فکرت
🔘 #نشست ا #مدرسه_فکرت مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار میکند؛ ✅ بهانههای بنی اسرائیلی (۲)
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین
✅ فلسفه، ابزار توجیه جنایات!
▪️هفته گذشته، یورگن هابرماس، فیلسوف، نظریهپرداز اجتماعی معاصر و وارث مکتب فرانکفورت، در بیانیهای ضمن تروریستی خواندن اقدام حماس در ۷ اکتبر از تولد دوباره یهودستیزی در اروپا اظهار نگرانی کرد. وی در این بیانیه نوشته بود: «قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد. عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است، ولی راهبر این عملیات باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد.
▪️هابرماس بی اعتنا به بیش از هفت دهه اشغالگری اسرائیل و نسل کشی فلسطینیان که این روزها بیش از گذشته در غزه جریان دارد و در اعتراض به موج جهانی مخالفت مردم در سراسر دنیا به جنایات جنگی اسرائیل خصوصاً در آلمان، در ادامه گفته است: «قابل تحمل نیست که یهودیان در آلمان بار دیگر در معرض تهدیدهای جانی و بدنی قرار گیرند و از خشونت فیزیکی در خیابانها بترسند. تصویر دموکراتیک جمهوری فدرال از خود که مبتنی بر ملزومات مربوط به احترام به کرامت انسانی است، با فرهنگی سیاسی مرتبط است که با توجه به جنایات گسترده دوران حکومت نازی، دفاع و پاسداری از هستی یهودیان و حق موجودیت اسرائیل از عناصر اصلی آن است.»
☑️ این سخنان هابرماس واکنش متفکران و پژوهشگران ایرانی را برانگیخت. فکرت برخی از این واکنشهای را بازتاب خواهد داد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین ✅ فلسفه، ابزار توجیه جنایات! ▪️هفته گذشته، یورگن هابرماس، فیلسوف، نظریه
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین
☑️ چشم پوشی هابرماس ۹۵ ساله از استعماری ۷۵ ساله؛
محسن ردادی
🔺هابرماس که به عنوان اندیشمند چپگرا و منتقد بینش لیبرالیسم غربی شناخته میشود در دوگانه فلسطین ـ اسرائیل جانب رژیم صهیونیستی را گرفته و مقاومت را محکوم به تروریسم میکند.
🔺دکتر محسن ردادی، عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تبیین بهتر چنین موضعگیریهایی گفت: «سخنان یورگن هابرماس نشان داد سیطره غرب و قدرت ابزار او که رسانه باشد به قدری بالاست که در چنین برهههای حساسی، حتی بخشی از بدنه نخبگانی از صدر و ذیل آنها، قدرت تحلیلِ خارج از چهارچوب غرب را نداشته و خود را در کنار اسرائیل قرار میدهند.
🔺فیسلوف ۹۵ ساله چپگرای آلمانی، با نگاهی نقطهای به تاریخ، اتفاق ۷ اکتبر امسال را اقدام تروریستی خواند و بدون توجه به خط تاریخی ۷۵سال استعمار صهیونیستها در نظر نگرفت که اقدام حماس، نه یک عمل تروریستی علیه یهودیان، بلکه اعتراض و واکنش سخت نسبت به دهها سال اسارت و اشغالگری است. در این بیانیه آمده است: «قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر که با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد» اما پس از ۴۰ روز از آغاز درگیریهای و نشر اخبار و فیلمهای جدید، معلوم شد کشتار اسرائیلیها نه به دست حماس، بلکه به دست خود صهیونیستها رخ داد و اگر یهودیکشی اتفاق افتاده نه توسط مسلمانان که به دست مدعیان دولت یهود به وقوع پیوسته است!
🔗https://iict.ac.ir/1402/08/ehbmas
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین ✅ فلسفه، ابزار توجیه جنایات! ▪️هفته گذشته، یورگن هابرماس، فیلسوف، نظریه
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین
☑️ صهیونیستها از وحشت فروپاشی «هابرماس» را به میدان آوردند
غلامرضا صادقیان
▪️انتشار همزمان سخنان رئیس مؤسسه «ای.دی.ال» که یک مؤسسه صهیونیستی با برنامه کمک به شناخت آسیبهای یهودیستیزی است و بیانیه یورگن هابرماس چهره فلسفی شاخص معاصر آلمان که مشخصاً علیه انفجار یهودیستیزی در جامعه آلمان پس از تهاجم اسرائیل به غزه صادر شده است، یک پیام مشخص دارد: «غرب از سرنوشت صهیونیزم به هراس افتاده است». در این دو سخنرانی و بیانیه وحشت از «بهخطر افتادن موجودیت صهیونیزم» و «افتراق ملتهای غربی و جوانان یهودی و امریکایی از مانیفست صهیونیزم» موج میزند.
▪️هابرماس که چهرهای آشنا در میان دانشگاهیان ایرانی است، بیانیهای را بههمراه یک حقوقدان و یک استاد علومسیاسی منتشر کرده که سه گزاره از این بیانیه حرف اصلی است و باقی بیانیه برای بیان این سه تنظیمشده و اگر در جای دیگری از آن گفته شده که باید از کشتن غیرنظامیان اجتناب شود، درواقع تعارفی است که حرفهای اصلی را به حاشیه نمیبرد. آن سه گزاره یکی این است: «عملیات ارتش اسرائیل علیه اقدامات تروریستی بهلحاظ اصولی موجه است» و دیگری: «نسبتدادن نسلکشی به عملیات اسرائیل معیارهای قضاوت را بهنابودی میکشاند» و سومی: «عملیات اسرائیل ابداً توجیهگر فضای ضدیهودی بهخصوص در آلمان نیست»
👈🏻 متن کامل در لینک زیر:
🔗 Javann.ir/1198741
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین ✅ فلسفه، ابزار توجیه جنایات! ▪️هفته گذشته، یورگن هابرماس، فیلسوف، نظریه
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین
☑️ تأملی بر بیانیه حمایت یورگن هابرماس فیلسوف آلمانی از اسرائیل
محسن مهاجرنیا
▪️احتمالاً جناب ایشان بر اساس نظریه اخلاق گفتمان خودشان، احساس وظیفه اخلاقی داشتند که درباره کشتار یهودیان یا فضای یهودی ستیزی، و دفاع مشروع اسرائیل از خودش اعلام موضع کنند. با فرض پذیرش چنین مبنایی، همه علاقمندان به تفکر انتقادی علاقمندند که بدانند آیا چنین موضع گیری هایی با دستگاه معرفتی ایشان سازگار هست یا خیر ؟‼️
▪️اگر همخوانی با ساخت فکری ایشان دارد... چرا در حوادث مشابه معاصر همانند؛ نسل کشی حلبچه در کردستان عراق و سردشت ایران درسال ۱۳۶۶ با مواد شیمیایی اهدایی دولت آلمان کشور متبوع آقای هابرماس، نسلکشی ۱۹۹۴ در روآندا که از آن به عنوان تاریکترین فاجعه انسانی نیم سده گذشته یاد شد، که ۸۰۰ هزار مرد، زن و کودک کشته شدند و به ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار زن تجاوز جنسی شد.
▪️سازمان ملل هم نسلکشی آن را تأیید کرد و مهم تر از همه اینها اشغال و جنایات و نسل کشی های هفتاد و پنج ساله اسرائیل که آقای هابرماس به اقتضای سن و دانششان شاهد آن ها بوده اند.
▪️چرا در هیچکدام از این موارد جناب هابرماس در قامت یک فیلسوف بیانیه محکومیت نداده اند.
شایسته نیست جایگاه فلسفه سیاسی را تنزل داد و تحت تأثیر سیاستمداران صهیونیست و حامیان غربی آنها، موضع گرفت.✖️✖️
🔍 متن کامل👇
🌐 iict.ac.ir/hemayatt
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔘 #مدار۶ رسانه فکرت، ششمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛ ✅ عوامل خطای محاسباتی در زیست رسان
🔸 #گزارش ا #مدار۶
☑️ ششمین برنامه مدار با حضور حجتالاسلام محمدحسین پیشاهنگ، مدرس سواد رسانهای، با موضوع «عوامل خطای محاسباتی در زیست رسانهای نسل جوان» در مدرسه علوم انسانی اسلامی فکرت برگزار شد.
▪️حجتالاسلام پیشاهنگ گفت: زیست رسانهای تا قبل از فراگیری شبکههای اجتماعی که الان با آن روبهرو هستیم یکی از شقوق زیستی بود و رسانههایی چون کتاب، منبر، تلفن، ایمیل، تلویزیون و رادیو از بخشهای زندگی بهشمار میرفتند. اما امروزه رسانه یکی از شقوق زندگی نیست خودش یکی از ساحتهای زیستی شده است ساحت زیستی یعنی حیات و ممات و لذت و رنج در آن اتفاق میافتد؛ مخصوصاً نسل نوجوان ما در حال زندگی در این ساحت هستند.
▪️وی افزود: این نسل در حال رشد در این ساحت از زندگی هستند رشد به معنای افزایش فالور یا بالا رفتن تعداد ویو. در تصوّر این نسل اینها ملاکهای رشد هستند؛ این رشد میتواند کند، تند و حتی معکوس شود و تمام زیست واقعی را در این زیست تجربه میکند و چهبسا لذّت و رنجی که در رسانه میبرد بیشتر از لذّت و رنجی است که در زیست حقیقی دارد.
▪️این مدرس سواد رسانه ابراز داشت: اگر خطای محاسباتی در زیست رسانهای اتّفاق بیفتد میتواند بر زیست حقیقی و زیست اجتماعی و حتی ملیّت و موجودیّت یک نسل و ملّت را به خطر بیندازد.
▪️وی با اشاره به اهمیت زیست رسانهای اضافه کرد: رهبر انقلاب برای سخنرانیهایشان بهتمامی مسائل دقت میکنند و به آن چیزی میپردازند که نیاز روز جامعه است. نسل جوان امروز که براساس نظامات توسعهیافته زیستی و تأمین نیازهای پایه در کنار برآوردهشدن گزارههایی همچون امنیت، عاطفه و عزت نفس بتواند یک روایت صحیح برای رسیدن یا کشف مسیر رشد داشته باشد.
▪️حجت الاسلام پیشاهنگ با اشاره به دقت نظر رهبر معظم انقلاب در انتخاب موضوعات سخنرانی گفت: حضرت آقا در مورد این نیاز جامعه در سخنرانیهای دیگرشان از جنگ روایتها و اهمیت آن صحبت کردهاند و خودشان هم مانند یک سرباز، روایت درست را به نسل جوان میرسانند تا به دیگران بیاموزند همین مسیر را بروند تا حافظه تاریخی نسل جوان را غنی نگهدارند و اجازه ندهند تا دچار غفلت شوند و تکرار روایت درست از حوادث پیشین تاریخی از موارد مهم زنده نگهداشتن حافظه تاریخی است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔘 #مدار۶ رسانه فکرت، ششمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛ ✅ عوامل خطای محاسباتی در زیست رسان
1402.08.28 استاد پیشاهنگ مدار ششم.mp3
8.15M
🎧 #صوت ا #مدار۶
✅ عوامل خطای محاسباتی در زیست رسانهای نسل جوان (واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار دانشآموزان و دانشجویان)
با حضور:
👤حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ، مدرس سواد رسانهای
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین ✅ فلسفه، ابزار توجیه جنایات! ▪️هفته گذشته، یورگن هابرماس، فیلسوف، نظریه
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین
☑️ مغلطه هابرماس در یکی کردن یهودیت و صهیونیسم
حجتالاسلام سیدسجاد ایزدهی
▪️برای اینکه سالیان سال در کشور هابرماس یعنی آلمان، تفکرات ضدیهودی توسط فاشیستهای نازی اشاعه شده و فضا را علیه یهودیان برانگیخته بود، او از موج ضدصهیونیستی در آلمان چنین برداشت کرده است که این اقدامات اعتراضی یهودستیزی است. در صورتی که هیچ ترادف معنایی بین یهودی و صهیونیست وجود ندارد و بسیاری از یهودیان در سالیان اخیر بارها علیه رژیم صهیونستی موضع گرفتند. نگرانی از آزار و اذیت یهودیان به دلیل فضای امروزه علیه صهیونیستها چیزی است که در حال حاضر توسط خود رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در حال وقوع است!
▪️هابرماسِ ۹۵ ساله با نزول و ابتذال مسأله فلسطین به یهودستیزی توجه ندارد که دشمنی با اسرائیل نه به جهت باور سران آن به دین یهود، بلکه از آن روست که آنان با غصب زمین به اهالی آن ظلم روا داشته و اتفاقاً با اِعمال تبعیض نژادی دست به هرظلم و جنایتی میزنند. امروزه بسیاری از سازمانهای بینالمللی اذعان دارند که اسرائیل با غصب زمین فلسطینیها گسترش سرزمینی خود را پیگیر شده و حتی مصوبات و معاهداتی چوت کمپ دیوید و اوسلو را زیر پا میگذارد.
▪️با افرادی که سالها با غصب سرزمین به حیات خود ادامه دادند و هرگونه قرارداد بینالمللی را نقض میکنند، چگونه باید برخورد کرد؟ مرور زمان برای اسرائیلیها مالکیت نمیآورد و آنان دست به یک غصب دهها ساله زدند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین ✅ فلسفه، ابزار توجیه جنایات! ▪️هفته گذشته، یورگن هابرماس، فیلسوف، نظریه
☑️ به گل نشستن کشتی عاملیت رهاییبخش هابرماس در ساحل غزه
خسروباقری
▪️ یورگن هابرماس، فیلسوف بلندآوازه مکتب فرانکفورت، در ۱۴ نوامبر بیانیهای به همراه دو استاد دیگر در خصوص نبرد اسرائیل-غزه منتشر کرده است. در این بیانیه، از حمله حماس با تعبیر تروریستی و در جهت یهودستیزی یاد شده و حمله اسرائیل به غزه، موجه و به دور از نسل کشی تعبیر شده است، هر چند تذکری حاشیهای در خصوص نگرانی نسبت به فلسطینان مطرح شده است.
▪️جای شگفتی است که فیلسوف بزرگ رهایی بخش، این چنین در تشخیص ستمگر و ستمدیده فرومانده و بدون در نظر گرفتن نقض پی در پی قوانین سازمان ملل توسط اسرائیل در شهرک سازیهای اشغالی و آواره کردن فلسطینیان و بدون تفکیک صهیونیستم از یهودیان، حکم به نفع اسرائیل نموده است. آلمانیها گرفتار فوبیای هولوکاست شدهاند و در نتیجه آن، هر تعرضی به صهیونیستم را یهودآزاری تفسیر میکنند و این شامل حال فیلسوف آلمانی نیز شده است.
▪️در حالی که هابرماس مدافع حوزه عمومی بوده، دفاع عموم مردمان در کشورهای مختلف از فلسطینیان را نادیده می گیرد. نیز در حالی که وی ایدههای ارزشمند «موقعیت آرمانی گفتگو» و «عمل ارتباطی» را مطرح کرده، نقض پیوسته این ایدهها توسط اسرائیل در روابط با فلسطینیان را نادیده گرفته است.
▪️کشتی رهاییبخش عاملیت نگر هابرماس این گونه در ساحل غزه به گل نشسته است. اما عاملیت انسان همواره خود را در تاریخ بشر به رخ کشیده و خواهد کشید، هر چند به شکل پرخاش بر ستمگری باشد که با دو دست خویش، تنگاتنگ راه نفس را بر ستمدیده میبندد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 #مدار
رسانه تحلیلی_اندیشهای فکرت هفتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند:
☑️ علامه نوآوری، مفسر شگفتیساز (واکاوی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد کنگره بین المللی علامه طباطبایی(ره))
با حضور:
👤حجت الاسلام علی نهاوندی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه
حسین کاوه، میزبان و پژوهشگر علوم سیاسی
📥 لینک پخش زنده اسکای روم:
skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
⏰ زمان: سهشنبه ۳۰ آبان ساعت ۱۰
مکان: قم، بلوار بسیج، مؤسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
#طرح_اختصاصی
▪️روز جهانی کودککُشی!
🔹وقتی ۶۴ سال پیش، در ۲۰ نوامبر سال ۱۹۵۹ نمایندگان کشورهای جهان در صحن سازمان ملل، شادمان و سرخوشان پای بیانیه حقوق کودک را مهر کردند کسی گمان نمیکرد روزی خواهد آمد که درست در روز جهانی کودک، روزانه ۱۲۰ کودک زیر شلاقهای خشونت برهنه دولتی تبهکار جان بسپارند و روی دست پدران و مادران محزون و داغ چشیده، سوژه عکس تصویربرداران بشوند.
🔹باریکه غزه، امروز آن گمان تلخ را برای دیرباورترین ناظران جهانی هم به یک واقعیت مشهود تبدیل کرده است. امسال بهتر است در چنین ایامی به یاد کودکان مظلوم غزه، روز جهانی کودک کشی به جهانیان معرفی شود!
🔹اکنون بیرون از اسناد عطردار حقوقی و کنوانسیونهای مؤدّب بین المللی و بیانیههای براق جهانی، سهم کودکان از جنایتهای دهشتبار اسراییل در غزه، ۵۰۰۰ هزار جسد چاک خورده بی جان، ۵۰۰ هزار مجروح بی بهره از دوا و شفاخانه، و بیش از ۱۳۵۰ تن درهم کوفته ای است که زیر آوارهای این شهر بی پناه مدفون شدهاند.
🔹صدای کودکان نغمه امید است چنانکه صدای بزرگسالان نفیر انتقام. تاریخ به ما آموخته است که صدای امید از صدای انتقام ماندگارتر است ولو اینکه مخالفانی زره پوش و سلاح بر دوش داشته باشد. غزه اینک جلد دوم از کتاب تلخ «خاطرات ظلمت» است که نژادپرستان صهیونیست نویسندهاش هستند. جلد اولش را نژادپرستان نازی در خلال جنگ جهانی دوم نوشته بودند.
🔹غزه از کودکانه ترین شهرهای جهان است؛ نه فقط «متراکمترین» بلکه جوانترین قطعه مسکونی دنیا هم هست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
فکرت
🔘 #اختصاصی ا #کلیپ ✅ ریشه خشونت یهود 🎙آیت الله احمد عابدی ▪️یهودیان هروقت که میخواهند صفات خدا
🔘#گفتگو | #فلسطین
☑️ نژادپرستی و خشونت یهود ریشه تاریخی_کلامی دارد
بخش دوم
▪️این حوادثی هم که الان رخ داده ریشه مذهبی ندارد، بلکه مسائل سیاسی است از اصل پیدایش اسرائیل تا الان؛ صرفاً و صرفاً بهخاطر مسائل سیاسی است و الا مسائل اعتقادی که همیشه در منطقه غرب آسیا بوده و مسلمان و یهودی و مسیحی و ادیان دیگر با هم مسالمتآمیز زندگی میکردند.
▪️طوفان الاقصی هم که شروع شد نوعی دفاع است و آنهایی که فکر میکنند حماس این را شروع کرده اشتباه میکنند در حالی که این صهیونیستها هستند که از گوشه و کنار دنیا آمدهاند در خانه و زندگی فلسطینیها و فلسطینیها هم تا آماده شوند و خودشان را جمع کنند تا از خانه و کاشانه خود دفاع کنند زمان برده است و نمیتوانستند همان روزی که غاصبین آمدند از خود دفاع کنند چون هیچ نداشتند حالا که از نظر اسلحه آماده شدهاند در حال دفاع هستند.
▪️اما ریشههای کلامی خشونت یهودیها این است که یهود یک دین نژادپرستانه است یهودیها معمولاً معتقدند قوم برگزیده خدا هستند و گاهی خود را فرزند خدا میدانند و معتقدند که یهودی بودن نسل به نسل منتقل میشود؛ یعنی هر کسی که مادرش یهودی باشد یهودی میشود و اگر کسی یهودی نباشد نمیتواند وارد دین یهود شود و چون خودشان را قوم برگزیده خدا میدانند یا نعوذبالله خودشان را فرزند خدا میدانند میگویند خداوند دیگران را برای خدمت به ما آفریده است. قطعاً هم اگر یک روز یهودیها دستشان برسد بیش از همه قتل و غارت و کشتار را بین مسیحیها انجام میدهند و بدتر از اینکه با مسلمانها انجام میدهند، انجام خواهند داد؛ زیرا معتقدند که مسیحیها در دین اینها انحراف ایجاد کردهاند و خداوند مسیحی را برای خدمت یهود قرار دادهبود و الان اینجور نیست؛ از این رو با اینها جنگ میکنند.
پ. ن: گفتوگو اختصاصی فکرت با آیت الله احمد عابدی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#اختصاصی | #کلیپ
✅ آزادی تفکر در فرهنگ اسلامی
🎙استاد مرتضی مطهری
▪️من هرگز از افراد شکاک در جامعه که علیه اسلام مقاله بنویسند متاثر که نمیشوم هیچ، خوشحال هم میشوم، چرا که این سبب میشود که چهره اسلام بیشتر نمایان شود.
▪️یک دین آن موقع بیم خواهد داشت که ملتش آن قدر مرده باشد که عکس العمل نشان ندهند.
▪️اساسا دینی که منطق او بر اساس عقل است، و براساس فلسفه است و بر اساس یک سلسله مصالح است، در این جهت نگرانی ندارد.
▪️آن آزادی تفکری که اسلام به همه مسلمین و به همه ملل دیگر درباره اسلام داده است، هیچ ملت دیگری نداده است و این از افتخارات اسلام است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
1402.08.30 استاد نهاوندی مدار هفتم.mp3
7.42M
🎧 #صوت ا #مدار
☑️ علامه نوآوری، مفسر شگفتیساز (واکاوی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد کنگره بین المللی علامه طباطبایی(ره))
با حضور:
👤حجت الاسلام علی نهاوندی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔴 نخستین برنامه «#عصر_پرسش»
☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی
🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آن با ایدهی مرکزی دولت اسلامی
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛ دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤مشاور: حجت الاسلام رضا لکزایی، دکتری انقلاب اسلامی
👤مجری کارشناس: علیرضا داودی؛ دکتری مطالعات سیاسی
میزبان: مدرسه علوم انسانی اسلامی فکرت
⏰چهارشنبه اول آذر، ساعت ۱۸
🖌«عصر پرسش» مجالی برای مسألهیابی و گشودن راههای مطالعاتی پیش روی اندیشوران حوزوی و دانشگاهی است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🟢ابونصر فارابی؛ معلم بزرگ حکمت و فلسفه اسلامی
احمدحسین شریفی
روز ۳۰ آبان به عنوان روز بزرگداشت ابونصر #فارابی (۲۵۹- ۳۳۹ق) بزرگترین فیلسوف سیاسی مسلمان، نامگذاری شده است. زندگینامه شفاف و روشنی از فارابی در اختیار نیست. نه خود به نگارش زندگینامه خویش پرداخته است و نه شاگردانش. ابنخَلِّکان (۶۰۸-۶۸۱ق) در وفیات الاعیان و انباء ابناء الزمان، (یعنی سه قرن بعد از فارابی) شرح حال نسبتاً مفصلی از او نوشته است. هر چند در اعتبار و سند مطالب او اختلاف است.
فارابی بدون تردید زبان فارسی و عربی را به خوبی مسلط بود. اما در درستی سخن ابن خلکان که فارابی به ۷۰ زبان مسلط بوده است! شک جدی وجود دارد.
اهل قریه وسیج در نزدیک فاراب ترکستان به دنیا آمد. ظاهراً اصالتاً ترک بوده است. پدرش شغل سپهسالاری داشته است. خود او هم مدتی به شغل قضاوت پرداخته است.
از میان علوم رایج تقریباً در همه آنها دستی داشت. اما ظاهراً اطلاعات چندانی از طبابت نداشت.
در جوانی به بغداد سفر کرد. که مرکز علم و فرهنگ بود. به مطالعه عمیق منطق پرداخت. مدت بیست سال در بغداد بود بعد به حلب رفت و در خدمت حمدانیان، سیفالدوله حمدانی، مشغول تحقیق و تدریس شد و تا پایان عمر در شام ماند و در همانجا (دمشق) هم از دنیا رفت. جایگاه والایی در دربار سیفالدوله حمدانی داشت. همین مسأله یکی از شواهدی است که برای شیعه دوازده امامی بودن فارابی اقامه کردهاند. چون حمدانیان شیعه دوازده امامی بودند.
البته شواهد دیگری هم در تأیید شیعه بودن او اقامه کردهاند مثلا:
1.عادل و عالم بودن را شرط امامت و خلافت میداند. در حالی که هیچ یک از فرق اهل سنت چنین شرایطی را برای خلیفه و حاکم قائل نیستند.
2.نصب امام را بر خداوند واجب میداند در حالی که اهل سنت آن را وظیفه امت میدانند
3.معتقد است رئیس مدینه، چه ریاست کند و چه نکند، رئیس است. قبول یا عدم قبول امت، تأثیری در حق و شأن ریاست او ندارد.
درمقابل برخی از محققان مثل دکتر رضا #داوری، میگویند هر چند فارابی سنی نبوده است، اما شیعه هم نبوده است! زیرا اگر قول به عدل و علم خلیفه و رئیس دوم مدینه برای انتساب کسی به تشیع کافی باشد، افلاطون را هم باید شیعه بدانیم، زیرا او نیز در کتاب مرد سیاسی، چنین اوصافی را لازمه مقام رئیس دوم میداند.
اما آموزههای دوم و سوم یعنی اعتقاد به وجوب نصب امام بر خداوند و اعتقاد به مشروعیت ریاست رئيس مدینه حتی اگر مقبولیت نداشته باشد از شاخصههای الهیات سیاسی شیعی است و افلاطون چنین باورهایی نداشته است.
یک زندگی عمیقاً ساده و زاهدانه داشت. تا جایی که بعضی گفتهاند جامه صوفیان میپوشید. تألیفات بسیار زیادی داشت. برخی تعداد آنها را ۷۰، برخی ۱۲۰ و برخی ۱۸۷ رساله و کتاب دانستهاند! آثار او در موضوعات منطق، فلسفه، طبیعیات، ریاضیات، علم اخلاق و سیاست بود. کتاب الموسیقی الکبیر او، بدون تردید مهمترین کتاب درباره موسیقی کل دوران قرون وسطای مسیحی و دوران اولیه اسلامی است. حتی هانری کربن میگوید همان روح موسیقایی افلاطون که معتقد به نوعی توازن و تعادل بود، موجب شد میان آراء افلاطون و ارسطو وفق دهد و کتاب الجمع بین رأی الحکیمین را بنویسید! و حتی راز تلاش او در ایجاد توافق میان دین و فلسفه هم ریشه در همین روحیه او دارد.
میتوان سه ویژگی «دقت»، «صراحت» و «ایجاز» را از ویژگیهای سبک نگارش او به شمار آورد. و این بدان دلیل بود که معتقد بود مباحث فلسفی نباید در اختیار عامه مردم قرار گیرد. زیرا از فهم آنها عاجزند و ممکن است اسباب انحرافشان را فراهم کند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای ادای احترام فیلسوفان جهان به آیت الله مصباح یزدی ره
به مناسبت ۳۰ آبان، روز حکمت و فلسفه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔘 #مدار رسانه تحلیلی_اندیشهای فکرت هفتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند: ☑️ علامه نوآوری، م
🔘 #گزارش ا #مدار
☑️ اگر غربیها «علامه طباطبایی» داشتند، گوش فلک را کر میکردند
عناوین برتر سخنان حجتالاسلام والمسلمین نهاوندی، استاد خارج فقه و اصول حوزه در هفتمین برنامه مدارِ رسانه فکرت:
▪️علامه طباطبایی(ره) یک پایگاه فکری شکل داد و سربازان استراتژیست تربیت کرد.عمق نفوذ فکری ایشان قابلیت مواجهه با جریان مخالف و معاند را داشت و هم اکنون هم دارد.
▪️اگر بخواهیم براساس سخنان رهبر انقلاب، افرادی نظیر علامه داشته باشیم، این مهم است که بدانیم چه کارهایی انجام بدهیم، اولین کار این است که نباید از بازار فکر و فرهنگ جهان غافل شویم.
▪️رصد و شناسایی اندیشه اندیشمندان در حوزههای مختلف بهویژه پایگاه فلسفی_فکری آنها برای ما خیلی مهم است.
▪️ویژگی علامه این بود که منطق علمی را محور قرار دادند و از مخالفتها استفاده کردند و نقدپذیری ایشان بود که باعث موفقیت ایشان شد و حتی در مواجهه با جریانهای حوزوی آن روز حلم فراوانی به خرج دادند.
▪️ما علامه را جهانی نکردیم و باید این کار را انجام بدهیم، اگر غرب همچین شخصیتی داشتند همه عالم را کر میکردند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
May 11
🔘#کوتاه_نوشت | #ویراستی
☑️ چرا پرسش کنیم؟
▫️چقدر مهارت پرسشگری داریم؟
▫️پرسشدانی چه نسبتی با نیازهای بنیادین جامعه دارد؟
🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
32.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#عدالت_جهانی
☑️ ژن اروپایی غربی؛ اربابان جهان!
🎙دکتر حسن رحیمپور ازغدی
◾️اینها کسانی هستند که به غارت شما قانع نیستند، زبان و لباس و حجابتان را تغییر میدهند. و به این هم قانع نیستند و به شما یاد میدهند که چگونه خودتان، خودتان را تحقیر کنید.
◾️حداقل سه مکتب نژاد پرستی در حوزه جامعهشناسی در قرن۱۹ ابداع شد که میخواستند به لحاظ تاریخی اثبات کنند که شما ژنتان مشکل دارد، ذاتتان مشکل دارد.
◾️ این را در دنیا تثبیت کردند که ذات نژاد اروپایی غربی که بعدها آمریکاییها و صهیونیستها از دل آن بیرون آمدند؛ اینها ذاتا ارباب جهان هستند و باید هم باشند. و بقیه هم باید تنها ترجمه کنند. این را در قرن۱۹ تئوریزه کردند و اگر در یکجایی هم شروع به اثبات کردید شما را ترور میکنیم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
#یادداشت | #عدالت_جهانی
مسأله فلسطین و عدالت جهانی
احمد اولیایی
🔹ما در جهانی زندگی میکنیم که اگرچه دولتها و ملتها معمولاً مرزهای جغرافیایی مشخصی دارند، اما دیگر نمیتوان تأثیر رویدادهای یک کشور را در کل یا بخش عمدهای از جهان انکار کرد. همه آنچه ما از آن به عنوان فضای بین الملل یاد می کنیم بر اساس این نظام تأثیرات است. شاید فلسفه وجودی دادگاههای بینالمللی، سازمانهای بینالمللی و قوانین بینالمللی - هرچند ظاهراً - جلوگیری از این آسیبها باشد؛ آسیب گسترش اوضاع داخل به خارج.
🔸اما اکنون موضوع فلسطین با جنایات غیرانسانی و ظالمانه رژیم غاصب اسرائیل به مرحله ای رسیده که جهان را از زوایای مختلف درگیر کرده است. «ظلم» نکته بارز این وضعیت است و دقیقاً در اینجاست که باید «عدالت» را مطرح کرد.
🔹عدالت جهانی (International justice) زمانی به وجود می آید که دیگر نمی توان به طور طبیعی انتظار داشت دولت های اصلی از اصول اساسی عدالت حمایت کنند. با توجه به وضعیت فلسطین، ما به جای اینکه از اعتبار یا اساسا حق حاکمیت یک کشور غاصب صحبت کنیم، به عدالتی نیاز داریم که از هستی انسان دفاع کند و نیازهای اساسی انسان فلسطینی را تأمین کند.
🔸برای گسترش عدالت جهانی در مورد مسئله فلسطین باید دو حوزه را دنبال کرد؛
🔹حوزه اول، عدالت کیفری است. جایی که قرار بود قوانین و دادگاه های بین المللی مجرمان و ناقضان حقوق بشر را در سطح بین المللی مجازات کنند اما تاکنون کاری انجام نداده اند.
🔹و حوزه دوم عدالت رویه ای(Procedural justice) است. رویه ها در مسئله فلسطین باید رویه های از پیش تعیین شده ای باشد که نتیجه ای عادلانه داشته باشد و اساساً «اشغال» نمی تواند آن رویه باشد. اکنون فلسطین مدت هاست که اشغال شده است و این وضعیت اساساً با گسترش عدالت و اعطای حقوق فلسطینیان در تضاد است. بنابراین اگر عدالت رویه ای بخواهد برای فلسطین کاری انجام دهد، باید وضعیت فلسطین با رأی فلسطینی ها تعیین تکلیف شود که این یک رویه عادلانه در عدالت سیاسی است. آن وقت احتمالاً میتوانیم در مورد عدالت در فلسطین و سپس در جهان صحبت کنیم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔴 نخستین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی 🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آ
🔘#گزارش_تصویری | #عصر_پرسش
☑️ نخستین برنامه عصر پرسش با موضوع «نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی؛ واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آن با ایدهی مرکزی دولت اسلامی» با حضور حجت الاسلام جواد کاوندی،حجت الاسلام رضا لکزایی و علیرضا داودی در رسانه فکر برگزار شد.
▪️گزارش و فایل صوتی جلسه به زودی در کانال منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔴 نخستین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی 🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آ
برنامه عصر پرسش - جلسه اول - لک زایی کاوندی.mp3
12.49M
🎧 #صوت | #عصر_پرسش
☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی
🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آن با ایدهی مرکزی دولت اسلامی
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛ دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤مشاور: حجت الاسلام رضا لکزایی، دکتری انقلاب اسلامی
👤مجری کارشناس: علیرضا داودی
دکتری مطالعات سیاسی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه | رادیو