4_6007852205569213832.mp3
20.68M
🔊 فایل صوتی
#سلسله_جلسات_بازخوانی_تاریخ_انقلاب
🔶 پیرامون بازخوانی #قطعنامهٔ598
با سخنرانی:
#کامران_غضنفری (نویسنده کتاب #راز_قطعنامه)
🆔 @fekrat_net
🆔 @basijolumejtemaee
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی
درسگفتار دکتر امیر خواص
🔶با موضوع: "فلسفه اخلاق"
▫️جلسه دوم
مجمع عالی حکمت اسلامی
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
4_5996781948838610499.mp3
20.74M
🔊 فایل صوتی
#درسگفتار دکتر #امیر_خواص
🔶با موضوع: "#فلسفه_اخلاق"
امروز علم اخلاق از مهم ترین مباحثی است که زیست انسانی را به خود درگیر کرده است. درسگفتار های فلسفه اخلاق توسط استاد خواص که در عین سادگی، سیری به مکاتب و نظریات روز فلسفه اخلاق دارد و جایگاه نظریه اسلام را در حوزه فلسفه اخلاق به خوبی تشریح می نماید.آشنایی اجمالی با سایر مکاتب حوزه اخلاق و نقد و بررسی آنها از مسائلی است که در این درسگفتار با آن آشنا خواهید شد.
▫️ جلسه دوم
🔸اخلاق کاربردی چیست؟
🔸تبیین نظامات اخلاقی و مقدمات آن
لینک جلسه قبل👇
https://eitaa.com/fekrat_net/72
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5884053604372842027.pdf
708.1K
📚 فایل پی دی اف
✍️ نوشته | دکتر رضا #سلیمان_حشمت
🔶با عنوان | فلسفه درنظر #ابن_خلدون
نکاتی ناب درباره آراء و نظرات این اندیشمند بزرگ مسلمان
🔹درباره ابن خلدون مستشرقان، عربها و ایرانیان بسیار گفته و نوشته اند و چنانکه مشهور است به استناد آراء و اقوال او در((مقدمه )) گاهی وی را پیشرو و پیشاهنگ در فلسفه تاریخ و جامعه شناسی خوانده اند؛ اما پیش از التفات به برخی شباهت ها یا اشتراک نظرها و تواردها میان او و فلاسفه تاریخ و جامعه شناسان لازم است به مبادی و اصول اندیشه های او توجه و به مقدماتی رسیدگی کنیم که با آن اصول ومقدمات امکان ورود او به مباحثی که طرح کرده فراهم آمده است .
🔹 بدون این توجه ‘ بی تردید فهم آرای ابن خلدون ممکن نمی شود و چه بسا شباهتها ما را به ورطه خطاهای بزرگ درافکند . ابن خلدون سنت متداول ومرسوم فلسفه را در حوزه طبیعیات برای دنیا و آخرت بی فایده و در قلمرو الهیات آن را از دستیابی به معرفت مجردات عاجز دانسته است . مع ذلک ‘ به قواعد منطق و برهان ارسطو اعتقاد دارد و عجیب آنکه بر آن شده است تا برهان را در حوزه ای به کار بندد که تا پیش از آن هرگز آن را از اقسام حکمت برنشمرده اند؛ این حوزه، حوزه تاریخ است.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5884053604372842029.mp3
22.77M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی دکتر #حمیدرضا_مقصودی
🔶با عنوان|#تحریم راهی برای کنترل کشورها
♦️صوت درسگفتار درباره #تقلیل معنای #اقتصاد_مقاومتی؛ تبیین روشهای #جنگ_اقتصادی: #شاخصسازی، #نظام_آموزشی_اقتصاد، #تحریم و #نفوذ_اقتصادی
🔘بخش اول
🔸برخی روشهای #جنگ_اقتصادی عبارتند از : #شاخصسازی، #نظام_آموزشی_اقتصاد، #تحریم و #نفوذ_اقتصادی؛
🔸کنترل کشور از طریق متغیرها و شاخصها یکی از شیوههای جنگ اقتصادی است. متغیری را مطرح میکنند به عنوان شاخصه متغیر دولت برتر، متغیر حکومت برتر و انسان برتر و همه دولتها و ملتها تلاش میکردند به این سمت بروند و به یک فرد، دولت و نظامی تبدیل شوند با رنکینگ و رتبه بالا با معیارهای مستکبران سرمایهدار.
🔸تحریم ابزاری برای کنترل رفتار، تادیب و تغییر سیاستهای حاکمیتها و دولتها است، فشار به حاکمیت ابزاری برای کنترل رفتار، تادیب و تعغییر رفتار مردم است. هر دو تحریم انواع تحریم نفی استقلال کشور ها را هدف قرار می دهند. #اقتصاد_تحریم مسئله مهمی است که باید مورد مطالعه قرار گیرد ولی نه با معیارهای سرمایهدارانه بلکه با معیارهای خودمان.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5884053604372842030.mp3
17.36M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار #فقه_حکومتی
🔶سخنران|حجت الاسلام #احمد_مبلغی
فقه مطلوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا به اداره جامعه بپردازد؟!
#فقه_الاجتماع یا فقه اجتماعی چیست؟!
شیوه #استنباط_فقهی چگونه تعمیق می یابد؟!
🔺در این صوت خواهید شنید:
♦️فقه مطلوب که معایب فقه موجود را نداشته باشد و بتواند با شریعت رابطه قوی تری بگیرد و پلی بین شریعت و انسان معاصر باشد و بتواند فلسفه وجودیش را که احکام را از شریعت بستاند و به جامعه به موقع و فوری بدون توزیع وقت منعکس کند با این فقه موجود چنین کارکرد و آرمانی ایجاد نمی شود بلکه باید دو تحول در آن ایجاد شود:
1.تعمیق روش استنباط
2.شبکه ای ساختن ساختار فقه: چون خود شریعت شبکه ای است و نمی تواند مکمل هم باشد و به صورت هم افزا قانون را تبلیغ کند.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
در این یادداشت به بهانه اواخر تیرماه که پایانی بر اثرگذاری اجرایی مهندس مهدی بازرگان بود، با نگاهی بنیانی و ریشهای سراغ اندیشه او رفته تا نشان دهیم که اندیشه بازرگان به عنوان سلسلهجنبان نهضت آزادی چگونه زمینه عمل سیاسی رادیکال او را مهیا ساخته بود.
یک هجمه علیه اصلاحطلبان این است که اوایل انقلاب علیه ملی ـ مذهبیها و نهضت آزادی بودند و به یکباره پشیمان و حامی آنها شدند.
قربانی این دعوای جناحی، ماهیت حقیقی نهضت آزادی است و جز غسل تعمید دادن به آن رهاوردی ندارد. جالب آنکه برخی از فعالان سیاسی، اصلاح طلبان را متهم میکنند که رویآوری آنها به نهضت آزادی برای رأی بوده است؛ چرا که نهضت آزادی گروهی محبوب است. این نقض غرضی آشکار و تناقضی اسفبار است که از ماهیت واقعی و خطرناک نهضت آزادی غفلت یا تغافل میکند.
ما در این یادداشت با دوریکردن از این دعوای جناحی درصددیم تا نشان دهیم نهضت آزادی، گروهی نامشروع و خائن است که از اینرو کسی چون علی مطهری نمیبایست از مخالفت با آن اظهار ندامت میکرد و در مقام تمجید کسی چون ابراهیم یزدی برمیآمد.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت در این یادداشت به بهانه اواخر تیرماه که پایانی بر اثرگذاری اجرایی مهندس مهدی بازرگان بود،
✍️ احسان سلوکی
📌 نقدی بر اسطوره روشنفکری دینی و جریان نهضت آزادی
🔘بخش نخست
🔷مادیگرایی در فکر مهدی بازرگان
روششناسی پوزیتیویستی چنان در بند بند وجود بازرگان رخنه میکند که او نفخه صور اسرافیل برای برپایی قیامت و معاد را تشبیه به فوران انرژی مادی میکند که همچون کاتالیزور یا انفجار اتم، اجسام خفته و انرژیهای پنهان را به جنب و جوش و حرکت وا میدارد.
وی در انسانشناسی خویش نیز پایگاه شخصیتی انسان را به گونهای تحلیل میکند که تکیهگاه شخصیت انسان را ناشی از سلولهای ریزی به نام کروموزوم میداند. بازرگان نگاه مادی خود را به انسان در جای جای آثار خویش بازتاب میدهد و این نظر را مطرح میکند که برای این صفات ظاهری و باطنی که مجموعه آنها شخصیت فرد را تشکیل میدهد، ابداً جنبه روحانی خارقالعاده قائل نمیشویم، بلکه منشأ و ریشه را به طوری که علوم طبیعی نشان میدهد، انحصاراً در سلولها و در ترکیب مادی بدن موجود میشناسیم؛ همان طوری که مشخصات فولاد مربوط و ناشی از ترکیبات ذرات جسم و تشکیل دانههای آن است، تمام صفات موجود زنده نیز منعکس در اعضا و نسوج و در مواد متشکله اوست. بازرگان به گواهی غالب آثارش یک نگاه انسانشناسی مادی و پوزیتیویستی را بر دینشناسی تحمیل میکند.
بازرگان نه تنها از مزایای بهرهگیری از روش تجربهگرایی داد سخن سر میدهد بلکه توشهگیری از عقلانیت سودانگار را نیز به مثابه عاملی اساسی در راستای متحقق کردن اهداف دنیوی بشر تجویز میکند و مینویسد: «آن جاده خاکی و پای پیاده بشریت که او را به هدف انبیاء باید برسانند، همین نفع پرستی است».
🎯خدشه و ایراد بنیادینی که متوجه نگاه پراگماتیستی و سودانگارانه بازرگان است آن است که وی بهجای آنکه اصالت را به دین و احکام مترتب بر آن بدهد، رویکرد تحویلگرایانه به دین را در پیش میگیرد و از منظر و دریچهای عملگرایانه به دین نظر میافکند.
روش کارکردی و سودانگارانه گر چه به لحاظ روانشناختی تأثیرات مثبتی دارد و بشر از جهتی بیش از توجه به استدلال و پایبندی به عقل و اثبات حقیقت به مفید یا مضربودن امور و حقایق عنایت دارد و از دریچه کارکردی به عقاید و اعمال مینگرد، اما بیاعتنایی به جنبههای اثباتی دین نیز به عقاید دینداران آسیب جدی میرساند.
دفاع بازرگان از شعائر مذهبی نیز یک دفاع علمی است. در این دفاع برای مثال آثار بهداشتی روزه و سایر احکام تبیین میشود. در حوزه اعتقادات و معارف دینی کاملاً از قالبهای علم تجربی بهره میگیرد. برای مثال قیامت را به عامل بیرون از جهان مادی نسبت نمیدهد و آنها را به تحولات جهان مادی منسوب میکند.
قرآنشناسی بازرگان نیز مبتنی بر همین قرائت علمگرایانه است. از منظر او، دعا و تصرف آن در طبیعت با واسطه نقش کاتالیزورها در فرآیند طبیعی است و نقش پیامبران، برانگیختن منابع انرژی انسانی است. به همین اعتبار، سیر آفرینش آدم، با تکامل طبیعی داروینی فهم میشود و بالاخره غیب در این قرائت همانا جز مجهولات علمی چیزی نیست.
🎯این رویکرد شیفتهوار به علوم طبیعی بشدت به دینداری آسیب میزند. بازرگان بهگونهای از ظواهر باورها و رفتارهای بشر در طول تاریخ استفاده میکند که گویا بشر با عقل مستقل خود به تمام دستاوردها و آموزههای انبیاء دست مییابد و به همان اندازه که معرفت مستقل بشری رشد میکند، نیاز بشر به دین و وحی کمتر میگردد و با مرور زمان، بشر از وحی بی نیاز میشود.
آسیب این گونه نگرش آن جا ظاهر میشود که اگر کارکرد یک باور دینی مکشوف نشود یا اینکه بدیلی برای باور دینی در آن کارکرد ظاهر شود، آنگاه ایمان به آن باور دینی منتفی میشود.
بازرگان پراگماتیسم را مناسبترین نظرگاه فلسفی برای مسلمین میداند و از این رهگذر تلاش میکند که اصول آن را با مبانی دین تطبیق کند و در این خصوص میگوید: «یکی از خصوصیات فرد پراتیک داشتن هدف معین است و مرد عمل همیشه به دنبال سهلترین راه میگردد».
وی، عنایت چندانی به شریعت و آداب و عادات ظاهری دین ندارد و هدف و غایت دین را اصلاح نفوس و تکمیل مکارم اخلاقی و تزکیه و تلقین ملکات عالیه درونی در مردم میداند. از نظر بازرگان، احکام و فروع دین با آن روشی که در رسالههای عملی است اساس مقصود هدف تعلیمات دینی نمیباشد.
🎯این دیدگاه بازرگان از لحاظ مبانی درون دینی دچار اشکالات و ایراداتی اساسی است، چرا که گر چه هدف و غایت دین اصلاح درون انسانها و رهنمون شدن آنها به برقراری و تأسیس یک جامعه دینی و اخلاق مدار است اما در حاشیه قرار دادن شریعت و احکام مسلم و قطعی اسلام به بهانه بهروزنبودن نیز راهی ناصواب است.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی