eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻محرم و نمادسازی اسلامی 🔹بی‌تردید نقش امام حسین (ع) در تاریخ شیعه از اهمیتی نمادین برای ایرانیان برخوردار است. 🔹این مظلومیت با گذشت چندین قرن از واقعۀ کربلا، هم چنان از سوی شیعیان با برگزاری مراسم و آیین‌های ویژه‌ای مورد تکریم قرار می‌گیرد. 🔹این الگوی نمادین نزد شیعیان در طول تاریخ؛ ویژگی ایثار و فداکاری را در میان آنان زنده نگاه داشته است. در دوران انقلاب نیز این عناصر نمادین برای مبارزه با ظلم و ستم رژیم شاه مورد استفاده قرار گرفت. 🔹«لیلی عشقی» در این خصوص می‌نویسد: «در لحظات تب آلودی که پس از سقوط شاه پیش آمد، جملاتی به این صورت بر دیوارها نقش بسته بود. 🔹 «کل یوم عاشوراو کل ارض کربلا». در واقع انقلاب به مثابۀ تکرار عاشورا تصور می شد؛ یعنی اجرای دوباره همان حادثۀ بنیانگذار تشیع. ارتش شاه به منزلۀ ارتش یزید و مردم به مثابۀ امام حسین(ع) در نظر گرفته می‌شدند» (عشقی، ١٣٧٩، ١٠١). 🔹 از منظر ایرانیان یکی از مهم‌ترین عناصر نمادین شیعه، اعیاد مذهبی و آیین‌های ویژۀ آن است. 🔹 این مراسم از یک سو، به جهت برگزاری اجتماعات و مراسم خاص موجب تحریک مردم و تقویت روحیۀ مبارزه و مقابله با قدرت حاکم می‌شد و از سوی دیگر، بی‌توجهی به این نماد توسط حکومت، واکنش مردم را نسبت به قدرت سیاسی برمی‌انگیخت. 🔹پرچم، نماد اتحاد میان مردمان از پیش از اسلام تا به امروز بود و در میدان‌های جنگ، همبستگی میان لشکریان را نشان می‌داد. به همین روی دشمنان سعی بر کشتن پرچمدار می‌کردند. 🔹حضرت ابوالفضل العباس(ع) علمدار کاروان امام حسین(ع) بود، سقا هم بود و قمربنی هاشم (صورتی همچون ماه) نیز نامیده می‌شد، برای همین زمانی که در تصاویر و حجم‌ها از عناصری چون پرچم، کاسه آب یا ماه استفاده می‌شود، مخاطب شیعه بسرعت به یاد حضرت عباس(ع) می‌افتد. و درسهای سپهسالار کربلا را از وفا و شجاعت و بصیرت مرور می‌کند . ✍️نویسنده: مرضیه خرّم‌دل فتیده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2413 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پدر، نه آنچه آنها می‌گویند 🔹صراحت کلام و استفاده از تعابیر کنایی همچون بت‌پرستی برای تشبیه نظام شاهنشاهی و استفاده از تاریخ اسلام ازجمله مهارت‌های فن سخنوری ایشان بود. 🔹علاوه‌بر روشنگری در برابر فسادها، هشدار درباره بهائیت نیز ازجمله مسائلی است که نگاه همه‌جانبه ایشان را عیان می‌سازد: 🔹«بهائیت دینی است که زائیده استعمار است و قانون اساسی ما آن را به رسمیت نمی‌شناسد. این حزب بهائیگری از طرف عوامل استعمار تقویت می‌شود. مثلا تلویزیون مال بهائی‌هاست.» ✍️نویسنده: حانیه موحدین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2405 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پدر، نه آنچه آنها می‌گویند 🔹گروهک‌های مختلف که در ابتدای انقلاب در ایران فعال بودند ازجمله سازمان مجاهدین خلق که بعدها دیگر حنای‌شان برای مردم رنگی نداشت و عنوانی جز منافقین برازنده‌شان نبود همان‌گونه که اشاره شد سعی داشتند آیت‌الله طالقانی را به‌نفع خود مصادره کنند. 🔹آن‌هم به‌واسطه یک عکس یادگاری درکنار آیت‌الله و هم‌بندی با بعضی اعضا در سال‌ها پیش در زندان! به‌طور کلی سازمان منافقین از آغاز تا زمان تغییر ایدئولوژی و اعلام رسمی مواضع مارکسیستی، فرازو‌نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشت. 🔹از این‌رو ارتباط آنان با آیت‌الله طالقانی را نیز به‌طور کلی می‌توان به سه مقطع تقسیم کرد: 🔹دوره اول از آشنایی سیدمحمود طالقانی با بنیانگذاران این سازمان به‌خصوص حنیف‌نژاد و سعید محسن قبل از تاسیس سازمان شروع شد و تا زمان حیات حنیف‌نژاد و یارانش ادامه دارد. در این دوره ایشان را می‌توان از حامیان جدی مجاهدین آن مقطع و منافقین بعدی دانست. 🔹دوره دوم که با اعدام حنیف‌نژاد آغاز شد و تا تغییر ایدئولوژی توسط سازمان در سال‌های ۱۳۵۴-۱۳۵۳ ادامه دارد. در این دوره آیت‌الله طالقانی ضمن حفظ ارتباط خود با مجاهدین و تلاش در هدایت آنها به راه صحیح، نهایتا با آگاه‌شدن از تغییر موضع و ایدئولوژی مجاهدین با آنها قطع رابطه کرد. 🔹به‌گونه‌ای که در اسناد تاریخی آمده آیت‌الله طالقانی پس از اطلاع از مارکسیست‌شدن سازمان در راستای نجات آنها کوشید و حتی در یک جلسه محرمانه با بهرام آرام و تقی شهرام به گفت‌وگو نشست. ✍️نویسنده: حانیه موحدین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2405 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تروریست‌های لیبرال 🔸هنگامی که سلمان رشدی آن کتاب موهن علیه پیامبر اسلام(ص) را نوشت و غرب یکپارچه دربرابر خروش جهان اسلام به بهانه آزادی بیان ایستادگی کرد. 🔸در نهایت حکم امام‌خمینی(ره) علیه نویسنده آن کتاب موهن باعث شد وی سال‌ها در خفا زندگی کند. 🔸غرب دریافت که مساله توهین به مقدسات پیامبر(ص) مساله‌‌ای نیست که مسلمان‌ها به راحتی از خیر آن بگذرند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2408 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تروریست‌های لیبرال 🔸این صنعت خشونت سال‌هاست از سوی اروپا و غرب با رفتارهایی علیه مسلمانان تقویت می‌‌شود و وقتی نتیجه آن علیه خودشان می‌‌شود، شوکه می‌‌شوند. 🔸حالا مجددا این چرخه در حال تکرار است و گویا آزادی بیان رمزی است که هر از گاهی تکرار می‌‌شود و خشونتی را به دامن مسلمانان می‌اندازد. 🔸 اتفاقی که در پیام رهبر انقلاب علیه این حرکت موهن هم دیده می‌‌شد: «سیاست‌‌‌های عمیقاً ضداسلامیِ صهیونیست‌ها و دولت‌‌‌های استکباری عامل این‌گونه حرکت‌‌‌های دشمنانه است که هر چند یک‌بار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ زمانی می‌‌تواند، نیز به ‌انگیزه‌ منصرف ‌کردن ذهن ملت‌ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملت‌های مسلمان به‌ویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری درباره مسائل این منطقه‌ حساس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.» 🔸اتفاقاتی که غرب و در رأس آنها فرانسه در لبنان و خاورمیانه در پی آن هستند، شاید لازم باشد که با این مدل حرکت‌‌‌های خصمانه و آشکار علیه مسلمان تست شود تا در مرحله بعدی اقدامات بیشتری انجام دهند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2408 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2173 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
3.mp3
8.94M
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2173 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
11.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت ▪️ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت اول: https://eitaa.com/fekrat_net/2132 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تعظیم شعائر حسینی تعظیم شعائر نبوی و علوی است 🔹برخی مجالس خاصیت لازم را در هدایت برجای نمی‌گذارند، دلیلش رعایت نکردن توازن در معرفت و احساس است. 🔹برخی مجالس به معرفت صرف توجه دارند و خالی از احساس و شور است. 🔹برخی هم برعکس خالی از ارائه معارف اهل‌بیت(ع) است یا معارف اهل‌بیت(ع) خیلی کم‌رنگ ارائه می‌شوند. 🔹 هردوی اینها باید اصلاح شوند. ✍️نویسنده: دکترسیدمحمدحسن جواهری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2423 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تعظیم شعائر حسینی تعظیم شعائر نبوی و علوی است 🔹درحقیقت سیدالشهدا با خون خود و یارانش و با به اسارت رفتن آل‌الله یک بسته فکری– فرهنگی جامع و کامل ارائه کرد که ظرفیت جذب و هدایت بشریت را دارد. 🔹به تعبیر دیگر یک تابلوی بزرگ و کامل ترسیم کرد که همه عوامل جذب و رشد و تعالی در آن موجود بود و این بسته پیوستی است که این واقعه را شاخص قرار داده است . 🔹برخی احکام خاص تکوینی مانند حرارتی که خدا در قلوب مومنین برای سیدالشهدا قرار داده و مانند شفا بودن تربت امام‌حسین(ع) و ایام زیارتی خاص و فراوان آن حضرت و نیز اربعین که تنها برای امام‌حسین(ع) قرار داده شده، . 🔹حکمت اینها همه به همان بسته پیوستی برمی‌گردد که می‌تواند اسلام را احیا کرده و بشریت را به سرمنزل سعادت و نجات و رشد و تعالی برساند. 🔹اما این به‌معنای برتری امام‌حسین(ع) بر پیامبر(ص) یا بر امام‌علی(ع) نیست بلکه به‌دلیل اثرگذاری بیشتر این واقعه است و در حقیقت تعظیم شعائر حسینی تعظیم شعائر نبوی و علوی نیز هست. 🔹نکته جالب این است که امام‌صادق(ع) در زیارت اربعین به امام‌حسین(ع) چنین سلام می‌دهد: 🔹«السَّلَامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ السَّلَامُ عَلَی أَسِیرِالْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ»؛ 🔹حسین(ع) قتیل‌العبرات است نه قتیل‌الدمعات! عبره یعنی اشکی که به‌سوی رشد و تعالی حرکت ایجاد می‌کند و سوق می‌دهد اما دمع اشک ساکن است و محرک به‌سوی رشد نیست. 🔹 بنابراین نباید مجالس به‌نحوی باشد که تجسم قتیل‌الدمعات باشد نه قتیل‌العبرات؛ نباید اشک محرک و پیش‌برنده را به اشک معمول تبدیل کرد؛ لذا اگر مجالس عزاداری سیدالشهدا بدون ارائه معارف برگزار شود، گریه و اندوه بر آن حضرت به کارکرد واقعی خود دست نیافته است. 🔹برخی مجالس به‌گونه‌ای است که گویا فقط هدف بخشوده شدن است نه رشد و معرفت پیدا کردن لذا گاه دیده می‌شود کسی مثلا با زحمت به پیاده‌روی اربعین می‌رود و برمی‌گردد ولی نماز نمی‌خواند! ✍️نویسنده: دکترسیدمحمدحسن جواهری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2423 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻توهین به مقدسات در اروپای غربی، یک تاریخ است! 🔸به رغم پیروزی مدرنیته، هیچ‌کس قادر نبود فراموش کند که مدرنیته تیغی دو لبه دارد، تیغی حیات‌بخش و مرگ‌آور.» 🔸گیلسپی در ادامه فصل نهایی کتاب «ریشه‌های الهیاتی مدرنیته»می‌نویسد: «مجموعه فجایعی که در قرن بیستم دامن بشریت را گرفت، موجب تشکیک در برداشت مترقی یا رو به پیشرفت تاریخ شد. 🔸از این منظر، دست پنهان بیشتر به دست شیطان شبیه بود تا دست خداوند و مکر عقل به تیز فهمیِ شرارت‌آمیزِ شیطانی فریبکار شباهت داشت تا ارادۀ خداوند نیکخواه، و سرانجام ضرورت دیالکتیکی به زنجیرهای آهنین استبداد می‌مانست تا راه آزادی». ✍️نویسنده: حبیب الله بابایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2419 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻توهین به مقدسات در اروپای غربی، یک تاریخ است! 🔸رفته رفته و بعد از دوره‌های متأخرِ قرون وسطی و ظهور رنسانس و سپس پیدایش اصلاحات دینی، نه فقط اسلام بلکه خود مسیحیت هم مغضوب انسان مدرن بورژوا قرار گرفت. 🔸 این بار و در این دوره مدرن، دیگریِ انسان مدرن، نه فقط انسان غیر غربی و یا مسلمان شرقی، بلکه انسان مذهبی و مسیحی را هم دربرگرفت. 🔸در این میان نه فقط مسلمانان، بلکه مسیحیان معتقد و مقدسات مسیحی نیز مورد نفی و نقد و بلکه استهزاء قرار گرفت. 🔸این حرکت تاریخی آنچنان ادامه یافته است که نه فقط در کشورهای اروپایی که سابقه‌ای طولانی در سکولار بودن و دین‌ستیزی داشته‌اند، بلکه در آمریکا نیز که یک کشور مذهبی و دینی است، مقدسات خود مسیحیان (در محافل خصوصی و عمومی و در عرصه‌های علمی و غیر علمی) گاه به سخره گرفته شد. 🔸جالب اینکه امروزه مسلمانان در غرب بیش از مسیحیان به حضرت مسیح حرمت می‌نهند و از تقدس عیسی مسیح ع (در برابر نگرش سکولار به حضرت عیسی) دفاع می‌کنند. 🔸در کلاس‌های الهیاتی امروز آمریکا (مثلاً در دانشگاه UVA) به‌شوخی گرفتن مسیح و جک گفتن در باره او رایج و عادی است. 🔸جلوه این روحیه و این فرهنگ را در عرصه‌های دیگر نیز می‌توان دید، مثلاً فیلم «آخرین وسوسه مسیح» (The Last Temptation of Christ) در سال ۱۹۸۸ را می‌توان مشاهده کرد. ✍️نویسنده: حبیب الله بابایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2419 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net