eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
6.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | رابطه مردم و حاکم از نگاه امیرالمومنین(ع) 💢 شهید مطهری، روایتی را از امیرالمومنین درباره حقوق مردم و حاکم نقل می‌کنند:‌ «... اگر حرف تندی گفتم خودتان را نبازید؛ مردانه انتقاد خودتان را به من بگویید،‌ از من حریم نگیرید.» •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @Fekrat_Net
💢 جایگاه فطرت در اندیشه شهید مطهری 🎙حجت‌الاسلام دکتر محمد غفوری‌نژاد، دانشیار گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب 🔸یکی از برجسته‌‌ترین اندیشه‌‌های شهید مطهری، نظریه فطرت است. ایشان در جایی نظریه فطرت را اُم‌‌المسائل اندیشه اسلامی می‌‌خوانند و برای او نقش اندیشۀ مادری (اصل مادر) قائل هستند. در جایی دیگر تعبیرشان این است که نظریه فطرت، حیاتی‌‌ترین مسائل معارف اسلامی است. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 نسبت هویت ملی و دینی با تحقق امت اسلامی 🎙دکتر سیدجواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔸وقتی انقلاب ایران رخ می‌دهد، گفتمان امام غالب می‌شود و امت واحده شکل می‌گیرد، تلاش می‌کنند امام چه در بیرون و چه در درون به‌عنوان یک ایدئولوگ یا رهبر مسلمین جهان معرفی و صورت‌بندی کنند. گفتمان انقلاب اسلامی و تأثیر نظام جمهوری اسلامی در جهان اسلام واکنشی ایجاد می‌کند که امام می‌فرماید همان‌طور که ملت ایران پادشاه خودشان را اسقاط کردند و به زیر کشیدند، ای ملت‌های مسلمان شما هم برخیزید. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢 نسبت هویت ملی و دینی با تحقق امت اسلامی 🎙دکتر سیدجواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم ا
📌اسلام شیعی و اسلام سنی در اسلام نداریم. تشیع و ولایت باطن اسلام به معنای واقعی کلمه است. آن‌ها در مقابل بحث نژادی هانری کربن که تشیع را به مثابه امتداد ایران باستان و به‌عنوان امتداد زروانیزم و زرتشتی‌گری می‌بیند بحث دیگری را ایجاد می‌کنند. اگر بخواهیم دهه ۹۰ را صورت‌بندی کنیم، این دهه احیا و بازسازی جریان نوباستان‌گرایی است که تلاش می‌کند با جریان مذهبی یا ملت یک تقریب ایجاد کند. برخی کارگزاران نظام نیز در ساختار کلی نظام به این تقریب دامن می‌زنند؛ یعنی بزرگترین جایزه علوم انسانی اسلامی به آثار آقای سیدجواد طباطبایی اهدا می‌شود! 📌ایران کشور مهمی در منطقه و در جهان است؛ اما اگر بخواهد در این نقطه از جهان و در این عصر تأثیرگذاری داشته باشد صرفاً با اتکای بر ایدئولوژی نمی‌تواند تأثیرگذار شود. باید ابزارهایی در اختیار داشته باشد. به‌عنوان مثال ابزاری مثل ابزار نظامی و ابزار اقتصادی اهمیت دارد. روسیه قدرت نظامی را در اختیار دارد؛ اما قدرت اقتصادی‌اش ضعیف است. روسیه یک چیزی ندارد و آن نیز استقلال معنوی است. آن‌ها از نظر هویت، یک هویت چند پاره‌ای پیدا کرده‌اند. پوتین در این دوران تلاش می‌کند به سمت نومحافظه‌کاری پیش برود و یک هویت مستقل روسی شکل بدهد. 📌روشنفکران و دانشگاهی‌ها در عصر دولت‌ملت دائم بر طبل انفکاک می‌کوبند و تلاش می‌کنند مرزهای هویتی را مشخص کنند. برای مثال وقتی آقای اسلامی ندوشن در روزهای اخیر فوت کرد همه از چپ و راست از او تجلیل می‌کنند. من نمی‌گویم که تجلیل نکنید ولی اسلامی ندوشن چه نسبتی با ایدئولوژی امت اسلامی دارد؟ دقیقاً برخلاف آن است؛ ولی چون بر زبان فارسی و هویت ملی که رنگ و بوی شیعی و اسلامی نداشته باشد تأکید می‌کند، حمایت شد. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📂 پرونده «اندیشه مطهر» 📂 🎙 گفتگو | سیره استاد شهید مطهری در باب نقد اندیشه‌‌ها مطالعه گفتگو 📍یادداشت| گلوله‌ای که بر مغز عقل انقلاب نشست مطالعه یادداشت 🎙 گفتگو | مهجوریت قرآن از منظر شهید مطهری(ره) مطالعه گفتگو 🎞 مسئولیت اجتماعی مسلمانان مشاهده کلیپ در آپارات 🎙 گفتگو | شاخصه‌‌های شخصیت شهید مطهری(ره) مطالعه گفت‌وگو 📍یادداشت | جهان‌بینی اسلامی و غرب‌شناسی در منظومه فکری شهید مطهری مطالعه یادداشت 🎙 گفتگو | نگاهی بر سلوک علمی و اجتماعی شهید مطهری مطالعه گفتگو 🎞 آزادمردی در نگاه شهید مطهری مشاهده کلیپ در آپارات 🎙 گفتگو | شهید مطهری و زیست اجتماعی در جامعه مطالعه گفتگو 🎙 گفتگو | انقلاب اسلامی و آسیب‌‌شناسی آن از منظر شهیدمطهری مطالعه گفتگو 📻 پادکست |‌ حکمت و مطهری شنیدن صوت پادکست 🎙 گفتگو | شهید مطهری؛ ویژگی‌‌ها و شاخصه‌‌ها مطالعه گفتگو 📍یادداشت | جایگاه شرور در نظام آفرینش الهی از دیدگاه شهید مطهری مطالعه یادداشت 🎞 رابطه مردم و حاکم از نگاه امیرالمومنین(ع) مشاهده در آپارات •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 نقش نخبگان و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان در پیشبرد شعار سال 🎙حجت‌الاسلام دکتر محمداسماعیل عبداللهی؛ استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه 🔸خاصیتی که نامگذاری‌‌ سال دارد از یک سو، اولویت‌‌های مشخص شده را هدف قرار می‌دهد و وحدت رویه‌ای ایجاد می‌‌کند و در مجموع به حرکت عمومی کشور انسجام می‌‌بخشد تا به اهداف مورد نظر در آن سال برسند؛ و از سوی دیگر، برای تحقق یک هدف اولویت‌دار لازم است که همۀ ظرفیت‌های نظام به کار گرفته شود، بسیج امکانات مادی و سرمایه‌‌های انسانی تحقق پیدا کند، از اتلاف منابع مادی و سرمایه‌ها و فرصت‌های موجود جلوگیری شود تا به آن اولویت‌‌های مشخص شده پرداخته شود. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢 نقش نخبگان و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان در پیشبرد شعار سال 🎙حجت‌الاسلام دکتر محمداسماعیل عبدال
💢 نقش نخبگان و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان در پیشبرد شعار سال 📌بنیاد ملی نخبگان چند مأموریت مهم دارد که شامل: شناسایی دقیق، رصدکردن نخبگان، تسهیل به کارگیری نخبگان، زمینه‌سازی برای جذب نخبگان و استفاده از استعداد‌‌ها و توانمندی آنها، انگیزه‌سازی برای بازگشت نخبگانی که از کشور مهاجرت کردند و از همه مهم‌تر وظیفه دارد برای رشد و تقویت استعدادهای ملی از پایه فکر کند. بنابراین می‌‌توان گفت که مهم‌ترین وظیفه آن تربیت، رشد و انگیزه‌دادن به نخبگان می‌‌باشد. 📌به کارگیری همین نخبگان در رده مسئولین اجرایی تخصصی در حوزه کارایی خودشان و امکان بهره‌برداری مفید و شایسته از تسهیلات خوب و کیفی یعنی تسهیلات با مقدار لازم با کمترین چالش‌ها و بروکراسی‌های اداری می‌تواند زمینه‌سازی برای رشد و تعالی علمی باشد. نکته دیگر هم جهت‌دادن نخبگان و استعدادها به سمت نیازهای اساسی کشور در پنجاه سال آینده است که باید مورد توجه سیاست‌گذاران این حوزه قرار گیرد. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 سلسله گفتگوی «عصر جدید و آسیب‌های اجتماعی» نشست اول: 🎯 عصر جدید و ترویج فرهنگ شهرت در جامعه 👤دکتر محمدعلی روزبهانی 🕰 دوشنبه ۲/۱۹ ساعت۲۲ نشست دوم: 🎯 عصر جدید و تأثیر آن بر سبک زندگی 👤دکتر زهرا اخوان مقدم 🕰 چهارشنبه ۲/۲۱ ساعت۲۲ نشست سوم: 🎯 پویش‌های مردمی عصر جدید و دغدغه‌های عمومی 👤 محمد جلیلی 🕰 جمعه ۲/۲۳ ساعت۲۲ 💢 پخش از اینستاگرام فکرت •┈┈┈••✾••┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 نگاهی به کثرت‌گرایی دینی 🎙دکتر داود حیدری، عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔸نجات و رستگاری در انحصار پیروان دین خاصی نیست بلکه پیروان‌ سایر‌ ادیان ‌نیز ‌می‌توانند ‌اهل‌نجات باشند. به عبارت دیگر ملازمه‌ای بین حقانیت و نجات وجود ندارد بر طبق منابع دینی رحمت و غفران الهی، کسانی را که در برابر حق تعصب و عناد نورزیده‌اند در برمی‌گیرد و اگر کسی به دلایلی شناختی از حقیقت نداشته باشد اما دارای دارای صفت تسلیم باشد هرگز مشمول عذاب الهی نخواهد شد. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢 نگاهی به کثرت‌گرایی دینی 🎙دکتر داود حیدری، عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه علوم ا
💢 از آنجا که سازش به نحوى با اصل پلورالیسم که قائل به تکثر است، منافات دارد، سازش یعنى رفع اختلاف‌ها و پذیرش اشتراک‌ها، درحالى‌که پلورالیسم، پذیرش اختلاف‌هاست. این را چگونه تحلیل مى‌فرمایید؟ 📌اگر مراد از سازش آن باشد که همه یکسان بیندیشند و عمل بکنند این امر نه ممکن است و نه مطلوب. اختلاف عقیده امری طبیعی است و حتی بدون آن رشد و تعالی جامعه میسر نخواهد بود. اما آن چه مهم است مدیریت این اختلاف‌ها و بهره‌گیری از آن برای رشد و تعالی جامعه است. 📌و اگر مراد همزیستی و تعامل سازنده با یکدیگر باشد منافاتی با دیدگاه کثرت‌گرا ندارد. مدافعان کثرت‌گرایی گوهر ادیان را امر واحدی می‌دانند و اختلافات را به اعتقادات، شرایع و مناسک برمی‌گردانند که اموری خارج دین تلقی می‌شوند و زائیده سنت‌ها و فرهنگی مختلف و برآمده از اختلاف در تفاسیر و اختلاف‌های زبانی و غیر واقعی است و نه حقیقت دین. ادیان هیچ‏گونه اختلاف واقعى ندارند. همه ادیان یک چیز می‌گویند. اختلاف آنها در ظاهر است. حقیقت واحدى را با تعبیرها و کلمات گوناگونى بیان مى‏کنند. در نظریه کثرت‌گرایی دینی اختلافات کم اهمیت شمرده می‌شود و بر گوهر واحد ادیان تاکید می‌شود. 📌اما باید توجه داشت که علی‌رغم ادعای کثرت‌گرایی دینی مبنی بر رفع تعارض‌‏ها و اختلاف‏‌هاى ادیان اولاً این نظریه اختلافات را از بین نمی‌برد بلکه آموزه‌های اختصاصى هر دینی را به عنوان امورى غیر اساسى، نادیده می‌گیرد و آنها را به کنارى می‌‏نهد، بدون توجه به اینکه این آموزه‌ها چقدر براى خود آن دین اهمیت دارند. و ثانیاً این نظریه از نظر دینى، بی‌طرف نیست زیرا با نگرش‌هایی که بر بُعد اجتماعى و عملى دین تأکید دارند به شدت مخالفت می‌کند. مردود انگاشتن بخش‌هایی از ادیان نه تنها اختلافات را از بین نمی‌برد بلکه خود موجب افزودن اختلافی بر اختلافات قبلی است. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 جایگاه عقل کاشف در تفسیر المیزان 🔸علامه قائل به حسن و قبح عقلی است؛ اما جایگاه عقل به نحو کشف است و نه حکم، یعنی این‌گونه نیست که تصدیق عقل به حسن و قبح افعال، به شکل ایجاد و انشاء مستقل این عناوین برای این افعال باشد؛ بلکه به نحو کشف است؛ یعنی پرده از این امر برمی‌دارد که این حسن و یا مصلحت در نسبت با این فعل، قابل اعتبار از واقعیت خارجی است؛ اما اشاعره اساساً عقل را حتی به عنوان کاشف حسن و قبح قبول ندارند و تنها مرجع آن دو را حکم شرع می‌دانند. ✍️ محسن ابراهیمی، دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💢 جایگاه عقل کاشف در تفسیر المیزان 🔸علامه قائل به حسن و قبح عقلی است؛ اما جایگاه عقل به
💢جایگاه عقل کاشف و نسبت آن با وحی 📌با تبیین اجمالی دیدگاه علامه، می‌توان به ثمرۀ مهم این مبنای علامه در بحث از تفسیر قرآن پرداخت. شرح این ثمره به این صورت است که بیان می‌شود از آنجا که عقل در جایگاه کشف قرار دارد؛ زمینه‌ای برای هماهنگی میان عقل و وحی به شکل قوی و حداکثری فراهم می‌شود. این مطلب را می‌توان در ضمن دو مرحله نشان داد: 📌مرحله اول به این صورت است که بیان می‌شود: توافق عقل و وحی، نوعی توافق بنیادین و مبنایی است؛ زیرا که جایگاه وحی نیز همانند عقل، جایگاه کشف است. امری که مورد تأکید علامه است و در مقدمه المیزان این مطلب به شکل مکرر بیان می‌شود که وحی، نور و تبییان هر چیزی است؛ بنابراین کارکرد عقل و وحی به شکل مبنایی، هماهنگ با یکدیگر است. 📌مرحله دوم این است که وحی در مقام کشف حقایق، با محدودیت‌ها عقل در فهم و شناخت هستی مواجه نیست و بنابراین نوعی برتری نسبت به عقل پیدا می‌کند به گونه‌ای که عقل می‌تواند در پرتو وحی، رشد کند و توافق وحی و عقل منجر به شکوفا شدن گنجینه‌ها و دفینه‌های عقل می‌شود: آن‌چنان که در نهج‌البلاغه بیان می‌شود: «لیثروا لهم دفائن العقول» و این ثمره یکی از وجوه اصلی امتیازات المیزان از سایر تفاسیر است و از همین رو دیده می‌شود که در تفسیر المیزان – که تفسیر قرآن به قرآن است- نه تنها عقل و مباحث فلسفی کنار گذاشته نمی‌شود؛ بلکه در چارچوب این اسلوب تفسیری مباحث فلسفی به شکل عمیق‌تر مطرح و تبیین می‌شود. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net