📍 #گفتگو
♦️ایراد سرگرمیهای دنیای مدرن چیست؟
🔸عقل دنیای مدرن برای اینکه انسان را قانع کند کافی نبود.
🔸بشر به این دلیل آفریده شده که به وسعت حضور خدا خودش را در عالم وسعت دهد.
🔸دنیای مدرن نمیتواند این را به انسان بدهد.
🔸تمدن مدرن میگوید دینداری از آن خودت و معیشت و زندگی مرفه از من. این ادعای مدرنیته است اما بشر در میانه این مسیر فهمید که نمیتواند این دو را از هم جدا کند و باید همهجا خدایی زندگی کند.
🔸مسئله امروز ما این است که باید جواب پوچی دنیا را بهگونهای بدهیم که خودمان را فریب ندهیم.
🔸سرگرمیهای دنیای مدرن برای چیست؟
🔸من مخالف سرگرمی و بازی نیستم. اما بازی به این معنا که میخواهیم برای سرگرمی بازی میکنیم؟
🔸سرگرمیهای دنیای مدرن با این هدف است که بشر به خودآگاهی درباره خلأ وجودیاش نرسد. انبیا آمدند تا به ما بگویند خود را بازی ندهید.
✍🏻نویسنده؛اصغر طاهرزاده، استاد فلسفه و عرفان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛
🌐 http://fekrat.net/?p=811
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ ما و #دموکراسی
🔹اخیرا آقای دکتر محمود #سریع_القلم در یادداشتی تلگرامی با عنوان «چرا #دموکراتیک نمی شویم»، برخی از عوامل مهم مؤثر بر دموکراتیک نشدن جامعهی ایران را مورد بررسی قرار داده است.
🔹️این یادداشت تأمل برانگیز است و در تأیید مفاد آن به برخی دیگر از عواملی دخیل در این فقدان میپردازم.
🔹هر جامعهای دارای ساختار و هویتی است که این ساختار و هویت را در یک فرایند درازمدت در طول تاریخ کسب نموده است.
🔹به قول نوربرت الیاس جامعهشناس معاصر آلمانی؛ فرآیندهای کلان: کور، برنامه ریزی نشده و خود به خودیاند. اما عواملی در اجزای ساختاری وجود دارند که این فرآیند متأثر از آنهاست.
🔹یکی از این عوامل؛ فرآیند جامعه پذیری است که در جریان آن، فرد هنجارهای جامعه را میآموزد و درونی میکند و آن هنجارها را الگوی رفتاری خود قرار میدهد.
🔹فرآیند جامعهپذیری این جامعه، نه بر بنیانهای دموکراتیک، بلکه بر مبنای هنجارهای اشرافیگری و دیکتاتوری تنظیم گردیده است.
🔹جامعهی ما از نظر تاریخی یک جامعهی دیکتاتورگراست.
🔹اما دموکراسی یک منش آموختنی و یک مرام پرورشیست که لازم است از دوران کودکی در خانواده و مهد کودک و مدرسه و رسانههای جمعی و در محیط اجتماعی تعلیم و آموخته و درونی شود.
🔹اما آنچه همواره رخ داده و همچنان روی میدهد، بازتولید هنجارهای دیکتاتوری در روابط میان فردی و تعاملات اجتماعی است.
🔹امروزه بخش قابل توجهی از مدرکداران این جامعه، خواهان بازگشت به نظام دیکتاتوری پهلوی هستند.
🔹این امر فاجعهای است که مانع از آن میشود که جامعهی ایران در مسیر دموکراسی گامهای بلندتری به جلو بردارد و از فروافتادن در چالهی ارتجاع و واپس ماندگی سیاسی رهایی یابد.
🔹خود بنده اخیرن به خاطر اظهار نظر تحلیلی نسبت به شخصیت ضعیف و نابالغ رضا پهلوی در یک کانال موسوم به اساتید دانشگاه، آنچنان مورد هجمه و تهاجم قرار گرفتم که مجبور به ترک کانال گردیدم.
🔹نمیدانم پس از خروج بنده از آن کانال، چند نفر از حقوق دموکراتیک یکی از اعضای آن کانال دفاع کردهاند.
🔹از سوی دیگر؛ بسیاری از مدرکداران و دانشگاهیان که از وضع موجود انتقاد میکنند، رفتاری غیردموکراتیک و شخصیتی دیکتاتورمآبانه دارند.
🔹بسیاری از آنان از موضع مطلق اندیشی، نظر خود را عین حقیقت میپندارند و سایر نظرات را اشتباه و نادرست میخوانند، بدون آنکه نظرات خود را نسبی و تکثر دیدگاهها را به رسمیت بشناسند و برای دیدگاههای مختلف مخالف، احترام قائل باشند.
🔹اینان از موضع تحکم و تحمیل، آمادهی تهاجم و تخریب و ترور شخصیت دیگران اند و عدم سلامت شخصیتیشان عاملی مهم در عدم بلوغ سیاسی دانشجویان و دیگر مردم است.
🔹بسیاری از منتقدان وضع موجود نیز دیکتاتورهایی بالقوه و خفته در خاموشیاند.
🔹جامعهی ما فاقد دغدغهی حقیقی دموکراسی است.
🔹دموکراسی نتیجهی بلوغ در حوزهی تفکر سیاسی و پیامد احترام راستین و ریشهدار به انسان و گرایش سیاسی متفاوت اوست که این مهم هنوز در جامعهی ایران تحقق نیافته است.
🔹شهرت طلبیها و عقدههای روانشناختی ناشی از پرورش یافتن در خانوادههای دارای فرهنگ دیکتاتوری و سرکوب حقوق انسانی، افزودن به تعداد اعضای کانال و دنبال کنندهها در کانالهای فضای مجازی به هر قیمت باعث شده تا رفتار تهاجمی و تخریبی فاقدان سلامت شخصیتی و بلوغ هویتی از طریق هویت تاربخی دیکتاتورگرایی نمایان گردد.
🔹غول دیکتاتوری در فرآیند پرورشی انسانها در این جامعه به وجودها و رفتار آدمیان تزریق میشود.
🔹مضاف بر این، ظاهرگرایی مردم و جامعهی ایرانی نمیگذارد از ارزشهای انسانی دموکراتیک و حقوق بشری جوامع غربی الگوبرداری صحیح صورت بگیرد، بلکه این ظاهرگرایی، نگاهها را تنها متوجه پوستهی تمدن غرب ساخته و جامعهی ما را از حرکت در مسیر دموکراسی بازداشته است.
🔹این است که #دیکتاتوری همچنان دلخواهِ بسیاری از آدمیان است و نوستالژی آن با مدرکدار و بی سواد و کم سواد همواره همراه است.
✍🏻نویسنده؛ بهروز مرادی، جامعه شناس
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️سریال المسیح کاملاً #صهیونیستی است.
🔶در این فیلم تفکر لیبرالی حاکم است.
🔹️برنامه تلویزیونی «مکث» ویژهبرنامهی ماه مبارک رمضان با اجرای #نادر_طالب_زاده است که هر روز حدود ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه سوم سیما پخش میشود.
🔹سبک این برنامه شباهت زیادی به برنامه «عصر» دارد و از قوت و جذابیت بالایی برخوردار است.
🔹در این گزارش به مهمترین نکات مطرح شده در دو قسمت اول این برنامه تلویزیونی اشاره خواهد شد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️سریال المسیح کاملاً #صهیونیستی است.
🔶در این فیلم تفکر لیبرالی حاکم است.
🔹️برنامه تلویزیونی «مکث» ویژهبرنامهی ماه مبارک رمضان با اجرای #نادر_طالب_زاده است که هر روز حدود ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه سوم سیما پخش میشود.
🔹سبک این برنامه شباهت زیادی به برنامه «عصر» دارد و از قوت و جذابیت بالایی برخوردار است.
🔹در این گزارش به مهمترین نکات مطرح شده در دو قسمت اول این برنامه تلویزیونی اشاره خواهد شد.
🔹موضوع نخستین قسمت از این برنامه که ششم اردیبهشتماه پخش گردید، تحلیل و بررسی «سریال #المسیح» به کارگردانی «مایکل پترونی» و محصول کمپانی «نتفلیکس» بود.
🔹میهمانان برنامه نیز «شهریار بحرانی»، کارگردان و «عبدالحمید قدیریان»، طراح صحنه و کارگردان هنری بودند.
🔹در ابتدا کلیپی جهت آشنایی مخاطبان با کمپانی فیلمسازی نتفلیکس پخش گردید.
🔹در این کلیپ، به چند فیلم ساختهشده توسط این کمپانی اعم از «خلافت»، «بادیگارد» و «نخبه» اشاره شد تا رویکرد اسلامستیزانه نتفلیکس مشخص شود.
🔹همچنین به اعلام خبر نتفلیکس مبنی بر پخش سریالی به نام «تهران» در آیندهای نزدیک اشاره شد.
🔻متن کامل گزارش:
🌐 http://fekrat.net/?p=816
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔻(شماره دوم)
⏰ اول اردیبهشت 99
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
دیده بان اندیشه2.pdf
22.64M
📍 #اختصاصی
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ اول اردیبهشت ۹۹
🔻(شماره دوم)
🔹در نشریه تخصصی رصد دیدهبان اندیشه چهار محور اندیشه علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین، اندیشه سیاسی و اندیشه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.
🔹#کرونا بعد از گذشت بیش از دو ماه در ایران همچنان مساله اصلی کشور است.
🔹با شیوع ویروس کرونا در جهان اظهار نظرها، تحلیلها و واکنشهای بسیاری را به دنبال داشت.
🔹از روشنفکران و نویسندگان، فیلسوفان، جامعهشناسان، اقتصاد دانان، دین پژوهان، رهبران دینی و مذهبی و ژورنالیستها و... تا پزشکان، متخصصان و تحلیلگران امور بهداشتی و درمانی و فعالین محیط زیست و... خلاصه هرکس به اندازه سهم خویش در مورد وضعیت پیشآمده و موقعیتی که بعد از کرونا با آن مواجه خواهیم بود مطالبی نگاشتهاند.
🔻لینک شماره قبل:
🆔️ https://eitaa.com/fekrat_net/800
🔻لینک شماره قبل در سایت؛
🌐 http://fekrat.net/?p=836
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
به نام خدا
🔰احتراما به اطلاع میرساند، سایت فکرت از کلیه عزیزانی که علاقهمند به فعالیت و مشارکت در نشریه دیدهبان اندیشه (نشریه تخصصی رصد اندیشهای) در تحلیل و تبین اندیشهای هستند، دعوت به همکاری مینماید.
🔸در ضمن هرگونه انتقاد و پیشنهاد در خصوص دیدهبان اندیشه را با ما در میان بگذارید.
🆔 @danial_basir
🆔 @rasoul1414
♦️فرهنگ #آمریکا بر مبنای سلاح و کشتار است.
🔰سیستم حکومت آمریکا #دموکراسی نیست، بلکه الیگارشی است.
🔹️آمریکا دموکراسی نیست، الیگارشی است.
🔹یعنی حکومت یک قشر بسیار کوچک سوپر میلیاردر.
🔹یک انسان آمریکایی در درونش متوجه است که هیچ قدرتی ندارد.
🔹اینکه کلینتون، یا ترامپ یا بایدن روی کار باشند، روی زندگی روزمره مردم تفاوتی ندارد، و لذا مردم آمریکا سعی میکنند حس عدم قدرت را جبران کنند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️فرهنگ #آمریکا بر مبنای سلاح و کشتار است.
🔰سیستم حکومت آمریکا #دموکراسی نیست، بلکه الیگارشی است.
🔹سومین قسمت از برنامه تلویزیونی «مکث»، هشتم اردیبهشت ماه، با اجرای نادر طالبزاده و با حضور «دکتر سام مهدی ترابی»، محقق و نویسنده و با موضوع «بیثباتی آمریکا» از شبکه سوم سیما پخش گردید.
🔹در این برنامه همچنین، مصاحبههای ضبط شده با «مارکوس ایوانز»، رهبر گروه جداییطلب کالیفرنیا و «گوردن داف»، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا پخش شدند.
🔹دکتر ترابی ضمن اشاره به فریبدادن افکار عمومی جهان و نخبگان جهانی در خصوص واقعیتهای موجود در آمریکا، تصریح کرد: «واقعیت آمریکا این است که یک فرایند سیاسی دارد که هیچ ارتباطی با نیازهای جمعیت آمریکا ندارد.
🔹یعنی کسی که میخواهد سناتور، نماینده یا رئیسجمهور شود با درد مردم کاری ندارد.
🔹او در یک جایگاهی قرار گرفته تا منافع الیگارشها و مالکانی که همه چیز را در دست دارند، حفظ کند.
🔹اگر هم کارش را خوب انجام دهد، مثل اوباما، پس از بازنشستگی قراردادی به مبلغ ۶۰ میلیون دلار برای نوشتن خاطراتش به او میدهند! بسیاری از مقامات آمریکایی اینطور هستند.
🔹چطور میشود ثروت شخصی بیل کلینتون و خانم هیلاری کلینتون، ۲۵۰ میلیون دلار باشد؟ البته ثروتمندانی مثل «جف بزوس» و «بیل گیتس» که ثروتشان به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار میرسد، اگر احساس کنند منافعشان حفظ میشود، حاضر هستند میلیاردها دلار از ثروتشان را هزینه کنند.»
🔻متن کامل گزارش برنامه:
🌐 http://fekrat.net/?p=839
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #سکولاریسم به یک ایدئولوژی خصمانه بدل شده است
🎙گفتوگو با اسدالله رحمانزاده، استاد برکلیسیتی کالج
🔹️ما به این نتیجه رسیدهایم که تفکر مسلط در این فلسفهها، تفکر مفهومی-تئوریک است که از پیش تحتتاثیر و دنبالهرو علوم دقیقه است.
🔹بهرغم همه دستاوردهای اینگونه فلسفهها، ما معتقدیم، آنها شبح واقعیت را تحلیل میکنند، نه خود واقعیت را.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #سکولاریسم به یک ایدئولوژی خصمانه بدل شده است
🎙گفتوگو با اسدالله رحمانزاده، استاد برکلیسیتی کالج
🔹تصور فلسفه #غرب از انسان #سکولار، موجودی هنجاری و نرمالشده است که تنها خودش را با این نیازهای مزلو همهویت میکند.
🔹«انسان» عمومی موردنظر در این مفهوم «نتیجه عملی» یک مفهوم انتزاعی و تخت و همسطح شده از تجربه انسانی است: انسان «عمومی» یعنی فرد به دنیا میآید، آنگونه دنیا را تجربه میکند که در تعریف «رؤیای آمریکایی» و تئوری داروین آمده است، خورد و خواب و لذت و جاه و مقام و نام و بقا- و اگر مذهب و معنویتی هم هست، آن هم در جنب و در خدمت بقای «این انسان» تفسیر میشود.
🔹به ایرانیانی که به سکولاریسم رسیدهاند و خود را با ارزشهای سکولار همهویت میکنند، پاسخ من این است: من فکر نمیکنم که ما باید به تحجر مذهبی و حقبهجانبی مفرط بازگردیم.
🔹اما باید از گذشته یاد بگیریم و این نوسانات خشونتآمیز به جلو و عقب را متوقف کنیم.
🔹من با کارن آرمسترانگ در «تحول بزرگ» موافقم که: ما باید اخلاق را دوباره به معنویت وصل کنیم و با حرکتی ورای عصر محوری the Axial Age، و همچنین قانونزدگی [صِرف] عصر ایمان فقهی-کلامی، به ایمان انضمامی دینی و قرآن برگردیم.
🔹پس از تمام این بالا و پایین رفتنها ما باید به وضوح ببینیم که اخلاق یک امر درونی است؛ اخلاق مربوط به سرشت روح فرد بهعنوان بودن -در- عالم است.
🔹دلشکستگی جوانان ما از آنانکه داعیهدار دینداریاند و سنگ ایمان را به سینه میزنند، اما در منفعتجویی و تحکّم رفتهاند، فقط با برگشتن به ایمان انضمامی، بهمعنای اتصال اخلاق و معنویت، تسکین خواهد یافت.
🔹آنانکه به ایدئولوژی سکولاریسم پناه بردهاند، این «دیدگاه نانتیجهگرا» به گوشهای عملگرا و سکولارشان بیگانه است.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=860
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
May 11