📋#گزارش
🔻نقش علوم عقلی در بسط پرستیژ تمدن نوین اسلامی
🔹تمدن در واقع یک وضعیت و پروژه نیست بلکه فرایند و پروسه است، ولی فرایندی بودن به معنای بیرون بودن از اراده انسان نیست و به معنای پیچیدهتر در تمدن نیازمند تراکم ارادهها هستیم.
🔹ما امروز در درون این فرایند هستیم؛ در تمدن غرب، دو جنگ جهانی به رغم افقهای سیاهی که ایجاد کرد در درون فرایند تمدنی آنها بود؛ زیرا فرایند تمدنی تعطیل نشد.
🔹خشی از مشکلات ما جهانی فکر نکردن است؛ اینکه گاهی نمیتوانیم ظرفیتهای درون خود را در فرض در نظام سلامت فعال کنیم، چون جهانی نمیاندیشیم؛ تمدن یک پروژه امید صرف نیست، بلکه پروسه ترقی و گذار است.
🔹اتفاقاً تمدنها را در معضلات کلان محک میزنند. در ایام کرونا این مسئله جدی شد که چه تمدنی میتواند الگو برای مقابله با کرونا ارائه دهد؛ آیا داروی آمریکایی و یا الگوی چینی و سنتی شرقی میتواند.
🔹دهها تعریف از تمدن داریم و بستگی دارد. ما برای چه غایتی دنبال تمدن هستیم و براساس آن غایت میتوانیم تعریفی از تمدن بدهیم؛ تعریف فلسفه اجتماعی آن است که تمدن بزرگترین نظام مناسبات انسانی است؛ کلان، فراخ، شامل، جامع، جهانی، نظاموار و سیستماتیک است و میان انسان با انسان رخ میدهد.
✍️نویسنده: حبیب الله بابایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #عقل #تمدن #اسلام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2928
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻عدالت گستری محوریترین اصل شکلگیری دولت اسلامی
🔸اجتماعات همه جا نظام و نظام سیاسی دارند، و نظامهای سیاسی همه دولت دارند و این جز لوازم است، لذا دولت یک امر عمومی است، حتی در دوران بسیار گذشته هم بحث دولت مطرح بوده چون امور عمومی داشتند و هر کجا که امور عمومی باشد، باید دولت شکل بگیرد.
🔸انسان باید با اراده، تفکر و تدبر بحث تشکیل دولت را پیگیری داشته باشد و این بحث پیگیری تشکیل دولت ارادی و اختیاری است.
🔸اما در خصوص عدالت باید گفت این وظیفه رهبران جامعه است. رهبر، امام و هادی جامعه است و دولت و حکومت حتماً نیاز به امام، رهبر و ریاست دارد.
✍️نویسنده: حجت الاسلام نجف لکزایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #عدالت #عدالت_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2931
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻عدالت گستری محوریترین اصل شکلگیری دولت اسلامی
🔸در بحث ادله ضرورت دولت، شکل گیری و جایگاه آن گرچه مناسب است با رویکرد حکمت متعالیه به بحث بپردازیم و رویکرد فیلسوفان سیاسی را مورد توجه قرار دهیم.
🔸با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، و پرورش جمعی از نخبگان جدید، بهتر است این مجموعه که آشنایی به ابعاد مختلف فلسفه سیاسی دارند به عنوان کارشناسان فلسفه سیاسی که با آسیبها و چالشهای دولت و حکومت هم آشنا هستند، هم آرای فیلسوفان سیاسی را گزارش و مطرح و
🔸همچنین آرای خودمان را نیز بیان کنیم.
البته اگر ضرورت بر اساس عدالت باشد، عدالت را باید تعریف و واکاوی کنیم؛ یعنی هر ذی حق را به حق خود برسانیم، این میشود تعریف عدالت. بنابراین هدف از تشکیل حکومت این است که همه انسانها به حقوق خود برسند
🔸برخی حقوق شخصی است مثل ازدواج، خوردن، آشامیدن، خرید و فروش، که اما وظیفه اصلی احقاق حقوق شخصی بر عهده خود افراد است، اما دولت میتوانند به افراد برای این حقوق شخصی کمک کنند و موانع تحقق آن را برطرف سازند.
🔸برخی از حقوق هم حقوق گروهی است که گروهی از مردم و شهروندان مشمول آن حق هستند مثل حق امنیت، بهداشت و … در اینجا دولت باید برای این حقوق ورود کند.
✍️نویسنده: حجت الاسلام نجف لکزایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #عدالت #عدالت_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2931
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📣نشستهای تخصصی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی
🔹نشست اول؛ «بومیسازی ادبیات نظری سواد رسانهای»
🔻مدیران علمی نشست:
دکتر محمدهادی همایون
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔻مقالات منتخب برای ارائه:
⬅️«معرفت یابی بنیانهای نظری سواد رسانهای بومی در ایران» ـ داوود آقارفیعی
⬅️«تربیت رسانهای مسجدمحور» ـ سیدعلی رضوی دهکردی و محمدحسین شاهآبادی
🕰شنبه ۱۷ آبان از ساعت ۱۶ تا ۱۷
📍نشستها را بهصورت زنده از طریق لینکهای زیر همراهی کنید:
👉https://vc.isu.ac.ir/ch/milconf
👉https://www.aparat.com/miconf.ir/live
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻کارشکنی نفوذیها
🔹جمهوری اسلامی توانست گفتمان تقریب مذاهب اسلامی را در سطح جهان اسلام ترویج و نهادینه کند، برای آن ساختار به وجود بیاورد و آن را توسعه دهد.
🔹 اگر همان وضعیت پیش از انقلاب ادامه مییافت، اگر گفتمان وحدت به این شکل در سطح جهان اسلام رشد نمیکرد، امروز اکثریت جهان اسلام در برابر ایران ایستاده بودند و با ایران دشمنی میکردند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه عکس آن رخ داد.
🔹امروز جمهوری اسلامی با اکثر کشورهای مسلمان رابطه نزدیک و همکاری دارد. این رابطه نزدیک و همکاری در سایه ترویج گفتمان وحدت به وجود آمده است.
🎤گفت وگو با:آیتالله محسن اراکی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جمهوری_اسلامی #نفوذ #کارشکنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2938
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻کارشکنی نفوذیها
🔹یکی از آسیبهای موجود در بحث گفتمان وحدت، دخالتهای بیگانه است. وقتی بحث از دخالت بیگانه میکنیم مساله فقط این نیست که دشمن کمک مالی کند، بلکه بحث مهمتر، مساله نفوذ است.
🔹 من نه اینکه بر اساس تحلیل و قرائن و شواهد بگویم، بلکه بر اساس خبر قطعی میگویم که امروز آمریکا و اسرائیل در دانشگاه ما و در حوزه ما نیرو و سرباز دارند. قاطعانه هم اعلام کنم یکی از نهادهایی که بیشترین نفوذی را در خود دارد، همین نهادهای فرهنگی کشور است.
🔹ما اگر به هشدارهای قرآنی عمل میکردیم و هر کسی را وارد جبهه خودی نمیکردیم، اینگونه اتفاقاتی رخ نمیداد. جریانهای نفوذی در ابتدای انقلاب منزوی شده بودند اما کمکم با روی کار آمدن برخی دولتها، این جریاناتی که هم نفوذی دشمن بودند و هم از نظر فکری در برابر گفتمان انقلاب اسلامی بودند، دوباره پا گرفتند و برجسته شدند و دوباره نفوذ آنها در فضای فکری و فرهنگی کشور غلیظ شد.
🔹این از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کنیم. امروز در حوزه، نفوذیهای دشمن در حال فعالیت هستند و در لباس روحانیت مشغول به کارند. در دانشگاه که دیگر جای خود دارد. این جریان نفوذی در داخل کشور، یکی از مهمترین موانع تحقق اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است.
🔹 من برای اینکه عمق جریان نفوذ در کشور را برای شما به وضوح نشان دهم، خاطرهای را تعریف میکنم که شما با دقت در این خاطره میتوانید ببینید عمق و وسعت نفوذ دشمن در دستگاههای داخلی ما برای ایجاد مانع جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی چگونه است؟
🎤گفت وگو با:آیتالله محسن اراکی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جمهوری_اسلامی #نفوذ #کارشکنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2938
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻تفکیکیان توانایی و دغدغه مواجهه با فلسفه جدید را ندارند
🔸تفکیکیان میان وحی ناب و خالص عندالنبی و وحی منقول در اختیار ما، تفکیک قائل نمیشوند. به گمان من ریشه اصلی اختلاف و نزاع هم در همین نکته است.
🔸آنچه خطاناپذیر، علم صحیح و حقیقت الهی است وحی عندالرسول است. الفاظ وحی در دسترس ما است نه حقیقت وحی، ما موظف هستیم تمام تلاش خود را برای بهدست آوردن وحی ناب و محض بهکار گیریم، اما آنچه درنهایت بهدست میآوریم، فهم خویش از وحی است.
🔸دهها و هزاران قاعده و قانون برگرفته از علوم [را] دست مییابیم [که] همان وحی منقول است نه وحی ناب و خالص.
🔸 مگر اینکه تفکیکیان بگویند هریک از ما(لا سمح الله) پیامبری هستیم که به وحی خالص و ناب دست مییابیم. بیشک تفکیکیها به چنین لازمه باطلی -که به انکار نبوت خاصه منتهی میشود- تن نمیدهند.
🎤گفت وگو با: محمدعلی عبداللهی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #تفکیک #علم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2936
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻تفکیکیان توانایی و دغدغه مواجهه با فلسفه جدید را ندارند
🔸در دیدگاه ما فلسفه و علوم بشری به الهیات شکل میدهند نه اینکه حقایق الهی را ایجاد کنند. حقایق الهی از سوی خداوند بر پیامبر نازل شدهاند.
🔸این حقایق خطاناپذیرند و در اختیار انسانهای معصوم و برگزیده الهی. البته مساله وجود خداوند و لزوم بعثت نبی بهصورت عام، امری است عقلانی نه وحیانی، زیرا در این مرحله هنوز وحی اثبات نشده است.
🔸پس از اثبات وحی و نزول کتاب الهی بر پیامبر، آنچه در اختیار بشر عادی قرار میگیرد، حقایق نقلشده است. خطای مکتب تفکیک این است که رتبه وحی محض و خالص را تنزل میدهد و در رتبه عقل -بهعنوان راهی دیگر برای کسب معارف وحیانی- قرار میدهد، عقل بشری نهتنها همرتبه وحی محض نیست، بلکه قابل قیاس با آن [هم] نیست.
🔸آنچه برای ما نقل شده، عین الفاظ وحیشده بر پیامبر [است و] البته فهمش مبتنیبر عقل است. پس عقل بهصورت عام یعنی درک نظری بشر و عقل فلسفی بهصورت خاص، هم در حدوث و هم در بقاء، الهیات را شکل میدهند.
🔸این همان دیدگاهی است که من از آن چنین تعبیر میکنم که فلسفه و عقل، الهیات را حدوثا و بقائا شکل میدهند و این معنایش این نیست که فلسفه و عقل حقایق الهی را ایجاد میکنند، حقایق الهی مخلوق خداوند برای کمال انسانند.
🔸عقل و درک نظری انسان راهی است برای رسیدن به این حقایق. اگر اختلافی هم در دستیابی فیلسوفان و تفسیرهای آنان وجود دارد مربوط به همین نکته است و این قدح و ذم نیست، بلکه پیشرفت درک و آگاهی ما در گرو همین اختلافهاست.
🎤گفت وگو با: محمدعلی عبداللهی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #تفکیک #علم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2936
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻مکتب اقتصاد اسلامی و ویژگیهای آن
🔹علم اقتصاد یک علم پیشینی نیست و اینطورنیست که اندیشمندان اقتصادی نشستهاند یک تئوریهایی مثل عرضه و تقاضا و کشش تقاضا و تورم و اشتغال را طراحی کرده باشند. خیر.
🔹 برخلاف علم فیزیک و شیمی که کشف واقعیتهای طبیعت است، علم اقتصاد کشف رفتار انسانهاست.
🔹اما رفتار خاص، مانند رفتار تولیدی، رفتار توزیعی و مبادلهای و رفتار مصرفی.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #اقتصاد #سرمایه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2934
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻مکتب اقتصاد اسلامی و ویژگیهای آن
🔹 در اقتصاد اسلامی اساس جامعه بر مبنای عدالت است. العدلُ اساسُ الاسلام. در تفکر سرمایهداری چنین چیزی نیست. خداوند در سوره حدید میفرماید : ما پیامبران را فرستادهایم تا مردم برای عدالت برخیزند. چنین چیزی در اندیشه سرمایهداری نیست.
🔹در اقتصاد اسلامی هدایت الهی در تولید، توزیع و مصرف قرار دارد. یعنی تبعیت از فرامین خداوند. خداوند حکم کرده است که چه چیزی مصرف کنید و چه چیزی مصرف نکنید و چه چیزی تولید کنید. آیا تولید محدودیتی ندارد؟ خداوند میفرماید شما حق ندارید شراب تولید کنید.
🔹 حق ندارید خوک پرورش دهید و وسائل قمار تولید کنید. حق ندارید آنچه را که موجب دشواری زندگی مردم است تولید کنید. در مقابل این تفکر، تفکر کسانی است که به انبیاء الهی میگفتند این نمازی که میخوانی وادارت میکند که از ما بخواهی ما خدایان خودمان را رها کنیم یا هر کاری که دلمان میخواهد درباره اموالمان انجام ندهیم.
🔹در تفکر سرمایهداری دقیقا این مسئله وجود دارد که انسان با اموال خود هر کاری که میخواهد میتواند انجام دهد. اما این با آموزههای انبیاء مطابقت ندارد.
🔹بله، اسلام در آیات و روایات به صورت یکپارچه به ما ارائه نکرده است اما این کار علمای اسلام است و شهید صدر این کار را انجام داده است. درست مثل این است که بگوییم اسلام فلسفه ندارد. فلسفه مال یونان است. این را بعضیها میگویند.
🔹میگویند اسلام با فلسفه مخالف هم هست. بله اسلام با برخی آموزههای فلسفه یونان مخالف است ولی بالاخره در تاریخ اندیشههای اسلامی دانشمندان مسلمان فلسفیدهاند و فلسفه اسلامی را رقم زدهاند یا خیر؟ ابن سینا فیلسوف اسلامی بود یا نبود؟ فارابی بود یا خیر؟ علامه طباطبایی فیلسوف بود یا خیر؟ امروز آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح فیلسوف هستند یا نیستند؟
🔹اینها دارند فلسفه اسلامی را آموزش میدهند اما ما در هیچ سورهای از سورههای قرآن فلسفه اسلامی نداریم.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #اقتصاد #سرمایه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2934
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان
🔸از جمله اهداف مهم شبکه ملی اطلاعات تأمین امنیت کاربران و ارائه اینترنت سریع و ارزان است.
🔸چرا این دو مهم هستند؟ موضوع امنیت کاربران بهعنوان پروتکلهای مصوب در بسیاری از کشورها پیگیری و خط قرمز جدی آنها محسوب میشود. همانگونه که در حوزه فیزیکی این مسئله مهم است که امنیت مشتریان در بانکها هنگام تبادل تأمین شود، در فضای اینترنت که امروز جایگزین فضاهای فیزیکال است نیز دارای اهمیت است.
🔸امنیت جسمی افراد در جوامع مهم است و امروز امنیت روانی جوامع با همین فضاها در حال تهدید و از بین رفتن است و اساساً مبحث تأمین امنیت موضوع مهم و کارویژه شبکه ملی اطلاعات است.
✍️نویسنده: معصومه نصیری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فضای_مجازی #اینترنت #شبکه_ملی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2500
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان
🔸«شبکه ملی اطلاعات» بر اساس تحقق هدف مهم «استقلال شبکه» در سه لایه «زیرساخت»، «خدمات و کسبوکارها» و «محتوا» باید پیگیری و محقق شود.
🔸زیر ساخت قوی و تأمینکننده اصل استقلال باید امکان ایجاد مراکز داده به منظور میزبانی دادههای داخلی، افزایش سطح دسترسی عمومی به شبکه، افزایش تابآوری شبکه از طریق ایجاد رینگ در اتصالات داخل شبکه و… را فراهم آورد همان نکتهای که کمیسیون سولاریوم فضای مجازی آمریکا در سال گذشته میلادی خطاب به کنگره اعلام کرد که باید کمیته دائمی امنیت سایبری را برای ایجاد یکپارچگی برای مدیریت این حوزه در سنا ایجاد کند و موظف است که آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساختی را تا تابآوری ملی زیرساختهای اساسی تقویت کرده و ایمنی بیشتر اکوسیستم سایبری را به ارمغان بیاورد.
🔸در بخش خدمات و کسبوکارها علاوهبر ایجاد زمینههای لازم برای فعالیت و تعامل و تبادل این بخشها میتوانند علاوه بر حفظ و افزایش استقلال خدمترسانی به شهروندان، با حضور در بازارهای جهانی و منطقهای به اصلیترین منبع تاثیرگذاری یا صادرات داده نیز تبدیل شوند.
🔸یکی از مهمترین بخشهای شبکه ملی اطلاعات که از آن عقب هستیم موضوع محتوای بومی و داخلی مورد استفاده است. تحقق این بخش بدون تحقق دو بخش دیگر اساساً بعید و یا ناقص خواهد بود. سلطه محتوایی غیر بومی و در عین حال احاطه محتوای افکار عمومی داخلی با محتوای خارجی همان چیزی است که نگرانکننده است.
✍️نویسنده: معصومه نصیری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فضای_مجازی #اینترنت #شبکه_ملی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2500
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معضله تاریخی نفوذ و زوال خویشتن فرهنگی
🔹«نفوذ»، مفهومی بود که آیتالله خامنهای در دهۀ اخیر، بیش از گذشته بر آن تأکید کرد؛گویا دشمن بیشتر میکوشد که از طریقِ نفوذ، انقلاب را محاصره کند و به آن ضربه بزند.
🔹 این تأکید، از آن جهت بود که سیاستهای نیروی اعتدالگرا نسبت به غرب، که معطوف به «اعتمادسازی» و «راضیکردنِ» آنها بود، خواهناخواه به «دستاندازیها» و «تصرّفاتِ» محسوس و نامحسوسِ غربیها میانجامید و آنها میکوشیدند تا از مجرای سیاستِ «تنشزدایی» و «تعامل» و «مذاکره»، خویش را به ایران تحمیل کنند و از درون، انقلاب را دچارِ «فرسایش» و «ساییدگی» نمایند.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #تنش #نفوذ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2506
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معضله تاریخی نفوذ و زوال خویشتن فرهنگی
🔹غرب در حالتِ طبیعی، بر مدارِ «جبر» و «قهر» حرکت میکند و میخواهد خویش را جهانی سازد و هم خود را به رنگ و هیأتِ خویش درآورد، چه رسد به جاییکه بوی «مقاومت» را استشمام میکند و دریابد جامعه و دولتی، قصد «سرپیچی» دارد و میخواهد از «فضای تاریخِ غربی» خارج شود و تمدّنی مستقل برپا کند.
🔹 اینجاست که با تمامِ داشتههای خویش به میدان میآید و معرکهای بهپا میکند که در آن هیچ اثری از «انسانیّت» و «اخلاق» و «مدارا» و «گفتگو» نیست و همهچیز، بهخدمتِ «هدفهای زیادیخواهانه و استکباری» درمیآیند.
🔹اینچنین «تفرعن» و «تکّبری»، ذاتِ تمدّنِ غربی است؛ تمدّنِ کنونیِ غربی، ریشه در همین «نفسانیّت» و «حیوانیّت» دارد و مبتنی بر قواعدِ آن روییده و فربهشده و گسترشیافته است.
اینک نیز، در هرجا که ضرورتی در میان بماند، این «منِ» پنهان، ناگهان سربرمیآورد و در این تجلّی و ظهور، «تحقیر» و «توهین» و «طرد» و «تحریم» و «جنگ»، از راه میرسند.
🔹در درونِ این «نظمِ جنگلوارِ پنهانی» است که سندِ ۲۰۳۰، بر همگان تحمیل میشود و همۀ جوامع، با هر فرهنگ و هویّت و ارزشهایی که دارند – البتّه اگر جهانیسازیِ فرهنگِ غربی، چیزی از فرهنگهای دیگر باقی نهاده باشد! – باید به یک «حکمِ فرهنگی» گردن نهند و «مطیع» و «منقادِ» آن باشند؛ آنهم به حکمی که حقّ و رواست و با فطرتِ آدمی، همداستان است و سعادت و تکاملِ معنویِ انسان را در پی دارد.
🔹سندِ ۲۰۳۰، فشردۀ تاریخ و تجربههای تاریخیِ غرب است، حاصلِ اندوختهها و ذخیرههای فرهنگی است، و برخاسته از رویکردها و ایدئولوژیهایی است که انسانِ غربی پس از روگرداندن از این، به جعل و وضعشان پرداخت.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #تنش #نفوذ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2506
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻درمان بیماریهای جسمی از نظر قرآن
🔸خدا در آیات قرآن برای درمان بیماریهای جسمی دو راهکار اساسی بیان داشته است که شامل درمان از طریق اسباب ظاهری و اسباب باطنی است.
🔸بنابراین، در درمان بیماریهای جسمی بیمار و پزشک نباید تنها به اسباب ظاهری و درمان شیمیایی یا گیاهی یا جراحی بسنده کنند، بلکه لازم است از ابزارها و اسباب باطنی و معنوی نیز بهره گیرند تا نتیجه دلخواه به دست آید.
🔸بهویژه آنکه از نظر آموزههای قرآن، درمان بیماریهای جسمی زمانی با اسباب ظاهری شدنی است که اسباب معنوی آن را تایید کند.
✍️نویسنده: محمدعلی طباطبایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #درمان #روح #جسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2563
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻درمان بیماریهای جسمی از نظر قرآن
🔸باید توجه داشت که از نظر آموزههای قرآن، اسباب هستی محدود به اسباب ظاهری نیست، بلکه فراتر از اسباب ظاهری، این اسباب معنوی است که تأثیرات شگرفتری بر تن و روان آدمیبه جا میگذارد.
🔸شاید برخی از پزشکان در دهههای اخیر به این نتیجه رسیدهاند که درمان با روحیه بالا و امید در بیمار،عامل بهبودی در بسیاری از بیمارهای حتی سخت درمان یا بیدرمان است.
🔸از نظر قرآن برخی از بیماریها برای مجازات و کیفر است؛ چنانکه گرفتاری سامری به بیماری دوری از اجتماع و عدم توان تماس و لمس، به سبب بلا و کیفری بود که بهخاطر ایجاد گوساله پرستی در قوم یهود دچار آن شده بود.
🔸خدا میفرماید: قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَکَ فِی الْحَیَاهًْ أَنْ تَقُولَ لاَ مِسَاسَ؛ گفت: از میان اجتماع بیرون شو! زیرا برای تو در زندگی دنیوی این است که همواره بگویی: مرا مس مکنید!(طه، آیه ۹۷) بهنظر میرسد که مقصود از «لامساس» گرفتار شدن سامرى به بیمارى مُسرى باشد که تا زنده بود کسى نمىتوانست با او تماس بگیرد. (الجامع لاحکام القرآن، قرطبى، ج ۱۱، ص ۱۶۰)
✍️نویسنده: محمدعلی طباطبایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #درمان #روح #جسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2563
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت
▪️#قسمت_ششم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بزدلی در برابر دشمن از منظر قرآن
🔹شجاعت در برابر دشمن از پیامدهای ایمان حقیقی است.
🔹مومن جز از خدا از هیچ کس و هیچ چیزی «خشیت» ندارد و شجاعانه بر اساس حقیقت گرایی و واقع بینی به گونهای عمل میکند که پیروزی یا سعادت شهادت را برای خود رقم میزند.
🔹 بنابراین، بزدلی و خشیت از دشمن به معنای فقدان ایمان حقیقی و تحلیل و تبیین نادرست از حقایق هستی و عدم اهتمام به ربوبیت و پروردگاری خدا است.
✍️نویسنده: حمید قرهشیران
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #شجاعت #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2952
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بزدلی در برابر دشمن از منظر قرآن
🔹خدا در قرآن، از مومنان خواسته تا در جبهه حق باشند و هرگز در هیچ عصر و مکانی از حق کوتاه نیایند و در هر شرایطی شجاعانه علیه باطل باشند و تلاش کنند تا حق بر باطل غلبه کند.
🔹 این بدان معناست که وظیفه و تکلیف مومنان در زندگی دنیوی، مجاهدت در همه عرصههای تزکیهای، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی است. عمل به تکلیف همواره به معنای کسب توفیق و پیروزی نیست، بلکه ممکن است مشیت و اراده الهی به عدم پیروزی مومنان باشد که حکمت الهی مقتضی آن است.
🔹بنابراین، مومنان در میادین جهاد مشارکت فعال داشته و مامور به وظیفه هستند نه مامور به نتیجه؛ چرا که براساس آموزههای قرآن، آنچه بر انسان است عمل به تکالیف و وظایف است نه بیشتر از آن؛ از همین رو خدا میفرماید هر کسی اگر به وظیفه و تکلیف خود عمل کرد، کامروا و سعادتمند است و در هر حالی او پیروز واقعی میدان جهاد است؛ چرا که کسب رضایت الهی مهمترین نتیجهای است که انسان میبایست دنبال آن باشد، خواه این رضایت در پیروزی اسلام و حق باشد و چه در شهادت.(توبه، آیه ۵۲؛ مائده، آیه ۱۱۹؛ توبه، آیه ۱۰۰؛ مجادله، آیه ۲۲)
✍️نویسنده: حمید قرهشیران
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #شجاعت #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2952
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
http://fekrat.net/2952
📋#یادداشت
🔻ابزارهای نظارتی و مراقبتی خداوند بر انسان
🔸از آنجا که علم الهی علم حضوری شهودی است همه چیز در نزد خدا حاضر و مشهود است. بنابراین چیزی به نام «سرّ یا خفی یا اخفی» معنا ندارد که بر خدا پوشیده باشد.
🔸 خدا درباره علم خویش به عملکرد و نیات انسان میفرماید: « او چشمهایى را که به خیانت میگردد و آنچه را سینهها پنهان میدارند، میداند».(مومن ،آیه 19.)
🔸این مراقبت دقیق از سوی خدا نسبت به انسانها از آن روست که انسانها به عنوان خلیفه الله در زمین مسئولیتی دارند که میبایست به آن عمل کرده و پاسخگو باشند؛ از این رو همه انسانها از نظر قرآن موجودات مسئولی هستند که باید پاسخگوی عملکرد خویش باشند.
✍️نویسنده: علی محمدخانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا #علم_حضوری #نظارت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2954
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ابزارهای نظارتی و مراقبتی خداوند بر انسان
🔸خدا به انسانها هشدار میدهد که اگر به سبب کوردلی، خدا را نمیببینند، بدانند که خدا آنان را میبیند و تحت نظر و مراقبت دارد: أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَه یَرَى؛ مگر ندانسته که خدا مىبیند. (علق، آیه ۱۴)
🔸باید توجه داشت که ایمان به نظارت خداوند باعث میشود تا هنگام رفتار نابهنجار احساس شرم از خداوند انسان را فرا بگیرد. همچنین ایمان به نظارت الهی نوعی احساس آرامش روحی را در انسان به وجود میآورد که از پیامدهای آن ایجاد شخصیت سالم است.
🔸این همه نظارت و رویت و مراقبت از آن روست که انسان بداند همواره کس یا کسانی او را تحت نظر دارند. لذا باید در عملکرد خویش دقت تمام داشته باشد؛ زیرا حضور چیزی فراتر از دوربینهای امنیتی که همه احوالات ظاهر بلکه باطن انسان از نیتها را خبر دارد، جای هیچگونه بهانه و عذری را نمیگذارد.
🔸در حقیقت کسی که در محضر خدا و دهها شاهد دیگر از جمله شواهدی از درون یعنی اعضا و جوارح خودش است، به طور طبیعی با عقل و علم عمل کرده و بر خلاف ماموریت و مسئولیت خود، حرکتی و کاری را انجام نمیدهد.
✍️نویسنده: علی محمدخانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا #علم_حضوری #نظارت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2954
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند
🔹مستند «معضل اجتماعی» یکی از مهمترین آثاری است که طی سالهای اخیر درباره تاثیر منفی فضای مجازی ساخته شده است. بعید است کسی این فیلم را ببیند و در نگاهش به فضای مجازی، تردیدهای جدی رخ ندهد.
🔹تعدادی از برنامهنویسان و کارمندان ارشد کمپانیهایی که صاحب اپهای مشهور مجازی هستند، در این مستند صحبت میکنند و درنهایت کار به جایی میرسد که حتی با یک دانش سیاسی اندک هم میشود فهمید که یکی از اهداف نهایی مستند، کوبیدن کسی است که در طول کار از او اسمی آورده نمیشود؛ یعنی دونالد ترامپ.
🔹اما با هوشیاری نسبت به نیت نهایی فیلم، میشود بابت نقدهایی که (حالا با هر انگیزهای) از طیف قرینه سیاسیاش میکند، ممنون بود و از آن بسیار آموخت.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #مستند #معضل_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2570
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند
🔹فاشیسمی که فیلم هشدار میدهد با ادامه این روند، یعنی مهار نشدن فضای مجازی، میتواند در تمام دنیا گسترده شود، چیزی است که به هرحال حقیقت دارد. شاید ما جایگزینی که این منتقدان بهدنبال آن هستند را هم نپذیریم؛ ملال سیاسی و نسبیتانگاری محض و تنهایی انسان. درعینحال این فاشیسم هم هولناک است.
🔹بیرحمانه نیست بلکه حتی کاملا منطقی هم هست اگر بگوییم کسانی که فکر میکنند زمین گرد نیست، بهتر است حرفهایشان را پهلوی خودشان نگه دارند و امکان تاثیرگذاری جدی روی رویدادهای اجتماعی را نداشته باشند.
🔹بخشی از کسانی که فقط فضای مجازی میتواند به آنها امکان سخنرانی یا مقالهنویسی را بدهد، همانهایی هستند که میگویند زمین صاف است یا ناگهان بهطور کل منکر وجود ویروسی به نام کرونا میشوند.
🔹این خطرناک است. فرض کنید الگوریتمهای هوشمندی که حتی میدانند یک عکس خشن را باید سانسور کرد، اخبار احمقانه و افکار لمپنیستی و سطح پایین را هم فیلتر میکردند. این کار به راحتی از آنها بر میآید. آنگاه چقدر این فضا محترمانهتر میشد. اما آنها چنین نمیکنند چون منافعشان اجازه نمیدهد.
🔹مستند «معضل اجتماعی» که توسط کمپانی دموکرات نتفلیکس در سراسر جهان منتشر شده، اتفاقا به این مساله هم میپردازد. این مستند را باید با دقت دید و جملههای کلیدی و تعیینکنندهای که در آن است را با وسواس به خاطر سپرد.
🔹توجه کنیم این مستند توسط همان کمپانی غولآسایی توزیع میشود که بزرگترین مبلغ همجنسبازی و اولین مبلغ پدوفیلیا یا رابطه جنسی با کودکان در سینماست. یعنی اینبار یک عده افراد مذهبی و سنتی نیستند که با لحنی بیپروا استدلال میکنند، باید فضای مجازی را به کل تعطیل کرد.
🔹 البته اینکه نتفلیکس و بهطور کل دموکراتها و بهطور کلیتر لیبرالها، چه جایگزینی برای این لمپنیسم دارند، بحث جدایی است؛ اما ما فعلا میتوانیم از داخل این گسلی که بین دو طیف لیبرال و لیبرتارین به وجود آمده، محتویات جهان سرمایهداری را ببینیم.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #مستند #معضل_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2570
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻شغل جدید سربازان خردسال
▪️قسمت ششم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻هنر جهتدهی به تولید با اقتصاد هنر
🔸یوتیوب در آستانه شانزدهسالگی است و این حجم از تاثیرگذاری برای یک پدیده در این سن و سال شگفتانگیز است.
🔸یوتیوب در حال حاضر بیش از دومیلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و بیش از ۷۰درصد زمانهای مشاهده ویدئو در یوتیوب، با استفاده از تلفن همراه صورت میگیرد.
🔸بیش از ۱۰۰ کشور، ورژن یوتیوب مربوط به خود را دارند و یوتیوب دومین موتور جستوجوی بزرگ در دنیاست. روزانه ۵۱ درصد از کاربران یوتیوب از وبسایت بازدید میکنند و هر دقیقه ۵۰۰ ساعت محتوا در یوتیوب آپلود میشود که عدد بزرگ و عجیبی است و عجیبتر اینکه روزانه یکمیلیارد ساعت ویدئو در یوتیوب تماشا میشود.
✍️نویسنده: سیدمهدی موسویتبار
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #هنر #یوتیوب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2978
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net