eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 ♦️درس‌ها­ی 🔻(بخش اول) 🔹در کنار همه استرس­‌ها، نگرانی­‌ها، مرگ و میرها، سختی­‌ها و شدت­‌هایی که کروناویروس برای ایران و بلکه جهان دارد، درس‌های فراوانی هم با خود در جنبه­‌های مختلف برای ما داشته است که می­‌توان در راستای تبدیل تهدید به فرصت یا استفاده از تهدید به عنوان فرصت از آن بهره گرفت و مخاطبان خود را در این بهره­‌ها سهیم ساخت. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️درس‌ها­ی 🔻(بخش اول) 🔹در کنار همه استرس­‌ها، نگرانی­‌ها، مرگ و میرها، سختی­‌ها و شدت­‌هایی که کروناویروس برای ایران و بلکه جهان دارد، درس‌های فراوانی هم با خود در جنبه­‌های مختلف برای ما داشته است که می­‌توان در راستای تبدیل تهدید به فرصت یا استفاده از تهدید به عنوان فرصت از آن بهره گرفت و مخاطبان خود را در این بهره­‌ها سهیم ساخت. 🔶در حوزه فقه 🔹در اسلام آداب فراوانی وجود دارد. یک بخش آن­ها مربوط به آداب فقهی است. این آداب در امور مختلف فقهی یافت می­شود. حتی در امور عادی زندگی از خوردن، نوشیدن، تخلی، ازدواج و … . 🔹این مسئله نشان از توجه اسلام به سعادت بشر حتی در امور بظاهر کم اهمیت زندگی انسان دارد که گاهی از آن­ها به غلط به روزمرگی‌ها یاد می­‌کنند: 🔶توجه به نوع طعام جسم و روح 🔹در قرآن آیات مختلفی به این حقیقت اشاره دارد از مهم­ترین آن­ها «فلینظر الانسان الی طعامه» است که مفسران در ذیل این آیه توجه به خوراک جسم و روح را مورد توجه قرار داده­‌ا‌ند. 🔹در اسلام قاعده فقهی مشهوری مورد توجه فقهاء است که از آن قاعده، احکام فقهی بسیاری استنباط می‌شود، 🔹آن قاعده این است: « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» 🔹همانطور که می دانیم چشم، گوش، دهان، بینی و …، مجرای قوای نفس است. 🔹اسلام به آنچه از این مجراها به جسم و جان آدمی وارد می­‌شود، توجه دارد. 🔹از این رو در اسلام نوع خوردنی­ها، نوشیدنی­ها، چشیدنی­ها، بوییدنی­ها، دیدنی­ها و شنیدنی­ها موضوعیت دارد و چارچوب مشخصی برای هر کدام از این­ها تعریف شده است. برخی از این­ها حرام، برخی مستحب و برخی مکروه است. 🔹در خصوص طعام روحی از دیدنی­‌ها، شنیدنی­‌ها، بوییدنی­‌ها و … حتی در بخش خطورات ذهنی یعنی اندیشیدنی ها هم از حلال و حرام بحث شده است. شنیدن موسیقی حلال و حرام، مناظر حلال و حرام، خطورات فکری حلال و حرام همچون فکر گناه و ثواب و … از آن جمله است. 🔹بی­‌توجهی به این امور می­‌تواند همچون ویروس خطرناکی باشد که باعث ایجاد بیماری­ها می­شود و جان فرد، جامعه بلکه عالم را به مخاطره افکند همچون کرونا ویروس که در بحث ما به علت عدم توجه به حلال یا حرام بودن نوع طعام، جان هزاران انسان را گرفت و بشریت را به خانگی وادار ساخت. 🔹اگر از همه مضرات دیگر آن به ویژه اقتصاد و فرهنگ صرف‌نظر کنیم همچون تعطیلی مراکز فرهنگی و اداری مالی در راستای امور اقتصادی، تهدید جان آدم­‌ها چیزی نیست که بتوان از آن به راحتی چشم­‌پوشی کرد. 🔶 در بخش آداب 🔹توصیه اکید پزشکان به بهداشت در شستن دست­ها قبل غذا یا عدم مصافحه با دست­های آلوده به دیگران به جهت رعایت بهداشت اجتماعی، یک مورد از بی­شمار مواردی است که در اسلام به عنوان مستحب قبل طعام و حرام از جهت ضرر به دیگران و حق الناس در عدم مصافحه با دست آلوده و امکان انتقال مریضی بر آن تاکید دارد. 🔹درس و عبرتی که می­توان در این بازه نسبت طولانی و طاقت فرسا از حضور مهمان ناخوانده کرونا ویروس در جمع خود بگیریم، بازگشت به دامن اسلام و شرع مقدس است، بازخوانی مسلمانی­مان و اهتمام بر آنچه که خداوند به عنوان خالق ما و آگاه به سود و زیان ما، برایمان به ارمغان آورده و بی استحقاق ارزانی مان داشته است. ✍🏻نویسنده؛ مرضیه ورمزیار(دکتری اخلاق اسلامی دانشگاه معارف) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=914 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ورشکسته هستیم؟ 🔹استعمار قبل از اینکه مبتنی بر نیروی تغلب و زور بتواند جهان غیر غربی را مستعمره کند می‌بایست زمینه‌های فرهنگی حضور خود را مهیا می‌کرد. 🔹️شرق شناسان و جهانگردان غربی با حمایت مالی کمپانی‌های استعماری به سراسر دنیا سفر می‌کردند و در قالب سفرنامه‌ها تصویری عقب افتاده و بدوی و غیرمتمدن از جهان غیر غربی می‌ساختند تاحضور نظامی و اقتصادی غربی‌ها توجیه شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ورشکسته هستیم؟ 🔹استعمار قبل از اینکه مبتنی بر نیروی تغلب و زور بتواند جهان غیر غربی را مستعمره کند می‌بایست زمینه‌های فرهنگی حضور خود را مهیا می‌کرد. 🔹️شرق شناسان و جهانگردان غربی با حمایت مالی کمپانی‌های استعماری به سراسر دنیا سفر می‌کردند و در قالب سفرنامه‌ها تصویری عقب افتاده و بدوی و غیرمتمدن از جهان غیر غربی می‌ساختند تاحضور نظامی و اقتصادی غربی‌ها توجیه شود. 🔹این تصویر سازی آنقدر قوی بود که بسیاری از شرقی ها نیز چنین تصویری از خود را باور و حضور استعمارگران را به نفع خود می‌دانستند و لفظ استعمار اصلا به معنای طلب عمران و آبادی بود. 🔹“ادوارد سعید” در اثر مُعظَم خود که سنگ بنای مطالعات پسااستعماری شد این دست از تصویر سازی‌ها را “شرق شناسی” نامیده است. 🔹آن‌طور که سعید و خلف او اشاره کرده‌اند بر اساس این تصویر سازی های شرق شناسانه، غیر غربی انسانی تنبل و تن‌پرور، خود محور، استبداد‌زده، دروغگو، شهوت‌ران، حسود و ریاکار، منفعل، نظم ناپذیر، نامشارکتی و… توصیف شده است. 🔹اما شرق‌شناسی فقط در غرب محدود نماند و بواسطه ارتباطات استعماری این گزاره‌‌ها به عینه در کار بسیاری از نویسندگان شرقی که به دنبال تحلیل شخصیت و منش و اخلاقیات کلی ملت‌های خود برای فهم علل عقب ماندگی‌شان بوده اند نیز تکرار شده‌اند که برخی‌ها این شق از بررسی‌ها را “خودشرق شناسی” نامیده‌اند. ✍🏻نویسنده؛ دکتر میثم مهدیار 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=911 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه‌های ملی 🔸ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبه‌هایی مشترک، و از جنبه‌هایی نیز متفاوت است. 🔸اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست. 🔸بلکه مسئله‌ی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است. 🔸قضیه «کمپانی رژی» و در مقابل آن حکم تحریم تنباکوی میرزار شیرازی، یکی از مقاطع مهم بیداری اسلامی است و اتفاقاً از آن ازمنه‌ای است که بیداری اسلامی، از جهان تسنن به جهان تشیع وارد و عمیق‌تر شد، و نیز بُعد وسیع‌تری پیدا کرد و به استعمار ضربه بزرگی وارد ساخت. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=917 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
دکتر موسی نجفی.mp3
3.24M
🔊 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه های ملی 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله و حالا «» می‌توان یافت؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه های ملی 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله و حالا «» می‌توان یافت؟ 🔹صیانت از سرمایه‌هایی مانند ، وتولید ملی، چقدر به وظایف ذاتی روحانیت مربوط می‌شود و عملکرد فعلی علما و حوزه‌های علمیه در چنین مقولاتی چگونه است؟ 🔹روحانیت در عرصه‌های ماهیتاً اقتصادی، چه وظیفه یا ظرفیت تمدنی‌ای دارند؟ 🔹ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبه‌هایی مشترک، و از جنبه‌هایی نیز متفاوت است. 🔹اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست. بلکه مسئله‌ی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است. 🔹اگر دقت کنیم، بیداری اسلامی جریان بزرگی است که در همه جهان اسلام – در مصر، هند، ایران، عراق، لبنان و کشورهای مختلف – بوده است، و نیز یک جریان هویت‌زا نیز هست. 🔹در برخی از این کشورها، جنبه سلبی ابتدا خود را نشان داده است، و در یک‌جاهایی نیز ایجابی. 🔹وقتی به بحث‌های سیاسی و تمدنی پرداخته می‌شود، بحث‌ها ایجابی می‌شود. وقتی از تحریم سخن می‌گوییم، بحث‌ها سلبی می‌شوند. 🔹قیام تحریم تنباکو سلبی است، البته توانسته حرکت بزرگ جهان اسلام در مورد بیداری اسلامی و هویت را عمق ببخشد و مقدمه‌ای برای حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی باشد؛ از آن جنبه در دلِ این حرکت سلبی یک نوع ایجاب قوی هم وجود داشته است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=917 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
سنخ شناسی فقه تمدنی 🔹 فقه تمدنی را نمی توان یک رویکرد در فقه حکومتی در قبال رویکردهایی چون فقه نظامات دانست؛ بلکه چارچوب بخش و نشانگر ابعاد آن است. در فقه تمدنی، مسائل و موضوعات (امور خارجی) در چارچوب تمدن اسلامی ایجابا و تمدن های غیر مشروع سلبا تحلیل می شود. 🔸فقه تمدنی را باید فقه مقایسه دانست؛ فقه مقایسه میان تمدن ها در حوزه مسائل میان تمدنی. برای مثال، رسانه، در بستر تمدن غربی شکل گرفته است و فقه تمدنی، احکام رسانه را در بستر تمدن اسلامی ارزیابی می کند. از این منظر، فقه تمدنی با فقه المصالح نیز نسبت می یابد و با رعایت تشکیک در مصالح (تمدن، نظامات، اجتماع و فرد)، چارچوب آن را تحلیل و اصدار حکم را فهم می کند. 🔘 فقه تمدنی، فقه بسترهای نظامات است. نظام سازی در اجتماع غایتی جز تأسیس تمدن ندارد و توجه به الزامات و بسترهای تمدنی جامعه، زمینه ی تأسیس و ارتقای نظامات را فراهم می کند. ⚫️ فقه تمدنی، فقه آینده است. زیرا تمدن، مقوله ای تطوری است. شاید یک برنامه تلویزیونی در یک مقطع حتی به نظام فرهنگی آسیب نزند اما در صورت تداوم، آینده آن نظام را در بستر تمدنی مختل گرداند. 🖌 @religionsience 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📍 ♦️نهضت تحریم و صیانت از سرمایه‌های ملی 🎙دکتر 🔻(بخش اول) 🔹روحانیت و علما نسبت به مراکزی که توسط داخلی‌ها و خارجی‌ها به عنوان مراکز فرهنگی در کشور در همان سال‌های گذشته تأسیس می‌شدند، حساسیت داشته‌اند. 🔹نسبت به محتوای علمی که در مدارس تدریس می‌شدند حساسیت داشته‌اند و لذا توجه آن‌ها به دلیل همان وظیفه حراست از دین و مراقبت از مسائل دینی به جهت اقامه دین در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و آموزشی بوده است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️حکم میرزای شیرازی، توجه‌ها را به سمت جلب کرد. 🎙در گفت‌وگو با دکتر بررسی شد. 🔹روحانیت و علما نسبت به مراکزی که توسط داخلی‌ها و خارجی‌ها به عنوان مراکز فرهنگی در کشور در همان سال‌های گذشته تاسیس می‌شدند، حساسیت داشته‌اند. 🔹نسبت به محتوای علمی که در مدارس تدریس می‌شدند، حساسیت داشته‌اند و لذا توجه آنها به دلیل همان وظیفه حراست از دین و مراقبت از مسائل دینی به جهت اقامه دین در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و آموزشی بوده است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️حکم میرزای شیرازی، توجه‌ها را به سمت جلب کرد. 🎙در گفت‌وگو با دکتر بررسی شد. 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مساله و ورود رهبرانقلاب به مساله و حالا می توان یافت؟ 🔹صیانت از سرمایه‌هایی مانند تنباکو، نفت وتولید ملی، چقدر به وظایف ذاتی روحانیت مربوط می‌شود و عملکرد فعلی علما و حوزه‌های علمیه در چنین مقولاتی چگونه است؟ 🔹روحانیت در عرصه های ماهیتا اقتصادی چه وظیفه یا ظرفیت تمدنی ای دارند؟ 🔹نهضت تحریم تنباکو به عنوان یکی از مهمترین نهضت‌ها و جنبش‌های تاریخ سیاسی ایران شناخته می‌شود و می‌توان گفت: در دوران معاصر اولین نهضتی است که با نگاه دینی و شرعی و با محوریت حکم یک مرجع تقلید شکل گرفت و با همراهی مردم و تبعیت مردم از این حکم شرعی توانست در دو بُعد مبارزه با استبداد و مبارزه با استعمار موفق باشد. 🔹قرارداد معروف رژی که توسط شرکت انگلیسی طراحی شده بود و توسط شاه ایران و حکومت وقت امضا شده بود، در مواجهه با این به اصطلاح قرارداد فراز و فرودهایی داشت و مردم، روحانیون، بازاری‌ها، تجار، کشاورزها و اقشار مختلف در مبارزه با این نهضت تلاش کردند؛ اما آن چیزی که باعث پیروزی نهضت و اثربخشی و توفیق نهضت شد، حکم معروف میرزای شیرازی بود. 🔹حکم ایشان، یک حکم شرعی بود و عمل مردم به این حکم شرعی باعث پیروزی نهضت و شکست آن حرکت دشمن و لغو قرارداد شد. به همین دلیل این نهضت جایگاه مهمی در تاریخ معاصر ایران داشت. 🔹از همین زاویه باید دقت کرد که چون عامل اصلی پیروزی نهضت، آن حکم شرعی مجتهد بزرگ میرزای شیرازی و تبعیت مردم از این حکم بود، ما متوجه نقش مهم حوزه‎ها و روحانیت و مراجع تقلید در تحولات سیاسی و اجتماعی می‌شویم. 🔹طبیعتاً ماهیت قرارداد تنباکو یک ماهیت اقتصادی است. یعنی یک قرارداد بین‌المللی اقتصادی در بحث خرید و فروش هر نوع توتون و تنباکو است. 🔹ورود روحانیت، دخالت و مقابله آن‌ها یا اظهارنظر آن‌ها در مورد چنین قراردادی طبیعتاً این سوال را پیش می‌آورد که: مسائل اقتصادی به عنوان یکی از مسائل جامعه چه نسبتی با روحانیت دارد و روحانیت که [مسئول] امور مذهبی جامعه و مکفل دینی جامعه است، چرا اساساً باید در چنین مسئله‌ای که کاملاً اقتصادی است ورود کند؟ 🔹برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کرد: نکته اول این است که همانطوری که ما در آیات و روایات مکرر داریم و بارها هم این را شنیده‌ایم، اسلام دین جامعی است که به عنوان آخرین دین برای بشر فرستاده شده و لذا هم به امور فردی و هم به امور اجتماعی و ابعاد مختلف (سیاسی، اقتصادی، تعلیم و تربیت و امور مربوط به آخرت) توجه دارد، این باعث می‌شود که متولیان دین هم نگاهشان جامع باشد. 🔻متن کامل گفتگو: 🌐 http://fekrat.net/?p=921 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ دینی؛ تناقض یا واقعیت؟ 🔸مردم‌سالاری به ریشه‌های غربی مطلقاً ارتباط ندارد. 🔸این یک چیز دیگر است. 🔸اوّلاً مردم‌سالاری دینی دو چیز نیست؛ این‌طور نیست که ما دمکراسی را از غرب بگیریم و به دین سنجاق کنیم تا بتوانیم یک مجموعه‌ی کامل داشته باشیم؛ نه. خودِ این مردم‌سالاری هم متعلّق به دین است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net