eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
1403.08.30 صدوقی سها.mp3
24.09M
🔸امید به احیای حکمت در جهان امروز 👤دکتر صدوقی‌سها فارابی و حکمت 01:30 معرفت کلی نسبت به اشیا 04:35 قوای متعدده ادراکی 08:00 فلسفه حقیقی کدام است 13:00 فلسفه اسلامی؟ 20:20 مبنای فاعلیت الهی 26:00 رخوت نظام علمی کشور 30:24 جزئی‌نگری ساینس 37:00 پویایی فلسفه 40:05 راهکار خروج از رخوت علمی 45:27 عرفان نظری 59:48 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁مگاتخفیف دوره‌های آموزشی مؤسسه استاد محمدحسین فرج‌نژاد ⌛️فقط تا آخرین ساعت امروز 📙دورۀ درسگفتار غرب‌شناسی 40 ساعت آموزش با 95 درصد تخفیف قیمت اصلی: ۶۱۵۰۰۰ تومان قیمت با تخفیف ۳۰ هزار تومان (برای خرید کلیک کنید) 🧕دورۀ زن و رسانه، 24 ساعت آموزش با ۷۰ درصد تخفیف قیمت اصلی: ۷۳۵۰۰۰ تومان قیمت با تخفیف ۳۰۰ هزار تومان (برای خرید کلیک کنید) 🌱هر ماه عرضه دوره جدید با تخفیف در سایت مؤسسه استاد محمدحسین فرج‌نژاد 🎥برای آشنایی بیشتر با دوره زن و رسانه، تیزر دوره را تماشا بفرمایید. 👆 📲مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: 📝 @FarajNezhad110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 نباید معقول بازی کرد...! 👤علی عبدی؛ پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی 📍ما همواره در میدان جنگ، معقول، متعارف و محاسبه‌پذیر بازی می‌کنیم در حالی که بعد از شهادت سیدحسن توازن قوا به هم خورد و ما باید مدل بازی خود را عوض می‌کردیم تا ابتکار عمل را از دشمن بگیریم. ➕بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔰چریک جامعه‌شناس 🖇بررسی رمان «خار و میخک» به مناسبت چهلم شهادت یحیی‌السنوار ✍🏻جواد حیدری عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شاهد 📍رمان «خار و میخک» اثری ادبی است که یحیی سنوار، اسطوره‌ مقاومت و شهید قهرمان نوشته و داستانی پر از مبارزه، استقامت و مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل را روایت می‌کند. این رمان که در دوران طولانی زندان سنوار در اسرائیل نوشته شده، بازتابی از تجربیات شخصی او، باورهایش درباره‌ مبارزه و امید به آینده‌ فلسطین است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸یحیی سنوار در این کتاب از طریق نمادهای «خار» و «میخک»، تلاش می‌کند پیام‌های عمیقا انسانی درباره‌ رنج، مبارزه و زیبایی امید به مخاطبانش منتقل کند. این رمان بیانگر روایتی است که درون خود دو عنصر متضاد، یعنی سختی و رنج (خار) و زیبایی و امید (میخک) را به تصویر می‌کشد. در این راستا، کتاب به‌گونه‌ای تمثیلی زندگی و مبارزه‌ فلسطینی‌ها در برابر اشغالگری و همچنین جنبه‌های انسانی و روانشناختی مقاومت را به تصویر می‌کشد. 🔹نویسنده به عمق تجربه‌های روانی و عاطفی افراد در زندان پرداخته و نشان می‌دهد زندان تنها یک مکان فیزیکی نیست، بلکه فضایی است که در آن روح و روان افراد به چالش کشیده می‌شود. در اینجا زندان به‌عنوان یک آزمایشگاه روانشناختی عمل می‌کند که انسان‌ها را در برابر شدیدترین فشارها قرار می‌دهد. سنوار به شکلی ضمنی این پیام را می‌رساند که حتی در محیط‌های سرکوبگر نیز می‌توان به عمق بیشتری از خودشناسی و فهم زندگی رسید و همیشه جایی برای امید و نوری از مقاومت وجود دارد. 🔸محور دوم رمان خار و میخک به رنج و امید می‌پردازد که یکی از مفاهیم کلیدی و تمثیلی رمان است. این تقابل نمادین بین خار و میخک به‌عنوان عناصر اصلی عنوان رمان، به خوبی بیانگر مبارزه‌ای است که در زندگی روزمره فلسطینی‌ها و به‌ویژه زندانیان جاری است. خار نمادی از رنج، سختی، فشار و دشواری‌هایی است که فلسطینی‌ها در مواجهه با اشغالگری، حبس، شکنجه و ستم تجربه می‌کنند. میخک در مقابل، نماد زیبایی، امید، عشق و مقاومت است که حتی در سخت‌ترین شرایط نیز می‌تواند زنده بماند. 🔹برخلاف تصوری که ممکن است از مبارزان و زندانیان سیاسی وجود داشته باشد، در این رمان نشان داده می‌شود مبارزه و مقاومت تنها درباره مسائل نظامی و سیاسی نیست، بلکه بعدی انسانی و عاطفی نیز دارد که تأثیر عمیقی بر شخصیت‌ها و تصمیم‌هایشان می‌گذارد. در این رمان، سنوار بر این نکته تأکید دارد که عشق، حتی در شرایط دشوار زندان و اشغال، همچنان وجود دارد و به‌عنوان یک نیروی قوی برای ادامه زندگی و مقاومت عمل می‌کند. عشق در این رمان به چندین شکل متفاوت تجلی می‌یابد: عشق به خانواده، عشق به سرزمین و عشق به همرزمان و هم‌زنجیری‌ها. 🔸محور چهارم رمان خار و میخک به مقاومت به‌عنوان یک جهاد روانی می‌پردازد. در این محور، یحیی سنوار نشان می‌دهد مبارزه فلسطینی‌ها در برابر اشغالگری و ظلم، نه‌تنها یک نبرد نظامی یا فیزیکی است، بلکه بخش قابل توجهی از آن به شکل یک جهاد روانی و روحی انجام می‌گیرد. سنوار با توجه به تجربه‌های شخصی خود از دوران طولانی حبس در زندان‌های اسرائیل، به‌خوبی توانسته به عمق این مبارزه روانی بپردازد و آن را به‌عنوان یک عنصر کلیدی در مقاومت فلسطینی‌ها به تصویر بکشد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔥 میدان مقاومت و مذاکره فیلم «تاریک‌ترین ساعت» با استفاده از تکنیک‌های فرمیک و سینمای راهبردی، مفاهیم مقاومت و مذاکره را به زیبایی به تصویر می‌کشد. این فیلم نمونه‌ای از هنر سینماست که توانسته پیام‌های کلانی را از دل تاریخ به دنیای امروز منتقل کند. فیلم با تصاویری از هیتلر آغاز می‌شود، اما در ادامه متوجه می‌شویم که میدان اصلی نبرد، نه در جبهه‌ها، بلکه در مجلس انگلستان است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 کمک به فروپاشی از درون 👤علی علیزاده؛ پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی 📍ایران و اسرائیل هر دو در حال کارکردن روی شکاف‌های فرهنگی و داخلی یکدیگر هستند و در این مسیر ما باید هزینه نگهداری از موجودیت اسرائیل را برای آمریکا و قدرت‌های غربی بالا ببریم. ➕بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌سینمای اندیشه‌ورز ✍🏻سیدمحمدمهدی موسوی 🔶وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیراً در جلسه ای بیان داشته که "باید به سینمای اندیشه‌ورز توجه بیشتری کنیم" و در ادامه سخن افزوده است: "اگر دلایلی وجود دارد که سینمای فرهنگی و اجتماعی، کودک و نوجوان و... تضعیف شده باید با همفکری یکدیگر به حل آن بپردازیم. " 🔷در این که دکتر سید عباس صالحی با نیت خیرخواهانه به بیان این نکات پرداخته شکی نیست اما روی سخن اینجاست که سکاندار فرهنگ و هنر در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی به گونه ای در عرصه سیاست گذاری و برنامه ریزی برای پیشبرد امر مهم سینما اقدام کند که به تدریج شاهد تحقق این هدف در نوع عملکرد و تأثیرگذاری هنر هفتم باشیم. 🔶نکته حائز اهمیت دیگر این که باید بپذیریم که هنر ـ‌ صنعت سینما واجد وجه بسیار مهم دیگری به نام رسانه است و لذا باید سینما را به معنای دقیق کلمه، هنر-صنعت- رسانه بدانیم و از این منظر به تحلیل آن بپردازیم. 🔷به تعبیر یکی از اساتید مطرح و دغدغه مند، سینما از همان نخستین روزهای اختراع سینماتوگراف تا به امروز، باعث روشنگری های مفهومی، به‌گزینی های عقلانی و همچنین بلندپروازی‌های خیال انگیز و شگفت آوری در مراتب مختلف کشف و شهود اندیشه انسانی شده است. 🔶از این منظر است که معتقدیم فرهنگ و تمدن غربی در بسیاری از عرصه ها با ابزار سینما برای عموم جهانیان تئوریزه شده و این سخن یعنی محتوای اصلی فیلم های سینمایی غربی با فرم جذاب با همین رویکرد بسته بندی و بزک شده و برای مردم دنیا به شیوه ای باورپذیر بیان شده است. 🔷در شرایط کنونی باید تأکید کرد که اگر سینمای ایران فاقد اندیشه باشد طبیعی است که آثار تولیدی چنین سینمایی بیش از پیش به سمت محتواهای نامناسب، لودگی، آثار سخیف و مبتذل گرایش پیدا کند، کما این که متأسفانه بخش قابل توجهی از فیلم ها به همین سمت و سو رفته و کمتر شاهد اثری در ژانرهای مختلف هستیم که در متن و بطن خود، ناظر به اندیشه جامعه اسلامی باشد. 🔶سینما اگر به اندیشه برآمده از فرهنگ و مکتب اسلامی و ایرانی توجه کند بی شک مروج هویت ملی و مدافع منافع و مصالح ملی خواهد بود و طبعاً چنین سینمایی دغدغه و درد مردم را به سهم و وسُع خود روایت کرده و بر این اساس مورد توجه مخاطبان انبوه نیز قرار خواهد گرفت. همچنین سینمای مبتنی بر اندیشه ناب ایرانی و اسلامی در دنیا مورد توجه متفکران، اهالی رسانه و فرهنگ قرار خواهد گرفت نه این که صرفاً مورد پسند برخی جشنواره های کذایی با اغراض خاص سیاسی باشد. 🔷مخلص کلام آن که تحقق اهداف مدنظر در رابطه با سینمای وطنی بخصوص ناظر به بُعد مهم اندیشه ورزی نیاز به هدفمندی، دغدغه مندی و صدالبته سیاست گذاری درست دارد. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
سلسله جلسات «» با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب» 📌موضوع این هفته: جنگ‌های آینده و آینده جنگ‌ها BLADE RUNNER 📌با حضور استاد: دکتر محمد حسنی 📌زمان برگزاری: ۶ آذر ماه ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰ 📌مکان برگزاری: پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، تقاطع خیابان آقامحمدی،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد۲، سالن آموزش ✍ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود. 📲مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: 📝 @FarajNezhad110
| 🔸 نقد فیلم سینمایی «پلتفرم۲» با حضور: 👤 رسول لطفی 👤 محمدرضا نصیری ⏰ ۳۰ آبان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
1403.08.30 آینه جادو.نصیری لطفی.mp3
18M
🔸نقد فیلم سینمایی «پلتفرم۲» 👤محمدرضا نصیری معیار نمادگرایی در فیلم‌ها 02:00 تصویر خشونت در سینما 05:30 نمادها در فیلم پلتفرم 08:30 👤رسول لطفی حواشی اکران فیلم 20:00 شخصیت اصلی فیلم 22:00 استعاره‌های فیلم 24:00 چرا فیلم خوبی نیست 28:00 شخصیت زامیاتین در فیلم 38:20 ابهامات پایان‌بندی 43:00 نتیجه نقد فیلم‌ها 48:00 🖇پرسش و پاسخ 50:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 آثار مهم سینمای مقاومت 👤سعید مستغاثی؛ رئیس انجمن منتقدان سینمای ایران 📍سینمای مقاومت در آثار مهم کشورهای بزرگی همچون فرانسه، روسیه، یوگوسلاوی و آمریکای لاتین به چشم می‌خورد و قابل ردیابی است. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📸 نشست علمی با موضوع بررسی «چالش‌های هویتی نوجوانان در عصر حاضر» با حضور اساتید علوم انسانی در رسانه فکرت برگزار شد. ➕ صوت و کلیپ‌های تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| رسانه فکرت با همکاری معاونت هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند: 💎 آینه جادو سلسله نشست‌های تخصصی سینمای ایران و جهان ♨️ قسمت چهارم: نقد سریال داریوش 🖇 تبیین چگونگی نقد موثر و بررسی وضعیت سینمای امروز با حضور: 👤 محمدرضا نصیری منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی 📅 چهارشنبه ۷ آذر ⏰ ساعت ۱۵/۳۰ 🏛 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، جنب قنادی کاکائو، پلاک ۲۴۵، ساختمان فکرت، طبقه پنجم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 روایت‌‌سازی دانش‌آموزی 👤حبیب رحیم‌پور ازغدی؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی 📍ما در ساحت آموزش عمومی، دچار فقر تئوریک هستیم؛ برای مثال هیچ روایتی از طرح جهانی مقاومت برای دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی وجود ندارد. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌الگویی به نام صدر...! ✍🏻امیرعباس شاهسواری 🔸وقتی که استاد مبادی اقیسه را از روی منطق مظفر درس می‌داد بحث یقینیات را تدریس می‌کرد. علامه مظفر یقینیات را به اولیات، مجربات و ...تقسیم می‌کرد. استاد ما ولی می‌گفت من نظر علامه مظفر را قبول ندارم و تنها اولیات هستند که یقین آورند و مجربات هیچگاه یقین نمی‌آورند. وقتی به استاد اشکال کردم که مثلا اگر فردی را جلوی شما سر ببرند آیا یقین ندارید که او می‌میرد؟ گفت: نه و این بر من که در دانشگاه فیزیولوژی و آناتومی خوانده بودم و در فضای علوم پزشکی زیست کرده بودم، امری بدیهی بود. 🔹مدت‌ها به یقینیات فکر می‌کردم و قول آن استاد که ظاهرا قول مشهور متاخرین در منطق بود، فکر می‌کردم. تا اینکه چشمم به کتاب اسس المنطقیه للاستقرا افتاد. واقعا شهید صدر در آن کتاب کولاک کرده بود و برای منی که از علوم پزشکی آمده بودم که منطق بخوانم بسیار دلنشین بود. تعجبم از شهید صدر بود که چطور در 60 سال پیش در عراق به این مطالب رسیده بود. بعدها هم کتاب اعتقادنا را از ایشان دیدم که ظاهرا مقدمه کتاب رساله فقهی ایشان بود و پژوهشگاه شهید صدر آن را به صورت یک کتاب جداگانه چاپ کرده است. 🔸در گذشته سنت بوده که در مقدمه رساله فقهی، مباحث اعتقادی می‌آوردند، مثلا اثبات خدا، اثبات رسالت، و...شهید صدر نیز این کار را کرده بودند و با مباحث تجربی فیزیکی خداوند را اثبات می‌کند. بعد از آن هرچه از شهید صدر خواندم سیر نشدم، از زندگی‌اش خواندم، کتاب نا که زندگی نامه‌ای کوتاه و دلنشین بود و بعد کتاب به رنگ صبر را خواندم. 🔹به رنگ صبر یکی از فوق‌العاده‌ترین کتاب‌های عمرم بود که چندین بار خواندم و هر بار برایم تازه بود، خاطرات خانم شهید صدر است. ایشان هم همسر یک عالم بوده و هم خواهر یک عالم، که امام موسی صدر باشد و هم دختر یک عالم، سید صدرالدین صدر که از مراجع ثلاث بودند بعد از آقای بروجردی. 🔸براستی همانطور که رهبری فرمودند: باید این شهید را زنده نگاه داشت، باید روی یکایک نظرات او بحث و تحلیل بشود، روی مجاهدت او کار بشود. بسیاری از مردم، خصوصیات زندگی ایمن شهید را نمی‌شناسند؛ این نسل جوان نیاز به الگو دارد و کدام الگو بهتر از شهید صدر! 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر