eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مجله خردورزی
48.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آشنایی با جنبش فمینیسم 👈فمینیسم در لغت به معنای جنس زن یا مونث است که اولین بار در سال 1871 میلادی در یکی از متون پزشکی فرانسوی به کار رفته است. 👈در اصطلاح، فمینیسم به جنبش‎‌های منظمی که با هدف احقاق حقوق زنان فعالیت می‌کنند، اطلاق می‌شود. 👈این واژه برای اشاره به مقوله برابری زن و مرد هم به کار رفته است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 3️⃣ ❇️ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی 🔘 بداهت تصوری و تصدیقی موضوع فلسفه 🔺 فیلسوفان مسلمان معتقدند موضوع فلسفه، یعنی موجود بما هو موجود، هم بداهت تصدیقی دارد، هم بداهت تصوری. منظور از بداهت تصوریِ موضوع فلسفه این است که مفهوم «موجود» بیّن و آشکار است و معلوم بودنش نیازمند آن نیست که مفهوم دیگری پیش تر معلوم باشد. برای شناختن مفهوم موجود، استفاده از معلومات و ترتیب دادن فرایند فکر لازم نیست. 🔺 اما معیار بداهت تصوریِ مفهوم «موجود» چیست؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، باید دانست که اساساً معیار بداهت مفهوم چیست. اگر بدانیم بداهت تصوری مفهوم به چه معناست و ملاک آن چیست، می توانیم ملاک بداهت مفهوم « موجود » را نیز بیان کنیم. 🔺 به اعتقاد ما، مبحث تصورات نیز جزو مباحث معرفت شناسانه است. مفاهیم بدیهی، پایه های تعریف و تحصیل مفاهیم دیگرند. روشن است که معیار بداهت مفاهیم پایه و نیز نقش این مفاهیم در فرایند شناخت تصورات دیگر، از مسائل مهم دانش معرفت شناسی در بخش تصورات است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 23_25 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
35.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تفاوت ويژگيهای مرگ، با ( NDE) ⭕️ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ✍️ استاد ، جلسه دوم 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️بررسی انتقادی لایحه «تامین امنیت زنان علیه خشونت» (بخش اول) ✍️ محمدرضا کدخدایی؛ دانش آموخته سطوح عالی حوزه و دکترای مطالعات جنسیت و خانواده 🔻براساس نقدی که برخی اندیشمندان علوم اجتماعی مطرح می‌کنند بسیاری از پیمایش‌های انجام شده در مورد خشونت علیه زنان در ایران از نظر چارچوب نظری و روشی، مشکل اساسی دارند و نتایج برآمده از آنها منعکس کننده واقعیت جامعه ایران نیست. 🔻 تبعیت از نظریه‌ها و چارچوب‌های نظری غربی؛ محوریت عناوین مجرمانه در اسناد بین‌المللی و فراملی؛ تدوین شاخص‌ها و گویه‌های پیمایش بر اساس تحقیقات انجام‌شده در کشورهای غربی؛ 🔻 در نظر نگرفتن مؤلفه‌های فرهنگی و بومی جامعه ایران نسبت به جوامع غربی؛ عدم توجه به تفاوت‌های فرهنگی و بومی در فرهنگ‌های مختلف ایران؛ عدم توجه به نگرش زنان در تحقق خشونت؛ مهم‌ترین نقدهای مطرح شده بر پیمایش‌های است که درصدد توجیه ضرورت لایحه است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4312 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 پیشنهاد میشود تا آخر فایل، با دقت گوش داده شود. 🔰 آیا تجربه های مشترک تجربه های نزدیک به مرگ(NDE)، با خصوصیات مرگ، در متون دینی مختلف هست؟ ⭕️ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد. 🔻 جلسه سوم 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ مدرسه تابستانی معنویت های نوظهور ◾️«آسیب شناسی مواجهه جامعه و معنویت نوظهور» دکتر محمد مسعود سعیدی ◾️«نقد آموزه های زندگی در حال معنویت های نوظهور» دکتر احمد شاکر نژاد ◾️«بررسی و نقد یوگا» حجت الاسلام و المسلمین دکتر مظاهری سیف ⏰ زمان برگزاری: 2 و 3 تیرماه 1400 📄 همراه با گواهی پژوهشکده لینک ثبت نام: 🌐 http://ici.isca.ac.ir/sabt 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️بازخوانی مسأله عدالت و نظام طبقاتی در اندیشه دکتر شریعتی ✍️ رضا اجاق؛ عدالت‌پژوه و دانش‌آموخته رشته فلسفه و کلام دانشگاه رضوی 🔻دکتر شریعتی معتقد است که مکتب شیعه از ایدئولوژی برتری برخوردار است. شیعه فی نفسه یک ایدئولوژی انقلابی است. آزادی توده‌های محروم را ترغیب می‌کند که این امر از منظر شیعه، هدف اساسی وحی است. 🔻از نظر علی شریعتی جامعه عادلانه یک جامعه بی‌طبقه است. دستیابی عدالت اجتماعی منوط به رعایت برابری بین افراد جامعه است. منابع مادی و اجتماعی باید به طور برابر بین اعضای جامعه توزیع شود. به عقیده او مفهوم قرآنی قسط به معنای بهره‌مندی برابر کلیه افراد از حاصل کار و حقوقی خود است. 🔻علاوه بر این وی رفتار امام علی (ع) را مورد توجه قرار می‌دهد آن هنگام که آن حضرت، رهبری جامعه اسلامی را پذیرفت، دستور توقف کلیه شیوه‌های پرداخت موجود را صادر کرد و بنای جدید را در پرداخت برابر در پیش گرفت. خواه این افراد یک افسر عالی رتبه نظامی برخوردار از منزلت ممتاز اجتماعی باشد یا برده همان افسر. آیا در جهان معاصر که آنقدر داعیه پایبندی به اصل برابری دارد، چنین حکومتی وجود دارد؟ 🔻 توجه شریعتی به رفتار امام علی (ع) نشان می‌دهد که وی مفهوم قسط را به عنوان برابری میان افراد به مفهوم جمعی تفسیر می‌کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4315 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️نحوه مواجهه صحیح با اندیشه‌های دکتر شریعتی ✍️ سعید ابوالقاضی 🔻اینکه به تنهایی به بخشی از متن پرداخته شود، یا دیگر آثار متفکر بررسی نشود، یا اینکه زمانه او و متفکرین هم رده او در آن زمان مورد بررسی قرار نگیرد، و همچنین مفسر به شرایط موجود خود بی‌توجهی کند، مواجهه غلطی را در مورد متفکر مورد نظر به وجود خواهد آورد. 🔻به نظر نویسنده این متن، نحوه مواجهه صحیح با شخصیت و اندیشه شریعتی، به عنوان نمونه بررسی مفهوم توحید، شهادت، زن، دین، عدالت، آزادی، برابری، انقلاب، انسان و همه مفاهیمی که در اندیشه شریعتی وجود دارد، بدین صورت است که می‌بایست ابتدا اصل متن بررسی شده، کلیه آثار شریعتی را با آن سنجید و سپس به بررسی متفکرین زمانه او پرداخت و در نهایت به نیت او طبق موارد موجود رسید و همچنین مفسر نسبت به نحوه رسیدن به این فهم آگاه باشد و شرایطی را که خود در آن قرار دارد را مورد کنکاش قرار دهد. 🔻در این صورت میتوان گفت مواجهه صحیح یا حداقل نزدیک به حقیقت با اندیشه های متفکر صورت گرفته است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4319 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 4️⃣ ❇️معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه ابن سینا 🔺 ابن سینا برآن است که در دایرۀ محسوسات، نخست جزئیات مادی را مشاهده می کنیم و کلیات پس از مشاهدۀ جزئیات محسوس درک می شوند. ابن سینا به تبع ارسطو معتقد است که نزد حس محسوسات شخصیِ جزئی اعرف اند، اما نزد عقل، امور عامّه و کلیات شناخته شده ترند، و منظور وی از اعرف بودن نیز این است که پیش از دیگر مفاهیم دانسته و شناخته می شوند. 🔺آنچه کلی تر است، نزد عقل اعرف است. مطابق این ضابطه، اعم المفاهیم، مانند وجود، شیء و ... شناخته شده ترین مفاهیم اند. از سوی دیگر، کلی تر از اعم‌المفاهیم وجود ندارد تا عقل در شناخت آنها بدان رجوع کند. بنابراین اعم المفاهیم بدیهی اند. 🔘بدیهی بودن مفاهیم بسیط 🔺 شیخ رئیس در مقایسۀ مفاهیم مرکب و بسیط نیز تحلیل مشابهی دارد: نزد حس، مرکب ها اعرف اند و نزد عقل، بسیط ها. هر شیئی که بسیط تر باشد، نزد عقل اعرف و اجلاست. 🔺 معیار بدیهی اولی بودن مفهومی مانند «موجود»، عام و بسیط بودن آن است. برای تعریف حقیقی، به عام، یعنی جنس، و نیز به خاص، یعنی فصل نیاز است؛ اما امر بسیط تعریف حدی حقیقی ندارد؛ زیرا تعریف حدی مختص مرکبات است. همچنین عام ترین مفاهیم، تعریف حدی حقیقی ندارند؛ زیرا جنسی ندارند تا در تعریفشان آورده شود. 🔺 جزء ذاتی اعم المفاهیم اساساً نمی تواند امری خاص باشد؛ زیرا حقیقت اعم المفاهیم، اعم بودن از هر خاصی است. در نتیجه اعم المفاهیم ضرورتاً بسیط اند. بساطت و اعم بودن، موجب اعرف بودن این امور نزد عقل است، و اعرف بودن نزد عقل، ملاک اصلی بداهت این مفاهیم است. 🔘دیدگاه شیخ اشراق 🔺شیخ اشراق دیدگاه های مشائیان را دربارۀ بداهت تصوری رد کرده است. سخن اصلی او این است که بدیهیات اولیه محسوسات (اعم از محسوسات به حس ظاهر و محسوسات به حس باطن ) و مشاهدات قلبی اند. او وجود را بدیهی اولی نمی داند؛ زیرا به باور او، وجود از معقولات ثانیه است که وی آنها را ذهنی محض می شمارد. 🔺وی همۀ امور عامه را امور عقلی محض می داند که پس از محسوسات و مشاهدات در ذهن پدید می آیند. بنابراین او نمی تواند این امور را از بدیهیات اولیه بشمارد. حاصل آنکه معیار بداهت از منظر شیخ اشراق، حس و شهود است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 26_32 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️بررسی تطبیقی مفهوم عدالت اجتماعی در اندیشه جان راولز و شریعتی 🎙 پروانه بیاتی؛ دکترای جامعه¬شناسی مسائل اجتماعی ایران، نویسنده و پژوهشگر 🔻شریعتی با رویکردی ایدئولوژیک به دین و به قصد ارائه اسلام به­ عنوان راه­ حلی جامع­ الاطراف برای حل مسائل و مشکلات بشر در زندگی اجتماعی در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی به تبیین عدالت پرداخته است. 🔻 در این راستا، برای اثبات مدعای خود به طرح نظر اسلام در مورد عدالت، به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین اندیشه سیاسی و یکی از مهمترین نیازهای زمانه خود به­ خصوص در جهان سوم متوسل می‌­شود. 🔻 اما راولز نظریه عدالتش را مبتنی بر تحقق و حصول دو اصل آزادی و برابری قرار داده است و آن را شرط مهم رعایت انصاف می­‌داند. 🔻وی اصول عدالت را، اصولی عام و جهان شمول قلمداد می­‌کرد و آن را به­ عنوان معیارهایی برای سنجش تمامی جوامع و ساختارهای موجود در یک جامعه می‌دانست. اما به مرور با انتقادهایی که به نظریه وی وارد گشت، آن را تنها به عنوان یک معیار در جوامع دموکراتیک به کار برد و بیان کرد که تنها جوامعی را که دارای ساختار دموکراتیک هستند، می‌­توان با این اصول مورد سنجش قرار داد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4323 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 ◾️مدرنیته در ذات خود توتالیتر است 🎙 بیژن عبدالکریمی و علیرضا شجاعی زند 🔻این دیگری‌سازی و تهدیدنمایی از دیگری هم با اصول لیبرالیسم ناسازگار است و هم با رویکردهای پست‌مدرنی که در دهه‌های اخیر فرصت عرض‌اندام و میدان بازتری پیدا کرده‌اند. 🔻 جالب است که اتفاقا خاستگاه هر دوی اینها فرانسه است. عجیب است فرانسه با چنین عقبه‌هایی که مدرنیته نیز از آن ارتزاق کرده، امروزه تبدیل به پرچمدار مقابله عملی و نظری با تمامی آن شعارها شده است. این دیگری‌سازی و تهدیدنمایی از دیگری اتفاقا با رویکرد و راهبرد لائیسیته نیز در تعارض است که خاستگاه آن نیز فرانسه است. 🔻قرار بوده که دولت‌های لیبرال سکولار غیرایدئولوژیک در قبال تمامی ادیان و ایدئولوژی‌ها و فلسفه‌ها بی‌طرف و خنثی باشند؛ اما امروز به نابردبارترین و متعصب‌ترین جریان سیاسی ایدئولوژیکی بدل شده‌اند که از ریشخند و تحقیر دیگران لذت می‌برند و حمایت علنی هم می‌کنند و به تخاصمات درونی و بیرونی جامعه خویش دامن می‌زنند. 🔻نقطه آغاز خشونت و ترور اگر صحنه را درست ببینی، اینجاست و نه واکنش‌های کف خیابان یک جوان چاقو به‌دست تحریک شده که ممکن است مامور هم باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3235 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 5️⃣ ❇️معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی ▫️محقق طوسی در اساس الاقتباس معیاری ترکیبی برای بداهت مطرح کرده است: بدیهی آن است که یا صریحاً از حس ( ظاهر و باطن ) به دست آید یا صریحاً از عقل. بنابراین دیدگاه او آمیزه ای ازدیدگاه مشائیان و شیخ اشراق است. 🔘 تفاوت بدیهی عقلی محض و بدیهی حسی ▫️ وی تفاوت این دو، یعنی بدیهی عقلی محض و بدیهی محسوس را در کلی بودن یکی و جزئی بودن دیگری نمی داند. 🔘مشکلی که خواجه با آن روبه رو است ▫️مفاهیمی مانند سفیدی و گرسنگی، که از راه حس ظاهر یا باطن به دست می آیند، از سویی برای کلی شدن نیازمند طی کردن فرایندی هستند که به فرایند اکتساب نظری شبیه است و از سوی دیگر خواجه می خواهد آنها را بدیهی قلمداد کند. ▫️محقق طوسی می داند که برای تحصیل مفاهیم کلیِ سفیدی یا گرسنگی ، می باید مفاهیم جزئی آنها را به طور مکرر از راه حس یافت و روندی شبیه استقرا را پیمود تا مفاهیم کلی آنها کسب شود. طبیعی است که در این فرایند نوعی اکتسابِ شبیه استقرا باید انجام شود. 🔘پاسخ خواجه ▫️پاسخ خواجه این است که پس از آنکه مفهوم کلی سفیدی یا گرسنگی در عقل تقرر یافت، عقل می یابد که تصوری روشن از آن نزد خود دارد و برای تصور آن، محتاج تصور دیگری نیست. ▫️وضوح مفهوم کلی، در وضوح مفهوم در مرحلۀ حسی ریشه دارد. عقل پیش از پیمودن فرایند اکتساب این مفهوم کلی، پس از آنکه روندی اکتسابی شبیه استقرا را از سرگذرانده و این صورت کلی در عقل استقرار یافته است، هنگامی که به این صورت کلی می نگرد، آن را نیازمند صورت و تصوری دیگر نمی بیند؛ زیرا این مفاهیم از راه حس با پیمودن مراحل کلی شدن، برای عقل آشکار گشته اند. این همان سببی است که باعث می شود این دسته از مفاهیم بدیهی را مفاهیم محسوس به حس ظاهر یا حس باطن بنامیم، گرچه این مفاهیمِ بدیهی، مفاهیمی کلی اند. 🔘پاسخ استاد یزدان پناه به پاسخ خواجه ▫️به اعتقاد ما، حتی مفاهیم فلسفی مانند وجود، وجوب و امکان نیز با شهود عقلی درک می شوند، و مشهود عقلی نیز به محسوسات و مشاهدات مُلحَق است. از این رو تفاوتی میان بدیهی عقلی محض و محسوسات باقی نمی ماند. ▫️وی مقام اجمال و مقام تفصیل را در هم آمیخته است. مشکل این است که در مقام اجمال مفاهیم کلی محسوس، مانند سفیدی و گرسنگی، نزد عقل به شکل بدیهی درک شده اند؛ اما در مقام تفصیل، تصور این مفاهیم نزد عقل نیازمند تصورات دیگر است. ازاین رو این تصورات، کسبی و نظری اند، نه بدیهی. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 32_37 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
29.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بررسی تجربه های نزدیک به مرگ، در مکتب های مختلف فلسفی ⭕️ چه فلسفه ای نمیتواند تجربه های نزدیک به مرگ را قبول کند؟ ✍️ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد. 🔻جلسه چهارم 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
37.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پارت اول 🔹نقدو بررسی نظریه ابطال گرایی از دیدگاه کارل پوپر 🔻دکتر سعید زیبا کلام 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
recording-20210607-100633.mp3
10.81M
📚درس‌گفتارِ دکتر مهدی جمشیدی: ۱. رویکرد ما نسبت به فرهنگ چگونه است؟(وضعیّت‌شناسیِ فرهنگی) ۲. مشکلاتِ مزمنِ فرهنگی چه هستند؟(اَبَرمسأله‌های فرهنگی) ۳. راه‌حل گذار از وضعِ فرهنگیِ موجود چیست؟ (تئوریزه‌کردنِ تحوّلِ بنیادی) ۴. دربارۀ حجاب، چگونه با مردم سخن بگوییم؟(استدلال‌های دفاع از دخالتِ دولتِ اسلامی در قلمروی حجاب) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
💢ارزیابی مستندات نظریه تصریف، توسعه و تسامح در متن قرآن کریم 🔸ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر حامد شریفی نسب 🔸ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد فاکر میبدی 🔸ناقد: دکتر محسن رجبی قدسی 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر کامران اویسی 🗓30 خرداد 1400 ساعت 16 ◀️ورود به جلسه مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @ENOEnsani 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت: 🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع «انگاره‌های شناختی اقتصادی تولید» ❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید: 1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی @MRN691 در ایتا اطلاع بدهید؛ 2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید. 3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد. 4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی @MRN691 انتخاب کرده باشند و مطالب آن‌ها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان به ان‌ها پرداخت خواهد شد. 5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️تن به طوفان سپرده؛ خوانشی از برخی ایده های علی شریعتی ✍️ دکتر محمدجواد رضائی 🔻به بیان شریعتی، دین و مذهب بسیار بهتر از علوم و فلسفه‌ها با انسان معامله می‌کنند؛ «این علوم و این فلسفه‌هاست که انسان را ذلیل و خاضع می‌کند یا مذهب، که انسان را در فلسفۀ خلقت، خداگونه می‌شناسد و برخلاف همۀ فرشتگان و همۀ اشراف کائنات باید معبود فرشتگان باشد و همۀ فرشتگان مقرب به پای او بیفتند؟ 🔻 آیا این علوم و فلسفه‌هاست که آدمی را در بند کرده است یا مذهب، که قدرت عصیان را در انسان علیرغم دستور و ارادۀ خداوند اعتراف می‌کند و انسان را سازنده، آگاه، عالم و بر گونۀ خدا … می‌داند؟ [روم، ۱۶۰]» 🔻اتکای شریعتی به دین بیش از تعلقش به یک مرام معمولی برای گذران زندگی است؛ او حتی در ارائۀ توصیه، حرکت‌های به ظاهر کوچک اما مبتنی بر قرآن را دست‌کم نمی‌گیرد؛ چرا که اثراتش آنقدر بزرگ است که نباید به فئه قلیل آن نگریست؛ 🔻«تلاش ما باید این باشد که هر که هستیم و هر جا که می‌توانیم چند نفرمان جمع بشویم … بکوشیم تا یک بنیاد قرآنی ایجاد کنیم [روم، ۸].» •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4336 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 ◾️تبیین نقش دولت در برقراری عدالت سایبرنتیک (بخش دوم) 🎙 مهندس محمدعلی شکوهیان راد 🔻بزرگترین مسئله‌ای که در آسیب‌شناسی عدم تحقق حاکمیت سایبرنتیک به آن رسیدیم، عدم شناخت خود این دانش و کارکردش در طراحی حاکمیت است. 🔻 درست است که سلسله و مجموعه‌ای از آسیب ها وجود دارد که باعث شده که این امر محقق نشود، حتی ما موارد متعددی داریم که مسئول دغدغه‌مند، متخصص دغدغه‌مند در حوزه فنی که با نیت مثبت آمده اقدامی را انجام بدهد، اما به‌دلیل عدم شناخت، اشتباه کرده است. 🔻مثلا آمده پیامرسان ایجاد کند، پیامرسانی که ایجاد کرده، دقیقا مولفه‌های همان پیامرسان قبلی را دارد. قطعا از آن بهتر است، اما حد ایده‌آل ما را نمی‌تواند رقم بزند. حداقل مزیت آن از حیث امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربر در کشور است. 🔻حتی اگر مشکلی هم رخ بدهد، امکان پیگیری حقوقی نسبت به آن پیامرسانی که بیرون است، دارد. پیامرسان خارجی نه‌تنها هیچ تعهدی به کاربر ایرانی ندارد؛ بلکه کاملا مبتنی بر دشمنی از طریق سرویس‌های امنیتی دشمن طراحی شده تا از اطلاعات کاربران ایرانی سوء استفاده کنند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4328 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 6️⃣ ❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه ملاصدرا 🔺ملاصدرا بر دیدگاه ها و متون مشائیان و شیخ اشراق کاملاً مسلط بوده است. وی برپایۀ مبانی ویژۀ خود در حکمت متعالیه، در مواضعی حساس، در برابر شیخ اشراق نظر داده و مطالبی راهگشا بیان کرده است. 🔘 نقد ملاصدرا به بدیهی دانستن محسوسات توسط شیخ اشراق 🔺از منظر شیخ اشراق، محسوسات بسیط بدیهی اند. ملاصدرا می پرسد منظور از محسوسات، که بدیهی دانسته شده اند، چیست؟ اگر منظورش از محسوسات، امور محسوس، از آن جهت که محسوس اند، باشد، این امور از این جهت آشکارترین اشیا نیستند، بلکه نزد عقل پنهان ترین اشیایند؛ زیرا امور کلی نزد عقل شناخته شده ترند و امور جزئی نزد خیال و حس این گونه اند. و اگر منظور از محسوسات، معانی انتزاعی آنهاست، در این صورت هرچند این معانی نزد عقل شناخته شده اند، این امور از آن جهت که نزد عقل اند، محسوس نیستند، بلکه معقول اند. 🔺 معنای اینکه محسوسات مبادی برهان اند، این نیست که از آن جهت که محسوس اند مبدأ برهان قرار می گیرند، بلکه مفهوم های آنها چنین جایگاهی دارند. 🔺از صرف اینکه برخی علوم ما از حس آغاز می شود، نمی توان بداهت مفاهیم حسی را نتیجه گرفت. بنابراین مفاهیم برگرفته از محسوسات، بدیهی نیستند. ملاصدرا می گوید همین که عقل مفهومی را تحلیل می کند و مشترکات و مختصات آن را می یابد وبه تعریف آن می رسد، عین تفکر است. این سخن بسیار دقیق است. 🔘تفاوت میان مقام اجمال و تفصیل 🔺بنابراین از دیدگاه ملاصدرا باید میان مقام اجمال و مقام تفصیل تفاوت نهاد، و ممکن است مفهومی کلی در مقام اجمال، بدیهی‌التصور باشد، اما در مقام تفصیل، تصورآن نیازمند فکر و نظر باشد. 🔺ملاصدرا به سخن شیخ اشراق دربارۀ مفهوم وجود نیز می پردازد. 🔘بداهت تصوری مفهوم وجود 🔺می گوید اگر منظور از وجود، حقیقت خارجی وجود است، از آنجا که نه جنس دارد نه فصل، تعریف پذیر نیست؛ چه تعریف حدی چه تعریف رسمی؛ لیکن مفهوم وجود اعم الاشیا، اظهرالاشیا و اعرف الاشیا نزد عقل است، بنابراین بدیهی است. 🔺ملاصدرا مفاهیم حسیِ کلی را بدیهی دانسته است. منظور از بدیهی بودن این مفاهیم این است که از مفهوم یا مفاهیم کلی دیگری برگرفته نشده اند. اما این مفاهیم کلی، به اجمال تصور شده اند، و آن گاه که عقل در مقام تصور تفصیلی این مفاهیم قرار گیرد، میابد که اجزایی دارند و می توان آنها را تعریف کرد. بنابراین در مقام تفصیل، این مفاهیم بی نیاز از تعریف نیستند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 37_50 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ دوره های آموزشی کوتاه مدت مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار می گردد: 🌐لینک ثبت نام: http://89.165.72.201:1930/Education/UserRegister ☎️تلفن تماس: 05138585333 ⏰ساعت تماس: 15 تا 19 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
✅ مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار می کنند: 🔸کارگاه ✍️ تعمق در واقعیات دنیای نوآوری 👤 با ارائه: 🗓 سه شنبه 8 تیرماه 1400 ساعت 13 🏢 تهران I پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⚜️ لینک ثبت نام: 🌐 evnd.co/VRess 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net