eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
| ▫️فکرت به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار می‌کند: 🔶 در افق اندیشه آیا حکمت ایرانی می‌تواند جهان امروز را دوباره بیندیشد؟ گفتگو با: 👤دکتر منوچهر صدوقی سها؛ فیلسوف، عرفان‌پژوه‌‌ و استاد دانشگاه شهید مطهری(ره) 📅 چهارشنبه ۳۰ آبان‌ماه ⏰ ساعت ۱۶ 📍پخش زنده از کانال ایتای رسانه فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 حلقه مقاومت را تنگ نکنیم...! 👤سید حسین شهرستانی؛ مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 📍فرمانده نظامی زمانی می‌تواند دستور حمله را صادر کند که پشتوانه اجتماعی داشته باشد. پشتوانه اجتماعی یعنی همراهی همه گروه‌ها نه فقط یک گروه مذهبی خاص که نقش لیدری برای جامعه را دارند. ➕بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
| 🔸نشست علمی نصر مقاومت جامعه‌شناسی مقاومت از نگاه اصحاب علوم اجتماعی با حضور: 👤حمید پارسانیا ⏰ ۲۱ آبان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
1403.08.21 دانشکده علوم اجتماعی.پارسانیا.mp3
12.85M
🔶نشست علمی نصر مقاومت 👤حمید پارسانیا مسلمانان چگونه فکر می‌کنند؟ 02:30 مقاومت از دید قرآن 06:30 نحوه زیست قرآنی مقاومت 12:08 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
هدایت شده از فکرت
🔘 ا ✅ از علامه طباطبایی یاد بگیریم... ▪️مرحوم آقای طباطبائی (ره) توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد؛ یعنی آن کسانی که با افکار ایشان آشنا می‌‌شدند، موضع‌شان در مقابل مارکسیسم و در مقابل افکار گوناگون موضع تدافعی نبود، موضع تهاجمی بود که یک نمونه‌اش همین کتابهای آقای مطهّری (رضوان الله علیه) است که مشاهده می‌کنید. ▪️این پایگاه فکری را آقای طباطبائی به وجود آورد؛ هم با اصول فلسفه و هم با بیانات تفسیری که این تفسیر، دریایی از معارف سیاسی و اجتماعی است. این، آن کاری است که به نظر من ماها باید این کار را از آقای طباطبائی یاد بگیریم: تشکیل پایگاه‌های فکری پُرکننده‌ی خلأ‌ها و دارای جنبه‌ی تهاجم، نه موضع انفعالی و تدافعی. این، یک خصوصیّت که برای من خیلی جذّاب است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
هدایت شده از فکرت
هدایت شده از فکرت
| رسانه فکرت با همکاری معاونت هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند: 💎 آینه جادو سلسله نشست‌های تخصصی سینمای ایران و جهان ♨️ قسمت سوم: نقد فیلم سینمایی «پلتفرم2» The Platform با حضور: 👤 آقای رسول لطفی دانشجوی دکتری ارتباطات 📅 چهارشنبه ۳۰ آبان ⏰ ساعت ۱۴:۳۰ 🏛 قم، خیابان شهدا (صفائیه)، نبش کوچه ١۷،سالن سینمای اشراق 🎥 باشگاه فیلم اشراق: 🆔@eshraqclub 💡اشراق‌نیوز 🆔 @eshragh_news 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 عزت ایران و ایرانی 👤علیرضا کمیلی؛ دبیر اتحادیه امت واحده و کنشگر اجتماعی 📍هنوز جمهوری اسلامی امروز مورد مدح دشمنانش قرار گرفته چون پروژه عزت و استقلال ایران را در دستور کار خود قرار داده و مشغول الگوسازی جهانی است. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
| 🔰 راهبرد مذاکره - مقاومت نقد فیلم «تاریک‌ترین ساعت» 🎙محمدرضا نصیری؛ 🔸راهبرد سینمایی این است که شما ذیل مفهوم سینما و ذیل داده‌هایی که این سینما برای شما ایجاد می‌کند، یک‌سری کلان‌پروژه‌ها را تعریف می‌کنید. دلیل اینکه این فیلم را انتخاب کردیم این بود که بحث از مقاومت و جنگیدن در آن مطرح بود و متضاد مسئلۀ مذاکره است. چه کسی این حرف را می‌زند؟ انگلستان! فیلمی این حرف را می‌زند که در سال 2017 دو جایزۀ اُسکار گرفته است. در این فیلم بدون اینکه حتی یک فریم سکانس جنگی داشته باشد، برای ما یک جنگ می‌سازد. 🔹از لحاظ نظام بین‌الملل اینجا مسئلۀ «proxy war» یا همان «جنگ نیابتی» مطرح می‌شود. شما نیروهای نیابتی و کشورهای نیابتی را ساخته و پرداخته می‌کنید برای اینکه ضرب مهاجم و دشمن خود را بگیرید. این مسئله در این فیلم توسط چرچیل اتفاق می‌افتد. او به این نتیجه می‌رسد که ما باید به فرانسه کمک کنیم و این یک راهبرد کلان بین‌المللی در حوزۀ مقاومت است. ➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
| ▫️فکرت در امتداد پرونده هویت نوجوان برگزار می‌کند: 🔶 از شاهنامه تا ماروِل بازخوانی کتاب هویت ایرانی 👈🏻 با نگاهی به نقش ادبیات در شکل‌گیری هویت نوجوانان با حضور: 👤دکتر مریم جلالی، استاد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی؛ 👤دکتر زهرا حیاتی، هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ 📅 پنجشنبه؛ یکم آذرماه ⏰ ساعت ۱۰ علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 نظم‌ساز را بیرون کنیم...!! 👤علی علیزاده؛ پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی 📍تغییر نظم جهانی جز با خارج‌کردن نظم‌ساز منطقه یعنی آمریکا و ایادی آن ممکن نیست؛ لذا منشا دعوای ما با اسرائیل نه تورات و قرآن بلکه از همان شعار استقلال آغاز می‌شود. ➕بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
| 🔸نشست علمی نصر مقاومت جامعه‌شناسی مقاومت از نگاه اصحاب علوم اجتماعی با حضور: 👤غلامرضا جمشیدیها ⏰ ۲۱ آبان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
1403.08.21 دانشکده علوم اجتماعی.جمشیدی ها.mp3
7.96M
🔶نشست علمی نصر مقاومت 👤غلامرضا جمشیدیها نظریه دولت و تمدن 01:02 انقلاب اسلامی، سرفصل تازه بشریت 02:30 نظریه سلطه و تحقیر آمریکا 05:40 سیدحسن ادامه‌دهنده انقلاب 07:40 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 جلسات هفتگی «آینه جادو» ♨️ بررسی جریان‌شناسانه و زیبایی‌شناسانه فیلم‌های سینمایی ایران و جهان؛ 💎برگزاری دوره آموزش نقد فرمیک سینما و پرداخت حق‌التحریر برای نقدهای برتر در ضمن جلسات؛ ⏰ چهارشنبه‌ها ساعت ۱۴:۳۰ 🏛 قم، خیابان شهدا (صفائیه)، نبش کوچه ١۷،سالن سینمای اشراق ♻️ برای کسب اطلاع بیشتر و شرکت به آیدی @rezanasiri70 در پیام‌رسان ایتا پیام دهید. 🎥 باشگاه فیلم اشراق: 🆔 @eshraqclub 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌تقابل یا توافق فقه و اخلاق؟ ✍🏻مهدی کهن 🔸چندی پیش مناظره‌ای با موضوع «شریعت و عقلانیت» بین آیت‌الله علیدوست و جناب دکتر عبدالکریم سروش برگزار شد و دو اندیشمند ایرانی، یکی از کانادا و دیگری از تهران پیرامون عقلانیت شریعت به تبادل نظر پرداختند. از آنجا که در میانۀ این مناظره بحث به اخلاق فقه رسید و هر دو نفر به این مطلب اذعان داشتند که اخلاق لازمۀ فقه است و باید فقه و شریعتی را تبیین کنیم که اخلاق در جای‌جای آن دیده شود، لازم دیدم به سابقۀ این نوع بحث‌ها در بین اندیشمندان مسلمان بپردازم. 🔹شاید گمان کنیم که بحث از اخلاق و فقه موضوعی جدید و زاییدۀ چند دهۀ اخیر است، اما به موازات رشد دستگاه فقهی و اصولی در بین مسلمانان(چه سنی و چه شیعه) افراد و اقشاری نیز بوده‌اند که با نگاهی اخلاقی به احکامی که مجتهدین استنباط می‌کردند می‌نگریستند و آن را مورد انتقاد قرار می‌دادند. البته در گذشته به اصل احکام الهی و حرام و حلال شرعی انتقادی وارد نمی‌شد، بلکه آنچه مورد انتقاد بود عملکرد فقیهان و متشرعان بود. 🔸چنین نگاه انتقادی در بین عرفا به وضوح قابل مشاهده است. همچنین برخی فلاسفه که غایت دین را رسیدن به توحید و باطن دین می‌دانستند نیز پرداختن به ظواهر شرعی را بی‌فایده می‌انگاشتند. در بین فقیهان نیز افرادی صاحب‌نام به نقد فقها و مجتهدین می‌پرداختند. اما رویکرد مثبت به‌ فقه نیز طرفداران زیادی دارد که فقه‌ را از شریف‌ترین‌ و ضروری‌ترین‌ علوم‌ شرعی‌ الهی‌ می‌داند و با اخلاق‌ نیز پیوند دارد. 🔹در دوران ما نیز افرادی هستند که فقه را مغایر اخلاق می‌دانند اما نه از این جهت که افعال و رفتار اهل متشرعه منافقانه و ریاکارانه و مغایر با رسیدن به کمال الهی است، بلکه معتقدند برخی احکام شرعی با اخلاق و حقوق بشر امروز سازگار نیست. در مناظرۀ بین آقایان علیدوست و سروش نیز اشارۀ دکتر سروش به برخی از احکام شرعی نیز از این جهت بود که امروز به واسطۀ قوانین حقوق بشر نمی‌توان برخی از احکام مانند سنگسار یا قطع دست سارق را اجرا کرد و اگر اجرایی شود نیز این اعمال توسط سازمان‌های حقوق بشری مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد. 🔸ازجمله اشکالات پرتکراری که دکتر سروش به احکام شرعی وارد می‌کند این است که چرا فردی می‌تواند دروغ بگوید یا دیگران را فریب بدهد، اما اگر نماز بخواند، نماز او از نظر فقهی صحیح باشد؟ گویا توقع ایشان از فقه این است که باید یک سیر اخلاقی و عرفانی داشته باشیم که اگر فرد مکلف مرتکب خطایی شد او را متنبّه کنیم و تا اصلاح خوی بد و اخلاق زذیله‌ای که که پیدا کرده به چیز دیگری نپردازیم. این نوع نگاه، فقه و احکام شرعی را به‌مثابه دستورالعملی اخلاقی برای اصلاح تک‌تک افراد جامعه می‌داند و اگر فقه و احکام فقهی نتواند به این سمت حرکت کند، کارآمد نیست. 🔹تمام افرادی که به فقه از ابتدای تدوین و شکل‌گیری آن، اشکال وارد کرده‌اند به این نکته توجه نکرده‌اند که فقیه بر اساس وجود تکلیف به دنبال کشف احکام شرعی می‌رود. یعنی فرض بر این است که مؤمنین تکالیفی از جانب خداوند بر دوش خود دارند که باید آن‌ها را کشف و به جای آورند. اگر فقیه حکمی را استنباط می‌کند به این می‌اندیشد که آیا عمل به این حکم تکلیف را از دوش مکلف برمی دارد یا خیر؟ 🔸آیت‌الله علیدوست نیز در ابتدای مناظره اشاره کرد: «ما گزارۀ غیراخلاقی نداریم به این معنا که فقه یک گزاره‌ای را تصویب کند که غیراخلاقی باشد، بلکه یا آن موضوع اخلاق نیست یا آن گزاره، گزارۀ دینی نیست»، فقیه هرآنچه را که استنباط می‌کند با اخلاق یکی می‌داند چراکه خداوند را صادرکنندۀ حکم غیراخلاقی نمی‌داند. 🔹پس اساساً صحبت از اینکه احکامی که در فقه استنباط می‌شود اخلاقی هستند یا خیر، جایی در فقه و بین فقیهان ندارد، بلکه این موضوع بحثی فرافقهی است و می‌توان گفت باید در علم کلام مورد بحث قرار گیرد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
| ▫️رسانه فکرت برگزار می‌کند: 🔶 حلقه کتاب‌خوانی علوم اجتماعی 🖇همراه با جمعی از اهالی اندیشه 📌 مدخل دوم: «جامعه‌شناسی و فلسفه» اثر امیل دورکیم 📅یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ⏰ بعد از نماز ظهر و عصر 🏛قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، جنب قنادی کاکائو، پلاک ۲۴۵، ساختمان فکرت، طبقه پنجم علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 ادبیات مقاومت اندیشه‌ای 👤امین بابازاده؛ نویسنده و منتقد ادبی 📍در سطح مقاومت اندیشه‌ای و نزاع بین سنت و مدرنیته حتی در جهان غرب هم آثار بسیار زیادی در حوزه ادبیات تولید شده که می‌توان از آنها برای تولید آثار ادبی داخلی الهام گرفت. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
| 🔰 حرکت، پا به پای جنگ سخت...! 🎙غلامرضا منتظمی؛ 🔹در شاهنامه وقتی رستم با دیو سفید می‌جنگد رشادت و فداکاری که از خود نشان می‌دهد نتیجه نمی‌دهد تا این‌که سیمرغ می‌آید و در گوشش می‌گوید این رشادت‌ها فوق‌العاده است اما فایده ندارد؛ شیشه‌ عمرش در یمن است برو و شیشه‌ عمرش را بشکن این تمام می‌شود. بازی ما زمانی تمام می‌شود که شیشه‌ی عمر اسرائیل و یهود در غرب را بزنیم. اما ما هنوز غرب را درست نمی‌شناسیم و تمام منابعی که برای شناخت غرب وجود دارد، به نوعی گمراه‌کننده است. 🔸اگر نهادهای فرهنگی حتی حوزه، مراکز دینی و رسانه‌ای نتوانیم کاری که حاج قاسم، سردار قاآنی، قدس و سپاه در زمینه‌ی نظامی در منطقه انجام داده و می‌دهند، ما در زمینه‌ی نرم و رسانه انجام دهیم، ما مقصر هستیم و اگر آنچه که رهبری تبیین کردند که بحث مرگ و زندگی یعنی شکست مطلق یا پیروزی مطلق، اگر شکست بخوریم مسئولش خود ما هستیم چون حجم این درگیری و نبرد را نفهمیدیم. ➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 مرگ و زندگی اسرائیل 👤قیس قریشی؛ پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی 📍تغییر اسرائیل امتداد یک چارچوب استعماری غربی است که برای بقاء خود نیاز به دو امر مهم دارد: اول تامین امنیت و دوم امکانات‌دهی مناسب به شهروندان و مهاجران. این دو امر، هر دو امروز مورد خدشه واقع شده است. ➕بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌روز قهرمان ملی ✍🏻سید مهدی موسوی 🔸سال گذشته بود که به پیشنهاد کمیسیون فرهنگ عمومی و البته تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ رئیس جمهور، 30 آبان ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز "قهرمان ملی" به ثبت رسید؛ روزی که سال 1396 سردار دلها، حاج‌قاسم سلیمانی طی نامه‌ای به رهبر انقلاب پایان داعش را اعلام کرد. 🔹صدالبته این مرز و بوم عزیز و پرگهر همواره در زمان های گوناگون، قهرمانان بسیاری را در دامن خود پرورانده است؛ فرزندان پرافتخاری که برای سربلندی و عزت این سرزمین جانشان را در طبق اخلاص قرار داده اند که در میان آن ها البته حاج قاسم عزیز، شاخصه ها و ویژگی های کم نظیری دارد. 🔸قهرمانانی که به میدان مبارزه و جهاد شتافته و اسطوره‌وار در مقابل دشمن ایستادند اما متأسفانه برخی از آن ها کمتر مورد توجه فرهنگی، هنری و رسانه ای قرار گرفته اند و این نکته دردآوری است و حال آن که به خوبی می دانیم که سینما و کتاب از سایر رشته‌ها و گرایش‌های هنری ظرفیت بیشتری برای بیان و به تصویر کشیدن قهرمانی قهرمانان ما دارد و در این بین با قاطعیت می‌توان مدعی شد که نقش سینما به دلیل ماهیت مردمی‌تر و اجتماعی‌اش قابل توجه‌تر است. 🔹البته به برکت انقلاب اسلامی برخی از آثار سینمایی با محوریت قهرمانان کشور و به خصوص پهلوانان میدان بزرگ دفاع مقدس ساخته شده اما حقیقت آن است که همچنان نیازمند تولید آثار بیشتر و باکیفیت تر در این باره هستیم. از اواسط دهه ۶۰ تا اواخر دهه ۷۰ سینما به فراخور نیاز روز به سوی تولید فیلم‌هایی با موضوع دفاع‌ مقدس رفت که این فیلم‌ها بیشتر روایتگر داستان‌های 8 سال جنگ به شمار می‌رفته و کمتر فیلمی با موضوع قهرمان ملی دفاع ‌مقدس ساخته شده است. 🔸با این حال در سالیان اخیر فیلم‌های سینمایی همچون "منصور"، "موقعیت مهدی"، "هناس" و "غریب" هر کدام روایتگر بخشی از زندگی قهرمانان ملی در عرصه جنگ و علم بوده اند و تا حدودی نیز توانسته اند مورد استقبال و توجه مخاطبان خاص و عام قرار بگیرند و لذا این انتظار به حق وجود دارد با پرداخت به زندگی قهرمانانی همچون شهید حاج‌قاسم سلیمانی گامی جدی در مسیر رشد و پرورش سینمای قهرمان‌محور برداشته شود. 🔹اهمیت این موضوع به خصوص در جنگ روایت ها بر هیچ عقل سلیمی که واقعیت امروز جامعه ایران و جامعه جهانی را به درستی درک نموده و به تحلیل آن می پردازد، پوشیده نیست ولی با این حال لازم است که رسانه ها نیز برای مطالبه گری جهت ساخت این گونه آثار بیش از پیش وارد گود جهاد تبیین شوند و نقش تاریخی خود را در این زمینه به شکل شایسته‌ای ایفا نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
| 🔸 نقد فیلم سینمایی «یدو» YADOO با حضور: 👤 مجید رنگی 👤 محمدرضا نصیری ⏰ ۲۳ آبان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر