eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 ◾️تفاوت اندیشه‌های فمنیسم اسلامی با نگاه اصیل اسلامی به زن(بخش اول) ✍️ لیلا مجدانی؛ دکتری جامعه شناسی زن و خانواده از دانشگاه یو. ام. مالزی 🔻 فمینیسم پدیده‌ای است که شامل طیف متنوعی از افکار، شاخه‌ها، تفسیرهای منحصر به فرد از آن شاخه‌ها در زمینه‌های مختلف، و تعاریفی از فمینیسم است که مختص محل نشو و نمای آن‌هاست، اما هنوز دارای تقاطع‌هایی با سایر خطوط فمینیسم است. 🔻پس از آن، فمینیسم اسلامی به عنوان جزئی از فمینیسم، میراثی متنوع را در بر می‌گیرد. از اندیشه‌های مختلف فمینیستی، از جمله فمینیسم لیبرال و فمینیسم پسامدرن وام می‌گیرد و خود را با شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مکان منحصر به فردی که در آن تجربه می‌شود، پرورش می‌دهد. 🔻 اگرچه اعتقادی همه‌گیر وجود دارد که فمینیسم ریشه در لیبرالیسم دارد، از سوی دیگر، اختلاف نظر بین روی‌کرد لیبرالیسم به عقلانیت و فردگرایی، و فمینیسم اسلامی نشان می‌دهد که فمینیسم اسلامی به صورت گزینشی از فمینیسم لیبرال وام گرفته‌است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4284 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 ◾️انقلابات و تاسیس نظم اجتماعی ✍️ دکتر حسین کچویان 🔻 رجوع به تاریخ بشر نشان می‌دهد که هر حرکت تمدنی با ظهور یک مذهب همراه است. اصولا این نوع انگیزه‌ها و خواست‌ها از جای دیگری می‌آید و به طور معمول این امیال در زندگی نیست، به طور معمول ما زندگی می‌کنیم تا اینکه درِ آسمان باز شود تا خواست و طلب متفاوتی در ما ظاهر شود . 🔻تمدن جدید غرب نیز تا خود انقلاب فرانسه ماهیتی مذهبی دارد و دائما مذهب، قطعه قطعه این حرکت تمدنی را شکل می‌دهد. برای مثال وبر بهترین تفسیر را از تمدن غرب ارائه داده است آن هم در مسئله ظهور و بروز سرمایه داری، با بزرگ کردن تئوری وبر، به مذهبی بودن ریشه‌های کلیت غرب می‌رسیم نه فقط در سرمایه داری. 🔻 اساسا چیزی که تمدن غرب ساخته است و نوید آن را می‌دهد تا پیش از این و در تمدن‌های پیشین ممکن نبوده است. 🔻بشر در تمام تاریخش جمع کردن ثروت را مضموم تلقی کرده است. در جایی از تاریخ برخی آمده‌اند و انباشت ثروت را به عنوان ارزش و مهم ترین هدف بشر مطرح کرده‌اند تا جایی که اگر ما امروز حرف می‌زنیم از سود و زیان اقتصادی یک چیز یا رفتار صحبت می‌کنیم و تا وقتی ما چنین عمل می‌کنیم هرگز یک تمدن متفاوتی نخواهیم بود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3747 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎧 فایلهای صوتی نشست اول تا پنجم از سلسله نشست‌های هم اندیشی پیرامونی مبانی و منطق تولید علم‌ دینی ❇️ این جلسات با محوریّت نقد و بررسی مجموعۀ چهار جلدی «علم دینی؛ از چستی تا چگونگی» اثر حجةالاسلام و المسلمین شیخ محمد حسن وکیلی بوده است. ⬅️ دوره اول با حضور اساتید معظم حجج اسلام آقایان: امینی نژاد، اسدپور برگزار شد. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔺نسبت معنویت با فقه 🔹ارائه: حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد ⏰ زمان: چهارشنبه، 19 خرداد 1400 ، ساعت 10:30 🏢 مکان: دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی 🔸لینک حضور: http://dte.bz/ethicsconf 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹امتیاز امام خمینی(ره) بر دیگر عدالتخواهان 🎙گوینده: مصطفی گودرزی 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
✅نشست تخصصی «سلبریتیسم: روند هیجانی گزینش‌ها 🔹چهار‌شنبه 19 خرداد ماه ساعت 12 👈دکتراحمد اولیائی 🔻پژوهش‌گر حوزه علوم اجتماعی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 ◾️رویکرد فمینیسم در آثار ادبی زنان (بخش اول) ✍️ پروانه بیاتی؛ دکترای جامعه¬شناسی، نویسنده و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده 🔻از قرن نوزدهم بسیاری درصدد برآمدند، به این سوال که چرا زنان هنرمند مهمی وجود نداشتند و آیا می‌­توان گفت این شایستگی در زنان وجود نداشته، پاسخ دهند. 🔻پاسخ فمینیست­‌ها در مورد بخش دوم سوال منفی بود. زیرا از نظر آنان جنسیت هیچ تاثیری در خلاقیت هنری ندارد. اولین پاسخ را فمینیست‌­ها در ۱۸۵۸ میلادی در مجله «وست مینستر ریویو» منتشر کردند و سپس آنجلیکا کافمنو و آرتمیسیا گنتیلچی تحقیقات خوبی در زمینه هنرمندان زن انجام دادند. آنان توانستند این مسئله را ثابت کنند که هنرمندان زنی نیز در طول تاریخ وجود داشته‌­اند اما هیچ­گاه جایگاه آنها به جایگاه مردان در عالم هنر نرسید. 🔻از نظر آنان تبعیض بین زن و مرد سبب عدم شکوفایی استعداد ذاتی زنان است و از زنان فرصت بالفعل کردن استعدادهایشان را می­‌گیرد. 🔻 آنان به این سوال این­گونه پاسخ دادند که هنر محصول یک فعالیت آزادانه و فرافردی نیست، بلکه هنرمند قطعاً تحت­ تاثیر محیط و میراث گذشتگان خود قرار دارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4291 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️ماهیت سلبریتی‌­ها ✍️ دکتر سید حسین شرف الدین 🔻جامعه ما نیز مثل هر جامعه دیگری می‌تواند با عطف توجه به پیشینه‌های تاریخی تمدنی،‌ گفتمان‌های غالب فرهنگی، آرمان‌ها و ایده آل‌های جمعی،‌ نیازها و ضرورت‌های اجتماعی، اقتضائات عصری و زمانی، فرصت‌ها و محدودیت‌های ارزشی، گرایش‌ها و ذائقه‌های فرهنگی، و… 🔻سلبریت‌های متناسب با خود را در کانون‌های آموزشی و پرورشی رسمی تربیت کند و در فرصت‌های مقتضی آنها را از طریق مجاری معمول و متناسب با ضرورت‌های محیطی آنها برساخت کند و در معرض بهره گیری عموم قرار دهد. 🔻البته برخی امکان مدیریت این سنخ جریانات را با توجه به پیچیدگی جهان مدرن، غلیان‌های اجتماعی، فراز و فرودهای کنترل ناپذیری محیط، ناممکن و غیر عملی می‌دانند. 🔻 در هرحال جامعه ما نیز بویژه نسل جوان به این پدیده اقبال کرده و تقلید و تبعیت از مرام سلبریت‌ها در فرهنگ عمومی نمادها و نمودهای مشهودی دارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3744 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
👥 👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر صفدر الهی‌راد؛ عضو هیئت علمی گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 👤 آقای دکتر سروش دباغ 💠 موضوع: اسلام و سکولاریسم 🗓 چهارشنبه ۱۹ خرداد ⏰ ۲۲:۳۰ 📤 از طریق لینک زیر کلاب سالن اندیشه را دنبال کنید: https://www.clubhouse.com/join/%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87/5ZR5G3uq/m7yAyydE 🔷 رزومه علمی آقای دکتر الهی‌راد 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=2001 🔰 کانال بنیان؛ کانال رسمی دکتر الهی‌راد @elahirad_ir 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
◾️«دوره آموزش فقه امنیت» ✔️بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ( نمایندگی قم) با مشارکت دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار می‌نماید🔻 ❇️ جلسه دوم با حضور استاد ابوالقاسم علیدوست، استاد خارج فقه و اصول و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ⏰زمان: پنجشنبه / ۲۰ خرداد ساعت ۱۴۰۰ ساعت ۹ صبح 🔗 لینک‌های ورود به جلسه 1️⃣ یک: webinar.razavi.ir/qom 2️⃣ دو: instagram.com/qomislamic 3️⃣ سه: aparat.com/qomislamic/live 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹موج اول فمینیسم 🎙گوینده: مصطفی گودرزی 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پارت اول 🔹تبیین جایگاه دولت در برقراری عدالت اجتماعی 🔻حجت السلام سید کاظم رجایی 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
39.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پارت سه 🔹هوشیاری نسبت به هدف خلقت 🔻استاد اصغر طاهر زاده 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📋 ◾️تفاوت اندیشه‌های فمنیسم اسلامی با نگاه اصیل اسلامی به زن (بخش دوم) ✍️ لیلا مجدانی؛ دکتری جامعه شناسی زن و خانواده از دانشگاه یو. ام. مالزی 🔻از آن‌جا که تلاش‌های اجتماعی مردان بروز و نمود بیش‌تری دارد، حس خوداظهاری زن او را دچار این نگرش می‌کند که انجام فعالیت‌های اجتماعی هم‌چون مردان دارای ارزش است، 🔻 از این رو برای نزدیک شدن به موقعیت مرد، یا برابر نمودن با او تحریک می‌شود، غافل از این‌که ارزش مرد اگر به خاطر فعالیت‌های اجتماعی‌اش هم هست، ارزش زن در این است که مربی و تربیت کننده‌ی مرد است و با این کار ارزشی مضاعف می‌یابد. 🔻از ایـن رو، در اسـلام، عدالت از واقعیـتی نفس‌الامری برخوردار است و بر این اساس تساوی حقوقی چون مخالف با ویژگی‌های وجودی زن است، خشونت علیه زنان به‌شمار می‌آید، اما در فمینیسم عدالت کاملاً امری نسبی است و بر حسب تجربه‌‌های گوناگون بشری، معنای آن نیز متغیر می‌شود و در پی آن، معنای خشونت علیه زنان نیز تغییر می‌کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4288 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️از علم و فلسفه تا طب سنتی، یک نگاه جامع ✍️ شهرام تقی‌زاده‌انصاری 🔻باید در نظر داشت که در شاخه‌های گوناگون علوم، معیارهای مختلفی منظور می‌شود و چه‌بسا یک شاخه از حوزهای پرکاربرد، علمی گفته شود ولی در مقایسه با شاخه‌های دیگر آن حوزه، شاخص‌های علمی‌بودن آن ضعیف‌تر باشد. 🔻 از نظر نویسندگان کتاب، بدنه اصلی طب سنتی و مکمل شبه‌علم نیست ولی باید از افراط و تفریط‌ها خودداری کرد. از دلایل چنین مغالطه‌هایی در شبه‌علم خواندن این علوم، یکی شناخت غیردقیق نسبت به آنهاست و دیگری شناختن حدود اعتبار و درستی این علوم است که منجر به انتظارهای غیرواقعی نسبت به آنها شده است. 🔻یکی از دلایلی که باعث شده، برخی طب‌های سنتی را شبه‌علم تلقی کنند، مقایسه آنها با طب جدید و بررسی آن تحت معیارهای پزشکی مدرن است درحالی که آن دو تحت رویکردهای مختلفی توسعه یافته‌اند. طب‌های سنتی هویتی کلنگر دارند که قابل تقلیل به اجزای ریزتر و ریزتر نیستند، درحالی که طب جدید حاوی رویکرد تقلیل‌گراست. 🔻گفتنی است سیاست سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان اصلی‌ترین سازمان بین‌المللی در حوزه سلامت و پزشکی موافق استفاده و ترویج طب سنتی و مکمل در کشورهاست و کنفرانس‌ها و گردهمایی‌هایی هم درمورد این مسائل برگزار کرده و با اعداد و ارقام نتایج مثبت طب سنتی و مکمل را نشان داده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3692 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅جنگ شناختی و چیستی آن. چند مدل جنگ وجود دارد؟ جنگ شناختی چه می کند؟ این جنگ چه تاثیری بر اعتقادات دینی مردم دارد؟ 🔻مروری سریع بر آنچه در اتفاق می‌افتد. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
پاسخ به هشت پرسش مخالفان فلسفه.pdf
164.6K
🎧 پاسخ به هشت اشكال رايج به فلسفه 👤 توسط جناب آقای دکتر محمد فنائي اشكوري، عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📚 رزومه علمی آقای دکتر محمد فنائی 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1648 🔰 کانال دکتر محمد فنائی اشکوری 🌐 @dreshkevari 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
مناظره_سروش_دباغ_با_صفدر_الهی_راد_اسلام_و_سکولاریسم_qEJdtDyqbWs_134.ogg
41.47M
🔊 🎵 صوت کامل مناظره اسلام و سکولاریسم در کلاب هاوس 👤 حجت الاسلام دکتر الهی راد 👤 دکتر سروش دباغ برای شرکت در جلسات دیگر هم گفتگوی معرفتی، هم اندیشی و مناظره کلاب را در کلاب هاوس دنبال نمائید. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
48.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینترنتی🖥 پارت اول 🔹حکمرانی دینی 🔻استاد خسروپناه 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
امروز یک شنبه ۲۳ خرداد ساعت ۱۶ در بستر روبیکا بصیرت تهران بزرگ 🆔Https://rubika.ir/basirattehran 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 ◾️نسبت مفهوم عدالت و شاخصه‌های دولت اسلامی 🎙 دکتر علی‌اصغر پورعزت 🔻انسان آزاد برابر، ممکن است میل به کمال یا قهقرا داشته باشد. هیچ کسی حق ندارد او را مجبور کند که به سوی کمال برود، ولی مسیر حرکت او به سوی کمال نباید توسط عوامل اجتماعی و شرایط اجتماعی مسدود گردد. 🔻یعنی عواملی چون فقر، فساد، تبعیض نباید به گونه‌ای در جامعه مستولی شوند که مانع حرکت انسان آزاد برابر به سوی کمال‌گرایی شوند. بنابراین، باید شرایط اجتماعی به گونه‌ای فراهم شود که جلوی حرکت کمال‌گرایانه افراد گرفته شود. این نگاه، خیلی با نگاه رویکرد قابلیت‌محور به فقر یا Capability approach اثر آمارتیاسن همگرایی دارد. 🔻می‌شود گفت که هر متغیری که بتواند بر جامعه و سیستم اجتماعی اثر بگذارد، در عدالت هم اثرگذار خواهد بود و در بین این متغیرها، متغیر سیستم حکمرانی و دولت و حکومت جایگاه ویژه‌ای دارد. دولت در هر سه شاخه قانونگذاری، اجرایی و قضایی می‌تواند بر عدالت اثرگذار باشد. 🔻می‌دانیم که قانون ظالمانه، اجرای نادرست و ناروا و قضاوت ناروا چطور می‌تواند کل جامعه را به قهقهرا بکشاند و فساد و تباهی را در جامعه پاگیر کند. بنابراین، نقش دولت‌ها در ایجاد عدالت یا ایجاد ستمگری به شدت پررنگ است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4294 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️شایسته‌­سالاری و شایسته‌گزینی از منظـر عقل و دین ✍️ محمدمهدی نادری قمی 🔻آیۀ ۱۰۵ سوره انبیا، از جمله آیاتی است که دلالت بر آن دارد که در سنّت الهی و اسلامی، عهده‌­دارشدن مسئولیت اداره و مدیریت اجتماعی، مناط و مدار آن صلاحیت و شایستگی است. 🔻این آیه اشاره می­‌کند که ارادۀ خداوند بر این قرار گرفته که حکومت و سروری و رهبری جهان، میراث صالحان و شایستگان باشد و آنان خواهند بود که بر اساس ارادۀ الهی، در نهایت بر این جایگاه تکیه خواهند زد: و محققا در زبور، پس از ذکر (تورات) نوشتیم که بندگان صالح من وارث (حکومت) زمین خواهند شد. 🔻با توجه به معنای کلمۀ «صالحون» در این آیه که معنای گسترده‌­ای دارد، همۀ شایستگی­‌ها به ذهن می‌آید؛ شایستگی از نظر عمل و تقوا، شایستگی از نظر علم و آگاهی، شایستگی از نظر قدرت و قوّت، شایستگی از نظر تدبیر و نظم و درک اجتماعی و سایر شایستگی­‌ها (همان، ج۱۳، صص۵۱۸-۵۱۵). 🔻 بنابراین، در مجموع می­‌توان نتیجه گرفت، این ادعا که «در نظام مدیریتی اسلام، ملاک تصدی و بکارگماری افراد در پست­ها و مناصب، شایسته‌سالاری است» با مراجعۀ به قرآن، کاملاً تأیید می­‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3649 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net