eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻زنگ خطر کوچک شدن ۳۳ درصدی اقتصاد آمریکا 🔹براساس آمار، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه منتهی به ژانویه ۲۰۲۰ با کاهش ۵درصدی به رقم ۲۱۵۶۱ میلیارد دلار رسیده و در سه ماهه دوم منتهی به آوریل ۲۰۲۰ نیز با کاهش بسیار عجیب ۳۳ درصدی رقم ۱۹۴۰۸ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. این به معنای کوچک‌تر شدن کیک اقتصاد آمریکا و رکود به مراتب گسترده‌تر از رکود‌های ۱۹۳۰ و ۲۰۰۸ است. 🔹از سوی دیگر و با توجه به کاهش نرخ بهره به محدوده صفر برای ترغیب اقتصاد و همچنین اجرای سیاست‌های انبساطی مالی و پولی بسیار گسترده از سوی دولت و فدرال رزرو، متغیر‌های اقتصادی نیز سیگنال‌های منفی را مخابره می‌کنند. 🔹براساس آمار نقدینگی(m2) در اقتصاد آمریکا تنها در سه ماهه اخیر چیزی در حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه و به رقم تاریخی ۱۸ هزارو ۱۶۷ میلیارد دلار رسیده است. 🔹این درحالی است که جز سیال و تورم‌ساز نقدینگی یعنی پول(m1) نیز تنها در ۶ ماهه ابتدایی ۲۰۲۰ با رشد ۳۲ درصدی از ۳۹۰۰ به حدود ۵۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است. 🔹براساس آمار، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه منتهی به ژانویه ۲۰۲۰ با کاهش ۵درصدی به رقم ۲۱۵۶۱ میلیارد دلار رسیده و در سه ماهه دوم منتهی به آوریل ۲۰۲۰ نیز با کاهش بسیار عجیب ۳۳ درصدی رقم ۱۹۴۰۸ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. 🔹 این به معنای کوچک‌تر شدن کیک اقتصاد آمریکا و رکود به مراتب گسترده‌تر از رکود‌های ۱۹۳۰ و ۲۰۰۸ است. از سوی دیگر و با توجه به کاهش نرخ بهره به محدوده صفر برای ترغیب اقتصاد و همچنین اجرای سیاست‌های انبساطی مالی و پولی بسیار گسترده از سوی دولت و فدرال رزرو، متغیر‌های اقتصادی نیز سیگنال‌های منفی را مخابره می‌کنند. 🔹براساس آمار نقدینگی(m2) در اقتصاد آمریکا تنها در سه ماهه اخیر چیزی در حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه و به رقم تاریخی ۱۸ هزارو ۱۶۷ میلیارد دلار رسیده است. 🔹این درحالی است که جز سیال و تورم‌ساز نقدینگی یعنی پول(m1) نیز تنها در ۶ ماهه ابتدایی ۲۰۲۰ با رشد ۳۲ درصدی از ۳۹۰۰ به حدود ۵۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است. 🎤گفت وگو با:مرتضی عبدالحسینی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1945 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻شهرت امری ابزاری است و بستگی دارد در چه مسیری به کار گرفته شود 🔹شهرت یکی از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شود . 🔹مثل بقیه سرمایه‌هایی که در هر فرهنگ و جامعه‌ای متناسب با آن فرهنگ و جامعه جهت‌گیری می‌شود . 🔹 هم مبدأ تولید آن سرمایه مشخص می‌شود و هم مسیر بهره‌مندی از آن سرمایه مشخص می‌شود، در جوامع دیگر هم اینطور است. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1985 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻شهرت امری ابزاری است و بستگی دارد در چه مسیری به کار گرفته شود 🔹اهمیت به دیده‌شدن، به یک معنا علاقه‌مندی فطری انسان است. 🔹 اما این علاقه‌مندی فطری ریشه در یک فطرت اولیه‌ای بیشتری دارد و آن اینکه انسان علاقه‌ به مفیدبودن دارد؛ علاقه دارد که منشأ اثر باشد و بیهوده زندگی نکند. 🔹همان مبنا و سنتی که خداوند متعال در قرآن می‌فرمایند «مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا»، آسمان و زمین و کلیه کائنات را به باطل نیافریدیم، فطرت و فلسفه خلقت انسان‌ها هم کمال‌جویی و مفیدبودن است. یکی از لوازم اینکه انسان مفید و کارش موثر باشد این است که قابلیتش مورد توجه قرار گیرد تا از قابلیت او استفاده بشود. لذا انگیزه دیده‌شدن به عبارتی در قدم اول به فطرت انسان برمی‌گردد. 🔹اما همانطور که انسان همیشه بر فطرت الهی خودش باقی نمی‌ماند و می‌تواند بر این فطرت سرپوش بگذارد و یک هویت ثانوی برای خودش ایجاد کند. 🔹در خصوص بحث شهرت نیز همینطور است. ممکن است فطرت الهی انسان دست‌خوش تغییر شده و به شهرت‌طلبی تبدیل شود که ریشه این شهرت‌طلبی، قدرت‌طلبی و نفع‌پرستی می‌تواند باشد؛ در این صورت طبیعتاً علامت خوبی برای رشد انسان نیست. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1985 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻به نام انسان‌دوستی، به کام فمینیسم 🔸فیلم «خواهران جنگ» تولید مشترک دو کشور فرانسه و بلژیک در سال ۲۰۱۹ بنا دارد تا روایتی از جنایات داعش بر مردم ایزدی‌مذهب و کرد عراق داشته باشد. 🔸ایراد اساسی و جدی این فیلم در آن است که تجمع این زنان داوطلب چندملیتی اساسا در فیلم حرکتی فمینیستی نشان داده می‌شود . 🔸وجه انسان‌دوستانه این حرکت عملا به محاق غفلت و چه‌بسا به فراموشی سپرده می‌شود. ✍️نویسنده:عارف افشار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1990 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻به نام انسان‌دوستی، به کام فمینیسم 🔸تکلیف فیلمساز تا حدی با ما مشخص است؛ بنا دارد با حربه عاطفه و انسان‌دوستی کلاه گشادی سر مخاطب بگذارد. 🔸رسما و علنا ناجیان مردم ستمدیده از داعش در فیلم، یک گروهک مبارز چندملیتی فمینیست معرفی شده‌اند. 🔸سابق بر این، وقتی صحبت از تحریف تاریخ بود، نگاه‌مان به چند سده قبل معطوف می‌شد اما در روزگاری که کوچک‌ترین فعل و انفعالی در یک گوشه از کره‌زمین در کسری از ثانیه به جهانیان مخابره می‌‌شود، پدیده‌‌ای مثل جنگ به وسعت و عظمت یک سرزمین و چند ملت به راحتی،قبل تحریف نمی‌‌شود. 🔸 از زمان تیتراژ ابتدایی که نام برخی شبکه‌‌‌های فرانسوی در لیست حامیان فیلم درج شد، تا خود فیلم و خرده‌قصه‌های ناموزون آن، همگی در حد یک رپرتاژ خبری-تبلیغاتی برای جریان فمینیسم هستند، نه بیشتر. 🔸 به واقع با اثر هنری قابل اعتنایی از جهت فرم، تکنیک و حتی محتوا هم مواجه نیستیم. در یک کلام فیلم به نام انسان‌دوستی اما به کام فمینیسم است. ✍️نویسنده:عارف افشار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1990 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻می‌خواستیم غرب‌شناسی انتقادی و اصالت‌باور را از سانسور روشنفکری بیرون بیاوریم 🔹ما با یک سیر تطور در بحث غرب‌شناسی روبه‌رو هستیم. 🔹به این معنا که غرب‌شناسی‌های مختلفی داشتیم و داریم که هرکدام نیز تحولاتی داشته‌اند و در مجموع نیز می‌توان گفت غرب‌شناسی ما در کل دچار تحولاتی شده است. 🔹 اما اینکه به کدام سمت رفته است، نیاز به توضیح دارد. 🎤گفت و گو با:ذبیح‌الله نعیمیان 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2000 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻می‌خواستیم غرب‌شناسی انتقادی و اصالت‌باور را از سانسور روشنفکری بیرون بیاوریم 🔹سیدجمال یک نگاه فلسفی داشته و چه در حوزه‌های علمی شیعی و چه در دروس رایج فقهی، ورودی فلسفی به‌ویژه با نگاه مشائی دارد. 🔹همین‌طور که نگاه فقهی-سیاسی هم در پشت تلقی او وجود دارد ولی وقتی به میدان تعاملات اجتماعی-سیاسی وارد شده و فعالیت‌های او صبغه سیاسی-اجتماعیِ در میدان پیدا کرده، نگاه او به یک نگاه تاریخی-اجتماعی تکوین یافته و در شرف یک نوع نگاه تمدنی قرار گرفته است. 🔹سراغ دیگر افراد نیز که در خارج از فضای ما در ایران–اما نزدیک به ایران ولی دارای پشتوانه فکری ایران معاصر خاصه زبان فارسی- هم که می‌رویم، مشاهده می‌کنیم که فردی چون اقبال لاهوری هم آغازگر یک نوع غرب‌شناسی سیاسی-فلسفی است چون در غرب فلسفه خوانده و نگاه فلسفی غرب و شرق را فی‌الجمله می‌شناسد. 🔹اما دو وجهی که توامان در رویکرد این دو فرد مذکور وجود دارد این است که اولا فی‌الجمله سنت‌گرا هستند که قابل نقد است -هرچند تمایزاتی نیز با همدیگر دارند- و ثانیا اینکه یک‌نوع اصالت‌زدایی در رویکرد غرب‌شناسی آنها وجود دارد و یک‌نوع نگاه انتقادی به تمدن رقیب و مسیطر غرب هم دارند. 🎤گفت و گو با:ذبیح‌الله نعیمیان 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2000 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم معماری فضای مجازی بر اساس جامعه ایرانی 🔸چین تنها کشوری است که توانسته خود را از لوای حاکمیت مجازی آمریکایی‌ها بیرون بکشد و با ترسیم مرزهای مجازی و اعمال حاکمیت خود بر تعامل شرکت‌ها و پلتفرم‌ها، از تضعیف حاکمیت خود جلوگیری کند. 🔸عنوان Multilateralism به این الگوی چین اطلاق می‌شود. 🔸درست است که جهان در ساحت فیزیکی به سمت چندقطبی‌شدن حرکت می‌کند و آمریکایی‌ها در حال ضعفند و بازیگران قدرتمندی چون چین، هند، برزیل و… در حال ظهور هستند، ولی مجازی‌شدن عالم به دلیل توانایی آمریکایی‌ها در عرصه مجازی و حاکمیت ایشان در این عرصه، منجر به تغییر این روند و احیای قدرت و اقتدار آمریکایی‌ها می‌شود. 🔸حواس‌مان هم باشد که در اسناد ۱۷گانه ۲۰۳۰ زیرساخت اجرایی‌شدن این اسناد فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان فضای مجازی ذکر شده است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1993 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم معماری فضای مجازی بر اساس جامعه ایرانی 🔸فضای مجازی به دلیل ماهیتی که دارد نقش بازیگران عمومی و خصوصی ملی و بین‌المللی بسیار پررنگ‌‌تر از فضای فیزیکی است. 🔸الان آمریکایی‌ها حاکم مطلق فضای مجازی و اینترنت جهانی هستند. 🔸این سلطه و حاکمیت در لوای موسسات و شرکت‌های بزرگی چون آیکان و گوگل و فیس‌بوک و… انجام می‌شود. 🔸الگوی حکمرانی مجازی آمریکایی‌ها با عنوان زیبای چند ذی‌نفعی سامان می‌‌یابد؛ بدین صورت که فضای مراوده و تعامل، بین شرکت‌ها و مستقل از دولت‌ها تعریف می‌شود. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1993 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻مواجهه با رسانه های جدید 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 📍استاد دانشگاه و مدیر موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔰معرفی اجمالی دوره دین و سینما: 🔹معرفی دوره: اکنون که بيش از صد سال از عمر مي‌گذرد و توجه رسانه‌هاي جهاني، به حضور دين در زندگي بشر به نحو شگفت‌آوري رشد کرده است، مضامین دینی در فیلم‌های ظاهراً سکولار نیز مورد تأمل و تکرار قرار گرفته است و سينماي ديني، قدسی و معناگرا، به عنوان يکي از پيشروترين و پرمخاطب‌ترين انواع سينمايي مطرح شده است، پس ضروری است که محققین حوزوی و دانشگاهی به سمت فهم و تحلیل مدققانه آن بروند و اهالی و نیز در مطالعات خویش این بخش مهم را بیشتر از قبل در نظر داشته باشند. در اين دوره، همت بر آن بوده است که نحوه تعامل نگره‌ها و مؤلفه‌ها و عناصر ديني و شبه دینی مکاتب و آئین‌های مهم جهان و سينماهای مطرح در جهان مورد بررسي قرار گيرد. 🔸سرفصل‌های اصلی دوره: 1. در سينما 2.، مکاتب وابسته و سينما 3.بررسی انواع روش های نقد و تحلیل 🗣معرفی اساتید دوره: – دکتر : رئیس انجمن – دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم – درس خارج حوزه – استاد محمد حسین فرج نژاد: عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانه – دکتری حکمت هنر دینی دانشگاه ادیان و مذاهب – درس خارج – حجت الاسلام والمسلمین سعید ارجمند فر: عضو هيئت علمي جامعه المصطفي العالميه– دکتری حکمت متعالیه موسسه علوم انساني و مطالعات فرهنگي – درس خارج حوزه لینک دوره: yun.ir/0mgpa6 @savad_rasaneh 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻درب باغِ سبز خصوصی¬سازی در اصلاحات آموزشی 🔹خصوصی­‌سازی یک برنامه در گفتمان سرمایه­‌داری است که با مبانی نظری خاص، رقابت در «بازار» و دغدغه «سودآوری» را به وجود آورنده کیفیت «آموزش» تلقی کرده و این برنامه را در خدمت نظام آموزشی می­‌داند. 🔹این مفهوم دقیقاً همان مفهومی است که در سند رهنامه که حلقه واسط سند تحول بنیادین و فلسفه تعلیم و تربیت محسوب می‌شود، آمده است. ✍️نویسنده: رقیه فاضل 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2004 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net