eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📽 ◾️تبیین نقش دولت در برقراری عدالت سایبرنتیک (بخش دوم) 🎙 مهندس محمدعلی شکوهیان راد 🔻بزرگترین مسئله‌ای که در آسیب‌شناسی عدم تحقق حاکمیت سایبرنتیک به آن رسیدیم، عدم شناخت خود این دانش و کارکردش در طراحی حاکمیت است. 🔻 درست است که سلسله و مجموعه‌ای از آسیب ها وجود دارد که باعث شده که این امر محقق نشود، حتی ما موارد متعددی داریم که مسئول دغدغه‌مند، متخصص دغدغه‌مند در حوزه فنی که با نیت مثبت آمده اقدامی را انجام بدهد، اما به‌دلیل عدم شناخت، اشتباه کرده است. 🔻مثلا آمده پیامرسان ایجاد کند، پیامرسانی که ایجاد کرده، دقیقا مولفه‌های همان پیامرسان قبلی را دارد. قطعا از آن بهتر است، اما حد ایده‌آل ما را نمی‌تواند رقم بزند. حداقل مزیت آن از حیث امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربر در کشور است. 🔻حتی اگر مشکلی هم رخ بدهد، امکان پیگیری حقوقی نسبت به آن پیامرسانی که بیرون است، دارد. پیامرسان خارجی نه‌تنها هیچ تعهدی به کاربر ایرانی ندارد؛ بلکه کاملا مبتنی بر دشمنی از طریق سرویس‌های امنیتی دشمن طراحی شده تا از اطلاعات کاربران ایرانی سوء استفاده کنند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4328 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 6️⃣ ❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه ملاصدرا 🔺ملاصدرا بر دیدگاه ها و متون مشائیان و شیخ اشراق کاملاً مسلط بوده است. وی برپایۀ مبانی ویژۀ خود در حکمت متعالیه، در مواضعی حساس، در برابر شیخ اشراق نظر داده و مطالبی راهگشا بیان کرده است. 🔘 نقد ملاصدرا به بدیهی دانستن محسوسات توسط شیخ اشراق 🔺از منظر شیخ اشراق، محسوسات بسیط بدیهی اند. ملاصدرا می پرسد منظور از محسوسات، که بدیهی دانسته شده اند، چیست؟ اگر منظورش از محسوسات، امور محسوس، از آن جهت که محسوس اند، باشد، این امور از این جهت آشکارترین اشیا نیستند، بلکه نزد عقل پنهان ترین اشیایند؛ زیرا امور کلی نزد عقل شناخته شده ترند و امور جزئی نزد خیال و حس این گونه اند. و اگر منظور از محسوسات، معانی انتزاعی آنهاست، در این صورت هرچند این معانی نزد عقل شناخته شده اند، این امور از آن جهت که نزد عقل اند، محسوس نیستند، بلکه معقول اند. 🔺 معنای اینکه محسوسات مبادی برهان اند، این نیست که از آن جهت که محسوس اند مبدأ برهان قرار می گیرند، بلکه مفهوم های آنها چنین جایگاهی دارند. 🔺از صرف اینکه برخی علوم ما از حس آغاز می شود، نمی توان بداهت مفاهیم حسی را نتیجه گرفت. بنابراین مفاهیم برگرفته از محسوسات، بدیهی نیستند. ملاصدرا می گوید همین که عقل مفهومی را تحلیل می کند و مشترکات و مختصات آن را می یابد وبه تعریف آن می رسد، عین تفکر است. این سخن بسیار دقیق است. 🔘تفاوت میان مقام اجمال و تفصیل 🔺بنابراین از دیدگاه ملاصدرا باید میان مقام اجمال و مقام تفصیل تفاوت نهاد، و ممکن است مفهومی کلی در مقام اجمال، بدیهی‌التصور باشد، اما در مقام تفصیل، تصورآن نیازمند فکر و نظر باشد. 🔺ملاصدرا به سخن شیخ اشراق دربارۀ مفهوم وجود نیز می پردازد. 🔘بداهت تصوری مفهوم وجود 🔺می گوید اگر منظور از وجود، حقیقت خارجی وجود است، از آنجا که نه جنس دارد نه فصل، تعریف پذیر نیست؛ چه تعریف حدی چه تعریف رسمی؛ لیکن مفهوم وجود اعم الاشیا، اظهرالاشیا و اعرف الاشیا نزد عقل است، بنابراین بدیهی است. 🔺ملاصدرا مفاهیم حسیِ کلی را بدیهی دانسته است. منظور از بدیهی بودن این مفاهیم این است که از مفهوم یا مفاهیم کلی دیگری برگرفته نشده اند. اما این مفاهیم کلی، به اجمال تصور شده اند، و آن گاه که عقل در مقام تصور تفصیلی این مفاهیم قرار گیرد، میابد که اجزایی دارند و می توان آنها را تعریف کرد. بنابراین در مقام تفصیل، این مفاهیم بی نیاز از تعریف نیستند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 37_50 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ دوره های آموزشی کوتاه مدت مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار می گردد: 🌐لینک ثبت نام: http://89.165.72.201:1930/Education/UserRegister ☎️تلفن تماس: 05138585333 ⏰ساعت تماس: 15 تا 19 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
✅ مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار می کنند: 🔸کارگاه ✍️ تعمق در واقعیات دنیای نوآوری 👤 با ارائه: 🗓 سه شنبه 8 تیرماه 1400 ساعت 13 🏢 تهران I پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⚜️ لینک ثبت نام: 🌐 evnd.co/VRess 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️هویت زن در اسلام و غرب (بخش اول) ✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی 🔻شبهه‌سازی یکی از راهبردهای اصلی اختلال شناختی در جامعه است. در کلام علوی وجه نام‌گذاری شبهه از آن‌جهت است که باطل با پوشیدن لباس حق (تَلَبُّسِ الْحَقِّ بِالْبَاطِلِ)،[۱۸] 🔻 خود را شبیه آن کرده زمینه‌ساز شک‌ و‌ تردید می‌گردد. شبهه، ماهیتاً کیفیت نفسانی و غیرقابل مشاهده (subjective) است که در نفس انسان پدیدار می‌گردد، لکن به مصادیق عینی و قابل‌مشاهده (objective)، قابل ارجاع است.[۱۹] 🔻 کاربرد شبهه در این نوشتار بر مفهوم آبژکتیو است که نوعاً و غالبا به شکل‌گیری شبهه به مفهوم سابژکتیو در اکثر مردم منتهی می‌شود. اختلال شناختی و در نتیجه اختلال هویتی نمود سوبژکتیو و آبجکتیو در شبهات ناظر بر زن است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4334 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
30.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پارت اول 🔹بررسی آسیب شناسی دانش کلام 🔻دکتر محمد تقی سبحانی 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
✅ دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه برگزار می کنند: ✒️ سلسله نشست های همایش ایمان و چالش های عصر جدید ✒️ نشست سی و دوم🔻 *نسبت ایمان و کفر با یقین و شک* ✒️ســخنران: جناب آقای دکتر محمد کاظم شاکر؛ استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی تهران ⏰زمان: سه شنبه 1400/4/8 از ساعت 21 الی 22:30 👆لینک ورود به جلسه👇 https://marref.ir/ikq 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 7️⃣ ❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه علامه طباطبایی 🔺 عمدتاً پیدایش تصورات را این چنین تحلیل کرده است که منشأ مفاهیم کلی، مصادیقی است که با آنها ارتباط برقرار می کنیم؛ چه محسوسات ظاهری، چه محسوسات باطنی. 🔺 چه این اتصال بدون واسطه باشد، مانند اتصال ادوات حسی به خارج در علم حسی، و چه با واسطه باشد، مانند اتصال خیال به خارج با واسطۀ حس در علم خیالی و مانند اتصال عقل به خارج در علم عقلی، از راه ادراک جزئیات با حس و خیال. 🔘 دیدگاه استاد مصباح یزدی 🔺 ایشان همانند علامه طباطبایی معتقد است همۀ مفاهیم از مصادیق اخذ می شوند، اما بداهت را معلول ارتباط حضوری با عالم خارج می داند و عمدتاً هم مصداق ارتباط حضوری را وجدانیات معرفی می کند. 🔺 ایشان معقولات ثانی فلسفی را نیز برگرفته از وجدانیات می داند و از همین رو آنها را بدیهی می شمارد. 🔺 استاد مصباح همانند شیخ اشراق، معیار بداهت را مشهود بودن می داند، اما برخلاف او، معقولات فلسفی را نیز برآمده از مشهودات و بدیهی می داند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 53_55 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا.mp3
18.7M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net