📋#یادداشت
🔻قرآن، مبنای عدالت
🔹او بر این باور بود که اسلام یک نظام اجتماعی ویژه و خاص خود را داراست که اجزای آن همگی تابع یک محور و منطق اصلی است: «توحید».
🔹در این تفسیر توحید صرفاً یک بحث کلامی و انتزاعی نیست بلکه حقیقتی است که با جان و شخصیت انسان موحد مرتبط و متصل است.
🔹به همین جهت نیز ارزش قسط و عدل بهعنوان هدف اولیه ارسال رسل بر طبق اصل توحید، کاملاً ملموس، عینی و در تقابل با استبداد و استعمار و استثمار شکل و قوام مییابد. حسب همین هستیشناسی و انسانشناسی قرآنی است که تکامل اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی یک هدف واسط است و مقصود نهایی از خلقت، تکامل فردفرد انسانهاست.
🔹همین ظرفیت معرفتی و رهیافت مجاهدانه طالقانی به قرآن به او اجازه داد تا تفسیری متعالی از دموکراسی و سوسیالیسم (بخوانید آزادی و عدالت) ارائه دهد که ضمن مواجهه انتقادی با تفاسیر رایج و متداول از آن، اسلام را به روایت مدنظر این پارادایمهای معرفتی تقلیل ندهد.
✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #آیت_الله_طالاقانی #هدایت #اسلام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2334
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
#یادداشت
🔻اقتصاد عادلانه در پرتو ایمان و اعتقاد
🔸آیتالله طالقانی در طرح نظام اقتصادی اسلام اهتمام ویژهای به مساله زمین، پول (با محوریت مساله ربا) و استثمار و بهرهکشی ساختاری در نظام توزیع درآمد میان عوامل تولید دارد.
🔸او شروع مباحث خود درباره «اسلام و مالکیت» را به مقوله پیچیدگی اجتماعی معاصر در اثر تقسیم کار، پول، مبادله و درنهایت نظام سرمایهداری مبتنی بر آن اختصاص میدهد که منجر به شکلگیری اختلاف طبقاتی شده است.
🔸به باور طالقانی، در ایران از سدههای گذشته همواره پیشوایان دینی با صاحبان قدرت همدست شدهاند و نفوس و اموال مردم را مورد تجاوز قرار داده و از این رهگذر ایمانهای مردم را سست و اختلاف طبقاتی را تشدید کردهاند.
✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #آیت_الله_طالاقانی #عدالت #ایمان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2334
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
#یادداشت
🔻اقتصاد عادلانه در پرتو ایمان و اعتقاد
🔸طالقانی مسیر اقتصاد در اسلام را متفاوت از سرمایهداری میداند که ادعای آزادی تمایلات و حقوق فردی دارد ولی در عمل آزادی افراد را محدود بلکه به صفر میرساند و ازاینجهت با مارکسیسم که فرد و منافع او را فانی در منافع اقلیتی میکند، تفاوتی ندارد و هر دو به یک اندازه از نگاه اسلامی ظالمانه است.
🔸آنچه بهعنوان آزادی میتواند پایه عدالت تلقی شود، به باور طالقانی درگرو تفسیر آزادی در ظهور استعدادها و حقوق اجتماعی است که هر کس بهحسب استعداد خود برای همیشه از آن بهرهمند شود؛ اتفاقی که در نظام سرمایهداری که آزادی برای افزایش تولید و ثروت محدود به منابع طبیعی و مادی میشود، رخ نمیدهد.
🔸به باور او، افزایش تولید آنگاه میتواند منجر به سعادت عمومی شود که توزیع عادلانه انجام شود و امکان قدرت خرید برای همه فراهم شود.
🔸از منظر او، آنچه باعث تمایز میان قواعد مکتب اقتصادی اسلام با قوانین عرفی میشود، خصلتهای ماهوی و خاص این مکتب است.
🔸دخالت در حیطه نفوس و باطن آدمی، رویکرد آزادیبخش و اتکا به قواعدی که حسنش متکی به عقلانیت بودن است، از خصیصههای مکتب اقتصادی اسلام بوده و این برخلاف قوانین عرفی است که ناشی از عادات و منافع طبقات خاص است.
🔸وی بعد از این خصوصیات بیان میکند «مارکس» بهدرستی کشف کرده بود که با نظریههای علمی و قوانین اقتصادی و اجتماعی مطروحه خود و دیگران، نه عدالت مطلوب برقرار میشود و نه طبقات محو میشوند. ازاینرو خود را از مسوولیت این وعده، رهانده و آن را به عهده جبر تاریخ احاله داده است.
✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #آیت_الله_طالاقانی #عدالت #ایمان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2334
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
Mohammadrezaei.mp3
16.01M
🔈#صوت
🔻 نشست "نقش باور به مناسک دینی در حوزه #اخلاق"
🎤سخنران:دکتر #محمد_محمدرضایی
◾️سردبیر فصلنامه #قبسات پژوهشگاه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
24.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻بخشی از سخنان آقای سیدجواد علویبروجردی
▫️اقتصاد اسلامی نداریم!!!
«ما چطور میآییم در اینجا، میخواهیم یک رشتهی اقتصاد اسلامی درست بکنیم؟ ما چندتا روایت و آیه داریم برای اینکه اگر تورم بالا رفت چجور بخواهیم کنترلش بکنیم؟ چندتا آیه و روایت داریم که رشد اقتصادی با چه فرمولی باید درست بشود؟ این مکاتب اقتصادی در دنیا هست، اقتصاددانها هستند. اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد. ما خیال میکنیم پیغمبر اکرم، کارل مارکس هست! جای کارل مارکس نشسته است، جای فریدمن نشسته است. پیغمبر اکرم، جای ابوعلی سینا نشسته است، طبیب است، نه! نیامده که طب بیاورد، نیامده که اقتصاد بیاورد. پیغمبر یک مرشد معنوی هست. آمده ارزشهای معنوی جامعه را بالا ببرد. نه اینکه بیاید اقتصاد درست بکند، نه اینکه بیاید علوم درست بکند. اقتصاد اسلامی هم یک شوخی است.» اینها بخشی از صحبتهای سیدجواد علویبروجردی در گفتوگوی با اکو ایران است. علوی بروجردی نوه دختری آیتاللهالعظمی بروجردی است.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🔻بخشی از سخنان آقای سیدجواد علویبروجردی ▫️اقتصاد اسلامی نداریم!!! «ما چطور میآییم در اینجا، میخ
واکنش و نقد حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی
🔴آمادگي براي اقناع: پاسخي به درخواست جناب استاد سيدجواد علوي بروجردي
🔸با تقديم سلام به محضر استاد سيدجواد علوي
🔸حضرتعالي در تاريخ 29/ شهريور 1399 با «اکوايران» (رسانه تصويري تخصصي اقتصاد ايران) مصاحبهاي دربارة اقتصاد اسلامي انجام دادهايد [البته بنده همين امروز 7/ 7/ 1399 از آن مطلع شدم]. جنابعالي در ضمن اين مصاحبه به صراحت مقولههايي مثل «اقتصاد اسلامي»، «جامعهشناسي اسلامي» و «روانشناسي اسلامي» و به طور کلي «علوم انساني اسلامي» را انکار ميکنيد و ابراز ناراحتي ميکنيد که چرا مراکزي در حوزه علميه تأسيس شده است که دنبال جامعهشناسي و روانشناسي و اقتصادند! افزون بر اين، با صراحت پيامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان يک «مرشد معنوي» معرفي ميکنيد که براي ارتقاي اخلاق و معنويت مردم آمده است و هرگز کاري به علم و اقتصاد و سياست و امثال آنها نداشته است! و در نهايت ايدة «علوم انساني اسلامي» را يک «شوخي» ميدانيد و در عين حال اعلام آمادگي ميکنيد که اگر کسي از اين ايدهها دفاع ميکند و توانايي قانع کردن شما را دارد حاضريد که با او بحث و گفتگو کنيد و ميفرماييد: «من را بايد قانع کنند».
🔸پيرو اين درخواست حضرتعالي، اين کمترين طلاب که سالياني است در حوزة علوم انساني اسلامي فعاليت دارم، اعلام آمادگي ميکنم که هر زماني و در هر مکاني که حضرتعالي صلاح بدانيد آمادهام که به محضر شما شرفياب شوم و در اين زمينه با شما گفتگو کنم.
🔸البته طبيعي است که چون درخواست حضرتعالي به صورت عمومي و رسانهاي مطرح شده است، اين بنده نيز اجابت آن را به صورت عمومي و رسانهاي اعلام کنم و همچنين اين انتظار را داشته باشم که گفتگوي ما با حضور اصحاب رسانههاي مکتوب و تصويري باشد تا مخاطبان و علاقمندان به اين مباحث در جريان قوت و ضعف استدلالهاي طرفين قرار گيرند.
🔸بنده مطمئنام که چنين گفتگوهايي ميتواند خدمات بزرگي به فضاي علمي و فرهنگي کشور داشته باشد و اميد واثق دارم که مورد رضايت خداي متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالي هستم.
🌹ارادتمند شما/ احمدحسين شريفي/ حوزه علميه قم/ هفتم مهر 1399
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🔻بخشی از سخنان آقای سیدجواد علویبروجردی ▫️اقتصاد اسلامی نداریم!!! «ما چطور میآییم در اینجا، میخ
▫️واکنش و نقد حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم
🔻 «برخی از اهل فقه بر این باورند که نباید بانک های کشور را ربوی دانست با این توجیه که اقتصاد علم است و اسلامی بردار نیست عرض بنده این است که اقتصاد تنها علم نیست در همه مکاتب دنیا یک ساحت اقتصاد عبارت از مکتب اقتصاد و ساحت دیگر حقوق اقتصادی است و این مطلب که بین علم اقتصاد و مکتب اقتصاد فرق است اجماع جهانی دارد و شهید صدر هم در اقتصادنا نیم قرن پیش گفته است اقتصاد اسلامی را نباید مطلقا نفی کرد بلکه مکتب اقتصاد اسلامی داریم همچنانکه مکتب اقتصاد لیبرالیستی و سوسیالیستی در جهان وجود دارد البته با گرایش های مختلف اما علم اقتصاد عبارت از فرمول های ریاضی وار است که با اقتصاد سنجی همراه است. فقه هم در ساحت حقوق اقتصادی و مکتب اقتصادی دخالت می کند نه علم اقتصاد
نکته دیگر اگر هم مشکل ربوی بودن بانکی کشور را با حیله های شرعی حل کنیم کارکرد بیمارگونه بانک ها را نمی توان انکار کرد.»
▫️علوی بروجردی در دیداری که با مدیرعامل یکی از بانک های مستقر در قم داشت بیان کرده بود: به بانک ها نباید به عنوان عامل ربایی نگاه کرد، این نگاه اشتباهی است که وجود دارد، زیرا بانک در گذشته و دوران صدر اسلام وجود نداشته، بلکه معاملات و بنگاهای خاص و مؤسساتی جدید است که از سوی غربی ها به وجود آمده و به مردم و جامعه خدمت رسانی می کنند.
🔸او با بیان اینکه اقتصاد فرمول و علم است و اقتصاد اسلامی نداریم و مخالف این نظریه می باشم گفت: اقتصاد اسلامی، اقتصاد عقلایی است و در کل مباحث اقتصادی، غیر از تعداد معدودی، بقیه حکم به امضائی دادن اقتصاد داده اند، یعنی نگاه می کنیم سیره عقلا چگونه عمل می کنند، اگربا سیره مخالفت نداشت، امضاء می کنند؛ سیره عقلایی هم یعنی عقلای عالم و رشته های شناخته شده مقبول پیش همه، شرع هم همین می گوید. اقتصادی مقابل سوسیالیست نداریم.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🔻بخشی از سخنان آقای سیدجواد علویبروجردی ▫️اقتصاد اسلامی نداریم!!! «ما چطور میآییم در اینجا، میخ
💢 نقدی بر سخنان آقای علوی بروجردی
در چند بند، به نقد بیانات آقای علوی بروجردی میپردازیم:
۱. آقای علوی از طرفی دچار خلط بین علوم انسانی و علوم تجربی میشود؛ یعنی برای رد اقتصاد اسلامی مثال هایی تجربی میآورد و میگوید: همان گونه که فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و جراحی مغز اسلامی نداریم، اقتصاد اسلامی هم نداریم.
در جواب باید گفت: از طرفی خلط علوم انسانی با علوم تجربی خطایی راهبردی است. و از طرف دیگر چه کسی گفته شیمی و فیزیک اسلامی؟! اگر منظور شما آن دیدگاهی است که کلیه علوم را با یک شرط خاص (التفات به عینالربط بودن پدیدهها نسبت به واجببالذات) اسلامی می داند، پس معلوم است که اساسا شما متوجه حرف و نظر آن ها نشدهاید. که دست به این مقایسه زدهاید!
۲. ایشان سپس دایرهی حرف خود را تعمیم می دهد و عمق فاجعه را بیشتر می کند و بحث را به علوم انسانی (مانند روانشناسی و جامعه شناسی) تعمیم می دهد. و آنها را صرفا عقلایی میداند.
در پاسخ به ایشان باید گفت: ضعف و استیصال خودتان را در تولید منظومه علمی اقتصاد اسلامی و منظومه علمی روانشناسی اسلامی و همین طور سایر علوم انسانی، به اسلام سرایت ندهید.
۳. وقتی حوزهها برای تشریح یک روایت "لا تنقض الیقین" دهها جلد کتاب (به تعبیر آیت الله جوادی آملی: ۵۰ جلد کتاب با حذف مکررات راجع به تفصیل این روایت نوشته شده) مینویسد اما همین روش را روی هزاران روایت اعمال نمیکند، این کاستی به خود حوزه بر میگردد. ما اکنون صدها روایت در حیطه نفس شناسی و روانشناسی داریم، چرا یکی از این روایات به صورت درس رسمی حوزویون مانند حدیث "لا تنقض" مورد بررسی و واکاوی قرار نمی گیرد؟! همین طور در سایر زمینهها.
۴. خوب شد حداقل همین مباحث اصولی، مرسوم است، وگرنه آقای علوی برای همین مباحث الفاظ هم میفرمود ما چیزی نداریم و باید برویم از ویتگنشتاین و راسل و فرگه، واردات انجام دهیم.
۵. عجبا و اسفا، آیا پیغمبر صرفا یک مرشد معنوی است؟!! مگر می شود بدون ارائه یک سری قوانین الهی در حیطههای کلانی مانند انسان شناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و ... جامعه و مردم را رشد معنوی داد؟
۶. علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غربی، تفاوتهای اساسی و بنیادین دارد. و در نتیجه فروعات و نتایج آن ها هم متفاوت خواهد بود. آن ها می گویند مبدایی نیست و ما از خاکیم. ما می گوییم ما از ملکوتیم. آن ها می گویند انسان یک حیوان است با یک مغز پیچیده، ما می گوییم انسان علاوه بر مغز پیچیده دارای یک روح مجرد است. آن ها می گویید نهایت سیر انسان خاک است، ما می گوییم انسان با مرگ نمیپوسد بلکه پوسته عوض می کند. آن ها نه مبدا را قبول دارند و نه معاد را و جهان بینی آن ها یک جهان بینی ابتر و منقطعالاول و الآخر است، اما ما به قوس نزول و قوس صعود معتقدیم.
بله، بدون تردید ما می توانیم از برخی از تحقیقات آن ها استفاده کنیم، اما چارچوبها و خطوط کلی ما به طور کامل با آن ها متفاوت است.
۷. آیا میتوان به طور کلی گفت علوم انسانی، عقلایی است؟!! مبانی و هسته و محور علوم انسانی مبتنی بر مسائل مهمی است مانند: وجود یا عدم وجود خدا، گذشته (مبدا و واجببالذات) و حال (دنیا) و آینده (آخرت) انسان و هستی ... و مسائلی در زمینه سعادت و شقاوت ... آیا می توان علوم انسانی که ریشهی آنها در یک چنین مسائلی است را امری عقلایی دانست؟!! اگر به بناء عقلا باشد، که بسیاری از عقلاء، انسان و عالم را صرفا امری مادی تلقی می کنند و در نتیجه تمامی برداشتهای روانشناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و سیاست خود را بر انسان فیزیکالیستی و عالم ماتریالیستی بنا مینهند و مبتنی می کنند!!
کاستی و ضعف خود در استخراج نظاممند علوم مختلف انسانی اسلامی را بر عهده دین اسلام نیندازید. گرچه در زمینههای علوم انسانی اسلامی هم آثار خوبی توسط محققان دغدغهمند و دین و دنیا شناس ما نگاشته شده است.
خداوند حوزهها و دانشگاههای ما را از دو خطر بزرگ التقاط (دگم روشنفکری) و تحجر (دگم تحجر) حفظ نماید. و ما را به صراط مستقیم اجتهاد صحیح، رهنمون فرماید.
امین دهقانی
@feghheakbar
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
💬#مناظره
🔻آقای سیدجواد علویبروجردی:
🔸اقتصاد اسلامی نداریم!!!
🔸«ما چطور میآییم در اینجا، میخواهیم یک رشتهی اقتصاد اسلامی درست بکنیم؟
🔸ما چندتا روایت و آیه داریم برای اینکه اگر تورم بالا رفت چجور بخواهیم کنترلش بکنیم؟
🔸چندتا آیه و روایت داریم که رشد اقتصادی با چه فرمولی باید درست بشود؟ این مکاتب اقتصادی در دنیا هست، اقتصاددانها هستند.
🔸اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد.
✅واکنش و نقد حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی:
◾️آمادگي براي اقناع: پاسخي به درخواست جناب استاد سيدجواد علوي بروجردي
✅واکنش و نقد حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم:
◾️«برخی از اهل فقه بر این باورند که نباید بانک های کشور را ربوی دانست با این توجیه که اقتصاد علم است و اسلامی بردار نیست عرض بنده این است که اقتصاد تنها علم نیست ... »
ادامه در کانال فکرت...
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻کتاب فهم فقهی و سیاست معاصر منتشر شد
🔹کتاب فهم فقهی و سیاست معاصر تألیف منصور میراحمدی به همت نشر لوگوس منتشر شد.
🔹«فهم» و نه «روایت» فقهی، آغاز اندیشیدن فقیهان دربارۀ سیاست است.
🔹فقیهان معاصر بر اساس فهم فقهیشان که از یکسو، ناظر به امر واقع است و از سوی دیگر، در دایرۀ نصوص دینی شکل گرفته است، به تحلیل سیاست معاصر پرداختهاند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #فقه #سیاست
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2523
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻کتاب فهم فقهی و سیاست معاصر منتشر شد
🔹نظر به تنوع فهمهای فقهی، طبقهبندی مهمترین گونههای فهم فقهی به منظور توضیح نوع تأثیرگذاری آنها بر دیدگاه فقیهان دربارۀ سیاست معاصر ضروری به نظر میرسد.
🔹 بر پایۀ نگاه فقیهان به دین و سنت فقهی و به تبع الزامات معرفتشناختی و روششناختی نگاه آنان، میتوان مهمترین گونههای فهم فقهی را در دوران معاصر به پنج گونۀ فهم مقاصدی، فهم اجتهادی، فهم هرمنوتیکی، فهم سلفی-تکفیری و فهم سنتی تقریبستیز تقسیم کرد.
🔹فقیهان معاصر بر اساس قرار گرفتن در هریک از طبقههای مذکور، تحلیل متفاوتی از سیاست معاصر در دو سطح کلان (جهان اسلام) و خرد (دولت اسلامی) ارائه کردهاند که توضیح و درک تحلیل آنان بدون توجه به فهم فقهی آنان میسر نمیباشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #فقه #سیاست
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2523
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻حوزههای علمیه و مطالبات بر زمین مانده امام خمینی (ره)
🔸امام خمینی (ره) در بند (ط) وصیتنامه (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۲۴-۴۲۶) خود خطاب به حوزههای علمیه چند نکته مهم را یادآور میشود:
🔸 هر چند خطر نفوذ منحصر در حوزههای علمیه نیست، و باید نسبت به همه بخشهای جامعه حساسیت ویژه وجود داشته باشد.
🔸«از همه لازمتر حوزههای علمیه است که تنظیم و تصفیه آن با مدرسین محترم و افاضل سابقه دار است با تأیید مراجع وقت.»
✍️نویسنده: احمدحسین شریفی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_خمینی #حوزه #صحیفه_امام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2520
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net