هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#اطلاعیه
📣 فروش ویژه شماره ۵۱ نشریه دیدهبان اندیشه با موضوع «بررسی شرایط و موانع کارآمدی فقه»
❇️ گذر از موزهنشینی؛ تبلور فقاهت در میدان معاصرت
➕تقریظ ریاست محترم حوزههای علمیه
➕مناظره هفت تن از اساتید حوزه علمیه
📚 نسخه چاپی با تخفیف: ۱۱۲هزارتومان
💻 نسخه الکترونیکی: ۳۵ هزارتومان
⚠️ فرهیختگان و علاقهمندان میتوانند برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی این شماره، درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند.
🔺زمان فروش ویژه، تا پایان بهمنماه میباشد.
🔻ارسال در زمان فوقالذکر رایگان میباشد.
🆔 @Didebane_Andisheh
فکرت
🔸پانزدهمین #محفل گفتوگو محور فکرت با موضوع؛ ☑️ مردم سالاری دینی؛ متناقض نمایی بیپاسخ 🔻بازخوانی ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#انتخابات ا #محفل
☑️ آیا آیتالله مصباح رای مردم را زینتی میدانست؟
🎙 حجتالاسلام دکتر الهیراد، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)
✔️کسی که رای مردم را زینتی میداند باید انتخابات را تحریم میکرد و نباید خود در انتخابات کاندیدا میشد تا از سوی مردم رای بگیرد. بارها پیش آمده در جمهوری اسلامی کسانی برسرکار آمدند که قطعا اینها مورد نظر آقای مصباح نبودند اما آقای مصباح از رای مردم تمکین کردند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #یادداشت
☑️ نخبهپروری سیاسی؛ رهیافت تعامل دانشگاه و احزاب
🖋دکتر احمد نادری، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی
✔️الگوی مطلوب نخبه پروری سیاسی چهار مرحله دارد. مرحله اول شناسایی نخبگان سیاسی، مرحله دوم پرورش و تربیت سیاسی، باید در این مرحله آموزشهای سیاسی و مدیریتی به آنها داده شود. مرحله سوم گزینش و بهکارگیری نخبگان سیاسی در مناصب سیاسی، اجرایی و سیاستگذاری. مرحله چهارم پایش نخبگان سیاسی یعنی بهرهگیری از تجارب و آموختههای کارگزاران و نخبگانی که در وضعیت فراغت از مسئولیت به سر میبرند.
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
#انتخابات 🔸رسانه فکرت برگزار میکند؛ ☑️ مردم سالاری دینی در بستر تمدن اسلامی با حضور: 👤دکتر سیدضی
🔸#یادداشت ا #انتخابات
☑️ خودآگاهی تمدنی شرط تحقق مردمسالاری دینی است
✔️حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی
▪️مردمسالاری در کشاکش دو عقلانیت تمدنی یعنی تمدن غرب و تمدن اسلام تمایزاتی دارد که یک: اصلا مبانی این دو نظام اجتماعی متفاوت است. دو: در سطح معماری تفاوت دارند و سه: در سطح فراورده و رویداد تمدنی متفاوت رفتار میکنند.
▪️مردمسالاری تمدنی مبتنی بر یک رویداد قدسی و مردمشناسی دینی است و نقش ارادههای انسانی در تحولات که خدای متعال میخواهد انسان اراده داشته باشد به هر قیمتی و لو به قیمت اینکه جهنمی بشود، مهم این است که انسان اراده دارد، ارادههای انسانی و نقش ارادههای انسانی در تحولات انسانی تاثیرگذار است.
➕مطالعه کامل گزارش «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
▫️بیست و پنجمین رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی « ویژه بانوان نویسنده »
📍این هفته با عنوان:
☑️ نوشتن با چاشنی تخیل و طنز
🔻همراه با یادداشتخوانی
با حضور:
👤مجید رنگی، کارشناس نمایش خلاق
📣 مشاور تحریریه و نام نویسی خواهران 👇
🆔 @mahta_sa
📆 زمان: شنبه ۱۴ بهمن، ساعت ۱۵
🏢 مکان: خیابان بسیج، ساختمان فکرت
📍لوکیشن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸رسانه فکرت برگزار میکند: ☑️ جمهوری متعالیه 🔻بررسی نسبت آزادی و مردم در انقلاب اسلامی با حضور: 👤
🔸#گزارش_تصویری ا #انتخابات
📍هم اکنون در حال برگزاری...
در دو محور:
☑️ جمهوری متعالیه
☑️ انقلاب اسلامی و مساله آزادی
با حضور:
👤 دکتر شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
👤مجری کارشناس:
حسین کاوه، پژوهشگر علوم سیاسی
📍فایل صوتی وگزارش متنی این نشست بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از مجله خردورزی
📍رونمایی از جلد شماره چهارم مجله خردورزی
➖ زنانی که نباید شناخته شوند؛
💢 حصار تنانگی
❗️ لیبرالیسم چگونه زنان را محدود میکند؟
✔️ برخی از مطالب این شماره:
🔺تراژدی انسانیت
- غرب، انسانیت زن را فراموش کرده است.
- زن تراز مدرنیته، باید زیبا شود تا گرانتر و تجاریتر باشد.
🔺جنگ آکادمیک
چرا فروکاستگرایی دانشگاهی امنیت ملی را تهدید میکند؟
🔺از آینه برگرد و به جهان رو کن
مروری بر مصائب خودشیءانگاری
🔺بدنهای رام
استعمار همچنان قربانی میگیرد
🔺اغتشاش جنسیت
فهم حجاب در بستر زوجیت و تعادل جنسیتی
🔺در آستانهی بحران
بررسی جامعهشناختی امر جنسی در ایران
🔺شکست ساختارها
نسل زد، اعتقادی به مراتب قدرت ندارد
✅ فریاد دردمندی
شعر پروین، بیان رمانتیسم و تنانگی نیست
✅ اشک دیدۀ من و خوندل شما
پروین، الگویی خلاق برای دیروز و امروز
🖌 نقاشی جلد: آرش فروغی
➖ پیشخرید بهزودی آغاز خواهد شد...
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
👤 دکتر بابایی 🔰 عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی:
✅ «نظم فطری جامعه در برابر جریان سکولاریسم مقاومت میکند.»
⬇️ «چارلز تیلور» در کتاب «عصر سکولار» یکی از تردیدهایی را که مطرح کرده این است که:
⁉️ آیا فراتر از این دنیا حقیقتی نیست؟ آیا متافیزیکی وجود ندارد؟
👆 انسانها در این مورد که تیلور مطرح کرده است در فشار قرار دارند؛
💠 فشار بین مذهبی بودن یا سکولار بودن و این تردید بهمرور تبدیل به یک پدیده اجتماعی قدرتمند میشود که اوضاع را عوض خواهد کرد.
🔰 مطالعه و دسترسی بیشتر به متن این گفت و گو از طریق لینک زیر:
🔗 fekrat.net/article/lnk/48702
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#انتخابات ا #محفل
☑️ بازخوانی اندیشه آیتالله مصباح یزدی(ره) نسبت به مقوله مردم سالاری دینی
🎙 حجتالاسلام دکتر الهیراد، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)
✔️در اندیشه علامه مصباح (ره) موضوع حکومت اسلامی «مردم مسلمان» هستد.
✔️موضوع مردم سالاری دینی «انسان» است. انسانی که ابدیت در پیش دارد.فهم اندیشه سیاسی آیتالله مصباح مبتنی بر این است که نوع اندیشه ایشان در مورد انسان را بفهمیم.
✔️در اندیشه علامه مصباح یزدی «جمهوری اسلامی» در حقیقت دین است و قابل انفکاک نیست که دقیقا امام هم همین نگاه را داشتند.
➕این گفتوگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
📌 «جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود»
👤 شریف لکزایی: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
💠 به نظر بنده جمهوریت در همه دنیا، یک وجود بیشتر ندارد؛
🔸 یعنی جمهوری ما که با ایران اسلامی پیوند خورد از لحاظ وجودی با همه جمهوریهایی که در همه جا هست واجد ویژگیهای یکسانی است.
⚠️ ولی آنچه که بین این جمهوریها، تمایزاتی را ایجاد میکند، وجه ماهیتی است که هر کدام از آنها دارند؛
🔹 مانند جمهوری اسلامی در ایران یا جمهوریهای لیبرال دموکراسی در غرب.
✴️ آنچه که به صورت عام از مفهوم جمهوری برداشت میشود نوع خاصی از حکومت است که مردم نقش اساسی و مهمی در تعیین سرنوشت کشورشان دارند،
⬅️ به تعبیر دیگر، یکی از ابزارهای مهم این جمهوریها آن است که مردم مستقیم یا غیرمستقیم مناصبی را در اختیار افراد خاص و برگزیده قرار میدهند تا آنها کشور را اداره کنند.
✅ چیزی که در انقلاب اسلامی هم به آن از سوی امامین انقلاب اشاره شده است این است که حضور مردم، اساسی است و امروز هم به این تداوم حضور نیاز داریم.
💢 در مباحث حکمی و سیاست متعالیه ما چارهای از اینکه به مردم بپردازیم و به آنان نقش بدهیم نداریم.
👈 یعنی اگر بخواهیم فضای متفاوتی در جامعه شکل بگیرد و تدام یابد، حضور مردم میتواند باعث گشایش بیشتر و رونق فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شود و پیشرفتهای بیشتری را شاهد باشیم.
🔰 مطالعه و دسترسی بیشتر به متن این گفت و گو از طریق لینک زیر:
🔗fekrat.net/article/lnk/48649
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی از نگاه امام راحل | احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️عرصههای شفافیت در سیره امیرالمومنین(ع) ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️ تقرب هویتی به زینب کبری ا عبدالحسین خسروپناه
📎لینک مطلب
▪️ انقلاب اسلامی و دهه فجر | ابوالقاسم علیدوست
📎لینک مطلب
▪️توصیههایی به جهادگران تبیین | سیدمهدی میرباقری
📎لینک مطلب
▪️ما مدیون پدران و مادران انقلابی هستیم| داود مهدویزادگان
📎لینک مطلب
▪️ساختشکنیِ نظری در مناظرۀ سیاسی |مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
▪️قرارگاه انتقام |علی مهدیان
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
May 11
🔸#ویراستی ا #انقلاب_اسلامی
✔️هویت ملی در دوره قاجار و پهلوی بدون هیچ اغراقی ضعیف شده و از هویت ایرانی چیزی باقی نمانده بود. با اینکه با باستانگرایی و جشنهای ۲هزارو۵۰۰ ساله و… سعی در تنفس مصنوعی دادن داشتند، اما آمارها و گزارشهای اواخر حکومت پهلوی نشان میدهد نوعی بدبینی و تحقیر عمومی یا همان خودتحقیری رواج داشت.
✔️انقلاب اسلامی حیات دوبارهای به هویت ایرانی بخشید و نشان داد ضعیف نیستیم. انقلاب اسلامی، شکوه ایرانی را به دنیا نشان داد و به هویتیابی ملی کمک کرد.
📢 محسن ردادی،استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
➕ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
#انتخابات 🔸رسانه فکرت برگزار میکند؛ ☑️ مردم سالاری دینی در بستر تمدن اسلامی با حضور: 👤دکتر سیدضی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#تیزر ا #انتخابات
☑️ مردم سالاری دینی در بستر تمدن اسلامی
👤دکتر سیدضیاءالدین میرمحمدی و دکتر امیرمحسن عرفان
➕این گفتوگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
🔴اولین دوره مجازی روایت انقلاب👌
📣 با حضور اساتید برجسته:
موسی حقانی
یعقوب توکلی
مهدی ابوطالبی
وسایر اساتید و تحلیلگران
😍جلسات بصورت پخش زنده😍
با مشارکت کانالهای:
گروه پژوهشی آرتا
مدرسه انقلاب
اسلام سیاسی
و...
🔘جلسه اول با موضوع پهلوی و باستان گرایی
🔊با سخنرانی دکتر موسی حقانی
🗓زمان: یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴
🔮مکان: گروه پژوهشی آرتا
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📍کدام تقریر از مردم؟
مردمسالاری دینی گویا چندان در فاهمهی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی این دو مفهوم را از درون متناقض و غیر قابل جمع دانستهاند؛ برخی نیز آن را به اسلام عرفی متمایل کرده و کوشیدهاند قرائتی عرفی از اسلام ارائه دهند و برخی هم با قرائت سومی در جمع این دو مفهوم و نظریهپردازی برای چگونگی تحقق آن تلاش کردهاند. حال باید پرسید: «کدام تقریر از مردم؟»
این پرسشی است که دست کم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میان عالمان سیاسی و دینی میدان مناقشه بوده است.
🔰به این منظور، مدرسه علوم انسانی فکرت سراغ چهار جریان فکری مهم در گفتمان انقلاب اسلامی رفتهاست تا روایتی شفاهی از «جایگاه مردم» در اندیشهی ایشان را جویا شود.
🔹حجت الاسلام یزدانی مقدم؛ روایت اندیشهی علامهطباطبایی | یکشنبه ۱۵بهمن- ساعت ۱۶ الی ۱۸
🔸حجت الاسلام مهدیزاده؛ روایت اندیشهی فرهنگستان علوم اسلامی| دوشنبه ۱۶بهمن- ساعت ۱۴ الی ۱۶
🔹حجت الاسلام شباننیا؛ روایت اندیشهی آیت الله مصباح| دوشنبه ۱۶بهمن، ساعت ۱۶ الی ۱۸
🔸حجت الاسلام موسوی؛ روایت اندیشهی امام خمینی(ره)| سه شنبه ۱۷بهمن- سهشنبه ۱۶ الی ۱۸
◀️ میزبان گفتگو: علیرضا داوودی
🔅امکان حضور در نشست به تعداد محدود فراهم است؛ لطفاً جهت ثبت نام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
💠 @Fekrat_Sch
May 11
🔸#یادداشت ا #انتخابات
☑️ تحقق تأثیرگذاری و تحولخواهی در بستر "انتخابات"
🎙حجتالاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی
✔️در گذشته نحوۀ مشارکت مردم در سیاست، ذیل فعالیتهای سختِ نظامی و جنگ قرار میگرفت اما اکنون بستر سهلتری پیداکرده و مردم در شرایط عادی میتوانند با نظام سیاسی همکاری کنند که عمدتاً هم در قالب "انتخابات" است.
✔️ "انتخابات" به عنوان نماد حضور مردم، به دو نکته تأکید میکند؛ اول، چون مردم هستند نظام هم برقرار میماند و دوم، چون هر روز اقتضائات عوض میشوند نظام هم متحول میشود، کارگزاران جدید جایگزین قبلیها میشوند و ایدههای جدید شکل میگیرد.
✔️ انتخابات این کارکرد را دارد که میتواند استمرار، پویایی و در نهایت کارآمدی نظام را تضمین کند؛ نظامهایی که انتخابات در آن برگزار میشود به آسانی سقوط نمیکنند. اگر پهلوی سقوط کرد یکی از علتهایش این بود که انتخابات نداشت و آن چیزی که نظام حاکم میخواست میشد، نه آن چیزی که مردم میخواستند.
✔️ در جمهوری اسلامی با همۀ مشکلات و دشمنیها، اپوزیسیون به معنای واقعی نداریم، علتش هم این است که مردم احساس میکنند به واسطۀ انتخابات میتوانند تأثیرگذار باشند و حاکمیت، چه جناح چپ، چه راست و چه متعادل، از صندوق رأی باید عبور کنند. انتخابات هم فرمایشی نیست، چه بسیار که در دولت مثلاً چپ، راستها پیروز شدهاند و یا برعکس. برای نمونه سال88 که عدهای اعتراض کردند، چهار سال بعد هم آمدند و رأی دادند، زیرا اطمینان داشتند که رأیشان تأثیر دارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
علوم انسانی اسلامی و توتالیتریسم.mp3
8.97M
🎧#صوت ا #علوم_انسانی
☑️ علوم انسانی اسلامی و توتالیتریسم!
🎙احمدحسین شریفی
✔️ نقد سخنان مدعیان روشنفکری و مخالفان سرسخت ایده علوم انسانی اسلامی که معتقد هستند طرح این ایده معلول تفکر استبدادی حاکمان جمهوری اسلامی است! و میتوان مسلمان معتقدی بود اما نه علوم انسانی اسلامی را پذیرفت و نه حکومت اسلامی را!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت