eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 🔻جریان شناسی دو قوم (شماره ۴) 🔹مردم طبق آنچه که از نقل‌های به دست می‌آید، انسان‌هایی دروغگو و کار بوده‌اند. 🔹 (ع) در البلاغه بارها این مردم را بخاطر دروغگویی‌هایشان شماتت کرده و آنها را مردمی سست باور می‌خواند. 🔹این مردم در تمام امور زندگی مثل خرید و فروش، لب به دروغ باز کرده و از گفتن آن پروایی نداشتند. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2127 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻جریان شناسی دو قوم (شماره ۴) 🔹امروز بازار به مراتب بهتر و بیشتر از زمان _حسین رواج دارد. 🔹ما دروغ‌های زیادی را در زندگی‌های خود و مخصوصا در اعتقادات و باورهایمان وارد کرده‌ایم و برای به دست آوردن سود بیشتر، تمام حقایق را می‌پوشانیم. 🔹#رسانه‌های مختلف نیز بر این مساله افزوده و ما را بیش از پیش به سمت پنهان کردن و یا تحریف حقیقت می‌کشاند. امروزه آنقدر دروغگویی در جامعه‌ی ما زیاد شده که حتی گاهی فرق بین کلام راست و دروغ را متوجه نمی‌شویم. 🔹از طرف دیگر دشمنان آنقدر دروغ و خرافه و شبهه در مبانی دینی وارد کرده‌اند که اگر خود _زمان(عج) هم ظهور کنند، بسیاری او را محکوم به دروغگویی کرده و تکذیبش می‌کنند. 🔹اصلا از کجا معلوم که همین ادعای منتظر بودنمان برای ظهور حضرت نیز دروغی بیش نباشد؟ 🔹امروزه ما برای تحریک احساسات مردم و همچنین شلوغ نگه داشتن مراسمات خود، دروغ‌های زیادی را در باب و سرگذشت ائمه به آنها تحویل می‌دهیم که این چیزی جز ضرر برای دین نخواهد داشت. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2127 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 مبتنی بر 🔸مهم‌ترین ویژگی این نوع از عقلانیت، ابزاری کردن همه چیز است و همه رابطه‌ها و ارزش‌ها بر این مبنا قرار می‌گیرد و انسانی به حاشیه می‌رود. 🔸این نوع از ، همه چیز را خیلی خشک و کاسب‌کارانه می‌سنجد. 🔸حتی سلام کردن آدم‌ها به هم مبتنی بر این می‌شود که ببینند آیا برایشان سودی دارد یا خیر. ✍️نویسنده: دکتر امیرعباس علیزمانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2087 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 مبتنی بر 🔸نگاه محور کارآمد هست و انسجام دارد اما غایت آن دنیوی است و نه متعالی و Spiritual. بلایی بر سر انسان می‌آید که انسان تبدیل به می‌شود. 🔸شکی نیست که در این پروژه خود موفق است.وبر تعبیری دارد که می‌گوید بروکراسی مشخصه مدرنیته است. 🔸ارتباط وجود دارد، اما همه این ارتباطات معطوف به هدف است. در گذشته از بزرگ خودشان یا رییس قبیله یا حاکم حرف‌شنوی وجود داشتند و اوتوریته‌ها وجود داشت و نظم جامعه بر مدار آن اوتوریته‌ها بود و این اشخاص مهم بودند. 🔸 می‌گوید که در جامعه مدرن به جای اشخاص، و هستند که رفتارها را کنترل می‌کنند. دیگری‌های نامرئی هم وجود دارند که یکی از این‌هاست. پول روحی دارد که ما را کنترل می‌کند. پول یک و با خود دارد. ✍️نویسنده: دکتر امیرعباس علیزمانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2087 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
22.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊 🔻خانواده عاشورایی 💠 استاد منوچهر صدوقی سها 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻، و 🔹ما وارث آدم را می‌خوانیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم . 🔹می‌بینیم که نوع نگاه فقط یک نگاه معطوف به گذشته نیست . 🔹عاشورا یک اتفاقی نیست که در یک گذشته‌ای رخ داده باشد و ما برای اتفاقی که در گذشته رخ‌داده سوگواری کنیم. 🎤گفت و گو با: دکترسید جواد میری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2130 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻، و 🔹 عاشورا را در یک فضای وسیع تاریخ بشری مطرح می‌کند. عاشورا به‌مثابه سمبلی است که جریانی را نمایندگی می‌کند. آن جریان از انسان‌ماندن دفاع می‌کند. 🔹در نگاه شریعتی «تاریخ همچون جامعه، همچون خود انسان، یک واقعیت متضاد است، جمع ضدین است و در طول این جریان و و و که بنی‌آدم را به مسخ شدن و تجزیه می‌کشاند، جریانی نیز هست. 🔹 پا به‌پای آن که می‌کوشد تا از انسان ماندن دفاع کند، تا توده‌های آدمی را نگذارد که میش شوند، تا با گرگ‌های درنده و روباه‌های فریبنده و موش‌های رباینده جهاد و اجتهاد کند، بشریت واحد، آدمیت واحد، اینچنین دو شقه می‌شود و اینچنین در بستر تاریخ جریان می‌یابد.» 🔹 و برای این لازم است که انسان از انسان‌شدن خودش دفاع کند. 🎤گفت و گو با: دکترسید جواد میری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2130 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
#حسینیه_اندیشه 🔰 برنامه سخنرانی در حسینیه مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از طریق اسکایپ شب های محرم ساعت ۲۲ ◾️دوشنبه، شب پنجم محرم 📌حجت الاسلام محمدصفرجبرئیلی / علل وعوامل شکل گیری نهضت عاشورا ◾️ سه شنبه، شب ششم محرم 📌حجت الاسلام محمدباقر پورامینی / کربلا؛ مکتب تغییر و دگرگونی ◾️ چهارشنبه، شب هفتم محرم 📌 حجت الاسلام سیدمحمدحسن جواهری / تحریفات عاشورا ◾️ پنج شنبه، شب هشتم محرم 📌 حجت الاسلام غلامرضا پیوندی ◾️ جمعه، شب تاسوعای حسینی 📌 حجت الاسلام محمدجواد رودگر / عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی ◾️ شنبه، شب عاشورای حسینی 📌 حجت الاسلام قاسم ترخان / عشق و عقل در مکتب حسینی ◾️یکشنبه، شب یازدهم محرم 📌 حجت الاسلام محمدعلی اسدی نسب 🔗 لینک حضور مجازی از طریق اسکایپ: 🌐 join.skype.com/dZmclFcjY0MX 🏴 #حسینیه_مجازی_اندیشه🏴 🆔 @iictchannel
📝 🔻 دو قوم(شماره ۵) 🔹مردم در زمان ائمه و مخصوصا در دوران (ع) از دو آفت انسانی بی‌بهره نبودند. 🔹 به اموال دیگران و خوردن . 🔹از این رو اثر وضعی این سرقت‌ها و اموال شبهه دار باعث شده بود تا به اصطلاح قرآنی کر و کور شده و چشم حقیقت بین خود را از دست بدهند. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2133 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 دو قوم (شماره ۵) 🔹 و در زمان ما اگرچه مصادیق متفاوتی پیدا کرده ولی هیچگاه از مقدار آن کاسته نشده است. 🔹کارمندی که امروزه از ساعات کاری خود می‌زند و وقت خود را به بطالت می‌گذراند در واقع اقدام به سرقت کرده است. یا زنی که وظیفه‌اش تربیت فرزندان است و خود را به کارهای دیگر مشغول می‌کند، در واقع از حق دیگران کم گذاشته است. یا مردی که مال خود را از زن و بچه‌اش دریغ می‌کند در واقع به مال آنها دست درازی کرده است. 🔹از طرف دیگر بسیاری از مردم بخاطر ارتباط مالی که با دارند، در واقع نمی‌توانند به طور قطع مال خود را پاک توصیف کرده و هرگونه شبهه‌ای را در مورد آن نفی‌کنند. 🔹 شاید بخاطر همین هم امام صادق(ع) همواره می‌فرمودند که در پیدا کردن مانند نگه داشتن آتش بر روی دستان خود است. 🔹این مساله باعث می‌شود که همچون مردم کوفه، قلب مردم ما نیز قفل شده و دیگر حقایق این جهان برایشان قابل باور نباشد و چه حقیقتی بالاتر از مساله‌ی منجی آخرالزمان. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2133 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻غفلت از ؛ پیامد سیطره نگاه زیبایی‌شناسانه بر 🔸همه فیلسوفان به هنر تفطن نشان دادند و هنر برایشان اهمیت داشت. در عین حال این مواجهه لزوماً مواجهه ایجابی نبوده است. 🔸 در رساله «الحروف» عنوان می‌کند تنها هنر است که می‌تواند غایت جامعه که سعادت عقلی است و جمهور نمی‌توانند آن را دریابند. 🔸پس هنر می‌تواند به عنوان یک شالوده در جامعه عمل کند و لذا فارابی از هنر محمود و هنر نامحمود سخن می‌گوید و هنر محمود را پراهمیت می‌داند. ✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2139 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻غفلت از ؛ پیامد سیطره نگاه زیبایی‌شناسانه بر 🔸یکی از مناقشات مهم در مورد هنر، نسبت هنر، و حقیقت است. پرسش اول درباره نسبت هنر و فلسفه است. 🔸همچنانکه فیلسوفانی در حوزه اسلامی مانند بحث مهمی مطرح کردند که آیا نسبتی میان دین و فلسفه وجود دارد، امروزه در میان متفکران دینی، بحث هنر دینی و هنر بیرون از دین مطرح است که اگر برای هنر ساحت مستقلی لحاظ کنیم، نسبتی با دین خواهد داشت یا نه. 🔸 فارابی عنوان می‌کند که هر امری از منظر فلسفی مورد پرسش قرار نگیرد، نه می‌توانیم موفق به فهمش بشویم و نه موفق به تفسیر او بشویم. 🔸پس از نظر فارابی، فلسفه اصل و بنیاد است و بر اساس است که در می‌یابیم هنر، دین، اجتماع یا مردمان نسبتی با تفکر عقلی دارند یا نه. 🔸آیا اگر ما هنر را در درون امر زیبایی قرار دهیم، می‌توانیم از نسبت هنر و فلسفه حرف بزنیم یا اینکه حتماً باید هنر را در نسبت با حقیقت قرار دهیم تا بگوییم هنر با فلسفه نسبتی دارد. 🔸این مسئله مهمی است؛ یعنی اینگونه نیست که فقط دو رویکرد متفاوت وجود داشته باشد، بلکه دو رویکرد بنیادین مطرح است. ✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2139 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net