eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️، انسان است 🔷 انسان، گرگِ انسان است.همین جمله هابز، برای نشان دادنِ بخشی از ذات کافی است. 🔸کرونا یک بیماری هابزی و فرویدی است. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net 💠https://eitaa.com/fekrat_net/461
♦️، انسان است 🔸️انسان، گرگِ انسان است.همین جمله هابز، برای نشان دادنِ بخشی از ذات کافی است. 🔸️کرونا یک بیماری هابزی و فرویدی است. 🔸️هابز می‌گفت انسان، موجودی اجتماعی نیست و برای تأمین امنیت و فرار از مشکلات زندگیِ فردی، به زندگی اجتماعی روی آورده و بدون وجود حکومتی که با قدرت، را کنترل کند، امنیتی وجود نخواهد داشت. 🔸️در انسان، «خواستی سیری‌ناپذیر و همیشگی برای رسیدن به قدرت بیشتر و بیشتر وجود دارد که تا مرگ ارضا نخواهد شد.» انسان، گرگِ انسان است. 🔸️انسان‌ها بر سر ارضای امیال خود دچار نزاع می‌شوند و در این نزاع فقط آن‌کس که قدرت بیشتری دارد پیروز می‌شود، اما با این حال این پیروزی نیز دوام چندانی نخواهد داشت. زیگموند فروید نیز در کتاب تمدن و ملالت‌های آن می‌گوید هیچ‌چیز به اندازه فرمان آرمانیِ «همنوع خود را همچون خویش دوست بدار» با طبیعت اصلی نوع بشر مغایرت ندارد. 🔸️کرونا بیماری تنازع برای بقاست. تو نه‌تنها باید از گرگ‌های ناقل ویروس فرار کنی بلکه باید بجنگی تا زنده بمانی، احتکار کنی تا پیروز مسابقه باشی، بکشی تا سود به دست آوری، درمانگاه را آتش بزنی تا زنده بمانی. 🔸️این بخشی از ذات ویروس کروناست. کرونا ترجمان طبیِ از یک بیماری فکری است. کرونا معجونی از سرمایه‌داری لیبرال و اخلاق هابزی است. فرار کن تا زنده بمانی. اگر او به تو رسید، بکش تا زنده بمانی. 🔸️ انسان ایرانی و وارث سنت ایمانی در جنگ با چنین انگاره‌ای از دنیای مدرن به مصاف کرونا رفته است. او می‌تواند با یک رهیافت ایمانی این ویروس مافیایی را شکست دهد. نشانه‌های چنین قدرتی در انسان ایرانی هست... ✍🏻 نویسنده: مسعود زین‌العابدین 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️دوگانه‌های پنداری کرونایی 🔶️یکی از عوامل تقویت تمدنهای بشری، همسویی علمی با یکدیگر بوده است. 🔹️ ، این فراز و فرود را به روشنی در یاد دارد. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️دوگانه‌های پنداری کرونایی 🔶️یکی از عوامل تقویت تمدنهای بشری، همسویی علمی با یکدیگر بوده است. 🔹️ ، این فراز و فرود را به روشنی در یاد دارد. در برابر، چالشهای نظری و گاه رفتاری میان میسحیت تحریف شده با دانشمندان تجربی، فیلسوفان و متکلمان، فقها و عرفا و ... سرعت رشد تمدنها را سلب کرده است. 🔹️برخی دوقطبیهای کاذب و بیحاصل، ذهن نخبگان و به تبع آن، لایه های دیگر را مدتها به خود مشغول کرده و از هدف اصلی باز میدارد. از جمله این دو قطبیها، دوگانه عقل و دین، علم و دین، ریشه یابی علمی و الهیاتی نسبت به پدیده ها یا دوگانه درمان تجربی و معنوی است. 🔹️مشاهدات علمی و تجربی یکی از راههای معرفت است که اگرچه به دلیل مشکل استقراء و ... یقینی نیستند، ولی در بسیاری از موارد، معرفتی موجه را به دنبال دارد که از سوی دین نیز تخطئه نشده است. 🔹️روایات نیز معرفتی ظنی، اطمینانی و گاه یقینی به بار می آورند که هیچکدام خارج از قواعد علّی معلولی نیستند. حتی معجزات و کرامات نیز شناساندن موارد ناشناخته از علت ومعلول است نه خارج از نظام علّی معلولی . 🔹️با توجه به مطلب فوق، تعارض میان آموزه های تجربی و دستورات دینی، در بیشتر موارد بدوی و در حقیقت تعارض نما هستند. در موارد تعارض نیز باید تابع موازین معرفت شناختی در باب ارزش معرفت بود. 🔹️گاه ارزش معرفتی روایات برتر از یافته های علمی است و گاه برعکس. نمیتوان گفت همواره روایات بر شواهد تجربی مقدم هستند یا برعکس. 🔹️بنابراین نه ریشه یابی علمی پدیده ها، منافاتی با علل تکوینی و غیبی دارد و نه درمانها و توصیه های تجربی نافی دستورات دینی است. 🔹️زبان علم هیچگاه زبان انحصار نیست. دانشمند تجربی میتواند بگوید در تجربه های من، داروی الف برای درمان ب مفید تشخیص داده شده است ولی نمیتواند تأثیر دیگر علل را نفی کند. 🔹️به عبارت دیگر دانشمند تجربی نمیتواند ادعا کند که عامل این بیماری «فقط» این پدیده است و به همین ترتیب نمیتواند مدعی شود راه درمان این بیماری «فقط» این دارو یا مراقبت است. 🔹️در حادثه ناگوار نیز به همان اندازه که نادیده گرفتن یافته های تجربی که از روشهای معتبر عقلایی و علمی به دست آمده اند نادرست است، تمسخر روایاتی که ریشه یا درمان بیماریها را بیان میکنند، با موازین معرفت شناختی سازگار نیست. 🔹️مناقشات اخیر، گاه سبب فراموشی اهداف اصلی‌تر میشود، فراموش نکنیم مردم به اندازه آرامش و امید، به توکل بر خدا و تقویت ایمان نیز محتاجند، همچنین در کنار تقویت معنویت و نگرش توحیدی، به رعایت اصول بهداشتی نیازمند. 🔹️نگرش کلان و جامع به ابعاد علم و دین و نیز نیازهای مادی و معنوی بشر، امروز بیش از هر زمان دیگر ضروری است. همچنین هزینه القاء تقابل میان راههای معرفتی نیز در شرایطی که جامعه درگیر بحران روحی است، بیش از دیگر زمانها آسیب زاست. 💠 پی نوشت: نگارنده منکر دسیسه‌های و تلاش رسانه‌ای جریان در ترویج تفکر پوزیتویستی و بی اعتنا ساختن مومنین به امور و فضاهای معنوی نیست. 🔸️این یادداشت صرفاً به بعد معرفت شناسانه این مسئله پرداخته است. ✍🏻 نویسنده:حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله محمدی، استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🔰 ♦️تاخت و تاز در شبکه‌های اجتماعی 🎤مصاحبه با مهندس روح الله مومن نسب 🔹گاهی تشخیص کذب یا صدق بودن این محتواها برای کارشناسان نیز سخت می‌شود، چراکه این محتواها توسط تیم‌های حرفه‌ای عملیات‌روانی تدوین و طراحی شده‌اند. 🔹باید توجه داشت که پیام‌ها ساده نیستند و برای ساختن هریک از این پیام‌ها چند نفر، مدت زیادی را اختصاص داده‌اند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️تاخت و تاز در شبکه‌های اجتماعی 🎤مصاحبه با مهندس روح الله مومن نسب 🔹گاهی تشخیص کذب یا صدق بودن این محتواها برای کارشناسان نیز سخت می‌شود، چراکه این محتواها توسط تیم‌های حرفه‌ای عملیات‌روانی تدوین و طراحی شده‌اند. 🔹باید توجه داشت که پیام‌ها ساده نیستند و برای ساختن هریک از این پیام‌ها چند نفر، مدت زیادی را اختصاص داده‌اند. 🔹لذا حرف به حرف این پیام‌ها حساب‌شده نوشته شده است. این مطالب در نهایت به گونه‌ای منتشر می‌شوند که پاسخ‌ها به این شایعات دیده نشوند. یعنی شایعه منتشر می‌شود، اما پاسخ به این مطالب کذب در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد. 🔹در چنین شرایطی باید بیشتر دقت شود که خدای‌ناکرده، به این شایعات دامن نزنیم. بعضاً دیده می‌شود که مدیران صفحات پربازدید برای اینکه از دور کنار نروند، اخبار روز را بازنشر می‌کنند. 🔹از نظر قانونی، جرم بازنشر کننده محتوا و تولید کننده باهم برابر است. از نظر اخلاقی و شرعی نیز انتشار این‌‎گونه مطالب پسندیده نیست. 🔹تصور کنید، پیام، تصویر یا ویدئویی در صفحه‌ای منتشر می‌شود و به فردی می‌رسد که مشکل قلبی دارد. این فرد از ترس اینکه به عارضه موجود در محتوای تولید شده دچار نشود، دچار سکته می‌شود و حتی جان خود را از دست می‌دهد. 🔹به نظر من بیشتر از آموزش مقابله با کرونا، نیازمند آموزش سواد رسانه و سواد فضای مجازی در این روزها هستیم. 🔹بایستی به آموزش داده شود که از محصولات بدِ فناوری اطلاعات استفاده نکنند و بلکه از محصولات خوب نیز به اندازه استفاده کنند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
مصاحبه با روح الله مؤمن نسب، کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی.pdf
72.8K
♦️تاخت و تاز در شبکه‌های اجتماعی 🎤مصاحبه با مهندس روح الله مومن نسب 🔹بایستی به آموزش داده شود که از محصولات بدِ فناوری اطلاعات استفاده نکنند و بلکه از محصولات خوب نیز به اندازه استفاده کنند. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ یا باد استغنا 🔹️این فقرآگاهی می‌تواند دست تعدی بشر به طبیعت را اندکی کوتاه کرده و جهان را متذکر آشوب نهفته در نظم کنونی عالم سازد. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ یا باد استغنا 🔸️اولاً: این نیز بگذرد. 🔸️ثانیاً: گمانم این است که فردای کرونا، وضع ایران بهتر از دیروز آن خواهد بود. 🔸️ثالثاً: باید همه تدابیر عقلایی و علمی را در مقیاس فردی و جمعی به کار بست. 🔸️رابعاً: دعا به درگاه الله و توسل به نور آل الله در این اوقات ضروری است. اما؛ 🔹️این ابتلاء جوهری دیگر دارد که حاوی عنصری گفتگو ناپذیر است که در برابر آن «سامان سخن گفتن نیست». در شرح این مطلب، بخشی از صحنه هجوم لشکریان مغول را به نقل از تاریخ جهانگشای جوینی بخوانیم: 🔹️چنگیز، متوجه بخارا شد…و به دروازه قلعه نزول فرمود‎…و لشکرها برعدد مور و ملخ فزون بود و از حصر و احصاء بیرون، فوج فوج، هر یک چون دریای ِ در موج می‌رسیدند و برگرد شهر نزول می‌کردند‎…چنگیزخان به مطالعه حصار و شهر در اندرون آمد، و در مسجد جامع راند و در پیش مقصوره بایستاد… و پرسید که «سرای سلطان است؟» گفتند: «خانه یزدان است.» …انبارها که در شهر بود گشاده کردند و غله می‌کشیدند و صنادیق مصاحف به میان صحن مسجد می‌آوردند و مصاحف را در دست و پای می‌انداخت و صندوق‌ها را آخور اسبان می‌ساخت…و اوراق قرآن در میان قاذورات لگدکوب اقدام و گشته‎،در این حالت،امیرامام جلال الدین علی بن الحسن الرندی، که مقتدای سادات ماوراءالنهر بود، روی به امام رکن الدین امام زاده، که از افاضل علمای عالم بود، طیب الله مرقدهما، آورد و گفت: «مولانا، چه حالت است، اینکه می‌بینم، به بیداری است یا رب یا به خواب؟!مولانا امام زاده زاده گفت: 🔹️«خاموش باش، بادِ بی‌نیازی است که می‌وزد. سامان سخن گفتن نیست!»... 🔹️در هنگام باد بی‌نیازی خداوند، مسجد و میکده یا مسلم و کافر فرقی ندارند. چه کسی می‌پنداشت حادثه‌ای بتواند جمعه و جماعات و خانه یزدان را تعطیل کند؟ 🔹️اینچنین است که هم امن نبوده و آنان که بیهوده از خدا طلب استثنا می‌کنند، نه تنها پشت به علم و عقل کرده‌اند، بلکه به اسم غنی و عزیز حق تعالی کافر شده‌اند که: 🔹️یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی الله وَالله هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ؛ إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَ یَأْتِ بِخَلقٍ جَدِیدٍ 🔹️ای مردمان شما به سوی خدای، تهی‌دستانید و خدای است بی‌نیاز و ستوده. اگر خواهد شما را جمله نابود می‌کند و آفریدگان دیگر می‌آورد. 🔹️ هر چه هست به وجهی، طوفان بی‌نیازی خداوند را یادآور است که چون لشکر مغول از شرق وزیدن گرفته و ملت‌های جهان را درمی‌نوردد و کافر و مؤمن یا ووهان و نمی‌شناسد. 🔹️در برابر استغنای الوهی، غرور به حقانیت و دعوی بهتر یا برتر بودن از سایر ملل و مذاهب، است و آدمی را پناهی جز اقرار به فقر و نیاز نیست که به قول حافظ: به هوش باش که هنگام باد استغنا هزار خرمن طاعت به نیم‌جو ننهند یا: چو یار ناز نماید شما نیاز کنید. 🔹️این فقرآگاهی می‌تواند دست تعدی بشر به طبیعت را اندکی کوتاه کرده و جهان را متذکر آشوب نهفته در نظم کنونی عالم سازد. گرچه سامان سرمایه‌سالاری فراگیر، هر امکانی در جهت گشایش و فتوح را در درون خود هضم کرده و به فروبستگی می‌کشاند. و الله اعلم! 📝 نویسنده:سیدحسین شهرستانی 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️مبانی علوم اجتماعی 🔻(جلسه اول) 🔷فلسفه و علم در علمی امروز دو لفظ سرگردان هستند. 🔸️علم نوعی از معرفت است و فلسه نوعی دیگر از معرفت. 🔸️فلسفه اما، معرفت عقلی است و روش آن آزمون نیست. در حقیقت تفاوت علم و فلسفه در روش است. 🔸️به لحاظ تاریخی نیز فلسفه تقدم بر علم دارد. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️مبانی علوم اجتماعی 👤مدرس: استاد پارسانیا 🔻(جلسه اول) 🔷فلسفه و علم در علمی امروز دو لفظ سرگردان هستند. 🔸علم نوعی از معرفت است و فلسه نوعی دیگر از معرفت. 🔸علم، معادل سایِنس (Science) است. ساینس دانش تجربی و آزمون‌پذیر است. 🔸فلسفه اما، معرفت عقلی است و روش آن آزمون نیست. در حقیقت تفاوت علم و فلسفه در روش است. 🔸به لحاظ تاریخی نیز فلسفه تقدم بر علم دارد. 🔸روزگاری بود که علوم درون فلسفه بودند و با گذر زمان علم‌های مستقل شدند. در واقع، روزگاری بود که موضوعات مربوط به این علوم با روش عقلی درباره‌شان بحث و گفت و گو می‌شد، اما به تدریج روش علمی و تجربی جایگزین روش عقلی شدند. 🔸ابتدا علوم تجربی جدا و مستقل شدند؛ و به تدریج، حوزه موضوعات انسانی استقلال یافتند. متأخرترینِ این‌ها، علوم اجتماعی است. تا همین اواخر، علوم اجتماعی، فلسفه اجتماعی بودند. 🔸تفاوت فلسفه اجتماعی و فلسفه انسانی با علم انسانی و علم اجتماعی، در روش‌های عقلی یا تجربی آنان است، در موضوع نیست. 🔸تقابل فلسفه و علم، سابقه‌ی 200 ساله دارد. پیش از آن فلسفه و علم معنای مترادف داشتند و به یک معنی به کار برده می‌شدند و معنای علم، دانش تجربی نبود. 🔸فلسفه نیز در برابر شعر و مغالطه قرار داشت. اما از قرن 19، علم و فلسفه معنای جدیدی پیدا کردند. نخستین مرتبه «اگوست کُنت» معنای جدیدی را به کار برد و گفت: «علم، دانش تجربی و آزمون‌پذیر، و فلسفه، دانش عقلی است» و از آن پس، این تعریف جا افتاد. البته این که علم تنها دانش تجربه‌پذیر است، محل بحث‌های فراوانی است. 🔸باید توجه داشت که در گذشته این‌گونه نبود که همه علوم، روش عقلی داشته باشند. و آن‌چنان نیست که علمی سراسر متشکل از تجربه باشد و گزاره‌های عقلی در آن وجود نداشته نباشد. 🔸ابن‌سینا از جمله افرادی است که تصریح دارد: « نمی‌توانیم علم تجربی محض داشته باشیم.» بایستی گفت بدون عقل، علم پدید نمی‌آید. اما علم الزاماً فقط عقلی نیست. لذا نمی‌توان گذشتگان را متهم کرد که تنها عقلی می‌اندیشیدند و حس و تجربه را در نظر نداشتند و از آنان بهره نمی‌بردند. 🔸اما اگر فلسفه اجتماعی و فلسفه انسانی را با تعریف کُنت به کار ببریم، می‌شود: «با روش‌های عقلی راجع به مسائل انسانی و اجتماعی و... سخن گفتن»؛ این در حالی است که اگر روان‌شناسی بخواهد علم باشد، بایستی آزمون‌پذیر سخن بگوید. 🔸سخنان ابن‌سینا، فارابی و صدرالمتألهین در مورد نفس انسان، فلسفه انسانی هستند، یعنی با روش عقل راجع به انسان سخن گفته‌اند. بحث‌های این بزرگان راجع به اجتماع نیز فلسفه اجتماعی است و علم اجتماعی نیست، علم اجتماعی تنها آزمون‌پذیر سخن‌‌گفتن است. 🔸خلاصه بحث اینکه: اگر فلسفه را مطابق با معنای کُنت لحاظ کنیم، یعنی با روش عقلی راجع به انسان و جامعه سخن‌گفتن و بحث‌کردن. اما اگر با روش حکمای اسلامی بخواهیم سخن بگوییم و فلسفه را به معنای عام آن به کار ببریم، فلسفه اجتماعی، طبیعی و انسانی یعنی: علم اجتماعی، علم طبیعی و علم انسانی. اما علم معنایش الزاماً عقلی بودن نیست و می‌تواند تجربی هم باشد. 🔸فلسفه به معنای خاص متافیزیک است. هنگامی که فلسفه به معنای خاص را به موضوعی خاص نسبت دهیم، آن را به معنای موضوع حقیقی‌اش به کار نبرده‌ایم. 🔸فلسفه علوم اجتماعی و انسانی با این توصیف به معنای متافیزیک علوم اجتماعی و متافیزیک علوم انسانی هستند. 🔸این علم، علم درجه اول است. فلسفه علم اجتماعی در این بیان و این معنا (که مطابق با تعریف کُنت نیست) یعنی بخشی از متافیزیک که علم اجتماعی روی آن سوار می‌شود. در این معنا، فلسفه علوم اجتماعی بخشی از فلسفه به معنای خاص متافیزیک است. 🔸گاهی فلسفه علم اجتماعی، علم درجه دوم به کار برده می‌شود و بحث‌های متافیزیکی نمی‌کند. در این حالت فلسفه علم اجتماعی، نه فلسفه به معنای خاص است و نه علم تجربی و علم انسانی. 🔸بلکه راجع به این بحث می‌کند که هر فلسفه‌ای چه فرصت‌هایی و چه اساسی را برای آن علم ایجاد می‌کند. لذا، راجع به متافیزیک بحث نمی‌کند، و در حقیقت موضوع آن علم واقعیت است. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
مبانی علوم انسانی - استاد پارسانیا - ج 1.mp3
20.24M
♦️مبانی علوم اجتماعی 👤مدرس: استاد پارسانیا 🔻(جلسه اول) 🔷فلسفه و علم در علمی امروز دو لفظ سرگردان هستند. 🔸️به لحاظ تاریخی نیز فلسفه تقدم بر علم دارد. 📌 کانال فکرت: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net