eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت: 🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع«بازنمایی ابعاد اندیشه ای قیام سید الشهداء» ❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید: 1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی (@mp2815) در ایتا اطلاع بدهید؛ 2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید. 3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد. 4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی (@mp2815) انتخاب کرده باشند و مطالب آن‌ها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان به ان‌ها پرداخت خواهد شد. 5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود. 6. جهت اطلاع از شیوه نامه نگارش و دیگر فراخوان های سایت فکرت به کانال تلگرامی t.me/writers021 مراجعه فرمایید. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
32.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️خداشناسی ⛔️ آیا کسی میتواند از خدا طلبکار باشد ؟! 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔰پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند: وبینار بین المللی: 💢 نقد و بررسی تقریر سوئین برن از برهان دکارت بر اصالت نفس و مقایسه آن با برهان «انسان معلق در فضا»ی ابن سینا 💢⬅️نشست دوم ➡️💢 با حضور: 🔸پروفسور ریچارد سوئین برن Prof. Richard Swinburne (استاد برجستۀ فلسفۀ دین دانشگاه آکسفورد) با ارائه: 🔸 استاد عبدالرسول عبودیت؛ عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸 حجه الاسلام دکتر علی شیروانی؛ مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔸 دکتر مهدی ذاکری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 🔸 حجه الاسلام دکتر سیدمحمود موسوی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔸 دکتر محمد فتحعلیخانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔸 دکتر حسینعلی شیدانشید؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ➕و با حضور اساتید و متخصصان مباحث فلسفه و کلام زمان: 🗓چهارشنبه 23 تیرماه 1400، ساعت 14-16 🌏لینک برگزاری جلسه: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 ♻️پخش زنده در آپارات: http://www.aparat.com/RIHU.ac.ir/live 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔸 دوره علمی کشوری آشنایی با " و روانشناسی اسلامی" 🔰 چالش ها و فرصت های یک تحول 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه 📆 زمان برگزاری : 26تیر تا 14 مرداد 1400 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
40.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚درسگفتار ❇️علامه مصباح و منزلت جمهوریت 💠 قسمت دوم 🎙دکتر مهدی جمشیدی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش8️⃣1️⃣ ❇️ عقل به مثابه پایۀ فلسفه 🔹 اولیات پایه های عقل اند. راه عقل باز است و حجیت دارد و اولین جلوه های عقل، اولیات اند. از باب نمونه، با تصور موضوع و محمول در قضیۀ «کل بزرگ تر از جزء خود است»، می بینیم تصدیق و حکم بدان واضح است. کل به هر روی چیزی افزون بر جزء خود دارد و همین یعنی بزرگ تر بودن. 🔹 نکته اینجاست که برای تصدیق اولیات، به هیچ کار افزوده ای نیاز نداریم. برای حکم به برخی از این قضایا فقط تنبیه لازم است. این علوم، همگانی اند؛ زیرا همۀ صاحبان عقل بدون استدلال آنها را تصدیق می کنند و بدان یقین دارند. 🔹 اولیات سرمایۀ بزرگی برای معرفت اند. یکی از اولیات، شکل اول قیاس است که ضرورتاً و اضطراراً منتج است. 🔹 بنابراین هم قضایایی اولی داریم که مقدمات قیاس قرار می گیرند و هم شکل اول در روش قیاسی، بدیهی اولی است و حجیت ذاتی دارد. 🔹 با کاربست اولیات، هم به عنوان مقدمات و هم به عنوان روش قیاسی، ابتدا به فطریات دست می یابیم. با این دسته از معلومات یقینی، عقل همگانی ما وسعت بیشتری می یابد. از اینجا به بعد می توانیم با کاربرد این قضایا در قیاس، به نتایجی تازه برسیم که بدیهی نیستند، اما یقینی اند. با ادامه دادن روند، می توانیم نتایج یقینی دیگری به دست آوریم. این روند، در فضای عمومی فلسفیْ رایج، و راهی شناخته شده است، اما در کنار این راه، در فلسفه از شهود نیز می توان بهره برد. 🔘 پایه بودن شهود در کنار عقل 🔹 یکی از انواع بدیهیات، مشاهدات یا محسوسات است، که شامل محسوس به حس ظاهر و محسوس به حس باطن است. قضایای محسوس به حس باطن را «وجدانیات» نیز می نامند. 🔹 اگر بخواهیم ملاک مقبولیت محسوسات و وجدانیات را بجوییم، به شهود خواهیم رسید. انسان به نفس خویش عالمِ است؛ زیرا خودِ معلوم سراسر نزد عالِم حاضر است و این جزء علم حضوری و شهود نیست. اگر بخواهیم مداقۀ منطقی و معرفت شناختی داشته باشیم، باید ببینیم شهود چه انواعی دارد. 🔘 انواع شهود 🔹 اگر به خوبی تأمل کنیم درخواهیم یافت که شهود، تنها شهود حسی نیست، چه حس ظاهری چه حس باطنی، بلکه افزون بر آنها، «شهود عقلی» و بالاتر از آن، «شهود قلبی» نیز در کار است. بنابراین سه نوع شهود وجود دارد: حسی، عقلی و قلبی. با قبول این نکته، راه برای مطرح کردن شهود در فلسفه گشوده می شود. اما می باید از ججیت و اعتبار معرفت شناختی آن سخن گفت. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 120_123 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️ده فیلم سینمایی که با گیشه جلو رفتند ✍️ علی اصغر سیاحت هویدا 🔻عوامل اصلی یک اثر به‌دنبال چهره‌هایی هستند که بیشترین کنشگری را در فضای مجازی داشته باشد و همین مسئله یک رقابت ناپیدایی در دیده شدن برای سلبریتی‌ها به وجود می‌آورد تا به هر طریقی به‌دنبال تأثیرگذاری۲ یا تعامل۳ باشند و به این وسیله دیده شوند. 🔻 نعره‌های سحر زکریا یا ایجاد کمپین رقص توسط امین زندگانی برای پرستاران در دوران کرونا نیز در همین رده‌بندی جای می‌گیرد. 🔻این روزها دیگر برای فیلم به‌دنبال بازیگر نمی‌روند و به‌دنبال بازیگر در قواره کاراکتر نیستند، بلکه اثر را با معیارهای بازیگر خاص‌شان تنظیم می‌کنند و همین مسئله سبب شده است که کیفیت فرمی و محتوایی کار به‌شدت پایین بیاید و تنها یک دورهمی جذاب ساخته شود تا مخاطب سرگرم شود و نه از حیث برجستگی بصری و مؤلفه‌های فرمالیستی و نه از حیث محتوایی، کشش و مضمون فیلمنامه چیزی عایدش نشود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4460 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش9️⃣1️⃣ ❇️ حجیت ذاتی شهود 🔺 شهود همان علم حضوری است. در علم حضوری، معلوم نزد عالِم حاضر است. البته در هر موردی به حسب خود. در شهود حسی، کنه شیء یافت نمی شود. معیار شهود و علم حضوری، ارتباط مستقیم است. برای اثبات وجود نفس و ذات خود، به دلیل دیگری نیاز نیست؛ زیرا هرکس نزد خود حاضر است و خود را شهود می کند. 🔺 حجیت شهود بر اساس ارتباط حضوری و مستقیم تبیین می شود. موجود خردمند آگاه، در هر حوزه ای، اگر ارتباط حضوری بیابد، آنچه را با آن ارتباط حضوری دارد، به اندازۀ قوت آن ارتباط، ادراک می کند. در علم شهودی، مفهوم و استدلال واسطه نیست. در ساخت علم حصولی، میان معلوم بالذات و معلوم بالعرض فاصله هست، اما در علم حضوری چنین نیست، و واقعیت معلوم نزد عالم حاضر است. 🔺 موضوع دیگر این است که از معلوم حضوری می توان ادراک حصولی نیز داشت و می توان از شهود گزارۀ حصولی فراهم آورد. اما توجیه گر این گونه از علوم حصولی، که برگرفته از شهودند، خود شهود است نه مثلاً اصل عدم تناقض. اگر از ما بپرسند چرا این برگ سبز است، پاسخ می دهیم زیرا می بینیم که سبز است، و به دلیل دیگری نیاز نداریم. 🔺 کسی که محزون است، برای اثبات گزارۀ «غمگینم» غیر از شهود، توجیه گر دیگری نمی طلبد. خودِ شهود کافی است برای آنکه گزاره های برآمده از آن معتبر باشند. 🔘 انکار حجیت شهود به اثباتش می انجامد 🔺 کسی که می گوید در شک خود نیز شک دارد، به چه دلیل می داند که در شکش شک دارد؟ روشن است که این شک نیز باید به شهود درک شود. از کسی که حجیت شهود را انکار می کند، و مثلاً می گوید: «نمی دانم که غم دارم یا شادی، و ادراکی که اکنون دارم، مثلاً می یابم که غمگینم، معلوم نیست مطابق با واقع باشد». می پرسیم: از کجا فهمیدی که نمی دانی غم داری یا شادی؟ همین حالت ندانستن و تردید، حالتی است که به شهود درک شده است و اگر حجیت شهود پذیرفته نباشد، نباید تصدیق کرد که حالت ندانستن وجود دارد؛ زیرا در غیر این صورت باید به او گفت چه بسا می دانی که غم داری یا شادی و آن ادراک ندانستن، ممکن است مطابق با واقع نباشد. 🔺 بنابراین می گوییم حجیت شهود، ذاتی است و از جای دیگری تأمین نمی شود و از همین رو شهود، پایۀ اولی است. 🔘 نقش اصل عدم تناقض در حجیت شهود 🔺 ممکن است گفته شود حجیت شهود نیز بر اساس اصل عدم تناقض تأمین می شود؛ زیرا چیزی با شهود معلوم می شود، بعد با اصل عدم تناقض معلوم می کنیم که نقیضش صادق نیست و بنابراین محتوای شهود تأیید می شود. لیکن باید توجه کرد که اصل عدم تناقض، اثبات کنندۀ محتوا نیست، بل تثبیت کنندۀ آن است؛ یعنی تنها محتوای ثابت شده را تثبیت می کند. محتوای شهود با خود شهود اثبات شده است، اما پس از آن، عقل فلسفی می تواند این اعتقاد را بر اساس این اصل برای خود تثبیت کند، و نزد خود تأکید کند که نقیض آن ادراک، صادق نیست. در اینجا عقلِ همگانی است که در کار شده است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 123_126 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📍 ✅ نشریه دیده‌بان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🏷( شماره 27 ) 🇮🇷 جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم! 🇮🇷 ❗️«بررسی امر جمهوریت و رابطه آن با اسلامیت نظام و شورای نگهبان»❗️ 🔷 جمهوری اسلامی و نسبت دوگانه جمهوریت و اسلامیت 🔷 شورای نگهبان؛ قانون‌گرایی یا مصلحت‌گرایی 🔷 جمهوری خواهی در اندیشه امام خمینی(ره) 🔷 مردم‌سالاری دینی در نظریه تمدن امت 🔷 تحقیر جمهور و تضعیف جمهوریت 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس مطلب در سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=4477 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
27 - ویراست سوم.pdf
20.83M
📍 ✅ نشریه دیده‌بان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🏷( شماره 27 ) 💠جمهوری اسلامی؛نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم! ❗️«بررسی امر جمهوریت و رابطه آن با اسلامیت نظام و شورای نگهبان»❗️ 🔷 جمهوری اسلامی و نسبت دوگانه جمهوریت و اسلامیت 🔷 شورای نگهبان؛ قانون‌گرایی یا مصلحت‌گرایی 🔷 جمهوری خواهی در اندیشه امام خمینی(ره) 🔷 مردم‌سالاری دینی در نظریه تمدن امت 🔷 تحقیر جمهور و تضعیف جمهوریت 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس مطلب در سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=4477 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
1400.04.03 - کرسي ترويجي - ارتباط دين واخلاق ونقش آن دراسلام سازي علوم انساني ازمنظرعلامه مصباح - دکترخواص.mp3
11.96M
بشنوید صوت ✅ موضوع: ارتباط دین و اخلاق و نقش آن در اسلامی‌سازی علوم انسانی از دیدگاه استاد علامه مصباح یزدی(ره) 👤 ارائه‌کننده: جناب آقای دکتر امیر خواص، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 برگزار شده در روز پنج‌شنبه 3 تیرماه 1400 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
41.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ الحاد مدرن ⏺ قسمت اول 💠آیا علم و دین به معنای واقعی در تعارض با هم هستند؟ 🎙دکتر منصور نصیری 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net