eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
🔸#دیدگاه_نخبگان | #فصل_برکت ☑️ «تردید» و «تمدن» در قرآن (بخش ۲) شک یا ریب؟ 🖋دکتر حبیب‌الله بابائی
🔸 | ☑️ شک در مکه، و ریب در مدینه (۳) 🖋دکتر حبیب‌الله بابائی ✔️یکی از نکات مهم در تفکیک بین «شک» و «ریب»، مکّی بودن آیات «شکّ» (بجز یک مورد خاص) و مدنی بودن بسیاری از آیات «ریب» است؛ مانند آیهٔ ﴿ وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴾ (بقره: 23)؛ و آیهٔ ﴿ إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ ﴾ (توبه: 45). اساسا کلماتی مانند «ارتابت قلوبهم»، «ارتابوا»، «ارتبتم»، «ترتابوا»، «يرتابوا» در آیات مکی مورد اشاره قرار نگرفته است. ✔️این در حقیقت به معنای سرزنش جامعه مدنی در شهر مدینه النبی است که قلوب‌ مخالفان و معاندان درآن به ریبه درآمیخته شده بود، در حالی که دلایل و شواهد کافی‌ای برای حقانیت گفته‌های پیغمبر اسلام در دسترس داشته‌اند. ✔️بدین‌سان چه بسا بتوان گفت «ریب» در وضعیت شهری آسان‌تر رخ می‌دهد به دو دلیل متضاد: اول اینکه آگاهی‌های پیشرفته در شهر وجود دارد و دلایل و براهین واضحی در دسترس همگان قرار می‌گیرد؛ و دوم اینکه، شهر به علت‌های گوناگون، زمینه‌های بسیاری برای بدخواهی و انکار واضحات دارد. ✔️بسیار هستند کسانی که منافع شهری آنها ایجاب می‌کند که کفر و انکار خود را در قالب‌ شک، که ظاهری علمی و بی طرف دارد، ابراز نمایند در حالی که حقیقت را می‌شناسند و در درون خود آن را به‌طور قاطع تشخیص می‌دهند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
lakzaee_tarhkoli_3.mp3
22.97M
🌙 | ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔸 جلسه سوم با ارائه: 👤حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸 ا ☑️ جلال آل احمد درباره آینده ایران چه گفت؟ 🔻محمدکاظم انبارلوئی ✔️نهاد علم در کشور و به‌تبع آن، جامعه روشنفکران واقعی ما در دهه ۴۰ و ۵۰ در پاسخ به این سؤال که با هجوم غرب چه کنیم به تأسیس جمهوری اسلامی به رهبری امام (ره) رسید.اکنون ۴۵ سال است با مبارزه مستمر در همه حوزه‌ها گفتمان فهم امیدوارانه از آینده را ساختارمند کرده است و در حوزه فهم «اسلامیت» و درک «جمهوریت» در مرتبت رفیعی ایستاده است. ➕«مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔹 | ☑️ دستاورد اسلامِ استیلا: رویارویی دین [حکومتی] و زنان 🔸یادداشتی از محسن‌حسام مظاهری t.me/mohsenhesammazaheri/4739 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔹#رصد_اندیشه | #دین ☑️ دستاورد اسلامِ استیلا: رویارویی دین [حکومتی] و زنان 🔸یادداشتی از محسن‌حسام
🔸 | ☝️☝️ ✔️آن چه در متن و فرامتن این قبیل تحلیل ها قابل توجه است و خود البته نیازمند تحلیلی دیگر این که ارایه اطلاعات ناقص از رویدادهای اجتماعی و فرهنگی و به تبع آن قضاوت های ناصواب و ناپخته، مجوز ارایه تحلیل های احساسی و مغرضانه نسبت به بحث حجاب و عفاف و بایسته های ناظر به چارچوب های حکمرانی دینی نیست، هر چند که این امر ظاهری متشرعانه و دلسوزانه نسبت به حقوق مردم به خود بگیرد. ✔️آن چه در یادداشت آقای حسام مظاهری مطرح است این که اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس در کنار ماجرای درمانگاه قم، شرایطی پیش آورده که به زعم و مدعای نویسنده، چالشی بحرانی و خونین میان جامعه و حاکمیت شکل بگیرد. چالشی که به روند تشدید قطبی سازی جامعه و ستیزه جویی مضاعف کمک کرده است. ✔️بخشی از مدلولات این نوشتار شاید مورد توجه و با یک رویکرد قابل فهم باشد اما نتیجه گیری جناب ایشان جای بسی تأمل دارد خصوصاً از این منظر که وی معتقد است اسلام حداکثری و مبسوط الید فعلی، اسلام جامعه‌ستیز و عرف‌گریز و در عین حال بی‌شفقت، بی‌مروت و بی‌اخلاق است. ✔️در پاسخ به تحلیل ناصواب و قضاوت ناپخته آقای حسام مظاهری و از این قبیل اظهارنظرها البته کارشناسان منصف و دقیق بارها به واکنشی عقلانی و عالمانه روی آورده اند لیکن آن چه باید مورد توجه قرار گیرد این است که در ورای این سخنان باید رد پای جریانی را جُست که پس از قضایای فوت خانم مهسا امینی کماکان اشتیاق وافری به روشن نگه داشتن آتش فتنه دارد؛ آتش فتنه ای که اتفاقاً در سایه دوقطبی سازی جامعه همچنان شعله ور می ماند و در واپسین بند نوشتار یاد شده هم می توان به کدها و نشانه هایی از آن دست یافت آن جا که فرد یادشده می نویسد؛ "این‌طور که پیداست، کار ناتمام روشنفکران دینی در هماوردی با ایدئولوژی دین حکومتی را زنان و دختران قرار است به پایان برند. نه در تئوری که در عمل؛ نه در کتاب و مقاله و سخنرانی، که در خانه و خانواده و خیابان." 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
سومین نشست علمی مطهری پژوهی (1).mp3
30.35M
🎙 | ✔️سومین نشست علمی از سلسله نشست‌های "مطهری‌پژوهی" با عنوان: ☑️ «روش استاد مطهری در کلام اجتماعی» 👤 ارائه‌دهنده: حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👤 ناقد: حجت‌الاسلام دکتر محمد صفر جبرئیلی، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
14.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ گزاره‌های قرآنی واقع‌نما هستند... 🎙ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ✔️گزاره‌های قرآنی واقع‌نما هستند و برای این ادعا هم ادله عقلی وجود دارد و هم شواهد متنی. گزاره‌های هنجاری قرآن با گزاره‌های توصیفی آن پیونده دارند.گزاره‌های هنجاری شامل احکام اخلاقی و حقوقی وفقهی است و گزاره‌های توصیفی ناظر به خداشناسی و راهنماشناسی وفرجام شناسی است. لذا اصول عقائد مبنای فروع عقائد است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
سلام و عرض ادب وقت بخیر امسال با تمام فراز و فرودهایش تمام شد😊. رسانه نخبگانی فکرت در این سال 1402 با حمایت شما همراهان گرامی و همت تیم قوی و حرفه‌ای و البته صمیمی و یکدل خود، توانست علاوه بر تولید بسیار زیاد تولیدات فضای مجازی، این برنامه‌ها را برگزار کنند: 🔰بخش اول 🔹تقویت در روان‌نویسی، مختصرنویسی، رسانویسی جامعه علمی و نخبگان اهل قلم در حوزه ژورنالیسم اندیشه (برگزاری گعده نویسندگی (آموزش و مهار افزایی)). 1. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ استاد اصغر کاویانی (شماره یک) 2. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ استاد جواد محدثی (شماره دو) 3. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ جمعی از نویسندگان حوزوی و دانشگاهی (شماره سه) 4. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ استاد محمدعلی روزبهانی (شماره چهار) 5. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ جمعی از نویسندگان حوزوی و دانشگاهی بهمراه خوانش گلستان سعدی (شماره پنج) 6. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ استاد رضا مصطفوی (شماره شش) 7. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ استاد جواد چناری (شماره هفت) 8. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ استاد میر شمس الدین فلاح هاشمی (شماره هشت) 9. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ استاد مجید پورولی کلشتری (شماره نه) 10. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ استاد محمد حسنی (شماره ده) 11. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ جمعی از نویسندگان حوزوی و دانشگاهی و گفتگوی آزاد درباره تبلیغ کارآمد (شماره یازده) 12. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ تکنیک‌های نگارش و یادداشت‌نویسی با حضور: استاد سعید احمدی (شماره دوازده) 13. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ تکنیک‌های صحیح نویسی با حضور: استاد سعید احمدی (شماره سیزده) 14. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ تکنیک‌های ویرایستاری با حضور: استاد سعید احمدی (شماره چهارده) 15. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ یادداشت‌های خلاقانه با حضور: استاد سعید احمدی (شماره پانزده) 16. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ خلاقیت در نویسندگی با حضور: جمعی از نویسندگان (شماره شانزده) 17. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ انسجام یک متن خوب با حضور: جمعی از نویسندگان (شماره هفدهم) 18. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ برداشت‌های مختلف از یک متن از رهزنی متن تا برداشت صحیح آن با حضور: جمعی از نویسندگان (شماره هجدهم) 19. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ خوانشی از یک متن کهن با حضور: جمعی از نویسندگان (شماره نوزدهم) 20. گعده یادداشت نویسی و نویسندگی با حضور؛ زیست تجربی یک نویسنده با حضور: استاد عبدالله حسن زاده (شماره بیستم) 21. گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی، با حضور: سرکار خانم نظیفه سادات مؤذن، سطح چهار فلسفه‌ی اسلامی، مدرس نویسندگی (شماره بیست و یکم) 22. گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی، بررسی فنی یادداشت‌های نویسندگان حرفه‌ای همراه با یادداشت‌خوانی با حضور ویژه اعضای باشگاه فکرت (برادران) (شماره بیست و دوم) 23. گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی با حضور سعید احمدی، نویسنده و پژوهشگر ادبی (شماره بیست و سوم) 24. گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی « ویژه بانوان نویسنده »، با حضور: مجید رنگی، کارشناس نمایش خلاق (شماره بیست و چهارم) 25. گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی؛ نوشتن با چاشنی تخیل و طنز، با حضور: مجید رنگی، کارشناس نمایش خلاق؛ میزبانی: سعید احمدی، نویسنده و پژوهشگر ادبی (شماره بیست و پنجم) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net