eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻خاورمیانه؛ امید ترامپ برای کسب رای 🔸پرونده خاورمیانه از دیرباز به دلیل مساله انرژی، امنیت و نیز رژیم‌صهیونیستی از مهم‌ترین مسائل انتخاباتی در آمریکا بوده است. 🔸لابی‌های قدرتمند صهیونیستی و شرکت‌های اسلحه‌سازی و نفتی به‌عنوان سه گروه مهم ذی‌نفع در دهه‌های گذشته خاورمیانه را به صدر موضوعات آمریکا آورده و کاندیداهای انتخاباتی با توجه به مواضع، اقدامات و نظرات‌شان درباره این منطقه است که مورد ارزیابی افکار عمومی قرار می‌گیرند. ✍️نویسنده: سیدمهدی طالبی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2529 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خاورمیانه؛ امید ترامپ برای کسب رای 🔸ترامپ علاقمند بود طرح خود موسوم به «معامله قرن» را برای حل‌وفصل «قضیه فلسطین» به اجرا دربیاورد. هدف این طرح خارج‌کردن درگیری‌های رژیم صهیونیستی و فلسطین از اذهان ملت‌ها و دولت‌های منطقه بود. 🔸در این درگیری آمریکا پشتیبان صهیونیست‌هاست و همین مساله باعث شده معضلی بزرگ در روابط میان واشنگتن با کشورهای عربی و افکارعمومی آنها به وجود بیاید و ازسوی دیگر واشنگتن مجبور است برای محافظت از امنیت رژیم‌صهیونیستی در فضای ملتهب خاورمیانه هزینه‌هایی را متحمل شود. 🔸معامله قرن درصورت اجرا می‌توانست خیال کاخ‌سفید را از امنیت رژیم‌صهیونیستی و وجهه آمریکا میان ملت‌های عرب راحت کند. 🔸شکست این طرح حالا ترامپ را به‌جایی رسانده است تا با گذشتن از اهداف معامله قرن آن را تنزل داده و به یک شوی تبلیغاتی صرف تبدیل کند. 🔸در این مسیر با حضور آمریکا روابط رژیم‌صهیونیستی با چند کشور عربی عمدتا کوچک عادی‌سازی خواهد شد تا بر این اساس ترامپ بتواند از خود یک چهره صلح‌طلب و توانا را میان افکارعمومی آمریکا ترسیم کند. ✍️نویسنده: سیدمهدی طالبی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2529 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻گفت‌وگوی انتقادی آری، ترور شخصیت خیر 🔹چالش پایان عدالتخواهی و امتحان مواسات با پایان دهه اول محرم و پایان منبرهای پناهیان در دانشکده افسری امام علی(ع) با موضوع مواسات به آخر نرسید. 🔹بحث فراتر از چند چالش نظری، به موضوعات دیگری توسعه یافت و برخی که گویی سال‌ها منتظر چنین فرصتی بودند، پا را فراتر از نقد گذاشته و وارد میدان مواجهه‌ای شدند که واجد حداقل‌هایی از ضوابط اخلاقی و قانونی نبود. 🔹وقتی منتقدان علمی و تئوریک پناهیان که پس از دهه اول محرم بحث را تمام‌شده تلقی می‌کردند، عقب نشستند، میدان دست کسانی افتاد که هرکدام‌شان به‌نوعی خواسته یا ناخواسته زمین مباحثه منطقی و اخلاقی را کنار گذاشته و به زمینی وارد شدند که بیشتر میدان تسویه‌حساب سیاسی بود. ✍️نویسنده: علی جمشیدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2526 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻گفت‌وگوی انتقادی آری، ترور شخصیت خیر 🔹افراد و گروه‌هایی که این روزها را بهترین زمان برای حمله به پناهیان یافته‌اند دو ضرر عمده به جامعه وارد آوردند. 🔹اول اینکه مسیر بی‌اخلاقی را باز کرده و باب این را گذاشته‌اند که برای نقد یک فرد می‌توان به زندگی خصوصی او سرک کشید و با ربط دادن مسائل مربوط و نامربوطی به فرد مقابل (که می‌تواند به‌عنوان یک رقیب سیاسی هم انگاشته شود) او را تخریب و حتی زمین‌گیر کرد. 🔹به‌عبارتی برخلاف نظر امام راحل(ره) که حتی به ضابطان حکومتی اجازه ورود و سرک کشیدن به محفل خصوصی افراد را نمی‌دهد و صرفا با ضوابط خاصی توصیه به کشف جرم دارد، این افراد بدون اینکه سندی مبتنی‌بر فساد در محکمه‌ای به اثبات رسیده باشد و حتی بدون اینکه حداقل‌هایی از حقیقت روشن شده باشد تلاش می‌کنند فرد مقابل را تخریب کنند، رفتاری که حتما مورد تایید نیست و خود می‌تواند به‌عنوان یک جرم شناخته شود. 🔹ضرر دوم این است که این افراد درواقع مسیر و باب گفت‌وگو را در جامعه بسته‌اند، خطای بزرگی که اثراتش حتما از مورد اول بیشتر است و حتی ممکن است در سرنوشت جامعه تاثیرگذار باشد. 🔹مسیری که این جریان در چند روز گذشته درمقابل علیرضا پناهیان در پیش گرفته حتما باعث خواهد شد یا جامعه به‌سمت بی‌توجهی به موضوعات فکری و چالش‌های نظری پیش برود و با افتادن در ورطه بی‌توجهی و نداشتن دغدغه سرنوشت خود را محتوم ببیند یا اینکه جریانات مختلف را به‌سمت مواجهه رادیکال بکشاند که در آن صورت دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. ✍️نویسنده: علی جمشیدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2526 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فلسفه اسلامی باید عصری شود 🔸فلسفۀ اسلامی به طور بالقوه ظرفیت مواجهه با مسائل عصر جدید را دارد، اما به جهت توجه دیر هنگام اهالی فلسفه ما به مسائل عصر جدید، این امر در بسیاری از حوزه‌ها هنوز فعلیت نیافته است. 🔸ما در حوزه‌هایی همچون الاهیات و معرفت شناسی از سرمایه‌های ارزشمندی برخورداریم و گام‌های خوبی در این زمینه‌ها برداشته شده است. 🔸در برخی دیگر از حوزه‌های فلسفی به ویژه در حوزۀ مسائل انسانی و اجتماعی راهی طولانی در پیش داریم. 🎤گفت و گوبا: دکتر محمد فنایی اشکوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2330 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فلسفه اسلامی باید عصری شود 🔸علوم انسانی از دل هیچ فلسفه‌ای از جمله فلسفۀ اسلامی در نمی‌آید. اما بنیان‌ها و چارچوب‌های کلی علوم انسانی اسلامی را می‌توان بر پایۀ فلسفۀ اسلامیِ توسعه یافته و عصری شده پی‌ریزی کرد. 🔸ابتنای علوم انسانی بر اصول فلسفی غیر از استنتاج و استخراج آنها از اصول فلسفی است. 🔸وقتی می‌گوئیم یک ساختمان بر فونداسیون استوار است، معنایش این نیست که کل بنای ساختمان و اجزایش از دل آن فونداسیون در می‌آید، بلکه مبتنی بر آن و متناسب با آن است. بسیاری از مسائل علوم انسانی تجربی هستند. 🔸گزاره‌های تجربی از اصول فلسفی استنتاج نمی‌شوند. برای تولید علوم انسانی مطلوب دست کم به سه حوزۀ معرفتی یعنی تفکر فلسفی، دانش تجربی و اجتهاد دینی در حوزه‌های گوناگون نیازمندیم. 🔸تفکر فلسفی در زمینه‌های انسان شناسی و حکمت عملی با همۀ شعب و شاخه‌هایش در کنار مطالعات تجربی و دینی می‌تواند زمینه ساز تحول در علوم انسانی شود. باید تأکید کرد که بار اصلی اسلامی سازی علوم انسانی بر دوش دانشمندان علوم انسانی آشنا با معارف دینی است، نه فیلسوفان. 🔸 فیلسوفان می‌توانند با تبیین بنیان‌های نظری و فلسفی این علوم و ترسیم خطوط کلی مرتبط با این معارف به دانشمندان علوم انسانی در این زمینه کمک کنند. 🎤گفت و گوبا: دکتر محمد فنایی اشکوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2330 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت ▪️ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2189 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جنگ انگلیسی با تاریخ دفاع 🔹شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی امسال در آستانه دفاع مقدس مستندی با عنوان «کودتای خزنده» با استناد به یک صوت منتشر نشده پخش کرد و در آن نیت کرده بود که تا به‌زعم خود اختلافات میان فرماندهان سپاه را برجسته کند 🔹 در ادامه این مستند این مطلب را القا کند که بسیاری از تصمیم‌گیری‌های جنگ در سایه کنار گذاشته شده بسیاری از فرماندهان منتقد بوده است. 🔹با این حال بعد از گذشت چند روز مشخص شد که این مستند بر پایه ادعایی ساخته شده است که غلط بودن آن اثبات شده است و اصلاح های بعدی هم موثر واقع نگردیده چراکه منطق مستند زیرسوال رفته است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2539 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جنگ انگلیسی با تاریخ دفاع 🔹مهدی بختیاری، خبرنگار نظامی در همان روزهای اول انتشار این مستند در ردان نوشت: مطلبی که بی‌بی‌سی در آستانه هفته دفاع مقدس به‌عنوان یک موضوع محرمانه از جنگ می‌خواد جا بندازه، موضوع جدیدی نیست. همان دعوای گروهی از بچه‌های تهران با است. 🔹موضوع به پاییز سال‌۶۳ (قبل از عملیات بدر) و اختلاف طیفی از بچه‌های سپاه تهران (عمدتاً از لشکر۱۰) با فرمانده وقت سپاه برمی‌گرده که این‌ها به لحاظ سیاسی و فنی با محسن رضایی مشکل داشتند و مخالف بودند. 🔹این‌ها نظرات خود علیه محسن رضایی را به برخی نمایندگان مجلس هم می‌گویند. در این جلسات مشکلات جبهه غرب، شمال غرب و جنوب مسائل سیاسی مطرح می‌شود که مسائل سیاسی را اکبرگنجی می‌گوید و صدایش در این فایل هم هست. 🔹این‌ها طرفدار آقای منتظری بودند و علیه آقایان مصباح و راستی و… با بالا گرفتن این دعواها، قرار می‌شود محسن رضایی در جمع مخالفان حاضر شده و سخنرانی کند. 🔹 محمدعلی صمدی، پژوهشگر جنگ هم به صورت مفصل در چند فایل ویدیویی به آن پاسخ داد و گفت: «فایل صوتی که قرار است تحت عنوان کودتای خزنده پخش شود محرمانه نبوده و نیست و خیلی‌ها آن را از قبل در اختیار داشته‌اند خودم هم این کاست را مدت‌ها قبل از یک رزمنده عادی گرفته بودم. 🔹شخص اکبر گنجی هم بعد از خروج از ایران درباره این جلسه حرف زده است. بخش عمده‌ای از این جلسه توضیحات فنی محسن رضایی است که اصولاً نه جذابیتی دارد و نه خیلی به درد مخاطب عام می‌خورد. 🔹من راجع به این ماجرا و این جلسه در پروژه‌ای همکاری داشته‌ام که نتیجه آن تبدیل به کتاب و منتشر هم شده است(مردان رستگار: جستارهایی از لشکر‌۱۰سیدالشهدا) راوی این کتاب سیدمحمد ابوترابی و از مؤثرین افراد تشکیل‌دهنده همین جلسه‌ای است که الان بی‌بی‌سی فارسی مدعی محرمانه بودن آن است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2539 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مناسک عاشورایی و شرایط کرونایی، رویکرد دنیاگرایانه به هستی! 🔸درحالت قطبی ستاد محرم خواهان برگزاری مراسم محرم در شرایط معمولی بود، چنانچه گویی بیماری و شرایط کرونایی اصلا وجود ندارد. 🔸در برابر، ستاد کرونا در وضعیت قطبی خواهان عدم‌برگزاری مراسم محرم در بیماری و شرایط کرونایی بود، چنانکه گویی اصلا محرمی وجود نداشته است. 🔸یک طرف شرایط طبیعی را حاکم می‌کرد که در آن مراسم محرم بی‌هیچ قید و شرطی یا بدون هر محدودیتی برگزار می‌شد. 🔸طرف دیگر به شرایط کرونایی حاکمیت مطلق می‌داد و مطابق آن برگزاری مراسم محرم را حتی با رعایت تمامی قیدوشرط‌های کرونایی یا همه دستورالعمل‌های بهداشتی نیز نمی‌پذیرفت. ✍️نویسنده: دکتر حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2536 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مناسک عاشورایی و شرایط کرونایی، رویکرد دنیاگرایانه به هستی! 🔸آنچه حساسیت و مواجهه عقلایی می‌طلبید، تشدید مباحثات تا سر حد جدلی شدن یا تشدید تنش‌زای آن نیست. 🔸 قطعا به مناقشات جدلی و تنش میان دولت و مردم به هیچ روی خوشامد گفته نمی‌شود، لکن بیش از شکل ساخته و سیر تنش‌زای آن، پیامدهای محتوایی آن اهمیت دارد. 🔸از این جهت رفتار و تصمیمات جانبدارانه ستاد قطعا مطلوبیت ندارد، اما فی‌نفسه حداقل در قیاس با علل و دلایل محتوایی اهمیت اصلی ندارد. 🔸ستاد در مواجهه با محرم و مدیریت مناسک عاشورایی در شرایط کرونایی چنان جانبدارانه و قطبی عمل کرد که به مردم می‌فهماند برگزاری مراسم محرم از نظر ستاد اهمیتی ندارد. 🔸منع مطلق در مراحل اولی و محدودیت‌های سخت برای برگزاری مراسم جمعی و بعضی مناسک عاشورایی که تنها تحت‌تاثیر مخالفت‌های شدید مردم و فشار برگزارکنندگان هیات و سخنرانان یا مداحان اندکی تغییر کرد یا تصحیح می‌شد، تردیدی در این حس و فهم برای مردم باقی نگذاشت. 🔸 درحالی که بعضا از دید مردم چنین تلقی می‌شد که حتی اصلاحات جزئی در تصمیمات ستاد کرونا نیز نه به دلیل خواست مردم، بلکه تحت‌تاثیر تذکرات محدود و معدود مقام معظم رهبری اتفاق افتاده است. 🔸بی‌تردید صرف آگاهی اندک از حساسیت‌های اجتماعی و بنیان‌های هویتی جامعه کفایت می‌کند تا شخص بفهمد مباحثات کرونایی در مورد محرم در چه مسیر خطرناکی حرکت کرده است! 🔸سکوت و غفلت کامل ستاد کرونا از توجه به تصمیمات ستاد در رابطه با محرم و بی‌توجهی در پاسخگویی به شبهات و تشکیکات مطرح‌شده درمورد ماهیت ستاد و بعضی از اعضای آن تنها یک نتیجه داشته است. با این نحوه برخورد ستاد کرونا خود دیدگاه‌های موجود درمورد ستاد را تایید و نتایج آن را تشدید کرده است. 🔸اما روشن است این وضعیت و نتایج آن به ستاد کرونا محدود نمی‌شود، اساسا ستاد کرونا از نظر مردم موضوعیت و اهمیت ندارد. ستاد کرونا درواقع از نظر مردم یعنی دولت، پس تمام آن پیامدها و تبعات بر دولت و مسئولان خاصه رئیس‌جمهور بار می‌شود. ✍️نویسنده: دکتر حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2536 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راه مطمئن سلامت معنوی تکیه به وحی آسمانی است 🔹سلامت جسمی نیازمند ارتباط با پزشک جسم و سلامت معنوی نیازمند ارتباط با پزشک روح و روان است و چون روح انسان ظرفیت‌ها و ابعاد پیچیده ای دارد. 🔹 ارتباطات و تأثیر و تأثرها میان روح و جسم، میان فرد و جامعه، میان جهان درون و برون انسان، میان جهان غیب و شهود، و میان دنیا و آخرت، وجود دارد. 🔹راه مطمئن سلامت معنوی تکیه به وحی آسمانی است که بر این روابط پیچیده احاطه علمی لازم را داشته باشد. همین امر، ضرورت دین را نیز آشکار می‌سازد. ✍️نویسنده: ابوالفضل ساجدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2533 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راه مطمئن سلامت معنوی تکیه به وحی آسمانی است 🔹رویکرد اسلامی در باب معنویت همسو با نظام معرفتی اسلام و هستی‌شناسی توحیدی طراحی شده است. 🔹بنا بر جهان‌بینی اسلامی، هستی و جهان از دو لایه تشکیل‌شده است؛ لایه‌ای ظاهری که آشکار است و انسان‌ها با ابزارهای ادراکی معمولی بدان دسترسی دارند؛ لایه‌ای باطنی که پنهان و خارج از دسترس همگانی است و انسان برای فهم آن به ابزارهای فراتر از مشاعر حسی نیاز دارد. 🔹لایه اول هستی را «جهان ظاهر»، «دنیا»، «عالم ماده» و «جهان ملک» نام گذارده‌اند و به لایه دوم «جهان غیب»، «ماورا»، «عالم معنا» یا «جهان ملکوت» خطاب نموده‌اند. 🔹به بیان آیت الله جوادی آملی جهان مُلکی، موطن دنیایی و در دایره زمان و مکان است همان‌گونه که جهان ملکوتی موطنی فرامادی و خارج از دایره زمان و مکان دارد. 🔹این سطح‌بندی واقعیت در مفهوم‌شناسی لغوی «معنا» و «معنویت» نیز منعکس است. معنویت از ریشه معنا گرفته‌شده است؛ «معنا» سطح ژرف‌تری است که در مقابل پوسته و ظاهر به باطن و روح چیزی اشاره دارد. 🔹نگاه اسلامی به معنویت بر پایه اصل هستی‌شناختی فوق، بنا شده است. 🔹علامه طباطبایی ضمن پذیرش توأمان عالَم ظاهر و باطن معتقد است که جهان باطن، موطن حیات معنوی است؛ جهانی که بسیار اصیل‌تر و واقعیت‌دارتر و پهناورتر از جهان ظاهر و ماده است. ✍️نویسنده: ابوالفضل ساجدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2533 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻پادکست اربعین 💠 ماهاتماگاندی و قیام امام حسین (علیه السلام) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 🔹موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: ♦️چهارمین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی «خردورزی» منتشر شد. 🔹چهارمین شماره نشریه خردورزی با موضوع «نژادپرستی میراثی نهادینه در آمریکا» با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه نژادپرستی، دارای بخش‌هایی شامل سخنرانی، گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر گردید. 🔹«خردورزی» در شماره چهار خود به «بررسی اعتراضات اخیر آمریکا از منظر حقوقی»، «لیبرالیسم ذاتا تبعیض‌آمیز است»، «نقش کانت و هگل و نیچه در قتل جورج فلوید» و «هالیوود و نژادپرستی» پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه بحران نژادپرستی در ایالات متحده آمریکا ابعاد مختلف جایگاه انسان را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد کنکاش قرار داده است. 🔹نژادپرستی از شاخص‌های اصلی تمدن آمریکاست!، مسئله نژادپرستی، لیبرا لیسم و نقض سیستماتیک حقوق ادیان، چیستی و چرایی اعتراضات ضدنژادپرستانه در آمریکا،تبیین اصالت نژاد در هویت غرب مدرن، اسلام و مبارزه با نظام برده داری،بحران هویت در آمریکا، نژادپرستی در آمریکا، اروپا و اسرائیل، نژادپرستی و استعمار ریشه در نگرش غرب به انسان دارد، از مطالب این نشریه است. لینک دانلود سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=2543 لینک شماره سوم خردورزی: ♻️https://eitaa.com/fekrat_net/1819 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
نژادپرستی-فکرت.pdf
5.06M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 🔹موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: ♦️چهارمین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی «خردورزی» منتشر شد. 🔹چهارمین شماره نشریه خردورزی با موضوع «نژادپرستی میراثی نهادینه در آمریکا» با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه نژادپرستی، دارای بخش‌هایی شامل سخنرانی، گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر گردید. 🔹«خردورزی» در شماره چهار خود به «بررسی اعتراضات اخیر آمریکا از منظر حقوقی»، «لیبرالیسم ذاتا تبعیض‌آمیز است»، «نقش کانت و هگل و نیچه در قتل جورج فلوید» و «هالیوود و نژادپرستی» پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه بحران نژادپرستی در ایالات متحده آمریکا ابعاد مختلف جایگاه انسان را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد کنکاش قرار داده است. 🔹نژادپرستی از شاخص‌های اصلی تمدن آمریکاست!، مسئله نژادپرستی، لیبرا لیسم و نقض سیستماتیک حقوق ادیان، چیستی و چرایی اعتراضات ضدنژادپرستانه در آمریکا،تبیین اصالت نژاد در هویت غرب مدرن، اسلام و مبارزه با نظام برده داری،بحران هویت در آمریکا، نژادپرستی در آمریکا، اروپا و اسرائیل، نژادپرستی و استعمار ریشه در نگرش غرب به انسان دارد، از مطالب این نشریه است. لینک دانلود سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=2543 لینک شماره سوم خردورزی: ♻️https://eitaa.com/fekrat_net/1819 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 🔻ژانر دفاع مقدس هدیه‌ای به سینمای ایران 🔸حاکمیت نباید خودش را کنار بکشد اما بحث خلاقیت توسط بخش خصوصی هم بسیار مهم است؛ یعنی باید فیلم‌های کم‌هزینه ساخته شوند. 🔸الزامی نیست که سراسر فیلم انفجار باشد. مگر در فیلم «باشو غریبه کوچک» آقای بهرام بیضایی چقدر صحنه‌های جنگی وجود دارد؟ 🔸با اینکه درباره متن جنگ است اما خبری از تصورات مرسوم درباره فیلم‌های جنگی نیست؛ پس باید حاکمیت در این عرصه حضور داشته باشد ولی این به معنای غیبت بخش خصوصی نیست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2553 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻ژانر دفاع مقدس هدیه‌ای به سینمای ایران 🔸تجربه نشان داده کشورهایی که جنگی داشته‌اند و درباره آن فیلم می‌سازند، حتما دولت‌شان از آن حمایت می‌کند. اینکه بگوییم سینمای دفاع مقدس حتما باید با سرمایه‌گذار خصوصی تولید شود، حرفی بی‌مبناست. 🔸 اولویت نباید بازگشت سرمایه باشد؛ البته این بحثی جدای از ساختارهای سینمایی است. 🔸سینما اگر درام و ساختار حرفه‌ای نداشته باشد، شکست می‌خورد؛ این بحث مجزایی است. 🔸 حرف ما این است که ارگان‌های دولتی و حاکمیتی در ترویج مسائل دفاع مقدس نقش دارند. 🔸حالا ممکن است این‌ها فیلم دفاع مقدسی بسازند که در زمان پخش به دلایل مختلف به فروش خوبی دست پیدا نکند اما همین فیلم به دلیل خوش‌ساخت‌بودن، می‌تواند تا سال‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. 🔸هروقت هفته دفاع مقدس شروع می‌شود، غصه‌های ما زیاد می‌شود. ۴۰ سال از شروع جنگ گذشته است ولی هنوز متولیان فرهنگی ندانسته‌اند موشک‌های سینمایی می‌تواند تاثیرگذارتر از دیگر موشک‌ها باشد. با قدرت سینما می‌توانیم حقانیت خودمان را ثابت کنیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2553 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب «هوش مصنوعی: فلسفه، اخلاق و جامعه» منتشر می‌شود 🔹این کتاب شامل گردآوری و ترجمه مجموعه مقالاتی است که در پنج فصل تهیه و تنظیم شده است: 🔹 فصل اول، به تاریخچه و مروری بر مفاهیم کلی هوش مصنوعی می‌پردازد. 🔹فصل دوم، معطوف به بررسی ابعاد فلسفی هوش مصنوعی است که رویکردهای مختلفی مانند رایانشی، مبتنی بر شبکه‌های عصبی و بدن‌مندانه را به بحث می‌گذارد. 🔹فصل سوم، به واکاوی وجوه اخلاقی هوش مصنوعی اختصاص داده شده است. 🔹فصل چهارم به بحث راجع به تأثیرات اجتماعی هوش مصنوعی بر مقولاتی مانند اشتغال، قانون و عدالت می‌پردازد. 🔹فصل پنجم دلمشغولِ مباحث حکمرانی مرتبط با هوش مصنوعی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2550 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب «هوش مصنوعی: فلسفه، اخلاق و جامعه» منتشر می‌شود 🔹این کتاب شامل گردآوری و ترجمه مجموعه مقالاتی است که در پنج فصل تهیه و تنظیم شده است: 🔹 فصل اول، به تاریخچه و مروری بر مفاهیم کلی هوش مصنوعی می‌پردازد؛ فصل دوم، معطوف به بررسی ابعاد فلسفی هوش مصنوعی است که رویکردهای مختلفی مانند رایانشی، مبتنی بر شبکه‌های عصبی و بدن‌مندانه را به بحث می‌گذارد. 🔹فصل سوم، به واکاوی وجوه اخلاقی هوش مصنوعی اختصاص داده شده است. در این فصل، ضمن مروری بر مهم‌ترین موضوعات و مسائل این حوزه، دو رویکرد اصلی به اخلاق هوش مصنوعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 🔹رویکرد نخست که اخلاق ماشین نامیده می‌شود تلاش می‌کند تا رفتار اخلاقی را در سامانه‌های هوش مصنوعی برنامه‌نویسی کند. 🔹 اما رویکرد دوم با نگاهی آینده‌نگرانه، سعی در شناسایی تبعات و پیامدهای اخلاقی هوش مصنوعی در دهه‌های آینده دارد؛ فصل چهارم به بحث راجع به تأثیرات اجتماعی هوش مصنوعی بر مقولاتی مانند اشتغال، قانون و عدالت می‌پردازد؛ و نهایتاً، فصل پنجم دلمشغولِ مباحث حکمرانی مرتبط با هوش مصنوعی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2550 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻عبور عاشورا از مرزهای فرهنگ و اسطوره 🔸اسطوره‌ها روایت‌پذیرند و روایت‌های متعددی را می‌پذیرند و افراد با نقل روایت‌های مختلف سعی می‌کنند با آن همذات‌پنداری کنند و جای قهرمان داستان باشند. 🔸به بیان اشتراوس، اسطوره‌ها خرافه و افسانه نیستند. آن‌ها قانونمند و ساختارمندند و نماد و نشانه‌ای از ساختار اجتماعی و نظم جامعه و روح آن فرهنگ به حساب می‌آیند. 🔸بعضی از اسطوره‌ها معلوم نیست چه زمانی و چگونه شکل گرفته‌ و باورمند شده‌اند اما واقعۀ عاشورا رویدادی واقعی و مذهبی است که قهرمانان آن، اسطوره‌ای شده‌اند و میزان باورمندی مردم به آن‌ها به‌دلیل شخصیت‌های قدسی آن، آنقدر قوی است که تأثیرها و تألمات روحی و رفتاری زیادی را بر جای می‌گذارد. ✍️نویسنده: دکتریونس نوربخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• # فرهنگ 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2547 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻عبور عاشورا از مرزهای فرهنگ و اسطوره 🔸در تکثیر و خلق روایت‌های جدید از این اسطوره‌ها نظام‌های سیاسی موثر بودند و متناسب با اهداف خود در آن تأثیر گذاشتند اما این واقعه محصول نظامی سیاسی نبود تا با تغییر آن از بین برود. 🔸آل‌بویه و صفویه و قاجار در رشد و گسترش مناسک عاشورایی نقش داشتند اما آن را خلق ‌نکردند و پهلوی هم نتوانست آن را از دال مرکزی تشیع خارج کند. هرکدام از آن‌ها روایت‌هایشان را از آن تغییر دادند تا متناسب با برنامه‌های خود از آن بهره‌برداری کنند. 🔸خلق و تکثیر روایت‌های متعدد، نظیر فداشدن حسین برای آمرزیده‌شدن امت، دلبری حسین(ع) در روایت عارفانه از او، قیام حسین(ع) برای اصلاح، انقلاب حسین (ع) برای پایین‌کشیدن کاخ ظلم، تراژیک‌‌کردن این واقعه یا حماسی‌‌کردن آن از جمله روایت‌هایی هستند که تاکنون مطرح شده‌اند؛ اما امام‌حسین (ع) با هر روایتی که از او داشته باشیم، در فرهنگ تشیّع و ایران زنده و جاوید است. 🔸این فرهنگ در انسجام اجتماعی و احساس هویت ایرانی و شیعی، تاب‌‌آوری جامعه در سختی‌ها و تخفیف آلام آن‌ها نقش داشته است و جامعۀ ایرانی از پایبندی به این مناسک هیچ‌وقت احساس تحمیل یا بیهودگی نداشته است. 🔸آن‌ها سخاوت و انسان‌دوستی و مهرورزی خودشان را در این مناسک به نمایش می‌گذاشتند و گمشده‌های خود در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، مانند آزادی و آزادگی و پیروزی بر دشمن را در آن جست‌وجو می‌‌کردند. ✍️نویسنده: دکتریونس نوربخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2547 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻پادکست اربعین 💠 استاد رحیم پورازغدی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از عماریار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند 🔴 ای علمای ایران، من اعلام خطر می‌کنم‼️ 🎥 سفری کم هزینه اما پر قیمت در درازای سیاه و سفید تاریخ که روایتی شنیدنی از دوران حکومت پهلوی دوم و خیانت‌های آن... ⏰ زمان: 119 دقیقه 🎭 کارگردان: 📺 دانلود و تماشا در عماریار 📆 در آینه تاریخ: سالروز تبعید امام (ره) به ترکیه. عرضه‌کننده آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی 🆔 @AmmarYar_IR
🎙 🔻حکمت متعالیه و فلسفه اجتماعی 🔹درحقیقت همان‌طور که موضوع فلسفه خودش را در همه مباحث و مسائل فلسفه نشان می‌دهد، خاستگاه فلسفه هم مثل موضوع فلسفه، خودش را در همه مباحث و مسائل فلسفه نشان می‌دهد. 🔹در واقع وقتی ملاصدرا در ابتدای «اسفار»ش می‌گوید فلسفه برای رسیدن به این امور است، به این معناست که تمام «اسفار اربعه» و مباحثی که در آن مطرح است در این راستاست. 🎤گفت و گو با: دکترسیدمهدی امامی‌جمعه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2560 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net