواهد شد و قوانین را تا آنجایی که ذهنیتش در مییابد بکار میبندد و مابقی قانون را نادیده میگیرد.....
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5888576024546903326.mp3
20.88M
🔊 فایل صوتی
درسگفتار دکتر #طه_رمضانی (عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی)
🔶 موضوع|#نفوذ #اقتصاد_آمریکایی به بدنه #اقتصاد_مقاومتی
🔺در این صوت می شنوید:
🔹 چرا در بازخوانی #تاریخ_اقتصاد از جنگ جهانی دوم باید شروع کرد؟ چون کل جهان را متاثر کرد و بیشترین تعداد کشته را در دنیا داشته است...ولین منطقه که آمریکاییها بعد از #جنگ_جهانی_دوم به آنها #وام دادند و آنرا به خود وابسته کردند، #اروپا بود. وام هم به دلار داده میشد و شرط وام این بود که گزارش بدهند که در چه راهی و چگونه خرج کردهاند.
🔹با این اتفاق آمریکا اشراف اطلاعاتی تمام عیار نسبت به اروپا و #اقتصاد_اروپا پیدا کردند.#ژاپن هم بعد از جنگ توسط آمریکاییها و متفقین تصرف شد و کاملاً در دستان انها قرار گرفت. پایه شرکتهای زیادی در ژاپن چون #شرکت_تویوتا ماشین نظامی و جنگی است که در ژاپن شکل گرفته است و باید سهم خود را به منطقه بدهد.
🔹اکثر سرمایهای که در ژاپن گردش دارد، امریکایی است و زاپنیها فقط گرانی بیش از حدش را می بینند و تامین کننده نیازهای امریکا در منطقهاند. کار زیاد میکنند ولی منافع آمریکا و انگلوساکسونها را تامین میکنند.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
🔸 من معتقدم که طبقه سرمایه داری در قرن هفده و هجده هنوز مجبور بودند انقلابی باشند چون نیاز داشتند. لازمه #انقلابی_بودن این است که شما ایدئولوژی داشته باشید و دعوت به تغییر بکنید. اگر شعارهای آنها را ببینید، حرف از صلح دائم، رفاه فراگیر، پیشرفت و غلبه بر مرگ و... می زنند.
🔸 در قرن بیستم اینها همه چیز را گرفته اند و احساس می کنند هر نوع تغییری و هر نوع دگرگونی رادیکال ضد اینهاست. بنابراین به خصوص موج جهان سوم را می بینند و خیلی وحشت زده می شوند. لذا مجبورند این را عوض کنند و به آرمانگرایی تحت عنوان #ایدئولوژی حمله می کنند چون ایدئولوژی در غرب نماینده آرمان گرایی بوده است. اینجا مسئله موج #نئولیبرالیسم پیش می آید...
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸 من معتقدم که طبقه سرمایه داری در قرن هفده و هجده هنوز مجبور بودند انقلابی باشند چون نیا
✍️ استاد شهریار زرشناس
📌ایدئولوژی نئولیبرالیسم: حمله به آرمان گرایی انقلابی به اسم ایدئولوژی
🔸 اینجا مسئله موج #نئولیبرالیسم پیش می آید. من قائل نیستم که لیبرال ها این کار را کرده باشند بلکه نئولیبرال ها کرده اند. یعنی لیبرال های کلاسیک که در قرن هجده و نوزده ایدئولوگ اند و منکر ایدئولوژی نمی شوند. حتی سوسیال دموکرات های نیمه اول قرن بیستم اینگونه نیستند.
🔸 نئولیبرال ها مسئله #اصلاح نقطه به نقطه یا اصلاح ریز را مطرح می کنند. شما اگر مناظره بین #پوپر و مارکوزه و بحثی که در مورد مهندسی اجتماعی اصلاحات گام به گام و ذره و ذره دارند را ببینید. پوپر می گوید نیازی نیست که ما کلیت ماجرا را به هم بریزیم. ما می توانیم در هر موردی اصلاحی جزئی بکنیم و این یعنی اینکه سیستم را حفظ می کنند. مفروض او این است.
🔸 اینها تعریفی از ایدئولوژی ارائه می دهند که آن را مجموعه ای از اندیشه های متصلب، متعصبانه، بسته، عاطفی و جزم اندیش نشان می دهند. رجوع کنید به تعریفی که داریوش #شایگان در کتاب «انقلاب دینی چیست» از ایدئولوژی ارائه می دهد.
🔸 مضمون آن تعریف این می شود که هر نوع حرکتی که بخواهد شما را به #تغییر دعوت کند و بخواهد آرمانی را برای یک دگرگونی بنیادین به شما بدهد و هر نوع حرکتی که بخواهد با بدنه اجتماعی برای بسیج آن نزدیک بشود و بخواهد این تغییر را ایجاد کند، معادل ایدئولوژی می گیرد.
🔸 نکته بعدی این است که اگر ما به تعریف اصلی ایدئولوژی که گفتیم مجموعه ای از دستورالعمل های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که از عقل مدرن درآمده، نئولیبرالیسم هم کاملا ایدئولوژی است. نئولیبرالیسم وقتی برنامه #خصوصی_سازی و تعدیل و دولت کوچک را مطرح می کند، همه این برنامه ها ایدئولوژیک است با این تفاوت که آنها آرمان گرایی به عنوان زیر و رو کردن را مطرح نمی کنند وجز به جز در افق وضع موجود حرکت می کنند.
🔸 لذا نئولیبرالیسم یک صورت ایدئولوژیک است، منتهی مسئله آنها این است که تعریف ایدئولوژی را به سمت آن دسته از ایدئولوژی هایی می برند که بیشتر می خواهند حرکت های #انقلابی و آرمان گرایانه بکنند و آنها را تحت عنوان بی خردی مورد حمله قرار می دهند.
🔸 از سال های دهه ۱۹۶۰ که این مباحث در غرب مطرح می شود دهه ۴۰ ماست. شما دقت کنید دهه ۴۰ و دهه ۵۰ ما این حرف ها در کشور ما نیست و از اواسط دهه ۱۹۸۰ درست جریان نوظهور نئولیبرالی در داخل کشور ما که محور آن عبدالکریم #سروش است، این حرف ها را مطرح می کند.
🔸 اولین بار که سروش در سال های ۶۹ و ۷۰ مجال پیدا می کند و آن #نقاب_نفاق را بر می دارد در سخنرانی هایی مانند فربه تر از ایدئولوژی و بحث های او در مورد شریعتی و... این حرف ها را مطرح می کند و این موج می آید و یکسره از زرادخانه نئولیبرال ها استفاده می کنند. زرادخانه ای که از سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ تولید شده است. آن زرادخانه #ناتوی_فرهنگی است.
🔸 هوشنگ #گلشیری به عنوان نماینده نوعی ادبیات فرمالیستی یا تکنیک گرا یا به قول بنده تکنیک زده در سال های دهه ۴۰ یک جریان منزوی است که حتی بدنه #روشنفکری ایران آن را جدی نمی گیرد چون آن زمان گرایش رئالیستی حاکم است. همین آدم در دهه ۱۳۶۰ به بعد به الگوی اصلی ادبی ما تبدیل می شود. نه فقط بر کلیت جریان ادبیات روشنفکری ایران غلبه می کند حتی از بچه های مذهبی هم تغذیه می کند و کلی از آدم های #حزب_اللهی و بچه های نویسنده حوزه هنری را هم به سمت خود می برد.
🔸 باید توجه کرد که ادبیاتی که #ایدئولوژی_زدایی می کند چه چیزی را توجیه می کند؟ وضع موجود را #توجیه می کند. پس خودش کاملا #ایدئولوژیک است.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5890980854045345676.mp3
9.06M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی دکتر هادی البرزی
🔶 موضوع|اخبار جعلی و تغییرات رسانه ای
نشست علمی «عصر پسا حقيقت، جامعه شبکهای و رشد اخبار جعلی»
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔹تفاوت خبرجعلی با شایعه چیست؟!
🔹 نظام سازمان های رسانه ای با چه تغییراتی مواجه شدند؟! این تغییرات تا چه میزان بر مخاطبین وصحت پیام تاثیرگذار بوده است؟!
🔹در شبکه های اجتماعی سطح مخاطبین دستخوش چه تغییراتی شده است؟!
🔹شخصی سازی در رسانه های امروزی چه تاثیراتی بر مخاطبین دارد؟!
🔺در این صوت می شنوید:
«در عصری زیست می کنیم که به جای راستی و حقیقت، احساس و عواطف و لایک گرفتن غلبه دارد. امروزه عصر دیده شدن و سلبریتی هاست. جابه جایی از مراکز و مراجع فکری صورت گرفته است. سابقا اعتبار از خود دانش و حرفه می گرفتند ولی امروزه با سلبریتی هایی مواجه هستیم که تمام و کمال اعتبار آنها به دیده شدن است.»
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
🔸 مسئله عزاداری همواره در طول تاریخ توسط برخی روشنفکران و همچنین گروههای افراطی مانند وهابیت که آن را شرک میدانستند، مورد شبهه و حمله قرار گرفته است. قلمها و ذهنهای بیماری هر از چند گاهی به مسئله عزاداری پرداخته و آن را مورد هجمه قرار داده است. به عنوان مثال یک اندیشمند منتسب به جریان اصلاحات گفته بود: «ما شاد نیستیم چون فقط امام حسین (ع) را محور قرار دادهایم!» یا یکی از روزنامه های این جریان نوشته بود: «سال های فراوان و بلکه قرنها این بزرگداشت (قیام عاشورا) حاصلی جز تأثر، حزن و اشک آوری نداشته.» آنها که معتقد بودند «عاشورا معلول تعارضهای قومی و نتیجه خشونت پیامبر (ص) در بدر و حنین بود.» به طریق اولی در مورد عزاداری هم چنین اعتقادی داشته و عزاداری را علت خشونتهای اجتماعی میدانند.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸 مسئله عزاداری همواره در طول تاریخ توسط برخی روشنفکران و همچنین گروههای افراطی مانند وه
✍️ بخش دین و اندیشه خبرگذاری مهر
📌آیا عزاداری موجب افسردگی است؟!
🔸 یکی از پرسشهای چالش برانگیز پیرامون مذهب تشیع این است که آیا مذهب شیعه، مذهبی غمبار و اندوهناک است که پیروان خود را به سوگواری دعوت میکند؟ چندی پیش عبدالکریم سروش با تأسی به آموزههای عرفان مولوی بارها بر دینداری شادمانه و پرهیز از غم و اندوه تأکید کرده است. سروش در یکی از سخنرانیهای خود دینداری شیعیان را دینداری غمگینی معرفی میکند و می گوید: «دینداری مولوی اینگونه نیست. شیعیان هر چیزی را بهانه میگیرند برای غصه و غمناک ساختن حوادث تاریخی؛ مگر عمر و عثمان کشته نشدند؛ چرا اهل سنت اشک نمیریزند؟ اشک نزد مولوی قیمتی است نباید همه جا هزینهاش کرد.»
🔸امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی در پاسخ به این شبهه که عدهای ملت ایران را ملت گریه نامیدهاند، فرمودهاند: «این را دیگران القا کردند به شماها که بگویید ملتِ گریه! آنها از همین گریهها میترسند، برای اینکه گریهای است که گریه بر مظلوم است....فریاد مقابل ظالم است اینها میبینند که این مجالس، مجالس روضه، ذکر مصائب مظلوم و ذکر جنایات ظالم، در هر عصری [مظلومان را] مقابل ظالم قرار میدهد. اینها ملتفت نیستند که اینها خدمت دارند میکنند به این کشور؛ خدمت دارند میکنند به اسلام…بازی این بزرگها را نخورید. اینها خیانتکارند! اینهایی که تزریق میکنند به شما «ملت گریه»، «ملت گریه»، اینها خیانت میکنند. بزرگهایشان و اربابهایشان از این گریهها میترسند».
اینکه گریه، عامل افسردگی میشود را هم از منظر روانشناسانه و هم از منظر مبانی دینی میتوان مورد مداقه قرار داد. در ادامه گزارش پیش رو در گفتگو با دکترسیدعلی مرعشی روانشناس به بررسی این مسئله پرداختهایم:
متن گفتگو را در لینک ذیل بخوانید:
🌐mehrnews.com/news/4677603
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی