1572680061-9665-59-3.pdf
492.6K
#پیشنهاد_دانلود
🔰نسبت اندیشه سیاسی سعدی با نظریه های روابط بین الملل
🔻یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سال های اخیر ذهن دانش پژوهان، سیاست گذاران فرهنگی و آموزشی و حتی مقامات عالی کشور را به خود مشغول کرده، زمینه سازی برای تولید دانش بومی و نیل به چنین دانشی است. دانش روابط بین الملل نیز از این دغدغه جدا نبوده و همیشه این بحث وجود داشته که تا چه حد تولید دانش بومی در این رشته صورت گرفته است. یکی از پایه های تدوین نظریه های بومی روابط بین الملل، توجه به سنت های فکری در طول تاریخ یک کشور است. سعدی از جمله شاعران ایرانی است که در نظم و نثر خود به حوزه ی سیاست و حکومت توجه نشان داده است. بر این اساس، سؤال اصلی پژوهش این است که نگاه سعدی به جهان و روابط با سایر دولت ها در قالب کدام سنت نظری جای می گیرد؟ هدف از انجام این پژوهش، شناخت و معرفی سرمایه های فکری و اندیشه ای ایرانیان برای بهره گیری در تولید نظریه های بومی روابط بین الملل در آینده است.
لینک دانلود:
🌐http://fekrat.net/?p=723
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️ #کرونا و افول اندیشه غرب
🔹️امروز غرب با فقدان تئوری روبروست، تئوریهای مادی غرب تماماً به گِل نشسته، غرب دیگر نسخهای برای سعادت بشریت ندارد و البته هیچگاه نداشته است.
🔹️امروز تشت رسوایی غرب بیش از پیش به زمین افتاده است. امروز از غرب تنها هیمنهای پوشالی مانده که آن هم در حال ریزش است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️ #کرونا و افول اندیشه غرب
🔹️از روزی که برای اولینبار نام کرونا را شنیدیم تا الان که اوج کروناستیزی در دنیاست، اخبار و تحلیلهای زیادی از تأثیرات اقتصادی کرونا تا جهان پساکرونا مطرح شده است. البته پیامدهای کرونا تنها در اقتصاد خلاصه نمیشود و فرهنگ، جامعه و حتی مسائل امنیتی و نظامی را در بر میگیرد.
🔹️در روزهای ابتدای شیوع کرونا در ایران، رسانههای بیگانه چنان جنگ تبلیغاتی را علیه ایران به راه انداختند، که گویی ایران مرکز تولید و پخش کرونا در دنیا شده و اصلاً مقصر اصلی این ماجرا ایران است.
🔹️اما مدتی نگذشت که با شیوع کرونا در اروپا و #آمریکا و درماندگی برخی از همین کشورهای مدعی پیشرفت و تکنولوژی در مهار کرونا، ورق کاملاً برگشت.
🔹️البته ابعاد رسانهای جنگ نرم با طعم کرونا فراتر از اینهاست و تحلیل خود را دارد. آنچه در این بین برای ما مهم است، ناکارآمدی غرب مدرن و اتوپیای روشنفکران غربزده در کنترل پدیدهای است که ظاهراً خود بانی آن بودهاند.
🔹️امروز شهرهای بزرگ آمریکا و اروپا، همانجا که مهد دموکراسی، آزادی، لیبرالیسم، صنعت و توسعه هستند در این ماجرا به گِل نشستهاند. چه کسی باور میکرد ذرهای ویروس بتواند زندگی آنها را مختل کند.
🔹️صحبت از کشورهای پیشرفته اروپاست، نه فلان کشور دور افتاده آفریقایی. صحبت از کشورهایی است که شعار توسعهشان گوش فلک را کَر کرده است. به راستی چه بر سر غرب آمده و به کدامین سو در حرکت است؟ کرونا دقیقاً چه میخواهد به ما بگوید؟!
🔹️یکی از مهمترین مطالبی که کمتر در تحلیلهای پیرامون ناکارآمدی غرب در مهار کرونا به آن اشاره شد، اساساً تحلیل ناکارآمدی تفکری است که غرب مدرن را بنا نهاده و بشریت را به چنین روزی انداخته است.
🔹️فیلسوفان علم در دنیا معتقدند که رفتار حکومتها ریشه در نوع تفکر آنها دارد. به بیان سادهتر: بگو چگونه میاندیشی تا بگویم که هستی! نوع اندیشیدن و تفلسف است که رفتار سیاسی و اجتماعی ما را رقم میزند.
✍🏻نویسنده؛محسن مومنی
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=705
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ضروریات گفتگوی موفق
🔸ما باید در کسب معرفت دست در دست هم نهاده و همه با هم در تکمیل معرفت بشر بکوشیم.
🔸این نکته را ارسطو بیست و چند قرن پیش گفته که معرفت با یک نفر حاصل نمیشود.
🔸از این طرف هم نخستین فیلسوف ما «کندی» (مرگ ۲۵۶ ق.) همین نکته را مورد تاکید قرار داده که هیچ قومی را به خاطر باورهایش تحقیر نکنیم، چون معرفت جز با همکاری و تعاون کل بشر رو به پیشرفت نمیرود.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ضروریات گفتگوی موفق
🔸سعادت دنیوی و اخروی انسان بیش از هرچیز محصول تفکر اوست.
🔸چنانکه در حدیث آمده: تفکر یک ساعت، برابر با ارزش هفتاد سال عبادت است.
🔸گفتگوی علمی موفق آن است که در باور ما تحول ایجاد کند. این تحول صورتهای مختلف دارد که عبارتند از:
1⃣ رفع ابهام؛ اگر در تصور یک مسئله و یا در توجیه آن، ابهامی وجود داشت، آن ابهام رفع شود.
2⃣ تکمیل توجیه؛ اگر توجیه یک مسئله ناقص بود، در ضمن بحث، این توجیه به گونهای تکمیل گردد.
3⃣ تغییر عقیده؛ اگر معلوم شد که باور یکی از دو طرف نادرست است، آن باور را کنار بگذارند.
4⃣ ادامه تحقیق؛ در صورتی که از بحث و گفتگو به نتیجه نرسند، هر دو طرف بپذیرند که به تحقیق خود ادامه دهند و در آینده بازهم گفتگو داشته باشند تا بتوانند به یکی از سه نتیجه یاد شده دست یابند.
🔸بدیهی است که دستیابی به این تحولها در گرو شرایط ذهنی متعددی در طرفین بحث است.
🔸در بحث موفق شرایط بسیاری نقش دارند تا ما از بحث خود به نتیجهای برسیم، نتیجهای که با آن افرادی هدایت شوند و از دیدگاه نادرست دست بردارند و به دیدگاه درست روی آورند. اگر برخی از این شرایط در بحث رعایت نشوند، بحث و گفتگو بی نتیجه میماند و گفتگوکنندگان دچار جمود و تعصب شده، هرگز تن به تحول نمیدهند، چنانکه عملاً ما این جمود و تعصب را در اختلافات دینی و مذهبی و حتی گاهی در بحثهای سیاسی، همه جا مشاهده میکنیم.
✍🏻نویسنده؛سید یحیی یثربی
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=686
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️تعامل چین با ایران هم طبیعتاً حول تعاملات اقتصادی قرار گرفته است و کنترلمان نسبت به نظام تصمیمات سیاسی چین در عرصههای مختلف بینالمللی، عموماً با تعدیل در فضای تجاری صورت گرفته است.
🔹لذا ارتباط تعامل ما با چین اصولاً یک ارتباط غیر سیاسی و ارتباط اقتصادی بوده، این ارتباط اقتصادی را ناظر به منافع ملی خودمان میتوانیم هر زمانی که لازم باشد افزایش یا کاهش دهیم؛ البته در بعضی از موارد هم پیش آمده که تعدادی از مدیران ما با گرایش شدیدی که به سمت غرب پیدا کردند، سعی کردند موانعی در مسیر تعامل اقتصادی ما با چین ایجاد کنند، که در خود غرب و در مناسباتی که در فضای بینالمللی داشتهاند ضربهاش راخوردند.
🔹از طرف دیگر ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
🔹این وابستگی تقریباً در حوزه تجارت چیزی در حدود۴۰ درصد کل تجارت خارجی ما را شامل میشود و این باعث شده که ما نسبت به فشارهایی که ممکن است هر از گاهی چین به ما بیاورد یا دنیا به چین بیاورد، ضربهپذیر باشیم.
🔹این سیاست میانی ما و سیاست تنوع تجاری با حفظ احترام متقابل و البته برقراری و تداوم روابط اقتصادی است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی
🎬 درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️انسان جعلی
🔶جهان پر است از انسان جعلی.
🔹انسانهای جعلی از نظر ظاهری کاملا شبیه انسانهای حقیقیاند و همین نیز تشخیص آنان را از یکدیگر دشوار میسازد.
🔹آنها میتوانند صاحب ثروت، مکنت، منزلت و مدرک باشند، بی آنکه شریف باشند و دانشی اندوخته باشند و آزاده باشند و راستی در وجودشان نقشی بسته و یا رنگی بر وجودشان زده باشد.
🔹برجستهترین تفاوت آنها با انسانهای حقیقی در قدرت برنشاندن ناحق به جای حق و برساخته سخن دروغ به جای کلام راست است: دروغ را هرچه گندهتر میگویند تا امکان نپذیرفتن آن به حداقل ممکن برسد.
🔹به چشمهایت خیره میشوند و ناراست ترین سخن را با جسارت تمام نثار وجود تشنهی حقیقتات میکنند.
🔹دستانت در مقابله با آنان تهی است، چراکه آنان وجودی تهی از حقیقتاند و تو مغلوب وجود ناپاکشان میشوی.
🔹در آستان فساد خانه دارند و جز تباه ساختنها هدیتی برای زندگی ندارند. مأموریتشان ویران ساختن نیکویی هاست.
🔹در انتظارند تا دریابند که کدامین حقی از صاحب حقی میتوان ربود؟ آتشی از ویرانی به جان زندگی میریزند و وعدههایی که میدهند، تو را به نیستی و خسران میکشاند.
🔹سوزانندهی نیکیاند و در پاسداشت سیاهیها، همداستان اهریمناند. دیوانی لولیده در سایهی نورند. آفتاب ستیزندگانی سوگند خورده به تخریب انساناند.از نیکوییها لباسی غبارآلوده در خدمت نیرنگ بربافتهاند.
🔹از خوبیها قالبی از استثمار انسان برساختهاند. انسانیت را وام میگیرند تا انسان را به استخدام پلیدکاریهای خود درآورند.
🔹دین را چنان به تاراج میبرند که مغولان نیز با آزادگان نکردند. مدرک دانشگاهی اشان همچون خود آنها جعلی است یا خریدنی یا ربودنی یا به میراث بردنی.
🔹️خدا را گواه میگیرند که جز قصدی نیکو در دل ندارند، حال آنکه انبان فریب و خدعهاند و زبان را دامی بر سر راه حق گستردهاند.
🔹دیگران برای آنان طعمهاند و فرصتی برای بدکاری تحقق یافته. کلامی ناراست بر زبان دارند و کلامی ناراست در دل. ریا میکنند تا مگر برنده باشند. تظاهر میکند تا فریبی در کار خلق کنند. مکر میکنند تا حقها بربایند.
🔹️تا آخرین قطرهی خون، کسی دیگر از خود را نمایندگی میکنند. وعده میدهند، اما عمل نمیکنند. همواره کسی دیگر از آنچه باید باشند،هستند. نسخهای رمنده از آن خودِ حقیقیِ خویشاند که قرار بود باشند.
🔹️گویی با جنبندهای مادون خویش معاوضه شدهاند. غباری از خود حقیقیشاناند. تعلیم نیافته، تزکیه نشده، پرورش نیافته، در کالبدی انسانی، دست اندرکار انتشار شیطان در زمیناند. شب را روز مینمایانند و روز از وجودشان غرق در تیرگی است.
🔹️زمین از حضورشان در تلاطم و وحشت است. پایان اعتمادند و آتشی دودآلود و نامیمون در فریب گرمی و خود شادمان در بزم تاراج و شاد از سفرهی پرحاصل از هبوط از خداگونگی و سرخوش از فروغلتیدن در افسون زشتکاری.
✍🏻نویسنده؛ بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #کرونا و تکثرگرایی معرفتی
🔹️انسجام در باور و گفتار، «نشانه» یا علامت صدق است، نه «معیار» و ملاک صدق. یعنی اگر باور یا گفتار یک فرد، صادق باشد، با مجموعه باورها و گفتههای صادق او انسجام و هماهنگی هم خواهد داشت و تعارضی در باورها و گفتههای او پیدا نخواهد شد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #کرونا و تکثرگرایی معرفتی
🔹اخیراً جایی در فضای مجازی اظهار شده است که پدیده «کرونا» و شیوع آن در جهان، ممکن است باعث مجال ظهور بیشترِ «تکثرگرایی معرفتی» در جامعه انسانی شود و در واقع، کرونا و بلاهایی از این دست ممکن است موجبات نزدیک شدن انسانها به یکدیگر را فراهم آورد؛ زیرا این مسئله، مسئله بشریت است و افراد انسانی اکنون مجال این را یافتهاند که دیگران را فارغ از گرایشهای فکری آنها بنگرند و نسبت به آنها ابراز احساسات داشته باشند.
🔹️فارغ از اینکه ممکن است این پیش بینی درست از کار در نیاید، اما این اظهارنظر، هم درست و هم بسیار مهم و قابل توجه به
نظر میرسد و لذا بر اندیشه ورزان لازم است که این مسئله را بررسی و واکاوی کنند.
🔹️بر این اساس شاید این پرسش مطرح شود که آیا پدیده کرونا که اکنون دامنگیر بشریت شده و اقسام و اصناف مختلف ابنای بشر، از غنی و فقیر، شاه و گدا، مهتر و کهتر، رئیس و مرئوس، و دوگانههایی از این دست را به چالشی یکسان طلبیده، آگاهیها و باورهای مختلف افراد را نیز به یکسان معتبر نمایانده است؟
🔹️به بیان دیگر، اگر چنین است که همه در برابر کرونا مساویاند، آیا چنان است که باورهای همگان نیز از اعتبار معرفتی یکسانی برخورداراند؟
🔹️این پرسش، ناظر به مبحثی به نام تکثرگرایی یا پلورالیسم معرفتی است که در دانشی به نام معرفت شناسی مطالعه و بررسی میشود.
🔹البته تکثرگرایی معرفتی دارای تقریرات، اقسام و جنبههای مختلف و متنوعی است که در این نوشتار کوتاه پرداختن به آنها ممکن نیست؛ ضمن اینکه آثار و مقالات قابل توجهی نیز در این باره در کشور موجود است.
🔹اما به طور خلاصه، تکثرگرایی معرفتی به این معناست که افراد انسانی به عللی از جمله اختلاف در ظرف زمان و مکان،اختلاف در ژنتیک و قوای ادراکی، اختلاف در فرهنگها و تمدنهای بشری و غیره، شیوههای متفاوتی در حل و تدبیر مسائل معرفتی و استدلال آوری پیش میگیرند و لذا دارای باورها و نظامهای معرفتی مختلف و متفاوتی میشوند و چون به دلیل وجود زمینههای متفاوت مزبور، یک معیار ثابت و عینی برای اعتبارسنجی و صدق باورهای مختلف نمیتوان یافت، پس باورهای بشری میتوانند همگی به نحوی دارای اعتبار معرفتی یکسان قلمداد شوند.
✍🏻نویسنده؛مهدی عباس زاده
🔻متن کامل یادداشت در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=702
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #طب_اسلامی ؛مخالفان علمزده، موافقان اخباری
🔸طب اسلامی بهمعنای نفی تجربه بشری نیست، بلکه طبی مبتنیبر #فلسفه توحیدی است که آموزههای دینی را در پیشفرضها و غایات خود لحاظ میکند و منابع معرفتی مختص به خود را دارد و تجربه را نیز در بر میگیرد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net