🎙#مصاحبه
🔻گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولتسازی اسلامی
🎤دکتر عبدالحسین خسروپناه
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فقه
#فقه_نظام
#دولت_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3614
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولتسازی اسلامی
🎤دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔸توجه داشته باشید ما امروز در سپهر اندیشهورزی با ایدئولوژیهای متفاوتی روبهرو هستیم، از ایدئولوژیهای کمونیستی و سوسیالیستی بگیرید تا ایدئولوژیهای لیبرالیستی و فمینیستی و… .
🔸این ایدئولوژیها یک گفتمان، یک فضای فکری یا به عبارتی یک زمین بازی خاص ایجاد میکنند که اصطلاحا آن را کانتکست (زمینه) مینامیم. هر فرد که معتقد به یکی از این ایدئولوژیهاست، در کانتکست فکری خودش با پدیدهها مواجه میشود و پدیدهها را تفسیر میکند.
🔸یک فرد با کانتکست فکری لیبرالیسم، دخالت دولت در امر فردیاش را یک عمل ضدعقلانی توصیف میکند، در حالی که کسی با کانتکست فکری سوسیالیستی دخالت دولت در همان امر را تلاش برای اجرای عدالت و یک امر عقلانی ارزیابی میکند.
🔸در همین جریان بیماری کرونا، یک جامعهای مثل چین به صورت جدی در امور شخصی و حتی خانه فرد بیمار ورود میکند و بیماری را که مبتلا به کروناست اما خود را معرفی نکرده به زور به بیمارستان میبرد اما در جوامع غربی حتی بر ضد اجبار به ماسک زدن نیز دست به تظاهرات میزنند.
🔸چه میشود که امری در چین به نظر یک عده عقلانی و به نظر عدهای ضدعقلانی میشود؟ چه میشود تظاهرات در اروپا علیه ماسک زدن اجباری از نظر آنها عقلانی و از نظر شما که در ایران هستید، حماقت و ضدعقلانی جلوه میکند؟ علتش این است که افراد در کانتکستهای فکری و ذهنی مختلف به یک پدیده نگاه میکنند و همین امر موجب اختلاف قضاوت آنها میشود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فقه
#فقه_نظام
#دولت_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3614
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻پایان الهی یا بشری تاریخ منتشر شد
✍️داود طالقانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا
#تاریخ
#بشریت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3623
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻پایان الهی یا بشری تاریخ منتشر شد
✍️داود طالقانی
🔹در نظر بلومنبرگ، تاریخ حول محور کارکرد میچرخد و نه ماهیت، و این مساله اصلیترین نقد او به سکولاریزاسیون نیز به شمار میرود.
🔹از نظر او، زبان تنها کارکردش ایجاد فاصله است و به همین دلیل نیز زبان فلسفی نمیتواند واقعیت را به چنگ بیاورد. بلومنبرگ تکنولوژی را نیز ابزاری میدانست که مانند خطابه ابزار چگونگی است.
🔹 بلومنبرگ دوران جدید را در حالی نظاره میکرد که باقیماندههای قرونوسطایی به آن سرایت کرده و مسیحیت نیز در هضم و حل این سرریزها ناکام مانده است. حتی علم و ایدئولوژی نیز نتوانستند در طول تاریخ به اندازه کافی جوابگو باشند. بلومنبرگ برای حل این بحران، از اندیشههای کیهانشناختی مدرن بهره میبرد تا مشروعیت دوران مدرن را اثبات کند.
🔹 مساله اصلی لوویت آن بود که چگونه آموزه رستگاری در مسیحیت به آزادی در فلسفه تاریخ جدید بدل شده است. از نظر لوویت، دوران جدید به همان اندازه نامشروع است که دوران قرون وسطی بود.
🔹لوویت معتقد بود که تنها یک گسست در انتقال از دوران باستان به دوران قرون وسطی رخ داده است. او گسست از طبیعت را معیار مشروعیت میداند، حال که هم دوران قرون وسطی و هم عصر مدرن نتیجه این گسست هستند و هر دو به یک میزان نامشروعاند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا
#تاریخ
#بشریت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3623
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خودکفایی جز در سایه تحول در علوم انسانی امکان تحقق نخواهد داشت
✍️سیدمحمدرضا تقوی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علوم_انسانی
#خودکفایی
#تحول
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3620
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خودکفایی جز در سایه تحول در علوم انسانی امکان تحقق نخواهد داشت
✍️سیدمحمدرضا تقوی
🔸آنچه در فرهنگ ما از انتقال دانش و تکنولوژی غرب اتفاق افتاده است پیوستن به جریان علم از نیمه راه و بلکه از اواخر راهی است که جوامع پیشرفته از قبل متناسب با بسترهای تاریخی اجتماعی و هم متناسب با اهداف، غایات و مبادی فلسفی خود به عنوان یک نظامواره علمی تنظیم کرده اند، و صد البته که این یک تجربه ارزشمند انسانی است که باید حتماً از آن بهره کافی برد.
🔸ما در شرایط زمانی و مکانی ویژه ای هستیم که با یک انتخاب جدی و تأثیرگذار روبرو هستیم: یا ادامه مسیر فعلی علم که بسترهای آن فراهم است، اما معلوم نیست متناسب با نیازهای واقعی ما باشد را ادامه میدهیم؛ و یا بسترهایی که علم متداول را مهیا کرده اند مطالعه میکنیم و میاندیشیم و آنها را متناسب با نیازهای خود مورد بازآزمون، واکاوی و تنظیم مجدد قرار میدهیم.
🔸نکته قابل توجه و قابل استفاده از شکل گیری علم مدرن در غرب، این است که بین فلاسفه و متخصصین علوم، ارتباط مناسبی برقرار گردید که کلید حل این معمای عظیم گشت. بنابراین میتوان آموخت که برای فراهم آوردن یک بستر مناسب برای شکل دهی جریان علم، ما نیازمند نزدیکی هر چه بیشتر فرهنگ بنیادی و فرهنگ تخصصی در کشور هستیم.
🔸با توجه به این که ۱) علم مجموعهای از تک گزارهها نیست، بلکه یک نظامواره است. ۲) نظامواره علمی به صورت خلق الساعه و در خلاء به دست نمیآید بلکه حتماً متأثر از شرایط تاریخی-اجتماعی است، ۳) چنین دانشی، در طول زمان متولد میشود و از طریق شکستن بن بستهای پی در پی مسیر خود را هموار مینماید.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علوم_انسانی
#خودکفایی
#تحول
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3620
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یادداشت
🔻یک بام و دو هوای یک روشنفکر و همفکرانش
✍️سید مهدی شرفالدین
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علوم_انسانی
#روشنفکری
#فلسفه
#تجدد
#مدرنیته
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3632
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یادداشت
🔻یک بام و دو هوای یک روشنفکر و همفکرانش
✍️سید مهدی شرفالدین
🔹بعد از انتقادهای شدید آقای محدثی و همفکرانش میتوان مهمترین محور ادعاهای ایشان را در مساله تخصصی بودن امر جامعهشناسی دین توصیف کرد.
🔹آنها معتقدند که هر حوزه از اندیشه بشری، نیاز به تخصص دارد و غیر متخصصین حق اظهار نظر در باب آن را ندارند چرا که مسائل آن را درک نمیکنند. با همین مبنا، آقای محدثی استدلال میکند که بحث او در این مناظره در حوزه جامعهشناسی دین بوده و لذا آیتالله سبحانی که از این حوزه سررشتهای نداشته و در حوزه سنتی فقه و اصول فعالیت دارد، نباید در مورد سخنان ایشان اظهار نظر میکرده است.
🔹اما از نظر آقای محمد محمد رضایی(استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و شاگرد آیتالله سبحانی) جامعهشناسی دین فرعی از فروع مختلف دین بوده و بحث از آن نیاز به فهم دقیق از دین دارد.
🔹یعنی تا کسی اصل دین و لوازم آن را نشناسد، نمیتواند در مورد اجرای آن در جامعه سخن بگوید. خلاصه کلام آقای محمد رضایی این است که جامعهشناسی دین نیز که آقای محدثی به آن تمسک کردهاند، پیش و بیش از هرچیز نیاز به تخصص در اصل دین دارد. لذا جامعهشناسان دین یا باید خودشان تخصص دینی داشته باشند و یا از متخصصان این عرصه کسب تکلیف کنند.
🔹اما از نظر آقای سید جواد میری این بحث یک بحث دروندینی است که یکی از طرفین از جانب ساحت هستیشناسانه وارد شده و طرف دیگر با دید معرفتشناسانه به جریان مینگرد.
🔹به عبارت دیگر از نظر آقای میری شکلگیری این بحث بخاطر خلط محل نزاع بوده و هر دو طرف(آیتالله سبحانی و آقای محدثی) عضوی از جامعه متخصصین دین به شمار میآیند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علوم_انسانی
#روشنفکری
#فلسفه
#تجدد
#مدرنیته
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3632
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻تمدن سازی در اندیشهی رهبر انقلاب
🎤دکتر محمدعلی صدر شیرازی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رهبری
#تمدن
#اندیشه
#تمدن_سازی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3628
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻تمدن سازی در اندیشهی رهبر انقلاب
🎤دکتر محمدعلی صدر شیرازی
🔸نگاه مقام معظم رهبری به غرب سه وجه دارد؛ اول اینکه نسخهی ایشان در تقابل با غرب «آفندی و انشائی» است؛ یعنی تمدن در برابر تمدن! بدینصورت که باید بر اساس ظرفیتهای بیکران دینی و هویت ایرانی_اسلامی، تمدن نوینی بنا کرد، تا با تکیه بر دستاوردهای خیرهکنندهی آن و فطرت جهانیان بتوان تمدن طاغوت را از میان برداشت.
🔸در این مسیر باید تعامل ما با غرب «گزینشی تصرفی» باشد. به عبارت دقیقتر باید آگاهانه و از موضع بالا، دستاوردهای آن را قبول، رد و یا مورد هویتبخشی قرار دهیم.
🔸دوم اینکه تقابل و تعامل مدنظر ایشان، کاملا «جامع و منظومهای» است؛ یعنی شبکهای دارای ارتباط درونی وثیق که از پارادوکسهای کاریکاتوری مبرا است. متاسفانه در میان شخصیتهای سیاسی کم نداریم کسانی را که به خاطر حفرههای اعتقادیشان، نگاهی متناقضنما به غرب دارند. در برخی مواضع غربگرا و در دیگر مواضع غربستیزند.
🔸وجه سوم نگاه ایشان در برخورد با غرب «محوریت صبغهی نرمافزاری» است. از آنجا که بنیادهای تمدن غرب و مهلکترین وجوه عینی آن، همه ریشه در نرمافزار منحط آن دارد، تقابل با آن نیز به همان نسبت، محوریت نرمافزاری و نظریهپردازی و تولید فکر میطلبد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رهبری
#تمدن
#اندیشه
#تمدن_سازی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3628
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔹کتاب “رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر” منتشر شد.
🔸کتاب رابطه علم و دین از منظر چهارحکیم مسلمان معاصر؛ که پاسخ به هشت سؤال در خصوص رابطه علم و دین است و از سوی آقای دکتر مهدی گلشنی طراحی و توسط حکمای بزرگ؛ حضرات آیات علامه جوادی آملی، علامه حسن زاده آملی، علامه سبحانی و علامه مصباح یزدی پاسخ داده شده، توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از اطلاعرسانی و نشر آثار استاد وکیلی
🖇سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی
📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» اثر ارزشمند استاد وکیلی
🔷 نشست چهارم
✅ با حضور:
حجة الاسلام و المسلمین اسدپور
حجة الاسلام و المسلمین وکیلی
✔️ این جلسه به صورت حضوری برگزار شده و از طریق فضای مجازی نیز به صورت زنده قابل مشاهده میباشد.
🔹 مکان: قم، میدان معلم، ابتدای بلوار سمیه، خیابان شهیدین، پلاک۶۳، مدرسه فقهی امیرالمومنین (علیه السّلام)
🕧 زمان: شنبه، اول رجب 1442 (25 بهمن 1399)، ساعت 13
لینک شرکت در وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting
#تولید_علم_دینی
#سلسله_نشست
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسنوکیلی
🆔 @mhva_ir
🌐 www.mhva.ir