📝#یادداشت
🔻به نام انساندوستی، به کام فمینیسم
🔸تکلیف فیلمساز تا حدی با ما مشخص است؛ بنا دارد با حربه عاطفه و انساندوستی کلاه گشادی سر مخاطب بگذارد.
🔸رسما و علنا ناجیان مردم ستمدیده از داعش در فیلم، یک گروهک مبارز چندملیتی فمینیست معرفی شدهاند.
🔸سابق بر این، وقتی صحبت از تحریف تاریخ بود، نگاهمان به چند سده قبل معطوف میشد اما در روزگاری که کوچکترین فعل و انفعالی در یک گوشه از کرهزمین در کسری از ثانیه به جهانیان مخابره میشود، پدیدهای مثل جنگ به وسعت و عظمت یک سرزمین و چند ملت به راحتی،قبل تحریف نمیشود.
🔸 از زمان تیتراژ ابتدایی که نام برخی شبکههای فرانسوی در لیست حامیان فیلم درج شد، تا خود فیلم و خردهقصههای ناموزون آن، همگی در حد یک رپرتاژ خبری-تبلیغاتی برای جریان فمینیسم هستند، نه بیشتر.
🔸 به واقع با اثر هنری قابل اعتنایی از جهت فرم، تکنیک و حتی محتوا هم مواجه نیستیم. در یک کلام فیلم به نام انساندوستی اما به کام فمینیسم است.
✍️نویسنده:عارف افشار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1990
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻میخواستیم غربشناسی انتقادی و اصالتباور را از سانسور روشنفکری بیرون بیاوریم
🔹ما با یک سیر تطور در بحث غربشناسی روبهرو هستیم.
🔹به این معنا که غربشناسیهای مختلفی داشتیم و داریم که هرکدام نیز تحولاتی داشتهاند و در مجموع نیز میتوان گفت غربشناسی ما در کل دچار تحولاتی شده است.
🔹 اما اینکه به کدام سمت رفته است، نیاز به توضیح دارد.
🎤گفت و گو با:ذبیحالله نعیمیان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2000
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻میخواستیم غربشناسی انتقادی و اصالتباور را از سانسور روشنفکری بیرون بیاوریم
🔹سیدجمال یک نگاه فلسفی داشته و چه در حوزههای علمی شیعی و چه در دروس رایج فقهی، ورودی فلسفی بهویژه با نگاه مشائی دارد.
🔹همینطور که نگاه فقهی-سیاسی هم در پشت تلقی او وجود دارد ولی وقتی به میدان تعاملات اجتماعی-سیاسی وارد شده و فعالیتهای او صبغه سیاسی-اجتماعیِ در میدان پیدا کرده، نگاه او به یک نگاه تاریخی-اجتماعی تکوین یافته و در شرف یک نوع نگاه تمدنی قرار گرفته است.
🔹سراغ دیگر افراد نیز که در خارج از فضای ما در ایران–اما نزدیک به ایران ولی دارای پشتوانه فکری ایران معاصر خاصه زبان فارسی- هم که میرویم، مشاهده میکنیم که فردی چون اقبال لاهوری هم آغازگر یک نوع غربشناسی سیاسی-فلسفی است چون در غرب فلسفه خوانده و نگاه فلسفی غرب و شرق را فیالجمله میشناسد.
🔹اما دو وجهی که توامان در رویکرد این دو فرد مذکور وجود دارد این است که اولا فیالجمله سنتگرا هستند که قابل نقد است -هرچند تمایزاتی نیز با همدیگر دارند- و ثانیا اینکه یکنوع اصالتزدایی در رویکرد غربشناسی آنها وجود دارد و یکنوع نگاه انتقادی به تمدن رقیب و مسیطر غرب هم دارند.
🎤گفت و گو با:ذبیحالله نعیمیان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2000
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#سخنرانی
🔻لزوم معماری فضای مجازی بر اساس جامعه ایرانی
🔸چین تنها کشوری است که توانسته خود را از لوای حاکمیت مجازی آمریکاییها بیرون بکشد و با ترسیم مرزهای مجازی و اعمال حاکمیت خود بر تعامل شرکتها و پلتفرمها، از تضعیف حاکمیت خود جلوگیری کند.
🔸عنوان Multilateralism به این الگوی چین اطلاق میشود.
🔸درست است که جهان در ساحت فیزیکی به سمت چندقطبیشدن حرکت میکند و آمریکاییها در حال ضعفند و بازیگران قدرتمندی چون چین، هند، برزیل و… در حال ظهور هستند، ولی مجازیشدن عالم به دلیل توانایی آمریکاییها در عرصه مجازی و حاکمیت ایشان در این عرصه، منجر به تغییر این روند و احیای قدرت و اقتدار آمریکاییها میشود.
🔸حواسمان هم باشد که در اسناد ۱۷گانه ۲۰۳۰ زیرساخت اجراییشدن این اسناد فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان فضای مجازی ذکر شده است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1993
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#سخنرانی
🔻لزوم معماری فضای مجازی بر اساس جامعه ایرانی
🔸فضای مجازی به دلیل ماهیتی که دارد نقش بازیگران عمومی و خصوصی ملی و بینالمللی بسیار پررنگتر از فضای فیزیکی است.
🔸الان آمریکاییها حاکم مطلق فضای مجازی و اینترنت جهانی هستند.
🔸این سلطه و حاکمیت در لوای موسسات و شرکتهای بزرگی چون آیکان و گوگل و فیسبوک و… انجام میشود.
🔸الگوی حکمرانی مجازی آمریکاییها با عنوان زیبای چند ذینفعی سامان مییابد؛ بدین صورت که فضای مراوده و تعامل، بین شرکتها و مستقل از دولتها تعریف میشود.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1993
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🔊#پادکست
🔻مواجهه با رسانه های جدید
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
📍استاد دانشگاه و مدیر موسسه فرهنگی رسانهای شناخت
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔰معرفی اجمالی دوره #مجازی دین و سینما:
🔹معرفی دوره:
اکنون که بيش از صد سال از عمر #سينما ميگذرد و توجه رسانههاي جهاني، به حضور دين در زندگي بشر به نحو شگفتآوري رشد کرده است، مضامین دینی در فیلمهای ظاهراً سکولار نیز مورد تأمل و تکرار قرار گرفته است و سينماي ديني، قدسی و معناگرا، به عنوان يکي از پيشروترين و پرمخاطبترين انواع سينمايي مطرح شده است، پس ضروری است که محققین حوزوی و دانشگاهی به سمت فهم و تحلیل مدققانه آن بروند و اهالی #هنر و #رسانه نیز در مطالعات خویش این بخش مهم را بیشتر از قبل در نظر داشته باشند. در اين دوره، همت بر آن بوده است که نحوه تعامل نگرهها و مؤلفهها و عناصر ديني و شبه دینی مکاتب و آئینهای مهم جهان و سينماهای مطرح در جهان مورد بررسي قرار گيرد.
🔸سرفصلهای اصلی دوره:
1.#يهوديت در سينما
2.#مسيحيت، مکاتب وابسته و سينما
3.بررسی انواع روش های نقد و تحلیل #فیلم
🗣معرفی اساتید دوره:
– دکتر #رفیع_الدین_اسماعیلی: رئیس انجمن #سواد_رسانه – دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم – درس خارج حوزه
– استاد محمد حسین فرج نژاد: عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانه – دکتری حکمت هنر دینی دانشگاه ادیان و مذاهب – درس خارج #حوزه
– حجت الاسلام والمسلمین سعید ارجمند فر: عضو هيئت علمي جامعه المصطفي العالميه– دکتری حکمت متعالیه موسسه علوم انساني و مطالعات فرهنگي – درس خارج حوزه
لینک دوره:
yun.ir/0mgpa6
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻درب باغِ سبز خصوصی¬سازی در اصلاحات آموزشی
🔹خصوصیسازی یک برنامه در گفتمان سرمایهداری است که با مبانی نظری خاص، رقابت در «بازار» و دغدغه «سودآوری» را به وجود آورنده کیفیت «آموزش» تلقی کرده و این برنامه را در خدمت نظام آموزشی میداند.
🔹این مفهوم دقیقاً همان مفهومی است که در سند رهنامه که حلقه واسط سند تحول بنیادین و فلسفه تعلیم و تربیت محسوب میشود، آمده است.
✍️نویسنده: رقیه فاضل
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2004
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻درب باغِ سبز خصوصی¬سازی در اصلاحات آموزشی
🔹در نگاه لیبرال سرمایهداری، بازار و سازوکارهای آن، خودنظمده و طبیعی است و نیازی به مداخله دولتها در این نظم ندارد.
🔹این اصل در نگاه نئولیبرال شدت گرفته و سازوکار بازار نه تنها در عرصه اقتصاد پذیرفته شده، بلکه به عرصه خدمات اجتماعی و فرهنگی و آموزشی نیز نفوذ کرده.
🔹 تأکید میشود که دولت نه تنها نباید در سازوکار بخش خصوصی و بازار مداخله کند، بلکه به صورت ایجابی نیز موظف به تسهیلگری برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی است.
🔹در این نگاه، آموزش و تربیت یک «کالا» است که میتواند در بازار آموزشی خرید و فروش شود.
🔹این بازار عرضه و تقاضایی دارد و قیمت این آموزشِ کالایی شده،در چانهزنیهای طبیعیِ مشتریان و عرضه کنندگان آموزش تعیین میگردد و در رقابت میان عرضهکنندگان، کیفیت آموزشی بالاتر رفته، ضعیفها نابود میشوند و اصلح باقی میماند.
✍️نویسنده: رقیه فاضل
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2004
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻راهکارهای مقابله با پدیده سلبریتی
🔸برخی معتقدند هر چقدر هم که کار کنیم چون آنها در بحث پیشرفت و توسعه تکنولوژی چون گامهای جلوتری دارند و ابزارهای بیشتری در اختیارشان هست (باز کار به جایی نمیرسد).
🔸ما دو فرهنگ داریم؛ یکی فرهنگ فعال است و یکی فرهنگ منفعل.
🔸فرهنگ فعال، فرهنگی است که یک امر یا پدیدهای را که میخواهد وارد فرهنگش بشود، در مقابلش به صورت فعالانه عمل میکند و بر اساس مبانی و دیدگاههای خودش آن را بازخوانی و باز تولید میکند.
🎤گفت و گو با :دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1954
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻راهکارهای مقابله با پدیده سلبریتی
🔸دنیای غرب از میراث فرهنگی اسلام در قرون گذشته با بازخوانی و باز تولید استفاده کرد.
🔶حتی یکسری کتابها هم در این زمینه نوشته شده است که دقیق گفته چگونه غرب از این میراث بهره برده.
🔸فرهنگ منفعل دیگر قدرت گزینش ندارد و آن قدرت خودش را از دست داده است و نسبت به آن فرهنگی که آن پدیده را تولید میکند کاملا منفعل شده و آن سلطه را پذیرفته است.
🔸در این بین فرهنگ مصرف کننده هم در موضع انفعال به گونهی تقلیدی دارد استفاده میکند و این اتفاقی است که برای خیلی از کشورهای در حال توسعه دارد میافتد و یا افتاده است.
🔸این مساله در حوزه سیاستگزاری فرهنگی و حتی در حوزه دانشگاهها خیلی نقش دارد.
🎤گفت و گو با :دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1954
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻کرونا و ایجاد چالش در مسیر فقه حکومتی
🔹یک از اشکالاتی که به فقه می گیرند این است که تا از فقه پرسش نشود.
🔹نمیتواند پاسخی بدهد و سؤال جدیدی را طرح کند؛ یعنی فقه منطق بحث درونی ندارد، ولی میتوان گفت که در طول تاریخ با اینکه حکومت اسلامی وجود نداشته است.
🔹 فقها به بسیاری از مسائل مرتبط با حکومت پرداختهاند، بدون آنکه از آنها پرسیده شده باشد.
🔹حتی وقتی حکومت نداشتیم از درون فقه، نظریه فقهی حکومت بیرون آمده و این بهترین شاهد است که علم فقه اینگونه که برخی میگویند نیست.
🎤گفت و گو با :حجتالاسلاموالمسلمین احمد رهدار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2007
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net