📚 #نشریه
♦️ #عصر_اندیشه بیست و سوم در تب و تاب #کرونا
🔹مجله فرهنگ و #علوم_انسانی عصر اندیشه بیست و سومین شماره خود را به سردبیری روحالامین سعیدی طی روزهای آینده روانه پیشخوان مطبوعات سراسر کشور خواهد کرد حال وهوای مطالب این شماره مجله متأثر از اوضاع کنونی ایران و جهان، کرونایی است که طرح جلد مجله نیز بر همین نکته دلالت دارد.
🔹عصر اندیشه در پرونده ویژه خود باعنوان «الهیات رنج» به بررسی چالش دین و کرونا پرداخته و تلاش کرده است در گفتگو با کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات مطرحشده در این زمینه باشد.
🔹عصر اندیشه همچنین در بخش بینالمللی خود پرونده مفصل و مبسوطی را برای تحلیل وضعیت نظام جهانی در دوره پساکرونا گشوده است که چند مصاحبه خارجی از جمله با پروفسور اندرو لینکلیتر و شیرین هانتر از بخشهای خواندنی آن به نظر میرسد.
🔹پرونده دیگر عصر اندیشه به تحلیلی بر آرمانگرایی در انقلاب فرانسه در قیاس با انقلاب ایران اختصاص دارد.
🔹مجله همچنین بحث موجزی را در خصوص اکرانهای آنلاین فیلمهای سینما در دوره پساکرونا و تأثیرات احتمالی آن بر ماهیت #سینما به میان کشیده است.
🗞نسخه مکتوب مجله به زودی در سراسر کشور توزیع میشود.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️از «سند تحول» تا تحولآفرینیِ سند
🔹یکی از قوتهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را میتوان مطالعات نظری گستردهای دانست که بهعنوان پشتیبان آن انجام شده است.
🔹در میان این مطالعات، تدوین فلسفه تربیت در #جمهوری_اسلامی بهعنوان «فلسفه اجتماع» از جمله اقدامات بنیادینی است که علاوه بر سند راهبردی وزارت آموزش و پرورش، میتواند با اصلاحاتی پشتوانه بسیاری از اسناد فرهنگی و آموزشی کشور نیز قرار گیرد و حتی در تهیه پیوست فرهنگی اسناد سایر حوزهها نیز مورد توجه باشد.
✍️نویسنده: مجتبی همتیفر (پژوهشگر و عضو اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1783
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️از «سند تحول» تا تحولآفرینیِ سند
🔹روششناسیِ «مبناگروانه» تهیه این سند نیز میتواند برای تدوین سایر اسناد کلان کشور مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
🔹هر چند به اعتقاد برخی از تدوینکنندگان، در فرآیند تدوین نهایی و تصویب سند تحول بنیادین، شکافی میان مبانی نظری (بهویژه رهنامه[v]) و خود سند به وجود آمده است که میتوان برخی از ضعفهای سند را نیز به همین شکاف نسبت داد.
🔹از دیگر قوتهای سند تحول، توجه نسبتاً جامع به مسائل همه حوزههای مرتبط با آموزش و پرورش است که میتوان آنها را در غالب زیرنظامهای ششگانه سامان داد[vi].
🔹البته جامعیت مذکور به معنای توجه یکسان به این شش زیرنظام نیست؛ همچنان که تحلیل کمّی راهکارهای سند تحول نشان میدهد، بیشترین فراوانی راهکارها مربوط به زیرنظامهای «راهبری و مدیریت تربیتی»، «برنامه درسی» و «تربیت معلم و تأمین منابع انسانی» است.
✍️نویسنده: مجتبی همتیفر (پژوهشگر و عضو اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1783
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️پاسخ به هشت پرسش درباب فساد
🔹مجازاتها اگرچه در حوزه مقابله با فساد نیز مانند سایر جرائم میتوانند جنبه بازدارندگی داشته باشند، اما نباید از یاد برد که جرمانگاری در فرآیند مقابله موثر با فساد، امر ثانویه است.
🔹به بیان دیگر همواره پس از ارتکاب جرم است که نوبت به مجازات میرسد و از این حیث مجازات میتواند مبارزه با معلول باشد، نه مبارزه با علت.
✍️نویسنده: دکتر سید طه موسوی میرکلائی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1786
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️پاسخ به هشت پرسش درباب فساد
🔹تا جایی که من مطلعم، هر نظام حقوقی در نگاهی آرمانی بهدنبال حذف و امحای مظاهر فساد در نظامات اجتماعی – چه در دستگاههای دولتی و عمومی و چه در بخش خصوصی- است.
🔹اگرچه هر نظام حقوقی ملی ممکن است در این زمینه با موانعی مواجه بوده یا نقاط ضعفی داشته باشد، اما این به معنای نفی آن نگاه آرمانی نیست.
🔹در حقوق اسلامی نیز فقط قاعده لاضرر در فقه اسلامی و اصل عدالت اجتماعی مورد تاکید در قرآن کریم، کافی است که مبنا و ظرفیت قابلملاحظهای جهت مقابله موثر با فساد فراهم آورد.
🔹به بیان دیگر مقابله با فساد در نظام حقوقی اسلام محدود به جرمانگاریهایی مانند اختلاس و ارتشاء و افساد فیالارض نیست.
🔹مکاتب مختلف فلسفه حقوق نیز – که امروزه بالغ بر ۱۲ مکتب است – جملگی ملازمه با نفی فساد دارند.
🔹بهعنوان نمونه مکتب حقوق طبیعی، عدالت را مبنای حقوق میشمارد که با فساد سازگار نیست؛ مکتب اصالت اراده، قانون یا توافق جمعی اعضای جامعه را مبنای حقوق میشمرد و نظر به آنکه چنین توافقی حاصل بنای عقلا است، نمیتواند به فساد نگاهی مثبت داشته باشد؛ مکتب اصالت اعیان نیز مبنای حقوق را در واقعیتهای اجتماعی و حفظ نظم عمومی واکاوی میکند و نظر به آنکه فساد مخل چنین نظمی است، نفی میشود.
🔹درنتیجه گمان میکنم مباحثی مبنایی یا اسلامی باقی نمانده که در فرآیند مقابله موثر با فساد تردیدی بر جای گذارد.
✍️نویسنده: دکتر سید طه موسوی میرکلائی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1786
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #فایل_صوتی
♦️سلبریتیها چرا #سلبریتی میشوند؟
🔻(بخش دوم)
🔸برنامه «نقد و نظر» در رادیو معارف کارکردهای سلبریتی در تمدن #غرب و ایران را واکاوی کرد.
🔸جهان رقابت است.
🔸اسطورهی رقابت، از مهمترین اسطورههای جاری در ابعاد مختلف جهان امروز است.
🔸گویی در همهی عرصهها و در جای جای جهان و در هر امری، رقابتهایی برپاست.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
سلبریتیها چرا سلبریتی میشوند؟.mp3
12.37M
🎙 #فایل_صوتی
♦️سلبریتیها چرا #سلبریتی میشوند؟
🔻(بخش دوم)
🔸برنامه «نقد و نظر» در رادیو معارف کارکردهای سلبریتی در تمدن #غرب و ایران را واکاوی کرد.
🔸جهان رقابت است.
🔸اسطورهی رقابت، از مهمترین اسطورههای جاری در ابعاد مختلف جهان امروز است.
🔸گویی در همهی عرصهها و در جای جای جهان و در هر امری، رقابتهایی برپاست.
🔸ستارهها یا چهرهای مشهور و شناختهشده برای عموم، سلبریتی هستند اما معنا و مفهوم این کلمه که شاید بارها آن را شنیده باشیم به چه معناست ؟
🔸برنامه «نقد و نظر» با هدف نقد و بررسی موضوعات علمی و اجتماعی ضمن باسخ به پرسش تعریف سلبرتی (از نظرگاه رسانهای- جامعه شناختی- روانشناختی) در تاریخ 29 تیرماه اجرا شد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
18.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
🎥 #انیمیشن
♦️مصرف گرایی و بی هویتی انسان مدرن
🔷در #جامعه مدرن و بدور از معنویت اصیل، در جامعهای که تنها اغراض و امیال حیوانی به آدمی جهت میدهد، انسانها محکوم به بردگی و سردرگمی هستند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
✅ #اختصاصی
📑 #گزارش
♦️آیا شهید صدر بنیانگذار اقتصاد اسلامی است؟
🔹برای اینکه نقش شهید صدر به عنوان [پایهگذار] اقتصاد اسلامی مشخص بشود، باید یک نگاهِ تاریخی داشته باشیم.
🔹اسلام اوایل قرن هفتم میلادی ظهور کرد. میشود گفت که بعد از سال 500م یک دورهای را داریم که حضرت آقا اسمش را گذاشتند انسان 250ساله؛ یعنی دوره ظهور اسلام و پیامبر اعظم (ص) و ائمه تا سال حدود 870م.
🔹این دورهای است که شومپیتر از آن یاد میکند به نام یک شکاف اندیشهای.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1799
📌کانال فکرت؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📑 #گزارش
♦️آیا شهید صدر بنیانگذار اقتصاد اسلامی است؟
🔹بعد از پایان جنگ دوم جهانی جریانهای اسلامی در کشورهای مختلف انرژی متراکمی که بعد از دوره استعماری به شکل یکپارچهای امکان بروز و ظهورش را پیدا نکرده بود در آن دهه ظهور جدی پیدا کرد و این جریان استقلالطلبانه و مسلطشدن ملتهای منطقه بر سرنوشت خودشان و جغرافیای جدیدی که شکل گرفته بود، همزمان بود با حمله فکری، اندیشهای و تمدنی وسیعی که از سمت غرب به کشورهای آسیایی و مسلمان و آفریقا و آمریکایجنوبی وجود داشت.
🔹زمانهی نبردی بود که اردوگاه فکری، سیاسی و اقتصادی سرمایهداری در برابر اردوگاه کمونیسم این تقابل را ایجاد کرده بود که کشورهای مسلمان اگر میخواهند مستقل باشند چارهای جز وابستگی به یکی از این دو اردوگاه فکری ندارند».
🔹در این میانه بود که متفکران مسلمان که مسئولیت اجتماعی بیشتری احساس میکردند، به ناچار تلاشهایی را شروع کردند برای اینکه جوامع اسلامی استقلالیافته به دنبال هویت متمایز در مناقشه بین لیبرالیسم (سرمایهداری) و مارکسیسم و سوسیالیسم و به دنبال راه میانهای بگردند.
🔹تلاشی که مرحوم شهید آیتالله سیدمحمد باقر صدر انجام داد، در چنین بستر اجتماعی و تمدنی قابل فهم است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1799
📌کانال فکرت؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️سلبریتیسم
🔸ریشه واژه سلبریتی را بعضیها به واژه سلبریته در زبان فرانسوی میرسانند.
🔸بعضی این را به زبان لاتین و به واژهای با معنی «فردی که شاخته شده است»، میرسانند. اینکه یک فردی به دلیلی مشهور است و آن را سلبریتی بخوانیم، اولین بار در دهه 1830م در انگلستان اتفاق افتاد.
🎤 گفت و گو با: دکتر احسان شاهقاسمی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1793
📌کانال فکرت؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
🔻سلبریتیسم
🔸در سال ۱۹۰۰م نمایشگاهی در پاریس به نام اکسپوی پاریس راه انداختند و ۵۰ میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. تصور میکردند که بشر به اوج پیشرفت تکنولوژیک رسیده است. این فرهنگی که انسان دچار غرور میشود و فکر میکند یک انسان جدید آمده، این خیلی در پیشرفت فرهنگ شهرت نقش داشت.
🔸اما در سال ۲۰۰۵م دیگر لازم نبود کسی فوتبالیست باشد، آواز بخواند یا بوکسور خوبی باشد؛ صرف اینکه فردی بتواند هنجارها را بشکند میتواند توجه عدهای از مردم را به خود جلب کند و سلبریتی بشود.
🔸حتی کار به جایی رسید که فردی که در زندگیاش با خانواده خود تعامل دارد و از این تعامل و فعالیتهایش در خانه عکس و فیلم منتشر میکند، همین فرد در آمریکا ۶۰-۷۰ میلیون فالوور دارد.
🔸این بسیار احمقانه است که کسی سلبریتی بشود بدون اینکه کیفیتی داشته باشد. این را هم بگویم که بعضی از متفکران دورههای قبلی را برای آغاز تاریخ شهرت معرفی میکنند مثل قرن هجدهم، شانزدهم، پانزدهم و حتی قرنهای میانه؛ بعضیها هم بحث را به دوران باستان میبرند.
🎤 گفت و گو با: دکتر احسان شاهقاسمی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1793
📌کانال فکرت؛
🆔@fekrat_net