فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 هویت اسلامی عرفان اسلامی (4)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔘 میزان عرفان اسلامی
🔺 هر علمی برای سنجش صحت و سقم مسائل خود، به ملاک ها و معیار های ویژه ای احتیاج دارد. به عنوان نمونه، در علوم طبیعی، تجربه و استقرا میزان اساسی است و در علوم عقلی، معیار سنجش مباحث، منطق می باشد.
🔺 عارفان اسلامی چند چیز را به عنوان ملاک چنین تشخیصی معرفی کرده اند:
1️⃣ میزان خاص
🔺 از جمله اموری که در عرفان، به ویژه عرفان عملی و سیر و سلوک معنوی ضرورت دارد، داشتن استاد آگاه و واصل به حضرت حق است.
🔺 دستگیری های چنین استاد راه، دم به دم به سالک مدد می رساند و او را از افتادن در سیاه چاله های فکری و عملی حفظ می نماید. عرفا از چنین انسان کاملی به «میزان خاص» تعبیر می کنند؛ چراکه فقط به افراد ویژه ای که مورد پرورش او هستند، اختصاص دارد.
2️⃣ میزان عام
🔺 در عرفان اسلامی، علاوه بر میزان خاص، دو میزان سنجش عمومی تر نیز با جایگاه ویژه ای وجود دارند:
🔘 عقل
🔺 عقل سلیم و نورانی شده به نور قلب که از کدورت های ظلمانی و حسی به دور باشد، خود حجت محکم و ملاک روشنی بر صحت و سقم مباحث عرفان علمی و عملی به شمار آمده است.
🔘 دین
🔺 از دیدگاه عارفان، عمده ترین وسیله برای تشخیص درستی و نادرستی مباحث عرفانی، چه آنها که جنبۀ نظری و فکری دارند و چه آنها که جنبۀ عملی و سلوکی دارند، شریعت ختمی می باشد؛ زیرا در عرفان، تکیۀ اساسی در یافت حقایق، کشف و شهود است و هرچه جان از درجۀ پاکی بیشتری برخوردار باشد، آن شهود نیز زلال تر و واقع نمایی آن بیشتر است.
🔺 از طرفی دیگر، در میان نفوس انسان ها، نفوس انبیا، طاهر ترین نفوس و در رأس آنها پاک ترین جان که دارای طهارت کامل است، نفس خاتم انبیا (ص) است.
🔺 از این رو کشف و شهود او کامل ترین و در نهایی ترین نقطه قرار دارد و از این جهت عرفا قرآن را کشف تام و اتم محمدی (ص) می شمارند. در چنین فضایی، همۀ مکاشفات و دریافت های عرفانی، می بایست با میزان قرآنی و سنت نبوی و ولایی سنجیده شوند و از این رهگذر، واردات رحمانی و ملکی از خطورات و رهزنی های شیطانی و نفسانی جدا و قوّت و نقص مسائل محاسبه گردد.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 91_92
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (1)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔘 دوجهت قابل پیگیری در تبیین تاریخ عرفان اسلامی
1️⃣ ابعاد عرفان اسلامی همچون عرفان نظری، عملی یا ادبی را جداگانه و به صورت مستقل مورد بررسی قرار داده و دوره های تاریخی آن بررسی شده است.
2️⃣ عرفان اسلامی به عنوان پدیده ای ویژه که دارای حیات مستقل است و با تأثیرپذیری از شریعت در میان مسلمین پدید آمده، مورد نظر قرار گرفته و دوره های تاریخی آن تبیین شده است.
🔺 در این بحث، تبیین تاریخی عرفان اسلامی را از دیدگاه دوم پی خواهیم گرفت.
🔺 دوره های تاریخی عرفان اسلامی از دیدگاه مورد نظر به پنج دورۀ کلی تقسیم می شود:
1️⃣ دورۀ آغازین: از قرن اول تا پایان قرن دوم
2️⃣ دورۀ بالندگی و تکامل: از قرن سوم تا اوایل قرن هفتم
3️⃣ دورۀ اوج و شکوفایی: از قرن هفتم تا پایان قرن نهم
4️⃣ دورۀ افول: از اواخر قرن نهم تا قرن یازدهم
5️⃣ دورۀ احیا و بازیابی: از قرن یازدهم تا به امروز
🌐 دورۀ اول: دورۀ آغازین عرفان اسلامی
🔘 نام صوفی و عارف از چه زمانی پیدا شد؟
🔺 تقریباً همۀ کاوشگران عرفان اسلامی از قدیم و جدید هم رأی هستند که در قرن اول هجری چنین نامی وجود نداشته است و بار اول بر «ابوهاشم صوفی کوفی» اطلاق شده است.
🔺 از جمله مطالبی که دربارۀ ابوهاشم صوفی گفته می شود، آن است که وی اولین بار در رملۀ فلسطین صومعه و خانقاهی برای عبادت گروهی از زهّاد و عبّاد ساخته است. اگر این نقل درست باشد، باید پذیرفت که شکل گیری نحله ای صوفیه نیز در همان نیمۀ اول قرن دوم صورت گرفته است؛ زیرا ساخته شدن مکانی ویژه برای عده ای که دارای گرایش های فکری و عملی خاص هستند، بسیار پرمعناست و از نضج گروه خاصی خبر می دهد.
🔘 عرفان اسلامی از حیث محتوا و واقعیت از چه برهه ای شکل گرفته است؟
🔺 عرفان اسلامی ازجهت محتوا با خود اسلام همزاد است؛ یعنی هرچند اسم و رسم تصوف، شکل گیری و امتیاز گروهی را در قرن اول نپذیریم، اما نمی توان وجود مفاهیم علمی و عملی عرفانی را در قرن اول هجری را منکر شد؛ زیرا همۀ آنچه را عرفا به تدریج در دوره های مختلف به دست آوردند، در تعالیم شخص پیامبر (ص) و ائمۀ معصومین (ع) و عملکرد ایشان و صحابه و اصحاب ائمه (ع) می توان دید. به همین جهت عرفا، قرن اول را «خیر القرون» می شمارند؛ یعنی نقطۀ اوج مباحث عرفانی از دیدگاه عارفان مسلمان، همان قرن اول است.
🔘 دو مرحلۀ دورۀ آغازین عرفان اسلامی
1️⃣ مرحلۀ اول
🔺 مرحله ای است که هنوز نام صوفی و نحله ای به عنوان صوفیه در برابر نحله های دیگر به وجود نیامده است، اما واقعیت عرفان اسلامی از همان آغاز به روشنی در آن دیده می شود. این مرحله که تا اوایل نیمۀ نخست قرن دوم ادامه می یابد، در بررسی خاستگاه عرفان اسلامی، اهمیت ویژه ای دارد.
2️⃣ مرحلۀ دوم:
🔺 در این مرحله اندک اندک نام صوفی، تصوف، عرفان، معرفت و عارف ظهور می یابد و علاوه بر آن، محل ویژۀ عابدان و زاهدان به نام صومعه و خانقاه پدید می آید و مفاهیمی همچون زهد، عبادت، ریاضت، اخلاص و معرفت بروز می یابد.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 103_107
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻این از قدرت سرمایهداری نیست
🎤سیدمهدی ناظمیقرهباغ
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4137
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻این از قدرت سرمایهداری نیست 🎤سیدمهدی ناظمیقرهباغ 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••
🎙#مصاحبه
🔻این از قدرت سرمایهداری نیست
🎤سیدمهدی ناظمیقرهباغ
🔸نظام سرمایهداری در دوره ضعف خود است و مدتهاست که از دوره قوت و اوج خودش گذر کرده و صرفا بهشکل محافظهکارانه و کاربردی وجود خود را توجیه میکند.
🔸نکتهای که میتوان فهمید این است که در این نظام سرمایهداری کسانی که وارد [یعنی ادغام] میشوند، خودبهخود مثل موریانه آن را میخورند و باعث میشوند فروپاشی تسریع شود.
🔸جمعبندی کنم؛ آیا «دیگری» وجود دارد؟ بله، به یکمعنا دیگری وجود دارد و [بهمعنایی هم] وجود ندارد. هر اتفاقی در گوشهای از جهان، اتفاقات را در گوشه دیگری از جهان رقم میزند.
🔸دیگریها درعین ادغامشدن امکانات بالقوه خودشان را -بهاقتضای زندگی انسان- بهکار میگیرند و [آن] امکانات با توجه بهاینکه در نظامی رخ میدهند که آن نظام دیگر آورده جدیدی و سخنی برای گفتن ندارد و وجهی از هستیاش دیگر پنهان نمانده است [که بخواهد آشکار شود]، خودبهخود کلانروایت موجود را تخریب خواهند کرد و آن را وارد عرصه جدیدی میکنند که نمیشود درمورد آن عرصه پیشبینی دقیقی کرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4137
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تأملاتی درباره بایدها و نبایدهای «روایت قرن»
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روایت_قرن
#غرب_شناسی
#تهاجم
#امام_خمینی
#اسلام
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4134
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻تأملاتی درباره بایدها و نبایدهای «روایت قرن» 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••
📋#یادداشت
🔻تأملاتی درباره بایدها و نبایدهای «روایت قرن»
🔸رویکرد امام و انقلاب و تفکر انقلابی این است که محدود به زمینهای بازی متعارف نمیشود و حتی زمین بازی را عوض میکند.
🔸برای مثال ادبیات غرب شناسی متعارف در اندیشه منظومه فکری امام خمینی(ره) آنقدر پُررنگ نیست، ولی امام(ره) غرب شناسترین شخصیت معاصر بودند که توانستند با تأسیس یک نظام اسلامی، جلوی تهاجمات بی امان نظام استکباری در ایران و برخی نقاط جهان اسلام را بگیرند.
🔸میخواهم بگویم که امام زمینه بازی تقابل با غرب را عوض کرد و مدلی برای دفاع از تهاجمات کشورهای استعمارگر ایجاد کرد. امام توانست با راهاندازی یک نهضت مردمی و تشکیل حکومت اسلامی، هم جلوی تهاجمات غرب را بگیرد و هم به نیروهای مسلمان در جوامع اسلامی هویت بدهد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روایت_قرن
#غرب_شناسی
#تهاجم
#امام_خمینی
#اسلام
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4134
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎧 فایل صوتی کامل شانزدهمین جلسه از سلسله نشستهای مجازی آشنایی با « نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی »
🔹با موضوع « نظریهی سیاسی رهبر معظم انقلاب (مدّظلهالعالی) » با ارائه حجتالاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎧 فایل صوتی کامل شانزدهمین جلسه از سلسله نشستهای مجازی آشنایی با « نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسل
نظریه سیاسی آیتالله خامنهای.mp3
14.86M
🎧 فایل صوتی کامل شانزدهمین جلسه از سلسله نشستهای مجازی آشنایی با « نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی »
🔹با موضوع « نظریهی سیاسی رهبر معظم انقلاب (مدّظلهالعالی) » با ارائه حجتالاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻توانایی معنوی زنان در سه دین ابراهیمی بر اساس متن مقدس
🖋مریم السادات سیاهپوش
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#متن_مقدس
#مسیحیت
#اسلام
#فمینیسم
#اسوه
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4144
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻توانایی معنوی زنان در سه دین ابراهیمی بر اساس متن مقدس 🖋مریم السادات سیاهپوش 👇ادامه م
📋#یادداشت
🔻توانایی معنوی زنان در سه دین ابراهیمی بر اساس متن مقدس
🖋مریم السادات سیاهپوش
🔸کتب مقدس، باور پیروان هر دین را در مورد به صورت عمیقی شکل میدهند.
🔸بنابراین، هنگامی که متن مقدس با نام بردن از برخی زنان شناخته شده، تصریح میدارد که این زنان توانایی معنوی بالایی داشته و امکان برقراری ارتباط با امر قدسی برای ایشان برقرار است، زنان مومن با الگو گرفتن از آنها برای ارتقای سطح معنویت خود کوشش میکنند.
🔸این امر از آن جهت حائز اهمیت است که این زنان با توانایی روحانی بالای خود مجال حضور برجسته تری را در جامعه ی دینی پیدا کرده و از مقبولیت ویژه ای در طول تاریخ نزد بزرگان برخوردار میشوند.
🔸این جایگاه تا آن حد مهم است که سخنان و سیره ی زندگی این زنان اسوه ی تمامی پیروان، حتی مردان میشود. در نهایت این موضوع میتواند برای متفکران فمینیسم دینی کاربرد بسیاری داشته باشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#متن_مقدس
#مسیحیت
#اسلام
#فمینیسم
#اسوه
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4144
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻کتاب «عصر حیرت» میوه بدفهمی و سطحیاندیشی از اسلام است(بخش دوم)
✍️حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عصر_حیرت
#اندیشه
#تمدن_نوین
#ولی_فقیه
#نصیری
#تمدن_سازی
#جامعه_اسلامی
#مشروعیت
#غیبت
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3888
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📚#کتاب 🔻کتاب «عصر حیرت» میوه بدفهمی و سطحیاندیشی از اسلام است(بخش دوم) ✍️حجت الاسلام والمسلمین ر
📚#کتاب
🔻کتاب «عصر حیرت» میوه بدفهمی و سطحیاندیشی از اسلام است(بخش دوم)
✍️حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی
🔸برخی به غلط تصور میکنند که تمدن نوین اسلامی همان تمدن مهدوی موعود است. خیر، تمدن نوین اسلامی، تمدنی است در قواره عصر غیبت و در چارچوب بضاعتهایی که با حضور ولی فقیه مبسوط الید ایجاد شده است.
🔸جناب آقای نصیری از یک طرف ضرورت تلاش برای اصلاح جامعه در دوران غیبت معصوم (ع) را رد نمیکنند و از سوی دیگر تلاش برای تمدن سازی را کوششی نامشروع و از قبل شکست خورده معرفی می کنند!
🔸خب، مگر تمدن سازی غیر از ایجاد شرایطِ اصلاح جامعه اسلامی است؟ البته ظاهراً ما در زمینه معنا و گستره اصلاح با آقای نصیری اختلاف نظر داریم. ما معتقدیم در دوران غیبت و با حضور مشروعیتبخش ولایت فقیه اصلاح جامعه سقفی ندارد و در حد بضاعت باید به سمت اصلاح بالعمنی الاعم حرکت کرد.
🔸تمدن نوین اسلامی، یک نظم اجتماعی ممتاز مبتنی بر استنباط ما از تعالیم اسلامی است که می تواند شرایط رشد و تعالی فرد و جامعه را در عصر غیبت فراهم کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عصر_حیرت
#اندیشه
#تمدن_نوین
#ولی_فقیه
#نصیری
#تمدن_سازی
#جامعه_اسلامی
#مشروعیت
#غیبت
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3888
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net