📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️حقوق و قوانین مدنی در #نظام_اسلامی تابع چیست؟
🔹بد نیست به اصل چهارم قانون اساسی اشارهای داشته باشیم.
🔹در این اصل آمده؛ «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد.
🔹این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.»
🔹اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمیتواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد و این مطلبی است که در قانون اساسی #جمهوری_اسلامی بدان تصریح شده است.
✍️نویسنده: عباس سیدنژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1609
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️فقه بحران
🔹شرایط اضطراری اجتماعی را شرایط بحران میدانیم وقتی احکام شرایط اضطراری را بیان میکنیم میتوان گفت که داریم از «فقه اضطرار» سخن میگوییم.
🔹در واقع «فقه بحران» میتواند حکایت برشی از فقه به طور عام داشته باشد.
🔹در نتیجه فقه بحران در واقع احکام شرایط اضطرار در #جامعه است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام علیاکبر رشاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1765
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️فقه بحران
🔹«فقه بحران» یک اصطلاح نیست و قسمت مشخصی از فقه قلمداد نمیشود.
🔹فقه را گاهی بر اساس تلقی که از سوی محقق حلی(ره) در شرایع تنقیح شده به چهار قسم(عبادات، عقود، ایقاعات و احکام) تقسیم میکنند و گاه دستهبندیهای مختلف دیگری ارائه میشود.
🔹بیش از پانزده، شانزده الگوی دستهبندی فقه ما در طول تاریخ داشتهایم و و بعضی متاخرین نیز الگوهای جدید پیشنهاد دادهاند.
🔹خود ما یک الگوی خاص چهاروجهی را پیشنهاد دادهایم با الهام از حدیث معروف و به رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود، رابطه انسان با دیگر مخلوقات و رابطه انسان با دنیا اشاره کردهایم.
🔹دنیا به معنای عالم نه به معنای جهان انسانی.
✍️نویسنده: حجت الاسلام علیاکبر رشاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1765
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
🎥 #فیلم_کوتاه
✅پیشنهاد دانلود
♦️بی تفاوتی و ظاهرانگاری #جامعه_مدرن
🔸در جامعه مدرن امروز همه در تلاش هستند تا خودنمایی کنند و در مقابل دیگران موجه باشند.
🔸پس تمام سعی خود را در تغییر ظاهر به کار میبرند.
🔸این تلاش بی پایان در نهایت به اخلاق جامعه مدرن نیز سرایت میکند.
🔸در این بین افراد فقیر و بی بضاعت چون نمی توانند در ظاهر با جامعه همراه باشند، از #جامعه کنار گذاشته میشوند.
🔸این یعنی مرگ انسانیت و اخلاق در جامعه.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️شبهات الاهیاتی مساله شرور
🔹بحث #کرونا و به صورت کلی بحث شرور از یک سو مسئلهای هم قدیمی است و از زمانهای قدیم، از زمانی که بشر تفکر را آغاز کرده این مسئله مطرح بوده است.
🔹در #فلسفه یونان، در میان یهودیت و متکلمان یهودی مطرح است و در میان متکلمان و فیلسوفان مسیحی هم مطرح شده و نیز در بین مسلمانان و در بین متکلمان فیلسوفها و عارفان مسلمان نیز مطرح بوده است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1762
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️شبهات الاهیاتی مساله شرور
🔹تلقیهایی که در تعریف شر وجود دارد، یکسان نیست و در واقع تلقیهای مختلفی وجود دارد؛ متکلمان تلقی شأن از شر، الم و رنج است و اشکال این است که اگر یک کسی بیاید دیگران را اذیت و آزار بدهد و در واقع رنج بدهد، ظلم کند و بنابراین خداوند هم بیماریها و ویروسها را و شرور را ایجاد کرده و این با عدل الهی سازگار نیست.
🔹حالا با فرض سازگاری با عدل الهی، سازگاری با حکمت چه میشود؟ چرا اصلاً این شر را آفرید؟
🔹این هم باز باید بیان شود. در فلسفه اسلامی بحث شر در ذیل عنایت مطرح میشود.
🔹بحث شرک و ثنویت را مطرح کردهاند، اما نوعاً ابن سینا و ملاصدرا و دیگران شر را در ذیل عنایت مطرح میکنند؛ از آن جایی که خداوند خیر محض است، پس باید از وی خیر صادر شود؛ پس چرا شر صادر شده است؟
🔹آنگاه بحث عدمی بودن شر مطرح است که شرّ، فقدان است و فقدان، امر عدمی است و فاعل و علت ندارد.
🔹دیگر جواب تکمیلی بودن(تکامل بخشی) شر و نیز بحث تقسیم موجودات ۵ قسم است.
🔹خیر کثیر و شر قلیل، خیر قلیل و شر کثیر و خیر و شر مساوی، که از این ۵ قسم فقط خدا خیر محض و خیر کثیر و شر قلیل را آفریده است که وارد این بحث نمیشویم.
🔹اما اشکالات دیگری در این موضوع مطرح است، به خصوص در این ایام کرونایی؛ که نگاه به سوالات و شبهات میکنیم غیر از اصل وجود خدا، صفت توحید و عدل و صفت حکمت و این چهار تا به اضافه حالا آن اشکال شر نسبت به نظریه عنایت که چگونه از خیر، شر صادر شده با توجه به سنخیت علت و معلول و حالا مبانی دیگری که نمیخواهیم وارد شویم.
🔹غیر از این پنج تا مبانی دیگری وارد شده که یکی از اینها رحمت است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1762
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️هراس جمعی در افشاگری
🔹اکنون نوعی «هراس جمعی» نسبتبه مداخله در ماجرای فسادستیزی وجود دارد؛ مردم احساس میکنند چنانچه دراینباره عمل کنند، پیامدهایی از ناحیه مفسدان گریبانگیرشان خواهد شد و آنها با تکیه بر قدرت خود، زندگی را بر اینان تلخ خواهند کرد.
🔹بهعبارتدیگر، احساس امنیت و آسودگی در مردم وجود ندارد و آنها گمان نمیکنند پس از افشای فساد، از گزند و توطئه مفسدان در امان خواهند ماند.
✍️نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1587
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️هراس جمعی در افشاگری
🔹اکنون نوعی «هراس جمعی» نسبتبه مداخله در ماجرای فسادستیزی وجود دارد؛ مردم احساس میکنند چنانچه دراینباره عمل کنند، پیامدهایی از ناحیه مفسدان گریبانگیرشان خواهد شد و آنها با تکیه بر قدرت خود، زندگی را بر اینان تلخ خواهند کرد.
🔹بهعبارتدیگر، احساس امنیت و آسودگی در مردم وجود ندارد و آنها گمان نمیکنند پس از افشای فساد، از گزند و توطئه مفسدان در امان خواهند ماند.
🔹پس اصل اجرای این برنامه، متوقف بر فراهمساختن امنیت در مرحله پس از افشاگری است و چنانچه این مرحله بهدرستی انجام نگیرد، نباید از مردم توقع داشت که در آن مشارکت کنند.
🔹هرچه جامعه برای مفسدان، ناامنتر و مخاطرهآمیزتر میشود، باید برای مردمی که فریاد دادخواهی برمیآورند و فساد را آشکار میسازند، امن و عاری از گزند باشد.
🔹اکنون چنین وضعی حاکم نیست؛ بهطوریکه سخن افشاگرانه و ضدفساد، پرهزینه است و زندگی فرد را دچار اختلال و آسیب میکند.
🔹ازاینرو، باید با تمهیدات قانونی و معتبر، حفاظت از فرد افشاکننده را برعهده گرفت و اجازه نداد مفسدان بیاخلاق و خودخواه، به هویت وی دست یابند و او را آزار دهند.
🔹ازاینرو، شخص افشاکننده، فقط باید با قوه قضائیه در تماس باشد و درمعرض رویارویی با مفسد قرار نگیرد و مفسد نداند که چه کسی یا کسانی، از وی گزارش دادهاند.
✍️نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1587
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️ #اسلام و مبارزه با نظام بردهداری
🔹در اسلام تاحد امکان از برده گرفتن افراد جلوگیری میشد و تنها در جنگها به ناچار اسیران جنگی را به عنوان برده میگرفتند.
🔹چراکه در شریعت اسلام، برده داری و خرید و فروش انسان یکی از منفورترین معاملات است.
🔹درحدیثی از پیامبر اکرم آمده است: بدترین مردم کسى است که انسانها را بفروشد.
✍️نویسنده: معصومه سعادتمند
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1570
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️ #اسلام و مبارزه با نظام بردهداری
🔹در اسلام تاحد امکان از برده گرفتن افراد جلوگیری میشد و تنها در جنگها به ناچار اسیران جنگی را به عنوان برده میگرفتند.
🔹چراکه در شریعت اسلام، برده داری و خرید و فروش انسان یکی از منفورترین معاملات است.
🔹درحدیثی از پیامبر اکرم آمده است: بدترین مردم کسى است که انسانها را بفروشد .
🔹همین تعبیر کافى است که نظر نهائى اسلام را در مورد بردگان روشن سازد و نشان دهد جهتگیرى برنامههاى اسلامى به کدام سو است.
🔹از این جالبتر این که یکى از گناهان نابخشودنى در اسلام سلب آزادى و حریت از انسانها و تبدیل آنها به یک متاع است، چنانکه در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام (ص) آمده است: خداوند هر گناهى را مىبخشد جز ( سه گناه ): کسى که مهر همسرش را انکار کند، یا حق کارگرى را غصب نماید، و یا انسان آزادى را بفروشد!
🔹طبق این حدیث غصب حقوق زنان، حق کارگران، و سلب آزادى از انسانها سه گناه نابخشودنى است.
🔹همانگونه که در بالا آوردیم اسلام تنها در یک مورد اجازه بردهگیرى مىدهد و آن در مورد اسیران جنگى است، آن هم هرگز جنبه الزامى ندارد.
🔹در حالى که در عصر ظهور اسلام، و قرنهای بعد از آن بردهگیرى از طریق زور و حمله به کشورهاى سیاهپوستان و دستگیر کردن انسانهاى آزاد و تبدیل آنها به بردگان، بسیار زیاد بوده.
🔹این جریان به قدری گسترده و رایج بود که در اواخر قرن ۱۸ میلادى دولت #انگلستان هر ساله دویست هزار برده را معامله مىکرد و یکصد هزار نفر را از آفریقا گرفته و به صورت بردگان به #آمریکا میبردند.
✍️نویسنده: معصومه سعادتمند
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1570
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اندیشه #علوم_انسانی اسلامی به دنبال حذف دانش تجربی نیست.
🔹انتشار کتاب وزین الگویِ علوم انسانیِ اسلامی را خدمت محمدرضا تقوی و همچنین جامعه علمی تبریک عرض کنم.
🔹خدا را شاکریم که روز به روز شاهد رونق بحث علوم انسانی اسلامی و انتشار آثار علمی متنوع در این عرصه هستیم.
🔹طی دهه اخیر و با گرایش قابل توجهی که در دانشگاهها به سمت علوم انسانیِ اسلامی پدید آمده است، نهتنها بنیانهای نظری این علوم در حال قوی شدن است، بلکه مسیرهای عملی مناسبی هم برای ورود مضاعف علوم انسانیِ اسلامی در بطن دانشگاهها باز میشود.
✍️نویسنده: حجتالاسلاموالمسلمین رضا غلامی،(رییس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1768
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اندیشه #علوم_انسانی اسلامی به دنبال حذف دانش تجربی نیست.
🔹من در ارتباط با فلسفه علوم انسانیِ اسلامی مایلم از فرصت استفاده کرده و چند نکته را یادآوری کنم: نکته اول اینکه اندیشه علوم انسانی اسلامی بههیچوجه دنبال حذف دانش تجربی نیست و اتفاقاً کارایی این علوم در ساحت علوم انسانی را البته در قلمرویی باز اما مشخص افزایش میدهد که من جزئیات آن را در نوشتههای خود شرح دادم.
🔹نکته دوم اینکه علوم انسانی اسلامی نه فقط از پایگاه دین، بلکه از پایگاه خود علم درباره مبانی و روش شناسی علم حرفها و نقدهای جدی دارد.
🔹باید قبول کرد که رشد افسارگسیخته نسبیتگرایی در علوم انسانی، شرایط علم را به شدت ضعیف و ناکارآمد کرده است و نظریههای پستمدرن در فلسفه علم هم نه فقط مشکل را حل نکرده، بلکه به مشکل نسبیتگرایی افزوده است.
🔹نکته سوم اینکه هرچند اندیشه علوم انسانیِ اسلامی معتقد به لزوم باز شدن چتر جهانبینی الهی بالای سر علم است، اما به دنبال دینیسازی علوم انسانی متعارف از طریق پالایش صرف این علوم نیست.
🔹در واقع علوم انسانیِ اسلامی مساوی یک ساختمان معرفتی جدید است که علم متعارف هم در کنار سایر ساحتهای معرفتی در آن ساختمان حضور دارد؛ بنابراین، علوم انسانیِ اسلامی مساوی با یک سیستم فکری جدید برای حل مسائل اجتماعی در جامعه دینداران است.
🔹نکته چهارم اینکه ما امروز با شرایطی روبهرو هستیم که در اثر سبک زندگی غربی و در اثر تأییدات و حمایتهای علوم انسانیِ #سکولار در حال انهدام جوامع انسانی است و لذا علوم انسانی متعارف نه فقط امروز کارنامه قابل دفاعی ندارد، بلکه نسخهای هم برای نجات جوامع انسانی ارائه نمیکند، پس باید فرصتهایی را به وجود آورد تا اولاً حرفهای علوم انسانیِ اسلامی شنیده شود و ثانیاً این حرفها در عمل به تکامل برسند تا امکان تغییر شرایط بغرنج فعلی به وجود بیاید.
✍️نویسنده: حجتالاسلاموالمسلمین رضا غلامی، (رییس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1768
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️فقه نظام اجتماعی را معیار مدیریت کشور قرار ندادهایم.
🔹آیتالله محسن اراکی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، در درس خارج فقه نظام سیاسی که در فضای مجازی برگزار شد، گفت: با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب، کسی عذر ما را نمیپذیرد که بگوییم #اقتصاد ما و نظام مدیریتی و سیاسی و فرهنگی ما آن چیزی نیست که انقلاب و امام (ره) میخواستند.
✍️نویسنده: آیتالله محسن اراکی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1773
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️فقه نظام اجتماعی را معیار مدیریت کشور قرار ندادهایم.
🔹آنچه در متون اسلامی است، فاصله زیادی با وضعیت کشور ما دارد و متأسفانه در هر بعدی هم بنگریم خلل وجود دارد، اظهار کرد: ما فقه نظام اجتماعی را معیار مدیریت کشور قرار ندادهایم؛ یعنی تاکنون فقه فردی نظام مدیریت را تشکیل داده است؛ فقه فردی فقهی است که برای حکومت درست نشده است.
🔹روزه، نماز، حج و… همه در طول ۱۴۰۰ سال با نگاه فقه فردی مطرح بوده، ولی چون حکومت تا قبل از انقلاب در دست فقه و فقها نبوده، سؤالی هم در مورد فقه اجتماعی نشده، در حالی که پاسخ به این سؤالات در متون دینی وجود دارد.
🔹بعد از انقلاب، به تدریج این سؤالات در حال طرح شدن است؛ مساله بانک، بورس و بیمه از پیامدهای وجود یک نظام اجتماعی است که وضعیت آن متفاوت از شرایطی است که فرد برای کسب حلال خود بخواهد بیع، اجاره، مضاربه و… داشته باشد؛ البته فقه متعارف ما بستر فقه اجتماعی را تشکیل میدهد و اینطور نیست که به این فقه محتاج نباشیم و آن را بیفایده بدانیم، ولی پاسخ به پرسشهای اجتماعی نمیتواند در فقه فردی خلاصه شود.
✍️نویسنده: آیتالله محسن اراکی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1773
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
🎞 #انیمیشن
♦️طمع و استعمار طبیعت
🔹طمع صفتی است که در طول تاریخ با آدمی همراه بوده است.
🔹نکته اینجاست که مدرنیته و #سبک_زندگی غربی به جای رشد تعالی انسان و انسانیت، به هوس و زیاده خواهی آدمی بهاء داد و نتیجه آن دنیای مصرف زده امروز است.
🔹این امر سبب نابودی تدریجی طبیعت و حیوانات کره زمین خواهد شد.
🔹عملکردی که در نهایت به نابودی خود انسان خواهد انجامید.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️تبعیض سیستماتیک یا ساختاری
🔸یکی از جلوههای تبعیض در #ایالات_متحده نسبت به ادیان و مذاهب، تبعیض ساختاری و سیستماتیک در این کشور است.
🔸هنگامی که به پروندههای پلیس رجوع میشود، مشاهده میکنیم بسیاری از پروندهها با توجه به امنیتیسازی مورد مسلمانان در یک شهر، ایالات یا حتی در دولت فدرال صورت گرفته است، بهعبارتی بیشتر پروندهسازیها ناظر به قرار گرفتن یک شهروند مسلمان بین گروههای تروریستی یا در معرض اقدام تروریستی در ایالاتمتحده است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1557
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️تبعیض سیستماتیک یا ساختاری
🔸یکی از جلوههای تبعیض در #ایالات_متحده نسبت به ادیان و مذاهب، تبعیض ساختاری و سیستماتیک در این کشور است.
🔸هنگامی که به پروندههای پلیس رجوع میشود، مشاهده میکنیم بسیاری از پروندهها با توجه به امنیتیسازی مورد مسلمانان در یک شهر، ایالات یا حتی در دولت فدرال صورت گرفته است، بهعبارتی بیشتر پروندهسازیها ناظر به قرار گرفتن یک شهروند مسلمان بین گروههای تروریستی یا در معرض اقدام تروریستی در ایالاتمتحده است.
🔸برای مثال پلیس در ایالاتمتحده تلاش کرده است تا تمرکز جنایی خود را پیرو تروریسم قرار دهد، به نحوی که این تمرکز تحقیقاتی و جنایی ناظر به اطلاعات وسیعی از جامعه مسلمانان یا جمعیتی از مسلمانان باشد تا بیشترین میزان جرمانگاری را به آنها نسبت دهد.
🔸توجه به آمارهای منتشرشدهای که FBI یا سایر ارکان و ارگانهای رسمی و خصوصی امنیتی ایالاتمتحده درخصوص تروریسم و امنیت در مورد آن تحقیقاتی را انجام دادهاند، بیانگر همین موضوع است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1557
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️باید با دختران دهه ۸۰ و ۹۰ با زبان روز صحبت کرد.
🔹امروزه جریانات فمینیستی در خارج کشور فعال هستند، در بین فمینیستها دو گروه وجود دارند؛ یکی رادیکالها (مانند مهناز متین) که معتقدند اصلاح وضعیت زنان جز با تغییر رژیم ایران انجام نمیشود؛ جریان دیگر رفرمیستها (نجم آبادی، پروین پایدار و ...) هستند که معتقدند تغییرات باید با اصلاح توأم باشد؛ اکثریت فمینیستها، چپ غیرمذهبی و در ردیف بعد لیبرالها هستند.
🔹البته دستهبندی دهه۶۰ در میان فمینیستها رنگ باخته و پیوند زیادی با هم خوردهاند.
✍️نویسنده: حجتالاسلام محمدرضا زیبایینژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1776
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️باید با دختران دهه ۸۰ و ۹۰ با زبان روز صحبت کرد.
🔹رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: «نیره توحیدی» در کنفرانسی از نسل جدید فمینیستها صحبت کرد که بنده نام آن را فمینیستهای هویتگرا و دهه نودی گذاشتهام؛ توحیدی میگوید که در گذشته اگر کسی میخواست حرف فمینیستی بزند باید دو چیز را ثابت میکرد؛ یکی اینکه قصد خیانت به ایران را ندارد و دیگر اینکه مخالف مذهب نیست، ولی برای نسل جدید این چیزها مهم نیست.
🔹به همین دلیل میبینیم «مسیح علینژاد» علناً میگوید که از آمریکا پول میگیرم و با پمپئو عکس دارم و ابایی ندارد که بگوید من در دورهای که دختر بودم، رابطه نامشروع داشتم؛ میگوید مسأله من آزادی زنان است نه این مباحث؛ او در سخنرانی در یک جمع زنانه میگوید: «مسأله ما این نیست که حجاب مسأله چندم برای زنان است؛ برای من مهم نیست، مهم این است که حجاب با کرامت زنان مخالف است».
🔹زیبایینژاد تصریح کرد: اگر بخواهیم با دختران دهه ۸۰ و ۹۰ از این زاویه حرف بزنیم که فلان فرد جیرهخوار اجانب است؛ ممکن است برای او مسأله نباشد، بنابراین باید متناسب با شرایط روز به پاسخگویی آنها بپردازیم و جریانات فمینیستی و اهدافشان را برملا کنیم.
✍️نویسنده: حجتالاسلام محمدرضا زیبایینژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1776
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️حقوق بشر و انسانگرایی
🔹این تمدن بر اساس #نژاد_پرستی و #استعمار و بهرهکشی و بردهداری تأسیس شده است.
🔹اینها به آفریقا حمله میکردند و باتوجه به اسلحهای که داشتند، هزاران نفر از سیاهان را با کشتیها میآوردند و از آنها برای احداث راهآهن، استخراج معادن و درستکردن تمدن #غرب و #آمریکا و کشورهای دیگر استفاده میکردند.
🔹در بعضی از قسمتهای اروپا با غیر سیاهپوستان نیز همینطور رفتار میکردند.
✍️نویسنده: دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️حقوق بشر و انسانگرایی
🔹میخواهم این را بگویم که حتی به خودشان هم رحم نمیکردند؛ به سیاهپوستان که اصلاً اهمیت نمیدادند.
🔹در واقع تمدن غربی که تشکیل شده، بر اساس ظلم و #استکبار و بردهکردن انسانهای آزاد است.
🔹در قدیم رسم بوده دو گروه که با هم میجنگیدند، کسانی که در جبهه بازنده زنده میماندند را میکشتند یا برده میکردند.
🔹اما غربیها اینطوری نبودند؛ بدون اینکه جنگی داشته باشند، برای گرفتن برده به نقاط مختلف سفر میکردند!
🔹در اصل تجارت برده داشتند.
🔹برای ساختن کشورهایشان از بردهداری استفاده میکردند.
🔹هیومنیسم و اومانیسم و انسانمداری و بر این اساس #لیبرالیسم و نتیجهاش #سکولاریسم را مطرح میکنند، منظورشان از انسان، انسانِ واقعی نیست؛ بلکه کاریکاتور انسان است، یعنی انسانی که فطرت الهی، عقل و خدا را نمیپذیرد، یا اگر میپذیرد حاضر نیست زیر بار دستورات خدا و دین برود، را مدنظر دارند.
🔹در روایات ما هست: وقتی آدم عقل را انتخاب کرد، دین و حیا هم پشت سرش آمدند. اما این دین و حیا که پشت سر عقل آمدند را غربیها مخالفش هستند.
🔹یعنی کاریکاتوری از انسان و عقل ارائه کردند و این را اصل قرار دادند.
✍️نویسنده: دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️خداناباوری در غرب
🔹غربیها حرفشان نفی خدای دینی است؛ یعنی خدایی که دخالت میکند و باید و نباید میگذارد و حکم میکند و پیامبر میفرستد.
🔹در حقیقت دو حالت وجود دارد: یک، آتئیسم که همان الحاد است؛ یکی هم، دئیسم است که خدا را قبول دارد، اما دخالت خدا، پیامبر، دین، شریعت و باید و نباید را قبول ندارد و کاری را میکند که دلش میخواهد، چون انسان معیار است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️خداناباوری در غرب
🔹بنابراین غربیها خدا را انکار نمیکنند، بلکه دخالت خدا و دین و شریعت را انکار میکنند؛ وگرنه یک عده خدا را قبول دارند و یک عده قبول ندارند.
🔹در واقع مبنای این تمدن الحاد نیست، بلکه مبنایش این است که یا خدا نیست، یا اگر هست نباید دخالت کند.
🔹یعنی دین نباید در #جامعه دخالت کند.
🔹فرد میتواند در قلبش خدا را قبول داشته باشد، اما دین را به عرصه اجتماع و زندگی نباید بکشاند.
🔹یعنی دین نباید بایدها و نبایدها و روابط اجتماعی و مناسبات جامعه را تعیین کند.
🔹در این تمدن، روابط اجتماعی را خودشان هرطوری که دلشان بخواهد تعیین میکنند.
🔹چون تکتک انسانها دلهایشان و تصمیماتشان مختلف است، آن وقت #دموکراسی که یکی دیگر از آن مبانی است مطرح میشود، اما در عمل نمایندگان را هم همان یک درصد تعیین میکند و همان کسی که خودشان میخواهند را حاکم میکنند؛ عملاً حاکمیت اکثریت نیست، بلکه ظاهرش حاکمیت اکثریت است؛ باطنش حاکمیت همان یک درصد است.
🔹بنابراین مبنا در غرب انکار خدا نیست، بلکه انکار دخالت خدا در روابط اجتماعی و قوانین و قوای سهگانه است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️مجازیدیدگی؛ پدیدهای مخاطرهآمیز برای خانواده
🔹پستمدرن دنیای ژلهها و دوران سیالهاست، چراکه در دوران پستمدرن هیچواقعیتی وجود ندارد و این انسانها هستند که واقعیت را میسازند، یعنی یک موضوع آنقدر تکرار میشود تا همه باور کنند.
🔹در این دوره ژلهای و دوره سیالیتها هیچ معرفت حقیقی و ثابتی نیست و همه چیز سیال و بسیار قابل تغییر است.
🔹در دوران پستمدرن ما هیچچیز ثابتی نداریم و همه چیز مدام در حال تغییر خواهد بود. هوای امروز هوای پستمدرن است.
✍️نویسنده: حجتالاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری سهروردی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1778
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️مجازیدیدگی؛ پدیدهای مخاطرهآمیز برای خانواده
🔹ما داریم به سمت دنیایی که رسانه حاکم است و سنخشان سنخ رسانههای مجازی و رسانههای پستمدرن است، میرویم؛ به دنیایی که همه چیز آن مجازی و پستمدرن است.
🔹خانوادهها در این دوران تغییر میکنند و اگر زمانی خانواده، یک رکن و خانه، رکن اصلی آن بود، اما امروز ما بیوت داریم ولی اسره نداریم.
🔹یعنی مردم به بیت میآیند، در جمع هستند ولی با جمع نیستند.
🔹در نتیجه خانواده در دنیای امروز دچار مجازیدیدگی شده یعنی یکی از ارکان اصلی خانواده که خانه بوده نمیتواند مفهوم خود را در قالب دوران قدیم نمایان کند و فقط بیت است و مفهومی به نام اسره ندارد.
🔹در دنیای جدید رسانه توانسته مفهوم خانواده را تغییر دهد و روابط را ژلهای کند.
🔹هر کدام از اعضای خانواده در دنیای مجازی به دنبال چیزی هستند که دارند؛ مثل همسر و فرزند، پدر و مادر و این یعنی دنیای مجازی تمام ساختارهای لازم در یک خانواده را بریده است.
🔹در بحث آیندهپژوهی اگر میخواهیم ببینیم در آینده چه رخ میدهد باید ببینیم درامنویسان و رماننویسان چه میگویند، چرا که رمانها و فیلمها بخشی از واقعیت آینده را مینگارند.
🔹در واقع رماننویسان پیشگویی نمیکنند، بلکه پلانریزی میکنند و ما در این پازل بازی خواهیم کرد.
🔹رسانههای امروز رسانهای نیستند که آینده را پیشبینی کنند، بلکه رسانهای هستند که تجویز کرده و در کل دنیا صحبت میکنند و این مطلب از روی فیلم و کارتونها مشهود است؛ آن هم در دنیایی که خانواده به سوی مجازیدیدگی میرود و مفهوم اسره از دست میرود.
✍️نویسنده: حجتالاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری سهروردی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1778
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net