eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 ♦️زنده‌باد همسران و مادران! 🔸نه تنها که همه ادیان و پیامبران‌شان با بسیاری از عرف‌های غلط جامعه خود درگیر بوده‌ و کوشیده‌اند ریشه آن سنن نادرست را قطع کنند. 🔸بنابراین این که جوامع مدرن به زن‌سالاری (در خوانش‌ها و نحله‌های گوناگونش) گرایش دارند مجوز آن نیست که از متن دین تفسیری نادرست عرضه کنیم. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️زنده‌باد همسران و مادران! 🔻(بخش اول) 🔸«شاید اگر در خاورمیانه رهبران زن حکم‌رانی می‌کردند، به جای بوی باروت و خون، عطر نرگس و یاس در فضا می‌چرخید.» 🔸جملات بالا بخشی از سرمقاله با عنوان «زنده باد زنان» است که در روز شنبه ۱۳۹۹/۲/۶ به قلم سردبیر نگاشته و منتشر شد. 🔸نویسنده محترم شواهدی از موفقیت مدیران زن در مواجهه با بحران را ذکر کرده و از آن نتیجه گرفته است اگر سهم زنان از مدیریت بیشتر شود، جهان جای بهتری برای زندگی خواهد شد. 🔸در این یادداشت می‌کوشم در حد توان بخشی از مدعاهای ایشان را نقد کنم. 🔸نوشته‌اند: «در هنگامه شیوع کرونا و در شرایطی که رهبرانی همچون و بوریس جانسون عملکردی رقت‌انگیز در برابر آن نشان دادند تایوان، نیوزلند، آلمان، فنلاند، دانمارک، ایسلند و حتی بنگلادش کشورهایی بودند که این ویروس هولناک را به خوبی و شایستگی مدیریت و مهار کردند و مانع از شیوع گسترده و برجاگذاشتن تلفات سنگین شدند. 🔸وقتی به این کشورها روی نقشه جغرافیا نگاه می‌کنیم و پراکندگی آنها را از دور سوی اقیانوسیه تا از جنوب شرق آسیا و تا شمال غرب اروپا می‌بینیم، تنها یک پاسخ برای این پرسش داریم: رهبران همه آنها زن هستند.» 🔸باید به نویسنده گرامی عرض کرد کشورهایی وجود دارند که در مواجهه با بحران کرونا عملکرد خوبی داشتند و اتفاقا زنان آن را اداره نمی‌کنند. 🔸نمونه بارزش، منشا شیوع کرونا، چین، است که در مجموع مدیریت موفقی از خود به نمایش گذاشت. 🔸بعدی، کره جنوبی است که علی رغم نزدیکی به چین، درصد ابتلا و تلفات بسیار پایینی را ثبت کرد و سرانجام ایران که با وجود تنگنای شدید مالی و فشار بی‌وقفه تحریم‌ها بر اقتصادش روی هم رفته نمره قبولی در مدیریت این بحران می‌گیرد.(ضمن پذیرش اشکالات و کمبودها) 🔸ایشان در ادامه نوشته‌اند: «این‌ها (موفقیت زنانِ مدیر در مواجهه با بحران کرونا) نمی‌تواند تصادفی باشد. 🔸به ویژه که تنها ۷‌درصد رهبران جهان زن هستند و معمولاً در هنگامه‌ها و بحبوحه‌های دشوار، کارنامه‌هایی به مراتب بهتر برجا می‌گذارند. 🔸همان‌طور که در رفتارهای نابهنجار و مجرمانه از جمله اختلاس، دزدی و فساد مالی و سیاسی، زنان، به نسبت مناصبی که در اختیار دارند، سهم ناچیزی دارند.» 🔸از بخش آخر مدعا شروع می‌کنم. راه مواجهه با در یک حکومت نه تغییر جنسیت مدیران که افزایش نظارت بر آنان است. 🔸در سیستم حکم‌رانی شفاف که رسانه‌ها نورافکن بر تاریک‌خانه سازمان‌ها و ادارات می‌اندازند و همه چیز را زیر نظر می‌گیرند هیچ مدیری فرصت دزدی و فساد پیدا نمی‌کند. 🔸چه آن که پایش را کج بگذارد تیتر اول رسانه‌ها می‌شود و بلافاصله با عواقب قضایی دست‌کجی‌اش روبرو خواهد شد. 🔸بنابراین اگر چه ممکن است زن‌ها ذاتا تمایل کمتری به فساد داشته باشند اما چون در این مساله راهکار بدیل و البته با کارایی قطعی (شفافیت حکم‌رانی و آزادی رسانه‌ای) وجود دارد نباید راه حل را در زنانه‌سازی فضای مدیریتی منحصر کرد؛ به ویژه آن که سپردن مناصب مدیریتی به بانوان پیامدهای منفیِ گریزناپذیری دارد، از جمله آن که چون بانوان از نظر فیزیکی ضعیف‌تر از مردان‌اند و عموما نمی‌توانند کار سنگین بیرون را با وظیفه مهم مادری و همسری جمع کنند مجبور می‌شوند یکی را قربانی کنند که البته معمولا دومی است! 🔸بنابراین افزایش سهم زنان در مدیریت جامعه اگر چه ممکن است با نتایج به ظاهر خوبی همراه شود و بهره‌وری حکومت را افزایش دهد اما با توجه به ضربه سنگینی که به جایگاه خانواده وارد می‌کند در طولانی مدت آسیب‌های فراوانی خواهد داشت که زیانش را بیش از فایده‌اش خواهد کرد. ✍🏻نویسنده؛ علی بهاری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=895 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️زنده باد همسران و مادران! 🔻(بخش دوم) 🔸افزون بر عدم امکان جمع مادری و مدیری، نفقه‌ای که در برای زن در نظر گرفته شده پشتوانه‌ای برای اعمال مدیریت شوهر است. 🔸به بیان دیگر اسلام با موظف کردن مرد به سرپا نگه داشتن ستون اقتصاد خانه و تامین مالی همسر خود، زمینه را برای ولایت و سرپرستی او فراهم کرده است. 🔸گویا در یک قرارداد نانوشته مرد زندگی زن را تامین می‌کند و زن نیز تحت ولایت شوهر باقی می‌ماند. 🔸اما اشتغال بانوان به خصوص در مشاغلی که درآمد فراوانی به همراه دارد (مانند مناصب مدیریتی و سازمانی) باعث استقلال مالی زن می‌شود و او را از نفقه همسرش بی‌نیاز می‌کند. 🔸همین موضوع می‌تواند آسیب‌ها و مشکلات فراوان بعدی را به همراه داشته باشد. 🔸در این زمینه کافی است به پرونده‌های فراوان طلاق که در دادگاه‌های خانواده تلنبار شده است نگاهی گذرا بیندازید. 🔸البته مقصود نویسنده به هیچ وجه این نیست که زن کنیز شوهر است و هر چه شوهر می‌گوید باید اطاعت کند و مرد آزاد است هر چه می‌خواهد انجام دهد، ولی به هر حال در یک رابطه زناشویی دینی، دو طرف نسبت به یکدیگر وظائف و حقوقی دارند که باید از جانب هر دو مراعات شود. 🔸نمی‌شود موقع اعطای فرصت شغلی و تحصیلی، زن و مرد را کاملا برابر بخواهیم و به هنگامه تامین اقتصادی خانواده، بار معیشت را روی دوش مرد بیندازیم. 🔸ممکن است خواننده گرامی به نویسنده انتقاد کند که این دست احکام اسلامی برای زمان جاهلیت است و برای زمان ما کارایی ندارد و باید از اسلام قرائتی نو و مطابق نیازهای زمان عرضه کنیم تا مورد پسند جوامع مدرن باشد. 🔸در پاسخ به چنین اشکالی باید گفت: اولا اسلام بنا ندارد خود را مطابق سلائق مخاطبان تغییر دهد. 🔸نه تنها اسلام که همه ادیان و پیامبران‌شان با بسیاری از عرف‌های غلط جامعه خود درگیر بوده‌ و کوشیده‌اند ریشه آن سنن نادرست را قطع کنند. 🔸بنابراین این که جوامع مدرن به زن‌سالاری (در خوانش‌ها و نحله‌های گوناگونش) گرایش دارند مجوز آن نیست که از متن دین تفسیری نادرست عرضه کنیم. 🔸ثانیا ضرورت انطباق احکام اسلام با اقتضائات جامعه مدرن در جایی است که حکمی از احکام اسلام به دلیل نیاز و ضرورت جامعه جاهلی وضع شده باشد و آن نیاز و ضرورت اکنون از میان رفته باشد. 🔸اما در مورد احکام حقوق زنان با توجه به آن که بسیاری از این احکام (بسیاری از آن‌ها نه همه‌شان) بر اساس ویژگی‌های جسمانی و روانی بانوان وضع شده است در زمان‌های گوناگون باقی است و از قضا ضرورت تمرکز بانوان بر همسرداری و خانه‌داری از آن موارد است. 🔸البته نگارنده از اساس با اشتغال بانوان مخالف نیست و آن را انکارناپذیر می‌داند اما در جایی که واقعا آن کار را کسی جز بانوان نتواند انجام دهد. 🔸مثلا جامعه به معلم، پرستار، پلیس، پزشک، مشاور و هنرمند زن نیازمند است و باید نیاز خود را تامین کند. 🔸اما در جایی که تصدی‌گری بانوان ضرورتی ندارد (مانند مناصب مدیریتی) بهتر است به مدیر مرد اکتفاء کنیم و خانواده را که سقف آرامشش بر ستون مهر مادرانه است از هم نپاشیم. ✍🏻نویسنده؛ علی بهاری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=895 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️نواندیشی و چالش‌های زمانه 🔹باید در دل چالش‌های معرفت‌شناختی گوناگون، به مساله نحوه تحلیل و تفسیر انسان در اسلام و چگونگی تصویر و ترسیم هویت آدمی در ادیان اشاره کرد، چراکه حل و تحلیل بسیاری از پرسش‌ها یا شبهات فلسفی، کلامی، عرفانی، فقهی و اجتماعی مطرح در قلمروی مطالعات نواندیشی دینی، به زوایایی از مساله تحلیل قوا و ظرفیت‌های وجودی انسان و نحوه ترابط و بَرنهاد سیستماتیک آنها دارد. 🔹در این جایگاه، تردیدی نیست که در تشخیص این مهم به‌درستی پیش رفت و در بخش‌هایی از آثار خود به جوانبی از این مساله پرداخته است؛ هرچند امکان دارد این مهم را «اُم‌المسائل معرفت‌شناسی دینی» (مانند نویسنده این سطور) قلمداد نکرده باشد. ✍🏻نویسنده؛ سیدحسین حسینی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️درس‌ها­ی 🔻(بخش اول) 🔹در کنار همه استرس­‌ها، نگرانی­‌ها، مرگ و میرها، سختی­‌ها و شدت­‌هایی که کروناویروس برای ایران و بلکه جهان دارد، درس‌های فراوانی هم با خود در جنبه­‌های مختلف برای ما داشته است که می­‌توان در راستای تبدیل تهدید به فرصت یا استفاده از تهدید به عنوان فرصت از آن بهره گرفت و مخاطبان خود را در این بهره­‌ها سهیم ساخت. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️درس‌ها­ی 🔻(بخش اول) 🔹در کنار همه استرس­‌ها، نگرانی­‌ها، مرگ و میرها، سختی­‌ها و شدت­‌هایی که کروناویروس برای ایران و بلکه جهان دارد، درس‌های فراوانی هم با خود در جنبه­‌های مختلف برای ما داشته است که می­‌توان در راستای تبدیل تهدید به فرصت یا استفاده از تهدید به عنوان فرصت از آن بهره گرفت و مخاطبان خود را در این بهره­‌ها سهیم ساخت. 🔶در حوزه فقه 🔹در اسلام آداب فراوانی وجود دارد. یک بخش آن­ها مربوط به آداب فقهی است. این آداب در امور مختلف فقهی یافت می­شود. حتی در امور عادی زندگی از خوردن، نوشیدن، تخلی، ازدواج و … . 🔹این مسئله نشان از توجه اسلام به سعادت بشر حتی در امور بظاهر کم اهمیت زندگی انسان دارد که گاهی از آن­ها به غلط به روزمرگی‌ها یاد می­‌کنند: 🔶توجه به نوع طعام جسم و روح 🔹در قرآن آیات مختلفی به این حقیقت اشاره دارد از مهم­ترین آن­ها «فلینظر الانسان الی طعامه» است که مفسران در ذیل این آیه توجه به خوراک جسم و روح را مورد توجه قرار داده­‌ا‌ند. 🔹در اسلام قاعده فقهی مشهوری مورد توجه فقهاء است که از آن قاعده، احکام فقهی بسیاری استنباط می‌شود، 🔹آن قاعده این است: « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» 🔹همانطور که می دانیم چشم، گوش، دهان، بینی و …، مجرای قوای نفس است. 🔹اسلام به آنچه از این مجراها به جسم و جان آدمی وارد می­‌شود، توجه دارد. 🔹از این رو در اسلام نوع خوردنی­ها، نوشیدنی­ها، چشیدنی­ها، بوییدنی­ها، دیدنی­ها و شنیدنی­ها موضوعیت دارد و چارچوب مشخصی برای هر کدام از این­ها تعریف شده است. برخی از این­ها حرام، برخی مستحب و برخی مکروه است. 🔹در خصوص طعام روحی از دیدنی­‌ها، شنیدنی­‌ها، بوییدنی­‌ها و … حتی در بخش خطورات ذهنی یعنی اندیشیدنی ها هم از حلال و حرام بحث شده است. شنیدن موسیقی حلال و حرام، مناظر حلال و حرام، خطورات فکری حلال و حرام همچون فکر گناه و ثواب و … از آن جمله است. 🔹بی­‌توجهی به این امور می­‌تواند همچون ویروس خطرناکی باشد که باعث ایجاد بیماری­ها می­شود و جان فرد، جامعه بلکه عالم را به مخاطره افکند همچون کرونا ویروس که در بحث ما به علت عدم توجه به حلال یا حرام بودن نوع طعام، جان هزاران انسان را گرفت و بشریت را به خانگی وادار ساخت. 🔹اگر از همه مضرات دیگر آن به ویژه اقتصاد و فرهنگ صرف‌نظر کنیم همچون تعطیلی مراکز فرهنگی و اداری مالی در راستای امور اقتصادی، تهدید جان آدم­‌ها چیزی نیست که بتوان از آن به راحتی چشم­‌پوشی کرد. 🔶 در بخش آداب 🔹توصیه اکید پزشکان به بهداشت در شستن دست­ها قبل غذا یا عدم مصافحه با دست­های آلوده به دیگران به جهت رعایت بهداشت اجتماعی، یک مورد از بی­شمار مواردی است که در اسلام به عنوان مستحب قبل طعام و حرام از جهت ضرر به دیگران و حق الناس در عدم مصافحه با دست آلوده و امکان انتقال مریضی بر آن تاکید دارد. 🔹درس و عبرتی که می­توان در این بازه نسبت طولانی و طاقت فرسا از حضور مهمان ناخوانده کرونا ویروس در جمع خود بگیریم، بازگشت به دامن اسلام و شرع مقدس است، بازخوانی مسلمانی­مان و اهتمام بر آنچه که خداوند به عنوان خالق ما و آگاه به سود و زیان ما، برایمان به ارمغان آورده و بی استحقاق ارزانی مان داشته است. ✍🏻نویسنده؛ مرضیه ورمزیار(دکتری اخلاق اسلامی دانشگاه معارف) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=914 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ورشکسته هستیم؟ 🔹استعمار قبل از اینکه مبتنی بر نیروی تغلب و زور بتواند جهان غیر غربی را مستعمره کند می‌بایست زمینه‌های فرهنگی حضور خود را مهیا می‌کرد. 🔹️شرق شناسان و جهانگردان غربی با حمایت مالی کمپانی‌های استعماری به سراسر دنیا سفر می‌کردند و در قالب سفرنامه‌ها تصویری عقب افتاده و بدوی و غیرمتمدن از جهان غیر غربی می‌ساختند تاحضور نظامی و اقتصادی غربی‌ها توجیه شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ورشکسته هستیم؟ 🔹استعمار قبل از اینکه مبتنی بر نیروی تغلب و زور بتواند جهان غیر غربی را مستعمره کند می‌بایست زمینه‌های فرهنگی حضور خود را مهیا می‌کرد. 🔹️شرق شناسان و جهانگردان غربی با حمایت مالی کمپانی‌های استعماری به سراسر دنیا سفر می‌کردند و در قالب سفرنامه‌ها تصویری عقب افتاده و بدوی و غیرمتمدن از جهان غیر غربی می‌ساختند تاحضور نظامی و اقتصادی غربی‌ها توجیه شود. 🔹این تصویر سازی آنقدر قوی بود که بسیاری از شرقی ها نیز چنین تصویری از خود را باور و حضور استعمارگران را به نفع خود می‌دانستند و لفظ استعمار اصلا به معنای طلب عمران و آبادی بود. 🔹“ادوارد سعید” در اثر مُعظَم خود که سنگ بنای مطالعات پسااستعماری شد این دست از تصویر سازی‌ها را “شرق شناسی” نامیده است. 🔹آن‌طور که سعید و خلف او اشاره کرده‌اند بر اساس این تصویر سازی های شرق شناسانه، غیر غربی انسانی تنبل و تن‌پرور، خود محور، استبداد‌زده، دروغگو، شهوت‌ران، حسود و ریاکار، منفعل، نظم ناپذیر، نامشارکتی و… توصیف شده است. 🔹اما شرق‌شناسی فقط در غرب محدود نماند و بواسطه ارتباطات استعماری این گزاره‌‌ها به عینه در کار بسیاری از نویسندگان شرقی که به دنبال تحلیل شخصیت و منش و اخلاقیات کلی ملت‌های خود برای فهم علل عقب ماندگی‌شان بوده اند نیز تکرار شده‌اند که برخی‌ها این شق از بررسی‌ها را “خودشرق شناسی” نامیده‌اند. ✍🏻نویسنده؛ دکتر میثم مهدیار 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=911 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه‌های ملی 🔸ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبه‌هایی مشترک، و از جنبه‌هایی نیز متفاوت است. 🔸اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست. 🔸بلکه مسئله‌ی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است. 🔸قضیه «کمپانی رژی» و در مقابل آن حکم تحریم تنباکوی میرزار شیرازی، یکی از مقاطع مهم بیداری اسلامی است و اتفاقاً از آن ازمنه‌ای است که بیداری اسلامی، از جهان تسنن به جهان تشیع وارد و عمیق‌تر شد، و نیز بُعد وسیع‌تری پیدا کرد و به استعمار ضربه بزرگی وارد ساخت. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=917 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
دکتر موسی نجفی.mp3
3.24M
🔊 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه های ملی 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله و حالا «» می‌توان یافت؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه های ملی 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله و حالا «» می‌توان یافت؟ 🔹صیانت از سرمایه‌هایی مانند ، وتولید ملی، چقدر به وظایف ذاتی روحانیت مربوط می‌شود و عملکرد فعلی علما و حوزه‌های علمیه در چنین مقولاتی چگونه است؟ 🔹روحانیت در عرصه‌های ماهیتاً اقتصادی، چه وظیفه یا ظرفیت تمدنی‌ای دارند؟ 🔹ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبه‌هایی مشترک، و از جنبه‌هایی نیز متفاوت است. 🔹اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست. بلکه مسئله‌ی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است. 🔹اگر دقت کنیم، بیداری اسلامی جریان بزرگی است که در همه جهان اسلام – در مصر، هند، ایران، عراق، لبنان و کشورهای مختلف – بوده است، و نیز یک جریان هویت‌زا نیز هست. 🔹در برخی از این کشورها، جنبه سلبی ابتدا خود را نشان داده است، و در یک‌جاهایی نیز ایجابی. 🔹وقتی به بحث‌های سیاسی و تمدنی پرداخته می‌شود، بحث‌ها ایجابی می‌شود. وقتی از تحریم سخن می‌گوییم، بحث‌ها سلبی می‌شوند. 🔹قیام تحریم تنباکو سلبی است، البته توانسته حرکت بزرگ جهان اسلام در مورد بیداری اسلامی و هویت را عمق ببخشد و مقدمه‌ای برای حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی باشد؛ از آن جنبه در دلِ این حرکت سلبی یک نوع ایجاب قوی هم وجود داشته است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=917 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
سنخ شناسی فقه تمدنی 🔹 فقه تمدنی را نمی توان یک رویکرد در فقه حکومتی در قبال رویکردهایی چون فقه نظامات دانست؛ بلکه چارچوب بخش و نشانگر ابعاد آن است. در فقه تمدنی، مسائل و موضوعات (امور خارجی) در چارچوب تمدن اسلامی ایجابا و تمدن های غیر مشروع سلبا تحلیل می شود. 🔸فقه تمدنی را باید فقه مقایسه دانست؛ فقه مقایسه میان تمدن ها در حوزه مسائل میان تمدنی. برای مثال، رسانه، در بستر تمدن غربی شکل گرفته است و فقه تمدنی، احکام رسانه را در بستر تمدن اسلامی ارزیابی می کند. از این منظر، فقه تمدنی با فقه المصالح نیز نسبت می یابد و با رعایت تشکیک در مصالح (تمدن، نظامات، اجتماع و فرد)، چارچوب آن را تحلیل و اصدار حکم را فهم می کند. 🔘 فقه تمدنی، فقه بسترهای نظامات است. نظام سازی در اجتماع غایتی جز تأسیس تمدن ندارد و توجه به الزامات و بسترهای تمدنی جامعه، زمینه ی تأسیس و ارتقای نظامات را فراهم می کند. ⚫️ فقه تمدنی، فقه آینده است. زیرا تمدن، مقوله ای تطوری است. شاید یک برنامه تلویزیونی در یک مقطع حتی به نظام فرهنگی آسیب نزند اما در صورت تداوم، آینده آن نظام را در بستر تمدنی مختل گرداند. 🖌 @religionsience 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net