❇️ مدرسه تابستانی معنویت های نوظهور
◾️«آسیب شناسی مواجهه جامعه و معنویت نوظهور» دکتر محمد مسعود سعیدی
◾️«نقد آموزه های زندگی در حال معنویت های نوظهور» دکتر احمد شاکر نژاد
◾️«بررسی و نقد یوگا» حجت الاسلام و المسلمین دکتر مظاهری سیف
⏰ زمان برگزاری: 2 و 3 تیرماه 1400
📄 همراه با گواهی پژوهشکده
لینک ثبت نام:
🌐 http://ici.isca.ac.ir/sabt
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یادداشت
◾️بازخوانی مسأله عدالت و نظام طبقاتی در اندیشه دکتر شریعتی
✍️ رضا اجاق؛ عدالتپژوه و دانشآموخته رشته فلسفه و کلام دانشگاه رضوی
🔻دکتر شریعتی معتقد است که مکتب شیعه از ایدئولوژی برتری برخوردار است. شیعه فی نفسه یک ایدئولوژی انقلابی است. آزادی تودههای محروم را ترغیب میکند که این امر از منظر شیعه، هدف اساسی وحی است.
🔻از نظر علی شریعتی جامعه عادلانه یک جامعه بیطبقه است. دستیابی عدالت اجتماعی منوط به رعایت برابری بین افراد جامعه است. منابع مادی و اجتماعی باید به طور برابر بین اعضای جامعه توزیع شود. به عقیده او مفهوم قرآنی قسط به معنای بهرهمندی برابر کلیه افراد از حاصل کار و حقوقی خود است.
🔻علاوه بر این وی رفتار امام علی (ع) را مورد توجه قرار میدهد آن هنگام که آن حضرت، رهبری جامعه اسلامی را پذیرفت، دستور توقف کلیه شیوههای پرداخت موجود را صادر کرد و بنای جدید را در پرداخت برابر در پیش گرفت. خواه این افراد یک افسر عالی رتبه نظامی برخوردار از منزلت ممتاز اجتماعی باشد یا برده همان افسر. آیا در جهان معاصر که آنقدر داعیه پایبندی به اصل برابری دارد، چنین حکومتی وجود دارد؟
🔻 توجه شریعتی به رفتار امام علی (ع) نشان میدهد که وی مفهوم قسط را به عنوان برابری میان افراد به مفهوم جمعی تفسیر میکند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دکتر_شریعتی
#عدالت_اجتماعی
#مذهب
#برابری_طبقاتی
#توحید
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4315
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یادداشت
◾️نحوه مواجهه صحیح با اندیشههای دکتر شریعتی
✍️ سعید ابوالقاضی
🔻اینکه به تنهایی به بخشی از متن پرداخته شود، یا دیگر آثار متفکر بررسی نشود، یا اینکه زمانه او و متفکرین هم رده او در آن زمان مورد بررسی قرار نگیرد، و همچنین مفسر به شرایط موجود خود بیتوجهی کند، مواجهه غلطی را در مورد متفکر مورد نظر به وجود خواهد آورد.
🔻به نظر نویسنده این متن، نحوه مواجهه صحیح با شخصیت و اندیشه شریعتی، به عنوان نمونه بررسی مفهوم توحید، شهادت، زن، دین، عدالت، آزادی، برابری، انقلاب، انسان و همه مفاهیمی که در اندیشه شریعتی وجود دارد، بدین صورت است که میبایست ابتدا اصل متن بررسی شده، کلیه آثار شریعتی را با آن سنجید و سپس به بررسی متفکرین زمانه او پرداخت و در نهایت به نیت او طبق موارد موجود رسید و همچنین مفسر نسبت به نحوه رسیدن به این فهم آگاه باشد و شرایطی را که خود در آن قرار دارد را مورد کنکاش قرار دهد.
🔻در این صورت میتوان گفت مواجهه صحیح یا حداقل نزدیک به حقیقت با اندیشه های متفکر صورت گرفته است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دکتر_شریعتی
#اندیشه
#گادامر
#فکرت
#هرمنوتیک
#مفسر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4319
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 4️⃣
❇️معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه ابن سینا
🔺 ابن سینا برآن است که در دایرۀ محسوسات، نخست جزئیات مادی را مشاهده می کنیم و کلیات پس از مشاهدۀ جزئیات محسوس درک می شوند. ابن سینا به تبع ارسطو معتقد است که نزد حس محسوسات شخصیِ جزئی اعرف اند، اما نزد عقل، امور عامّه و کلیات شناخته شده ترند، و منظور وی از اعرف بودن نیز این است که پیش از دیگر مفاهیم دانسته و شناخته می شوند.
🔺آنچه کلی تر است، نزد عقل اعرف است. مطابق این ضابطه، اعم المفاهیم، مانند وجود، شیء و ... شناخته شده ترین مفاهیم اند. از سوی دیگر، کلی تر از اعمالمفاهیم وجود ندارد تا عقل در شناخت آنها بدان رجوع کند. بنابراین اعم المفاهیم بدیهی اند.
🔘بدیهی بودن مفاهیم بسیط
🔺 شیخ رئیس در مقایسۀ مفاهیم مرکب و بسیط نیز تحلیل مشابهی دارد: نزد حس، مرکب ها اعرف اند و نزد عقل، بسیط ها. هر شیئی که بسیط تر باشد، نزد عقل اعرف و اجلاست.
🔺 معیار بدیهی اولی بودن مفهومی مانند «موجود»، عام و بسیط بودن آن است. برای تعریف حقیقی، به عام، یعنی جنس، و نیز به خاص، یعنی فصل نیاز است؛ اما امر بسیط تعریف حدی حقیقی ندارد؛ زیرا تعریف حدی مختص مرکبات است. همچنین عام ترین مفاهیم، تعریف حدی حقیقی ندارند؛ زیرا جنسی ندارند تا در تعریفشان آورده شود.
🔺 جزء ذاتی اعم المفاهیم اساساً نمی تواند امری خاص باشد؛ زیرا حقیقت اعم المفاهیم، اعم بودن از هر خاصی است. در نتیجه اعم المفاهیم ضرورتاً بسیط اند. بساطت و اعم بودن، موجب اعرف بودن این امور نزد عقل است، و اعرف بودن نزد عقل، ملاک اصلی بداهت این مفاهیم است.
🔘دیدگاه شیخ اشراق
🔺شیخ اشراق دیدگاه های مشائیان را دربارۀ بداهت تصوری رد کرده است. سخن اصلی او این است که بدیهیات اولیه محسوسات (اعم از محسوسات به حس ظاهر و محسوسات به حس باطن ) و مشاهدات قلبی اند. او وجود را بدیهی اولی نمی داند؛ زیرا به باور او، وجود از معقولات ثانیه است که وی آنها را ذهنی محض می شمارد.
🔺وی همۀ امور عامه را امور عقلی محض می داند که پس از محسوسات و مشاهدات در ذهن پدید می آیند. بنابراین او نمی تواند این امور را از بدیهیات اولیه بشمارد. حاصل آنکه معیار بداهت از منظر شیخ اشراق، حس و شهود است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 26_32
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یادداشت
◾️بررسی تطبیقی مفهوم عدالت اجتماعی در اندیشه جان راولز و شریعتی
🎙 پروانه بیاتی؛ دکترای جامعه¬شناسی مسائل اجتماعی ایران، نویسنده و پژوهشگر
🔻شریعتی با رویکردی ایدئولوژیک به دین و به قصد ارائه اسلام به عنوان راه حلی جامع الاطراف برای حل مسائل و مشکلات بشر در زندگی اجتماعی در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی به تبیین عدالت پرداخته است.
🔻 در این راستا، برای اثبات مدعای خود به طرح نظر اسلام در مورد عدالت، به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین اندیشه سیاسی و یکی از مهمترین نیازهای زمانه خود به خصوص در جهان سوم متوسل میشود.
🔻 اما راولز نظریه عدالتش را مبتنی بر تحقق و حصول دو اصل آزادی و برابری قرار داده است و آن را شرط مهم رعایت انصاف میداند.
🔻وی اصول عدالت را، اصولی عام و جهان شمول قلمداد میکرد و آن را به عنوان معیارهایی برای سنجش تمامی جوامع و ساختارهای موجود در یک جامعه میدانست. اما به مرور با انتقادهایی که به نظریه وی وارد گشت، آن را تنها به عنوان یک معیار در جوامع دموکراتیک به کار برد و بیان کرد که تنها جوامعی را که دارای ساختار دموکراتیک هستند، میتوان با این اصول مورد سنجش قرار داد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دکتر_شریعتی
#عدالت_اجتماعی
#توحید
#جامعه
#جان_راولز
#فکرت
#سوسیالیسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4323
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 #مصاحبه
◾️مدرنیته در ذات خود توتالیتر است
🎙 بیژن عبدالکریمی و علیرضا شجاعی زند
🔻این دیگریسازی و تهدیدنمایی از دیگری هم با اصول لیبرالیسم ناسازگار است و هم با رویکردهای پستمدرنی که در دهههای اخیر فرصت عرضاندام و میدان بازتری پیدا کردهاند.
🔻 جالب است که اتفاقا خاستگاه هر دوی اینها فرانسه است. عجیب است فرانسه با چنین عقبههایی که مدرنیته نیز از آن ارتزاق کرده، امروزه تبدیل به پرچمدار مقابله عملی و نظری با تمامی آن شعارها شده است. این دیگریسازی و تهدیدنمایی از دیگری اتفاقا با رویکرد و راهبرد لائیسیته نیز در تعارض است که خاستگاه آن نیز فرانسه است.
🔻قرار بوده که دولتهای لیبرال سکولار غیرایدئولوژیک در قبال تمامی ادیان و ایدئولوژیها و فلسفهها بیطرف و خنثی باشند؛ اما امروز به نابردبارترین و متعصبترین جریان سیاسی ایدئولوژیکی بدل شدهاند که از ریشخند و تحقیر دیگران لذت میبرند و حمایت علنی هم میکنند و به تخاصمات درونی و بیرونی جامعه خویش دامن میزنند.
🔻نقطه آغاز خشونت و ترور اگر صحنه را درست ببینی، اینجاست و نه واکنشهای کف خیابان یک جوان چاقو بهدست تحریک شده که ممکن است مامور هم باشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توتالیتر
#خود_آگاهی
#دیگر_سازی
#غرب
#فکرت
#مدرنیته
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=3235
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 5️⃣
❇️معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
▫️محقق طوسی در اساس الاقتباس معیاری ترکیبی برای بداهت مطرح کرده است: بدیهی آن است که یا صریحاً از حس ( ظاهر و باطن ) به دست آید یا صریحاً از عقل. بنابراین دیدگاه او آمیزه ای ازدیدگاه مشائیان و شیخ اشراق است.
🔘 تفاوت بدیهی عقلی محض و بدیهی حسی
▫️ وی تفاوت این دو، یعنی بدیهی عقلی محض و بدیهی محسوس را در کلی بودن یکی و جزئی بودن دیگری نمی داند.
🔘مشکلی که خواجه با آن روبه رو است
▫️مفاهیمی مانند سفیدی و گرسنگی، که از راه حس ظاهر یا باطن به دست می آیند، از سویی برای کلی شدن نیازمند طی کردن فرایندی هستند که به فرایند اکتساب نظری شبیه است و از سوی دیگر خواجه می خواهد آنها را بدیهی قلمداد کند.
▫️محقق طوسی می داند که برای تحصیل مفاهیم کلیِ سفیدی یا گرسنگی ، می باید مفاهیم جزئی آنها را به طور مکرر از راه حس یافت و روندی شبیه استقرا را پیمود تا مفاهیم کلی آنها کسب شود. طبیعی است که در این فرایند نوعی اکتسابِ شبیه استقرا باید انجام شود.
🔘پاسخ خواجه
▫️پاسخ خواجه این است که پس از آنکه مفهوم کلی سفیدی یا گرسنگی در عقل تقرر یافت، عقل می یابد که تصوری روشن از آن نزد خود دارد و برای تصور آن، محتاج تصور دیگری نیست.
▫️وضوح مفهوم کلی، در وضوح مفهوم در مرحلۀ حسی ریشه دارد. عقل پیش از پیمودن فرایند اکتساب این مفهوم کلی، پس از آنکه روندی اکتسابی شبیه استقرا را از سرگذرانده و این صورت کلی در عقل استقرار یافته است، هنگامی که به این صورت کلی می نگرد، آن را نیازمند صورت و تصوری دیگر نمی بیند؛ زیرا این مفاهیم از راه حس با پیمودن مراحل کلی شدن، برای عقل آشکار گشته اند. این همان سببی است که باعث می شود این دسته از مفاهیم بدیهی را مفاهیم محسوس به حس ظاهر یا حس باطن بنامیم، گرچه این مفاهیمِ بدیهی، مفاهیمی کلی اند.
🔘پاسخ استاد یزدان پناه به پاسخ خواجه
▫️به اعتقاد ما، حتی مفاهیم فلسفی مانند وجود، وجوب و امکان نیز با شهود عقلی درک می شوند، و مشهود عقلی نیز به محسوسات و مشاهدات مُلحَق است. از این رو تفاوتی میان بدیهی عقلی محض و محسوسات باقی نمی ماند.
▫️وی مقام اجمال و مقام تفصیل را در هم آمیخته است. مشکل این است که در مقام اجمال مفاهیم کلی محسوس، مانند سفیدی و گرسنگی، نزد عقل به شکل بدیهی درک شده اند؛ اما در مقام تفصیل، تصور این مفاهیم نزد عقل نیازمند تصورات دیگر است. ازاین رو این تصورات، کسبی و نظری اند، نه بدیهی.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 32_37
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
29.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بررسی تجربه های نزدیک به مرگ، در مکتب های مختلف فلسفی
⭕️ چه فلسفه ای نمیتواند تجربه های نزدیک به مرگ را قبول کند؟
✍️ به مناسبت پخش برنامه "#زندگی_پس_از_زندگی" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با #استاد_فیاضی توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد.
🔻جلسه چهارم
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
37.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#درسگفتار
پارت اول
🔹نقدو بررسی نظریه ابطال گرایی از دیدگاه کارل پوپر
🔻دکتر سعید زیبا کلام
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
recording-20210607-100633.mp3
10.81M
📚درسگفتارِ دکتر مهدی جمشیدی:
۱. رویکرد ما نسبت به فرهنگ چگونه است؟(وضعیّتشناسیِ فرهنگی)
۲. مشکلاتِ مزمنِ فرهنگی چه هستند؟(اَبَرمسألههای فرهنگی)
۳. راهحل گذار از وضعِ فرهنگیِ موجود چیست؟ (تئوریزهکردنِ تحوّلِ بنیادی)
۴. دربارۀ حجاب، چگونه با مردم سخن بگوییم؟(استدلالهای دفاع از دخالتِ دولتِ اسلامی در قلمروی حجاب)
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#کرسی_ترویجی
💢ارزیابی مستندات نظریه تصریف، توسعه و تسامح در متن قرآن کریم
🔸ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر حامد شریفی نسب
🔸ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد فاکر میبدی
🔸ناقد: دکتر محسن رجبی قدسی
🔸دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر کامران اویسی
🗓30 خرداد 1400 ساعت 16
◀️ورود به جلسه مجازی:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685
@ENOEnsani
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net