📋#یادداشت
🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی
🔹اگر قبول کنیم که برای اداره اقتصادی مملکت فقط یک “علم” به نام سرمایه داری وجود دارد، پس چگونه است که اقتصاد سوسیالیستی در غالب کشورهای سرمایه داری هم تدریس میشود و هم طرفداران جدی دارد؟
🔹 علاوه بر مشاهدات مکرر عینی آثار مخرب سرمایه داری در غالب کشورها میتوان با تفحص در قرآن و عترت پیامبر اعظم (ص) به مبانی ایدئولوژی و نقایص نظری و نیز ناسازگاری درونی نظام سرمایه داری به درستی پی برد. ا
🔹گر کمکهای بیدریغ دولت های سرمایهداری (از جیب مردم کشورشان) برای رهایی بانکهای ربوی که ستون فقرات آن نظام است نبود تا کنون فقط نامی از آن در تاریخ مانده بود.
🔹با قدری تسامح باید گفت که آدام اسمیت در حقیقت “فقیه” و فیلسوف نظام سرمایه داری بوده و خود را مدیون افکار دیوید هیوم (دردوران روشنگری اسکاتلندی) میداند. زیرا که ۱۷ سال پس از کتاب نظریه عواطف اخلاقی خود(۱۷۵۹) کتاب ثروت ملل را نوشت و تا قبل از آن به تدریس فلسفه و اخلاق مشغول بود و همانطور که از جمله فلاسفه زمان خود بود اقتصاددان نیز بود. در مورد مارکس نیز چنین بوده است.
🔹او علاوه بر زمینههای تخصصی دیگر هم “فقیه” و هم اقتصاددان نظام سوسیالیستی بود. با رعایت انصاف باید پذیرفت که علی رغم اشکالات پایه ای که به هر دو نظام وارد است و تقلید از هیچیک را به دلایل عقلی جایز نمیدانیم، مع هذا اعتراف میکنیم که هم آدام اسمیت و هم مارکس از نوابغ و اندیشمندان زمان خود بودند.
🔹 هر دوی این مشاهیر برای نوشتن رساله و کتب خود به استناد تجربیات شخصی ذهنیت و تصویر خاصی برای انسان که بازیگر اصلی اقتصاد هست (و نیز طبیعت او) قایل بودند که برای ما اقتصاددانان مسلمان که مطالعات و تحقیقات خود را بر اساس قرآن و عترت بنا کرده و میکنیم با این دو فیلسوف اختلاف نظر بنیادی داریم.
🔹 ما انسان را نه بر اساس نظر شخصی افراد میشناسیم (که این خود از نظر علمی اشکال دارد زیرا خود او جزو نمونه انتخاب شده بوده است) بلکه برای نظام سازی واقع بینانه و جلوگیری از انحراف و تضمین سعادت واقعی بشر از خالق هستی، میپرسیم که بشر چگونه مخلوقی هست؟ طبیعت او چیست؟ انگیزههای او کدامند؟ برای چه خلق شده؟ برای کامیابی چه باید انجام دهد و چه انجام ندهد؟ اینکه او اشرف مخلوفات است آیا باید در خدمت اشیاء باشد و یا هر آنچه خداوند خلق کرده باید در خدمت او باشند؟ خلاصه آنکه مخدوم باشد یا خادم؟
✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2639
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅اختصاصی
📱#وبینار
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر غلامرضا بهروزیلک
استاد تمام گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️شنبه 1 آذر، ساعت 10:30 صبح
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
آدرس لینک:
https://engage.shatel.com/b/xre-ray-vzx
لایو از پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
May 11
دکتر نوروزی _ خودتحقیری_29 آبان.mp3
26.69M
✅اختصاصی
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر محمدجواد نوروزی
مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️29آبان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره براهین اثبات وجود خداوند .pdf
414.1K
📕 #مقاله بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی
درباره براهین #اثبات_وجود_خداوند
🔸مشتمل بر نوآوريهاي آيه الله جوادي آملي در براهين اثبات وجود خدا
✍️دکتر حمیدرضا آیت اللهی
💧چکیده مقاله:
براهین اثبات خداوند تاریخ پرماجرایی داشته و به مرور تطور پیدا کرده است؛ اما کمتر کسی را میتوان یافت که در آن نوآوریهای بسیار داشته و با تکیه بر بحثهای تاریخی در این زمینه توانسته باشد بهخوبی دیدگاههای بدیعی را درباره اعتبار یا بیاعتباری برهانهای تاریخی طرح کند. #آیت_الله_جوادی_آملی در کتاب ارزشمند «تبیین براهین اثبات خدا» و سایر کتابهایشان تمامی این نوآوریهای فلسفی را نشان دادهاند. این مقاله در نظر دارد این دیدگاههای قدرتمند فلسفی ایشان را که مشحون از دقت و نوآوری است، بررسی کند. این دیدگاهها فقط درباره برهانهای اثبات خداوند نیست، بلکه نشانگر تعمق فلسفی ایشان در #فلسفه_غرب و به رخ کشیدن تواناییهای #فلسفه_اسلامی در این زمینه است. در این مقاله نکتهسنجیهای گوناگون فلسفی ایشان نشان داده میشود.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
همین اکنون موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر غلامرضا بهروزیلک
استاد تمام گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
آدرس لینک:
https://engage.shatel.com/b/xre-ray-vzx
لایو از پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی
🎤 دکتر غلامعلی معصومینیا
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2752
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی
🔸آقای پیِرو مینی از اقتصاددانان غربی است که فلسفه هم میداند. ایشان در کتاب فلسفه و اقتصاد خود که چند سال پیش منتشر شد و به فارسی ترجمه شده است، میگوید: «مطالعاتم در فلسفه مرا متقاعد کرد که نظریههای اقتصاددانان کلاسیک و نظریههای مارکس و کینز ، از آموزههای متفاوت فلسفی سرچشمه میگیرد».
🔸اینکه میگویم آقای علوی بروجردی بدون علم از این مباحث، بیاناتی را فرمودند، به این علت است. مناسب است ایشان این مطالب را مطالعه فرمایند. به ایشان توصیه میکنم ابتدا این مطالب را مطالعه و تحقیق کنند. در شأن یک عالم دینی مثل ایشان نیست که بدون علم و آگاهی چنین نظریاتی را ابراز کنند.
🔸آقای پیرو مینی دانشمند غربی است. همه هم او را قبول دارند. در ادبیات اقتصادی ایشان صاحب نظر شناخته میشود. ایشان میگوید: «مطالعاتم در فلسفه مرا متقاعد کرد که نظریههای اقتصاددانان کلاسیک…»؛ اقتصاددانان کلاسیک یعنی اقتصاددانانی که تفکراتشان مبنای تمام تفکرات اقتصادی موجود است. عمده تفکرات است.
🔸گرچه مکتبهای مختلفی در علم اقتصاد به وجود آمد؛ مثل نظریات کینز، نئوکینزیها ، مکتب نهادی و سایر مکاتب؛ ولی استخوانبندی سرمایهداری، اقتصاد کلاسیک و نئوکلاسیک است. ایشان میگوید نظرات کلاسیک و مارکس و کینز، از آموزههای متفاوت فلسفی سرچشمه میگیرد.
🔸آقای علوی بروجردی! آموزههای فلسفی این افراد را قبول دارید؟ شما که میفرمایید: علم اقتصاد، علم اقتصاد فعلی همین اقتصاد کلاسیک است. نظرات اقتصادی، نظریات کلاسیک است. آقای پیرو مینی میگوید ریشه اقتصاد در آموزههای متفاوت فلسفی است؛ شما به عنوان یک عالم دینی، نظرات فلسفی آنها را قبول دارید یا نظرات فلسفی فلاسفه و عالمان دینی و مفسرین خودمان را قبول دارید؟
🎤 دکتر غلامعلی معصومینیا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2752
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خطر تحریف در کمین حقایق!
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تحریف #حقیقت #حق_طلبی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2794
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خطر تحریف در کمین حقایق!
🔹«تحریف» حقایق از جمله گناهانی است که محو کردن اثر آن غیرممکن باشد. زیرا انتشار یک دروغ و کج کردن راه حق و حق طلبان اثری میگذارد که نمیتوان به راحتی آن را اصلاح و به راه درست آورد. تحریف در لغت به معانی دگرگونی و روی گشتن از چیزی میباشد.
🔹 در اصطلاح، تحریف به معنای دگرگون کردن و وارونه سازی است که روشها، انواع و مصادیق گوناگونی دارد. پیامبر(ع) برای هدایت همه انسانها تا قیامت تلاش کرده است.
🔹اما خداوند در این مورد، تلاش را بیفایده خوانده است. البته خداوند این تلاش پیامبر(ع) و مومنان برای اصلاح انسانها را نهی نکرده است و اتفاقا علاقه پیامبر(ص) برای هدایت را به ما نشان داده و از آن به عنوان «طمع» یاد کرده است. ضمن آنکه این طمع را در مورد برخی افراد بیفایده خوانده است نه همه آنها، آن افراد هم تحریف کنندگان هستند. در این آیه تحریف به تغییر دادن حقیقت و سخن درست، تعلق گرفته، که قید عالمانه بودن هم به آن اضافه شده است.
🔹یعنی این تحریفات به صورت عالمانه و در عین هوشیاری و آگاهی صورت گرفته؛ عدهای حق را دیدند، صحیح بودن آن را فهمیدند، اما نه تنها قبولش نکردند، بلکه در مقابل فهم خود و دیگران مانع ایجاد کردند و دسترسی به آن را غیرممکن کردند.
🔹این رفتار آن قدر ضربه زننده است که نابخشودنی دانسته شده و جالب آنکه خداوند عدم هدایت را به خود نسبت نداده و نفرمودند من هدایت نمیکنم، بلکه فرموده آنها هدایت نمیشوند زیرا این فعل را انجام میدهند. سپس میفرماید: «فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلا…»؛ پس واى بر کسانى که کتاب [تحریفشده اى] با دستهاى خود
🔹مىنویسند، سپس مىگویند این از جانب خداست تا بدان بهاى ناچیزى به دست آرند. پس واى بر ایشان از آنچه دستهایشان نوشته و واى بر ایشان از آنچه [از این راه] به دست مىآورند.(بقره۷۹)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تحریف #حقیقت #حق_طلبی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2794
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چالشهای معماری نظام موجود تعلیم و تربیت در یک نگاه
✍️اردوان مجیدی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نظام #تعلیم #تربیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2792
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چالشهای معماری نظام موجود تعلیم و تربیت در یک نگاه
🔸نظام رسمی در آزمونهای با جوابهای از پیش تعیین شده همگرا حبس شده و سازوکارهای آموزشی در مقابل تفکر واگرا، درمانده شده است.
🔸شاگردان در فاجعه ساز و کار ارزشیابیای کورکورانه و ماشینی سنجیده شده و به آنها برچسبهای موفق و ناموفق و کماستعداد و پر استعداد زده میشود و فاجعه از آنجا مضاعف میشود که این شاگردان را در یک رتبهبندی یک بعدی، بر حسب ارزیابی ماشینی مذکور ردیف میکنند و رتبههای برتر را بهعنوان نورچشمی و سوگلی در همهجا بر صدر مینشانند و الباقی را بهعنوان «الباقی» کنار میزنند.
🔸در نظام شاگرد اولی، یک نفر بهعنوان شاگرد اول تحسین شده و الباقی بهصورت غیرمستقیم تحقیر میشوند.
🔸حاکم شدن روش سخنرانی معلم، کتاب درسی، مشق و آزمون، یک گردونه حفظ محور کور را در نظام آموزشی ایجاد کرده است. تمام موضوعات آموزشی فقط در قالب کتابهای درسی معنادار میشود و انگار نظام آموزشی راهی برای پوشش و تحقق یادگیری این موضوعات و ارتقای توانمندیها، بدون کتاب درسی نمیشناسد.
🔸بهترین فرصت در بهترین دوره عمر فرزندانمان، صرف یادگیری موضوعات غیرکاربردی شده و از فراگرفتن هزاران موضوع ضروری مورد نیاز در زندگی واقعی خود، که با آنها دست به گریبان خواهد بود، باز میماند.
🔸از آموزشهای ضروری برای زندگی، توانایی کسبوکار، فهم اقتصادی، ارتباط واقعی با طبیعت، درگیر شدن واقعی در جامعه و تعاملات و ایفای نقشهای اجتماعی، تربیت فرزندان، فنون مدیریت و برنامهریزی، مهارتهای فنی و تخصصی، فناوری روز و…. خبری نیست؛ و اگر هم باشد، بلافاصله برچسب فوقبرنامه و خارج از مدرسه و نظایر آن میخورد؛ و بالاخره با زبان بیزبانی به شاگردان اعلام میشود: «که به درس خودت برس، اینها حاشیه است». و اینگونه، متن زندگی را برای شاگردان به حاشیه، و حاشیه را به متن تبدیل میکنیم.
✍️اردوان مجیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نظام #تعلیم #تربیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2792
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net