📍 #آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در سه هفتهی گذشته :
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅👈#وبینار
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر غلامرضا بهروزیلک
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2623
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅👈#لایو
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر محمدجواد نوروزی
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2607
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅👈#نشریه
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2571
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅👈#لایو
🔻بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر فیرحی
🎙دکتر ذبیحالله نعیمیان
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2569
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅👈منشأییت اسلامی و قانونگذاری در نظام مسائل خانواده
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2596
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📚#کتاب
🔻سیر منطقی 250 ساله
🔹 اگر بخواهم بهاجمال به نقاط قوت و نوع مباحث این کتاب اشاره کنم، درباره امامعلی(ع) تمرکز بر دوره خلافت ایشان بوده و اینکه حضرت با چه مشکلاتی دستوپنجه نرم میکردند یا بهتعبیر بهتر، [اینکه] حضرت با چه مشکلاتی روبهرو بوده، تبیین شده است.
🔹بحث [از] عدالت اقتصادی، عدالت نژادی و قومی، مبارزه با انحرافات دینی، مبارزه با فساد اجتماعی و تبعاتی که این مسائل در عصر خلافت حضرت داشته، در کتاب مذکور آمده و این نکته موردتوجه مولف قرار گرفته که [چگونه این موارد] منجربه جنگهای سهگانه شده است.
🔹در هر فصل نکاتی بهصورت ضمنی مطرح شده است، اگرچه خواننده آنها را در عناوین فصلها نمیبیند. مثلا در فصل نخست آنچه بهشدت برجسته شده، تبعیت امیرالمومنین(ع) از پیامبر(ص) در همه شئون و حتی در زندگی فردی است.
🔹مفهوم سنت نبوی و لزوم تبعیت از سنت دربرابر بدعت با شواهد متعدد تبیین شده، درحالیکه اگر عناوین این فصل ملاحظه شود، چنین نکتهای که عرض کردم، در عناوین فصل دیده نمیشود، بلکه در جایجای این فصل، این مساله -یعنی تبعیت از سنت- تبیین شده است.
✍️سعید طاووسی مسرور
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #پیشوا #امام
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻جهتگیریِ انسانِ توخالی
✍️سیدحسین امامی
🔸علامه طباطبایی توحید را نوعی پدیدارشناسی وجود آدمی دانستند، پدیدارشناسی با حیث التفاتی سروکار دارد. حیث التفاتی دو گونه است؛ یکی حیث التفات ذهنی که هوسرل مطرح میکند و مراد او این است که حالات ذهنی بهسمت چیزی نشانه میروند، علم معلوم میخواهد و [علم] بهسوی چیزی [یعنی به معلوم] التفات دارد.
🔸 دوم، «حیث التفاتی وجودی» که هایدگر مطرح میکند. وجود آدمی حقیقتی است که بهسمت امری گرایش دارد.
🔸حیث التفاتی بدین معنا در سنت دینی ما [نیز] وجود دارد. خدا صمد است و انسان توخالی است و این وجود توخالی باید بهسمت آن وجود توپُر جهت پیدا کند. انسان باید وجودش را با چیزی پر کند.
🔸انسان باید وجودش را با خدا پر کند. این توحید است. به تبع این تمایل وجودی، ذهن انسان نیز بهسمت خداوند حرکت میکند و تمام ابعاد وجودی انسان به خدا گرایش پیدا کرده و دربرابر او سجده میکند.
🔸توحید ربوبی یکی از جهتگیریهای وجودی بهسمت خداست. انسان باید تنها به خدا امید داشته باشد یا تنها از خدا بترسد و... . همه اینها توحید وجودی هستند.
🔸قرآن تنها توحید ربوبی را در کانون توجه قرار نمیدهد، بلکه همه اقسام توحید وجودی را تبیین میکند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا #انسان #پرستش
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻اشراقی بودن ابنسینا در اواخر عمر نیازمند تحقیقی همهجانبه است
🎤دکتر حسین فلسفی
🔹یکی از کارهای ابنسینا همین است که با زمینه دینی به سراغ فلسفه ارسطو میرود و آن را ویرایش میکند و نام چنین ویرایشی را فلسفه اسلامی یا مسیحی یا یهودی میتوان گذاشت وگرنه بیشتر مسائل فلسفه یونان اصلا برای غیرغربیها مساله نیستند زیرا مساله آن است که با آن باید نسبتی داشت و درگیرش بود و ما با بخش بزرگی از فلسفه یونانی نسبتی نداشته و نداریم و از اینروی فلسفه چنان بیروح است که ذوقی برای خوانش آن نیست.
🔹کویر برای کویرنشین و دریا برای دریانورد مساله است نه برعکس. بازیهای زبانی و نظریه تصویری معنای ویتگنشتاین و فلسفه نقادی کانت و عدمیدن عدم و ایدئالیسم مطلق و... واقعا هیچیک مساله اندیشمند شرقی نیست.
🔹مسائل فلسفه غربی مسائل ما شرقیها نیستند بلکه بخشی از اطلاعات ما هستند که درازای دانستن آنها مدرک میگیریم و مدرک میدهیم.
🔹مساله ما این است که آیا جهان حادث است یا قدیم و اگر حادث است ذاتی است یا زمانی یا فقری و مساله ما این است که منظور از استوای بر عرش چیست و چگونه میتوان به خداوند رسید و رسیدن به خداوند چگونه است و... . دین و نگاه دینی، ذات انسان شرقی است که از او جدا نمیشود .
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ابن_سینا #اشراق #فلسفه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻«بازتنظیم بزرگ» و معنای انسان بودن در سال 2030
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اینترنت #شبکه_جهانی #فضای_مجازی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻«بازتنظیم بزرگ» و معنای انسان بودن در سال 2030
🔸دیوید مالپس رئیس گروه بانک جهانی گفته است که بعد از اجرایی شدن تعطیلی های متعدد، به کشورهای فقیرتر «کمک خواهد شد» تا سرپای خود بایستند.
🔸این «کمک» به این شرط صورت خواهد گرفت که اصلاحات نئولیبرالی که خدمات دولتی را تضعیف می کنند به کار بسته و بیش از پیش تثبیت شوند.
🔸روز 20 آوریل وال استریت جورنال مطلبی منتشر کرد با عنوان «صندوق بین المللی پول و بانک جهانی با موج درخواست کمک از سوی جهان در حال توسعه مواجه شده اند.»
🔸میزان کمکی که این کشورها در قالب تضمین و وام از نهادهای مالی خواستار شده اند، به یک تریلیون و 200 میلیون دلار رسیده است. یک دستورالعمل ایده آل برای تامین مقدمات وابستگی در آینده.
🔸شرکت های در هم ادغام شده به همراه امثال بیل گیتس، در ازای وام های حمایتی یا «پشتیبانی» قادر خواهند شد بیشتر سیاست های ملی این کشورها را دیکته کنند و بقایای حاکمیت ملی دولت ملت ها را نیز از آنها سلب کنند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اینترنت #شبکه_جهانی #فضای_مجازی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی
✍️ رسول لطفی
📍آیت الله مصباح یزدی(حفظهالله) از چهرههای طراز علمی، اندیشمند متعهد و مبتکری که نقش بینظیری در تولید، تبیین و ترویج اندیشههای اسلامی دارد. جامعیت شخصیت ایشان موجب شده تا منزلت کمنظیری پیدا کند. تلاشهای عالمانه و اندیشمندانه ایشان، تداعیگر راه و رسم شهید مطهری(ره)، وجهه تشکیلاتی و کار جمعی ایشان یادآور منش شهید بهشتی(ره)، وارستگری اخلاقی و تهذیب رفتاری ایشان تجلیگر استاد فرزانه ایشان علامه طباطبایی(ره) و شاخصه عرفان اجتماعی سیاسی و فعالیتهای سیاسی و انقلابی ایشان نیز نشانگر تأثیرپذیری ایشان از تعالیم امام خمینی(ره) است.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
[ادامه...]
🔸ایشان از همان سالهای ابتدای انقلاب در نقد اندیشههای التقالی#مارکسیستی و بعدها در نقد اندیشههای #لیبرالیستی نقش مهم و قابل توجهی را ایفا کردند. بر همین اساس جناحهای فکری التقاطی به پشتوانه قدرت سیاسی، ایشان را مورد هجمههای بسیاری قرار دادند. همچنین آیت الله مصباح یزدی از جمله افراد پیشرو در #اسلامیسازی_علوم_انسانی بوده و در موضوعات مختلف صاحبنظر بوده است.
🔹اما مهمتر از این کادرسازی و ساختارمند کردن پروژه اسلامیسازی علوم انسانی در موسسه در راه حق و بعدها #موسسه_امام_خمینی(ره) بوده است. تشکیلاتی بسیار مهم که علاوه بر تئوریپردازی در ساحت علوم انسانی، به تربیت شاگردان بسیاری پرداخته و از سویی تأثیرگذاری اجتماعی و سیاسی خوبی در جامعه ایجاد کرده است.
🔸تربیت کارشناسان متخصص در بخشهای مختلف علوم انسانی از جامعهشناسی، روانشناسی، تاریخ و حقوق و... تا فلسفه و کلام از دستاوردهای بسیار خوب این جریان مؤثر در بدنه فکری و علمی جامعه بوده است. بیش از دهها نشریه تخصصی علمی ـ پژوهشی و شش نشریه علمی ـ ترویجی به همراه پنج نشریه عمومی از دستاوردهای این موسسه علمی بوده است.
🔹نشریه «#فرهنگ_پویا» از جمله نشریات عمومی با سردبیری حجتالاسلام و المسلمين دکتر# سيداحمد_رهنمايى است که سعی کرده در حوزه #ژورنالیسم_اندیشه نیز پویا باشد. یکی دیگر از امتیازات پربرکت این ساختار، ایجاد یک سازه قوی فرهنگی، در حوزه پشتیبانی و ترویج عقبه تئوریک انقلاب اسلامی میباشد که همان #طرح_بزرگ_ولایت است که خود آن داستان مفصلی دارد. این هوشمندی ایشان امتیاز بالایی است که بسیاری از علماء و اندیشمندان اسلامی از آن غافل شدند و همین شد که #شهیدمطهری(ره) با همه بزرگیاش قائم به شخص او بود و مسیر او امتداد نیافت.
💢به راستی میتوان آیتالله #مصباح_یزدی را از جمله شخصیتهای نمونهای دانست که با بازخوانی زندگی و فعالیتهای اجتماعی ایشان به درستی میتوان عنوان کرد که علاوه بر اینکه ایشان طراح و تئوریسن #عقلانیت_انقلابی هستند، در زیست عملی خود نیز آنرا پیاده کردند؛ هرچند به دلایل متعددی که در این یادداشت مجالش نیست، متأسفانه روایتها و تصویرهای ناصحیحی از این شخصیت بزرگ در رسانهها ترویج شده است. همین بس که متأسفانه چهره علمی ایشان در لابه لای بازیهای سیاسی زمانه به خفا رفته است و درک درستی از ایشان ارائه نمیشود.
#عمار_انقلاب
#فقیه_فرهیخته
#تئوریسین_عقلانیت_انقلابی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شرایط تمدنی و فرقه گرایی
🔹حالت مذهبی، حالتی علمی - فکری است و نیازمند فضایی است که در آن انسان به ارزش خود پی برد و به شیوه روشمندی بیندیشد و از هر گونه انفعال و افراط و تفریطی پرهیز نماید و ندای دانش و معرفت را لبیک گوید و به اوهام و خرافات روی نیاورد، و چشم به اهداف بلند مدت و سرمشق های والا و برتر داشته باشد و از خودخواهی ها و خودپرستی های خویش رهایی یابد و به دنبال غرایز و هواهای خود نباشد و دریچه های معرفت خود را باز گرداند، انسان متمدن، چنین انسانی است.
🔹ولی اگر چنین شرایط و فضایی وجود نداشت، می کوشد تا با وابستگی های فرقه ای و ابراز تعصب نسبت به مذهب خود و با پرخاشگری و تجاوز به حقوق پیروان مذاهب دیگر، وجود خود را اثبات کند.
🔹اما در تاریخ اسلام شاهد آنیم که پدیده مذهب گرایی بمثابه نتیجه طبیعی اجتهاد و آزادی اندیشه جلوه گر می شود و به عبارت دیگر به عنوان نتیجه طبیعی عناصر تمدن ساز اسلام مطرح می گردد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تمدن #فرقه #فرقه_گرایی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net