eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 | چرا مردم ایران انقلاب کردند؟ ▪️یکی از پرسش‌هایی که در ذهن جوانان ما ممکن است نسبت به انقلاب اسلامی وجود داشته باشد، این است که مردم ایران باتوجه به اینکه رژیم شاه مشغول بسط و توسعۀ ایران بود چرا انقلاب کردند؟ ▪️چرا باید آرمان‌هایی که امام خمینی در سخنرانی‌ها و اعلامیه‌ها بدست می‌داد برای مردمی جذابیت داشته باشد که دارند مشاهده می‌کنند که شاه، مظاهر تمدن جدید را به ایران می‌آورد و بسط و توسعه ایران را هدف و مدنظر خودش قرار داده است؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
📝از بایسته‌های جهاد تبیین در فرهنگ تا شاخصه‌های دینداری در جامعه امروز ▪️ در آستانه‌ی ایام‌الله دهه مبارک فجر، نیم نگاهی انداخته‌ایم به مهم‌ترین تولیدات و مطالب انتشار یافته در خبرگزاری‌های اصلی کشور در حوزه فرهنگ و اندیشه و ماحصل این تلاش را با شما مخاطبان عزیز و فرهیخته در این مجال به اشتراک گذاشته‌ایم، به اُمید آن که مقبول نگاه پر مهرتان اُفتد. 🔗 مطالعه گزارش در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔍| پیشرفت فناوری در طول تاریخ مبتنی بر ارتباطات علمی بوده است ▪️نشست «از دیپلماسی علم تا دیپلماسی فرهنگی» یکشنبه ۹ بهمن‌ماه برگزار شد. دکتر زهرا اجاق، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این نشست گفت: پیشرفت فناوری در طول تاریخ، مبتنی بر ارتباطات علمی بوده است و نمونه بارز آن جندی شاپور است که دانشمندانی از کشورهای مختلف را گرد هم آورده بود و با همکاری هم مسائل علمی را پیش می‌برند. 🔗 مطالعه گزارش در سایت ایکنا 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | ✅ محل نزاع عقلانیت انقلابی و لیبرالی 🖋حسین میرچراغ خانی، نویسنده و پژوهشگر ▪️در جامعه امروز ایران دو عقلانیت فعال وجود دارد، یکی عقلانیت انقلابی با مبانی و اصول امامین انقلاب اسلامی و دیگری عقلانیت لیبرالی با مبانی و اصول اندیشمندان غربی. ▪️عقلانیت انقلابی بر این باور است که تجربه نشان می‌دهد آمریکا، پیش از انقلاب و پس از انقلاب بارها به ملت ایران ظلم کرده است. عقلانیت انقلابی با استناد به رفتارهای آمریکا یعنی سرنگون کردن دولت ملی مصدق، همکاری با ساواک، کمک مستقیم به صدام، کودتای نوژه و طبس، سرنگونی هواپیمای مسافربری، تحریم، تهدید و ترورها را دلایل تجربی عدم مذاکره می‌داند. ▪️در مقابل عقلانیت لیبرالی با استناد به دستاوردهای برخی کشورها به سبب ارتباط با آمریکا مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای شرق آسیا مثل ژاپن و کره جنوبی می‌گوید این کشورها با همکاری آمریکا به توسعه رسیده‌اند. 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | ✅ صعود با سقوط 🖋 امیرعباس طباطبایی، پژوهشگر رسانه ▪️ چهارمین قسمت سریال سقوط را در حالی کنار اقوام و آشنایان تماشا کردیم که برخی از زنان و دختران فامیل در هنگام پخش آن انگشت به دهان گرفته و یا از شدت ترس و نگرانی، ناخن‌های خود را بر زمین می‌کشیدند. اگرچه ژانر جنایی و وحشت همواره برای مخاطبان ایرانی جذاب بوده؛ اما محتوای این سریال در کنار القای ترس، مسائل دیگری را هم به بینندگان آن گوشزد می‌کند. این سریال به همه ما می‌فهماند که گفتمان مقاومت از سه گنج گران‌بهای ما ایرانی‌ها و شیعیان، دفاع کرده و در این راه هزینه‌های سنگینی پرداخته است: 1️⃣ امنیت ▪️مردم ما حتی با دیدن صحنه‌های قابل پخش جنایات داعش در عراق و سوریه، عنان از کف داده و بی‌تاب می‌شوند؛ ما بچه‌ها و سالمندانمان را از دیدن این سریال منع می‌کنیم چرا که نمی‌خواهیم ضربه روحی به آنان وارد شود. مخاطبان ایرانی با دیدن هرکدام از صحنه‌های دلهره‌آور این سریال، چهره نوجوانان و جوانانی را که با مظلومیت و قدرت در مقابل حیوانات وحشی استعمار ایستادگی کرده‌اند، به خاطر آورده و فاتحه‌ای را نثار روح سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی می‌کنند. 2️⃣ زندگی آزاد زنان ▪️زنان و دختران ما با دیدن این سریال بار دیگر به یاد جایگاه بدیهی و والای خود در جامعه می‌افتند. آنها می‌دانند که گفتمان مقاومت با اینکه دختران به زور به ازدواج کسی دربیایند، مقابله می‌کند؛ همچنین این گفتمان تمام تلاش خود را برای حفظ جایگاه مادری و تسهیل ارتباط مادر و فرزندان به کار می‌بندد؛ بالاتر از همه گفتمان مقاومت، تمام نیروها و مهمات خود را تلف می‌کند برای آنکه فقط یک زن، آزادی خود را به دست آورد. 3️⃣ دین و ایمان ▪️به نمایش‌گذاشتن چهره غیرعقلانی و خشن از دین، مهم‌ترین رسالت فعالیت‌ استعمارگران و گروهک‌های ساخته دست آنان است. این سریال به همه یادآوری می‌کند که یکی از وظایف جبهه مقاومت، صیانت از دینی است که تمام مناسک و آداب آن با عقل قابل سنجش بوده و اجازه خرافه‌پردازی را به کسی نمی‌دهد.دینی که در آن کنترل و مدیریت شهوت جنسی و مالی یکی از واجبات است و انسانیت انسان در بستر آن تفسیر می‌گردد؛ دینی که قدرت انسان‌ها را در میزان ایمان و تقوای آنها تعریف می‌کند نه سلاح‌های نظامی‌شان. ▪️ امروز پس از پخش چهار قسمت از سریال سقوط همچنان حرف و حدیث‌های زیادی در باب لزوم توقیف آن به خاطر بازی حمید فر‌خ‌نژاد و یا کپی‌بودن آن نسبت به سریال عربی «خلافت» وجود دارد. اما با تمام این حرف‌ها باید اذعان کرد که گفتمان مقاومت و مهم‌ترین متولی آن یعنی جمهوری اسلامی با پخش این سریال بار دیگر در ذهن مردم ایران و جهان، صعود خواهند کرد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
یوسفی راد - حکمت عملی.mp3
11.31M
🎙| ✅ حکمت عملی و مساله عدالت و اعتدال مدنی 👤دکتر مرتضی یوسفی راد 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔰 مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد برگزار می‌کند 👈 دوم مقدماتی ژورنالیسم 📋سرفصل‌های دوره: 🖇نویسندگی خلاق 🖇مصاحبه 🖇خبرنویسی 📅 13 و 14 بهمن 1401 ⏰مهلت ثبت نام تا 12 بهمن 💳 هزینه دوره: 100.000 تومان (تخفیف برای ثبت نام گروهی و دهه هشتادی) 💥ظرفیت محدود است 📝جهت حضور در دوره، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به آیدی @Media_Institute ارسال کنید. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🔍| بررسی «ذائقه سینمایی ایرانیان» در میزگرد «ایران» ✅ تفکر هارمونیک ▪️به قول ژیل دولوز «سینما تکرار پرشتاب تجربه‌ای است که قبلاً در تاریخ اندیشه حادث شده است.» وامداری فیلم از اندیشه و پیوند این دو، قابل انکار نیست از این رو، شاخه‌های مختلف علوم‌انسانی از مطالعات سینما غافل نشده‌اند؛ همچون «جامعه‌شناسی فرهنگی» که سینما را از زوایای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و حتی تمدنی و هویتی تحلیل می‌کند و تأثیرات سینما بر مخاطبان و فرهنگ و جامعه را مورد مداقه قرار می‌دهد. ▪️به این اعتبار، در میزگردی میزبان سه نفر از استادان دانشگاه و متخصص حوزه جامعه‌شناسی فرهنگی شدیم تا با حضور دکتر محمدرضا کلاهی، مدیر گروه مطالعات اجتماعی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر حسین شهرستانی، مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و دکتر محمدرضا روحانی، رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، «ذائقه سینمایی ایرانیان» و «ظرفیت‌های سینمای ملی» را به تحلیل گذاشتیم و با توجه به بیانیه‌ اخیر جشنواره فیلم برلین که اعلام کرد امسال به فیلمسازان، هنرمندان، خبرنگاران و نمایندگان شرکت‌های ایرانی و مرتبط با دولت، اجازه ورود نمی‌دهد! به «رابطه سینما و سیاست» پرداختیم. 🔗 مطالعه گزارش در روزنامه ایران 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | ✅ «مسئولان ترک فعل» سرعت‌گیر عدالت در انقلاب اسلامی 🖋مجتبی عباسی، پژوهشگر مطالعات سیاسی ▪️بی‌شک عدالت‌گستری با تقسیم ثروت‌ و درآمد کشور و کشاندن مسئولان ترک فعل و مفسدان اقتصادی و فرهنگی به عدالتخانه، امکان‌پذیر است و در عین حال از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مأموریت‌های حکومت و پایه امنیت کشور محسوب می‌شود. ▪️طبق آمارهای بین‌المللی، ضریب جینی ایران پس از انقلاب اسلامی برخلاف دوران پهلوی و با وجود افزایش نابرابری در دنیا به جز پنج سال اخیر دولت روحانی رو به کاهش بوده و چرخه رشد اقتصادی و پیشرفت ایران در گام اول انقلاب، رکورد زده است؛ اما چرخه عدالت با هجمه‌ سازمان‌یافته پدرخوانده‌ها و آقازاده‌ها و با ضربه نهایی دولتِ بایدها و سلطان ترکِ فعل‎ها بر مدار خود نچرخیده و به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌های گام دوم انقلاب تبدیل شده است. 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔍|درآمدی بر نظرگاه محمد فاضلی در تحلیل حوادث ۱۴۰۱ ✅ تصویر مشوش از جامعه ایران ▪️پیش از بررسی صورت‌بندی نظری محمد فاضلی از التهابات اخیر لازم است طرح کلی وی از جامعه ایرانی را توضیحی اجمالی دهیم. در دو کتاب «ایران بر لبه تیغ» و «دغدغه ایران» است که می‌توان بیشتر پیرامون طرح کلی وی از جامعه ایرانی نکاتی را به‌دست آورد. ▪️فاضلی از آن دست جامعه‌شناسانی است که کمتر طرحی کلی از جامعه ایرانی را به‌دست می‌دهد. وی به اذعان خود در کتاب دغدغه ایران، علاقه‌مند به ارائه نظریه‌ای درخصوص جامعه ایرانی است که بتوان به سه پرسش وضع فعلی او، خاستگاه این وضع و راه‌حل برون‌رفت از آن به‌نحو منسجم پاسخ دهد؛ اما هرچه بیشتر در این زمینه تلاش کرده ناامید‌تر شده، لذا پژوهش‌های خود را به‌سمت بررسی پراکنده مسائل جامعه سوق داده است تا درنهایت بتواند از طریق برهم نشست آنها طرحی کلی به‌دست دهد. 🔗 مطالعه گفت‌وگو در فرهیختگان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحوه کمک به مردم زلزله‌زده "خوی" جمعیت هلال احمر با اجرای طرح کمک‌های مردمی «مهر تابان» از مردم دلسوز و مهربان ایران خواست با کمک نقدی در تهیه لوازم مورد نیاز برای زلزله‌زدگان شهرستان خوی، هلال احمر را یاری کنند و مبالغ اهدایی خود را به شماره حساب و کارت زیر واریز کنند. شماره حساب: 4101034741999998 شماره کارت: 6367957078758336 هموطنان همچنین می‌توانند با کد دستوری #3*112* مبالغ کمک خود را به حساب هلال احمر انتقال دهند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
قیصری.mp3
20.83M
🎙 | ✅ اندیشۀ پیشرفت در آرای روشنفکران ایران 👤علی قیصری 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | ✅ جای خالی «معناشناختی عدالت» در تمدن‌سازی نوین 🖋محسن ابراهیمی، دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان ▪️دادن وِجهه تمدن‎‎‎سازانه به مفهوم عدالت، مستلزم الگو قرار دادن نسخه الهی عدالت و توجه به مبانی معناشناختی آن است. امری که کمتر مورد توجه قرار گرفته و شاید بتوان آن را یکی از اشکالات اصلی در بحث تحقق عدالت در جامعه اسلامی دانست. ▪️با پذیرش بحث ظرفیت تمدن‎‎‎سازی انقلاب اسلامی در مباحث نظری، این امر به عنوان نتیجه قابل بیان است که «در جامعه اسلامی ایرانی، استعدادها و قابلیت‎‎‎های فراوانی برای تحقق تمدن نوین اسلامی وجود دارد»؛ اما چگونه می‎‎‎توان این استعدادها را شناخت، پرورش داد و آنها را در نهایت به فعلیت رساند؟ 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✅ «سینما»؛ عرصه انتقال تجربه 🎙بهروز افخمی، کارگردان سینما ▪️سینما ابزاری در جهت گسترش دادن تجربه انسان است. سینما، تجربه کردن حیطه‌هایی می‌باشد که به طور معمول در زندگی نمی‌توانید تجربه کنید. سینما بدون اینکه آسیب‌های بزرگی بر شما تحمیل شود، شما را باتجربه‌تر می‌کند. 💢 تماشای فایل با کیفیت در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔍| ✅ این کتاب‌ها را بخوانید تا بفهمید مردم از شکم‌سیری انقلاب نکردند ▪️کتاب «من اعتراف می‏‌کنم» اثری متفاوت دربارۀ حیات سازمان مجاهدین در دورۀ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است. نویسنده در این کتاب با استفاده از اسناد و منابع متعدد مرتبط با سازمان مجاهدین خلق، به مرور اعترافات وحید افراخته، از اعضای مرکزی این سازمان پرداخته است. وحید افراخته که از اصلی‏‌ترین و مؤثرترین اعضای شاخۀ نظامی سازمان مجاهدین خلق نیز به حساب می‏‌آمد، در مرداد سال ۱۳۵۴ توسط ساواک دستگیر شد. ▪️این کتاب در فصل‌های اصلی خود با عنوان‌های «چرا افراخته»، «در اوج آرمانگرایی»، «بوی تند باروت» و «به نام خدایگان شاهنشاه آریامهر» به نگارش درآمده‌است. جالب این که تمام نسخه‌های کتاب من اعتراف می‌کنم در چاپ نخست در کمتر از یک هفته در مرحله پیش از چاپ، پیش‌فروش شد و عملا این کتاب راهی قفسه هیچ کتابفروشی در چاپ اول خود نشد. 🔗 مطالعه گزارش در سایت فارس 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔍| نقد فلسفی نامه ژیژک درباره وقایع اخیر ✅ ژیژک و معنای زندگی ▪️اسدالله رحمان‌زاده، مدرس کالج کانترا کاستا: مخاطب من در این یادداشت جوانان ایرانی هستند که به‌دنبال معنویت و معنای زندگی‌‌اند. در جوانی عضو گروهی مارکسیستی بودم که شعار سرنگونی جمهوری اسلامی را سر می‌داد. در سال ۱۳۶۰ دستگیر و به اعدام محکوم شدم. پس از دو سال اعدام تعلیقی، به ۸ سال زندان محکوم شدم. در طول سال‌های زندان توجه من از سیاست به‌سمت امر معنوی و فلسفه و معنای زندگی معطوف شد. در زندان عزلت گزیدم و به مطالعه کتب فلسفی-غربی مشغول شدم. در سال ۱۳۶۵ یا ۶۶ که هیات عفو با من مصاحبه کرد، به صداقت نوشتم که دیگر اهل سیاست نیستم اما معتقدم در جمهوری اسلامی آزادی فکر و اندیشه وجود ندارد. ▪️«در سال ۱۳۷۲ من از سوء‌مدیریت، فقر و فساد، فشار اجتماعی، قانون در قانون بودن، و روش خشن اعمال سیاست‌ها در زندگی روزمره خسته شده بودم، پس به‌قول معروف، عطای این جامعه را به لقایش بخشیدم و به آمریکا رفتم. من بی‌دین، و نه ضد دین، بودم و فلسفه تحلیلی و قاره‌ای غرب را دنبال می‌کردم. یعنی به تبع ایدئولوژی سکولار و روشنگری غرب، تفکر دینی را فلسفه محسوب نمی‌کردم. نه از نظر محتوا و نه از نظر نتیجه عملی، تفکری را که مبتنی‌بر ایمان به خداوند باشد را مفید فایده نمی‌دیدم. 🔗 مطالعه یادداشت در فرهیختگان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
مصطفوی.mp3
16.97M
🎙 | ✅ تفکر پست مدرن و اندیشۀ پیشرفت 👤شمس الملوک مصطفوی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
| پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌کند: 💡انفتاح صورت؛ فتوحات هنر انقلاب در آثار هنری هنرمندان انقلاب 🔺نقاشی مرحوم حبیب‌الله صادقی 🔺شعر علی معلم دامغانی 🔺موسیقی مرحوم احمدعلی راغب ⏰ یک‌شنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، از ساعت ۱۵ الی ۱۷ *حضور برای عموم آزاد است 📍خیابان سمیه، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی. سرای شهید آوینی 📱پخش زندۀ نشست از: www.aparat.com/rcica.ir 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔍| به‌مناسبت ایام مبارک دهه فجر ✅ کدام نسل، سوخته است؟ 🖋 دکتر کمیل خجسته عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه ▪️درست در اسفند ۱۳۲۹ش پالایشگاه آبادان به مردم برمی‌گردد. جشن ملی‌شدن نفت دوامی نیاورد و امریکا و انگلیس با کودتای موفقی توانستند نفت ایران را به کنسرسیوم هفت خواهران امریکا واگذار کنند. افراد و موثرین آن ائتلاف سه نفره ملی‌شدن را یا شهید کردند یا کشتند و یا تبعید و زندانی کردند. ▪️ نسل پنجاه امتداد فعالیت نسل چهل بود. پهلوی در این دهه به ساواک، کمیته مشترک ضدخرابکاری را هم به عنوان ابزار جدید سرکوب اضافه کرده بود. از سوی دیگر هم در بخشی از مبارزین یا سرخوردگی از موفقیت مبارزه به‌وجود آمده بود یا مسیر مبارزه را از مسیر اسلام موفق نمی‌دیدند. ▪️ پیش از پیروزی انقلاب تلاش‌ نسل‌های بیست، سی و چهل برای باز پس‌گیری منافع ملی از خارجی بود. در حالیکه آن‌ها با دو تهاجم اشغال ایران و کودتا از سوی خارجی روبرو شده بودند. اما با پیروزی انقلاب هر نسلی در دورۀ خود با یک سوال نسلی روبرو شد که اگر برای آن سوال پاسخ مناسب و معتبری را می‌داد انقلاب به جلو پیش می‌رفت. 🔗مطالعه یادداشت در سایت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فکرت
🔲 #اختصاصی | #دهه_فجر ✅ هنر انقلابی با ماهیت دینی و متعهد ▪️هر ساله با فرارسیدن ایام الله دهه فجر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| «ای گذشته ز جان در ره هدف» ▪️سرود «خمینی ای امام» سرودۀ حمید سبزواری و ساختۀ حمید شاهنگیان، برای اولین بار در روز ۱۲ بهمن ۵۷ و در لحظه ورود امام خمینی در حضور جمع میلیونی استقبال‌کنندگان در فرودگاه مهرآباد توسط یک گروه کر به صورت زنده خوانده شد. 💢 تماشای فایل با کیفیت در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
🔰 مخالفت با اصل ولایت! 🔻 در فقه‌ سیاسی‌ تشیع‌ حاکمیت‌ و ولایت‌ الهی‌ در زمان‌ حیات‌ پیامبر به‌ مصداق‌ «اطیعوالله‌ و اطیعوا الرسول» از طریق‌ رسول‌ خداوند و پس‌ از رحلت‌ رسول‌ اکرم‌ از طریق‌ اهل‌ بیت‌ جریان‌ می‌یابد و این‌ حاکمیت‌ در عصر غیبت‌ از طریق‌ نایبان‌ عام‌ ائمه‌ معصومین‌ که‌ همان‌ مجتهدان‌ جامع‌الشرایط‌ هستند، استمرار می‌یابد. 🔸 فقه‌ سیاسی‌ شیعه‌ تنها به‌ شیوه حکومت‌ نمی‌پردازد، این‌ فقه‌ علاوه‌ بر شیوه‌ حکومت‌ درباره حاکمان‌ نیز نظر دارد. کسی‌ که‌ بر مسند ولایت‌ می‌نشیند، اگر نصبی‌ الهی‌ نداشته‌ باشد صرف‌نظر از نوع‌ رفتاری‌ که‌ انجام‌ می‌دهد، والی‌ جور و مصداق‌ طاغوت‌ است. 🔹 حضور همین‌ تفکر در جامعه شیعی‌ ایران، موجب‌ می‌شد تا سلسله‌هایی‌ که‌ در چارچوب‌ مناسبات‌ و رقابت‌های‌ ایلات‌ به‌ قدرت‌ می‌رسیدند غیرمشروع‌ خوانده‌ شوند. فقه‌ سیاسی‌ شیعه‌ به‌رغم‌ آن‌ که‌ در تاریخ‌ گذشته‌ خود اغلب، در مقابل‌ قدرت‌های‌ اجتماعی، زبان‌ نفی‌ و سلب‌ داشته‌ است، لکن‌ نگرش‌ آن‌ به‌ حاکمیت‌ و اقتدار سیاسی، ذاتاً‌ منفی‌ نیست‌ و ولایت‌ را ذاتاً‌ حرام‌ نمی‌داند. 🔺 اگر در مواردی‌ هم‌ فقیهان‌ شیعه‌ از حرمت‌ ذاتی‌ یا نفسی‌ ولایت‌ سخن‌ گفته‌اند، مرادشان‌ نفی‌ اصل‌ حاکمیت‌ و ولایت‌ نبوده‌ است؛ بلکه‌ مراد آن‌ها این‌ بوده‌ است‌ که‌ والی‌ اگر از طریق‌ مشروع‌ بر مسند اقتدار ننشسته‌ باشد، با صرف‌نظر از نوع‌ عمل‌کرد خود، طاغوت‌ است‌ و حکومت‌ او حکومت‌ جور است. 🔖 از میزرای نائینی تا امام خمینی @parsania_net 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
| والفجر ✅توانمند سازی و اعزام طلاب در راستای جهاد تبیین ✳️ویژه طلاب فعال فرهنگی برادر و خواهر ⏰زمان: پنجشنبه ۲۰ بهمن لغایت جمعه ۲۱ بهمن ماه 1401 🇮🇷 مکان: قم ، جمکران،اردوگاه یاوران مهدی(عج) 🔰ثبت نام اولیه و کسب اطلاعات بیشتر: 📲https://formafzar.com/form/mmwy9 ❓سوالات ضروری : ۰۹۳۷۹۱۷۶۸۱۱ ۰۹۱۷۴۰۷۶۹۱۹ سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان قم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | ✅ تکلیف «عدالت اجتماعی» 🖋مصطفی شجاعیان، پژوهشگر فلسفه کلام اسلامی ▪️فراط در مهر و محبت خویشاوندی نباید مانع عدالت اجتماعی در حقیقت‌گویی شود؛ چرا که عدالت از اساسی‌ترین موضوعات اجتماعی است و ریشه در عقل و فطرت انسان دارد. ▪️آیت الله جوادی آملی در کتاب فلسفه حقوق بشر چنین آورده است: عدالت اجتماعی رعایت عدالت نسبت به دیگران است، در مجموعه می‌توان گفت عدالت اجتماعی آن است که انسان حق هر انسان دیگر صاحب حق را بر اساس عقل نقل و عرف به وی بدهد. 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net