📝 #یاداشت
♦️اسلام هراسی در #سینمای_هند
🔹فیلم حماسی و درام تاریخی «پادماواتی» (۲۰۱۷) به کارگردانی سانجای لیلا بانسالیو، براساس داستان حماسه پدماوت (۱۵۴۰میلادی) اثر شاعر صوفی، ملکمحمد جائسی ساخته شده است.
🔹فیلم، تصویری هوسران از یک حاکم مسلمان ارائه میداد که از همان زمان تولید جنجالی شد.
🔹چند سازمان کاستی در راجپوت بابت تصویر ارائه شده از پادماواتی اعتراض داشتند.
🔹در اکتبر ۲۰۱۷ به پشتصحنه فیلم حمله شد و برخی از وسایل در آتش سوختند.
🔹چند رهبر مسلمان علیه تصویرسازی اشتباه از علاءالدین خلیجی اعتراض کردند و خواستار ممنوعیت فیلم شدند.
🔹در روزهای منتهیبه اکران فیلم، در چندین نقطه از هند اعتراضها و شورشهای شدیدی صورت گرفت.
🔹احزاب بزرگ سیاسی در سراسر #هند مواضع متناقضی را در پیش گرفتند.
🔹چندین عضو و رهبران حزب بهاراتیا جناتا (BJP) خواستار ممنوعیت این فیلم شدند؛ اما درنهایت دیوان عالی هند با سانسور فیلم مخالفت کرد.
🔹با این حال کشورهای اسلامی وجود تصویر منفی از یک حاکم مسلمان را عاملی برای عدمپخش فیلم دانستند.
✍️نویسنده:احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اسلام هراسی در #سینمای_هند
🔹فیلم «#پانیپت» (۲۰۱۹) براساس نبرد سوم پانیپت ساخته شده که طی آن احمدشاه ابدالی، پادشاه افغانستان تصمیم بر یورش به هندوستان و شهر پانیپترا دارد.
🔹احمدشاه در جنگ پیروز میشود؛ اما با مقاومت پیشوا مدهاو رائو، احمدشاه ابدالی تسلیم میشود تا بار دیگر مهاراجه دهلی شکل بگیرد.
🔹فیلم با اعتراض مخاطبان افغانستانی روبهرو میشود.
🔹آنان مدعی میشوند فیلم، هویت احمدشاه را به یک عرب تغییر داده است.
🔹منتقدان نیز تصویرسازی از مسلمانان را برآمده از نگرش منفی هند به مسلمانان تعریف میکنند.
✍️نویسنده: احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اسلام هراسی در #سینمای_هند
🔹فیلم «#پانیپت» (۲۰۱۹) براساس نبرد سوم پانیپت ساخته شده که طی آن احمدشاه ابدالی، پادشاه افغانستان تصمیم بر یورش به هندوستان و شهر پانیپترا دارد.
🔹احمدشاه در جنگ پیروز میشود؛ اما با مقاومت پیشوا مدهاو رائو، احمدشاه ابدالی تسلیم میشود تا بار دیگر مهاراجه دهلی شکل بگیرد.
🔹فیلم با اعتراض مخاطبان افغانستانی روبهرو میشود. آنان مدعی میشوند فیلم، هویت احمدشاه را به یک عرب تغییر داده است.
🔹منتقدان نیز تصویرسازی از مسلمانان را برآمده از نگرش منفی هند به مسلمانان تعریف میکنند.
🔹شبکه خبری بیبیسی این تصویرسازیها را برآمده از رویکرد حزب ملیگرای نخستوزیر هندوستان میداند.
🔹تصویر خشن و بیرحم احمدشاه، او را به غاصبی خونریز بدل میکند و در مقابل، مهاراجهها را انسانهایی عاقل و منصف به تصویر میکشد.
🔹همین مساله روزنامهنگاران افغان را بهسمت استفاده از واژه اسلامهراسی برای توصیف فیلم سوق داد.
🔹طاهر قادری، سفیر افغانستان در هندوستان نسبت به اکران فیلم ابراز نگرانی کرد. اجمل اعلامزی، رایزن فرهنگی افغانستان در دهلی نو نیز مدعی شد چندینبار تلاش کرده با کارگردان فیلم گفتوگو کند؛ اما در این امر ناموفق بوده است.
✍️نویسنده: احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها
🔹الحاد مدرن از جمله پدیدههایی است که در چند سال اخیر در جهان اوج گرفته و طبعا در ایران هم یافت شده است.
🔹مخاطب این تفکر، بیشتر جوانان و نوجوانانی هستند که در دانشگاه درس میخوانند و با ادبیات علوم تجربی کم و بیش آشنا هستند.
🔹سادگی و همهفهمی، استفاده از دستاوردهای علوم تجربی و ارایه جایگزین برای دین را از جمله ویژگیهای متمایز کننده الحاد مدرن دانستهاند.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️مبانی الحاد مدرن
🔻(قسمت پنجم)
🔹ما الان با جریانی مواجه هستیم که مبنای آن فلسفی نیست.
🔹بله مبانی فلسفی دارد. نمیشود که یک مکتب، مبتنی بر مبانی عقلی نباشد.
🔹اما همهی ساختار، به شکل فلسفی نیست. پس اگر در این جریان ما فقط بخواهیم از فلسفه برای نقد این مکتب استفاده کنیم جواب نمیدهد.
🔹در اینجا با فلسفه فقط میشود مبانی فلسفیشان را نقد کرد.
🔹باید با ساینس هم آشنا باشیم و اتفاقا در بعضی از موارد، ورود تخصصی به ساینس نیاز است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️الحاد مدرن و مطرح کردن «اخلاق»
🔻(قسمت ششم)
🔹در واقع الحاد مدرن یک مبنای معرفتشناختی دارد که مبنایش ساینس است و عرض کردم.
🔹یک مبنای متافیزیکی دارند که انکار کامل خداست و یک مبنای اخلاقی دارند.
🔹اگر خیلی ساده بخواهم صحبت بکنم شما وقتی فلسفه را کنار میگذارید یک جایگزین برایش میخواهید.
🔹از نظر ملحدان جدید، جایگزین علم است.ما میگوییم جهان را میشود با دین اداره کرد. آنها میگویند جهان را میشود با علم اداره کرد.
🔹ما در کنار دین چه چیزی داریم؟ معنویت. میگوییم با معنویت، میتوانیم انسان بسازیم.
🔹مقصودم از معنویت، معنویتِ وابسته به دین است.
🔹آنها میگویند با اخلاق سکولار میتوانیم یک نظام دستورات اخلاقی ارائه دهیم که مبنای آن فقط انسانیت است.
🔹لزومی ندارد اخلاق از دین گرفته شود و با همین اخلاق #سکولار میتوانیم انسانها را بسازیم و نظام اجتماعی مطلوب را عرضه کنیم.
🔹پس آنها روی علم و ساینس خیلی تاکید دارند و با تاکید روی این دو به چیزهای دیگر که دین به آنها تاکید دارد مثل شریعت، معنویت و … نیاز ندارند.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️جایگاه ارز در #اقتصاد ایران
🔻(بخش سوم)
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1274
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش سوم.mp3
1.07M
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه با دکتر حسنخانی
♦️جایگاه ارز در #اقتصاد ایران
🔻(بخش سوم)
🔹بیش از 20 قانون داریم که در آنها حداقل 31 بند مرتبط با ارز گفته شده و اگر کسی میخواهد ارز را افزایش یا کاهش دهد، سیاست ارزی اعمال کند، باید نسبت خودش را با این 31 بند و 20 سند بالادستی مشخص کند.
🔹سند سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی هم ابلاغ شده و رسماً در دستور کار است و باید لحاظ شود.
🔹لذا ما نمیتوانیم بی دلیل ارز را کاهش یا افزایش بدهیم.
🔹یعنی شخصی به هر ترتیبی قیمت ارز را جابجا کرده، اما هیچکس توضیح نداده نسبت تصمیمی که سیاستگذار گرفته با اسناد بالادستی چیست.
🔹این یک پرسش است که باید هم برای سیاستهای گذشته و هم برای سیاستهای آینده به لحاظ رسانهای پرسیده شود.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1283
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1274
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️امام تحول؛ درآمدی بر نظریه ناب نوآوری
🔹مفاهیم پایه در جوامع انسانی تمدنسازند.
🔹آزادی، عدالت، پیشرفت، معنویت و بسیاری از ارزشها و مفاهیم اجتماعی دیگر در برساخت زمینهای جوامع شکل میگیرند و معنا مییابند.
🔹«آزادی» برای بسیاری از ممالک واژه زیبایی است؛ اما کدام آزادی؟
🔹 آزادی توماس هابز در «لویاتان» یا «آزادی معنوی» مرتضی مطهری؟
✍️نویسنده: رضا پاینده
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1335
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️امام تحول؛ درآمدی بر نظریه ناب نوآوری
🔹نهتنها آزادی در غرب، در قامت یک معنا و مفهوم واحد طرح نشد، اندیشمندان مسلمان نیز رهیافتهای متفاوتی ارائه کردند.
🔹با این نگاه، طبیعی است که مبنا و سویه «آزادی» در اندیشه علامهجعفری و شهیدبهشتی بهعنوان دو اندیشمند مسلمان و هممکتب، یکسان نباشد.
🔹واژگان دیگر هم اینگونهاند. «پیشرفت» ریکاردویی دو مسیر متفاوت در اندیشههای جان استوارت میل و کارل مارکس در پیش گرفت.
🔹این جدال بر سر مفاهیم تا آنجا بالا میگیرد که مفهوم و قواعد پیشرفت در کتاب «اسلام راهبر زندگی» آیتالله سیدمحمدباقر صدر در سال ۱۹۷۹، هیچ سنخیتی با پیشرفت والت وایتمن روستو در کتاب «مراحل رشد اقتصادی» در سال ۱۹۶۰ ندارد.
✍️نویسنده: رضا پاینده
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1335
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
سند2030.mp3
4.68M
🔊 #پادکست
🎧 با هم بشنویم.
♦️لب کلام سند 2030 چه چیزی است؟
🔷 نظام آموزشی کشور نباید زمینهساز تربیت نیروهایی برای #آمریکا باشد و به جای اینکه هوشیارانه و آگاهانه در مسیر #انقلاب_اسلامی تلاش کنند، ناخواسته تبدیل به عنصری دلباخته برای غرب میشوند.
🆔 @farhang_puya
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️نظریه ناب نوآوری
🔹یکی دیگر از این مفاهیم جذاب و جهانخواه «نوآوری» است؛ اما کدام نوآوری؟
🔹از زمانی که «نوآوری» در دنیای مدرن بارزیت یافته زمان زیادی نمیگذرد، اگرچه نظریهپردازان متنوعی پیرامون آن صحبت کردهاند.
🔹گروهی نوآوری را در سطح ملی، کلان، سیاستی و حاکمیتی تحلیل کردهاند و گروهی دیگر همچون کریستینسن، پورتر و چسبرو در مکتب دانشگاه هاروارد، در سطح خرد، بنگاه، شرکت و راهبرد نظریهپردازی کردند.
✍️نویسنده: رضا پاینده
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1335
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net