🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ قم-تهران؛ از انقلاب فرهنگی تا انقلاب سیاسی
🖋علی اسفندیار، پژوهشگر و نویسنده
✔️مکتب انتقادی قم را میتوان کانون شکلگیری «فهم موقعیت تاریخی ایرانیان» و دستاورد پنهان و بینظیر امام را حل در سالهای پایانی طاغوت دانست؛ دستاوردی که با تنویر افکار عمومی و آغاز زدودن «ستمِ شناختی»، کارکرد اصیل علمای بیدار شیعه را به نمایش گذاشتهاست.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️اهمیت و نقش اراده | احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️مردم سالاری دینی، بدون اقتصاد مردمی نمیشود! ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️ضرورت الگوی حکمرانی معنویت اسلامی ا عبدالحسین خسروپناه
📎لینک مطلب
▪️انقلاب و استکبار جهانی|حمید پارسانیا
📎لینک مطلب
▪️جهاد تبیین و خنثا سازی جریان تحریم | سیدسجاد ایزدهی
📎لینک مطلب
▪️بعثت و ناخشنودی های مشرکین| داود مهدویزادگان
📎لینک مطلب
▪️امکانهای سوخته در سال پنجاهوهفت|مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
▪️حوزه علمیه کجا است؟ |علی مهدیان
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷#کلیپ ا #۲۲بهمن
☑️ روز عظمت ملت ایران
🎙مقام معظم رهبری
✔️روز ۲۲ بهمن روز عظمت ملت ایران است. روز نشان دادن عزت ملت ایران است. هرسال در این چهل و چند سال، عظمت ملت را ۲۲بهمن نشان میدهد.۲۲ بهمن در حیات تاریخی و ملی کشور و هدایت سرنوشت ملت ایران به سوی حق و صلاح نقش بزرگی داشته است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#انقلاب_اسلامی ا #۲۲بهمن
✅ سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مبارک باد!
✔️اگر ما میگوییم انقلاب ایران یک انقلاب اسلامی بود معنایش این نیست که یک انقلابِ فقط روحانی و معنوی و راجع به حالات معنوی انسان بود؛ چون امکان عبادتها و نیایشها به درستی نبود و درب مساجد بسته بود مردم طغیان کردند. نه، انقلاب اسلامی یعنی انقلابی که همهجانبه بود و اسلام در همه جوانبش نفوذ داشت.
➕استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۲۹
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
صندوق رای سخنگو یا سخنگوی صندوق رای؟.mp3
22.23M
🔰 صندوق رأیِ سخنگو یا سخنگوی صندوقِ رأی؟!
🎙حجت الاسلام محسن قنبریان
✔️ ۴ مطلب این نشست علمی:
1️⃣ اعتبار رای مردم در اسلام؟!
• جمع بین حاکمیت ملی یا حق تعیین سرنوشت با ولایت فقیه چگونه ممکن است؟
• سه نظر فقهی در مشروح مذاکرات قانون اساسی و نظر درست!
2️⃣ صندوق رای از اسلام یا غرب؟!
• صندوق رای چگونه کاشف از رضایت مردم شد؟
• مصداق تازه برای ارتکاز بیعت یا ارتکاز نو پدید؟
• نظر امام خمینی!
3️⃣ گسترش فعالیت سیاسیِ غیر رسمی همزمان با کاهش مشارکت رسمی سیاسی!
• گزارشی جهانی از کاهش مشارکت رسمی سیاسی(عضویت در احزاب و ...)
4️⃣ چاره: صندوقِ سخنگو بجای سخنگوی صندوق
• صندوقِ سخنگو: خوانش رای منتقدان(رای تغییر) و حتی رای اعتراض؛ به کمک کمپین ها و فراخوان های مجازی! پیوند آوردگاه های مجازی با مشارکت رسمی و موثر!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #انقلاب_اسلامی ا #۲۲بهمن
☑️ هدف انقلاب اسلامی؛ ارائه نسخه کامل دین
🏷 حجتالاسلام امینی نژاد.
🔺هدف اساسی انقلاب اسلامی، ارائه تصویر کامل از دین است و تنها نسخه نجاتبخش انسان از منظر حیات دنیوی و حیات اخروی، فقط نسخه دین است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ نگاه واقعی به مردم
🖋محمدصادق ترابزادهجهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)
✔️مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی «ابزارگونه» به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است. زمانی میتوان از مشارکت حقیقی مردم سخن گفت که نسخه درست جامعهسازی را صرفا در ماهیت مردمی و سازوکارهای مردمی اداره جامعه ببینیم؛ یعنی پردازش و ساخت درست جامعه را وابسته به حضور موثر و حداکثری مردم ببینیم؛ و الّا شاهد همان نگاه ابزاری خواهیم بود.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#یادداشت ا #انتخابات
☑️ چرا نظام اسلامی اصرار بر مشارکت حد اکثری مردم در انتخابات دارد ( ۱ )
🖋داود مهدوی زادگان
✔️ولی فقیه در چهل و پنج سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره اصرار بر برگزاری به موقع انتخابات قانونی و مشارکت حداکثری مردم در آن داشته و دارند. چنانکه در انتخابات پیش رو که قرار بر انتخاب اعضای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است، مردم به حضور گسترده در انتخابات دعوت شده اند.
✔️اما دلیل حاکمیت بر چنین اصراری چه می تواند باشد؟ آیا به راستی آنچنان که جریانات مخالف و معارض و معاند می گویند حاکمیت برای تداوم مشروعیت خود به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیاز دارد یا اینکه دلیل دیگری وجود دارد؟
✔️استدلال اپوزیسیون را دور از واقع نمی دانیم. آری، جمهوری اسلامی برای تداوم مقبولیت مردمی خود به مشارکت حداکثری نیاز دارد. اما آیا چنین احساس نیازی از سوی حاکمیت خوب و مطلوب است یا خیر؟ اگر حکومتی همواره خواهان مشروعیت مردمی باشد، امر پسندیده ای است یا خیر؟
✔️پاسخ مساله خیلی واضح است. اگر تنها دلیل حکومتی اصرارش بر مشارکت حد اکثری مردم باشد، نمی توان آن حکومت را به این خاطر سرزنش کرد؛ مگر آنکه با اساس حکومت مردمی مخالف باشیم.
چون فقط حکومت های مردمی به حضور حداکثری مردم احساس نیاز می کنند. مگر می شود حکومتی مردمی باشد ولی خواهان مشارکت حداکثری مردم نباشد. این دیکتاتورها هستند که هیچ گونه احساس نیازی به چنین مشارکتی ندارند. برای آنها صرف برگزاری تشریفاتی انتخابات کفایت می کند بلکه از حضور حداکثری مردم هراس دارند.
✔️بنابراين، احساس نیاز جمهوری اسلامی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امر خوشایندی است و نشانه مردمی بودن آن است. نا خرسندی زمانی است که حاکمیت اصراری بر مشارکت حد اکثری نداشته باشد. مانند انتخابات دوران طاغوت که به این مساله اهتمام نمی ورزید
➕لکن برای این اصرار نظام اسلامی دلایل دیگری می توان ذکر کرد که به نظر میرسد نسبت به دلیل مشروعیت اولویت بیشتری دارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
پرسش و پاسخ های طلبگی- جمع کار اجرایی با درس خواندن،اهمیت اجتهاد.mp3
9.39M
🎧#صوت ا #انقلاب_اسلامی
☑️ حوزه علمیه و تداوم انقلاب اسلامی
🎙 آیت الله ملک زاده
✔️ اهمیت و جایگاه اجتهاد به عنوان نیاز فوری انقلاب اسلامی
✔️تبیین نقش و وظیفه بیبدیل و سنگین حوزههای علمیه در تداوم انقلاب اسلامی
✔️ دست نیاز رهبری به سوی طلاب و حوزه علمیه
✔️طلبه چگونه بین کار اجرایی، درس خواندن و اداره زندگی جمع کند؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸#رویداد_اندیشه ا #پیشخوان_فکرت
☑️ تازهترین اخبارِ محافل علمی پژوهشی 👇
1️⃣ مرکز تخصصی فقه و اجتهاد فاضل
✔️کرسی ترویجی «مشارکت در انتخابات حق شهروندی یا تکلیف شرعی»
⏰ سه شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰.
2️⃣ سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی
✔️همایش «مهدویت و انقلاب اسلامی؛ مشارکت و مقاومت»
⏰ چهارشنبه ۲۵بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰.
3️⃣ مدرسه تخصصی کوثر
✔️ کرسی آزاداندیشی«پاسخ به شبهات معاصرین پیرامون حجاب»
⏰ پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰.
4️⃣ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✔️ نشست هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی»
⏰ پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۹.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸رسانه فکرت برگزار میکند: ☑️ کاربست علوم انسانی در مردم سالاری دینی با حضور: 👤 حجتالاسلام دکتر ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ ا #انقلاب_اسلامی
☑️ جریان حق بدون پشتوانه مردم به ثمر نمیرسد
👤 حجتالاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو مجلس خبرگان رهبری
✔️اگر ما جریان حقی داشته باشیم؛ ولی اکثر مردم برای اقامه این حق همراهی نکنند کاری از پیش نمیبریم پس فرمایش حضرت آقا که میفرمایند «مردم همه کارهاند» واقعا مردم همه کاره هستند. اگر مردم پای کار نباشند حکومتها برای بقای خود متکی به اجانب و بیگانگان میشوند مثل حکومت سابق.
➕این گفتوگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
فکرت
📍کدام تقریر از مردم؟ مردمسالاری دینی گویا چندان در فاهمهی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی ا
📍به اطلاع فرهیختگان گرامی میرساند:
فایلهای صوتی برنامه «روایت شفاهی؛ فصل مردم» در کانال مدرسه فکرت قرار گرفت.
جهت دریافت کلیک کنید.
🔸#درس_نوشت ا #میلاد_امام_حسین
☑️ شهد مرگ
🖋آیتالله جوادی آملی
✔️وجود مبارك #سید_الشهداء (ع) مرگ را برای ما معرفی كرده است. همه ما می میریم اما عمده آن است كه مرگ چیست. آیا مرگ پوسیدن است یا از پوست به در آمدن است؟ پایان راه است یا پُل راه است؟ بعد از مرگ خبری هست یا نیست؟
✔️وجود مبارك سیدالشهداء (ع) به اصحاب و یارانش در #كربلا مطلبی فرمود كه همه شیعیان بلكه همه انسان ها، مشمول آن مطلب هستند؛ فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ»؛
فرمود مقداری بردباری كنید، مقداری #صبور باشید، چرا؟ برای اینكه «فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ». مرگ نابودی نیست، مرگ پوسیدن نیست، مرگ ما را از پا در نمی آورد، #ما_مرگ_را_از_پا_در_می _آوریم. مرگ یك معبر است، یك پُل است؛ این پل را شما در زمان حیات خودتان باید مهندسی كنید.
✔️اگر پل وسیع محكم متقن ساختید، به خوبی از این پل عبور میكنید و اگر به فكر ساختن این پل نبودید، مهندس نبودید معمار خوبی نبودید و یك پل لرزان ساختید، خب آسیب می بینید. این پل را شما باید معماری كنید #مهندسی_كنید، خودت باید پل بسازی!
✔️فرمود: «كَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ»؛ آن طوری كه زندگی می كنید همان طور می میرید. این طور نیست كه پلی ساخته باشند و ما باید از این پل عبور كنیم؛ فرمود همان طوری كه به سر می برید همان طور می میرید. اگر #عاقلانه، #عالمانه و با #فهم زندگی كردید، معبر خوبی می سازید و به آسانی می میرید.
🔸برای مؤمن، هیچ لذتی در تمام مدت عمر، به اندازه لذت مُردن نیست!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🌐 «گفتوگو» مهمترین الزام آزادی است
🔰دکتر شریف لکزائی عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با فکرت مطرح کرد؛
🔹مسأله آزادی، یک مفهوم پیچیده یا سهل و ممتنع است.
🔹«آیزایا برلین» میگوید: آزادی دویست تعریف دارد. خود همین نشان میدهد که هرکسی از ظن خود شد یار آزادی.
🔹مک کالن معتقد است؛ آزادی در واقع یک مفهوم بیشتر ندارد. اینکه یک انسانی از یک موانعی آزاد است تا به یک جایی برسد یا یک چیزی بشود.
🔹در آزادی یک حد منطقی و عقلی وجود دارد که همه باید بپذیرند. اینکه به هر حال در مناسبات اجتماعی یک حداقلهایی وجود دارد. این حداقلها مبتنی بر نگاههای ارزشی، هستیشناسی، معرفتشناسی، ارزششناسی، جامعهشناسی و حتی غایتشناسی هر جامعهای میتواند متفاوت باشد.
♨️باید گفت که مهمترین الزامی که آزادی دارد، گفتگو است. در فضاهای علمی که با گفتگو، علم و دانش تحقق پیدا میکنند. تضارب آراء، بحث آزاد اندیشی و آنچه که در فضای آزادی بیان در مراکز علمی اتفاق میافتد، با گفتگو حاصل میشود.
🔹اگر فضاهای علمی ما به این سمت نروند و این امکان را فراهم نکنند که جوان ما پرسشهای خود را مطرح نکند، طبیعتاً این موضوع به مسیر دیگری خواهد رفت. آن مسیر دیگر، مسیر گفتگو نخواهد بود.
✳️انقلاب اسلامی اساساً با آزادی متولد شده و با آزادی هم تداوم پیدا میکند. بحث آزادی در انقلاب اسلامی یک بحث سیاسی بوده است نه یک بحث فرهنگی.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🔰راهکارهای ترویج حضور مردم در انتخابات
🔸امام خامنهای در دیدار مردم قم در ۱۹ دی ۱۴۰۲ در خصوص حضور مردم فرمودند: «حضور مردم در صحنه، باید ترویج بشود. تواصی به حق وظیفه همه است».
🔸تواصی به حق همان ترویج حضور مردم در انتخابات است. ترویج یعنی متقاعدسازی، مشتاق سازی.
🔹متقاعدسازی مهارتی است که به انسان کمک میکند تا رضایت دیگران را جلب کند و آنها را با خود همراه سازد.
🔸در ادامه به بعضی از راهکارهای متقاعدسازی میپردازیم.
📌در هر جمعی که حاضر میشوید، با افراد حاضر همراه شوید؛ به این صورت که از زاویه دید آنها به انتخابات نگاه کنید و در بعضی موارد برای ایجاد همدلی، با آنها در صحبتهایشان همراه شوید و بعد با دلیلی محکمتر ضرورت حضور در انتخابات را مطرح کنید.
📌برقراری ارتباط حضوری و صمیمی با افراد به بهانههای مختلف برای تواصی به حق، ضروری است.
📌اصلیترین و مهمترین دلایل حضور در انتخابات را با صمیمیت و گفتگو بیان کنید اما اصراری بر پذیرش نکنید.
📌محکم و باصلابت از دیدگاه خود برای رای دادن حرف بزنید؛ در زمان صحبت کردن تردید و شاید و حالا اینبار رای بدیم ببینیم چی میشه و ... نباشد.
📌واضح و دقیق و ساده حرف بزنید. هر چه قابل فهمتر، شانس متقاعدشدن و پذیرش بیشتر.
📌آن دلایلی را مطرح کنید که خود به آن باور دارید و صرفا سخنگوی باورهای دیگران نباشید.
📌نظرات بجا و درست آنان را تصدیق کنید تا ارتباط اقناعسازی تداوم بیشتری پیدا کند.
📌از اهمیت شرکت در انتخابات، از فواید رای دادن، از خسارت جبرانناپذیر رای ندادن و ... تصویر سازی کنید.
✍🏻پازکی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🔰جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی (ره)
🔰 در چهارمین برنامه از روایت شفاهی فصل مردم؛ حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به روایت مردم در اندیشهی امام خمینی(ره) پرداخته شد.
🔸در سیرِ بررسی وجودی انسان از منظر امام در مییابیم که؛
✔️انسان در اندیشه امام نقش محوری دارد و همه چیز در عالم برای انسان فراهم شده است تا به هدف خلقت که قرب به خدا و تعالی وجودی است، دست پیدا کند.
✔️ انسان مخلوق الهی است به وجود ربطی و اضافه اشراقی؛ وجود اصیل است، پس انسان وجود است نه ماهیت.
✔️حرکت انسان دو گونه است؛ حرکت طبیعی جسم و حرکت ارادی و اختیاری که حرکت وجودی است، به معنای تعالی و دستیابی به کمالات وجودی.
✔️بر این اساس این انسان است که خود و جامعه را میسازد. انسان فطرتا میل به کمال مطلق و تنفر از هرگونه نقصی را دارد و این میل فطری عاملی است برای حرکت به سمت تعالی و کمال.
✔️در نگاه حکمت متعالیه و به تبع آن امام اینگونه نیست که فرد به تنهایی و به خودی خود بتواند مسیر کمالی خود را طی کند، حداقل در وضع اجتماعی اینگونه نیست، بلکه به تعبیر امام، انسان دارای فطرت محجوبه ای است که تعلق و توجه به دنیا پیدا کرده است و از فطرت اصلی خود، محجوب مانده است.
✔️این انسان برای آنکه بتواند مسیر کمالی خود را طی کند نیاز به مربی دارد تا تحت تربیت او خود را بازیابد و در مسیر صحیح حرکت کند و انسانیت یک انسان به تربیت اوست.
✔️در خصوص مشارکتهای اجتماعی نیز، انسان نیاز به تربیت دارد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است اما برای شیوه مشارکت نیاز به تربیت دارد. بنابراین مشارکت صحیح اجتماعی بدون تربیت ممکن نیست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
✅#پرونده_تا_انتخاب
💠 دومین نشست نخبگانی فکرت برگزار میشود:
📍این بار با عنوان:
☑️ مردمسالاری دینی؛ از ایده تا اجرا
در گفتوگو با چند تن از پژوهشگران علوم سیاسی
👤میزبان:
علیرضا محمدلو، پژوهشگر علوم اجتماعی
⏰چهارشنبه ۲۵ بهمن، ساعت ۱۵:۳۰
🏢 مکان: خیابان بسیج، ساختمان فکرت
📍لوکیشن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🔸رسانه فکرت برگزار میکند: ☑️ جمهوری متعالیه 🔻بررسی نسبت آزادی و مردم در انقلاب اسلامی با حضور: 👤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ ا #انقلاب_اسلامی
☑️ مسئله آزادی، تداومبخش انقلاب اسلامی
👤 دکتر شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✔️آزادی در ذات انقلاب اسلامی نهفته است. اساسا این انقلاب با آزادی متولد شده و با آزادی نیز تداوم پیدا کرده است. بزرگترین مدافع آزادی انقلاب اسلامی و رهبران و متفکران آن بودند.
➕این گفتوگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📲 وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت