📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️ابعاد مختلف تحریف امام
🔹تحریف امام در«عصر خمینی» نه تنها خسارتهای جبران ناپذیری برای ملت ایران خواهد داشت بلکه ملتهای آزاده جهان را هم از ظرفیت های رهبری خمینی کبیر محروم خواهد ساخت.
🔹جز اینست که در جهان، این انقلاب را بینام خمینی نمیشناسند؟
🔹بخش زیادی از ملتهای مستضعف جهان بویژه در کشورهای آسیایی، شیفته سلوک عرفانی و سبک زندگی ساده امام بودند؛ زاهدی که سیاستمداری را در کلاس توحید آموخته بود و خدمت به خلق را وظیفه الهی خود میدانست.
✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1209
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️ابعاد مختلف تحریف امام
🔻(بخش اول)
🔹مساله تحریف امام یک مساله مهم و جدی است زیرا خط امام، صراط مستقیم ملت ایران است و تحریف خط امام برای منحرف کردن صراط مستقیم ملت است که نتیجه آن، به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی «سیلی خوردن مردم ایران» خواهد بود.
🔹خطر سیلی خوردن یک ملت، همانطور که قرآن از عذاب امتها سخن میگوید، دارای عقبه تاریخی نیز هست. به عنوان نمونه، ظهور رضاخان و ظلم و جنایتکم نظیر او در حق مردم ایران، نتیجه گناه جمعی مردم ایران در دوران مشروطه وسکوت متمادی ملت در مقابل منکر و ظلم های این دوران بوده است.
🔹«ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل شیخ فضلالله نوری را بالای دار بکشند و دم نزدند… پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کردند.
🔹آنها یک عده آدم خاص نبودند؛ این یک گناه ملی و عمومی بود.»[۱] بنابراین در ماجرای تحریف امام نیز چنین خطری متوجه ملت است و همگان باید هوشیاری خود را حفظ و ارتقا دهند.
🔹تحریف امام در«عصر خمینی» نه تنها خسارتهای جبران ناپذیری برای ملت ایران خواهد داشت بلکه ملتهای آزاده جهان را هم از ظرفیت های رهبری خمینی کبیر محروم خواهد ساخت.
🔹جز اینست که در جهان، این انقلاب را بینام خمینی نمیشناسند؟ بخش زیادی از ملتهای مستضعف جهان بویژه در کشورهای آسیایی، شیفته سلوک عرفانی و سبک زندگی ساده امام بودند؛ زاهدی که سیاستمداری را در کلاس توحید آموخته بود و خدمت به خلق را وظیفه الهی خود میدانست.
🔶مفهوم تحریف امام
🔹رهبر معظم انقلاب در تعریف مساله تحریف میفرماید: « آیا شخصیّتها را هم میشود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیّتها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا بهصورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همهی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی بهوجود خواهد آمد.
🔹امام را نباید بهعنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی اینجور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد.»[۲]
🔹علیرغم گذشت پنج سال از هشدارهای رهبر انقلاب درباره مساله تحریف امام، هنوز اتفاق در خور توجهی رخ نداده و جز برگزاری همایش «تحریف ظالمانه» در قم و انتشار تعدادی مقاله در نقد منابع تحریفگر امام، اقدامی صورت نگرفته است.
🔹در عین حال، دامنه تحریف امام هرروز گستردهتر شده و ظاهرا مراکز علمی یا مراکز منتسب به بیت امام هم چندان علاقه ای به ورود به این مساله ندارند.
✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1209
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️ابعاد مختلف تحریف امام
🔰جریانشناسی خط تحریف #امام_خمینی (ره)
🔻(بخش دوم)
1️⃣ بخشی از تحریفکنندگان امام، پرچمداران مبارزه با نظام #جمهوری_اسلامی هستند و همیشه ساز مخالف با نظام را در دستور کار خود قرار دارند.
🔹شبکههای معاندی مانند منوتو، بیبیسی و اینترنشنال با هدفهای مشخص سیاسی و عامدانه دست به تحریف شخصیت امام خمینی میزنند.
2️⃣ بخشی دیگر از جریان تحریف خط امام، مربوط به مراکز تاریخنگاری خاص و معلوم الحالی است که در خارج از کشور سالیانی است در خصوص انقلاب اسلامی فعالیت میکنند؛ همانند مرکز دایره المعارف ایرانیکا در دانشگاه ییل، انجمنهای تاریخنگاری در دانشگاههای مطرح غرب مانند هاروارد، آکسفورد و.. که چهره مسخ شدهای از امام ارائه میدهند.
3️⃣ بخشی دیگر از تاریخنگاریها تحریفکننده امام مربوط به داخل کشور و مربوط به طیف «آکادمیک و دانشگاهی» است.
🔹در رشتههای تخصصی تاریخ و در تاریخنگاری آکادمیک، هنوز هم از پذیرش امام به عنوان یک واقعیت و یک رهبر بزرگ پرهیز میکنند و به بهانههای ظاهرا علمی مانند تاریخی نبودن مساله، از پرداختن جدی به امام ابا دارند با اینحال هنگامی که سخنی از امام به میان میآورند، غالبا چیزی جز ترجمه تاریخنگاریهای خارج از کشور را تحویل نمیدهند.
4️⃣ بخش دیگری از جریان تحریف، بدست جریان اصلاحات است که غالبا فاقد سواد تاریخیاند و صرفا بصورت تقلیدی از رسانههای ملکه انگلیس، بر روی محورهای مشخصی، امام را مورد تحریف و هجمه قرار میدهند.
🔹افرادی مانند آقای تاجزاده و آقای عمادالدین باقی در سخنرانیها و در آثار شبه علمی خود، چهرهای کاملا مسخ شده از امام ارائه میدهند.
🔹به عنوان نمونه عمادالدین باقی در مدخل امام خمینی دردانشنامه تشیع، یک امام شبه لیبرال که با معیارهای جان لاکی قابل مطالعه است، به تصویر میکشد.
5️⃣ جریان دیگر؛ طیفی اند که اتفاقا برای صیانت از اندیشههای امام بودجه های هنگفتی دریافت میدارند اما یا همتی بر معرفی امام ندارند و یا امام را گزینشی معرفی میکنند.
🔹اینها در دام طیف اصلاحات افتاده و امام را در نظر و عمل مدافع اشرافیت نشان میدهند.
6️⃣ بخش نهایی و بسیار مهم و موثر در تحریف امام، سکوت مرگبار اساتید انقلابی و مدعیان تخصص اندیشه امام است که بعضا پروژههای مهمی از مراکز دولتی دریافت میکنند و دردرون جریانات حوزوی و انقلابی نیز حضوردائمی دارند.
🔹ایشان هیچ اهتمامی نسبت به تبیین مساله تحریف امام و مقابله با این خطر بسیار بزرگ ندارند و با سکوت خود موجبات پیشتازی بیشتر دشمن و تحریف بیشتر امام میشوند.
✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1209
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️ابعاد مختلف تحریف امام
🔰روشهای تحریف امام
🔻(بخش سوم)
1️⃣ روش ترور سفید و بیآبرویی؛ در این روش که غالبا به دوش بیبیسی و منوتو قرار دارد به تخریب و تحریف وعدهها قبل از قیام از سوی امام، تحریف اجداد امام، ارائه اسناد دروغین در خصوص ارتباط امام با آمریکا، ارائه نگرش غیر واقعی در خصوص مسئله زنان از منظر امام، پرداخته میشود.
2️⃣ روش دیگر، تحریف در لباس تعریف است. امام را در این روش یک شخصیت کاریزما تاریخمند به مردم معرفی میکنند که در غیر از حیات امام چند روزه، امام برای این دوران کاریی ندارد.
3️⃣ روش تحریف مکتب و راه امام؛ در این روش دست به روی اصول گفتمان انقلاب اسلامی میگذارند و امام را به سوی معرفی یک شخصیت لیبرال سوق میدهند.
4️⃣ روش دیگر و بس خطرناکتر، تحریف گزینشی امام است که بعضی از مواضع امام را با اهداف از پیش طراحی شده، معرفی میکنند.
🔶راههای مقابله با تحریف
🔹ابتدا باید اصل مساله خطر تحریف در مراکز علمی ونخبگانی اعم از حوزه و دانشگاه تبیین شود تا عموم نخبگان نسبت به این مساله حساسیت پیدا کنند.
🔹در ادامه باید اقدامات موثری در جهت معرفی امام خمینی(ره) بویژه برای نسل جوان صورت بپذیرد.
🔹مقام معظم رهبری در تبیین مکتب امام به سه شاخصه معنویت، عقلانیت و عدالت اشاره میکند و میفرمایند: «اینها را باید با هم دید. تکیهی بر روی یکی از این ابعاد، بیتوجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا میکشاند، به انحراف میبرد.
🔹این مجموعه، این بستهی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همهی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.»
✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1209
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه یازدهم )
🔰موضوع: ادامه مبحث معقولگرایی در برابر نسبیگرایی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه یازدهم.mp3
15.37M
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه یازدهم )
🔰موضوع: ادامه مبحث معقولگرایی در برابر نسبیگرایی
🔹معقولگرایی به این معنا نیست که ما باید تابع معیارهای معقول و عقلانی باشیم و یا عدهای هم معتقد باشند که ما باید بر اساس میل خود عمل کنیم، بلکه منظور از معقولگرایی در برابر نسبیگرایی این است که عدهای معتقداند که معیارهای قضاوت درست در مورد اشیاء، غیر نسبی بوده و ربطی به مسائل فرهنگی و تاریخی ندارد.
🔹برخی نیز معتقداند که این معیارها درون ساختارهایی مانند ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی تعریف میشوند.
🔹گفته شد که علی رغم اینکه کواین علاقهای به اعتراف بر نسبیگرایی ندارد، اما نظرات وی آشکارا نسبیگرایانه است و لاکاتوش هم تلاش میکند تا نگاهی معقولگرا مانند پوپر داشته باشد، اما او نیز نمیتواند هم از بخش عقلگرای دیدگاهش دفاع کند و هم نمیتواند نسبیگرایی را انکار کند.
🔻قسمت قبلی:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1202
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تفاوت حقوق بشر در اسلام و #آمریکا
🔹اسلام در جامعهای به مردم عرضه شد که نژادپرستی و تبعیض نژادی در آن موج میزد و عرب آن زمان خود را برتر از هر قومی میدید و با مردم سیاهچهرهای که به عنوان برده به آن سرزمین آورده میشد، مانند یک حیوان برخورد میکرد.
✍️نویسنده: محمد فرضیپوریان
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1220
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تفاوت حقوق بشر در اسلام و #آمریکا
🔹اشراف عرب با خریدن بردگان، خود را مالک آنان میدانستند و آنان را مجبور به هر کاری میکردند و گاهی چنان شکنجه میکردند که زیر شکنجه جان میدادند و هیچ حقی در آن جامعه برای بردگان و سیاهچهرگان وجود نداشت.
🔹در این فضای تبعیض و نژادپرستی پیامبری برانگیخته میشود، دینی بر مردم عرضه میکند و عده کمی به دین او گرویده شده و خود او نیز به شدت توسط همین مردم بتپرست و نادان مورد آزار و اذیت قرار میگیرد.
🔹چرا که او هنجارهای جامعه را شکسته است و با اشرافگری و ظلم و ستم به دیگران به مبارزه برخاسته است.
🔹او آمده است که بگوید همه انسانها برابرند و رنگ و نژاد و پول و ثروت و جایگاه اجتماعی دلیل برتری انسان نیست و تنها دلیل برتری انسانی بر انسان دیگر، تقوای او و دوری از گناهان است.
🔹در سیره خود حضرت نیز برخورد با بردگان و سیاهپوستان بسیار نیکو بود، تا جایی که بلال حبشی که بردهای سیاه چهره بود را کنار خود قرار داد و او را مؤذن مسجد خود کرد.
🔹سلمان فارسی نیز با اینکه از ایرانیان بود و عرب نبود، جز بهترین صحابه قرار گرفت.
🔹این در حالی است که اگر به جامعه آمریکا و غرب نگاه کنیم، رفتار تبعیضآمیز و گویای نژادپرستی آنها را مشاهده خواهیم کرد، با آنکه در حدود ۲۰۰سال قبل قانون بردهداری در آمریکا لغو شود، اما این تفکر که سیاهپوستان بردگان و زیر دست آنان هستند در جامعه موج میزند و انسانیت آنان را نادیده گرفته مانند یک حیوان با آنان برخورد میکنند و آنان را مورد ضرب و جرح قرار داده و بسیار با خشونت با آنان برخورد میکنند.
🔹حتی دولت این کشور نیز برخوردی دوگانه با آنان دارد و قاتلان آنان که سفیدپوست هستند را مجازات نمیکنند، دیده شده که گاهی پلیس این کشور بدون هیچ جرمی و بدون هیچ خشونتی از ناحیه سیاهپوستان، تنها برای تفریح و لذت بردن، برخی از آنان را میکشد و دادگاه نیز قاتلان را تبرئه کرده و هرگز مجازات نمیکند.
✍️نویسنده: محمد فرضیپوریان
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1220
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نقش حکمت و لطف الهی در قلمرو دین
🔸دو قاعده کهن لطف و حکمت که از دیرباز در نزد عالمان مسلمان مطرح بوده، ازجمله مباحث موثر در این موضوع است که بر اساس هر کدام میتوان از دو قرائت اعتدالی و حداکثری دفاع کرد.
🔸این بحث خصوصا با منازعات پیرامون طب اسلامی بیش از پیش شایان توجه میتواند بود.
✍️نویسنده: علی عسگری، طلبه حوزه علمیه تهران
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1224
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نقش حکمت و لطف الهی در قلمرو دین
🔸برای مشخصشدن محل نزاع لازم است که معنای هدایت در قرائت اعتدالی را بدانیم.
🔸علامهطباطبایی در تفسیر شریفالمیزان در تعریف هدایت چنین بیان میدارند: «هدایت، شناختن درست و صحیح هدف، انتخاب راه و طریق صحیح برای رسیدن به هدف و پایداری در مسیر است.»
🔸همانطور که ملاحظه شد هدایت یعنی شناخت راه سعادت و عمل بر مؤدای آن حال آنکه دستگاه شناختی انسان برای یافتن چنین امر مهمی ناکافی بوده و در نتیجه خداوند لازم است با ارسال رسل، علم به سعادت و عمل بر آن را به ما آموزش دهد.
🔸حال سوال این است که با این تعریف از هدایت بسیاری ظرایف علمی و چهبسا اصولا بسیاری دانشها، عالم یا جاهل بودن به آنها تاثیری در هدایت انسان نداشته باشد درنتیجه ورود دین به آنها از دو جهت لغو خواهد بود.
✍️نویسنده: علی عسگری، طلبه حوزه علمیه تهران
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1224
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #نشست_علمی
♦️مذاق شارع فقه را نظاممند میکند.
🔹آیتالله سیفیمازندرانی در تبیین نظریه «فقه فعال» به تفاوت مفهومی فقه در ادبیات کنونی با ادبیات روایی ـ قرآنی اشاره کرد و گفت: باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث میکند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1228
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #نشست_علمی
♦️مذاق شارع فقه را نظاممند میکند.
🔹آیتالله سیفیمازندرانی همچنین با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره نساء که میفرماید «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَالْکِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَالنَّاسِ بِما أَراکَاللَّهُ وَ لا تَکُنْ لِلْخائِنینَ خَصیماً» تصریح کرد: «لتحکم» یعنی حکومت بر مردم و «بینالناس» ظهور در اجتماع دارد.
🔹مراد در آیه شریفه، قوانینی است که جامعه را به سمت آنچه هدف از بعثت و خلقت و انزال کتب است، سوق میدهد. با توجه به اینکه اجتماعیبودن در متن آیه آمده، میتوان گفت از این آیه، فقه نظام استنباط میشود.
🔹کسی که حکم بین ناس میکند، میخواهد نظام اجتماعی را به سمت هدف از انزال قرآن مجید سوق دهد.
🔹چنین اقدامی حتماً یک فقه نظاممند میخواهد. روایات و آیات، فقه را به معنای جامع گرفتهاند. آنچه از کتاب و سنت استفاده میشود این است.
🔹اگر کسی شم و ذوق فقاهت داشته باشد، میداند در اذا حکم بحکمنا، حکم واقعی مقصود نیست، چون لایزال فقها در احکام اختلاف داشتهاند.
🔹آیا ۶ حکم واقعی میتوانیم در یک مساله داشته باشیم؟ اینکه میشود مصوبه؛ منتها هر کس حکم کند حجت است.
🔹این حکم بحکمنا یعنی علی نظره و رأیه و اجتهاده و علمه بالحکم.
🔹هر چه حکم کرد، کسی حق مخالفت با او ندارد. فرض کنید یک فقیه میگوید هلال ماه را میتوان با چشم مسلح رویت کرد و امروز روز عید است.
🔹وقتی حکم کند، کس دیگر نمیتواند بگوید من این مبنا را قبول ندارم و رأی من چیز دیگری است. رأی تو محترم است، اما نه در جایی که فقیه دیگر در آن مورد حکم کرده باشد. مخالفت با حکم صادرشده جایز نیست.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1228
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net