eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
📌#یادداشت 🔘 هر حادثه‌ی تاریخی، بسته به وسعت، اهمیت و دامنه‌ی اثرگذاری‌اش، دارای سلسله ریشه‌هایی است
‌‌✍️ محمدمهدی سلامی 📌 واکاوی سلسله ریشه‌های تاریخیِ واقعه 🗨بخش نخست / مقدمه ریشه‌های دورتر، گاهی اوقات خود به طور مستقیم در وقوع حادثه نقش ایفا می‌کنند؛ اما در اغلب اوقات، ریشه‌های دورتر، مستقیماً در وقوع حادثه اثر نگذاشته، بلکه در طول سالیان متمادی، زمینه را طوری می‌چینند که عللِ نزدیک به آن حادثه، متأثر از بستر مناسبی که ریشه‌ها برایشان فراهم کرده‌اند، فرصت عرض اندام پیدا می‌کنند. در سلسله پیام‌های پیشِ رو، اگرچه ادعا نداریم که توانسته‌ایم سلسله ریشه‌های را به طور کامل و بی‌نقص احصاء کنیم، اما سعی‌مان بر آن بوده تا مهم‌ترین و نیز اثرگذارترین مقاطع زمانی، جریان‌ها و حتی افراد را که در این ماجرا ـ عمدتاً هم به طور غیرمستقیم ـ دخیل بوده‌اند، در حد بضاعت‌مان گرد آوریم. روش ما در مواجهه با ریشه‌ها، حرکت در بسترِ «تسلسل زمانی» است؛ بدین معنا که ابتدائاً به پیشینه‌ی عصر عرب در پیش از اسلام پرداخته، سپس به رخداد متصل شده و به همین ترتیب در بستر زمان جلو می‌آییم تا به نزدیک‌ترین ریشه یعنیِ مفاسد دوران برسیم. هم‌چنین زاویه‌ی نگاه ما در این نوشتار، بیشتر از دریچه‌ی نگاهِ نخبگانی و تأثیر بر روندِ واقعه است. بدین ترتیب، اگرچه بخشی از و توده‌ی امت نیز به سهم خود در وقوع رخداد دخیل بوده‌اند، اما فارغ از میزان و کیفیتِ سهم آنان، بنای ما پرداختن به آن‌ها نیست و ممکن است در برخی موارد، تنها اشاره‌ای به نقش آن‌ها شده باشد، بدون آنکه نیت اصلی‌مان، پرداختن جدّی به آن‌ها باشد. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر محمد حسین رجبی دوانی آیا حضرت رقیه دختر امام حسین وجود تاریخی دارد؟! 🆔 @rajabidavani 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی 👇👇👇
رجبی دوانی 3.mp3
4.58M
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر #محمد_حسین_رجبی_دوانی 🔸آیا حضرت رقیه دختر امام حسین وجود تاریخی دارد؟! ↙️ آیا #امام_حسین علیه السلام دختری به نام #رقیه داشته اند؟ برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای #امام_حسین علیه السلام نفی کردند. برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای #فاطمه و #سکینه. لذا از نظر آنها داستان حضرت #رقیه بی مبنا است. اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه #شیخ_مفید تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نامهای فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است... 🆔 @rajabidavani 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔶 موضوع| امتدادهای اجتماعی و رهایی بخش حکمت متعالیه 🗨 بخش دوم مدرسه انقلاب اسلامی دوره تابستانی وصف ⏰ 14 تیر 1398 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
حمید پارسانیا سخنرانی امتداد اجتماعی حکمت 2.mp3
26.34M
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر #حمید_پارسانیا 🔶 موضوع|#امتدادهای_اجتماعی و رهایی بخش #حکمت_متعالیه مدرسه انقلاب اسلامی 🔹رابطه دوسویه هستی شناسی و رفتار 🔹انقلاب اسلامی آیا مبتنی بر فقه بود یا انقلابی فلسفی؟! 🔹نسبت فقه با فلسفه در نظام علوم اسلامی چیست؟! 🔹تفاوت حقوق مدرن با فقه اسلامی؟! 🔺در این صوت می شنوید: «علم مادر و کلی تر علمی است که در ردیف توحید است و هستی شناسی است و به دنبال آن فقه و حقوق را سمت و سو می دهد لذا هرگز فقه با هستی شناسی قابل قیاس نیست هر چند که فقه به لبه زندگی نزدیک می شود.» 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی بخشی از سخنان حجت الاسلام حمید روحانی 🔶 موضوع|اسارت سیدموسی صدر در زندان مصادره غرب‌زدگان بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بازخوانی نگرش سیاسی سیدموسی صدر به ما کمک می‌کند دیدی واقعی‌تر به شخصیت ایشان داشته باشیم و واقع‌بینی جلوی مصادره ایشان توسط جریان‌های سیاسی-رسانه‌ای را خواهد گرفت. 🆔 @fekrat_net 🆔 @Bonyadtarikh 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
نظر حمید روحانی درباره امام موسی صدر.mp3
8.88M
🔊 فایل صوتی بخشی از #سخنان حجت الاسلام #حمید_روحانی 🔶 موضوع|اسارت سید #موسی_صدر در زندان مصادره غرب‌زدگان بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ⁉️سید موسی صدر که بود؟ ⁉️آیا او یک شخصیت انقلابی بود؟ ⁉️آیا ایشان به اتحاد اسلامی اعتقاد داشت؟ ⁉️چرا سیدموسی صدر با کشورهای مرتجع و سازش‌کار مثل #عربستان تعامل گرم‌تری داشت تا کشورهایی مثل #مصر که جنبه انقلابی پررنگ‌تری داشتند؟ ⁉️چرا ایشان به انقلابی‌ها اجازه فعالیت در حوزه سیاسی خود نمی‌داد؟ ⁉️چرا ایشان به اتهامات پاپ علیه نهضت امام خمینی پاسخ ندادند؟ در فداکار بودنش تردیدی نیست و خدمات بی‌شائبه‌اش نسبت به مردم محروم #جنوب_لبنان فراموش نخواهد شد. #سیدموسی_صدر که چهل و یک سال از ربایش وی می‌گذرد و شخصیت‌هایی هم‌چون آقای #حسینعلی_منتظری به دلایل نامعلومی با تلاش برای بازگرداندنش مخالفت کردند. دنباله‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی نیز از #سید_مفقود نهایت سوء استفاده را نمودند و از او امامی مخفی ساختند که هرطور بخواهند مصادره‌اش کنند و او را در عرض #امام_خمینی اعلی الله مقامه الشریف قرار دهند و ایشان را یک #انقلابی_سکولار کنند. 🆔 @fekrat_net 🆔 @Bonyadtarikh 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی گفتگو با حجت الاسلام رضا غلامی 🔶با موضوع|«چیستی تمدن نوین اسلامی و نقدهای آن» ▫️ بخش اول برنامه چهارسو ♨️ #اختصاصی 🆔 @fekrat_net 🆔 @chaharsootv 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
رضا غلامی- چارسو.mp3
23.2M
🔊 فایل صوتی #گفتگو با حجت الاسلام #رضا_غلامی 🔶با موضوع| «چیستی #تمدن_نوین_اسلامی و نقدهای آن» ▫️ بخش اول برنامه چهارسو 🔸یکی از اهداف انقلاب اسلامی، تشکیل تمدن نوین اسلامی معرفی شده است. اساسا تمدن نوین اسلامی چیست؟! چه مراحلی دارد؟! 🔹آیا تمدن سازی یک امر پروژکتیو و فرایندی است که از برنامه ریزی و طرح ریزی با بودجه ریزی متناسب پدید می آید؟! 🔸امروز مناقشه بر سر فقه حکومتی، فقه نظام و این دست از مسائل کلان است و گاهی حوزه امروز پس می زند و حوزه و دانشگاه سراغ آن مسائل نرفته اند! دیگر طرح مباحث تمدنی بی معناست؟! 🔹قرائت های مختلفی از تمدن اسلامی وجود دارد. برخی از قرائت های آن از روشنفکران سکولار داده می شود و تشکیل و تحقق آن را ممتنع اعلام می کنند. بعد از آن کسانی را میبینیم که مصداق حداقلی دارند.مثل آقای نصیری. یا مثل فرهنگستان آقای میرباقری را می بینیم که نگاه دیگری به مدرنیته و تمدن اسلامی دارد. سوال نخبگان جامعه ماست که کدام قرائت، قرائت صحیح از تمدن اسلامی است؟! ⁉️چگونه معتقدید اسلام ظرفیت تمدنی دارد؟! آیا می توان در برابر تمدن عظیم غرب ایستاد و آنرا شکست داد؟! برای پاسخ به پرسش های بالا صوت ذیل را بشنوید... 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
⚠️ اطلاعیه! دوستان عزیز! گفتگو با اساتید نظریه پرداز در علوم اسلامی در برنامه "چهارسو" را دوشنبه ها در کانال فکرت دنبال کنید. 💠گفت و گوهای چالشی با اندیشمندان و متفکران معاصر با محوریت موضوعات بنیادین و بِروز اندیشه ای💠 🆔 @fekrat_net 🆔 @chaharsootv 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت 🔘 تاریخ گواه است که بنی‌امیه، پس از بعثت رسول خدا (ص) و حتی پس از #فتح_مکه ـ به عنوان مقطع تاریخی کُرنش آنان مقابل قدرت‌نمایی اسلام ـ اساساً هیچ‌گاه مفهوم رسالتِ نبی اکرم (ص) و امامتِ امامان از #بنی‌هاشم را «از زاویه‌ی دید اهل‌بیت (ع)» درک نکردند. آنان نفوذ #رسول_خدا (ص) و #ولایت الهی را امری دنیوی و چیزی شبیه به #سلطنت و تلاش برای کسب قدرت می‌پنداشتند که طی آن، محمدبن‌عبدالله، فرزندی از فرزندان هاشم‌بن‌عبدمناف، سرانجام موفق شده بود در درگیری تاریخیِ میان فرزندان #عبدمناف، گوی سبقت را از فرزندان #عبدشمس، برادر #هاشم برباید و لذا تفوّق و برتری، پس از سال‌ها که از فوت هاشم می‌گذشت، دوباره به اردوگاه فرزندان هاشم بازگردد! 🆔 @fekrat_net 🆔 @BORHAN_IR 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔘 تاریخ گواه است که بنی‌امیه، پس از بعثت رسول خدا (ص) و حتی پس از #فتح_مکه ـ به عنوان مقط
✍️ محمدمهدی سلامی 📌 واکاوی سلسله ریشه‌های تاریخیِ واقعه 🗨بخش دوم / فهم نادرست بنی‌امیه از مسئله‌ی رسالت و امامت 🔹 تقابل این دو تیره‌ی سرشناس ، با بعثت پیامبر ـ که خود نیز از تیره‌ی بود ـ نه تنها به پایان نرسید، بلکه صورت جدّی‌تری به خود گرفت، چرا که بنی‌امیّه حتی ادعای نبوّت حضرت رسول (ص) را نیز در راستای رقابت تیره‌ای و درون‌قبیله‌ای تفسیر می‌کرد و این تلقی از بعثت را، نسل به نسل به فرزندان خود منتقل نمود تا این‌که در حادثه‌ی عاشورا، مبتنی بر همین نگاه، هم آن رویاروییِ عظیمِ تاریخ را صرفاً صف‌آراییِ فرزند عبدشمس مقابل فرزند هاشم تفسیر نمود. 📜 تاریخ شواهد متعددی را برای اثبات این مدعا ارائه می‌دهد که در ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد: 1️⃣ در زمان خلافت جناب ، روزی بر او وارد شد و گفت:‌ «این پس از قبیله‌ی تَیْم (اشاره به جناب ) و عَدی (اشاره به جناب ) به تو رسیده است. اکنون آن را چون توپ میان قبیله‌ی خودت بگردان و پایه‌های آن را قرار ده! پس همانا بدان که مسئله، فقط مسئله‌ی فرمان‌روایی است (نه خلافت الهی و اسلامی!)؛ من که بهشت و دوزخی نمی‌شناسم!»[1] این سخنان به اندازه‌ای ناپسند بود که جناب عثمان از شنیدن آن برآشفت، بر سر ابوسفیان فریاد زد و به او تندی نمود. 2️⃣ پس از واقعه‌ی عاشورا و جنایات یزیدبن‌معاویه علیه سپاهیان و خاندان (ع)، هنگامی که سرهای مقدس شهدا را وارد مجلس یزید نمودند، یزید در حالی که با چوب‌دستی خود بر لب و دندان مطهر امام (ع) می‌زد، این اشعار را می‌خوانْد: «فرزندان هاشم با سلطنت بازى کردند و در واقع نه خبرى (از سوى خدا) آمده بود و نه وحی‌اى نازل شده است!... کاش بزرگان من که در کشته شده بودند، امروز مى‌دیدند که قبیله‌ی خزرج چگونه از ضربات نیزه به زارى آمده است!... در آن حال، از شادى فریاد مى‌زدند و مى‌گفتند: اى یزید دستت درد نکند! امروز کیفر ماجراى بدر را به آنان دادیم و همانند بدر با آنان معامله کردیم و در نتیجه برابر شدیم!... من از فرزندانِ «خِنْدِفْ» (از جدّه‌هاى اعلاى قریش) نیستم اگر از فرزندان احمد [ع] انتقام نگیرم!»[2] ❌ توجه بیش‌ازحد به عصبیت‌های قبیله‌ایِ بازمانده از دوران عرب و نیز نگاه به واقعه عاشورا از منظر رقابتِ درون‌قبیله‌ای میان تیره‌ی بنی‌هاشم و بنی‌عبدشمس، از جمله ریشه‌ای‌ترین عللی بود که خاندان امیّه همواره از این دریچه به مقوله‌ی و امامت می‌نگریست که البته حسادت به هاشم و فرزندان او به سبب داشتن مناقب و فضایل بسیار نیز، همواره این نگاه را ضریب می‌داد. 📚 پی‌نوشت‌ها: 1. ابن عبدالبر، الإستيعاب في معرفة الأصحاب، تحقیق علی‌محمد بجاوی، بیروت: دار الجیل، 1412ق، ج4، ص1679. 2. فضل‌بن‌حسن طَبْرِسی، الإحتجاج، ترجمه‌ی مازندرانی، تهران: نشر مرتضوی، بی‌تا، چاپ اول، ج3، ص170. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی