eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️ راسل و ترجمه از سر تفنن 🔶دو ویژگی تاریخ : 1️⃣ نثرِ شیوا، روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند. 2️⃣ راسل تنها به نقلِ آراء واَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است. ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفه راسل دانسته‏اند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1072 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ راسل و ترجمه از سر تفنن 🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸ سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است. 🔹 رییس جمهور اسبق گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ فلسفه غرب راسل می‌خواند. 🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفه غرب راسل موافقان و مخالفان سخن بسیار گفته‌اند. 🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن، جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با آشنا کند. 🔹نکته مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه غرب آشنا کند؟ 🔹تاریخ فلسفه راسل توسط مترجم نامور نجف دریابندری که چند روزی است رُخ در نقابِ خاک کشیده است، به زبان فارسی درآمده است. 🔹گفته‌اند و نوشته‌اند که دریابندری زبان انگلیسی را به صورت خودآموز، فرا گرفته است، به نظر نگارنده این مسئله چندان اهمیتی ندارد، کارنامه فرد و آثار او مهم است. 🔹در روزگار ما تاریخ فلسفه را به صورت گروهی می‌نویسند و چه خوب کاری می‌کنند. 🔹این کار محاسن بسیاری دارد یکی از آنها این است که دقت و وثاقت کار را افزایش می‌دهد. 🔹من امّا از خواندنِ تاریخ فلسفه‌ای که یک نفر از آغاز تا انجام آن را نگاشته باشد بیشتر لذت می‌برم و از جهاتی آن را مخصوصا برای کسی که آموختن فلسفه را تازه اغاز کرده مفیدتر می‌دانم. ✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1072 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه پنجم) 🔰موضوع: ابطال‌گرایی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه پنجم.mp3
14.07M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه پنجم) 🔰موضوع: ابطال‌گرایی 🔹مهم‌ترین شخصی که به عنوان یک ابطال‌گرا در دنیا مطرح است، «کال پوپر» می‌باشد. 🔹بدلیل ترجمه آثار وی در ایران، بسیاری از اساتید و دانشجویان گمان می‌کردند که ابطال‌گرایی، تنها معیار مهم در فلسفه علم جهان است. 🔹ابطال‌گرایی، اولین گرایش واقعی در فلسفه علم در قرن 20 است. 🔹آنان تجربه‌گرا بوده و مدافعان شدید علم‌اند، اما در صدد اصلاح دامنه علم نیز می‌باشند تا بسیاری از اشکالات وارده بر وارد نشود. 🔶ابطال‌گرایی دو چیز را می‌پذیرد: 1️⃣ طبق همان منطق صوری، امکان اثبات وجود نداشته و نمی‌توان از گزاره‌های کلی به گزاره‌های جزئی رسید؛ 2️⃣ مشاهدات جزئی ما، توسط نظریه‌هایی هدایت می‌شوند، اما این نظریه‌ها که در نگاه اول، حدس نام دارند، باید برای آن مویّدی پیدا شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1076 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن 👤با دکتر سیدعلی سبحانی 🔹 منبعث از علوم شناختی می‌شود که علوم شناختی هم با عصب‌شناسی آغاز می‌شود، و زبان‌شناسی و فلسفه ذهن. 🔹این سه مورد، فلسفه‌شان را از ذهن و مبانی تجربه‌شان را از علوم اعصاب می‌گیرند و در کارهایشان نیز از زبان‌شناسی استفاده می‌کنند. 🔹زبان‌شناسی یک جزء بسیار پررنگ اقتصاد شناختی و علوم شناختی است. اما اصلاً در ایران هیچ چیزی در این مورد نداریم. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=1091 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش اول).mp3
5.06M
📍 🎙 ♦️اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن 👤با دکتر سیدعلی سبحانی 🔻(بخش اول) 🔸بحث «اقتصاد شناختی» یکی از شاخه‌های کار علمی بین‌رشته‌ای در رشته و روان‌شناسی است. 🔸یعنی اقتصاد شناختی، بحثی است که از مباحث کاگنیشن روان‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی که به «شناخت اجتماعی» و «روان‌شناسی شناختی» ترجمه شده است. 🔸اگر بخواهیم یک دسته‌بندی خیلی کلی و بالاجمال داشته باشیم، بحث‌هایی که در اقتصاد می‌آید و می‌خواهند فرایندهای ذهنی و الگوهای ذهنی را کشف کند تا یک کنش و رفتار اقتصادی را شناسایی کند، این به بحث‌های اقتصاد شناختی مرتبط می‌شود. 🔸البته عرض کردم که رفتارگرایی و شناخت‌گرایی خیلی جاها خلط شده‌اند؛ اما ریشه‌اش به مباحثی نظیر انقلاب شناختی که ۱۹۵۰م شروع شده در روان‌شناسی بر می‌گردد. 🔸این‌ها بحث اصلی‌شان الگوهای ذهنی و چارچوب‌های ذهنی است که می‌خواهند در اقتصاد اثرگذار باشند. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=1091 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش دوم).mp3
10.44M
📍 🔊 ♦️اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن 👤با دکتر سیدعلی سبحانی 🔻(بخش دوم) 🔹بحث‌های معرفت‌شناسی جزو زیر مجموعه‌های شناختی هستند که در خصوص آن بحث می‌کنند. 🔹یعنی می‌گویند: بحث‌هایی که شما دربازه کاگنیشن در عصب‌شناسی مطرح می‌کنید را می‌توانیم وارد کنیم و از آن نتیجه بگیریم که یک الگوهای ذهنی داریم که این‌ها به واسطه مواد قابل تغییر هستند. 🔹مثلاً بگوییم: در جامعه، مصرف انرژی بالاست. برای اینکه مصرف انرژی را کاهش دهیم، فرضاً سدیم خون این افراد باید بالاتر برود تا در سلول‌های عصبی‌شان اتفاقاتی رخ دهد. 🔹اگر این را بگوییم، برداشت فلسفی می‌شود که نوعی جبرگرایی می‌شود. 🔹اگر بگوییم تصمیمات ذهنی و این مسائلی که داشتیم به نوعی به متافیزیک ربط می‌دادیم، خودِ متافیزیک نیز با فیزیک این مواد کار می‌کند. بنابراین وارد فلسفه ذهن می‌شود. 🔹بحثی که در اقتصاد خیلی جدی گرفته می‌شود، بحث عقلانیت است که در این زمینه در اقتصاد مقالات زیادی داریم. 🔹عقلانیت کلاسیک اقتصادی که می‌شود به آن گفت: عقلانیت تمام و کمال و عقلانیت معروف ابزاری. سپس «عقلانیت محدود» می‌شود که این را «هربرت سایمون» که جایزه نوبل در اقتصاد دریافت کرده، مطرح می‌کند. 🔹کانمَن هم بحث عقلانیت محدود را کار کرده و بحث‌های جدید دیگری که حتی قائل به عقلانیت محدود نیستند و معتقدند که چیزی «شبیه به عقل» داریم؛ نه اینکه بگوییم: عقلانیتی وجود دارد و ممکن است خوب کار کند و بعضی مواقع به یک قیودی می‌خورد و این کامل نیست. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=1091 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه ششم) 🔰موضوع: ابطال‌گرایی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه ششم.mp3
12.16M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه ششم) 🔰موضوع: ابطال‌گرایی 🔹ابطال‌گرایی، دیدگاه جذاب‌تری نسبت به استقراءگرایی بوده و حداقل این نظریه این است که می‌دانیم که نگاه منطقی که استقراءگرایی، توانایی دفاع از آن را نداشت، ابطال‌گراییی می‌تواند راضی کرده و لحاظ منطقی می‌تواند از دیدگاه خود دفاع کند؛ با این اسلوب که ادعا می‌کند که صرفا در جایی که مثال نقض آورده می‌شود، آن مثال را به عنوان یک ابطال گر می‌پذیرد و ادعای اثبات را کنار می‌گذارد. 🔹ابطال‌گرایان معتقداند که هر قدر فرضیه ما ابطال‌پذیر تر باشد، بهتر است؛ چراکه ابطال‌پذیری را معادل دقت می‌دانند. 🔹ابطال‌گرایان ساده معتقد بودند که هر قدر نظرات، ابطال‌پذیر تر باشند، ما خودمان را بیشتر در معرض آزمون و ابطال قرار می‌دهیم؛ زیرا که ما ادله خود را زیاد آورده‌ایم. 🔹ابطال‌گرایان پیشرفته می‌گویند: این ویژگی‌ها کافی نیست، بلکه اگر می‌خواهیم پیشرفت علم را در نظر بگیریم، باید فرضیه جانشین ما از فرضیه قبلی بهترباشد (ابطال‌پذیرتر باشد). 🔹بحث نسبی‌گرایی در خود علم از ابطال‌گرایی اغاز می‌شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1085 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن 👤با دکتر سیدعلی سبحانی 🔹 منبعث از علوم شناختی می‌شود که علوم شناختی هم با عصب‌شناسی آغاز می‌شود، و زبان‌شناسی و فلسفه ذهن. 🔹این سه مورد، فلسفه‌شان را از ذهن و مبانی تجربه‌شان را از علوم اعصاب می‌گیرند و در کارهایشان نیز از زبان‌شناسی استفاده می‌کنند. 🔹زبان‌شناسی یک جزء بسیار پررنگ اقتصاد شناختی و علوم شناختی است. اما اصلاً در ایران هیچ چیزی در این مورد نداریم. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=1091 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش سوم).mp3
3.24M
📍 🔊 ♦️اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن 👤با دکتر سیدعلی سبحانی 🔻(بخش سوم) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن 👤با دکتر سیدعلی سبحانی 🔻(بخش سوم) 🔸عمدتاً کسانی که در شناختی صحبت کرده‌اند، به نوعی نهادگرا هستند. 🔸در دانش یک‌سری مکتب داریم که مکاتب اصلی هستند و شروع‌شان با «آدام اسمیت» و است. 🔸البته فعلاً با «مرکانتیلیسم‌ها» کار نداریم. مکتب کلاسیک و مکتبی که الان خیلی در ایران مطرح هست، است. 🔸خیلی از کسانی خودشان را اقتصاددان می‌دانند، نئوکلاسیک بعد از آدام اسمیت شناخته می‌شوند. 🔸یکی از ویژگی‌های اصلی‌شان این بوده که قائل به عقلانیت ابزاری و عقلانیت کامل بودند. 🔸یعنی با استفاده از همان نگاه فردگرایی روش‌شناختی می‌گویند: یک انسانی دنبال این است که منافعش را حداکثر کند. 🔸این حداکثرسازی منافع به واسطه عقلانیتی است که آن عقلانیت اطلاعاتی را تحلیل می‌کند و نهایتاً تصمیماتی می‌گیرد. آن یک نفر، عقلانیت را به حد اعلا می‌رساند. 🔸می‌گویند: آن آدمی که اینگونه نیست، جزو اقلیت است و از چنین کسانی خیلی کم وجود دارد که عقلانی نباشند. مشخصه عقلانیت که عقلانیت ابزاری به آن می‌گویند، از نظرشان این است که آن آدم حداکثرساز سود، لذت و رفاه و چنین مواردی است. 🔸این عقلانیت دنبال این است که منافع را برای فرد تأمین کند و این فرد هم به تمام اطلاعاتی که لازم دارد، دسترسی دارد. 🔸این اطلاعات با این ساختار ذهنی ترکیب می‌شود، خروجی می‌دهد و تصمیم می‌گیرد که مثلاً چقدر تقاضا و یا عرضه کند، یا چقدر کار و یا استراحت کند؛ درباره همه این‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. 🔸تنها قیدی که می‌زنند، قید زمان برای کار (میزان کار کردن در ۲۴ ساعت در شبانه روز) و قید بودجه است. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=1091 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net